Hei kaikille!

Tuolla oli paljon minulle kysymyksiä. Mielelläni koitan antaa käsitykseni joihinki, jos haluatte tietää...

Tuosta kasteesta senverran, että vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen: Matt.28:19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.

Mielestäni meillä VL:illä on Raamatulliset parusteet uskon kysymyksille. Enhän edes itse muuten olisi ns. VL:ä...

41

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apt.19-luvusta. Ei mielestäni ensinkään kaste ole uudestisyntymisen paikka. Koska siinä Paavalin kirjeessä korintialaisille, se tulee selkeästi esiin. Ei tämä oo edes minkäänlainen mielipidekysymys:

      1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

      Ja kuitenkin Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
      17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

      Siis kaste ei ollut tässä synnyttämisen paikka.

      Ihan saman logiikan mukaan, tuossa apt.19-luvussa oli:
      apt.19:6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

    • kestämätön perustelu

      "Mielestäni meillä VL:illä on Raamatulliset parusteet uskon kysymyksille. Enhän edes itse muuten olisi ns. VL:ä..."

      Tuonkin ylläolevan olisit voinut jättää esittämättä, niin typerä se on. Ettäkö muka sinun veeälliytesi todistaa vl-uskon olevan ainoa oikea usko maailmassa? Viimeistään nyt kyllä nolasit itsesi täydellisesti. Olisiko sinun etusi mukaista, ettet enää kirjoittelisi yhtään mitään?

      • en halunnut parjaamista. Onko sinulla kysyttävää?


      • kysyttävää sinulta
        weha kirjoitti:

        en halunnut parjaamista. Onko sinulla kysyttävää?

        Kunhan vain annoin sinulle yhden neuvon, jota et tietenkään aio noudattaa. Lopetan tähän.


      • sanoin asian omalta kannaltani. On turha tikulla kaivaa...


      • kysyttävää sinulta kirjoitti:

        Kunhan vain annoin sinulle yhden neuvon, jota et tietenkään aio noudattaa. Lopetan tähän.

        lopeta, kun juuri aloitin.


      • allekirjoittaa

        "Ettäkö muka sinun veeälliytesi todistaa vl-uskon olevan ainoa oikea usko maailmassa? Viimeistään nyt kyllä nolasit itsesi täydellisesti."

        tämä.


    • näkemykset?

      Hyväksytkö Lutherin näkemykset kasteesta? Että kun hänen mielestään kasteessa saa Pyhän Hengen, syntyy uudestaan ylhäältä ja saa vapautuksen perisynnistä eli sitä ei enää syyksi lueta ja että kasteessa saa syntien anteeksiantamuksen? Hyväksytkö näkemyksen että parannus on aina paluuta siihen, mitä kasteessa on luvattu?

      Käsittääkseni monet vl:t eivät hyväksy, että kasteessa syntyisi uudestaan ja saisi Pyhän Hengen sekä syntien anteeksiantamuksen, jne.

      • ja tunnustuskirjoissa on tästä monenlaista opetusta.

        Näin ulkomuistista tunnustuskirjoista mm.

        Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.

        Siis näin uskon.

        Tunnustuskirjat


        Ef.lut.tunnustuskirjamme opettavat kolmenlaista kasteoppia?

        1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama

        2. sitoo uudestisyntymisen kasteeseen:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52.

        3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

        Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).

        Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.


    • ikinäkai

      Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      Mitäkähän varten me ei sitten uskota ja oteta todesta tätä Sanan kohtaa, eikä me tehä lähetystyötä eikä kasteta ketään?
      Miksi muuten paavalikin kieltäytyi tästä Jeesuksen käskystä? Hänkihän sanoi, että Jeesus ei ole käskenyt kastamaan (Korinttolaiskirje)?

      Kun me ei oteta todesta Jeesuksen käskyä, joka tässä selkeänä on, niinku Paavalikin viittasi kinttalla Jeesuksen käskylle, niin mitenhän meille sitten käy?

      • meillä on perin paljonkin lähetystyötä. Olikos se 26 maassa? ja monissa pidetään myös seuroja. Netit ja puheet menee ympäri maailman.

        Eihän koskaan lähetystyöhön mennä heti kastamaan, ei ainutkaan nähdäkseni tule uskoon sillä tavalla, vaan täytyy aina olla edeltävä sana, josta usko syntyy, kuten tunnustuskirjamme opettavat.

        Kristillisyytemme opetus: "Kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

        Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
        Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.


      • kastaa...
        weha kirjoitti:

        meillä on perin paljonkin lähetystyötä. Olikos se 26 maassa? ja monissa pidetään myös seuroja. Netit ja puheet menee ympäri maailman.

        Eihän koskaan lähetystyöhön mennä heti kastamaan, ei ainutkaan nähdäkseni tule uskoon sillä tavalla, vaan täytyy aina olla edeltävä sana, josta usko syntyy, kuten tunnustuskirjamme opettavat.

        Kristillisyytemme opetus: "Kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

        Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
        Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.

        yleensä ainakin evlut kirkossa pappi kastaa, ellei sitten hätäkasteesa kasta kätilö, mutta yleensä se pitää olla pappi joka kastaa.


      • kastaa... kirjoitti:

        yleensä ainakin evlut kirkossa pappi kastaa, ellei sitten hätäkasteesa kasta kätilö, mutta yleensä se pitää olla pappi joka kastaa.

        järjestyksen vuoksi. Pappi/pastori on käsittääkseni sellainen, jonka seurakunta on kutsunut virassa opettamaan.


      • sisältöä nykyään
        weha kirjoitti:

        meillä on perin paljonkin lähetystyötä. Olikos se 26 maassa? ja monissa pidetään myös seuroja. Netit ja puheet menee ympäri maailman.

        Eihän koskaan lähetystyöhön mennä heti kastamaan, ei ainutkaan nähdäkseni tule uskoon sillä tavalla, vaan täytyy aina olla edeltävä sana, josta usko syntyy, kuten tunnustuskirjamme opettavat.

        Kristillisyytemme opetus: "Kastekäsky on analoginen vanhimpana pidetyn evankeliumin l.
        Markuksen kastekäskyn kanssa.” Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.
        Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:15)

        Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
        sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
        alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
        mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
        Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.

        Minä olen ainakin Helsingissä ymmärtänyt, että me ei varsinaisesti tehdä lähetystyötä siten kuin Jeesus kehoittaa, kun me vaan pidetään seuroja eri maissa Jumalan lapsille, eikä mitään evankeliumin julistusta tehdä Suomessa eikä ulkomaillakaan niille, jotka on uskosta osattomia. me ei siis uskota tuota jeesuksen käskyä, vaan pidetään vaan itsellemme seuroja ja siellä sanaa esillä niille, jotka on jo Jumalan lapsia.

        Sitä en tajua miksi me ei uskota Jeesuksen käskyä... Sillonku Lestadius eli niin hän uskoi tuon Jeesuksen käskyn ja kulki julistamassa evankeliumia niille, jotka uskosta oli osattomia. Hän piti herätyskokouksia uskosta osattomille ja siksi tätä alettiin kutsua herätysliikkeeksi.

        Mut sitten jossakin vaiheessa vaan lopetettiin uskomasta Jeesuksen käskyä, eikä enää pidettykään herätyskokouksia, eikä enää kuljettu julistamassa Sanaa, vaan alettiin vaan keskenään saarnata jo valmiiksi uskovaisille.

        Ei siis kukaan ole tätä kyennyt selittämään, että miksi päätettiin hyljätä tuo Jeesuksen käsky, enkä tajua sitä ollenkaan.

        Olen se sama nimimerkki, jolle vastasit.


      • sisältöä nykyään kirjoitti:

        Minä olen ainakin Helsingissä ymmärtänyt, että me ei varsinaisesti tehdä lähetystyötä siten kuin Jeesus kehoittaa, kun me vaan pidetään seuroja eri maissa Jumalan lapsille, eikä mitään evankeliumin julistusta tehdä Suomessa eikä ulkomaillakaan niille, jotka on uskosta osattomia. me ei siis uskota tuota jeesuksen käskyä, vaan pidetään vaan itsellemme seuroja ja siellä sanaa esillä niille, jotka on jo Jumalan lapsia.

        Sitä en tajua miksi me ei uskota Jeesuksen käskyä... Sillonku Lestadius eli niin hän uskoi tuon Jeesuksen käskyn ja kulki julistamassa evankeliumia niille, jotka uskosta oli osattomia. Hän piti herätyskokouksia uskosta osattomille ja siksi tätä alettiin kutsua herätysliikkeeksi.

        Mut sitten jossakin vaiheessa vaan lopetettiin uskomasta Jeesuksen käskyä, eikä enää pidettykään herätyskokouksia, eikä enää kuljettu julistamassa Sanaa, vaan alettiin vaan keskenään saarnata jo valmiiksi uskovaisille.

        Ei siis kukaan ole tätä kyennyt selittämään, että miksi päätettiin hyljätä tuo Jeesuksen käsky, enkä tajua sitä ollenkaan.

        Olen se sama nimimerkki, jolle vastasit.

        on esim. suviseurat ja lähetystyötä tehdään....


      • jyrää taas
        weha kirjoitti:

        on esim. suviseurat ja lähetystyötä tehdään....

        Mitä ihmettä suviseuroilla on lähetystyön kanssa tekemistä??? Ja "lähetystyötä tehdään". Se ei ole lähetystyötä, että ulkomailla asuvan lessun kodissa pidetään ompeluseurat kolmelle vierailulla olevalle lessulle.

        Lestadiolaisten lähetystyöstä kertoo aika hyvin sekin, että jos suomen suurinta sanomalehteä katsotaan, sen sivuilta löytyy kutsuja monenkin herätysliikkeen tilaisuuksiin. Ei kuitenkaan lestadiolaisten seuroihin. Tätä voi kylläkin pitää siunauksena Suomen kansalle.


      • asiaa!
        jyrää taas kirjoitti:

        Mitä ihmettä suviseuroilla on lähetystyön kanssa tekemistä??? Ja "lähetystyötä tehdään". Se ei ole lähetystyötä, että ulkomailla asuvan lessun kodissa pidetään ompeluseurat kolmelle vierailulla olevalle lessulle.

        Lestadiolaisten lähetystyöstä kertoo aika hyvin sekin, että jos suomen suurinta sanomalehteä katsotaan, sen sivuilta löytyy kutsuja monenkin herätysliikkeen tilaisuuksiin. Ei kuitenkaan lestadiolaisten seuroihin. Tätä voi kylläkin pitää siunauksena Suomen kansalle.

        "Lestadiolaisten lähetystyöstä kertoo aika hyvin sekin, että jos suomen suurinta sanomalehteä katsotaan, sen sivuilta löytyy kutsuja monenkin herätysliikkeen tilaisuuksiin. Ei kuitenkaan lestadiolaisten seuroihin. Tätä voi kylläkin pitää siunauksena Suomen kansalle."

        "Tätä voi kylläkin pitää siunauksena Suomen kansalle."


      • Sesamahlö
        weha kirjoitti:

        on esim. suviseurat ja lähetystyötä tehdään....

        Eihän suviseurat ole mikään herätyskokous, eikä me tehdä lähetystyötä.

        Suviseurat on meikäläisten seurat.
        Ei me kuljeta ympäri maata kutsumassa ihmisiä seuroihin sanan kuuloon ja Suviseurat ovat vastakkainen ilmiö kuin herätyskokoukset.
        Herätyskokoukset ovat suunnattuja uskosta osattomille, eikä uskovaisille.

        Suviseurat puolestaan on nimenomaan uskovaisille suunnattu kesäjuhla, suvijuhla. Suviseuroilla ei ole mitään tekemistä herätyskokousten kanssa.

        Ei me olla pidetty yhtäkään herätyskokousta, eikä meidän saarnaajat julista evankeliumia muuta kuin pitääkseen hereillä uskovaisia. Ei he tee lähetystyötä Suomessa eikä muuallakaan, vaan ainoastaan saarnaavat uskosta osallisten kanssa, mutta kinttaalla viittaavat Jeesuksen käskylle julistaa evankeliumia niille, jotka ovat uskosta osattomia.

        Ei me tehdä lähetystyötä, eikä me olla pidetty yhtäkään herätyskokousta... Ylipäänsä, miksi edes käytetään enää käsitettä "herätysliike", kun me ei olla mikään herätysliike...
        Sitä en tajua.

        Olen se sama, jolle vastasit, mutten nikkiäni muista.


    • lukee...

      Hes. 36:25 Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. [Ps. 51:4; Sak. 13:1]
      26 Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen.
      27 Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan.


      4. Moos 8:6-7
      6 "Ota leeviläiset erilleen muista israelilaisista ja puhdista heidät. [4. Moos. 3:6]
      7 Heidän puhdistamisekseen sinun on pirskotettava heidän päälleen synneistä puhdistavaa vettä, ja heidän on ajeltava tukkansa, partansa ja kaikki ihokarvansa ja pestävä vaatteensa. Sitten he ovat puhtaat. [3. Moos. 14:9]

      • Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

        1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
        23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

        Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

        Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.


      • VT:ssa ..
        weha kirjoitti:

        Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).

        1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
        23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.

        Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.

        Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

        puhutaan kuin kasteesta, puhdistavasta vedestä. Sanoihan Jeesuksekin ellei synny uudesti vedestä ja hengestä. Vesi on vesi, turha sitä joka käänteessä muuttaa muuksi kuin mitä se sana tarkoittaa.


      • VT:ssa .. kirjoitti:

        puhutaan kuin kasteesta, puhdistavasta vedestä. Sanoihan Jeesuksekin ellei synny uudesti vedestä ja hengestä. Vesi on vesi, turha sitä joka käänteessä muuttaa muuksi kuin mitä se sana tarkoittaa.

        Jes.65:1. Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa.

        Siis Joh.3:5, vesi sanan ratkaisee asianyhteys.

        Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
        Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

        Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nikodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

        Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
        13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
        Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

        Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.


      • kopio...
        weha kirjoitti:

        Jes.65:1. Kaikki janoovaiset, tulkaat vetten tykö, tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaat, ostakaat ja syökäät; tulkaat, ostakaat, ilman rahaa ja ilman hintaa, viinaa ja rieskaa.

        Siis Joh.3:5, vesi sanan ratkaisee asianyhteys.

        Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
        Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).

        Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nikodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.

        Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
        13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
        Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.

        Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.

        Hienoa weha - todistit jälleen kerran osaavasi kopioida sujuvasti muiden kirjoituksia ilman, että tuot asian millään lailla esiin!

        Olet kyllä niin epärehellinen, että ei voi kuin ihmetellä moraalikäsityksiäsi.


      • kopio... kirjoitti:

        Hienoa weha - todistit jälleen kerran osaavasi kopioida sujuvasti muiden kirjoituksia ilman, että tuot asian millään lailla esiin!

        Olet kyllä niin epärehellinen, että ei voi kuin ihmetellä moraalikäsityksiäsi.

        varmaan kaikki tietää, että tämä on kristillisyytemme opetus-


      • vielä, oletko
        weha kirjoitti:

        varmaan kaikki tietää, että tämä on kristillisyytemme opetus-

        koskaan erehtynyt tai ollut väärässä sen jälkeen,
        kun liityit SRK:hon?


      • juu...
        weha kirjoitti:

        varmaan kaikki tietää, että tämä on kristillisyytemme opetus-

        Niin, on jo käynyt selväksi, että "kristillisyytenne" on teille käypä syy valehteluun ja laittomuuksiin. Jatka vain samaan malliin...

        P.S. Näyttää aika kornilta, kun ensin kirjoitat sellaista tärisevää ala-asteikäisen tekstiä, minkä jälkeen lainaat suoraan perään jonkun teologin kirjoituksia. :-)


      • vielä, oletko kirjoitti:

        koskaan erehtynyt tai ollut väärässä sen jälkeen,
        kun liityit SRK:hon?

        mutta seurakunnan opetuksista oon ottanut vaadin...


      • juu... kirjoitti:

        Niin, on jo käynyt selväksi, että "kristillisyytenne" on teille käypä syy valehteluun ja laittomuuksiin. Jatka vain samaan malliin...

        P.S. Näyttää aika kornilta, kun ensin kirjoitat sellaista tärisevää ala-asteikäisen tekstiä, minkä jälkeen lainaat suoraan perään jonkun teologin kirjoituksia. :-)

        tyylinsä kullakin...


      • Jumalan sanasta
        weha kirjoitti:

        mutta seurakunnan opetuksista oon ottanut vaadin...

        et välitä. SRK on sinulle tärkeämpää.


    • mietihän

      "Mielestäni meillä VL:illä on Raamatulliset parusteet uskon kysymyksille. Enhän edes itse muuten olisi ns. VL:ä..."

      Eikö se ollutkaan niin, että sait parannuksen ARMON ja synnyit uudesti valtakuntaan???? Itse olet useasti syyttänyt toisia korvasyyhyn mukaan menemisestä ja järkeilemisestä, tuo kyllä kuulostaa ihan samalta.

      • näin...

        Eiköhän siinä ole niin käynyt, että weha on ns. "vakuutettu" uskomaan tuolla tavalla, järjen kautta. Tältä se ainakin vaikuttaa, kun lukee hänen kirjoituksiaan: pelkkää seurakuntaoppia eikä juuri mitään muuta. Armosta ei mitään.


      • Kempelainen

        On hienoa, että sinulla on vahava usko Jeesukseen, ja seurakuntahan on käsitääkseni sinulle maallinen "koti" kuten meille jokiselle oma seurakuntamme. Pidä kiinni uskostasi ja ole nöyrä.

        Sielusi pohtii myös uudestisyntymistä, kaikesta näkee, että olet aito Kristitty.

        Tämän palstan tarkoitus ei saa olla toisetn "kalastelua" omaan seurakuntaan, ainoastaan opilliset kesksutelut ja evakeliumin vienti.

        Siunuasta sinulle.


    • kysymys...

      Olisin vielä kysynyt Pyhästä hengestä. Oletko siis sitä mieltä, että ei ole olemassa mitään erityistä Pyhällä hengellä täyttymystä? Minäkin olen sitä mieltä, että ilman henkeä ei voi olla uskossa. Lisäksi uskon, että joissain tilanteissa ihminen voi täyttyä Pyhällä hengellä, joka näkyy. Kuten opetuslapset helluntaina.

    • että sinun

      tyylisi on muuttunut ihan viime aikoina...parempaan suuntaan. Tällaisella asialinjalle rakennetaan, se pitäisi muidenkin muistaa.

      • tullut

        herätykseen?
        Omatunto syyttää menneistä tuomioista.


    • kuten aina

      eräs wehalainen sanoi:
      >>>"Enhän edes itse muuten olisi ns. VL:ä...">

      vastaan:

      yhden seka-oppisen ihmisen todistus on.... "heikolla on jäillä liikutaan"... jos siksi pitäisi ihmeellistä tulkintaasi pitää oikeana.

      Jos Matt. 28:19 ei tulo esille miten opetuslapsia tehdään ---- aina evankeliumia julistamalla --- vasta opetuslapset kastetaan "KASTAKAA HEIDÄT.. "

      Jokainen voi verrata Mark.16:15-20 niin evankeliumia piti julistaa ... ja joka uskoo ja kastetaan se pelastuu...

      Kasteesta kannattaa ottaa pika selvitys ylä-paneelista Suomi24: Laaja haku: ja asetuksiin aiheeksi: kaste --- ja sitten vain nimimerkin kohdalle: yks toinen

    • Geggo Von Helsing

      Onko vl:lien opetus se, että Pyhä henki ei voi vaikuttaa muutoin kuin uskovaisen välityksellä. Ei esimerkiksi rukoilemalla?

    • tulee väkisin mieleen

      Noan aika. Noa saarnasi parannusta ja ihmiset nauroivat ja pilkkasivat. Noa sai tehtäväksi Jumalalta rakentaa arkin, samalla hän saarnasi,ihmiset pilkkasivat ja nauroivat. Siinä taisi 120 vuotta kulua Arkin rakentamisessa ja saarnaamisessa, kansa nauroi ja pilkkasi!

      Kuinka sitten kävikään? Noa ja hänen perhekuntansa kahdeksan ihmistä vain pelastui,Arkissa oli eläimet ja nämä 8 ihmistä.Tuli rankka sade joka hukutti pilkkaajat ja kaikki elolliset maanpäältä.

      Mitenkähän käy silloin,kun Ihmisen Poika Jeesus tulee, kuinka käy pilkkaajien?? Sitä sietäisi miettiä.

      • tuo...

        Aivan totta. Wehan tulisi miettiä omaa osuuttaan sitä tietoa vasten, että hän pilkkaa 99.99 prosenttia maailman kristityistä epäuskoisiksi. Ei häneen varoituksen sana tehoa, vaan ylpeys on sekoittanut miehen pään.


    • katosi?

      Täällä on useita kysymyksiä vastaamatta, joten minne Weha katosi?

      • varmaan ostamaan

        tupakkaa.
        Se tarvitsee hermosavut kun täällä tehdään niin
        hankalia kysymyksiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      201
      4783
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      279
      2912
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      211
      1480
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1186
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1081
    Aihe