kovasti

ongelmia

Näitä lukiessa huomaa, miten paljon on ongelmia lapsen puheen kehityksessä.
Eräällä palstalla keskusteltiin tässä taannoin siitä, miten lapselle pitää tai miten saa puhua.
Yleisesti nuoret äidit olivat sitä mieltä, että lapselle ei sa puhua ns. lapsenkielellä ja ei saa hokea esim. lelujen, tavaroiden ym nimiä. Oltiin sillä kannalla että lapsi oppii puhumaan kun se vain kuulee normaalia aikuisten puhetta normalioloissa.
Itse puolustin sitä, että lapselle pitää puhua, höpöttää ja toistaa nimiä ja asioita.
Minua pidettiin idioottina.
Täällä taitaa nyt ongelmistaan puhua ne äidit, joiden lapsille ei saa puhua ja toistella asioita.

4

779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

      Lapsihan ei kuule kuin äitinsä puheen, niinhän?

      heikko provo sinänsä, mutta mietin tässä luettuani silmät kipeiksi aspergerista (jota tässä vaiheessa siis epäillään meidän pojalle kun kuulo näyttäisi olevan hyvä ja huono päivästä riippuen... valikoiva) että vielä parikymmentä vuotta sitten autistisen lapsen äidissä oli syy, äiti oli tunnekylmä ja siksi lapsella oli ongelmia :D sinäkö edustat samaa kuppikuntaa?

      Nooh, vastalauseena viestillesi yksi esimerkki pojasta jolle on hoettu ja toistettu ja opettamalla opetettu mutta ei vain puhu, ikää kolme. tutkimukset kesken, emme tiedä missä vika on. Eikö tuossa ketjussa jonka mainitsit, ollut puhe "lapsenkielestä", lässyttämisestä lapselle, ja siitä ettei sitä saisi tehdä? Kyse ei muistaakseni ollut toistamisesta ja hokemisesta vaan lässyttämisestä ja sanojen vääristelystä. Voin toki olla väärässäkin.

      Itse kun painin täällä jatkuvasti sen kanssa että olneko huono äiti kun lapseni eivät opi puhumaankaan... viestisi on kuin suora potku päähän. Mutta kiitos silti, tajusin tässä napakasti etten enää epäile olevani huono äiti, koska reaktio oli lähinnä nauraminen, ei loukkaantuminen. Hyvä huomata :D

      ***

    • mape

      lapsi oppii puhumaan sitä kieltä jota kuulee puhuttavan. Lienee aika selvää? Jos siis lässyttää lapselle niin se oppii lässyttämään ja jos puhuu konttikiletä niin oppii se senkin.

      Hokemalla oppii hokemaan. Sanan toistolla ei ole mitään autuaaksi tekevää vaikutusta ellei se liity oleellisesti tekemiseen tai esineeseen.

      Mitä tarkoitat hokemisella yleensä? Sanotko lapselle hae leegot leegot leegot vai miten??

      Puheen kehitystä ei voi varsinaisesti nopeuttaa kamalasti kuin työläillä ohjelmilla, mutta sitä voi viivästyttää. Lapsen kielellisiä valmiuksia voi kyllä paranta amm doman-menetelmällä jos on kivaa että lapsi oppii lukemaan kaksivuotiaana niitä kassan lööppejä. Viittomilla lapsi oppii kieltä, mutta ei puhetta yhtään aiemmin.

      Erilaiset kielelliset ongelmat juuri mm puheen ongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina rajusti. Syiksi on juuri epäilty vauvoille lässyttäminen ja höpöttäminen jolloin lapsi tavallaan joutuu kaksikieliseen ympäristöön joka taas tunnetusti viivästyttää kielen kehittymistä ja jäsentymistä. Onhan ihan eri asia kun toinen sanoo polttaa ja toinen poppaapoppaa? Yhdeksi syyksi on epäilty lapsille puhumisen vähentyneen ja lukemisen. Kieltä siis kuullaan aiempaa vähemmän ja siksi kielelliset taidot ei kehity ja tämä näkyy esim sanavarastoissa.

      Hokea?!!

    • mainitsemassasi

      keskustelussa mukana.

      Olin/olen jyrkästi hokemista ja vauvankielisyyttä vastaan enkä ole koskaan sitä harjoittanut eikä juurikaan kukaan muukaan lasteni kanssa toiminut (paitsi satunnaiset hoitajat ehkä ja päiväkodin henkilökunta).

      Minulla on lukioikäinen, yläasteikäinen ja ekaluokkalainen lapsi. Kahdella vanhimmalla on ollut aina 10 äidinkielessä ja samaten muissa kielissä. Sen lisäksi he onaavat noin nuoriksi äärimmäisen paljon erilaisia kielellisiä nyansseja eli omaavat erityistä ilmaisullista tilanne- ja tyylitajua.

      Asiaa ei ehkä ole tutkittu ja vaikeaa se olisikin, mutta myös tuttavaperheiden samanhenkiset vanhemmat ovat havainneet tämän periaatteen nimenomaan johtavan kielellisesti korkeatasoiseen lopputulokseen.

      Sen sijaan ne perheet, joissa vielä 5-vuotiaankin kohdalla valittiin ilmaisut "lapsentahtisesti" eivät ole yltäneet samoihin saavutuksiin.

      Olen lukenut ja keskustellut aina lasteni kanssa paljon. En ole koskaan välttänyt sivistyssanoja tai muita "vaikeita" ilmauksia...

      On mielestäni lapsen ihmisarvoa loukkaavaa kohdella häntä vähäjärkisenä elukkana, jolle kaikki pitää yksinkertaistaa. Vaikka lapsi ei itse vielä puhu, hän YMMÄRTÄÄ PALJON ENEMMÄN. Tätä eivät kaikki tunnu tajuavan.

      Ja koska joku taatusti epäilee puheitani kehuskeluksi kuitenkin, niin minulle saa meilata [email protected] ja vaikka tulla katsomaan lapsiani.

      • työtä

        Olen itse kuuro, mieheni ei.Lapsemme ovat oppineet puhumaan aivan normaalisti vaikka minä olinkin heitä hoitamassa,en ole siis voinut kielellisesti tukea heidän oppimistaan. Minulla on kolme lasta joista kaksi on lukenut itsensä opettajiksi ( äidinkielen )ja nuorin poikani lukee itseään foniatriksi. Käsittääkseni sillä kuinka hienoja sanoja lapsillesi puhut tai kuinka heidät olet "opettanut puhumaan " ei ole suurtakaan merkitystä ,oppihan papukaijakin puhumaan ... itse en haluaisi nostaa itseäni jalustalle lasten oppimisesta sillä jokaista lasta voi tukea oppimaan muttei pakottaa.
        Kannattaa vain olla tyytyväinen että omat lapset osaavat ja oppivat eikä sillä kannata leuhkia varsinkaan jos mitään lehkittavaa ei ole


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe