Niin, eli voisiko joku kertoa näistä kissan ruokailuista, varsinkin alle vuoden ikäisen pennun. Siis että kuinka monta kertaa päivässä pitää antaa märkäruokaa, kuivamuonaa ym., ja onko jotain mitä pitää antaa esim. kerran viikossa. Ja minkä merkkiset ovat parhaita, ja kertoa lihoista, mitä voi antaa.
Kiitos paljon :)
Kissan ruoka-aikataulu?
4
815
Vastaukset
- vuoden ikäiselle
saapi sapuskaa tarjoilla useamminkin, jos syöttää raksuja, niitä voi pitää tarjolla koko ajan. märkäruokaa ja lihaa kannattaa tarjoilla mahdollisimman paljon. ruoka-ajat kannattaa ottaa käyttöön, jos aikuinen kissa alkaa pyöristymään.
meillä aikuisilla kissoille ruokaa tarjoillaan kolmasti päivässä. kaksi annosta märkäruokaa, yksi lihaa.
mitä useammin pieniä aterioita, sen parempi, mutta aikuinen kissa pärjää kahdellakin ruokinta kerralla päivässä.
tässä sinulle linkki loistavalle kissasivustolle, jossa myös ruokinnasta ja ruuasta paljon asiaa.
http://personal.inet.fi/koti/maaru/
noin kerran viikossa tarjoiltavia lihoja on maksa tai munuaiset (ei ihan pienelle pennulle lainkaan) kala ja kananmunan keltuainen.
eläinkaupasta (tai netistä) löytää laadukkaimmat ruuat. eläinkauppa valikoimiinkin on useasti eksynyt myös huonoja ruokia, eli tarkkana kannattaa olla.
kun meillä vielä raksuja syötiin, merkkeinä oli acana, almo nature, nutro ja eagle. myös orijen on hyvä.
märkäruokia on almo nature, feline porta ja animonda. - Myrkkypete
Kissa on puhdas lihansyöjä, jolle pitäisi antaa sapuskaa useasti, mutta vähän kerralla.
Toisin kuin esim. koirilla, niin "ruohot" tulevat suoraan ja käsittelemättöminä läpi.
Ruohoja pitää kuitenkin antaa, koska puhdistavat ruuansulatusta yms.
Moni sanoo, että kuivamuonaa pitäisi olla jatkuvasti tarjolla. Mä olen kyllä pikkasen eri mieltä.
Jos on vähänkin syöppö kissa, niin kohta se painaa 10-kiloa ja elinaika lyhenee n.3-6 vuodella.
Pikkasen laiha kissa on parempi kuin ylipainoinen jössikkä.
Kuivamuona on ehdottoman tärkeää. Mun kokemuksen mukaan näillä rotu ja sekarotuisilla kissoilla on sikamaisen huonot hampaat. Kuivamuona toimii kuin hammasharja. Sama juttu kuin koirilla... kova pureskeltava pitää hammaskiven loitolla.
Muuten hassu homma noi hampaat. Mulla on lehmän alta haettu 14-vuotias maatiainen ja hampaat on kuin pakasta otettu. Sitten mulla on saman ikäinen
rotukissojen sekoitus, jonka hampaat ovat olleet jo useamman vuoden täysin sökönä.
Hyvän ja huonon purkkiruuan eroittaa yksinkertaisesti siitä, että kissa ei yksinkertaisesti suostu syömään jotakin Lidlin 60-sentin jauhomössöä. Jos haluaa päästä helpolla, niin nää Latzit sun muut on ihan riittävän hyviä. Ihan turha ostaa jotain erikoisliikkeen ihmeruokaa...
Parasta tietenkin on puhdas liha. Jos saa tarjouksesta sikanautaa, niin kannattaa ehdottomasti ostaa.
Se on kanssa syytä muistaa, että kala EI kuulu kissan normaaliin ruokavalioon. Esim. 80% allergisista ihottumista johtuu nimenomaan kalasta.
Mulla on paikkakunnalla teurastamo, josta haen eläimille tarkoitettua jauhelihaa sikamaisen halvalla. Se on kyllä ilmeisesti tarkoitettu koirille, mutta kun siitä nyppii pahimmat luut ja klöntit pois, niin menee kuin kuumille kiville.
Jos asuu vähänkin isommassa kaupungissa ja löytyy teurastamo, niin kannattaa ehdottomasti kysyä...
Ja sitten itse asiaan;) Mä antaisin tollaselle junnulle saman kuin näille vanhoillekin. Kolme-neljä kertaa päivässä ja esim. iso ruokalusikallinen kerralla. Joku niuho alkaa tiätty päivittelemään, mutta painaa tää keskimäinenkin melkein kahdeksan kiloa;)
Joka toinen päivä voisi lyödä ison satsin kuivamuonaa kuppiin ja antaa syödä silloin kuin tykkää.
Kuivamuonaan totuttaminen on ehdottoman tärkeää.
Märkää ruokaa antaisin puhtaana lihana. Eikä mitään rasvatonta... kasvava kissa tarvitsee eläinperäistä rasvaa.
Sisäelimiä silloin tällöin: maksaa munuaista jne.- nii..
Kuivamuona on helposti "myrkkyä" aavikkoeläimelle. vaikka se olisi kuinka laadukasta tahansa, se on kuivaa, ja sisältää pakosta aina jotakin kasvikunnan tuotteita. Suurin syy kissojen todella yleisiin virtsavaivoihin löytyy kuivaruuasta. kuivaruoka on ihmisen keksintö, helpottamaan omaa elämäänsä ja kaukana kissan luonnollisesta ruuasta.
Hassu yleinen käsitys on, että raksut pitäisivät hampaat kunnossa. Tosiasia on melkein päinvastoin. On olemassa joitakin hammasraksuja, jotka pitävät suun pH:ta sopivalla tasolla ja näin ehkäisee hammaskiveä, mutta tavallisen raksun kissa puraisee hampaan kärjellä, jolloin se hajoaa muruiksi (jos puraisee lainkaan, monet nieleskelevät kokonaisinakin) eli kuin piparia syötäisiin.
Liha ja mahdollisimman sitkeä tietysti, on se mikä pitää kissan hampaat puhtaana.
kissoilla on erilaatuisia purukalustoja niin kuin ihmisilläkin. Toisille tulee helpommin hammaskiveä, kuin toisille.
Valitettavasti kaikki kissat eivät osaa valikoida laadukasta ruokaa maun perusteella. Kyllähän ne lidlin ruuatkin toisille kaupaksi menevät ;) Lisäksi monelle kissalle maistuu paremmin epäterveellinen teollinen ruoka, kuin laadukkaampi sellainen tai puhdas liha. Syynä on ilmeisesti jokin teollinen "huume". Varmasti vähän sama, kuin toisilla ihmisille maistuu karkki kuin karkki, hampparit tai lihikset tms..
Kuivamuonaan ei kannata kissoja totuttaa. Kissa helposti niihin addiktoituu ja kun tulee pakottava tarve niistä luopua, on se yhtä taistoa.. - geisha2
Sulla on harvinaisen "normaali" suhtautumistapa ja aika lailla samanlainen kuin mulla, puuttuu se turha niuhotus..Sain kyllä vähän vinkkiäkin!
Jatkoja!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain627552Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1191487Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691439- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774