Moi!
Haluaisin joltain neuvoja että voiko yliopistosta päästä suoraan sosiaalityöntekijäksi vai tarvitseeko aina käydä siten vielä ylempi AMK tutkinto että siihen valmistuu? ihan molemmissa kun käy AMKn tai yliopiston?
SOSIAALITYÖNTEKIJÄ
13
5445
Vastaukset
- yliopistosta
niin, eli vaan yliopistosta saa sosiaalityöntekijän pätevyyden, ylempi amk tutkinto ei anna tätä pätevyyttä. Yliopistoon siis =)
- renjaa
"Sosiaalityöntekijät ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita.Sosiaalityöntekijäksi voi opiskella ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa. Ammattikorkeakouluissa suuntaudutaan sosiaalialan koulutusohjelmaan, josta valmistutaan sosionomiksi. Yliopistossa pääaineena voi olla esimerkiksi sosiaalityö." tämä tulee wikipediasta.. eli mitä tämä takoittaa..?:O
- Hanna____
renjaa kirjoitti:
"Sosiaalityöntekijät ovat ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita.Sosiaalityöntekijäksi voi opiskella ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa. Ammattikorkeakouluissa suuntaudutaan sosiaalialan koulutusohjelmaan, josta valmistutaan sosionomiksi. Yliopistossa pääaineena voi olla esimerkiksi sosiaalityö." tämä tulee wikipediasta.. eli mitä tämä takoittaa..?:O
Wikipedia ei aina ole mikään kaikista selkein ja oikein tietolähde :)
Asia on oikeasti näin, että sosiaalityöntekijän pätevyyden saa ainoastaan opiskelemalla yliopistossa sosiaalialaa. (Helsingin yliopistossa valtiotieteellisessä tiedekunnassa sosiaalipolitiikan laitoksella).
En sitten kirjoita paljoa tuosta AMK-koulutuksesta, kun siitä en kauheasti tiedä.
Mutta käsitykseni on, että he eivät ole päteviä sosiaalityöntekijä, vaikka saattavatkin usein tehdä AINAKIN sosiaalityöntekijän sijaisuuksia. ( paljon muuta?) - eli..
Hanna____ kirjoitti:
Wikipedia ei aina ole mikään kaikista selkein ja oikein tietolähde :)
Asia on oikeasti näin, että sosiaalityöntekijän pätevyyden saa ainoastaan opiskelemalla yliopistossa sosiaalialaa. (Helsingin yliopistossa valtiotieteellisessä tiedekunnassa sosiaalipolitiikan laitoksella).
En sitten kirjoita paljoa tuosta AMK-koulutuksesta, kun siitä en kauheasti tiedä.
Mutta käsitykseni on, että he eivät ole päteviä sosiaalityöntekijä, vaikka saattavatkin usein tehdä AINAKIN sosiaalityöntekijän sijaisuuksia. ( paljon muuta?)Muistakin yliopistoista toki valmistuu sosiaalityöntekijäksi kuin Helsingistä. Mutta sosionomit eivät siis enää voi saada sosiaalityöntekijän virkaa (lakiuudistus muistaakseni 04?) voivat toimia sijaisena yms, mutta vakinaista virkaa eivät saa. Jos haluat työskennellä lastensuojelussa tms niin kannattaa ehdottomasti mennä yliopistoon. Koulutus on vain vuoden amk.ta pidempi ja sitten saa varmasti viran.
- 4,5v?
eli.. kirjoitti:
Muistakin yliopistoista toki valmistuu sosiaalityöntekijäksi kuin Helsingistä. Mutta sosionomit eivät siis enää voi saada sosiaalityöntekijän virkaa (lakiuudistus muistaakseni 04?) voivat toimia sijaisena yms, mutta vakinaista virkaa eivät saa. Jos haluat työskennellä lastensuojelussa tms niin kannattaa ehdottomasti mennä yliopistoon. Koulutus on vain vuoden amk.ta pidempi ja sitten saa varmasti viran.
Uskoisin, että VTM/YTM koulutus on harvoin vain vuotta pidempi kuin sosionomin (amk) koulutus. Olen itse sosionomiksi valmistunut 3,5 vuodessa (eli suositusajassa) ja en millään jaksa uskoa, että 4,5 vuotta riittää keskimäärin YTM/VTM tutkinnon suorittamiseen. Keskimääräinen aika on varmasti yli 5 vuotta... Opiskelen sosiaalityötä ja sain jonkin verran hyväksiluettua opintoja amk-tutkinnosta, mutta silti töitä saa tehdä kunnolla mikäli 5 vuodessa haluaa valmistua! :)
- 5 vuotta?
4,5v? kirjoitti:
Uskoisin, että VTM/YTM koulutus on harvoin vain vuotta pidempi kuin sosionomin (amk) koulutus. Olen itse sosionomiksi valmistunut 3,5 vuodessa (eli suositusajassa) ja en millään jaksa uskoa, että 4,5 vuotta riittää keskimäärin YTM/VTM tutkinnon suorittamiseen. Keskimääräinen aika on varmasti yli 5 vuotta... Opiskelen sosiaalityötä ja sain jonkin verran hyväksiluettua opintoja amk-tutkinnosta, mutta silti töitä saa tehdä kunnolla mikäli 5 vuodessa haluaa valmistua! :)
Laitahan opintoihin vähän vauhtia :) Itse aion suorittaa todennäköisesti neljässä vuodessa ja ei ole mitään opiskeluja tehtynä etukäteen. 60 op kun tekee joka vuosi niin pitäis valmistua 5 vuodessa. Ja jos tekee vain ton 60 op, niin jää vielä paljon aikaa muullekin. Kevyesti pystyy suorittamaan yli 70 op/vuosi. Ainut mikä tekee tästä vaikeaa suorittaa tutkinto 4 vuodessa on se, että kaikkia kursseja ei saa ottaa ennen kuin jotkut tietyt kurssit on suorittanu. Esim. nyt ei voi vielä opiskella aineopintoja, vaikka aikaa kyllä riittäisi niihinkin. Eli ihmettelen kyllä jos joku saa aikaa kulumaan enemmän kuin 5 vuotta.. ellei sitten erityisesti halua vaan nauttia opiskelijaelämästä :)
- on hyvin
eli.. kirjoitti:
Muistakin yliopistoista toki valmistuu sosiaalityöntekijäksi kuin Helsingistä. Mutta sosionomit eivät siis enää voi saada sosiaalityöntekijän virkaa (lakiuudistus muistaakseni 04?) voivat toimia sijaisena yms, mutta vakinaista virkaa eivät saa. Jos haluat työskennellä lastensuojelussa tms niin kannattaa ehdottomasti mennä yliopistoon. Koulutus on vain vuoden amk.ta pidempi ja sitten saa varmasti viran.
monenlaisia tehtäviä - myös sosionomeille. Varsinaiseen sosiaalityöntekijän virkaan vaaditaa kyllä korkeakoulututkinto yliopistossa, ja he pääasiallisesti työskentelevät virastoissa. Lastensuojelulaitoksissa on esim. ohjaajan, hoitajan ja perhetyöntekijän nimikkeellä sosionomeja. Sosiaalityöntekijän sijaisuuksia on kyllä paljon tarjolla sosionomeille, myös pitkäaikaisia.
- tuota
5 vuotta? kirjoitti:
Laitahan opintoihin vähän vauhtia :) Itse aion suorittaa todennäköisesti neljässä vuodessa ja ei ole mitään opiskeluja tehtynä etukäteen. 60 op kun tekee joka vuosi niin pitäis valmistua 5 vuodessa. Ja jos tekee vain ton 60 op, niin jää vielä paljon aikaa muullekin. Kevyesti pystyy suorittamaan yli 70 op/vuosi. Ainut mikä tekee tästä vaikeaa suorittaa tutkinto 4 vuodessa on se, että kaikkia kursseja ei saa ottaa ennen kuin jotkut tietyt kurssit on suorittanu. Esim. nyt ei voi vielä opiskella aineopintoja, vaikka aikaa kyllä riittäisi niihinkin. Eli ihmettelen kyllä jos joku saa aikaa kulumaan enemmän kuin 5 vuotta.. ellei sitten erityisesti halua vaan nauttia opiskelijaelämästä :)
juuri tarkoitin! Sain itse hyväksiluettua joitakin opintoja, mutta käytännössä valmistumiseni ei juurikaan nopeudu. Syynä voidaan ainakin mainita harjoittelut, joiden suorittamisen aikatauluun en voi juurikaan vaikuttaa opintojaksot, joita järjestetään kerran vuodessa, ja joiden suorittaminen on ehto tiettyjen kursseille pääsemiselle. Eli opinnot venyvät jo minusta riippumattomista syistä (järjestelmä ei ole tarpeeksi joustava) :)
Työssäkäyvänä ihmisenä 60 op/vuosi on tietenkin tavoite johon pyrin. Realiteetit tulevat kuitenkin jossakin vaiheessa vastaan, vaikka toistaiseksi olen hyvää tahtia opinnoissani edennyt. Lisäksi en pidä ns. putkitutkintoa mielekkäänä ratkaisuna itselleni. Haluan kuitenkin opiskella laajasti kiinnostavia asioita, en vain sitä mikä on pakko tehdä. Kukin tekee miten tykkää! - ymmärrän
tuota kirjoitti:
juuri tarkoitin! Sain itse hyväksiluettua joitakin opintoja, mutta käytännössä valmistumiseni ei juurikaan nopeudu. Syynä voidaan ainakin mainita harjoittelut, joiden suorittamisen aikatauluun en voi juurikaan vaikuttaa opintojaksot, joita järjestetään kerran vuodessa, ja joiden suorittaminen on ehto tiettyjen kursseille pääsemiselle. Eli opinnot venyvät jo minusta riippumattomista syistä (järjestelmä ei ole tarpeeksi joustava) :)
Työssäkäyvänä ihmisenä 60 op/vuosi on tietenkin tavoite johon pyrin. Realiteetit tulevat kuitenkin jossakin vaiheessa vastaan, vaikka toistaiseksi olen hyvää tahtia opinnoissani edennyt. Lisäksi en pidä ns. putkitutkintoa mielekkäänä ratkaisuna itselleni. Haluan kuitenkin opiskella laajasti kiinnostavia asioita, en vain sitä mikä on pakko tehdä. Kukin tekee miten tykkää!Eli, jos käyt töissä niin en yhtään ihmettele, ettet halua tehdä enempää kuin 60op/vuosi. Mutta miten paljon olet saanut hyväksiluettua opintoja sosionomikoulutuksesta? Meillä sosionomit sai perusopinnot sekä kieliä vähän, ruotsin ja äidinkielen. Jos saa perusopinnot pois alta, niin kyllä sitten sinun pitäisi pystyä suorittamaan 4 vuodessa. Mutta mä en ollenkaan tykkää siitä, ettei opintoja voi nopeuttaa sen takia, että kurssit on todellakin järjestetty niin huonosti. Mutta näillä mennään =)
- Lisensiaatti
tuota kirjoitti:
Työssäkäyvänä ihmisenä 60 op/vuosi on tietenkin tavoite johon pyrin. Realiteetit tulevat kuitenkin jossakin vaiheessa vastaan, vaikka toistaiseksi olen hyvää tahtia opinnoissani edennyt. Lisäksi en pidä ns. putkitutkintoa mielekkäänä ratkaisuna itselleni. Haluan kuitenkin opiskella laajasti kiinnostavia asioita, en vain sitä mikä on pakko tehdä. Kukin tekee miten tykkää!Miksi tehdä töitä opiskelun ohella opintojen kustannuksella (viivästymiseen viittaan)?
Opintolainaahan saa melkein ilmaiseksi kun ottaa huomioon inflaation lainan korot pois syövän osuuden ja etenkin jos ottaa huomioon vielä uusimuotoisen opintolainan verovähennysoikeudet, joissa lyhennykset itsessään ovat verovähennyskelpoisia eikä vain korot (epäreilua kyllä meille vanhan mallin opintoviikkojen jne. mukaan opiskelleille, jotka saavat vain korot vähentää verotuksessa).
Opintolaina on valtion takaamaa ja ellei sitä (teoriassa) pystyisi maksamaan itse pois, niin valtio maksaa sen pois sitten aikanaan. Sosiaalityöntekijöistä on kuitenkin huutava työvoimapula, teitähän valmistuu jotain 150 vuodessa vain koko valtakunnassa ja virkoja on auki pilvin pimein. Sosionomeja kyllä valmistuu yli 1000 vuodessa, mutta kun ei sosionomilla ole pätevyyttä virkaan taas, eli senkin suhteen tilanne on sosiaalityötä lukevilla turvattu. Eli 100% työllisyys on luvassa, mikä ongelma olisi ottaa ilmaista lainaa (jonka vielä valtio takaa, eli jos todella jotain ihan ihmeellistä kävisi, niin ei sitä lainaa pysyvästi työttömäksi jäädessä tarvitsisi itse maksaa poiskaan)?
Ei se marketin kassalla istuminen varmaan tulevaisuudessa hirveästi hyödytä sitten omissa oman alan töissä kuitenkaan ja toisaalta ainakin itseni kohdalla kun miettii, niin vuoden opintolainat maksaa pois 3 viikon palkasta kun tekee työtä valmistuneena eli voi miettiä kannattaako opintojen hidastumisen kustannuksella olla töissä (ainakaan ellei työ selkeästi edistä uraa tai opintoja)...
- maisterix vaan
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2005/20050052.pdf
Tässä aika hyvä linkki. - YTM
valmistuu suorittamalla YTM/VTM -tutkinnon pääaineena sosiaalityö. Sosiaalityötä voi opiskella Helsingin, Turun, Tampereen, Kuopion, Jyväskylän ja Lapin yliopistoissa. Ylempi AMK tai sosionomi AMK eivät tuota kelpoisuutta sosiaalityöntekijän virkoihin. Jos haluat opiskella sosiaalityötä, ei muuta kuin yliopistojen pääsykoevaatimuksia tsekkaamaan! Sisäänpääsy ei ole vaikeaa, jos osaat kirjat/kirjan kunnolla ja täsmällisesti.
- Kinotar
Tuotantoyhtiömme Kinotar Oy valmistelee kuvauksia tv-sarjaan "Jälkilämpö”. Sarjan ohjaa ja käsikirjoittaa Paavo Westerberg, jonka käsikirjoittamia ovat mm. Paha maa, Irtiottoja ja Valkoinen kaupunki. 3-osainen TV-sarja ”Jälkilämpö” näytetään syksyllä 2009 Yle TV 1 Kotikatsomossa.
Etsimme pieneen rooliin oikeaa perheneuvolan sosiaalityöntekijää. Meidän kannalta olisi hyvä, että paikalla olisi oikea sosiaalityöntekijä siksi, jotta tilanne olisi mahdollisimman aito ja uskottava.
Kuvaamme Kallion virastotalossa 3.3.2009 n. klo: 9 - 13
Aika käy vähiin, jos kiinnostuit tai tiedät sopivan henkilön, olisi ystävällistä jos vinkkaisitte vähän!
Lämpimin terveisin
Hanna Aartolahti
Kinotar Oy
Vuorikatu 16 A 9
00100 Helsinki
[email protected]
www.kinotar.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791