allergisen oikeus

Henni*

Me kaksi koira-allergista, mieheni ja minä, halusimme koiraa ja saimme päällemme suuren hyökyaallon haukkuja, varoituksia, manauksia (joudut vielä hengityskoneeseen jne.) kun edes suunnittelimme moista. Kun tiedustelimme roduista jotka eivät aiheuta suurimmalle osalle allergiaa, saimme taas hirveän vastustusaallon osaksemme...sellaista rotua ei kuulemma olekaan olemassa. Päätin sulkea korvani ja tappaa itseni koiralla, ah mikä ihana tapa kuolla :)

No, tänä päivänä meillä on maailman ihanin koira, nukkuu vieressämme aiheuttamatta oireita. Enpä kadu koiranottoa! Toinenkin koira on harkinnassa. Harmittaa vaan tuo näyttelytouhu kun emme voi mennä näyttelyyn, siellä kun voisi lähteä henki kaikkien niiden koirien vuoksi. Pitänee hommata joku muu viemään.

37

2235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on oikeus ottaa koira,mutta muistettava on että moni joutuu siitä luopumaan,ei se aina suju kuten teillä ja tärkeintä,jos on kyse lapsen allergiasta niin en voisi hyväksyä sitä,että aikuinen itsekkäistä syistään ottaisi lemmikin ja mahdollisesti pahentaisi lapsensa allergiaa.Näitäkin tapauksia on.Onnea teille.

• Usein ihmisen itsekkyys ajaa ohi kaiken. Maailmassa ei kaikkea haluamaansa saa koskaan. Itse kasvattajana en myy koira allerigolle koskaan koiraa. Mielestäni se on eläintä kohtaan väärin. Eläimellä on oikeus pysyvään kotiin. Valitettavan usein katsellessa myyntipalstoja joudutaan juuri allergian takia luopumaan koirista tai muista lemmikeistä.
      En ihan vakavasti ota kirjoitustasi sillä sen sävy tuntuu selkeeltä provolta. En muista myöskään täällä tuollaista kirjoitusta jossa olisitte saaneet päällenne suuren hyökyaallon haukkuja.
      Vaikka tilanne nyt näyttää hyvältä, tulevaisuus ei välttämättä ole sitä. Allergia pakkaa lisääntymään vuosien kuluessa.

• > Me kaksi koira-allergista, mieheni ja minä, halusimme koiraa ....<
        > Päätin sulkea korvani ja tappaa itseni koiralla, ah mikä ihana tapa kuolla :) >>

Provona tuota pidän minäkin, ja ensin heitä allergisia on kaksi, ja sitte kertoo kuitenkin vaan itsestään, kuinka ihana tapa kuolla...huh.. (tukehtumalla ja koira kiertoon)

• hatam
        Sikra kirjoitti:

> Me kaksi koira-allergista, mieheni ja minä, halusimme koiraa ....<
        > Päätin sulkea korvani ja tappaa itseni koiralla, ah mikä ihana tapa kuolla :) >>

Provona tuota pidän minäkin, ja ensin heitä allergisia on kaksi, ja sitte kertoo kuitenkin vaan itsestään, kuinka ihana tapa kuolla...huh.. (tukehtumalla ja koira kiertoon)

kyllä minäkin näiden allergisten ihmisten kyselyjä täällä olen lukenut. Olen jopa vastannutkin että älä ihmeessä ota.
        Tämä on saattanut olla niitä henkilöitä, itseni tavoin, jotka eivät usko ennen kuin näkevät.

• hatam kirjoitti:

kyllä minäkin näiden allergisten ihmisten kyselyjä täällä olen lukenut. Olen jopa vastannutkin että älä ihmeessä ota.
        Tämä on saattanut olla niitä henkilöitä, itseni tavoin, jotka eivät usko ennen kuin näkevät.

olla provo tai sitten vaan ihminen joka "kielloista"huolimatta koitti ja onnistui ja nyt on hieman ehkä vahingoniloinenkin ja tuli siksi kertomaan.onhan täällä muutaman kerran ollut pitkähkö ketju kun allergikko on kysynyt mikä koira olisi paras..

• Henni*

En ole mikään provo, voin tarvittaessa todistaa sen jos haluat?

Mielestäni kyse ei ole itsekkyydestä jos on valmis menettämään sitten vaikka henkensä koiran vuoksi. Tunsin vain että kohtaloni on hommata koira =)

Koirani kasvattajalla on muuten itsellään astma.

Allergia ei lisäänny vuosien kuluessa koska tapahtuu siedättymistä. Minulla tämä on todistettu verikokein.

• hatam kirjoitti:

Juu kyllähän näitä riittää, jotka pistää ihan halvalla noita allergia-asioita(kin), niinkauan kun ne sitte oikeasti napsahtaa omalle kohdalle..

Mutta minusta tämän aloitus kyllä vaikuttaa niiin
        provolle...

• allerginen myös

ja 13v. oli maailman ihanin koira josta EN MISTÄÄN HINNASTA/SYYSTÄ olisi luopunut! En ikipäivänä. Hyvin pärjäsin ja siedätyshoitoahan se oli.. Allergia yleensä joko vähenee/pahenee esim.murkkuiässä kuten itselläni kävi.

Mutta, vaikka ite olenkin allerginen en silti hyväksy että otetaan se koira ja sitten luovutaan.

• koiruus--
        Sikra kirjoitti:

> Me kaksi koira-allergista, mieheni ja minä, halusimme koiraa ....<

jos annetaan se pois kun muksu tulee? Kuten esim.eilisessä ohjelmassa? Sitten pitäisi olla perheellisenkin ilman koiria kun eihän sitä koskaan tiedä jos tilanne pahenee jotenkin :)

• koiruus-- kirjoitti:

jos annetaan se pois kun muksu tulee? Kuten esim.eilisessä ohjelmassa? Sitten pitäisi olla perheellisenkin ilman koiria kun eihän sitä koskaan tiedä jos tilanne pahenee jotenkin :)

En ole nähnyt eilistä ohjelmaa, mutta mix se koira pitäisi antaa pois jos "muksu" tulee, en mä ainakaan ole antanut koiraa pois siitä syystä, sitte asia on tietty otettava vakavasti, jos lapsi on allerginen koiralle.

• PoliceGirl82
        Henni* kirjoitti:

Mielestäni kyse ei ole itsekkyydestä jos on valmis menettämään sitten vaikka henkensä koiran vuoksi. Tunsin vain että kohtaloni on hommata koira =)

Allergia ei lisäänny vuosien kuluessa koska tapahtuu siedättymistä. Minulla tämä on todistettu verikokein.

Lieneeko nyt kaksi eri allergialaakaria minulle soopaa puhuneet kun sanoivat, etta elainallergia on AINOA allergia, johon ei ole todistettavasti toimivaa siedatyshoitoa missaan muodossa? Se, mista siedatyshoitona puhutaan ei ole suoranaista siedatyshoitoa, ainaostaan oireiden tarkkailua ja niiden kehittymisen seurantaa. Talla tavoin minua on aiheesta valistettu tohtorien taholta.

• Henni* kirjoitti:

se on mullakin ja kissoja ja koiria silti kun allergiaa ei ole.Mutta keuhkolääkäri kyllä varoitti että voi tulla päivä jolloin joudun niistä luopumaan.Näin se vaan menee.Toivottavasti se päivä on jumalattoman kaukana koska en pysty kuvitteleen elämää ilman koiria!!

• Henni*
        PoliceGirl82 kirjoitti:

Lieneeko nyt kaksi eri allergialaakaria minulle soopaa puhuneet kun sanoivat, etta elainallergia on AINOA allergia, johon ei ole todistettavasti toimivaa siedatyshoitoa missaan muodossa? Se, mista siedatyshoitona puhutaan ei ole suoranaista siedatyshoitoa, ainaostaan oireiden tarkkailua ja niiden kehittymisen seurantaa. Talla tavoin minua on aiheesta valistettu tohtorien taholta.

Kyllä siedätystä saa koiraankin! Se vaan maksaa ja sitä vain ei anneta helposti ellei ammatti ole eläinlääkäri tms. KOiristahan voi pysytellä erossa, koivuista ei.

Siskoni mies sai siedätyshoitoa koiraan, ottivat koiran 3 vuoden kuluttua hoidon aloittamisesta. Ei oireita.

• hatam

on oikeus koiraan; yhtäläinen kuin kaikilla muillakin. Mutta muista sitten myöhemmin myöskin ne mainitsemasi haukut.
      Itselläni on allergia ollut vuosia. Olen nauranut lääkärien varoituksille että se saattaa pahentua todella hankalaksi ongelmaksi.
      Siitä vaan, minä olen ajatellut.
      Nyt vedän useita kertoja päivässä astmapiippua. Olisi pitänyt kuunnella viisaampia, mutta sen olen päättänyt että tästä koirasta en luovu. Tiedän että se jää viimeisekseni, joten sitä paremmalla syyllä omistaudun täysillä sen hoitoon ja elämään.

• Henni*

Minua ei haittaa vaikka tulisi astma tai vaikka kuolisin. Siis oikeasti. Koska elämä ilman koiraa ei olisi elämisen arvoista.

Ja mikäli verikokeeni eivät valehtele, minulla on jo tapahtunut siedättymistä koska vasta-aineet ovat vähentyneet. Saahan sitä siedätyshoitoa maksustakin, piikillä kroppaan koiraa...

• hatam
        Henni* kirjoitti:

Minua ei haittaa vaikka tulisi astma tai vaikka kuolisin. Siis oikeasti. Koska elämä ilman koiraa ei olisi elämisen arvoista.

Ja mikäli verikokeeni eivät valehtele, minulla on jo tapahtunut siedättymistä koska vasta-aineet ovat vähentyneet. Saahan sitä siedätyshoitoa maksustakin, piikillä kroppaan koiraa...

ole auttaneet yhtään. 50 vuotta kohta koirien kanssa, ja aina vain pahempaan on mennyt.
        Mutta omapa on asiasi. Kunhan et sitten myöhemmin kadu ja pistä koiraa kiertoon.

• Henni*
        hatam kirjoitti:

ole auttaneet yhtään. 50 vuotta kohta koirien kanssa, ja aina vain pahempaan on mennyt.
        Mutta omapa on asiasi. Kunhan et sitten myöhemmin kadu ja pistä koiraa kiertoon.

Koira on ns. allergiarotu ja kukaan allergisista ystävistänikään ei ole saanut siitä oireita. En laita sitä kiertoon milloinkaan. Syön sitten vaikka allergialääkkeitä lopun ikäni, vedän astmapiippua tai kuolen... mutta siis nyt en edes lääkkeitä tarvitse!

En olisi niin tyhmä että ottaisin ns. normaalikoiran. Tuttavien luo jolla on tavallinen koira en voi edes mennä!

• Henni*
        Henni* kirjoitti:

Koira on ns. allergiarotu ja kukaan allergisista ystävistänikään ei ole saanut siitä oireita. En laita sitä kiertoon milloinkaan. Syön sitten vaikka allergialääkkeitä lopun ikäni, vedän astmapiippua tai kuolen... mutta siis nyt en edes lääkkeitä tarvitse!

En olisi niin tyhmä että ottaisin ns. normaalikoiran. Tuttavien luo jolla on tavallinen koira en voi edes mennä!

saako kysyä millä rodulla olet noin allergisoitunut?

• Henni* kirjoitti:

Vastaappa ihan rehellisesti MIKÄ ON TUO
        ns. ALLERGIAROTU ??

• hatam
        Henni* kirjoitti:

saako kysyä millä rodulla olet noin allergisoitunut?

ja 30 vuotta sakemanneja.
        Mutta allergisoituminenhan ei ole pelkästään koirille. Se on vaan lisänä rikka rokassa.

• Henni*
        Sikra kirjoitti:

Vastaappa ihan rehellisesti MIKÄ ON TUO
        ns. ALLERGIAROTU ??

http://www.akc.org/about/faq_allergies.cfm

Koirani on yksi noista. Ei kuitenkaan villakoira. En halua kertoa tarkkaa rotua koska en halua paljastaa henkilöllisyyttäni kaikille.

• Henni*
        hatam kirjoitti:

ja 30 vuotta sakemanneja.
        Mutta allergisoituminenhan ei ole pelkästään koirille. Se on vaan lisänä rikka rokassa.

Joo-o... no sakemannia en ainakaan ottaisi koska sehän on yksi allergisoivimmista erään tutkimuksen mukaan. Ystävälläni oli kaksi enkä voinut mennä hänen luokseen pitkäksi aikaa edes allergialääkkeiden turvin.

• Henni* kirjoitti:

http://www.akc.org/about/faq_allergies.cfm

Koirani on yksi noista. Ei kuitenkaan villakoira. En halua kertoa tarkkaa rotua koska en halua paljastaa henkilöllisyyttäni kaikille.

No just niin kaikkihan sinut tuntisi jos noin yleisten rotujen omistajana kertoisit rodun..;))

Arvasin ettei sulla ole kanttia kertoa tuota ns. allergisoimatonta rotua, koska sellaista ei todellakaan ole...joku voi sopia yhdelle ja toiselle ei lainkaan....Sen tähden kysyinkin.

PS,
        mulle sun provoilu ei mene läpi...heippa.

• Henni*
        Sikra kirjoitti:

No just niin kaikkihan sinut tuntisi jos noin yleisten rotujen omistajana kertoisit rodun..;))

Arvasin ettei sulla ole kanttia kertoa tuota ns. allergisoimatonta rotua, koska sellaista ei todellakaan ole...joku voi sopia yhdelle ja toiselle ei lainkaan....Sen tähden kysyinkin.

PS,
        mulle sun provoilu ei mene läpi...heippa.

No laita mulle mailiosoitteesi niin kerron rodun ja voit tulla tutustumaan koiraamme ja allergiaamme ;)

Noista roduista muutama on niin harvinainen suomessa että aika nopsaan nettiä selaamalla löytyisi henkilötietoni. piste.

• Henni* kirjoitti:

No laita mulle mailiosoitteesi niin kerron rodun ja voit tulla tutustumaan koiraamme ja allergiaamme ;)

Noista roduista muutama on niin harvinainen suomessa että aika nopsaan nettiä selaamalla löytyisi henkilötietoni. piste.

[email protected]

• Henni*

• cotton_

Itselläni on "allergiakoira" ollut 3,5 v. eikä mitään oiretta. Totta tuo siedättyminen. Näiden vähemmän allergisoivien kohdalla se on hyvin todennäköistä.

• Henni*

Joo, olen aika paljon netin kautta tutustunut ihmisiin joilla on allergia ja silti koira. Emme siis ole yksin :)

• iss
        Henni* kirjoitti:

Joo, olen aika paljon netin kautta tutustunut ihmisiin joilla on allergia ja silti koira. Emme siis ole yksin :)

astmaa ja allergiaa nuorisossa ja itsessä. koiria on nyt 3kpl, kaks lyhyt karvasta ja yks pitkäkarvanen. meillä on käynyt niin hyvin, että tyttö ei ole tarvinnu 3 vuoteen allergia tai astmalääkkeitä paitsi viime kesänä mansikkapellolla ja 200km. välimatkaa kotiin. itse en ole tarvinnu astmalääkkeitä viimekesän jälkeen ja verenpaine lääkitys jäi myös pois. eli joskus nämä asiat voi kääntyä ihan toisinpäin mitä asioista luetaan "viisaiden" tutkimuksista ja puheista. olen nimittäin sairastanut jo 20 vuotta ja viimekesä muutti kaiken. ilmeisesti siedätyshoito on ollut kohdallaan. toivottavasti näin myös tulee jatkumaan, koska koirat ei meiltä lähde missään nimessä kiertoon

• Henni* kirjoitti:

niin huolehdi itsestäsi. Allergioilla kun on ikävä tapa lisääntyä vuosien saatossa pikkuhiljaa. En ole koskaan ollut ns. koirille allerginen, mutta kissoille ja linnuille kyllä. Vuosien myötä allergiat ovat lisääntyneet. Nyt en kestä tuoksuja, en kukkivia kukkia jne. Kasvovoiteissa saa olla todella tarkkana, shamppoon kanssa enää käy yksi ainokainen jne. Ruoka-aine allergiat lisääntyneet.Terveys on siksi kallisarvoinen että sen kanssa ei kannata leikkiä.

• iss
        umalehtinen kirjoitti:

niin huolehdi itsestäsi. Allergioilla kun on ikävä tapa lisääntyä vuosien saatossa pikkuhiljaa. En ole koskaan ollut ns. koirille allerginen, mutta kissoille ja linnuille kyllä. Vuosien myötä allergiat ovat lisääntyneet. Nyt en kestä tuoksuja, en kukkivia kukkia jne. Kasvovoiteissa saa olla todella tarkkana, shamppoon kanssa enää käy yksi ainokainen jne. Ruoka-aine allergiat lisääntyneet.Terveys on siksi kallisarvoinen että sen kanssa ei kannata leikkiä.

kyllä on käynyt ihan oikeesti todella hyvin. mun omat allergiat ja astma oli työperäistä eli altistuin menneessä työpaikalla erilaisille kemiallisille myrkyille, joiden ei pitäny ikinä poistua mun elimistöstä. toisin kävi, ensin hävis noin 10 vuotta sitten verestä ja nyt muutenkin on kaikki oireet hävinny. puhallusarvot on noussut yli 100:lla. tietysti koissulauman kans tulee ehken muutenkin elettyä terveellisempää elämää. ei jaksa enää riekkua kännissä aamupuolen yötä kapakassa ym. aamulla on oltava reippaana jo viiden jälkeen viemässä ensimmäistä ulos. tyttö sairastu neljän vanhana ja kun teini-ikä tuli, häneltä hävis myös kaikki oireet. ja lääkärin luvalla on lääkitykset lopetettu molempien kohdalla

• Ri_ce

Meillä oli koiria jo sillon kun synnyin. Peuhattiin 13 vuotta ja pam allergia puhkes. Allergiatesteissä hevonen, heinä ja kissa aiheutti kovaa reaktiota, koiran kohdalla lievempi reaktio. Uutinen oli järkytys koko perheellemme..lääkäri kehotti meitä heti luopumaan kahdesta koirastamme. Eli tässä tilanteessa minulle oli käynyt se tavallisempi: olin koirien kanssa ollessani altistunut allergialle, jos koiria ei olisi ollu allergiakaan ei olisi välttämättä puhjennut.

Tästä sitten alkoi hirveä siivousrumba, kaikki paikat puunattiin useita koertoja viikossa, koirat olivat mahdollisimman paljon ulkona ja onneksi siellä viihtyivätkin paremmin kuin sisällä. Allergia ei häirinnyt, en tarvinnut lääkkeitäkään, mutta lääkäri varoitteli ettei koirien läsnäolo ainakaan paranna asiaa.

Nyt sitten vuosien jälkeen allergiatestit näyttävät miinusta. Muut allerkiat säilyivät, mutta koira-allergia hävisi. Tietenkin uusiutumisen mahdollisuutta ei voi taata, mutta päivä kerrallaan. Jos perheessämme ei olisi jo ollut koiria, niin missään nimessä emme olisi niitä ottaneetkaan, en ole mikään omalla elämälläni saati koirien elämällä leikkiä. Mulle kävi nyt näin..kaikille ei käy yhtä hyvin.

• ^^^

onko hänkin valmis uhraamaan mahdollisesti terveytensä tämän koiran puolesta? Vai pistätkö miehesi sitten pihalle, jos hän ei pysty enää hengittämään ja haluaa koirasta eroon?

Onko koira ollut teillä jo montakin vuotta? Tuttullani oli yksi noista koirista, mitä löytyy laittamastasi linkistä näistä "allergiaroduista". Hän eli koiran kanssa ihan normaalisti monta vuotta, kunnes astma iski niin pahana, ettei hän voinut elää enää koiran kanssa saman katon alla. Että en ihan heti innostuisi, että koira ei aiheuta allergiaa teille. Mutta hyvä niin jos pystytte elämään koiranne kanssa. Mutta sekin kannattaa muistaa, että vaikka tämä yksi ei aiheuta teille allergiaa, niin se toinen voi olla jo liikaa. Eli teinä eläisin onnellisina ilman allergiaa sen yhden kanssa ja jättäisin sen toisen, mahdollisen allergian aiheuttajan, ottamatta.

• Henni*

Mies sanoi että sitten muuttaa erilleen jos tulee oireita eivätkä allergialääkkeet auta. Hän ei kuitenkaan ole niin allerginen kuin minä.

• niin onneksi olkoon, voinee sanoa! :)

Ainakaan haukkumisryöppyjä ei kannata niin vakavissaan ottaa, ne jotka oikeasti osaavat joko neuvoa tai varoitella, osaavat tehdä sen niin asiallisesti että se ei tunnu pahalta vastaanottajasta. Allergiat ovat niin yksilöllisiä että niistä on paha mennä sanomaan juuta tai jaata. Minäkin olin koirille allerginen, kissoille, lehmille, hevosille jne. olen edelleen huomattavasti allerginen. Saksanpaimenkoira oli ja on oikeastaan vieläkin suosikkirotuni, mutta aikaisemmin olin erityisen allerginen niille (ja joillekin muille roduille myös). Sitten kun muutin pohjoiseen, pääsin eroon pahimmasta siitepölykiusasta. Ensimmäisen kesän asuin Nordkappin lähellä, ja siellähän ei ole puita, silloin oli myös niin runsasluminen talvi että vielä heinäkuussa näkyivät aurausvallit joka paikassa. Ei pöly lentänyt :) Ensimmäisen pohjoisessa vietetyn vuoden jälkeen jo huomasin, miten paljon vähemmän minulla on allergiaoireita kesällä etelässäkin. Ja koko ajan ne ovat oikeastaan vähentyneet. Koiria kestän tosi hyvin nyt, omalle koiralle en ole ikinä ollut yhtään allerginen (yleensä reagoin pentukarvalle jonkin verran). Jotkut koirat saattavat nykyään kutittaa kurkkua alussa, mutta ensimmäisen päivän jälkeen ei ole mitään oireita. Minun tapauksessa ns. riskinotto kannatti, vaikka totta kai minulla oli alussa taustalla pienen pieni epäilys, että mitä jos allergia pamahtaa yhtäkkiä täyteen kukkaansa. Minun kohdalla koira on toiminut jonkinlaisena siedätyshoitona, tai siltä ainakin vaikuttaa; oman koiran avulla kestän muitakin koiria entistä paremmin.

Uskon että teidän kohdalla koiran ottoon liittyy todella paljon harkintaa, tiedon etsimistä, muiden ihmisten kokemusten kuulemista. Sanotaan näin että minusta otitte tietoisen riskin, valinta ei voinut olla 100 % idioottivarma, mutta kuitenkin varmasti keskimääräistä tarkemmin harkittu! Toivottavasti jatko menee yhtä hyvin ja teillä on edessä monta ihanaa koiravuotta.

Minua kiinnostaisi myös tietää koiranne rotu, ei nyt siksi että olisin itse henk.koht. niistä kiinnostunut, mutta ihan yleisesti allergikon onnistunut koiravalinta kiinnostaa... Jos voit sen kertoa niin lähetä sähköpostia, osoite on galleriassa. Rapsutuksia koirullesi.

• musta.salama

Minulla myös allergia tausta takanani. Lääkäri sanoi minun ollessani pieni ettei perheemme tai minä voi ikinä ottaa koiraa, koska olen allerginen. Olin silloin allerginen omenalle, viinirypäleille, kalalle, appelsiinille jne jne...No en tiedä mitä tapahtui mutta kaikki allergiat hävisivät ja tänä päivänä en ole allerginen en sitten yhtään millekään. Testeissä on käyty. Koira otettiin perheeseemme ollessani ala-asteella ja mitään oireita ei tullut, otettiin toinenkin eikä mitään tullut, ja kolmas. No nyt minulla on eka "oma" koira ja 4. koira elämässäni ja ei voisi paremmin sujua :)

Ei ne lääkäritkään voi tulevaisuutta ennustaa varmaksi. Minulle kävi näin, jollekin muulle voi käydä toisella lailla. Onnea teille!!!

• mertimer

Jos Teidän kirjoitus oli lähellekään totta ja olette koirille kumpikin allergisia, niin mistähän koirarodusta on kysymys. Jostakin karvattomastako vai villakoirasta?

Mieheni oli aiemmin allerginen kissoille, otettiin koira, joka pidettiin sen elämän loppuun asti. Allergia paheni. Tuli allergiseksi hevoselle, koiralle, kissalle, monelle heinälle, monelle puulle yms....

Kolmeen vuoteen ei ole maistanut eikä haistanut ruokia. Syö suu auki.

Pystiksen haluaisin edelleenkin, mutta uutta ei voida ottaa, niin kauan kuin mieheni elää tai yhdessä pysytään.

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      128
      3170
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2523
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2435
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2198
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1700
    6. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      27
      1468
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      173
      1410
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1277
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      292
      1248
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      63
      1090
    Aihe