Skoda 2.0TDI

Vuokra-autoilija

Tyrkkäsivät sitten tuollaisen vuokra-auton Aviksella paremman puutteessa... Koneessa tuntuu olevan tehoa ihan riittävästi. Mutta on se kylmä auto näillä Suomen pakkasilla, vasta 20 min ajon jälkeen alkoi hieman lämmetä mutta ei siellä siltikään hiki tullut. Kuinka te tarkenette vai käytättekö turkishaalareita??? Xenonit tuntui aluksi hyviltä, mutta pitkät valot sitten onkin pettymys! Varsinkin kun lähivalot jää kirkkaana loistamaan. Vilkuttelipa muutama vastaantulija valojakin vaikka lyhyet valot oli päällä. Palautin auton ilomielin, ei ole minun auto Skoda...

26

6027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Octaavia

      Onhan se hyvä ettei kaikki tykkää Skodasta:)

      • Octaviasta...

        ... niin odotusajat vaan venyisivät vieläkin pidemmiksi. Itselläni olisi vielä kolme viikkoa "Pikku-Audilla" (-01 A3) ajoa, ennen kuin saan Octaviani (TDI RS)


    • Ocu

      Siinä sattuu olemaan PTC-vastus, joka heittää kabiiniin lämmintä per heti käynnistyksen jälkeen. se on totta, ettei kone lämpene ihan bensakoneiden tahtiin, mutta lämpöä riittää ohjaamoon ihan kivasti, joten sinä et ole Octavian ratin istunutkaan.

      • eroja

        Saattaapi noissa PTC vastuksissa olla yksilöllisiä eroja, sillä omassani en voi vastuksen tehoa hirveästi kehua.


      • Alkuperäinen___

        Just joo, vitustako minä tiedän onko siinä vastus vai ei! Lämmityslaite oli Auto-modella, missään ei palanut mitään eco valoa ja molempien puolten lämmöt HI-asennossa. Ei tullut lämmintä kuin ehkä puolen tunnin ajon jälkeen ja tällöinkin koneen lämpö vasta puolet normaalista. Toinen juttu oli muuten surkea kylmäkäynnistyvyys! Pakkasta oli ~15 astetta ja molempina aamuina se jäi käyntiin vasta kolmannella startilla, pari ensimmäistä kertaa se hörähti hetkeksi ja kolmannella jäi käyntiin pitäen hetken aikaa ihan älytöntä kalkatusta ja savua tuli kuin vanhasta Mesestä... Aivan ihme vehe, en ainakaan itselle osta kyseisellä koneella olevaa autoa!


      • Alkuperäinen___ kirjoitti:

        Just joo, vitustako minä tiedän onko siinä vastus vai ei! Lämmityslaite oli Auto-modella, missään ei palanut mitään eco valoa ja molempien puolten lämmöt HI-asennossa. Ei tullut lämmintä kuin ehkä puolen tunnin ajon jälkeen ja tällöinkin koneen lämpö vasta puolet normaalista. Toinen juttu oli muuten surkea kylmäkäynnistyvyys! Pakkasta oli ~15 astetta ja molempina aamuina se jäi käyntiin vasta kolmannella startilla, pari ensimmäistä kertaa se hörähti hetkeksi ja kolmannella jäi käyntiin pitäen hetken aikaa ihan älytöntä kalkatusta ja savua tuli kuin vanhasta Mesestä... Aivan ihme vehe, en ainakaan itselle osta kyseisellä koneella olevaa autoa!

        > molempien puolten lämmöt HI-asennossa.

        Siinähän se vika sitten olikin!
        HI asentoon kun kääntää lämpöasetuksen, niin viileäähän sieltä pukkaa, koska se HI säätää myös puhalluksen jokseenkin kovalle.
        Olisit laittanut 22 ja AUTO niin olisi aika nopeasti ollut lämmintä sisällä.

        No mutta sellasta se on, kun joutuu automaatti-ilmastoinnilla varustettuun autoon ensimmäistä kertaa.

        Tuon edellisen asian opin kantapäänkautta edellisessä autossani (Passat) kun ensimmäisenä talvena aluksi käänsin aina käynnistyksen jälkeen kuumemmalle lämmön toivossa. Sitten vasta tajusin, että ei se sen nopeammin lämpene, vaikka laittaa suuremman lukeman siihen. Lämmittä vaan kuumemmaksi. Ja HI:lla puhaltaa niin kovaa, että ei ilma edes lämpene, joten jos autossa palentaa, niin nykyään tajuan säätää esim 22 -> 21 jolloin puhallus pienenee oleellisesti ja sisään tuleva ilma on kuumempaa. Hetken päästä sitten taas takaisin 22 asteeseen.


    • kokemuksella

      ptc-vastus alkaa tuottaa välittömästi lämpöä "koppiin",moottorin lämpöön se toki ei vaikuta..

      • RTFM on hyvä ohje

        Ilmeisesti ilmastointilaitteesi oli Econ moodissa, silloin nuo PTC vastukset eivät ole mukana kuvioissa, eli lämpeneminen todella kestää, varsinkin kovemmilla pakkasilla moottorin tehokkaan jäähdytyksen takia. Itse olen talvella pistänyt suojapahvin syylärin eteen, nopeuttaa lämpenemistä mutta ei aiheuta ylilämpöongelmia vielä nollakeleilläkään. -20 on suunnilleen raja, jossa ilman suojapahvia jäähdytysveden lämmöt putoaa alle 90 asteen ilman suojapahvia alle satasen nopeuksissa, vaikka motarinopeuksilla lämmöt olis jo ehtineet nousta normaaliin.

        Kun kulutus on omassa ollut tankkauksista laskien koko 80000 km alle 5.1 litraa sadalla, ei siitä kauheasti enää hukkalämpöä kerry. :)


    • *Antti*

      VW-konsernin pumppusuutindieselit ovat vähäkulutuksisia ja suorituskykyisiä. Haittapuolia ovat kylmyys, ääänekkyys ja päästöt. Se on faktaa, jonka VW:kin myöntää. Siksi pumppusuutintekniikasta luovutaan lähiaikoina.

      Olen ajanut vuosikausia VW-ryhmän autoilla. Minulla on ollut useita volkkareita, yksi Ocu ja yksi A6. Nyt,kun päätin vaihtaa perheemme toisen auton uuteen dieseliin, VW-ryhmän autot eivät tulleet kysymykseen 2,0TDI:n edellä lueteltujen haittapuolten vuoksi, vaan valitsin toisen merkin. Palaan ehkä takaisin tuttuihin merkkeihin 2 - 3 vuoden kuluttua, jos VW-ryhmän kehittämät uudet dieselit osoittautuvat kilpailukykyisiksi.

      • hapa7

        Meillä autot Octavia 2.0TDI ja Bora 1.6 ja jos nuo laittaa esim. -10C:ssa käyntiin ilman esilämmityksiä ja lähtee ajamaan, Octavia on lämpimämpi koko matkan alusta alkaen. PTC on kova sana ja kun TDI kone lämpenee, jää Bora vielä kauemmas taakse.


      • 2,0tdi Ocu dsg
        hapa7 kirjoitti:

        Meillä autot Octavia 2.0TDI ja Bora 1.6 ja jos nuo laittaa esim. -10C:ssa käyntiin ilman esilämmityksiä ja lähtee ajamaan, Octavia on lämpimämpi koko matkan alusta alkaen. PTC on kova sana ja kun TDI kone lämpenee, jää Bora vielä kauemmas taakse.

        ja on muuten lämmin. Aika hyvä muuten tämä provo, on perehtynyt hyvin ultimatevw:n keskusteluihin mutta ei kyllä tiedä tästä vehkeestä mitään. Vaihtoehtoisesti on vikaisella vehkeellä ajellut tai ei vaan ole osannut autoa ja sen namikoita käyttää.


      • *Antti*
        2,0tdi Ocu dsg kirjoitti:

        ja on muuten lämmin. Aika hyvä muuten tämä provo, on perehtynyt hyvin ultimatevw:n keskusteluihin mutta ei kyllä tiedä tästä vehkeestä mitään. Vaihtoehtoisesti on vikaisella vehkeellä ajellut tai ei vaan ole osannut autoa ja sen namikoita käyttää.

        osaa sitten niitä namikoita käyttää, koska pumppusuutidieselit on todettu kylmiksi, meluisiksi ja saastuttaviksi. Jopa VW-konserni on asian epäsuorasti myöntänyt ilmoittaessaan siirtymisestä yhteispaineruiskutukseen. Ei kai se niin tekisi, jos moottori olisi niin erinomainen kuin väität.


      • Häkä-CO
        *Antti* kirjoitti:

        osaa sitten niitä namikoita käyttää, koska pumppusuutidieselit on todettu kylmiksi, meluisiksi ja saastuttaviksi. Jopa VW-konserni on asian epäsuorasti myöntänyt ilmoittaessaan siirtymisestä yhteispaineruiskutukseen. Ei kai se niin tekisi, jos moottori olisi niin erinomainen kuin väität.

        Olet ehkä ymmärtänyt VW:n ilmoitukset väärin. On totta että nykyisellä pumppusuutintekniikalla ei läpäistä tulevaisuudessa tiukkenevia päästörajoituksia. Syy yhteispaineruiskutukseen siirtmiseen on kuitenkin se, että VW:llä ei yksinkertaisesti ole varoja kehittää yksin pumppusuutintekniikkaa. Ja kuten tuolla Audi-palstalla joku sanoi, niin CO2-päästöt ovat 2.0TDI:ssä pienemmät kuin Toyotan 2.2 D-Catissa.


      • Alkuperäinen_
        2,0tdi Ocu dsg kirjoitti:

        ja on muuten lämmin. Aika hyvä muuten tämä provo, on perehtynyt hyvin ultimatevw:n keskusteluihin mutta ei kyllä tiedä tästä vehkeestä mitään. Vaihtoehtoisesti on vikaisella vehkeellä ajellut tai ei vaan ole osannut autoa ja sen namikoita käyttää.

        Siis minkä ihmeen takia jokainen negatiivinen asia pitää sitten leimata provoksi? Eikö täällä todellakaan saa puhua kokemuksista?

        Mikäli lämmitylaitteessa on jokin niksi, niin kerro heti että muutkin saavat sen tietää! Oikealla puolella oli pyöreä namikka, jonka keskeltä painoin ylimmäistä Auto-nappia ja siihen syttyi valo, sen jälkeen vääntelin molemmilta puolilta lämmöt HI-asentoon, olettaisin että lämppärin pitäisi olla tällöin täysillä, vai olenko väärässä? Sen jälkeen ajoin 20-30 minuuttia ja koneen lämpö oli vasta 1/4:ssa, eli puolessa välissä normaalista. Lämpöä tuli jo hieman, mutta ei mitään erityisen lämmintä, tosin ei enää palellutkaan. Ulkolämpötila oli -19 astetta. Penkinlämmittimet olivat tehokkaat joten pisteet siitä.

        Toinen asia jota jo aiemmin ihmettelin, oli auton surkea kylmäkäynnistyvyys... Starttasin auton kahtena aamuna ~-20 asteen pakkasesta ja ilmiö oli sama molempina aamuina: 2:lla ensimmäisellä starttauksella auto lähti heti käyntiin mutta rynkytti pahasti ja sammui muutaman sekunnin kuluttua. Kolmannella lähti käyntiin, rynkytti ~10 sekuntia ja sitten alkoi käymään kunnolla, mutta savua tuli paljon ja piha haisi vanhalle mersulle... Onkos tämäkin normaalia VW:n TDI koneelle??? Tiedän että normaalisti autoa pitäisi pitää roikassa, mutta enpä hotellissa viitsinyt ruveta maksamaan extraa lämpötolpasta...


      • Alkuperäinen vielä
        Alkuperäinen_ kirjoitti:

        Siis minkä ihmeen takia jokainen negatiivinen asia pitää sitten leimata provoksi? Eikö täällä todellakaan saa puhua kokemuksista?

        Mikäli lämmitylaitteessa on jokin niksi, niin kerro heti että muutkin saavat sen tietää! Oikealla puolella oli pyöreä namikka, jonka keskeltä painoin ylimmäistä Auto-nappia ja siihen syttyi valo, sen jälkeen vääntelin molemmilta puolilta lämmöt HI-asentoon, olettaisin että lämppärin pitäisi olla tällöin täysillä, vai olenko väärässä? Sen jälkeen ajoin 20-30 minuuttia ja koneen lämpö oli vasta 1/4:ssa, eli puolessa välissä normaalista. Lämpöä tuli jo hieman, mutta ei mitään erityisen lämmintä, tosin ei enää palellutkaan. Ulkolämpötila oli -19 astetta. Penkinlämmittimet olivat tehokkaat joten pisteet siitä.

        Toinen asia jota jo aiemmin ihmettelin, oli auton surkea kylmäkäynnistyvyys... Starttasin auton kahtena aamuna ~-20 asteen pakkasesta ja ilmiö oli sama molempina aamuina: 2:lla ensimmäisellä starttauksella auto lähti heti käyntiin mutta rynkytti pahasti ja sammui muutaman sekunnin kuluttua. Kolmannella lähti käyntiin, rynkytti ~10 sekuntia ja sitten alkoi käymään kunnolla, mutta savua tuli paljon ja piha haisi vanhalle mersulle... Onkos tämäkin normaalia VW:n TDI koneelle??? Tiedän että normaalisti autoa pitäisi pitää roikassa, mutta enpä hotellissa viitsinyt ruveta maksamaan extraa lämpötolpasta...

        Tai ehkä vaan olen tottunut liian hyvälle kun ajan 17 vuotta vanhalla eurooppalaisella isolla autolla ;)...


      • PTC ei käytössä
        Alkuperäinen_ kirjoitti:

        Siis minkä ihmeen takia jokainen negatiivinen asia pitää sitten leimata provoksi? Eikö täällä todellakaan saa puhua kokemuksista?

        Mikäli lämmitylaitteessa on jokin niksi, niin kerro heti että muutkin saavat sen tietää! Oikealla puolella oli pyöreä namikka, jonka keskeltä painoin ylimmäistä Auto-nappia ja siihen syttyi valo, sen jälkeen vääntelin molemmilta puolilta lämmöt HI-asentoon, olettaisin että lämppärin pitäisi olla tällöin täysillä, vai olenko väärässä? Sen jälkeen ajoin 20-30 minuuttia ja koneen lämpö oli vasta 1/4:ssa, eli puolessa välissä normaalista. Lämpöä tuli jo hieman, mutta ei mitään erityisen lämmintä, tosin ei enää palellutkaan. Ulkolämpötila oli -19 astetta. Penkinlämmittimet olivat tehokkaat joten pisteet siitä.

        Toinen asia jota jo aiemmin ihmettelin, oli auton surkea kylmäkäynnistyvyys... Starttasin auton kahtena aamuna ~-20 asteen pakkasesta ja ilmiö oli sama molempina aamuina: 2:lla ensimmäisellä starttauksella auto lähti heti käyntiin mutta rynkytti pahasti ja sammui muutaman sekunnin kuluttua. Kolmannella lähti käyntiin, rynkytti ~10 sekuntia ja sitten alkoi käymään kunnolla, mutta savua tuli paljon ja piha haisi vanhalle mersulle... Onkos tämäkin normaalia VW:n TDI koneelle??? Tiedän että normaalisti autoa pitäisi pitää roikassa, mutta enpä hotellissa viitsinyt ruveta maksamaan extraa lämpötolpasta...

        Jos olisit lukenut viestiketjun läpi, tietäisit ettei pelkkä Auto mode riitä, vaan Econ (Economy) napistä (edellisen alapuolella) olis pitänyt samalla sammuttaa valo, jolloin myös PTC sähkövastukset olisivat olleet käytössä ja kabiini lämmennyt heti. Kesällä Econ valo pitää myös sammuttaa, mikäli haluaa ilmastoinnin toimivan.


      • Juuso
        Alkuperäinen_ kirjoitti:

        Siis minkä ihmeen takia jokainen negatiivinen asia pitää sitten leimata provoksi? Eikö täällä todellakaan saa puhua kokemuksista?

        Mikäli lämmitylaitteessa on jokin niksi, niin kerro heti että muutkin saavat sen tietää! Oikealla puolella oli pyöreä namikka, jonka keskeltä painoin ylimmäistä Auto-nappia ja siihen syttyi valo, sen jälkeen vääntelin molemmilta puolilta lämmöt HI-asentoon, olettaisin että lämppärin pitäisi olla tällöin täysillä, vai olenko väärässä? Sen jälkeen ajoin 20-30 minuuttia ja koneen lämpö oli vasta 1/4:ssa, eli puolessa välissä normaalista. Lämpöä tuli jo hieman, mutta ei mitään erityisen lämmintä, tosin ei enää palellutkaan. Ulkolämpötila oli -19 astetta. Penkinlämmittimet olivat tehokkaat joten pisteet siitä.

        Toinen asia jota jo aiemmin ihmettelin, oli auton surkea kylmäkäynnistyvyys... Starttasin auton kahtena aamuna ~-20 asteen pakkasesta ja ilmiö oli sama molempina aamuina: 2:lla ensimmäisellä starttauksella auto lähti heti käyntiin mutta rynkytti pahasti ja sammui muutaman sekunnin kuluttua. Kolmannella lähti käyntiin, rynkytti ~10 sekuntia ja sitten alkoi käymään kunnolla, mutta savua tuli paljon ja piha haisi vanhalle mersulle... Onkos tämäkin normaalia VW:n TDI koneelle??? Tiedän että normaalisti autoa pitäisi pitää roikassa, mutta enpä hotellissa viitsinyt ruveta maksamaan extraa lämpötolpasta...

        Itselläni Ocu Tdi 2.0 dsg, n. 3 kk vanha.
        Kyseessä on ensimmäinen dieselautoni.

        Omat kokemukseni ovat samansuuntaisia. Käynnistäessä on pakko säätää lämmöt täysille, ja ilmaa, jota voisi kuvailla sanalla "lämmin" alkaa puhaltamaan vasta n. 10-15 minuutin ajon jälkeen. PTC -vastuksen vaikutusta ei juurikaan huomaa; sen tehohan on vaatimattomat 1000 W.

        Saman suuntaiset kokemukset käynnistyksestä kylmällä, huom: ei siis kylmäkäynnistyksestä, sillä pidän autoa piuhan päässä 1-2 h. Ao. dieseliinhän saa laittaa maahantuojan mukaan vain ns. pannulämmittimen = lämmittää vain öljypohjaa, ja sen teho tuntui olevan tasan nolla/ hyvin heikko. Käynnistyessään kone kävi työlään oloisesti, en kutsuisi sitä rynkytykseksi, mutta kuuli kyllä että vastusta oli.

        Nyt olen viisastuneena hankkinut webaston, ja se kyllä auttaa, mutta siihen se auton edullisuus häipyikin; asennettuna webasto maksoi 1980,00 € (kauko-ohjauksella ajastettava malli, kahdella kaukosäätimellä). Tietääkseni mm. Toyotassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin on vakiovaruste.

        Ei silti, olen muutoin ollut autoon tosi tyytyväinen. Ja ihan korostan vielä: moottorin lämmettyä on ohjaamokin pysynyt lämpimänä.


      • auttaa välillisesti
        Juuso kirjoitti:

        Itselläni Ocu Tdi 2.0 dsg, n. 3 kk vanha.
        Kyseessä on ensimmäinen dieselautoni.

        Omat kokemukseni ovat samansuuntaisia. Käynnistäessä on pakko säätää lämmöt täysille, ja ilmaa, jota voisi kuvailla sanalla "lämmin" alkaa puhaltamaan vasta n. 10-15 minuutin ajon jälkeen. PTC -vastuksen vaikutusta ei juurikaan huomaa; sen tehohan on vaatimattomat 1000 W.

        Saman suuntaiset kokemukset käynnistyksestä kylmällä, huom: ei siis kylmäkäynnistyksestä, sillä pidän autoa piuhan päässä 1-2 h. Ao. dieseliinhän saa laittaa maahantuojan mukaan vain ns. pannulämmittimen = lämmittää vain öljypohjaa, ja sen teho tuntui olevan tasan nolla/ hyvin heikko. Käynnistyessään kone kävi työlään oloisesti, en kutsuisi sitä rynkytykseksi, mutta kuuli kyllä että vastusta oli.

        Nyt olen viisastuneena hankkinut webaston, ja se kyllä auttaa, mutta siihen se auton edullisuus häipyikin; asennettuna webasto maksoi 1980,00 € (kauko-ohjauksella ajastettava malli, kahdella kaukosäätimellä). Tietääkseni mm. Toyotassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin on vakiovaruste.

        Ei silti, olen muutoin ollut autoon tosi tyytyväinen. Ja ihan korostan vielä: moottorin lämmettyä on ohjaamokin pysynyt lämpimänä.

        1000W tehohan on lähes sisälämmittimen (yleensä täysillä 1200 ... 1400W) luokkaa. Kyllä sen luulisi henkäävän ainakin haaleaa aika pian startin jälkeen. Tosin PTC-vastuksen teho alkaa pudota kun se kuumenee.

        Lisävastuksen etu ei rajoitu pelkästään omaan lämmöntuottoon vaan välillisesti myös moottori lämpiää nopeammin ainakin ennen maantieajoa. Generaattorin 71 ampeerin lisäkuorma eli noin 1.4 hevosvoimaa (häviöitäkin mukaan laskien) polttaa enemmän polttoainetta. Arvelen, että moottorin häviöiksi eli lämmöksi muuttuu vähintään yhtä paljon polttoaineen energiasisällöstä, kuin mitä PTC-vastuksen teho on.
        Oma arvaus on siis, että ainakin parin normaalin bensa-auton lohkolämmitimen verran moottorissakin syntyy lisälämpöä, kun PTC on kytketty päälle.


      • Juuso
        auttaa välillisesti kirjoitti:

        1000W tehohan on lähes sisälämmittimen (yleensä täysillä 1200 ... 1400W) luokkaa. Kyllä sen luulisi henkäävän ainakin haaleaa aika pian startin jälkeen. Tosin PTC-vastuksen teho alkaa pudota kun se kuumenee.

        Lisävastuksen etu ei rajoitu pelkästään omaan lämmöntuottoon vaan välillisesti myös moottori lämpiää nopeammin ainakin ennen maantieajoa. Generaattorin 71 ampeerin lisäkuorma eli noin 1.4 hevosvoimaa (häviöitäkin mukaan laskien) polttaa enemmän polttoainetta. Arvelen, että moottorin häviöiksi eli lämmöksi muuttuu vähintään yhtä paljon polttoaineen energiasisällöstä, kuin mitä PTC-vastuksen teho on.
        Oma arvaus on siis, että ainakin parin normaalin bensa-auton lohkolämmitimen verran moottorissakin syntyy lisälämpöä, kun PTC on kytketty päälle.

        Voi olla, mutta ei jos ei lämpene, niin ei lämpene. Sorry.

        Nyt on luvassa 30 asteen pakkasia - tervetuloa koeajolle :-)


      • myös vuokra-auto
        Juuso kirjoitti:

        Voi olla, mutta ei jos ei lämpene, niin ei lämpene. Sorry.

        Nyt on luvassa 30 asteen pakkasia - tervetuloa koeajolle :-)

        Oman S60 ollessa pajalla, sain sijaisauton vuokraamosta. Otin samanlaisen Octavian, kuin aloittaja kirjoitti. Tosin, minun yksilössäni oli Eberi. Volvoon tottuneena, Octavia oli suorastaan hyvä. Ei vaellellut ja sisustus oli Volvon ämpärimuovien sijaan upea. Myös xenonit lähivalojen osalta oli paljon paremmat. Volvon Summumissa jotain vanhaa museotekniikkaa????? Pitkiä näillä kulkemillani leveysasteilla ei tarvita, eli, ei voi käyttää muun liikenteen runsauden vuoksi.

        S60 kun tulee vaihtoikään, on Octavia varteenotettava vaihtoehto itselleni. Hei haloo, auto on minulla vain käyttöesine!


      • Paistinpannunen
        Juuso kirjoitti:

        Itselläni Ocu Tdi 2.0 dsg, n. 3 kk vanha.
        Kyseessä on ensimmäinen dieselautoni.

        Omat kokemukseni ovat samansuuntaisia. Käynnistäessä on pakko säätää lämmöt täysille, ja ilmaa, jota voisi kuvailla sanalla "lämmin" alkaa puhaltamaan vasta n. 10-15 minuutin ajon jälkeen. PTC -vastuksen vaikutusta ei juurikaan huomaa; sen tehohan on vaatimattomat 1000 W.

        Saman suuntaiset kokemukset käynnistyksestä kylmällä, huom: ei siis kylmäkäynnistyksestä, sillä pidän autoa piuhan päässä 1-2 h. Ao. dieseliinhän saa laittaa maahantuojan mukaan vain ns. pannulämmittimen = lämmittää vain öljypohjaa, ja sen teho tuntui olevan tasan nolla/ hyvin heikko. Käynnistyessään kone kävi työlään oloisesti, en kutsuisi sitä rynkytykseksi, mutta kuuli kyllä että vastusta oli.

        Nyt olen viisastuneena hankkinut webaston, ja se kyllä auttaa, mutta siihen se auton edullisuus häipyikin; asennettuna webasto maksoi 1980,00 € (kauko-ohjauksella ajastettava malli, kahdella kaukosäätimellä). Tietääkseni mm. Toyotassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin on vakiovaruste.

        Ei silti, olen muutoin ollut autoon tosi tyytyväinen. Ja ihan korostan vielä: moottorin lämmettyä on ohjaamokin pysynyt lämpimänä.

        "ns. pannulämmittimen = lämmittää vain öljypohjaa, ja sen teho tuntui olevan tasan nolla/ hyvin heikko"

        Sen "paistinpannun" idea onkin lämmittää vain öljyä joka paremmin = nopeammin voitelisi kylmää konetta. Se ei siis ole tarkoitettukaan lämmittämään itse moottoria kuten lohkolämmitin tekee.

        Varmasti sen paistinpannun teho tuntuu "nollalta" koska eihän sen toimintaa voi havaita kabiinin lämpiämisessä mitenkään, eikä se moottoriakaan lämmitä vaan sitä öljyä siellä.

        Itselläni on 1,9 TDI paistinpannulla ja sisätilan lämmittimellä, auto ulkoilee katoksessa yöt ja kovilla pakkasilla pidän pannua n. 1,5-2 h lämpiämässä ja toistaiseksi on lähtenyt moitteetta käyntiin, tosin kone on jäykän oloinen käynnistettäessä. Mikään "sauna" tuo säästöpossudiesel ei todellakaan ole, mutta kyllä siellä on tarennut ilman talvipalttoota kuski ihan hyvin.

        Se Webasto tms. olisi kyllä hyvä lisä, mutta jotenkin tuo liki kahden tonnin investointi ei pahemmin houkuta. Etenkin jos vaihtaa autoa muutaman vuoden välein kuten minä, sitä Webaston hintaa tuskin paljoa noteerataan vaihtoarvossa?


      • 60-luku
        Paistinpannunen kirjoitti:

        "ns. pannulämmittimen = lämmittää vain öljypohjaa, ja sen teho tuntui olevan tasan nolla/ hyvin heikko"

        Sen "paistinpannun" idea onkin lämmittää vain öljyä joka paremmin = nopeammin voitelisi kylmää konetta. Se ei siis ole tarkoitettukaan lämmittämään itse moottoria kuten lohkolämmitin tekee.

        Varmasti sen paistinpannun teho tuntuu "nollalta" koska eihän sen toimintaa voi havaita kabiinin lämpiämisessä mitenkään, eikä se moottoriakaan lämmitä vaan sitä öljyä siellä.

        Itselläni on 1,9 TDI paistinpannulla ja sisätilan lämmittimellä, auto ulkoilee katoksessa yöt ja kovilla pakkasilla pidän pannua n. 1,5-2 h lämpiämässä ja toistaiseksi on lähtenyt moitteetta käyntiin, tosin kone on jäykän oloinen käynnistettäessä. Mikään "sauna" tuo säästöpossudiesel ei todellakaan ole, mutta kyllä siellä on tarennut ilman talvipalttoota kuski ihan hyvin.

        Se Webasto tms. olisi kyllä hyvä lisä, mutta jotenkin tuo liki kahden tonnin investointi ei pahemmin houkuta. Etenkin jos vaihtaa autoa muutaman vuoden välein kuten minä, sitä Webaston hintaa tuskin paljoa noteerataan vaihtoarvossa?

        60-luvulla tuolla pohjoisen puolessa lämmiteltiin öljypohjaa laittamalla sähkökeittolevy moottorin alle. Pakkasta oli parhaimmillaan jopa -35 ... -40C, autoissa 6V systeemit ja öljyjä oli vain kesä- ja talvilaatua. Starttipilottia kului pullo poikineen talvessa. Liikkeelle lähdettiin käytännössä aina, pahimmilla pakkasilla ehkä akku otettiin irti ja laitettiin lämpimään veteen. Ei vikamuistitkaan nollautuneet - ne kun oli kuskin päässä!


      • Juuso
        Paistinpannunen kirjoitti:

        "ns. pannulämmittimen = lämmittää vain öljypohjaa, ja sen teho tuntui olevan tasan nolla/ hyvin heikko"

        Sen "paistinpannun" idea onkin lämmittää vain öljyä joka paremmin = nopeammin voitelisi kylmää konetta. Se ei siis ole tarkoitettukaan lämmittämään itse moottoria kuten lohkolämmitin tekee.

        Varmasti sen paistinpannun teho tuntuu "nollalta" koska eihän sen toimintaa voi havaita kabiinin lämpiämisessä mitenkään, eikä se moottoriakaan lämmitä vaan sitä öljyä siellä.

        Itselläni on 1,9 TDI paistinpannulla ja sisätilan lämmittimellä, auto ulkoilee katoksessa yöt ja kovilla pakkasilla pidän pannua n. 1,5-2 h lämpiämässä ja toistaiseksi on lähtenyt moitteetta käyntiin, tosin kone on jäykän oloinen käynnistettäessä. Mikään "sauna" tuo säästöpossudiesel ei todellakaan ole, mutta kyllä siellä on tarennut ilman talvipalttoota kuski ihan hyvin.

        Se Webasto tms. olisi kyllä hyvä lisä, mutta jotenkin tuo liki kahden tonnin investointi ei pahemmin houkuta. Etenkin jos vaihtaa autoa muutaman vuoden välein kuten minä, sitä Webaston hintaa tuskin paljoa noteerataan vaihtoarvossa?

        Nimenomaan ohjaamon lämpö on se johon kiinnittää huomiota ja luo käytännössä suurelta osin kuvan myös auton erinomaisuudesta talviautona.

        Minullekin olisi 90 %:sti riittänyt sisätilanlämmitin, mutta taloyhtiön lämpötolpat eivät kuulema kestä sitä. Siksi webasto.


      • Juuso
        60-luku kirjoitti:

        60-luvulla tuolla pohjoisen puolessa lämmiteltiin öljypohjaa laittamalla sähkökeittolevy moottorin alle. Pakkasta oli parhaimmillaan jopa -35 ... -40C, autoissa 6V systeemit ja öljyjä oli vain kesä- ja talvilaatua. Starttipilottia kului pullo poikineen talvessa. Liikkeelle lähdettiin käytännössä aina, pahimmilla pakkasilla ehkä akku otettiin irti ja laitettiin lämpimään veteen. Ei vikamuistitkaan nollautuneet - ne kun oli kuskin päässä!

        Joo, näin se oli.

        Tätini mies oli 40- ja 50- luvuilla savotoilla tukkiauton kuljettaja ja kertoi heidän laittaneen aamuisin pienen nuotion tukkiauton moottorin alle ja vällyt konepellille niin jopas käynnistyi...

        :)


      • rajoitus
        Juuso kirjoitti:

        Voi olla, mutta ei jos ei lämpene, niin ei lämpene. Sorry.

        Nyt on luvassa 30 asteen pakkasia - tervetuloa koeajolle :-)

        Mites olisi rehellinen pahvi jäähdyttäjän eteen? Mulla on tosi karvalakki-Ocu pienellä 55kW moottorilla. Pidän pahvia jäähdyttäjän edessä käytännössä koko talven. Normaali työmatka vain 10km (=10 min.) ja näillä parinkymmenen asteen pakkasilla kabiini on suorastaan lämmin kun työpaikalle pääsee. Minkäänlaisia moottorin ylilämpenemisen merkkejä ei ole pitkilläkään matkoilla.

        Lämppärin kenno on oikeasti melkoinen lämmönvaihdin eikä kevyessä taajama-ajossa enää jäähdyttimen kylmää ilmavirtaa kaivata!


      • Vitu mikä pelle
        myös vuokra-auto kirjoitti:

        Oman S60 ollessa pajalla, sain sijaisauton vuokraamosta. Otin samanlaisen Octavian, kuin aloittaja kirjoitti. Tosin, minun yksilössäni oli Eberi. Volvoon tottuneena, Octavia oli suorastaan hyvä. Ei vaellellut ja sisustus oli Volvon ämpärimuovien sijaan upea. Myös xenonit lähivalojen osalta oli paljon paremmat. Volvon Summumissa jotain vanhaa museotekniikkaa????? Pitkiä näillä kulkemillani leveysasteilla ei tarvita, eli, ei voi käyttää muun liikenteen runsauden vuoksi.

        S60 kun tulee vaihtoikään, on Octavia varteenotettava vaihtoehto itselleni. Hei haloo, auto on minulla vain käyttöesine!

        sen automaatti- Volvosi jo kaks vuotta sitten Ocuun tai oikeastaan kirjoituksistasi päätellen olet vaihtanut jo ainakin viidesti olvosta ocuun tässä parin vuoden sisällä. Hienoa Rasanttu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      182
      3605
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      512
      2831
    3. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      38
      1624
    4. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      101
      1399
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      50
      1290
    6. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      22
      1271
    7. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1147
    8. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

      Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      51
      1138
    9. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      125
      1078
    10. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      39
      1013
    Aihe