Eaton Fuller

Sisu ukko

Olen kohta jäämässä eläkkeelle kuorma-auto hommista. 34 vuotta kerkesin yhdistelmää ajaa ja 2.8 miljoonaa kilometriä lähinnä Sisun ratissa istua. Olenkin miettinyt mitä vieroitus oireita tuleekaan, kun ei saa Fullerin keppiä enää hämmentää. Taidan käydä hajottamolta Fullerin kepin ja ruuvata sen kiikkustuoliin kiinni...Siinä onkin mukava menneitä muistella...

24

10082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahma

      minä kun koitin fullerilla eka kertaa kakkoselle ilman kytkintä niin kuului: rrrrrrrrrrrrrrrrkele :)

    • sisukas

      "vieroitus oireita" kohdassa mieleen juolahti varaosamyynti, mutta tuo ehdottamasi on paljon halvempi. ...mukavia eläkepäiviä!

    • INSINÖÖRI

      eaton viittaa englantilaiseen akselitehtaaseen

      sisu fuller = sisu fuller EI EATON!!!!

      • 2-akselimies

        Eaton Corporation (Cleveland, Ohio, USA) on Fuller-vaihteistopajan nykyinen omistaja. Lieneekö sitten missään tekemisissä engl. Eaton-akselitehtaan kanssa?

        Eaton Fuller -vaihteistoista löytyy tietoa vaikkapa seuraavan linkin takaa:
        http://truck.eaton.com/na/spec_products/product_features_specs/transmission/product_profiles/fr_series_fleet_10speed/index.htm

        Voisit vaihtaa tuon nimimerkkisi. Oikeat insinöörit saattavat saada näppylöitä, kun annat tärkeilevällä mutta tietämättömyyteen viittaavalla meuhkaamisellasi negatiivisen leiman kokonaiselle ammattikunnalle.


      • Tepa

        näköjään ikänä Sisun hyttiin kurkkinut! Stongan mutikassa lukee sen verran selvästi, että insinörskänkin pitäisi selvää saada, että Eaton Fuller, voi jeesus mitä pässejä...


      • Junior-Trucker

        Viittaahan se Eaton siihen akselitehtaaseen. Mutta mikä se Sisu Fuller on?? Enpä ole moista kuullut. Fuller ei tosiaan ole pelkästään mikään Sisun juttu. Fullereita on lähestulkoon jokaisessa amerikkalaisessa rekanveturissa - ja tietysti suurin osa suorahampaisia, eli synkronoimattomia.

        Jos haluat päästä ikänsä työskenneille rekkakuskeille pätemään, niin ole asiasta varma. Taitaa olla paras, kun käyt katsomassa lähimmän Sisuauton esittelyautoa, ja kiinnitä vaikka huomiota siihen, mitä lukee vaihdekepin päässä; "Eaton Fuller". Tai sen näet Peterbiltin kotisivuiltakin, kun otat jonkun sisätilan kuvan.


      • tepa
        Junior-Trucker kirjoitti:

        Viittaahan se Eaton siihen akselitehtaaseen. Mutta mikä se Sisu Fuller on?? Enpä ole moista kuullut. Fuller ei tosiaan ole pelkästään mikään Sisun juttu. Fullereita on lähestulkoon jokaisessa amerikkalaisessa rekanveturissa - ja tietysti suurin osa suorahampaisia, eli synkronoimattomia.

        Jos haluat päästä ikänsä työskenneille rekkakuskeille pätemään, niin ole asiasta varma. Taitaa olla paras, kun käyt katsomassa lähimmän Sisuauton esittelyautoa, ja kiinnitä vaikka huomiota siihen, mitä lukee vaihdekepin päässä; "Eaton Fuller". Tai sen näet Peterbiltin kotisivuiltakin, kun otat jonkun sisätilan kuvan.

        Edelleen pientä viilausta: synkronoimaton vaihteistohan voi olla myös vinohampainen, joskin usein synkronoimaton (suoraKYTKENTÄINEN) on myös suorahampainen.


      • tepa
        tepa kirjoitti:

        Edelleen pientä viilausta: synkronoimaton vaihteistohan voi olla myös vinohampainen, joskin usein synkronoimaton (suoraKYTKENTÄINEN) on myös suorahampainen.

        Niin ja suorahampainen voi tietysti myös aivan hyvin olla synkronoitu.


      • Junior-Trucker
        tepa kirjoitti:

        Edelleen pientä viilausta: synkronoimaton vaihteistohan voi olla myös vinohampainen, joskin usein synkronoimaton (suoraKYTKENTÄINEN) on myös suorahampainen.

        Niinpä taitaa olla... On väärin sanoa tosiaan "synkronoimaton, eli suorahampainen", mutta jos en nyt ihan väärin muista, niin melkein kaikki synkronoimattomat (ainakin 18 vaihteiset) Fullerit olisivat suorahampaisia...


      • 2-akselimies
        tepa kirjoitti:

        Edelleen pientä viilausta: synkronoimaton vaihteistohan voi olla myös vinohampainen, joskin usein synkronoimaton (suoraKYTKENTÄINEN) on myös suorahampainen.

        Taitaa olla niin, että noiden Fullereiden PÄÄVAIHTEISTON hammaspyörät ovat suorilla ja APUVAIHTEISTON ("jakajan") hammaspyörät vinoilla hampailla.

        Suorilla hampailla on ikävä taipumus pitää melua. 1950- ja 60-luvuilla suorahampaisia laatikoita oli vielä eräissä henkilöautoiksi kutsutuissa vekottimissa (Pobeda, Moskvitš), ja lauluahan niistä laatikoista lähti.

        Peräytysvaihteen hampaat ovat yleensä suorat nykyisissäkin h-autoissa. Lootasta lähtee ihan eri ääni sen mukaan, ajetaanko ykkösellä vai pakitetaanko, vaikka välitys on osapuilleen samaa luokkaa.


      • pekka
        Junior-Trucker kirjoitti:

        Viittaahan se Eaton siihen akselitehtaaseen. Mutta mikä se Sisu Fuller on?? Enpä ole moista kuullut. Fuller ei tosiaan ole pelkästään mikään Sisun juttu. Fullereita on lähestulkoon jokaisessa amerikkalaisessa rekanveturissa - ja tietysti suurin osa suorahampaisia, eli synkronoimattomia.

        Jos haluat päästä ikänsä työskenneille rekkakuskeille pätemään, niin ole asiasta varma. Taitaa olla paras, kun käyt katsomassa lähimmän Sisuauton esittelyautoa, ja kiinnitä vaikka huomiota siihen, mitä lukee vaihdekepin päässä; "Eaton Fuller". Tai sen näet Peterbiltin kotisivuiltakin, kun otat jonkun sisätilan kuvan.

        Jos oikein aletaan pilkkua viilaamaan, ihan uusissa Sisuissa ei enää kepin päässä lue Eaton Fuller eikä yhtään mitään muutakaan, ihan Rellusta suoraan on se keppi. Vähän vanhemmissa lukikin vielä.


      • ahma
        pekka kirjoitti:

        Jos oikein aletaan pilkkua viilaamaan, ihan uusissa Sisuissa ei enää kepin päässä lue Eaton Fuller eikä yhtään mitään muutakaan, ihan Rellusta suoraan on se keppi. Vähän vanhemmissa lukikin vielä.

        miksihän kaikki kehuu fulleria maasta taivaaseen mutta sitä ei ole läheskään joka "Pirssissä"?


      • Fulleristi
        ahma kirjoitti:

        miksihän kaikki kehuu fulleria maasta taivaaseen mutta sitä ei ole läheskään joka "Pirssissä"?

        Se on nopea toimisin vaihteisto ja voi vaihtaa pikaisesti ilman kytkintä...


      • utelias
        Fulleristi kirjoitti:

        Se on nopea toimisin vaihteisto ja voi vaihtaa pikaisesti ilman kytkintä...

        vaihdat nopeasti ilman kytkintä? ensin puolittaja napista ja sitten kepistä isompaa vai..., niin se onnistuu mutta ohjekirjan mukaan kiellettyä, mitä haittaa kun ei äännä eikä pompi?


      • Junior-Trucker
        pekka kirjoitti:

        Jos oikein aletaan pilkkua viilaamaan, ihan uusissa Sisuissa ei enää kepin päässä lue Eaton Fuller eikä yhtään mitään muutakaan, ihan Rellusta suoraan on se keppi. Vähän vanhemmissa lukikin vielä.

        Kävin eilen tutustumassa Catti-Sisuun, ja muuten kepin päässä lukee Eaton Fuller! Edelleenkin! :)

        Taitaa niitä sitten olla tekstillä ja ilman... Ainakin jokaisessa esittelyautossa luki, joissa nyt oli Fulleri.


      • ANR
        Junior-Trucker kirjoitti:

        Kävin eilen tutustumassa Catti-Sisuun, ja muuten kepin päässä lukee Eaton Fuller! Edelleenkin! :)

        Taitaa niitä sitten olla tekstillä ja ilman... Ainakin jokaisessa esittelyautossa luki, joissa nyt oli Fulleri.

        niin lukee, on tainnut pekalla olla (rellun?)synkro laatikko sisussa.


    • Jarkko

      Mulla seisoo tossa pihassa ajokuntonen 72 mallinen Jyry Sisu Fullerin Roadrangein lootalla .Sitä saa tulla käskemään sillo ku o paineet korkeella.

    • pipsuliinu

      moi. ainakin nää nykyajan syynkro vaihteet on tosi hitaita, niitä pitää käsitelä kuin kipeetä tavaraa...

    • JUPPANA2

      suomalainen akt-aktivisti ei mielellään tunnusta fulleria eatonin tekemäksi koska se on AMERIKKALAINEN JA SUOMI KUSKIT OVAT DEMAREITA,SISUFULLER HEHHEH,SUOMESSA EI OLE OSATTU EIKÄ OSATA TEHÄ HAMMASPYÖRIÄ SIIS KARKAISUMENETELMÄ MEILLÄ MALLIA VALMET 02 SARJASTA.JA PISTE.

      • Taavettisetä

        Atalla Tampereella on tehty hammaspyöriä ympäri maailmaa jo pitkään.Mitä fulleriin tulee niin Eatonhan osti Fullerin aikoinaan.Nykyinen Fuller joka on sisussa MB moottorin jatkeena on RTLO 20918B eli 18 vaihteinen synkronoimaton paitsi aluevaihteisto jossa on hiilikuitukitkapinnat.Vaihteiston päälaatikossa olevat hammaspyörät ovat tiheitä suorahampaisia.Aluevaihteiston etupäässä sijaitsee synkronoimaton puolittaja.Aluevaih- teiston hampaat ovat vinot.Vaihteistossa on kaksi sivuakselia pää- ja alue laatikossa.Tämän vuoksi pääakselin hammaspyöriä ei ole tarvinnut laakeroida vaan ne ovat uivia kahden akselin välissä jolloin ne luonnollisesti myös ajoitetaan keskenään. Vaihteiston pohjassa on 3 isoa magneettia keräämässä metallia jotka puhdistetaan vain peruskorjauksen yhteydessä.CAT moottorisissa sisuissa on ollut erillinen suodatinkin. Sääli vain että nykyään on paljo semmosia neitejä autojen ratissa jotka pelkää vaihtamista.


      • m162
        Taavettisetä kirjoitti:

        Atalla Tampereella on tehty hammaspyöriä ympäri maailmaa jo pitkään.Mitä fulleriin tulee niin Eatonhan osti Fullerin aikoinaan.Nykyinen Fuller joka on sisussa MB moottorin jatkeena on RTLO 20918B eli 18 vaihteinen synkronoimaton paitsi aluevaihteisto jossa on hiilikuitukitkapinnat.Vaihteiston päälaatikossa olevat hammaspyörät ovat tiheitä suorahampaisia.Aluevaihteiston etupäässä sijaitsee synkronoimaton puolittaja.Aluevaih- teiston hampaat ovat vinot.Vaihteistossa on kaksi sivuakselia pää- ja alue laatikossa.Tämän vuoksi pääakselin hammaspyöriä ei ole tarvinnut laakeroida vaan ne ovat uivia kahden akselin välissä jolloin ne luonnollisesti myös ajoitetaan keskenään. Vaihteiston pohjassa on 3 isoa magneettia keräämässä metallia jotka puhdistetaan vain peruskorjauksen yhteydessä.CAT moottorisissa sisuissa on ollut erillinen suodatinkin. Sääli vain että nykyään on paljo semmosia neitejä autojen ratissa jotka pelkää vaihtamista.

        miu niittikopissa luki kepinpäässä fuller roadranger


    • taavettisetä

      Fullerilla vaihtaminen ei todellakaan ole mitään tyttöjen hommaa.Kun lähdetään mettästä ryöminnällä tai ykkösellä 90 tonnia päällä ei siinä kytkintä paineella vaan veto otetaan suoraan seuraavalta vaihteelta.Märssedes nahkapöksyt luulee että niillä on povershift mutta voi että kun siihen etukummin eteen sattuu joku semmonen pehmee turve niin siihen istuu märssy.Eli kun nopeeta vaihtoo tarvitaan ylös tai alas niin ilman kytkintä.Kun ajetaan maantiellä voi harrastaa kaksoispoljentaakin.Välityksissä löytyy ryöminnästä kahteen ylivaihteiseen pakkeja 4.Sisuissa on ollut kokeilussa myös Samt robotti fullerissa 20 v sitten mutta kun se oli turha kapine jätettiin pois eihän mikään o niin nopee kun käsi Ei oikeen me maaliin että miks noitten ns isojen auton valmistajien pitää kehitellä kaiken maailman vaihdeautomaatteja ajamisestahan viedään kaikki ilo.Ei siinä kaikki että kytkinpoljin ja vaihdekeppi on jo viety nyt on hävinny jo rattikin (cookleauto).

      • sisukuski22

        Niinno, ihan hyvä muuten, mutta nopeesti vaihtaessa pitää kylläki käyttää kytkintä, tosin vähän vaan...


    • Anonyymi

      Vieläkö kiikkustuolissa istut ja Sisuaikoja muistelet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe