7 kk vauva ei jokeltele??

Öppönen

Pitäisikö olla huolissaan kun vauva ei ole koskaan jokeltanut ja ikää jo reilut 7kk. Kiljua osaa, mutta harvoin kuulee sitä. Hymyilee paljon ja ottaa kontaktia muuten, joten en epäile että ois masennusta välttämättä. Koitan melko paljon jutella, olen aika hiljainen luonnostani. Oppi ryömimään 4½kk... oisko vaan puheen kehitys jäljessä? Koska pitäisi olla huolissaaan? Mitä tehdä? Neuvolaa ei kiinnostanut ollenkaan koko asia...

9

5151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sani-76

      älä vielä ole huolissaan!! Puheseen kiinnitetään nykyään ensikerran huomiota jo kaksi vuotiaana , mutta asiaan puututaan viimeistään lapsen ollessa 3 vuotias. Minulla on dysfasia poika joka oli n.2kk joka jokelsi senkun kerkesi..mutta puhe ei siitä huolimatta alkanut tulla normaalisti. joten eiköhän vauvasi vielä ala jokeltamaan :)

      • Öppönen

        Toivottavasti, tämä nyt aiheuttanut niin paljon huolta ja murhetta. Voisiko johtua siitä, että hän alkoi ryömimään melko aikaisin yms. että puhe tulee paljonki perässä?


    • mape

      jos lapsi ei päästä kuin kiljahduksia niin tulee kyllä mieleen, että kuulossa voisi olla vikaa. Ainakin jos vähänkin tuntuu ettei vauva ehkä kuule niin menisin lääkäriin asian kanssa. Kuulovammaisen varhaiskuntoutus on aina tehokkainta mitä aiemmin se aloitetaan.

      Tuon ikäisen pitäisi jo reagoida ainakin äidin ääneen ja pelästyä yllättäviä kovia ääniä. Kokeileppa reagoiko vauvasi enemmän näkemiseesi vai kuulemiseesi.

      Jokeltelulla ja kielenkehityksellä ei suoraa yhteyttä ole sikäli että jokelteleva ei aina opi puhumaan, mutta jokeltelematon on merkki kuitenkin että jotakin on hassusti.

      Älä nyt ihan oikeasti silti vauhkoonnu. Jos lapsen kuulossa on vika aniin kyse ei ole välttämättä mistään maailmanlopusta ja apuja on tarjolla. Muut syyt voisivat olla jo isompia juttuja. Ihme ettei neuvolassa asiasta välitetä yhtään!

      • Öppönen

        Mielestäni hänen kuulossa ei ole vikaa, testattiin sairaalassa parin päivän ikäisenä. Esim. Hän kääntää päätään kun kutsutaan nimellä.

        Meillä on 9kk lääkäri, otan asian sielä esille jos vaikka hän osaisi asialle tehdä jotain.


      • kuuleeko vai ei....
        Öppönen kirjoitti:

        Mielestäni hänen kuulossa ei ole vikaa, testattiin sairaalassa parin päivän ikäisenä. Esim. Hän kääntää päätään kun kutsutaan nimellä.

        Meillä on 9kk lääkäri, otan asian sielä esille jos vaikka hän osaisi asialle tehdä jotain.

        Jos lapsesi ei kuule niin älä ihmeessä anna lääkärin puhua sut ympäri. Nimittäin implantti laite johon asennetaan aivorunkoon. Jotenkin signaali reagoi ja siirtyy laitteen kautta kuulohermoon.

        Vanhemmat saa ite päättää, että haluaako laitteen lapselle leikkauksen avulla vai..

        Mä itse vastustan henkilökohtaisesti alle 18 v. Sen iän yli ovat aikuisen päätettävissä.

        Suosittelen, että kannattaa netissa lukea mutta ei kaikkeen kannata uskoa.

        Onhan viittomakielikin olemassa jotan itse aina käytän. Ja Kielen oppisesta on tarjolla montakin.

        Mikäli lapsi ei kuule niin kannattaa opiskella viittomia ihan varmuuden vuoksi., Jos myöhemmin alkaa kuulla ja puhua niin sit vk voi jättää pois.


      • Kuuron äiti
        kuuleeko vai ei.... kirjoitti:

        Jos lapsesi ei kuule niin älä ihmeessä anna lääkärin puhua sut ympäri. Nimittäin implantti laite johon asennetaan aivorunkoon. Jotenkin signaali reagoi ja siirtyy laitteen kautta kuulohermoon.

        Vanhemmat saa ite päättää, että haluaako laitteen lapselle leikkauksen avulla vai..

        Mä itse vastustan henkilökohtaisesti alle 18 v. Sen iän yli ovat aikuisen päätettävissä.

        Suosittelen, että kannattaa netissa lukea mutta ei kaikkeen kannata uskoa.

        Onhan viittomakielikin olemassa jotan itse aina käytän. Ja Kielen oppisesta on tarjolla montakin.

        Mikäli lapsi ei kuule niin kannattaa opiskella viittomia ihan varmuuden vuoksi., Jos myöhemmin alkaa kuulla ja puhua niin sit vk voi jättää pois.

        Niin, kaikkea ei tosiaan tarvitse uskoa mitä lukee: jos lapsi on umpikuuro implantista on hyötyä vain jos se asennetaan lapselle ennen n. 2-4. ikävuotta. Sen jälkeen aivot eivät enää pysty käsittelemään ääntä niin että ihminen ymmärtäisi puhetta vaikka kuulisikin. Että se siitä lapsen päätäntävallasta.


    • tutkinut

      lapsen kielijänteen kireyden?

      En nyt muista minkä ikäisenä meidän pojalta leikattiin kielijänne, mutta sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa jokellella.

    • TTS8

      Lähtikö ap vauvasi jokeltelemaan myöhemmin?

      • after10years

        no kai se vauva nyt jokeltaa? :'D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1288
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      299
      1005
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      142
      963
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      18
      921
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      822
    6. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      815
    7. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      810
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      778
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      738
    10. Farmi Suomi: Sami Jauhojärvi murtuu täysin - Kyyneleet ei lopu: "En tiedä ollenkaan, pystynkö..."

      Oi, onpa tunteikas hetki... Farmi on kyllä ollut hyvää viihdettä vai mitä mieltä olet? Varo juonipaljastuksia: https:/
      Tv-sarjat
      8
      691
    Aihe