VSD-sydänvaiva

Ääti

Onko muita, kenen vauvalla epäillään sydämen kammioiden väliseinässä aukkoa, VSD?

Meidän tytöllä on ultraus edessä ja jos kohtalotovereita on, niin kertokaa ihmeessä kuulumisia!! Ilmeisesti tämä ei ole mitenkään harvinaista, mutta ainahan se sydämen vajaatoiminnan mahdollisuus näissä hirvittää..

11

3642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Minulla ollut itselläni tuo vaiva 35 vuotta! Eli synnynäinen vika. Pienempänä paljon tutkittu, mutta reikä niin pieni, ettei sille mitään tehty. Mitään haittaa siitä ei minulle ole ollut :)

    • äiti itsekin

      Siitä on nyt vuosi. Menin 2kk ikäisen tyttäremme kanssa yksityiselle lääkärille silmätulehduksen takia. Järkytys oli suunnaton kun lääkäri kuunteli samalla sydämen ja keuhkot ja alkoi puhua sivuäänestä... meidän terveellä tyttärellä. Olin kauhuissani. Lääkäri on erikoistunut kardiologiaan, joten uskoin kyllä kun hän sanoi, ettei ole aihetta huoleen, kuulostaa ihan pikkuiselta aukolta vaan. Silti tunsin olevani niin onneton, surullinen, peloissani. Ultra oli siitä tilanteesta kahden viikon päästä ja siellä se reikä näkyi, onneksi vaan 2 mm pieni.

      6kk ikäisenä oli kontrollikäynti ja niinhän siinä kävi, että reikä oli sulkeutunut itsekseen!! Olimme niin onnellisia=)

      Ootko käynyt Sydänlapset ja -aikuiset ry:n nettisivuilla? Hyvät sivut, suosittelen!

      Voimia teille kovasti odottamiseen, koska teillä on se ultra?

      • Alkuper

        Meilläkin todettiin 2kk iässä. Ultrat ja muut tutkimukset 26.2. ja vähän jännittää, kun lääkäri sanoi, että harvoin kuulee näin selvästi. Nyt sitten odotellaan ja vähän pelätään, ettei tuo sydämen vajaatoiminta pääsisi yllättämään.. Onneksi vauva syö ja on oma itsensä, ei ainakaan nyt syytä huoleen :)))

        Kyllä NIIIIN kovasti toivon sen reiän umpeutuvan ja pian, että voi lopettaa huolehtimisen! Ei näillä pienillä pitäisi olla mitään vaivoja, vaan heidän pitäisi voida saada elää alkuelämänsä täysin ilman mitään vaikeuksia!

        Täytyy käydä tuolla Sydänlapset sivuilla. Kiitos vinkistä!


      • tiipero80
        Alkuper kirjoitti:

        Meilläkin todettiin 2kk iässä. Ultrat ja muut tutkimukset 26.2. ja vähän jännittää, kun lääkäri sanoi, että harvoin kuulee näin selvästi. Nyt sitten odotellaan ja vähän pelätään, ettei tuo sydämen vajaatoiminta pääsisi yllättämään.. Onneksi vauva syö ja on oma itsensä, ei ainakaan nyt syytä huoleen :)))

        Kyllä NIIIIN kovasti toivon sen reiän umpeutuvan ja pian, että voi lopettaa huolehtimisen! Ei näillä pienillä pitäisi olla mitään vaivoja, vaan heidän pitäisi voida saada elää alkuelämänsä täysin ilman mitään vaikeuksia!

        Täytyy käydä tuolla Sydänlapset sivuilla. Kiitos vinkistä!

        Meidän pojalla todettiin kolmen päivän iässä tuo. Sivuäänet kuului ja reikä näkyi ultralla. Puolen vuoden iässä oli kontrolli, reikä oli edelleen. uusi kontrolli 2 v ja reikä oli ummessa. Ei onneks ole mitenkään vaivannut, mutta kyllä se säikäytti. Toivottavasti tekin pääsette säikähdyksellä.


    • anna 3

      toisella tyttärelläni todettiin reikä kolmen päivän iässä sairaalan kotiinlähtötarkastuksessa. kolmen kuukauden iässä oli kontrolli, jolloin oli jo umpeutunut.

      • Milla 71

        Minulla on ollut tuo myös ja neljä vuotiaana
        minulle on tehty sydänleikkaus.
        Nykyään olen jo 36v ja elän aivan terveen naisen elämää,eikä leikkauksesta ole muuta haittaa kuin leikkausarvet


      • Äiskä-
        Milla 71 kirjoitti:

        Minulla on ollut tuo myös ja neljä vuotiaana
        minulle on tehty sydänleikkaus.
        Nykyään olen jo 36v ja elän aivan terveen naisen elämää,eikä leikkauksesta ole muuta haittaa kuin leikkausarvet

        Toisella keskospojista (1,96 kg) todettiin kolme pientä VSD:tä, aorttaläpän epämuodostuma ja uhkaava koarktaatio. Nyt 5 kk reäit umpeutuneet ja todennäköisesti ahtaumaa eli koarktaatioita ei kehity. Endokardiittiprofylaksia aorttaläpän epämuodostuman takia on toistaiseksi.


      • Ääti
        Äiskä- kirjoitti:

        Toisella keskospojista (1,96 kg) todettiin kolme pientä VSD:tä, aorttaläpän epämuodostuma ja uhkaava koarktaatio. Nyt 5 kk reäit umpeutuneet ja todennäköisesti ahtaumaa eli koarktaatioita ei kehity. Endokardiittiprofylaksia aorttaläpän epämuodostuman takia on toistaiseksi.

        Tutkimukset takana ja niinhän se sitten oli, että VSD multiplex meilläkin. 3 reikää väliseinässä. Jatketaan elämää samalla tavalla kuin tähänkin asti vajaatoiminnan oireita silmällä pitäen ja seuraavaa kontrollia odotellen..

        Iloinen pikku tyttö onneksi on ja osaa pitää äidinkin niin kiireisenä, ettei kerkiä turhia murehtia;) Toivottavasti umpeutuvat meilläkin ajan kuluessa!!


      • Ääti
        Ääti kirjoitti:

        Tutkimukset takana ja niinhän se sitten oli, että VSD multiplex meilläkin. 3 reikää väliseinässä. Jatketaan elämää samalla tavalla kuin tähänkin asti vajaatoiminnan oireita silmällä pitäen ja seuraavaa kontrollia odotellen..

        Iloinen pikku tyttö onneksi on ja osaa pitää äidinkin niin kiireisenä, ettei kerkiä turhia murehtia;) Toivottavasti umpeutuvat meilläkin ajan kuluessa!!

        Ai niin, meidänkin vauva syntyi keskosena! Onneksi en siinä alussa moisesta sydänvaivasta tiennyt, ei siihen enää lisästressiä kaivattu..

        Iloisia terveisiä kaikille!!

        Ääti


      • stressiä
        Ääti kirjoitti:

        Ai niin, meidänkin vauva syntyi keskosena! Onneksi en siinä alussa moisesta sydänvaivasta tiennyt, ei siihen enää lisästressiä kaivattu..

        Iloisia terveisiä kaikille!!

        Ääti

        Meillä tyttö syntyi rv 33, painoa 1815g, ja jo ensimmäisenä elinpäivänä saimme kuulla, että hänellä on synnynnäinen sydänvika, TOF eli Fallotin tetralogia (reikää, ahtaumaa ym...)

        Silloin tuntui, että lapsi kuolee varmaan siihen paikkaan ja maailma kaatuu, ettei tämä ole tottakaan. Lisäahdistusta asiaan toi epäily mahdollisesta kehitysvammaisuudesta joka usein kulkee tämän vian kanssa käsi kädessä...

        Mutta alkujärkytyksestä selvittyämme ja lisää tietoa saatuamme tilanne rauhoittui, ja tyttö selvisi ilman lääkitystä leikkaukseen saakka (operoitiin 10kk vanhana). Nyt on reipas ja täysin terve normaali koululainen. :)


    • multippeli VSD tyttösen äiti

      Tyttäreni syntyi rv 35 5 ja ennakkoon emme tienneet sydänviasta.
      Ensimmäinen leikkaus tehtiin 1.5kk:n iässä jolloin laitettiin myös keuhkovaltimo banding. Toinen leikkaus tehtiin 8.5kk:n iässä Jolloin purettiin keuhkovaltimo Banding ja tehtiin lopulliset korjauset kammion väliseinään.
      Liikkelle lähtö viivästyi N. 3-4kk:n verran leikkaus alueen arkuuden takia muutoin tyttö on tosi energinen ja hyvin voiva koululainen nykyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2821
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe