Yökastelu

??????

Mistä johtuisi yökastelu 6- vuotiaalla. Sattuu tosi usein vahinko öisin..

23

5154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli vielä

..joskus lähes 15 vuotiaaseen asti...kärsin siitä äärettömästi...taisi olla olemassa jokin lääkityskin...

• ,,,,,,,,

Yökastelijat kärsivät usein huonosta itsetunnosta ja alemmuudentunteista. Lapsi voi myös olla huolimaton, kärsimätön ja herkästi suuttuva. Hoitamalla yökastelu myös lapsen itsetunto kohenee ja lapsi voi paremmin.

Joskus - hyvin harvoin - yökastelun taustalla on myös psyykkisiä syitä. Tällöin yleensä lapsen käyttäytyminen on muutenkin poikkeavaa.

• kun unta näin

Olen itse, äitini on ja lapseni on yökastelijoita. Se on periytyvä, kylläkin kiusallinen ominaisuus. Ei siis yleensä mitenkään psyykkinen vaiva (joskus voi olla sitäkin). Itse opin yökuivaksi 6-7-vuotiaana, yksittäisiä vahinkoja sattui tämänkin jälkeen. Muistan, miten näin unta että menen vessaan, istun pöntölle ja pissaan - ja heräsin siihen että sänky kastui. Vielä lukioiässä joskus kotona kävelin unissa ja olin muka menossa komeroon vessaan. Isä käännytti sitten oikeaan paikkaan. Aamulla en muistanut mitään. Vaivaan siis liittyy nähdäkseni poikkeuksellisen sikeä uni. Lääketieteellisesti puhutaan myös hormonitoiminnan kypsymättömyydestä, normaalisti pissan eritys hidastuu yöllä. Yökastelijoilla pissaa erittyy rakkoon myös nukkuessa, koska pissan erittymistä säätelevän vasopressiinin taso on matala.

Kasteluhälytinhoitoa käytetään nykyisin, ja sillä kuulemma saa hyviä tuloksia. Lapseni (7 v) hoito ei tosin onnistunut, koska hän on niin sikeäuninen, että alkuyöstä pissan tultua ja hälyttimen soidessa en saanut häntä hereille. Hän sai herätyksestä raivarin, jota ei muistanut jälkeenpäin. Ei puhettakaan, että olisi itse vaihtanut lakanoita, kuten ohjeessa sanottiin. Nykyisin hän nukkuu muovitetulla patjalla, ja käyttää pestävää petaria. Välillä voi mennä viikkokin kuivana, mutta sitten taas tulee "märkiksiä". Luotan siihen, että ongelma poistuu ennen aikuisikää.

Netissä on hyvää tietoa, osoitetta en muista mutta googleta.

• äiti isi ja kolme lasta

on muuallakin ollut keskustelua mutta vastailen nyt tähänkin.Meillä on 7vuotias poika joka on ollut toista vuotta jo yökastelija. Mitään lääketieteellistä syytä ei ole löytynyt,on vain niin vilkas ja eloisa päivällä ja yöt sikiunessa että kertakaikkiaan vahinkoja sattuu.Viime kuukaudet ollaan käytetty miniriniä milloin säännöllisesti ja milloin vähän aikaa ilman. Lääkkeestä on suuri apu ainakin meillä, kaikille ei ilmeisesti tunnu auttavan. Meillä on myös muovit lakanan alla aina varmuuden vuoksi.
      Tämä ei meillä ainakaan johdu perinnöllisyydestäkään.
      Ota yhteys lääkärille ja pidä päiväkirjaa. Tämä kuuluu hoitotuen piiriin,kun täytät puoli vuotta kastelukirjaa niin saatte hoitotukea joka auttaa yökasteluista aiheutuneista kuluista.. Meillä on kolmas sänky jo menossa jne..

• johtuu

yleensä henkisistä syistä.pelkoa alitajunnassa.
      en tarkoita välttämättä isoja asioita,vaan riittää pienikin juttu.
      esim.:-sängystä ei näe huoneen ovea- aiheuttaa sisäistä pelkoa,että joku voi tulla sisälle..odottamaton,takaa tulee,en herää kun en näe ovea!!
      -tarhassa,päiväkodissa,koulussa on jotain mitä /ketä
      muksu miettii liikaa-pelkää.
      -pimeätä pelkää sellaisia
      Voi auttaa juttelu pelkoista,yövalo..sellaisia.jos äitikin myöntää pelkäävänsä jotain,muksu tietää ettei o yksin-avautuu helpommin.
      yökastelu ei ole normaalia.lääkitys auttaa olla pissaamatta mutta se ei ole ratkaisu henkisiin syihin.
      harvoin on kyse pidettämisen vaikeudesta,koska muuten se päivälläkin olis ongelma!
      unessa tulee esiin asioita (aikusillakin)missä piileksii meidän pelkojen aiheet,mutta aikuisena osataan käsitellä niitä paremmin.

• enää harvoin

5 vuotias kasteli sänkynsä säännöllisesti, mutta juominen kun jätettiin illalla pois, eipä enää kastele, jos illalla juo, sitten on sänky märkänä.

• 65 kiloiselle asti

..löytyy kaupoista tällä hetkellä housuvaippoja. Miksi pitää patjoja ja sänkyjä ostaa uusia, kun ongelman seuraukset saa pois näin helposti. Miksi niitä vaippoja kartetaan viimeiseen asti?

pääsee vaipoistansa eroon ja alkaa omatoimisesti asioimaan vessassa niin luuletko todella että suostuu laittamaan vaippaa enää takaisin?`
        Ehkä teillä niin onnistuu mutta ei meillä, on tuo sen verran noloa lapsellekin että pitäiskö minun vanhempana latistaa lapsen itsetunto pohjamutiin pakottamalla hänet vielä uudestaan vaippoihin?
        Jos minä pystyn sänkyjen ostoilla ja lakanoiden pesulla pitämään pojan itsetunnon korkealla kaikesta huolimatta niin on jo erittäin suuri asia.
        mutta jokainen meistä taplaa tyylillään

• ja silti pissaa alleen
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

pääsee vaipoistansa eroon ja alkaa omatoimisesti asioimaan vessassa niin luuletko todella että suostuu laittamaan vaippaa enää takaisin?`
        Ehkä teillä niin onnistuu mutta ei meillä, on tuo sen verran noloa lapsellekin että pitäiskö minun vanhempana latistaa lapsen itsetunto pohjamutiin pakottamalla hänet vielä uudestaan vaippoihin?
        Jos minä pystyn sänkyjen ostoilla ja lakanoiden pesulla pitämään pojan itsetunnon korkealla kaikesta huolimatta niin on jo erittäin suuri asia.
        mutta jokainen meistä taplaa tyylillään

Hm, jos lapsi käy omatoimisesti vessassa niin eihän se silloin pissaa housuun.
        Melkoinen ristiriita.
        Kyllä lapsi suostuu vaippaan kun hänelle kerrotaan että vaipan käyttäjän ei tarvi uida pissassa ja kylmissään.
        Minä kastelin alleni 14vuotiaaksi asti ja vaippa ja muovihousut oli tuolloin uskomattoman hyvä apu.
        No tässä vapaankasvatuksen maailmassa kysytäänkin lapselta mitä kotona kuuluisi tehdä ongelmatilanteissa ja vanhemmat on pikkusormien pyöritettävinä. Ei muuta kun pissapyykkiä vaan pesemään ja poikasi makaa aamuisin pissapyjamassaan onnellisenan. Makaisitko sinä jos olisi kasteluvika?.

ja silti pissaa alleen kirjoitti:

Hm, jos lapsi käy omatoimisesti vessassa niin eihän se silloin pissaa housuun.
        Melkoinen ristiriita.
        Kyllä lapsi suostuu vaippaan kun hänelle kerrotaan että vaipan käyttäjän ei tarvi uida pissassa ja kylmissään.
        Minä kastelin alleni 14vuotiaaksi asti ja vaippa ja muovihousut oli tuolloin uskomattoman hyvä apu.
        No tässä vapaankasvatuksen maailmassa kysytäänkin lapselta mitä kotona kuuluisi tehdä ongelmatilanteissa ja vanhemmat on pikkusormien pyöritettävinä. Ei muuta kun pissapyykkiä vaan pesemään ja poikasi makaa aamuisin pissapyjamassaan onnellisenan. Makaisitko sinä jos olisi kasteluvika?.

Ilmeisesti sinulla on lukemisen ymmärtämisen vaikeutta?
        Tämä aihe kun kertoo yökastelusta,oletko tullut ajatelleeksi että lapsi ei ehkä herää kertakaikkiaan öisin siihen että on hätä?!
        Kyllä meidän poika muutoin omatoimisesti käy vessassa ja on täysin päiväkuiva..Eikä muuten makaa enää kun käytössä on minirinit,auttavat paljon.

• miksi sitten
        äiti isi ja kolme lasta kirjoitti:

Ilmeisesti sinulla on lukemisen ymmärtämisen vaikeutta?
        Tämä aihe kun kertoo yökastelusta,oletko tullut ajatelleeksi että lapsi ei ehkä herää kertakaikkiaan öisin siihen että on hätä?!
        Kyllä meidän poika muutoin omatoimisesti käy vessassa ja on täysin päiväkuiva..Eikä muuten makaa enää kun käytössä on minirinit,auttavat paljon.

täältä kyselet yökastelun syitä jos teillä ei edes ole yökastelua kun tunget lapsesi sisuksiin sumuja pillereitä.
        Mutta jos siis lapsi siis kastelee öisin eikä siis herää vessaan niin se on housuihin pissaamista suomeksi ja se vaatii suojaamista ja sitä varten on vaipat - p i s t e.

miksi sitten kirjoitti:

täältä kyselet yökastelun syitä jos teillä ei edes ole yökastelua kun tunget lapsesi sisuksiin sumuja pillereitä.
        Mutta jos siis lapsi siis kastelee öisin eikä siis herää vessaan niin se on housuihin pissaamista suomeksi ja se vaatii suojaamista ja sitä varten on vaipat - p i s t e.

kassoisit ylöspäin niin minä en ole missään osiossa kysellyt mitään tästä aiheesta.. voi voi kukas se veti herneen nenuunsa..minen alennu tuollaisen epäkypsän ihmisen kirjekumppaniks.. kasva hiukan;)
        ps; tongi se herne pois ettet tukehu

• hormonitoiminnan

kypsymättömyydestä. Eli otappa yhteyttä asiasta lääkäriin ja kýsele mitä asialle voisi tehdä. Täällä saat vaan suurimman osan erittäin kypsymättömien ihmisten kommentteja asiasta. Yli 5-vuotiailla tietääkseni voi jo antaa hormonilääkityksen kasteluvaivaan.

• ...............

Kastelu ihan normaalia ja kuuluu ikään.Poika näkee unta, että käy vessassa. Kuulema kastelu yleisempää pojilla tässä iässä, kuin tytöillä.
        Kasteluun auttaa pojan herättäminen pissalle, kun itse menemme nukkumaan. Ei ole kastellut nyt moneen yöhön.

• poika 7v ex-kastelija

Yökastelu on pojilla yleinen vaiva, ja mitä isommaksi lapsi tulee, sitä isommaksi ongelma kasvaa ja on se kotonakin rankkaa jatkuva pyykkääminen...

Me otettiin omasta aloitteesta neuvolaan yhteyttä ja pyydettiin kasteluhälytinlaite lainaan ( kysy lainaako oma neuvolasi). Siihen piti ostaa ne kaapelit itse, mutta se oli pieni hinta tuloksesta!Meillä poika heräsi heti ekasta yöstä lähtien hälytykseen ja kävi vessassa. Sänky ei siis ehtinyt kastua yhtenäkään yönä. 14 yötä piti olla kuiva, että laitteen sai poistaa käytöstä. 45 yötä laite oli käytössä ja sen jälkeen se jätettiin pois ja poika on ollut yökuiva jo 1/2 vuotta. poika itse oli todella onnellinen. Loppui pissapyykki ja patjojen kuivattelu.
      Suosittelen.
      Alle 5 vuotiaille ei tule laitetta käyttää.

• hoitaa

Tollainen esite pisti silmään terveyskeskuksessa käydessä, kun käytiin hoidattaan 1-vuotiaan korvatulehdusta. Esitteessä juoksi 5-6-vuotiaita lapsia, että varmaan kannattaisi asia ottaa asiantuntijoiden kanssa esille, jotta se voidaan hoitaa. 6-vuotias voi jo kokea yökastelun tosi häpeällisenä ja on kiusallista lapsellekin.

• ongelma...

Meitä lapsia 3 tyttöä ja 2 poikaa. Kumpikaan pojista ei kastellut, mutta me tytöt kaikki. Yritettiin hoitaa sen ajan menetelmillä, tuloksetta.
        Itsetuntoni vaurioitui pysyvästi.
        Kun läksin aikuisena hakemaan häpeään apua, kävi ilmi että olen joutunut kokemaan (pahoinpitelyä) tai paremminkin suoranaista kidutusta sekä seksuaalista väkivaltaa oman perheen taholta.

Isäni oli psyykkisesti sairas, ja tässä vasta selvisi aikuisena, mitä hirveää oli tyttöjen kastelun takana.

• Tukea sinulle
        ongelma... kirjoitti:

Meitä lapsia 3 tyttöä ja 2 poikaa. Kumpikaan pojista ei kastellut, mutta me tytöt kaikki. Yritettiin hoitaa sen ajan menetelmillä, tuloksetta.
        Itsetuntoni vaurioitui pysyvästi.
        Kun läksin aikuisena hakemaan häpeään apua, kävi ilmi että olen joutunut kokemaan (pahoinpitelyä) tai paremminkin suoranaista kidutusta sekä seksuaalista väkivaltaa oman perheen taholta.

Isäni oli psyykkisesti sairas, ja tässä vasta selvisi aikuisena, mitä hirveää oli tyttöjen kastelun takana.

Karmeaa kuulla, että isä pystyy tekemään jotain niin pahaa omille tyttärilleen, mikäli oikein ymmärsin rivien välistä. Siitä ei varmaan koskaan pääse yli, mutta toivon sinulle kaikkea hyvää ja tukeni olkoon kanssasi.

• susku-71

Minirin niminen lääke auttoi meidän pojan yökasteluun tosi hyvin. Hälytinpatjaa meillä ei ollut. poika kasteli 5-vuotiaana sängyn pari kertaa yössä vaikka ilta juomista oli jo rajoitettu. Lääkäri määräsi kahden viikon kastelupäiväkirjan pitämisen jälkeen miniriniä,joka otettiin ennen nukkumaan menoa,juoda ei saanut muistaakseni tuntiin ennen lääkkeen ottoa, Kastelu väheni pikkuhiljaa ja 2 kuukauden päästä poika oli lääkkeillä kuiva, ilman lääkkeitä yöt kuivuivat kokonaan noin 9 kuukauden lääkityksen jälkeen.Lääke perustuu johonkin hormoniin jota elimistö normaalisti nukkuvalla tuottaa,meillä ei siis hormonit vielä toimineet. nyt poika 7 v ja herää lähes joka yö edelleen pissahätään mutta ei siis tule enään sänkyyn vaan käy vessassa ja menee takaisin maate.Meille lääke sopi hyvin, toisille sopii joku muu keino

• meidän poju

täyttää piakkoin 11v ja on edellen yökastelija.
        Vaippoja meillä ei ole käytössä ollut, poika on on ollut ehdottomasti niitä vastaan.
        Hälytinlakanaa kokeiltiin, ei auttanut.
        Nyt pojalla on ollut Minirin suihke käytössä jo nelisen kuukautta ja on hyväksi havaittu.
        Jos suihke jää ottamata niin peti on märkä.

• kuiva peti
        meidän poju kirjoitti:

täyttää piakkoin 11v ja on edellen yökastelija.
        Vaippoja meillä ei ole käytössä ollut, poika on on ollut ehdottomasti niitä vastaan.
        Hälytinlakanaa kokeiltiin, ei auttanut.
        Nyt pojalla on ollut Minirin suihke käytössä jo nelisen kuukautta ja on hyväksi havaittu.
        Jos suihke jää ottamata niin peti on märkä.

Jos siis lapsi kastelee eikä esim minirin auta ja peti kastuu niin ei siinä lapselta kysellä kun vaippa laitetaan. Vanhempien on tässä vastuu.
        Ei perheen asioita kysellä lapselta, ei lapsi ohjaa perheen toimintoja.
        Nauttisitko itse herätä kusilammikosta kylmissäsi jos olisit yökastelija vai tykkäisitkö herätä turvallisesti kuivana ja vaippa olisi hoitanut tehtävänsä.
        Ei siitä vaipasta kylillä tarvi huudella, se on perheen oma juttu.
        Huh huh millaista hyysäämistä on nykyään lasten kanssa ja takia.

• Uupunut äiti

Alan olla ihan piipussa perheemme yökastelijoiden takia. Molemmat pojat, 10 ja 5-vuotiaat kastelevat öisin sänkynsä. Vanhemmalla pojalla on ollut välillä käytössä lääkkeet ja yli puoli vuotta hälytinpatjakin, mutta silti vahinkoja sattuu monta kertaa viikossa. Nuoremmalla on ollut käytössä vaippa öisin (!) ja kokeiltiin olla ilman, mutta 2 viikkoa sitä jaksettiin, koska JOKA YÖ sänky kastui! Nuorempi sentään herää, kun sänky kastuu, vanhempi ei, hälytinpatjasta huolimatta. Mikä tässä enää auttaa?!?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      32
      7027
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      42
      4321
    3. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      24
      3705
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      184
      3440
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2487
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2445
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      43
      2084
    8. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      26