18 vuotta täyttäneen elatus

Isä ei osallistu

Kun lapsi täytti 18 vuotta, lopetti isä heti elatusmaksujen maksamisen. Lapsi kuitenkin opiskelee lukiossa. Äitinä ja lapsen kanssa yhdessä asuvana maksan nyt kaikki. Eikö isää todellakaan voi velvoittaa maksamaan mitään? Lapsi käy jonkin verran töissä, mutta ne pienet rahat eivät riitä edes oppikirjoihin. Opintorahaan ovat tuloni liian suuret.

75

14551

    Vastaukset

    • menee

      kyllä ne elatusmaksut siihen loppuu ja on vain tultava omillaan toimeen. Toinen vaihtoehto on laittaa nuori omilleen ja sossun elätiksi.

      • fanny ja

        Elatukselle sa hakea jatkoa koska lapsi opiskelee,soita lastenvalvojalle,hän selvittää asian sulle.
        Ja tuo toinen,olipa järkevä neuvo. Ota selvää asioista ennenkuin huutelet puskista mitään.


      • AINA 18
        fanny ja kirjoitti:

        Elatukselle sa hakea jatkoa koska lapsi opiskelee,soita lastenvalvojalle,hän selvittää asian sulle.
        Ja tuo toinen,olipa järkevä neuvo. Ota selvää asioista ennenkuin huutelet puskista mitään.

        vuoteen, koulutusavustus on eri juttu, ja ei tavallisesti elatysavun suuruinen, ja koulutusavustusta hakee lapsi itse, sekä maksetaan aina LAPSEN tilille:
        http://www.butzow.com/page.php?page_id=77&offset=0&news_id=39

        Kuka maksaa koulutuksesta?

        Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista. Koulutusavustus ei ole kuitenkaan sama asia kuin elatusapu.

        Koulutusavustuksen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koullutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista opintotuella, opintolainoilla ja omalla työllään.

        Niinpä koulutusavustukseen ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaan vanhempien vastuu koulutuskustannuksista on toissijainen, harkinnanvarainen ja täydentävä. Näin voidaan lukea korkeimman oikeuden tuomiosta 1997:26.

        Vanhempi voi edustaa lasta koulutusavustusta koskevassa asiassa ja ajaa kannetta tarvittaessa oikeudessa, vaikka lapsi on tullut täysi-ikäiseksi.


      • menee....
        fanny ja kirjoitti:

        Elatukselle sa hakea jatkoa koska lapsi opiskelee,soita lastenvalvojalle,hän selvittää asian sulle.
        Ja tuo toinen,olipa järkevä neuvo. Ota selvää asioista ennenkuin huutelet puskista mitään.

        Voihan olla onnekkaita jotka saavat tukea senkin jälkeen, mutta minä puhun omasta kokemuksestani ja sossun neuvoista.
        Jos toinen ei suostu tuon 18 v jälkeen maksamaan mitään niin kukaan ei voi häntä siihen velvoittaa.
        Näin meillä kävi vaikka sopimus oli aikoinaan tehty niin, että maksut maksetaan KUNNES LAPSI ITSE ELÄTTÄÄ ITSENSÄ. Täsmälleen tuolla lauseella se oli kirjattu mutta sossu tulkitsi sen niin, että se EI OLE ENÄÄ VOIMASSA.

        Minulle annettiin sossussa sellainen neuvo, että lapsen on hankittava oma asunto ja tultava sitten sossuun hakemaan elatusta koska on vielä opiskelija. Eli minun olisi täytynyt karkottaa lapsi kotoaan.
        Tietenkään en sellaiseen suostunut vaan kiristin vyötä ja koulutin lapseni ihan omillani.

        Sitten kyllä otettiin isän tulot huomioon kun alettiin hakea opintotukia ym. vaikka isä ei ollut asunut samassa taloudessa 17 vuoteen.
        Siitä käytiin kova taistelu ja valituskierros, jonka minä voitin.
        Sossulla oli sellainen perustelu, että kun isä kuitenkin asuu samassa pitäjässä niin hän myös maksaa kuluja.

        Tämä siis minun kokemukseni asiasta. Vanha juttujhan tämä jo on, toivottavasti suhtautuminen yh-äiteihin on jo muuttunut.


      • sinun kohtalosi
        menee.... kirjoitti:

        Voihan olla onnekkaita jotka saavat tukea senkin jälkeen, mutta minä puhun omasta kokemuksestani ja sossun neuvoista.
        Jos toinen ei suostu tuon 18 v jälkeen maksamaan mitään niin kukaan ei voi häntä siihen velvoittaa.
        Näin meillä kävi vaikka sopimus oli aikoinaan tehty niin, että maksut maksetaan KUNNES LAPSI ITSE ELÄTTÄÄ ITSENSÄ. Täsmälleen tuolla lauseella se oli kirjattu mutta sossu tulkitsi sen niin, että se EI OLE ENÄÄ VOIMASSA.

        Minulle annettiin sossussa sellainen neuvo, että lapsen on hankittava oma asunto ja tultava sitten sossuun hakemaan elatusta koska on vielä opiskelija. Eli minun olisi täytynyt karkottaa lapsi kotoaan.
        Tietenkään en sellaiseen suostunut vaan kiristin vyötä ja koulutin lapseni ihan omillani.

        Sitten kyllä otettiin isän tulot huomioon kun alettiin hakea opintotukia ym. vaikka isä ei ollut asunut samassa taloudessa 17 vuoteen.
        Siitä käytiin kova taistelu ja valituskierros, jonka minä voitin.
        Sossulla oli sellainen perustelu, että kun isä kuitenkin asuu samassa pitäjässä niin hän myös maksaa kuluja.

        Tämä siis minun kokemukseni asiasta. Vanha juttujhan tämä jo on, toivottavasti suhtautuminen yh-äiteihin on jo muuttunut.

        jälkeen hieman muuttunut, eli koulutusavustusta saa, jos LAPSI sitä hakee. Elatusvelvollisuushan on ollut lakisääteinen 18 vuotiaaksi asti jo vuosikymmenet, joten ihmettelen tuota teidän sopimuksen tekstiä, joka ei ollut pätevä alkuunkaan.


      • Miekkonen2
        fanny ja kirjoitti:

        Elatukselle sa hakea jatkoa koska lapsi opiskelee,soita lastenvalvojalle,hän selvittää asian sulle.
        Ja tuo toinen,olipa järkevä neuvo. Ota selvää asioista ennenkuin huutelet puskista mitään.

        vaikka tyttäreni täyttää nyt 19-vuotta.
        Aina en vaan tajua sitä, että ex pyytää siitäkin huolimatta koko ajan lisää.
        Mutta en oikein tiedä mitä tekisin.
        Tytär asuu kuitenkin äidillään ja kuluttaa ihan saman verran kun ennenkin.
        Jos maksan tyttärelle jonkun summan, on se pois exältä ja siitä tulee varmaan kolmas maailman sota.
        Mitä tekisin?
        Antakaa vinkkejä.


      • Vesta
        Miekkonen2 kirjoitti:

        vaikka tyttäreni täyttää nyt 19-vuotta.
        Aina en vaan tajua sitä, että ex pyytää siitäkin huolimatta koko ajan lisää.
        Mutta en oikein tiedä mitä tekisin.
        Tytär asuu kuitenkin äidillään ja kuluttaa ihan saman verran kun ennenkin.
        Jos maksan tyttärelle jonkun summan, on se pois exältä ja siitä tulee varmaan kolmas maailman sota.
        Mitä tekisin?
        Antakaa vinkkejä.

        Kun tytär on täysi-ikäinen, voi asiaa ajatelle myös niin, että hän asuu ikäänkuin vuokralla äitinsä luona.

        Määrittelette käyvän vuokran, elämiseen ja asumiseen kuluvan summan ja jaatte sen kahtia. Kumpikin vanhemmista maksaa näin määritellyn summan tyttären tilille, josta hän hoitaa oman vuokransa ja korvauksen ruuasta ja muista menoista äidille.

        Näin tytär oppisi hoitamaan raha-asioitaan ja elatuksen luonne tulisi ehkä selvemmäksi.

        Täysi-ikäisen lapsen avustaminen opiskeluissa ja elämisessä on vanhemman velvollisuus, mutta elatusmaksun maksaminen toiselle vanhemmalle ei ole.


      • vain lopetat
        Miekkonen2 kirjoitti:

        vaikka tyttäreni täyttää nyt 19-vuotta.
        Aina en vaan tajua sitä, että ex pyytää siitäkin huolimatta koko ajan lisää.
        Mutta en oikein tiedä mitä tekisin.
        Tytär asuu kuitenkin äidillään ja kuluttaa ihan saman verran kun ennenkin.
        Jos maksan tyttärelle jonkun summan, on se pois exältä ja siitä tulee varmaan kolmas maailman sota.
        Mitä tekisin?
        Antakaa vinkkejä.

        exän tilille maksut ja alat maksamaan tyttären tilille. Elatusvelvollisuutesi on jo aikoja sitten päättynyt, nyt maksat koulutusavustusta, ja se maksetaan todellakin lapselle suoraan (mutta jos tyttäresi ei ole koulussa, sitten taitaa mennä 'hukkaan' rahasi...) Särmää nyt hieman, ei se pitkään jaksa kiukutella..


      • kuka sen rahan
        Vesta kirjoitti:

        Kun tytär on täysi-ikäinen, voi asiaa ajatelle myös niin, että hän asuu ikäänkuin vuokralla äitinsä luona.

        Määrittelette käyvän vuokran, elämiseen ja asumiseen kuluvan summan ja jaatte sen kahtia. Kumpikin vanhemmista maksaa näin määritellyn summan tyttären tilille, josta hän hoitaa oman vuokransa ja korvauksen ruuasta ja muista menoista äidille.

        Näin tytär oppisi hoitamaan raha-asioitaan ja elatuksen luonne tulisi ehkä selvemmäksi.

        Täysi-ikäisen lapsen avustaminen opiskeluissa ja elämisessä on vanhemman velvollisuus, mutta elatusmaksun maksaminen toiselle vanhemmalle ei ole.

        saa.Voihan nuori antaa siitä rahasta ruokarahaa sille ,jonka luona asuu. Samaa rahaa,nuoren hyväksi se menee maksettiin siitä sitten nuoren iltamenot,kirja,ruoka tai puhelinlasku. Ihan sama kenen tilille,kyllä nuoret osaa pitää puoliaan!


      • Anonyymi
        AINA 18 kirjoitti:

        vuoteen, koulutusavustus on eri juttu, ja ei tavallisesti elatysavun suuruinen, ja koulutusavustusta hakee lapsi itse, sekä maksetaan aina LAPSEN tilille:
        http://www.butzow.com/page.php?page_id=77&offset=0&news_id=39

        Kuka maksaa koulutuksesta?

        Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista. Koulutusavustus ei ole kuitenkaan sama asia kuin elatusapu.

        Koulutusavustuksen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koullutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista opintotuella, opintolainoilla ja omalla työllään.

        Niinpä koulutusavustukseen ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaan vanhempien vastuu koulutuskustannuksista on toissijainen, harkinnanvarainen ja täydentävä. Näin voidaan lukea korkeimman oikeuden tuomiosta 1997:26.

        Vanhempi voi edustaa lasta koulutusavustusta koskevassa asiassa ja ajaa kannetta tarvittaessa oikeudessa, vaikka lapsi on tullut täysi-ikäiseksi.

        Itse joudun maksamaan koulutusavustusta paljon enemmän kuin elatusmaksua ja lisäksi se maksetaan äitinsä tilille koska lapsen tilinumeroa ei ole. Ei ole aina niin mustavalkoista tuokaan


      • Anonyymi
        fanny ja kirjoitti:

        Elatukselle sa hakea jatkoa koska lapsi opiskelee,soita lastenvalvojalle,hän selvittää asian sulle.
        Ja tuo toinen,olipa järkevä neuvo. Ota selvää asioista ennenkuin huutelet puskista mitään.

        Lastenvalvoja ei asianosainen ja sopimusosapuoli-.


      • Anonyymi
        AINA 18 kirjoitti:

        vuoteen, koulutusavustus on eri juttu, ja ei tavallisesti elatysavun suuruinen, ja koulutusavustusta hakee lapsi itse, sekä maksetaan aina LAPSEN tilille:
        http://www.butzow.com/page.php?page_id=77&offset=0&news_id=39

        Kuka maksaa koulutuksesta?

        Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista. Koulutusavustus ei ole kuitenkaan sama asia kuin elatusapu.

        Koulutusavustuksen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koullutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista opintotuella, opintolainoilla ja omalla työllään.

        Niinpä koulutusavustukseen ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaan vanhempien vastuu koulutuskustannuksista on toissijainen, harkinnanvarainen ja täydentävä. Näin voidaan lukea korkeimman oikeuden tuomiosta 1997:26.

        Vanhempi voi edustaa lasta koulutusavustusta koskevassa asiassa ja ajaa kannetta tarvittaessa oikeudessa, vaikka lapsi on tullut täysi-ikäiseksi.

        Ei voi avustaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lastenvalvoja ei asianosainen ja sopimusosapuoli-.

        Eikä ainakaan täysi-ikäiselle ihmiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ainakaan täysi-ikäiselle ihmiselle.

        Lastenvalvoja ei ole koskaan asianosainen ja sopimusosapuoli-.


      • Anonyymi
        AINA 18 kirjoitti:

        vuoteen, koulutusavustus on eri juttu, ja ei tavallisesti elatysavun suuruinen, ja koulutusavustusta hakee lapsi itse, sekä maksetaan aina LAPSEN tilille:
        http://www.butzow.com/page.php?page_id=77&offset=0&news_id=39

        Kuka maksaa koulutuksesta?

        Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista. Koulutusavustus ei ole kuitenkaan sama asia kuin elatusapu.

        Koulutusavustuksen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koullutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista opintotuella, opintolainoilla ja omalla työllään.

        Niinpä koulutusavustukseen ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaan vanhempien vastuu koulutuskustannuksista on toissijainen, harkinnanvarainen ja täydentävä. Näin voidaan lukea korkeimman oikeuden tuomiosta 1997:26.

        Vanhempi voi edustaa lasta koulutusavustusta koskevassa asiassa ja ajaa kannetta tarvittaessa oikeudessa, vaikka lapsi on tullut täysi-ikäiseksi.

        Tästä on itselläni ihan mustaa valkoisella käräjäoikeuden päätöksellä. Maksamani koulutusavustus on n. 100 euroa elatusmaksua suurempi eikä sitä makseta lapsen tilille (minulla ei tilinumeroa lapselle vieraannuttamisen takia ole)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on itselläni ihan mustaa valkoisella käräjäoikeuden päätöksellä. Maksamani koulutusavustus on n. 100 euroa elatusmaksua suurempi eikä sitä makseta lapsen tilille (minulla ei tilinumeroa lapselle vieraannuttamisen takia ole)

        Onko aikuinen lapsesi holhouksen alla, kyllä täsi-ikäinen hoitaa itse asiansa.


    • tyttären tilille

      50€ kuukaudessa koulutusavustuksena ( suurempiin menoihin hän sitten pyytää rahaa..) majoitus ja ruoka tulee äidiltä, vaatteet yms. menot tytät rahoittaa viikonlopputöillä..Täysiikäiseksi lapsen tultuahan ei enää makseta Etälle vaan annetaan suoraan rahaa lapselle.

    • Bodil Rosengren

      Elatusvelvollisuus loppuu kun nuori täyttää 18 mutta vanhemmat ovat velvollisia senkin jälkeen tukemaan nuoren koulutusta. Etävanhempaa voidaan velvoittaa maksamaan nuorelle koulutusavustusta siihen asti että lukio on käyty loppuun. Nuori voi sopia tästä isänsä kanssa ja tehdä sopimus lastenvalvojan luona. Jos isä ei ole halukas sopimaan voi hakea päätöstä käräjäoikeudesta.

      Kannattaa myös selvittää onko nuori oikeutettu opintotukeen. Kelan sivuilta (www.kela.fi) löytyy ohjeet.

      Bodil Rosengren
      Yksin- ja Yhteishuoltajien liitto
      www.yyl.fi

      • vai jotain muuta

        Anteeksi pikkumaisuuteni, mutta tarkoititko etävanhempaan viitatessasi ko.tapausta, vai elääkö yyl:ssa edelleen se käsitys, että kaikki etävanhemmat ovat automaattiseti miespuolisia?


    • kuuluu etän maksaa

      koulutustukea. Vaan ei ammattikoululaisen,koska hän käy ammattiin valmistavaa koulua.

      • toisen asteen koulutus

        koulutustuki on tarkoitettu lukion tai toisen asteen koulutukseen.


      • tietoa

        Vanhemman velvollisuus maksaa elatusapua päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Tämänkin jälkeen lapsella on oikeus saada elatusta kouluajalta (esim. lukion tai ammatillisen oppilaitoksen päättymiseen asti), jos sitä pidetään kohtuullisena. Myös tämä sopimus voidaan tehdä lastenvalvojan luona kirjallisesti.


      • Kohtuullista
        tietoa kirjoitti:

        Vanhemman velvollisuus maksaa elatusapua päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Tämänkin jälkeen lapsella on oikeus saada elatusta kouluajalta (esim. lukion tai ammatillisen oppilaitoksen päättymiseen asti), jos sitä pidetään kohtuullisena. Myös tämä sopimus voidaan tehdä lastenvalvojan luona kirjallisesti.

        olisi varmaan pari-kolmekymppiä vesselin tilille laittaa etän kuukausittain. Parashan toki olisi jos mukelo saa ilta-/viikonlopputöitä, koska hän on kumminkin täysi-ikäinen ja töihinhän heitä on kannustettava.


      • koulutustukea
        toisen asteen koulutus kirjoitti:

        koulutustuki on tarkoitettu lukion tai toisen asteen koulutukseen.

        se lukee lakikirjassa,lastenvalvoja on sen minulle sieltä lukenut: koulutusavustusta saa toisen asteen opiskelija jos EI KÄY AMMATTIIN VALMISTAVAA koulua,esim. ammattikoulua!


      • jos on saadakseen
        koulutustukea kirjoitti:

        se lukee lakikirjassa,lastenvalvoja on sen minulle sieltä lukenut: koulutusavustusta saa toisen asteen opiskelija jos EI KÄY AMMATTIIN VALMISTAVAA koulua,esim. ammattikoulua!

        ""Vanhemman velvollisuus maksaa elatusapua päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Tämänkin jälkeen lapsella on oikeus saada elatusta kouluajalta (esim. lukion tai ammatillisen oppilaitoksen päättymiseen asti), jos sitä pidetään kohtuullisena. Myös tämä sopimus voidaan tehdä lastenvalvojan luona kirjallisesti.""


      • pakko ei ole jos ei halua
        jos on saadakseen kirjoitti:

        ""Vanhemman velvollisuus maksaa elatusapua päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Tämänkin jälkeen lapsella on oikeus saada elatusta kouluajalta (esim. lukion tai ammatillisen oppilaitoksen päättymiseen asti), jos sitä pidetään kohtuullisena. Myös tämä sopimus voidaan tehdä lastenvalvojan luona kirjallisesti.""

        ainakaan ammattiin valmistavan koulutuksen osalta. Kilautapa lastenvalvojalle. Ne ovat kylläkin eri paikkakunnilla eri mieltä näistä asioista..


      • Anonyymi
        toisen asteen koulutus kirjoitti:

        koulutustuki on tarkoitettu lukion tai toisen asteen koulutukseen.

        Lukio on toisen asteen koulutus, niin, kun ammattiin valmistava koulukin, mutta lukiosta päästyään nuori ei valmistu vielä mihinkään ammattiin.


      • Anonyymi
        toisen asteen koulutus kirjoitti:

        koulutustuki on tarkoitettu lukion tai toisen asteen koulutukseen.

        Lukio on toista astetta.


    • Ja siitä johtuen;

      Ei ole tarvis elatusvelvollisen enään osallistua; elatukseen, toki voi osallistua koulutukseen.

      Toki, jos "väkisin yritetään" nouseehan siinä karvat pystyyn, vai ? ? ? ?

      Mutta, ei ole tutlut mieleen, että vaatimisen ja "käskyttämisen" sijaan, voisi KESKUSTELLA asioista ??????????????????? Aivanko uusi tapa sinulle, tai sinun kaltaisille ?? ? ? ??? ??? ? ? ?

      • Justiina70.

        Helvetistä teitä oikein sikiää ja mitä päässänne liikkuu, vai liikkuuko mikään?
        Siis sinun kaltaisillasi!

        Otappa nyt ja kaikessa viisaudessasi näytä kohta, missä aloittaja edes vihjasi vaativansa ja käskyttävänsä etävanhempaa.

        Ei ole elämä helppoa sullakaan!


      • ja mies

        sanon tämän heti kärkeen: Koska NYT TURPA KIINNI; NUKU PÄÄSI SELVÄKSI ja ala ajatella


    • kokenut

      Saat jatkoa eletusmaksuihin oikeusteitse.Valitettavasti vain lapsi on tällöin asian kantaja koska on täysi-ikäinen.Meille riitti kun kävimme asianajan luona.Asia hoitui onneksi ilman oikeudenkäyntiä,saimme vuoden lisää elatusmaksuun.

      • aikuinen voi

        aikuinen voi ajaa koulutusavustus-asiaa vaikka lapsi olisikin täysikäinen.


      • ei koskaan

        saa 'jatkoa', kun lapsi täyttänyt 18. Kyse on koulutusavustuksesta, joka harkinnavarainen ja tavallisesti elatusapua pienempi. Älkää kiitos viljelko disinffoa.


      • muilla ei

        Se että kävitte asianajajan luona ja isä on tähän suostunut.
        Teillä se voi olla "jatkoa elatusmaksuihin".

        Muuten se on koulutusavustus, joka ei ole sama kuin elatusmaksu.

        Jos olisitte menneet oikeuteen asti, ei summa olisi ollut enää sama kuin elatusmaksuissa.
        Se olisi ollut pienenpi tai ei välttämättä ollenkaan.

        Mutta teillä kävi hyvin, kun isä suostui jatkamaan elatusmaksun maksamista vielä vuoden.


      • hehehehhheeeee
        ei koskaan kirjoitti:

        saa 'jatkoa', kun lapsi täyttänyt 18. Kyse on koulutusavustuksesta, joka harkinnavarainen ja tavallisesti elatusapua pienempi. Älkää kiitos viljelko disinffoa.

        disinffoa

        hi hi hi hiiii


      • hehehehehehe
        hehehehhheeeee kirjoitti:

        disinffoa

        hi hi hi hiiii

        TYHMÄ HEHEHEHEHEHEHEH


      • sekin
        ei koskaan kirjoitti:

        saa 'jatkoa', kun lapsi täyttänyt 18. Kyse on koulutusavustuksesta, joka harkinnavarainen ja tavallisesti elatusapua pienempi. Älkää kiitos viljelko disinffoa.

        kaikki on niinkuin sovitaan


    • IMEKÄÄMUNSYKKIVÄÄ

      Typerät yh-lehmät, muuta mielessä kuin rahan pumppaaminen ex mieheltä. Teidän rahan saaminen loppuu sillä sekunnilla kun lapsi täyttää 18v ja piste.

      18v täyttänyt voi itse hakea koulutusavustusta vaikka käräjien kautta jos haluaa siihen saakka kunnes lukio loppuu muta summa ei todellakaan ole sama kuin elatusmaksu vaan se sovitaan tapauskohtaisesti. Koulutustuki myös maksetaan 18v täyttäneen omalle tilille ei todellakaan enää ahneelle ex puolisolle.

      Ymmärrän kyllä katkeruuden kun vuosia jatkunut ilmaisen rahan tuleminen loppuu mutta näin se vaan menee lain mukaan.

      • Anonyymi

        Ja saman lain mukaan käräjäoikeus on esim. minut velvoittanut maksamaan isompaa summaa kuin mitä elatusmaksu oli juurikin sen exän tilille :D Että hehheh


    • Mieheontörkeitä

      No pakollisuus loppuu mutta jos isän kanssa ei pääse yhteisymmärrykseen että auttaisi lasta niin sosiaalitoimeen voi mennä juttelemaan siitä jospa se isä osallistuisi kustannuksiin. Toinen vaihtoehto olisi että täysi ikäinen lapsi haastaisi isän oikeuteen.

      Ei ole oikein että äiti mkasaa kaiken sillä äiti joitaa lapsen erotessakin lähes yksin, isät harvemmin ottavat osaa lastenhoitamiseen. Senp vuoksi isät eivät halua ryhtyä lähihuoltajaksi kun joutuvat maksamaan kaiken ja hoitamaan lapset, helpommalla pääsee kun jättää lapset äidille, ja alkaa sitten kitistä kaikesta ja lopettaa osallistumisen lasten kustannuksiin.

      • Elänperuspäivärahalla

        Siinäpähän haastaa tyhjästä on paha nyhjäistä työttömällä ei riitä rahat edes omaan elatukseen, jospa kela maksaa kouluavustusta ja saahan se lapseni opintotukeakin Kelasta.


    • Naisetontörkeitä

      vieraannuttaessaan, manipuloidessaan, vainotessaan lasta-
      ja lapsen isää- lasten ja isänpuoleisten isovanhempien ja suvun
      välistä kanssa käymistä ja suhdetta. Ei elatusta vieraannuttaja
      "äidille- ja viranomaisille"; ei maitokaupassakaan tarvitse mitään maksaa saamatta vastinetta rahoilleen- elatus vastikkeelliseksi. Kunnan sosiaalitoimi/ "lastensuojelu, lastenvalvoja" EI OLE
      lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja sopimusosapuoli.
      Lapsen etu on yhteishuolto, vuoroasuminen, ei elatusta- "lähivanhempi" suorittaa lapsen toiselle vanhemmalle; lapsen
      oikealle huoltajalle puolet lapsilisistä- ja verotuksen lapsivähennyksestä lapsen edun mukaisena. Mielelläni hoidan-
      ja huollan lapsiani ilman äidin suorittamaa elatusta- Lapsen yhteishuolto? Lapsen asuminen/ tapaamisoikeus? Lapsen
      yhteystiedot? Lapsen koulutiedot? Lapsen oikea sukunimi?
      Lapsen oma isä? Lapsen omat isovanhemmat ym. suku?

    • Pakkomyyäitseä

      Seksillä hankin tuloja lapsille.

    • Anonyymi

      Kaikenlaiset ihmiset lapsia saavatkin!

      • Anonyymi

        Ihan itsekö havaitsit asian?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan itsekö havaitsit asian?

        Voitin enkä maksanut vieraannutetuille lapsille mitään elatusapua ja muutakaan tukea, koulutusavustuksia ja "lastenvalvoja" ei ole edelleenkään asianosainen- ja sopimusosapuoli-.


      • Anonyymi

        Ei ole/ ollut maksaja eli valtio huoltaja, vieraannuttaja äidille ja "viranomaisille" ei elatuksia makseta, ei ole koskaan maksettu.


      • Anonyymi

        Sitä saa mitä tilaa- ensin isän ja lasten suhde terveelle tasolle. Ei elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitin enkä maksanut vieraannutetuille lapsille mitään elatusapua ja muutakaan tukea, koulutusavustuksia ja "lastenvalvoja" ei ole edelleenkään asianosainen- ja sopimusosapuoli-.

        Minkä voitit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä saa mitä tilaa- ensin isän ja lasten suhde terveelle tasolle. Ei elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt..

        Olet saanut sen mitä olet tilannut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet saanut sen mitä olet tilannut

        Vieraannuttaja "äiti- ja viranomaiset" saaneet oikeutetusti sen mitä tilanneet. Sitä kun saa mitä tilaa- ensin isän ja lasten suhde kuntoon terveelle tasolle. Lasten- ja isän, isovanhempien tervettä suhdetta- ja kanssakäymistä ei kuulu tuhota ja valehdella narsistisessa viranomaismenettelyssä. Ei elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä voitit?

        Voitin enkä maksanut vieraannutetuille lapsille mitään elatusapua ja muutakaan tukea, koulutusavustuksia ja "lastenvalvoja" ei ole edelleenkään asianosainen- ja sopimusosapuoli-.


      • Anonyymi

        Sitä saa mitä tilaa- ensin isän ja lasten suhde terveelle tasolle. Ei elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä voitit?

        Voitin enkä maksanut vieraannutetuille lapsille mitään elatusapua ja muutakaan tukea, koulutusavustuksia ja "lastenvalvoja" ei ole edelleenkään asianosainen- ja sopimusosapuoli-.


      • Anonyymi

        Sitä saa mitä tilaa- ensin isän ja lasten suhde terveelle tasolle. Ei elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt..


      • Anonyymi

        Maksaako kela myös yli 18 v koulutustukea? Onko se vaan etän maksettava, minä en ainakaan maksanut, koska olin sillon työtön , hyvä kun sain itseni elätettyä.


      • Anonyymi

        Mistäs tiedät?


    • Anonyymi

      isänä minusta tuli anarkisti
      en maksa paskaakaan kellekkään
      jotka luovat perhestä helvettiä

      ero on näkemiin
      ei raahata perässään
      mitä ei ole koskaan ollutkaan

      • Anonyymi

        Just noin hyvä myöntää rehellisesti.


    • Anonyymi

      Jos käy koulua,- isä maksaa 21 v asti elatusmaksut ja antaa kortonkirahaa ja kierukkarahaa.

      • Anonyymi

        Ei maksa! Ei mitään elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt.. Ei makseta koskaan mitään elatuksia ja koulutusavustuksia, ne maksetaan käytännössä lasten asuessa isällä


      • Anonyymi

        Entä kun taas valehtelet- eikä isä ole koskaan ketään hakannut, ja virheellisen tiedon julkinen levittäminen omassa menettelyssäsi on rikos, mm. kunnianloukkaus. ja elämäsi on helvettiä, niin maksetaanko silloin?


      • Anonyymi

        Jos käy koulua,- äiti maksaa 25v- 30 v asti elatusmaksut ja antaa kortonkirahaa ja kierukkarahaa.ja kaljarahaa.


      • Anonyymi

        Ei maksa , kun on työtön ja joutuu itsekin sossusta hakemaan tukia.


    • Anonyymi

      Isää ei voi velvoittaa maksamaan yhtään mitään kun lapsi täyttää 18 vuotta, ainahan voi tietenkin yrittää (ja yritetäänkin).

      • Anonyymi

        Ei maksa! Ei mitään elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt.. Ei makseta koskaan mitään elatuksia ja koulutusavustuksia, ne maksetaan käytännössä lasten asuessa isällä


    • Anonyymi

      Elarit kyllä loppuu siihe, mutta on mahdollista saada lapselle isältä opiskeluavustusta, se on isästä kiinni, pakko ei ole maksaa. Se raha menee suoraan lapsen tilille. Velvotetta isän maksamiselle ei ole, samoin kuin äidin, on elätettävä luonaan asuva lapsi/lapset. Jos lapsi on töissä, oletetaan hänen kustantavan opiskelut itse,, mutta ei varmaan koske muutamaan tuntia työssä oloa.
      Nykyisinhän toien asteen opiskelijat eli ammattikoulun ja lukion oppilaat saavat kaiken opiskeluun liittyvän materiaalin ilmaiseksi, myös tietokoneet, kun pakollinen oppivelvollisuus pidentiy 18 v., Mitään kulujahan nyt ei opiskelijalle tule.

      • Anonyymi

        Ei maksa! Ei mitään elatusta vieraannuttaja "äidille- ja viranomaisille".. Ei ole lapsia isän elämässä näkynyt.. Ei makseta koskaan mitään elatuksia ja koulutusavustuksia, ne maksetaan käytännössä lasten asuessa isällä


      • Anonyymi

        Niin ja 18 vuotias on lain mukaan aikuinen ihminen ,vastuussa itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja 18 vuotias on lain mukaan aikuinen ihminen ,vastuussa itsestään.

        VAIN JOS ASUU YKSIN. JOS ASUU KOTONA NIIN SILLOIN VANHEMMAT TAI SE JONKA LUONA ASUU HOITAA HÄNEN ASIAT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VAIN JOS ASUU YKSIN. JOS ASUU KOTONA NIIN SILLOIN VANHEMMAT TAI SE JONKA LUONA ASUU HOITAA HÄNEN ASIAT.

        Just, minun vanha äitini hoitaa 40 v juopon veljeni asiat, kun asuu synnyinkotonaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Olen pahoillani puolestasi, että päätös todettin lainvastaiseksi ja perusteettomaksi. On varmasti kurjaa menettää huoltajuus, kun aikaiempi päätös havaitaan lainvastaiseksi.. Oliko perättömäksi todetussa päätöksessä esitetty jotain valheellista asuinolosuhteistasi, päihteidenkäytöstäsi vai liittyikö asiaan jotain vakavampaa, esim käytitkö lapsiasi seksuaalisesti hyväksesi. Käsitän, että asia meni lastenvalvojan tietoon ex puolisosi kautta ja tuo mainitsemasi 22.8.2008 tehty päätös todettiin laittomaksi. Onko sinulla mahdollisuutta sovitella asiaa? Käytkö jossain psykiatrilla tai terapiassa? Milloin sinulla on mahdollisuus tavata lapsesi, esim lastenvalvojan seurassa?


    Ketjusta on poistettu 38 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe