Olen tässä parin menneen kauden ajan viritellyt hiihtoharrastusta uudelleen sitten kouluvuosien. Nykyiset sukseni ovat melko vanhat Karhut ja ne on tarkoitettu varmaankin jollekin 80 kg:selle. Niinpä hiihtäminen on ollut selliasta kyntämistä luistottomilla suksilla, jotka ovat pitäneet sen aikaa kunnes pitovoide on kulunut pois. Erilaisia voitelutekniikoita on tullut kokeiltua lukuisia.
Pituuteni on 190 cm ja painoa on n. 115 kg. Löytyykö kokemuksia suksen valinnasta tällaiselle "varttuneemmalle" köriläälle vai pitääkö saada paino alle sadan kilon ennen kuin alkaa suksi luistamaan? Kertokaahan suosituksenne!
ISON MIEHEN sukset
10
4854
Vastaukset
- dafhhfhf
Tarvitset jäykän suksen jotta pito-osa ei osu lumeen liússa...vanhat suksesi ovat aikansa eläneet...jos haluat hiihdosta nauttia mene urheilukauppaan, siellä amm.taitoiset myyjät auttavat. Vaarana on että intosi hiihtämiseen loppuu heikkojen välineiden takia nopeasti, hiihto on välineurheilua vaikket räkäposkella hiihtäisikään, välineet kuntoon oikeanlaisia hiihtovaatteita myöden niin homma alkaa maistua.
Tsemppiä.- uusaloittelija
Kiitos kannustuksesta, mutta urheilukaupathan myyvät, kunhan saavat myytyä. Lähinnä tässä epäilyttää se, että tehdäänkö suksia ns. hyllyyn painavammille kavereille vai pitääkö tilata sellaiset oikein räätälöidysti? Onko joku sellainen merkki tai malli, jota voisi kysellä, missä jäykkyyttä on riskimmänkin tarpeisiin?
- Karhulla
uusaloittelija kirjoitti:
Kiitos kannustuksesta, mutta urheilukaupathan myyvät, kunhan saavat myytyä. Lähinnä tässä epäilyttää se, että tehdäänkö suksia ns. hyllyyn painavammille kavereille vai pitääkö tilata sellaiset oikein räätälöidysti? Onko joku sellainen merkki tai malli, jota voisi kysellä, missä jäykkyyttä on riskimmänkin tarpeisiin?
Mulla on semmonen kutina, että Karhulla on jokin malli, jossa on näille normeista poikkeaville suksia. En pistä päätäni pantiksi.
- 125kg / 185cm
Karhulla kirjoitti:
Mulla on semmonen kutina, että Karhulla on jokin malli, jossa on näille normeista poikkeaville suksia. En pistä päätäni pantiksi.
Mä aion kokeilla noita Karhun isojen poikien suksia.
http://www.karhuskiing.com/?page=Product&i18n=fi_FI&ca=skiis&cCat=7&shp=7
Pääharrastukseni löytyy punttisalin puolelta, mutta muutaman kerran talvessa olisi kiva käydä perheen kanssa ladulla.
Muutenkin kun tyttö laskettelee ja rinteiden juurella tulee viihdyttyä, niin siinä samalla voisi itse suihkaista suksimaan. - uusaloittelija
125kg / 185cm kirjoitti:
Pääharrastukseni löytyy punttisalin puolelta, mutta muutaman kerran talvessa olisi kiva käydä perheen kanssa ladulla.
Muutenkin kun tyttö laskettelee ja rinteiden juurella tulee viihdyttyä, niin siinä samalla voisi itse suihkaista suksimaan.Tovoni ei ole siis mennyttä! Riskimmellekin miehille tehdään suksia. Lähdenkin tästä ostoksille...
P.S. Punteilla käyn minäkin pääasiassa, mutta hiihtolomalla ja välillä muutenkin on kiva tosiaan urheilla perheen kanssa. - Etsintä jatkuu
125kg / 185cm kirjoitti:
Muutenkin kun tyttö laskettelee ja rinteiden juurella tulee viihdyttyä, niin siinä samalla voisi itse suihkaista suksimaan.Vaan ei haittaisi Karhu valmistaisi suksen joka olisi 48mm leveä ja 220 cm pitkä. Mahtuisivat vielä ladulle. Moni yli 100-kiloinen on myös lähes kaksi metrinen.
- kyllä löytyy
Pitkät kisasukset ovat riittävän jäykkiä. Prässi kouraan ja sukset väliin. Sinulle sopivat painuvat kasaan noin 60kg voimalla. Nyt kun et ole trimmissä, ne pitävät hyvin. Jos laihdut hiihtämällä, potku kovenee ja luisto paranee entisestäänkin. Ja suksi pitää. Optimissaan sukset ovat kun olet noin 100kg. Aika huoletta voit ottaa hivenen löysemmätkin, helppo hiihdettävyys on tärkeä asia.
Huomio!
Paperitestillä ostaa 75% varmasti liian jäykät sukset.
Ja vielä:
Muista karhentaa pitoalue hiekkapaperilla niin voide pysyy paremmin. Kerran luistovoideltu pitoalue pitää puhdistaa asetonilla että voide pysyy siinä.
T.
Jussi- uusaloittelija
Hyvät kommentit ja tuskin maltan odottaa, kun saan uudet menopelit alle.
- 4x4
Itse aloittelin uudelleen hiihtämistä viime talvena. Painan n.
105kg, ja sopivat löysin Salomonin snowscape-sarjasta.
Jäykät, mutta silti kohtuu lyhyet ==> helpompi hallita laskuissa
ja mukavammat myös haaranousuissa....niin ja sitten niissä
on vielä aivan oikeesti toimiva pitopohja - sopii loistavasti
tällaselle laiskalle harrastelijalle - jts
salomonin suksest löytyy..jäykkiä on kyllä olemassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733