Olen tavannut runsaasti miehiä jotka alkavat puhua lapsista kaltaiseni kolmikymppisen naisen kanssa. Usein he provosoituvat siitä että olen lapseton ja aion olla jatkossakin. Olisi milenkiintoista kuulla, miksi?
Kerron syitä lapsettomuuteeni, josko se valaisee hiukan.
Suurin syy on se etten halua. En ole koskaan kokenut minkäänlaista biologista tarvetta lapseen enkä edes kuvitellut sellaista hankkivani. Jos puuttuu kiinnostus, mielestäni puuttuu tärkein.
Muitakin syitä on. Lapsi sitoo naisen fyysisesti raskauden muodossa ja pikkulapsivaiheessa imetyksen kautta. Miehenä on helppo sanoa, että luonnollistahan se on, kun itsellä ei ole vaaraa raskautumisesta. Kaikki naiset eivät kestä 24/7 sitoutumista lapseen, niinkuin eivät miehetkään. Tositilanteessa tulevasta vastuusta ahdistuva mies pääsee karkuun, nainen on ihan yhtä raskaana vaikka pää hajoaisi kuinka.
Naisella on edelleen suurin vastuu arjesta ja lapsista. Tunnen loistavia isiä, jotka pystyvät hoitamaan kodin ja lapset vähintään siinä missä naisetkin, ja varmasti suurin osa miehistä kykenisi samaan. Vaan kun ei halua. Laajassa tuttavapiirissäni on valitettavan paljon miehiä, jotka ovat nostaneet kytkintä kokonaan tylsän vauva-arjen iskettyä tajuntaan. Osa laistaa tasapuolisesta vanhemmuudesta paikalla ollessaankin; perheen äiti hoitaa rankan osan ja mies on lasten kanssa kun jaksaa. Moni nainen on äärimmäisen väsynyt, mutta toisaalta jaksaa muistuttaa itseään siitä että itse halusi lapsia. Jos mies on puolipakolla puhuttu mukaan lasten tekemiseen, voin ymmärtää että ottaa päähän. Vastuusta luistamista en ymmärrä vitutuksesta huolimatta. Toisaalta naiset saattavat itse pitää yllä asetelmaa jossa nainen tekee melkein kaiken. Esimerkkinä mainittakoon nyt jo aikuisten lasten äiti joka sanoi, että silloin naisen kannttaa hankkia lapsia kun on valmis hoitamaan ne vaikka yksin. Miehen ei tarvinut hänen ajatusmaailmansa mukaan ajatella mitään...
Olen joskus pilaillut että olisin varmaankin hieno viikonloppuäiti. Kun ei tarvitsisi olla lapsen kanssa 24/7 ja joku muu pitäisi huolen raskaimmasta osuudesta, niin voisin joka toinen viikonloppu olla läsnä ja viettää laatuaikaa. (Tosin kun en vanhemmuutta halua alkuunkaan, niin melkoisen absurdi ajatus)
Naisen kohdalla etävanhemmuutta paheksutaan edelleen erittäin usein, vaikka syy tuskin on useimmiten se että äitiä ei vain jaksa kiinnostaa arki lapsen kanssa. Voin olla väärässäkin, saa korjata.
Väitän kuitenkin, että naiselta odotetaan lapsiin liittyen valtavan paljon enemmän kuin mieheltä (fyysisesti sitovan pikkulapsiajan jälkeenkin). Jos mies tekee saman kuin nainen normaalisti, hän on huippuisä.
Ne jotka jaksoivat lukea, voivat kertoa mikä edellämainitussa ärsyttää.
Ei lapsia
68
2993
Vastaukset
Ei mikään, mutta kuulostaa siltä että sinulla on luottamusongelma. Paljon perustelet miesten tekemättäjättämisillä lapsettomuuttasi.
- koska
"Suurin syy on se etten halua. En ole koskaan kokenut minkäänlaista biologista tarvetta lapseen enkä edes kuvitellut sellaista hankkivani. Jos puuttuu kiinnostus, mielestäni puuttuu tärkein."
Yllä perustelu omalle lapsettomuudelleni.
Mainitsen epäkohdista lastenhoidon dynamiikassa siksi, että miehet tuppaavat unohtamaan ne. Varsinkin sellaiset, jotka itse viettävät poikamieselämää lapsesta huolimatta, ovat kovin innokkaita esittelemään vanhemmuuden loistavuutta minulle. Juuri nämä 2 krt/kk isät ovat yleensä herne nenässä kun muistutan siitä miten eri asia vanhemmuus yleensä on naiselle mieheen verrattuna.
(Mainitsemieni asioiden näkeminen ei ole mielestäni luottamuspulaa, vaan yksinkertaisesti ympäristön havainnointia. Jos näen korostetusti "väärin", voidaan kai puhua jonkinlaisesta luottamuspulasta miehiä kohtaan yleisellä tasolla. Kuten sanottu, saa kommentoida jos on kanssani eri mieltä siitä miten vanhenmmuuden vastuu jakautuu sukupuolten välillä.) koska kirjoitti:
"Suurin syy on se etten halua. En ole koskaan kokenut minkäänlaista biologista tarvetta lapseen enkä edes kuvitellut sellaista hankkivani. Jos puuttuu kiinnostus, mielestäni puuttuu tärkein."
Yllä perustelu omalle lapsettomuudelleni.
Mainitsen epäkohdista lastenhoidon dynamiikassa siksi, että miehet tuppaavat unohtamaan ne. Varsinkin sellaiset, jotka itse viettävät poikamieselämää lapsesta huolimatta, ovat kovin innokkaita esittelemään vanhemmuuden loistavuutta minulle. Juuri nämä 2 krt/kk isät ovat yleensä herne nenässä kun muistutan siitä miten eri asia vanhemmuus yleensä on naiselle mieheen verrattuna.
(Mainitsemieni asioiden näkeminen ei ole mielestäni luottamuspulaa, vaan yksinkertaisesti ympäristön havainnointia. Jos näen korostetusti "väärin", voidaan kai puhua jonkinlaisesta luottamuspulasta miehiä kohtaan yleisellä tasolla. Kuten sanottu, saa kommentoida jos on kanssani eri mieltä siitä miten vanhenmmuuden vastuu jakautuu sukupuolten välillä.)Ok, eli loput tekstistä oli sitten yleistä höpinää? Aloin vain ihmettelmään kun tuon yhden kappaleen jälkeen alettiin perustelemaan muiden tekemisillä, vaikka se itsessään olisi jo riittänyt.
- meitsi rulaa
Ei minua ainakaan ärsyttänyt mikään yllämainitussa. En ole itsekään niitä miehiä jotka potevat vauvakuumetta tai parisuhdekuumetta.
Jokainen puolestaan tehkööt elämällään, lain puitteissa tietty, mitä haluaa. Niin minäkin teen. - (nn)
Ei tuossa minua mikään ärsytä.
Heitä ärsyttänee, jotka haluaisivat tehdä lapsen sinun tai kenen vaan sopivan kanssa, mutteivät löydä ketään. He katsovat, että viet heiltä pois jotakin, mikä kuuluu heille. Näin ajatteleva toki korottaa oman arvonsa sinun arvoosi verrattuna, mutta sellaisia ihmiset - vähäisimmätkin - ovat. :)
Ehkä joitakin perhekeskeisiä naisia ärsyttää myös, koska he eivät osaa asettua asemaasi. Eivät ymmärrä sinua tai lapsettomuutta valintana.
Ei lapsettomuusvalintaa tarvitse kenellekään edes perustella, ellei halua.- koska
Ilmeisesti et ole kolmissakymmenissä oleva nainen, kun sanot ettei lapsettomuusvalintaa tarvitse perustella. Olen samaa mieltä sikäli, että en itse ota koko aihepiiriä yleensä esille ollenkaan eikä minulla ole mielestäni syytä sen kummemmin perustella asiaa muille kuin itselleni. Silti sukulaiset, tuttavat ja jopa nämä puolitutut viikonloppuisät ovat sormi ojossa kertomassa että minun pitäisi lisääntyä ja että aika loppuu pian. Vakiovastaukseni on "sellaista se on" tai muuta lakonisen yhdentekevää.
Jos sitten kerron yhtään enempää kuin "en halua", olenkin jo selittelemässä ja selvästi epävarma valinnastani kun pitää oikein erikseen mainita. Erikoista on se, että lapsen hankkimista puoltavien lausuntojen jankuttamista ei yleensä pidetä yhtälailla epävarmuutena ja selittelynä...
Kaipa se menee niin, että normeista poikkeavan valinta halutaan nähdä negatiivisessa valossa yhtäkaikki. Kun tekee eri tavalla kuin valtaosa, on väistämättä "väärässä" suurimman osan mielestä. - (nn)
koska kirjoitti:
Ilmeisesti et ole kolmissakymmenissä oleva nainen, kun sanot ettei lapsettomuusvalintaa tarvitse perustella. Olen samaa mieltä sikäli, että en itse ota koko aihepiiriä yleensä esille ollenkaan eikä minulla ole mielestäni syytä sen kummemmin perustella asiaa muille kuin itselleni. Silti sukulaiset, tuttavat ja jopa nämä puolitutut viikonloppuisät ovat sormi ojossa kertomassa että minun pitäisi lisääntyä ja että aika loppuu pian. Vakiovastaukseni on "sellaista se on" tai muuta lakonisen yhdentekevää.
Jos sitten kerron yhtään enempää kuin "en halua", olenkin jo selittelemässä ja selvästi epävarma valinnastani kun pitää oikein erikseen mainita. Erikoista on se, että lapsen hankkimista puoltavien lausuntojen jankuttamista ei yleensä pidetä yhtälailla epävarmuutena ja selittelynä...
Kaipa se menee niin, että normeista poikkeavan valinta halutaan nähdä negatiivisessa valossa yhtäkaikki. Kun tekee eri tavalla kuin valtaosa, on väistämättä "väärässä" suurimman osan mielestä.Minä olen kolmissakymmenissä oleva nainen, ja sitä mieltä että lapsettomuusvalintaa ei tarvitse perustella. Juuri kuten sanot.
Elämässäni ei ole enää ketään, joka painostaisi minua tässä asiassa. En ole käytännössä jaksanut sellaisia ihmisiä, joilla on aina jotain omaa jäärää muiden ihmisten yksityisasioihin. Joten sellaiset ovat saaneet tippua pois, ihan omalla painollaan. Useinhan he ovat itse ongelmaisia ihmisiä, jotka haluavat nähdä (miehenhankkimis ym.) ongelmansa muissa. Tasapainoisia ihmisiä ei paljon muiden valinnat hetkauta.
En ota asiaa esille itse mitenkään. Jos joku haluaa tulkita minun etsivän isää lapsille tai mitä sattuu, en enää jaksa provosoitua siitäkään. Ihmisillä on oikeus kuvitelmiinsa - en ole kenellekään selityksiä velkaa.
Periaatteessa mua ärsyttää tässä iässä eniten itseään fiksuina ja älykkäinä pitävät ihmiset, jotka mielestään tietävät muista ihmisestä kaiken oleellisen, mutteivat näe muuten kuin itsensä kautta. Mutta ihmisillä on oikeus olla tyhmiä, rasittavia, ärsyttäviä jne. ja silti pitää itseään jonakin muuna. Muihin ei voi vaikuttaa, omiin reaktioihin voi.
sanoo eräs, joka ei enää välitä Minulla on eräs perheellinen ukkomieskaveri, jolla kans tuppaa ymmärrys ja huumori loppua välittämästi, kun kuulee, että joku nainen ei halua lapsia. Hän ei kerta kaikkiaa pysty olemaan missään tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa.
Todellista syytä tähän en tiedä, ehkä sitä vieläkin vituttaa vahinkolapsen mukana "menetetty nuoruus".- koska
(nn) kirjoitti:
Minä olen kolmissakymmenissä oleva nainen, ja sitä mieltä että lapsettomuusvalintaa ei tarvitse perustella. Juuri kuten sanot.
Elämässäni ei ole enää ketään, joka painostaisi minua tässä asiassa. En ole käytännössä jaksanut sellaisia ihmisiä, joilla on aina jotain omaa jäärää muiden ihmisten yksityisasioihin. Joten sellaiset ovat saaneet tippua pois, ihan omalla painollaan. Useinhan he ovat itse ongelmaisia ihmisiä, jotka haluavat nähdä (miehenhankkimis ym.) ongelmansa muissa. Tasapainoisia ihmisiä ei paljon muiden valinnat hetkauta.
En ota asiaa esille itse mitenkään. Jos joku haluaa tulkita minun etsivän isää lapsille tai mitä sattuu, en enää jaksa provosoitua siitäkään. Ihmisillä on oikeus kuvitelmiinsa - en ole kenellekään selityksiä velkaa.
Periaatteessa mua ärsyttää tässä iässä eniten itseään fiksuina ja älykkäinä pitävät ihmiset, jotka mielestään tietävät muista ihmisestä kaiken oleellisen, mutteivat näe muuten kuin itsensä kautta. Mutta ihmisillä on oikeus olla tyhmiä, rasittavia, ärsyttäviä jne. ja silti pitää itseään jonakin muuna. Muihin ei voi vaikuttaa, omiin reaktioihin voi.
sanoo eräs, joka ei enää välitäOlemme siis aivan samaa mieltä siitä, että perusteluja tässä asiassa ei tarvitse olla muille kuin itselleen. Siinä suhteessa olet onnekkaampi, että minun lähipiirissäni (esim. työyhteisö) on näitä besserwissereitä joita en käytännön syistä pysty elämästäni poistamaan. Eipä siinä mitään, paskanlänkyttäjiä löytyy yhteisöstä kuin yhteisöstä eikä heistä tarvitse sen kummemmin piitata.
Kuten olen ketjussa maininnut, minä en juurikaan provosoidu asian tiimoilta. Kysymys oli siitä, että minua kiinnostaa joidenkin miesten tapa vetää herne nekkuun naisen haluttomuudesta vanhemmuuuteen. - koska
(nn) kirjoitti:
Minä olen kolmissakymmenissä oleva nainen, ja sitä mieltä että lapsettomuusvalintaa ei tarvitse perustella. Juuri kuten sanot.
sanoo eräs, joka ei enää välitäOlemme siis aivan samaa mieltä siitä, että perusteluja tässä asiassa ei tarvitse olla muille kuin itselleen. Siinä suhteessa olet onnekkaampi, että minun lähipiirissäni (esim. työyhteisö) on näitä besserwissereitä joita en käytännön syistä pysty elämästäni poistamaan. Eipä siinä mitään, paskanlänkyttäjiä löytyy yhteisöstä kuin yhteisöstä eikä heistä tarvitse sen kummemmin piitata.
Kuten olen ketjussa maininnut, minä en juurikaan provosoidu asian tiimoilta. Kysymys oli siitä, että minua kiinnostaa joidenkin miesten tapa vetää herne nekkuun naisen haluttomuudesta vanhemmuuuteen. - (nn)
koska kirjoitti:
Olemme siis aivan samaa mieltä siitä, että perusteluja tässä asiassa ei tarvitse olla muille kuin itselleen. Siinä suhteessa olet onnekkaampi, että minun lähipiirissäni (esim. työyhteisö) on näitä besserwissereitä joita en käytännön syistä pysty elämästäni poistamaan. Eipä siinä mitään, paskanlänkyttäjiä löytyy yhteisöstä kuin yhteisöstä eikä heistä tarvitse sen kummemmin piitata.
Kuten olen ketjussa maininnut, minä en juurikaan provosoidu asian tiimoilta. Kysymys oli siitä, että minua kiinnostaa joidenkin miesten tapa vetää herne nekkuun naisen haluttomuudesta vanhemmuuuteen.Minun työyhteisöissäni on tähän mennessä ollut aina monta muuta vapaaehtoisesti lapsetonta, minua huomattavasti vanhempiakin, ettei kenelläkään ole ollut tästä mitään sanomista. Ehkä olleet muutenkin aika kypsää ja tasapainoista porukkaa, jolle yhden ihmisen lapsettomuus ei ole mitenkään tavaton ja poikkeuksellinen asia.
Jotain huomionkipeätä täytyy olla sellaisissa, jotka menevät sekaisin muiden elämänvalinnoista. Usein katkeria ja vastenmielisiä tyyppejä muutoinkin, en tiedä mistä johtuu tämä syy-yhteys...
- scale
Se on ihan sun oma asia, haluatko lapsia vai et.
- Padamppa
on kun mun kirjottama =)
- Mies.
ole periaatteessa mitään ongelmaa olemassa.
Mietin lähinnä nyt sitä, että miten ne miehet provosoituvat tai mitä se tässä tapauksessa "provosoituvat" tarkoittaa?
Kyllä itse ainakin olisin kiinnostunut, jos joku minulle sanoo, että ei halua lapsia. Luonnollinen kysymys lienee, että no minkä takia ei halua. Ei se tarkoita, että on vauvakuumeinen mies, jos on kiinnostunut tällaisesta asiasta, joka on noussut esille.
Tietysti on otettava myös huomioon, että monet miehet saattavat tahallaan "provosoitua" provosoidakseen vastapuolta, kun huomaavat johonkin asiaan suhtautumisen jyrkäksi.
Vakavasti puhuttaessa, jos itse olisin suhteen tapaista kaavailemassa, niin totta hemmetissä toisen näkemykset ja suhtautuminen asiaan jos toiseen kiinnostaa, enkä niistä nyt kuitenkaan provosoituisi. Sitä kauttahan se myös selviää, että onko ne tulevaisuuden näkymät siinä määrin saman suuntaiset, että voisi alkaa suhteilemaan.- koska
Provosoituminen ilmenee muun muassa siten, että kysyttäessä lapsista mainitsen ettei niitä ole. Seuraavaksi kysytään, onko suunnitteilla lisääntyä lähiaikoina tai muuta vastaavaa. Kun sitten sanon (normaalilla äänensävyllä) että ei ole aikeissa koskaan lisääntyä, osalla miehistä kilahtaa. Olen saanut kuulla mm. etten ole oikea nainen, että olen kylmä ja kova, ettei kukaan mies huoli minua jne.
Kaikki miehet eivät tietenkään reagoi näin, mutta ällistyttävän moni kyllä. En itse juurikaan provosoidu, koska tosin kuin esim. "Mies." sanoo, minulla ei ole jyrkkää suhtautumista lasten hankkimiseen. Ihan kiva että lapsia haluavat hankkivat niitä ja toivottavasti haluttomat jättävät hankkimatta. Se, että en itse tahdo lapsia, ei ole "jyrkkää suhtautumista", vaan yksi osa minua. Samalla logiikalla lasta haluava on jyrkästi suhtautuva ihan vain koska haluaa juuri tätä asiaa. - Padamppa
koska kirjoitti:
Provosoituminen ilmenee muun muassa siten, että kysyttäessä lapsista mainitsen ettei niitä ole. Seuraavaksi kysytään, onko suunnitteilla lisääntyä lähiaikoina tai muuta vastaavaa. Kun sitten sanon (normaalilla äänensävyllä) että ei ole aikeissa koskaan lisääntyä, osalla miehistä kilahtaa. Olen saanut kuulla mm. etten ole oikea nainen, että olen kylmä ja kova, ettei kukaan mies huoli minua jne.
Kaikki miehet eivät tietenkään reagoi näin, mutta ällistyttävän moni kyllä. En itse juurikaan provosoidu, koska tosin kuin esim. "Mies." sanoo, minulla ei ole jyrkkää suhtautumista lasten hankkimiseen. Ihan kiva että lapsia haluavat hankkivat niitä ja toivottavasti haluttomat jättävät hankkimatta. Se, että en itse tahdo lapsia, ei ole "jyrkkää suhtautumista", vaan yksi osa minua. Samalla logiikalla lasta haluava on jyrkästi suhtautuva ihan vain koska haluaa juuri tätä asiaa.tutulta. Vielä nyt nelikymppisenä törmään satunnaisiin yrityksiin painostaa itseäni lastenhankintaan. Onneksi pian se on jopa näiden "lisääntykää ja täyttäkää maa"-ihmisten järkeen menevä mahdottomuus.
Lisäksi olet törmännyt useamman kerran siihen että vaikka olen aina tehnyt kantani lapsenhankintaan selväksi jo suhteen alussa, suhteet jatuvasti kariutuvat nimenomaan siihen. Miehet ovat sopeutuvinaan tilanteeseen, mutta samalla ottavat missiokseen "käännyttää" minut. - Mies.
koska kirjoitti:
Kaikki miehet eivät tietenkään reagoi näin, mutta ällistyttävän moni kyllä. En itse juurikaan provosoidu, koska tosin kuin esim. "Mies." sanoo, minulla ei ole jyrkkää suhtautumista lasten hankkimiseen. Ihan kiva että lapsia haluavat hankkivat niitä ja toivottavasti haluttomat jättävät hankkimatta. Se, että en itse tahdo lapsia, ei ole "jyrkkää suhtautumista", vaan yksi osa minua. Samalla logiikalla lasta haluava on jyrkästi suhtautuva ihan vain koska haluaa juuri tätä asiaa.ongelmaa ei ole olemassa, sinun vain on löydettävä mies, jolla on samanlainen näkymä tulevaisuudesta.
Veikkaisin, että aika harvat kilahtaa kuitenkaan tai no riippuu siitä, miten sen kilahtamisen määrittää :)
No kyllä sen verran sanoisin vielä, että tilanteessa, jossa on asetelma toinen haluaa lapsia toinen ei halua lapsia, niin molemmille toisen näkemys on kuitenkin jyrkkä omaan näkemykseen verrattuna, tätä tarkoitin jyrkällä suhtautumisella. En siis tarkoittanut yleisjyrkkää suhtautumista lapsia hankkivia kohtaan. - hone-y
koska kirjoitti:
Kaikki miehet eivät tietenkään reagoi näin, mutta ällistyttävän moni kyllä. En itse juurikaan provosoidu, koska tosin kuin esim. "Mies." sanoo, minulla ei ole jyrkkää suhtautumista lasten hankkimiseen. Ihan kiva että lapsia haluavat hankkivat niitä ja toivottavasti haluttomat jättävät hankkimatta. Se, että en itse tahdo lapsia, ei ole "jyrkkää suhtautumista", vaan yksi osa minua. Samalla logiikalla lasta haluava on jyrkästi suhtautuva ihan vain koska haluaa juuri tätä asiaa.johtuu siitä, että järkytät heidän pientä maailmaansa. Joillekin, sekä miehille että naisille, on kova pala jos nainen kieltäytyy tehtävästä, jonka biologia on hänelle suonut. Väite, ettet ole oikea nainen, paljastaa tämän selvästi. Väitteet kylmyydestä ja kovuudesta sekä miehille kelpaamattomuudesta ovat tämän jatkoväitteitä, jolla halutaan sanoa, että lapsia hankkivat naiset ovat vastakohtiasi ja "normaaleja". Ja sellaisina he ovat näiden miesten mielestä hyväksyttäviä.
Muista, että sinulla on oikeus tehdä valintoja yksilönä eikä niitä tarvitse selitellä niille, joilla ei ole halua ymmärtää. Valintoja ei tarvitse eikä pidä tehdä sukupuolen perusteella. On huono valinta tehdä lapsia vain siksi, että olen nainen ja siten siihen kykenevä.
Toisaalta kysymys toimii kohdallasi hyvänä idioottifiltterinä =) - koska
Mies. kirjoitti:
ongelmaa ei ole olemassa, sinun vain on löydettävä mies, jolla on samanlainen näkymä tulevaisuudesta.
Veikkaisin, että aika harvat kilahtaa kuitenkaan tai no riippuu siitä, miten sen kilahtamisen määrittää :)
No kyllä sen verran sanoisin vielä, että tilanteessa, jossa on asetelma toinen haluaa lapsia toinen ei halua lapsia, niin molemmille toisen näkemys on kuitenkin jyrkkä omaan näkemykseen verrattuna, tätä tarkoitin jyrkällä suhtautumisella. En siis tarkoittanut yleisjyrkkää suhtautumista lapsia hankkivia kohtaan.Kaikki miehet eivät toki provosoidu ollenkaan. Minulla ei ole ollut mitään parisuhde- tai muita vastaavia virityksiä näiden mainitsemieni miesten kanssa, joten siitä ei ole kyse. Saattaa kuulostaa uskomattomalta että joku hyökkää näin henkilökohtaisessa asiassa puolitutun ihmisen kimppuun verbaalisesti, mutta niinpä ovat vain tehneet. Vaikka ko. miehille ei vähääkään kuulu se, lisäännynkö minä tai joku muu nainen joka ei ole heidän kanssaan parisuhteessa.
Olen naimisissa omasta tahdostaan lapsettoman miehen kanssa, joten suhteen perustamisen kannalta asiaa ei ole tullut hetkeen ajateltua. Se, että suhteessa oltaisiin eri mieltä perustavanlaatuisista asioista (kuten lapsista), on itselleni este suhteen syntymiselle. Ainahan jompikumpi voi muuttaa mielensä vaikka toinen ei sitä tekisi, sitten ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lusikat jakoon. - scale
koska kirjoitti:
Kaikki miehet eivät toki provosoidu ollenkaan. Minulla ei ole ollut mitään parisuhde- tai muita vastaavia virityksiä näiden mainitsemieni miesten kanssa, joten siitä ei ole kyse. Saattaa kuulostaa uskomattomalta että joku hyökkää näin henkilökohtaisessa asiassa puolitutun ihmisen kimppuun verbaalisesti, mutta niinpä ovat vain tehneet. Vaikka ko. miehille ei vähääkään kuulu se, lisäännynkö minä tai joku muu nainen joka ei ole heidän kanssaan parisuhteessa.
Olen naimisissa omasta tahdostaan lapsettoman miehen kanssa, joten suhteen perustamisen kannalta asiaa ei ole tullut hetkeen ajateltua. Se, että suhteessa oltaisiin eri mieltä perustavanlaatuisista asioista (kuten lapsista), on itselleni este suhteen syntymiselle. Ainahan jompikumpi voi muuttaa mielensä vaikka toinen ei sitä tekisi, sitten ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lusikat jakoon.oikeen ajattele, mitä suustaan päästelee.
Lapsettomuudesta mäkättäminen jollekkin vieraalle tai tutulle saattaa myös olla sille ihmiselle arka asia.
Moni yrittää, mutta ei saa lapsia. Heiltä kysellään "No milloinkas te olette ajatelleet tehdä lapsia?".
Siskollani oli tämä tilanne aikoinaan, hän kävi hedelmällisyyshoidoissa ja herra ties missä ja kertoi, että häntä vitutti kun asiaa tivattiin. Hän sanoi kerran mulle, että pitäiskö hänen sitten sanoa, että "valitettavasti mieheni sperma on sen verran heikkolaatuista, että ei oikeen onnistu".
Yleensäkkin kyseessä on henkilökohtainen asia, joka ei pitäisi kuulua muille, oli lapsettomuuden syy sitten haluttomuus tehdä niitä, tai fyysinen syy. - Padamppa
scale kirjoitti:
oikeen ajattele, mitä suustaan päästelee.
Lapsettomuudesta mäkättäminen jollekkin vieraalle tai tutulle saattaa myös olla sille ihmiselle arka asia.
Moni yrittää, mutta ei saa lapsia. Heiltä kysellään "No milloinkas te olette ajatelleet tehdä lapsia?".
Siskollani oli tämä tilanne aikoinaan, hän kävi hedelmällisyyshoidoissa ja herra ties missä ja kertoi, että häntä vitutti kun asiaa tivattiin. Hän sanoi kerran mulle, että pitäiskö hänen sitten sanoa, että "valitettavasti mieheni sperma on sen verran heikkolaatuista, että ei oikeen onnistu".
Yleensäkkin kyseessä on henkilökohtainen asia, joka ei pitäisi kuulua muille, oli lapsettomuuden syy sitten haluttomuus tehdä niitä, tai fyysinen syy.Suvaitsevuutta ja oman tilan antamista!!! Niin tässä kun muissakin asioissa.
- koska
scale kirjoitti:
oikeen ajattele, mitä suustaan päästelee.
Yleensäkkin kyseessä on henkilökohtainen asia, joka ei pitäisi kuulua muille, oli lapsettomuuden syy sitten haluttomuus tehdä niitä, tai fyysinen syy.Jep, lapsiaiheesta utelu on mautonta ylipäänsä. Vaikka itseäni ei kiinnosta vähääkään omien saaminen, ymmärrän sen että tahaton lapsettomuus on hyvin vaikea asia.
- V utti
Omahan se on asiasi, eikä sitä tarvitse perustella mitenkään. Ei miehille yleensä vauvakuumetta tule, vaan naisille, joiden lähipiirissä lisäännytään. Mikä ihmeen pakko on pyrkiä miellyttämään kaikkia muutenkaan? Ei kaikkia voi aina miellyttää, ei vaikka perustelisikin mielipiteensä.
- koska
Liittykö tämä miellyttäminen jotankin tekstiini vai esitikö sen ihan yleisellä tasolla?
Olen kanssasi samaa mieltä siitä ettei kaikkia tarvitse miellyttää. Ihminen joka yrittää olla kaikille mielin kielin on pelkästään kyllästyttävää seuraa.
Keskustelunavauksessani ihmetteln sitä miksi jotkut provosoituvat, koska olisi mielenkiintoista tietää syitä. Varmasti samaiset henkilöt tulevat provosoitumaan jatkossakin yhtä lailla ja pari uuttakin kaupan päälle. - Padamppa
viimeistään siinä kohtaa kun se ei tule naiselle.
- kar.
Miesten ärsyyntyminen johtuu siitä, että useimmat miehet, joko tietoisesti tai alitajuisesti, pyrkivät sitomaan naisen itselleen laittamalla tälle lapsen. Mies ei kai sukupuolensa perusteella pysty sietämään ajatusta, että on naisia, jotka ei tällaiseen suostu.
Itse olen kokenut omassa suhteessani tilanteen, jossa miehen oli mahdotonta hyväksyä sitä, etten halunnut lasta. Koska en itse kokenut tarvetta perustella asiaa sen kummemmin (- niin miksi olisin, sillä kyseessähän on TUNNE, aivan samalla tavalla kun lapsen HALUAMINENKIN on tunne), mieheni ärsyyntyi entisestään. Ylipäänsä ne ihmiset, joilla oli omassa elämässään jokin henkilökohtainen, lapsen saantiin liittyvä ongelma, hermostuivat täysin seurassani, koska heistä oli sietämätöntä, että lapseton nainen voi olla niin tasapainoinen ihminen. En koskaan itse ottanut aihetta esiin, koska siihen ei ollut mitään tarvetta.
Elä vain rauhassa omalla tavallasi ja nauti elämästäsi, kuten varmaan teetkin. Elämässä on niin paljon kaikkea kiinnostavaa, ja elämä on loppujen lopuksi niin lyhytkin, että ilman lapsia on varmasti enemmän aikaa ja vapautta.- Emmanuele
kokemuksia. Pari exää on ruikuttanu et "miksi et halua lapsia" ja jopa jättäny mut sen takia. Vaikka mihin helevataan niilläkään on kiire siinä 25v hujakoilla-miehillä vielä..?!
Oon tuuminu et se on jotain tarvetta hallita. Et ne ei kestä sitä tilannetta niinpäin että minä olen tehnyt sen päätöksen. Jos mä ruinaisin vauvaa niin sillon ne tod.näk. sanoisi ei.. ! - minämä
En itse usko tuohon "sidontaan" (poikkeustapauksia varmaan on), vaan pikemminkin siihen, että erilaisuus ja vallitsevien arvojen kyseenalaistaminen ärsyttävät. Ihmiset ovat mielellään vapaamielisiä, mutta tässä asiassa jälleen kerran nähdään, että ihmisten suvaitsevuus ei ole muuttunut mitenkään.
Onhan niitä naisiakin, jotka yrittävät tulla raskaaksi vastoin yhteistä sopimusta (esim. kertomatta toiselle jättää pillerit pois, vaikka yhteistä lasta ei haluttaisi, ainakaan miehen puolelta), pääpointin ollessa "sitten mies ei voi lähteä minnekään". Mutta kai niitä naisia on kuitenkin häviävän pieni osa (toivon ainakin niin), kuten näitä "sitovia" miehiäkin.
Muutoin olen sitä mieltä, että lähinnä toiset naiset asettavat kovat paineet ja odotukset lastenteolle. Miehet osaa suhtautua keskimäärin vapaamielisemmin perhettä ja lapsia koskeviin asioihin. - Padamppa
minämä kirjoitti:
En itse usko tuohon "sidontaan" (poikkeustapauksia varmaan on), vaan pikemminkin siihen, että erilaisuus ja vallitsevien arvojen kyseenalaistaminen ärsyttävät. Ihmiset ovat mielellään vapaamielisiä, mutta tässä asiassa jälleen kerran nähdään, että ihmisten suvaitsevuus ei ole muuttunut mitenkään.
Onhan niitä naisiakin, jotka yrittävät tulla raskaaksi vastoin yhteistä sopimusta (esim. kertomatta toiselle jättää pillerit pois, vaikka yhteistä lasta ei haluttaisi, ainakaan miehen puolelta), pääpointin ollessa "sitten mies ei voi lähteä minnekään". Mutta kai niitä naisia on kuitenkin häviävän pieni osa (toivon ainakin niin), kuten näitä "sitovia" miehiäkin.
Muutoin olen sitä mieltä, että lähinnä toiset naiset asettavat kovat paineet ja odotukset lastenteolle. Miehet osaa suhtautua keskimäärin vapaamielisemmin perhettä ja lapsia koskeviin asioihin.Keskustelussa ei ole ollut yhtäkään naista (ainakaan sellaiseksi tunnustautuvaa), joka olisi suhtautunut aidon negatiivisesti meihin jotka olemme päättäneet elää valtavirrasta poiketen. Miehiä sensijaan riittää tyrkyttämässä omia kommenettejaan "uusina" vaivautumatta lukemaan aiempia viestejä ajatuksen kanssa.
Tämä sama havainto on ainakin omalla kohdallani näkynyt myös irl, naiset kommentoivat helpommin, mutta tajuavat edes jossain kohtaa jättää asian sikseen, tai jopa ymmärtävät pointin. Miehet sensijaan katsovat oikeudekseen kaivella kuinka tarkkaan tahansa ja yrittää jopa väkisin ajaa kantaansa läpi keinoja kaihtamatta.
Poikkeuksia on toki molemmissa.
- vili
mikään. oma valintasi se on ja yhtä hyvä kuin vaihtoehto kuin lapsien kasvattaminen. yleisesti ottaen naisilta odotetaan enemmän lapsifiilistelyitä. jokaisen oma asia mitä tulevaisuudessa haluaa duunailla.
- Rock Hard Ride Free
Niinkuin (nn) kirjoitti hyvin, että se on niiltä jotenkin pois ja että jotkut äidit eivät hyväksy asiaa jne. Jotenkin sinnepäin.
Tuo täysin oma valintasi ja se ei minua ainakaan häiritse pätkääkään. Eikä ole koskaan häirinnytkään, koska olen sinua vanhempi mies eikä minullakaan ole lapsia eikä tule.
Sinua nuorempana päätin etten tule hankkimaan lapsia ja kun täytin kolmekymmentä, kävin vetäisemässä piuhat poikki ettei edes vahingossakaan tulisi.
Kolmenkympin rajapyykin jälkeen eivät lekurit yms. intä katkaisua vastaan. Ainakaan miesten kohdalla.
Miksikö näin tein?
No, joitakin samoja syitä kuin kirjoituksestasi pystyi aistimaan jne. mutta myös se, että työni ja muutenkin elämän tyylini ovat sellaisia ettei lapset siihen kuvioon olisi sopinut.
Kyllähän minä lapsista pidän, mutten vuorokautta pidempään. Veljelläni on kaksi ja kavereillanikin määrä vaihtelee 1-5. Kun ovat kylässä ja jos vierailu kestää pidempään kuin 1 vrk, tekisi jo mieli sanoa että heippa, mutten kohteliaisuuden vuoksi viitsi. Ja kumma kyllä, lapset pitävät minusta.
Sen olen huomannut, että olen jotenki uhka muille ihmisille, kun he saavat tietää, ettei minulla ole lapsia.
Alkaa heti karmea lapsi-propaganda siitä kuinka ihania ne ovat jne. Ja että on hieno nähdä kun suku jatkuu; on hieno nähdä heidän kasvavan ja nähdä omat piirteensä heissä jne. Bblaa blaa.
Ja kun vastaan että se on ihan teidän juttu, ei minun, vetävät herneen nenään.
Työkavereissa olen huomannut sen, että aina kun ne kysyy lomalta palatessani, että kävinkö missään tai vastaavaa ja kun sitten kerron mitä kaikkea olen tehnyt ja missä käynyt, he muuttuvat happamiksi kun eivät itse ole voineet niin tehdä.
Ostin pari vuotta sitten moottoripyörän, kun tuli niin älyttömän edullinen tarjous ettei tosikaan, niin sepä vasta niskavillat nosti monella pystyyn ja kuulin useilta katkeria lausahduksia, että hyvähän se on ostaa kun ei ole mukuloita. Sitten vasta herne on nenässä, kun vastaan että aivan.
Joka puolella ollan valintaani vastaan. Entäs sinun kohdalla?
Ainahan ajatellaan, ainakin miesten kohdalla, että kun koulut on käyty ja mielellään valkolakki saatu, armeija käyty, pitäisi olla jo hyvä ammatti kohtuullisella palkalla ja kihloissa.
Jotakuinkin 25 vuotiaana pitäisi olla jo oma kaunis asunto, olla naimisissa ja mielellään jo toinen muksu tulossa sekä koira että keskiluokan farmariauto. Jne.....
Näin ainakin minun sukulaiseni ovat selvästi odottaneet.
Aina kyselleet että koskas... Ja nuorempana kun seurusteli jonkun kanssa, niin alettiin painostamaan kihloihin jne.
Nyt sitten, kun olen tehnyt oman pääni mukaan, ovat sukulaiset jne. jotenkin hyvin etäisiä ja varauksellisia suhteeni. Varsinkin sen jälkeen, kun saivat selville vajaa kolme vuotta sitten, että menin noin vaan maistraatissa naimisiin itseäni hieman vanhemman eronneen naisen kanssa, jolla on jo täysi-ikäiset lapset ja jotka elävät omillaan.
Rakastan vaimoani kuin hullu puuroaan.
Häissämme ei ollut kuin pari hassua kaveriamme ja vaimoni lapset todistamassa juttua. Eli tuollainen pikku muodollisuus hoidettiin pois alta.
Nyt tietysti joku huomauttaa että olen ikuinen lapsi, jolla on ikuinen uhmaikä tai tms.
Ei. En minä ketään tai mitään vastaan uhmaa vaan tämä on minun elämän tyylini ollut aina ja tulee olemaankin. Vajaan neljän vuoden päästä jään eläkkeellekin.
Ja vaimoni tietää tämän kaiken ja meillä on mukavaa yhdessä jne.
Kaikessa tässä on kyse valinnan vapaudesta.
Ja minä olen toteuttanut tuota vapautta kympillä ja kylläpä tuo aurinko paistaakin tähän risu kasaan!- Padamppa
Ihana miäs!!!
- koska
Tuttuja elementtejä löytyy kovasti. Surullista vain, että tuota samaa saa nähtävästi kuunnella vähintään eläkeikään asti.
Pääasia kuitenkin on että itsekukin elää omannäköisensä elämän ja tekee itselleen oikeat ratkaisut kuten sinä olet tehnyt. :) - Rock Hard Ride Free
koska kirjoitti:
Tuttuja elementtejä löytyy kovasti. Surullista vain, että tuota samaa saa nähtävästi kuunnella vähintään eläkeikään asti.
Pääasia kuitenkin on että itsekukin elää omannäköisensä elämän ja tekee itselleen oikeat ratkaisut kuten sinä olet tehnyt. :)Voit olla varma että kuulet tuosta lopun elämääsi, kuten minäkin.
Ja varmaan kuulen tuosta edelleen sitten kun moottoripyörä on vaihtunut rollaattoriin ja asuntoni vanhainkotiin.
Minulta on kysytty että olenko katunut mitään elämässäni?
En. En ole. Tai... olisin voinut mennä vaimoni kanssa heti naimisiin, enkä odotella. Niin kivaa on.
Kyllä se kuule siitä. Välillä tuo ottaa pattiin, mutta sitten taas ei. Eikä pidä jäädä miettimään toisten puheita jne.
Tsemppiä sinullekin! - PirkkoPohjoisen
Täysin samaa mieltä ja samat syyt. olen vain sinua paljon nuorempi, mutta olen varma siitä, että ikinä en tule lapsia hankkimaan. Äidinvaistoni helpottuu ihan tarpeeksi (ja liikaakin) kummilasten kanssa... Elämäntapaani ei sovi lapset ja en jaksaisi olla äitiä 24/7.. Maailma on nyt jo ylikansoitettu ja en aio potea huonoa omaa tuntoa siitä etten aio lisääntyä
- minämä
"kun täytin kolmekymmentä, kävin vetäisemässä piuhat poikki ettei edes vahingossakaan tulisi.
Kolmenkympin rajapyykin jälkeen eivät lekurit yms. intä katkaisua vastaan. Ainakaan miesten kohdalla"
En tiedä, kuinka kauan toimenpiteestäsi on aikaa, mutta voisko suhtautuminen miesten ja naisten "tahalliseen" lapsettomuuteen todella erota.
Lapseton naistuttavani, 34-vee, on pyytänyt kolmenkympin jälkeen sterilisaatiota useamman kerran, koska halua lasten saamiseen ei ole (ei ole koskaan ollutkaan, ei edes pitkäaikaisissa parisuhteissa) ja toisaalta ehkäisykeinoista (hormonikierukka, pillerit) on ollut terveydellistä haittaa. Kumin kanssa aktiivinen ihminen ei tietysti haluakaan pelleillä jatkuvasti. Sterilisaatiolähetettä ei ole suostunut ainoakaan lääkäri kirjoittamaan.
Kumma juttu. - Padamppa
minämä kirjoitti:
"kun täytin kolmekymmentä, kävin vetäisemässä piuhat poikki ettei edes vahingossakaan tulisi.
Kolmenkympin rajapyykin jälkeen eivät lekurit yms. intä katkaisua vastaan. Ainakaan miesten kohdalla"
En tiedä, kuinka kauan toimenpiteestäsi on aikaa, mutta voisko suhtautuminen miesten ja naisten "tahalliseen" lapsettomuuteen todella erota.
Lapseton naistuttavani, 34-vee, on pyytänyt kolmenkympin jälkeen sterilisaatiota useamman kerran, koska halua lasten saamiseen ei ole (ei ole koskaan ollutkaan, ei edes pitkäaikaisissa parisuhteissa) ja toisaalta ehkäisykeinoista (hormonikierukka, pillerit) on ollut terveydellistä haittaa. Kumin kanssa aktiivinen ihminen ei tietysti haluakaan pelleillä jatkuvasti. Sterilisaatiolähetettä ei ole suostunut ainoakaan lääkäri kirjoittamaan.
Kumma juttu.On naiselle huomattavan iso toimenpide. On totta että sitä hyvin harvoin tehdään muuten kun lääketieteellisin perustein.
Miehen sterilisaatio on paikallispuudutuksessa tehtävä pikkuoperaatio, jota tehdään hyvinkin kevyin perustein.
Mitä taas tulee kumpaisenkin operaation lopullisuuteen ... Miehillä myös purku on hyvin pieni toimenpide ja onnistumisprosentti korkea, taas kerran naisilla täsmälleen päivastoin.
Eli vastaus kysymykseesi ... VOI!!! - koska
Padamppa kirjoitti:
On naiselle huomattavan iso toimenpide. On totta että sitä hyvin harvoin tehdään muuten kun lääketieteellisin perustein.
Miehen sterilisaatio on paikallispuudutuksessa tehtävä pikkuoperaatio, jota tehdään hyvinkin kevyin perustein.
Mitä taas tulee kumpaisenkin operaation lopullisuuteen ... Miehillä myös purku on hyvin pieni toimenpide ja onnistumisprosentti korkea, taas kerran naisilla täsmälleen päivastoin.
Eli vastaus kysymykseesi ... VOI!!!Sterilisaation saadakseen naisella/miehellä täytyy olla 30 vuotta mittarissa tai 3 lasta, kolmas syy taisi olla terveydelliset.
Lain mukaan 30 vuotta riittää perusteeksi, eikä lääkäri voi kävellä lain yli. Potilaat eivät vain tunne lainsäädäntöä eivätkä aina lääkäritkään, ja sterilisaatioita evätään tuosta vain. Lääkäri voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä se lähete sterilisaatioon heruu kun lyö faktat pöytään tarpeeksi painavasti... - koska
koska kirjoitti:
Sterilisaation saadakseen naisella/miehellä täytyy olla 30 vuotta mittarissa tai 3 lasta, kolmas syy taisi olla terveydelliset.
Lain mukaan 30 vuotta riittää perusteeksi, eikä lääkäri voi kävellä lain yli. Potilaat eivät vain tunne lainsäädäntöä eivätkä aina lääkäritkään, ja sterilisaatioita evätään tuosta vain. Lääkäri voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä se lähete sterilisaatioon heruu kun lyö faktat pöytään tarpeeksi painavasti...Vastaus tuli väärään kohtaan.
- itse_olen_äiti
Jokainen tekee tuon päätöksen itse. Sinä vaikutat fiksulta naiselta, joka on miettinyt päätöstään ja kaikki kunnia sille.
Meitä on monenlaisia. Toisaalta, tarve lapseen voi iskeäkkin, vaikka aiemmin on vannonut toista tai vastaavasti toisinpäin. Itse toivoisin saavani vielä lapsia, mutta eihän näitä asioita toivomalla toteuteta ;).
Voin kuvitella että mielipiteesi ärsyttää silloin, jos yrität liian voimakkaasti "tuputtaa" omaa kantaasi ainoana oikeana. Kirjoituksesi perusteella et kuitenkaan vaikuta sellaiselta ihmiseltä. Voin kuvitella, että päinvastoin ajattelevat naiset tuputtavat aika agressiviisestikin omaa kantaansa sinulle.
Ja voihan siinä vähän kateuttakin olla. Itse lapsen äitinä tiedän todella hyvin että kaikki ei ole aina ruusuilla tanssimista ja välillä äitiä väsyttää. En kuitenkaan kadehdi lapsettomia ihmisiä, lapseni on minulle maailman tärkein asia. Sanoissasi on kuitenkin "totuuden siemen", ja se voi montaa ärsyttää.- Padamppa
Tämä ole asia jossa ei ole sen enempää oikeita kun vääriäkään mielipiteitä. Kukin voi päättää vain oman elämänsä osalta.
En edelleenkään ole kyllä kuullut, että lasta haluavaa tai sen tehnyttä syyllistettäisiin tuomittaisiin ja käännytettäisiin samalla innolla kun toisin valinneita.
- _itse_olen_äiti
Jokainen tekee tuon päätöksen itse. Sinä vaikutat fiksulta naiselta, joka on miettinyt päätöstään ja kaikki kunnia sille.
Meitä on monenlaisia. Toisaalta, tarve lapseen voi iskeäkkin, vaikka aiemmin on vannonut toista tai vastaavasti toisinpäin. Itse toivoisin saavani vielä lapsia, mutta eihän näitä asioita toivomalla toteuteta ;).
Voin kuvitella että mielipiteesi ärsyttää silloin, jos yrität liian voimakkaasti "tuputtaa" omaa kantaasi ainoana oikeana. Kirjoituksesi perusteella et kuitenkaan vaikuta sellaiselta ihmiseltä. Voin kuvitella, että päinvastoin ajattelevat naiset tuputtavat aika agressiviisestikin omaa kantaansa sinulle.
Ja voihan siinä vähän kateuttakin olla. Itse lapsen äitinä tiedän todella hyvin että kaikki ei ole aina ruusuilla tanssimista ja välillä äitiä väsyttää. En kuitenkaan kadehdi lapsettomia ihmisiä, lapseni on minulle maailman tärkein asia. Sanoissasi on kuitenkin "totuuden siemen", ja se voi montaa ärsyttää.- koska
Kun puheeksi otit, niin joitakin naisia lapsettomuus suivii yhtälailla kuin osaa miehistä. Koko repertuaari "käännytystä" on tullut tutuksi naisten(kin) kanssa jutellessa. Muun muassa se että olen vanhana yksin ja mitä sitten jos mieli muuttuu. (Kun palstan nimi on miehen logiikka, niin kohdistin kysymykseni miehille - on tietenkin yhtälailla kiinnostavaa kuulla naisten näkemyksiä).
Todennäköisyys lapsen hankkimiselle omalla kohdallani on samaa luokkaa kuin se että haluan sukupuolenvaihdosleikkauksen, mutta ainahan voi spekuloida. Mistäs sitä itse kukin tietää missä asiassa mieli muuttuu...
Olen sitä mieltä että on hyvä jos vanhemmiksi haluavat ja kykenevät ihmiset hankkivat lapsia, minkä kerron ihan oikeissakin tilanteissa enkä vain netissä. Aika absurdi ajatus että käännyttäisin jotakuta lapsen hankkinutta päinvastaisiin ajatuksiin. ;)
- Samoja pohdiskellut
Olen nelikymppinen nainen ja olen kaksikymmentä vuotta joutunut ympäristölleni joutunut jatkuvasti perustelemaan lapsettomuuttani. Siitä huolimatta, että olen aina sanonut, ettei yksityisiä päätöksiä tarvitse perustella.
Kilareita on tullut miehiltä (myös täällä) ja yleensä nämä keskustelut ovat päättyneet lyöntiin navan alle: "lienet aikamoinen nevahirviö, jossa ei ole naista nimeksikään, kun et halua lapsia"
Ympäristö on yrittänyt kääntää päätäni mm. seuraavilla perusteluilla:
* kyllä sinä vielä päätöstäsi kadut, kun olet vanhainkodissa aivan yksin, eikä kukaan tule sinua katsomaan.
* naisen tehtävä on synnyttää lapsia, kun miehetkään eivät sitä voi tehdä
* sinulla on tunnevamma, kun et lapsia halua
* sinulla on arvot pielessä
* sinä et vaan voi ymmärtää elämää, ennenkuin olet synnyttänyt lapsia
* olet itsekäs ihminen
jne. jne.
Ja tätä joudun kuuntelemaan ilmeisesti vielä pitkään...- Rock Hard Ride Free
Minullekin on sanottu ihan samoja päänkääntö juttuja.
Nyt sitten heräsi kysymys, että miten ja millä perusteella sekä oikeudella he sanenelevat noita sinulle ja minulle?
Olen tuohon alle lainannut tekstiäsi ja tein hieman perusteluja omalta kantiltani:
* kyllä sinä vielä päätöstäsi kadut, kun olet vanhainkodissa aivan yksin, eikä kukaan tule sinua katsomaan.
- Perusteeton väite, koska jatkuvasti lehdistä saa lukea kuinka vanhus on ollut kuolleena kuukausia kotonaan, koska omaiset eivät ole käynyeet katsomassa; vanhainkodissa on ikäisiäsi ihmisiä, joten et ole yksin; vanhainkodissa on paljon vanhuksia, joitten lapset eivät käy katsomassa heitä.
* naisen tehtävä on synnyttää lapsia, kun miehetkään eivät sitä voi tehdä
- Ei naisen ole pakko synnyttä, jos ei halua.
* sinulla on tunnevamma, kun et lapsia halua
- Mikä tunnevamma se on, jos kertaa tuntee tekevänsä oikein, kun ei halua lapsia? Toimiihan tuo myös päinvastoin: sinulla on tunnevamma kun haluat lapsia.
* sinulla on arvot pielessä
- Jokaisella on omat arvot ja niitten mukaan elää.
*sinä et vaan voi ymmärtää elämää, ennenkuin olet synnyttänyt lapsia
- Miksei voi muka? Elämää voi ymmärtää ilman lapsiakin. Olen tähänkin asti ymmärtänyt. Ainoa mitä en ymmärrä on se, että tuollaisia typeriä puhutaan päin näköä.
* olet itsekäs ihminen
- Millä perusteella? Silläkö että elän omaa elämääni? Tottakai minä itsekseni elän omaa elämääni! Absurdi väite! Ei sitä kukaan muu elä.
No entäs sitten päinvastoin? Eikö ole itsekästä haluta lapsia? Jos ajatellaan näin, että vanhempani olivat itsekkäitä, kun halusivat minut. He itsekkäistä syistä panivat minut alulle enkä minä välttämättä tänne halunnut!
Elikkä , ihmiset heittävät noita iänikuisia kliseitä vaan ja pitävät niitä ainoina oikeina ajatuksina.
Ja kun niiltä kysyy, että kuka on oikeassa niin kuuluu: mää-ää-ää. Kuten lampaat karsinassa.
Heitä pelottaa se, että joku osaa elää muillakin ehdoilla. Ja varmaan potuttaakin joitakin, kun nuoruus meni lapsia hoitaessa ja kuuntelevat katkerana muitten tekemisiä jne.
Ja kuule, tulet kuulemaan tuota hautaan asti. Minäkin olen kuullut sitä jo tähänkin asti ja lisää tulee.
Pää pystyyn ja eteen päin!
- MMies
" Usein he provosoituvat siitä että olen lapseton ja aion olla jatkossakin"
Ehkä he eivät vain tiedä, miten sinun kaltaiseen naiseen tulisi suhtautua? Jos aiemmin ovat törmänneet vain perinteisen äiti-roolin omaksuneisiin naisiin, niin vaikeahko suhtautua ensalkuun. Ehkä. - Hossi-68
Moni mies moisesta ilmoituksesta provosoituukin, varsinkin jos mielessä on et joskus omiakin lapsia haluaisi.
Itse kuuluun tähän joukkoon et lapsia olisi kiva saada vaikka tuo kalenteri vääjäämättä käy eteenpäin. Ei sinäänsä tässä iässä kynnys lapsien hankkimiseen alkaa oleen kohtuullisen korkea ja kasvaa päivä päivältä. Kyseessä kylläkin alkaa oleen pikemminkin toive kuin määränpää. Sitä jos sopivan ihmisen tapaa niin alkaa oleen aivan sama haluaako lapsia vai ei.
Suunnitelmatkin saattavat matkan varrella muuttua :)
Menisköhän toi sun kirjoittamasi asia ihan nyt noin karrikoidusti et itse joutuisit kaikki tekemään kun lapsi on saatu aluille. Mielestäni koko homma kuuluu tasapuolisesti molemmille.- Tristar
"Menisköhän toi sun kirjoittamasi asia ihan nyt noin karrikoidusti et itse joutuisit kaikki tekemään kun lapsi on saatu aluille. Mielestäni koko homma kuuluu tasapuolisesti molemmille. "
Periaatteessa kuuluukin mutta vähän turhan monta esimerkkiä on jokainen nähnyt siitä kuinka homma hoituu juuri edelläkuvatulla tavalla, nainen hoitaa yhteisen projektin ja mies joko nostaa kytkintä kokonaan tai tekee vain sen mikä on pakko.
Tottakai hyiäkin esimerkkejä miehistä on, mutta eniten kuulee näitä kauhutarinoita joissa kaksilahkeiseen ei voi luottaa enää millään tasolla. Näillä perhepalsoilla jatkuvasti saa lukea kysymyksiä esimerkiksi rahankäytöstä, kun useilla miehillä utntuu olevan se käsitys että vaikka vaimo hoitaisi kotona lapsia, niin hänen palkkansa on hänen palkkansa joka törsätään juuri siihen mihin huvittaa. Tuo perheyksillö on ihan tutnematon juttu, on vain minä, se, nuo, ne... ei koskaan "me".
*** - Hossi-68
Tristar kirjoitti:
"Menisköhän toi sun kirjoittamasi asia ihan nyt noin karrikoidusti et itse joutuisit kaikki tekemään kun lapsi on saatu aluille. Mielestäni koko homma kuuluu tasapuolisesti molemmille. "
Periaatteessa kuuluukin mutta vähän turhan monta esimerkkiä on jokainen nähnyt siitä kuinka homma hoituu juuri edelläkuvatulla tavalla, nainen hoitaa yhteisen projektin ja mies joko nostaa kytkintä kokonaan tai tekee vain sen mikä on pakko.
Tottakai hyiäkin esimerkkejä miehistä on, mutta eniten kuulee näitä kauhutarinoita joissa kaksilahkeiseen ei voi luottaa enää millään tasolla. Näillä perhepalsoilla jatkuvasti saa lukea kysymyksiä esimerkiksi rahankäytöstä, kun useilla miehillä utntuu olevan se käsitys että vaikka vaimo hoitaisi kotona lapsia, niin hänen palkkansa on hänen palkkansa joka törsätään juuri siihen mihin huvittaa. Tuo perheyksillö on ihan tutnematon juttu, on vain minä, se, nuo, ne... ei koskaan "me".
***Kummallista ku kuitenkin kaikki perhelliset miehet ketä minä tunnen eivät ole tuollaisia ?
Jokainen kyllä hoitaa lasta ja kotia siinä missä oma vaimokin.
Kyse ei ole kuitenkaan periaatteesta vaan hommat kuuluvat molemmille.
No jokainen menee omalla tyylillään ja kyse on kuitenkin vain valinnoista.
- kyllä.................
Lähinnä ärsyttää se, että puhut asiasta, josta sinulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta.
Ilmeisesti lapsettomuudesta on tullut sinulle jonkinasteinen ongelma, kun jaksat asiasta kirjoitella, vaikkei sen pitäisi oikeastaan kirjoittamasi perusteella sinua kiinnostaa missään määrin.
Kenelle sinulla on tarve puolustella omaa kantaasi lasten hankkimiseen?"Lähinnä ärsyttää se, että puhut asiasta, josta sinulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta."
- Voiko nykyään elää elämänsä niin, että välttyy kokemasta tai näkemästä millaista lapsiperheen arki on?
- Itse ainakin olin hyvin tietoinen mitä lapsiperheen elämä ja arki on, jo paljon ennen lasten hankintaa. Enkä yhtään ihmettele sitä, että jotkut valitsevat lapsettoman vaihtoehdon. Se vaan sopii paremmin joillekin paremmin.
- Veikkaan, että nämä katkerimmat lapsettomien panettelijat tuntevat menettävänsä jotain lasten takia, eivät ymmärrä sitä mitä ovat lasten myötä saaneet.- koska
Rickhartti tuossa jo ehtikin mainita, että mainitsemiani asioita saattaa hyvinkin nähdä vaikkei itse olisi osallisena. Siis lapsiperheen arkea siten kun sen voi vierestä nähdä ja perheessä elävien puheista kuulla. En ole väittänyt että minulla olisi omakohtaista kokemusta.
Luepa ihan rauhassa kaikki kommenttini läpi ja kysy sitten uudelleen jos et ymmärrä. Aiemmista viesteistäni käy ilmi olennaisia asioita "puolustelu"- ja "lapsettomuus on sinulle ongelma" teemoista jotka sinua kovasti näyttävät vaivaavan. - koska
koska kirjoitti:
Rickhartti tuossa jo ehtikin mainita, että mainitsemiani asioita saattaa hyvinkin nähdä vaikkei itse olisi osallisena. Siis lapsiperheen arkea siten kun sen voi vierestä nähdä ja perheessä elävien puheista kuulla. En ole väittänyt että minulla olisi omakohtaista kokemusta.
Luepa ihan rauhassa kaikki kommenttini läpi ja kysy sitten uudelleen jos et ymmärrä. Aiemmista viesteistäni käy ilmi olennaisia asioita "puolustelu"- ja "lapsettomuus on sinulle ongelma" teemoista jotka sinua kovasti näyttävät vaivaavan.Selvennykseksi; Oletan aiheen sinua jotenkin vaivaavan, koska olet ottanut noinkin tunnepitoisesti kantaa. En toki voi tietää mitä sinä tai kukaan muukaan täällä kirjoitteleva tuntee.
- (nn)
Juttu menee kaltaisillasi(?) aina niin päin, että lapsettoman kimppuun saa hyökätä. Häntä saa painostaa, hänelle saa tyrkyttää lisääntymishaluisia miehiä, jotka eivät häntä kiinnosta.
Kun sitten yhtäkkiä - lähinnä muiden käytöstä hillitäkseen - ilmoitusluontoisesti toteaa tämän asian, saa monta kierrosta kuulla olevansa itsekäs ja ei-oikea-nainen diipa-daapa...
ja lopulta tietysti, että kenelle yrität "puolustella" omaa kantaasi lapsen hankkimiseen?
Ehkä olet sikäli oikeassa, että jääräpäisille muiden asioihin puuttuville ei pitäisi sanoa koskaan yhtikästä mitään. Eipä se sen arvoista ole. Mutta miksi sitten hyökkäätte lapsettomien naisten kimppuun kaikkialla??? *ravistaa päätään* - ajattele vähän enemmän
Onpa oudoista oudoin väite sanoa, että kun nainen ei halua lasta, tämä johtuu siitä, että hänellä ei ole asiasta henkilökohtaista kokemusta.
Sanoisin, että henkilökohtaista tässä juuri ON se, että tuntee, ettei halua lasta.
Väitteesi toisinpäin kuuluu näin: Nyt kun minulla on lapsi, niin haluan lapsen, koska minulla on henkilökohtaista kokemusta. (outoa, eikö?)
- tuskinpa
En usko, että tapaamasi miehet ovat oikeasti provosoituneet lapsettomuudestasi. Kunhan vaan kiusoittelevat.
- Padamppa
löytyi todellinen asiantuntija.
Enää ei riitä että joutuu puolustelemaan lapsettomuuttaan, minkä luulisi olevan jokaisen oma asia.
Nyt tämä neropatti vielä väittää että minä ja kanssasisareni jotka olemme kukin tahillamme joutuneet todella inhoittavien syytösten kohteeksi valintojemme vuoksi (jotka tuskin vahingoittavat ketään tai ovat mitään lakia vastaan). Kertookin että olemme kaikki vainoharhaisia hulluja jotka emme ole ymmärtäneet että kanssaihmiset ovatkin vaan laskeneet kepeätä leikkiä aiheen tiimoilta kaikki nämä vuodet.
Seuraavaksi voimmekin laskea ihan yhtä hauskaa leikkiä vaikkapa miesten impotenssin (oih, tarviikin muistaa jos joku nastuttava livauttaa miehensä moisesta kärsivän) tiimoilta, tyyliin "eihän tollasesta velttolerssistä ole mieheksi millään tasolla" tai liikalihavien tai minkä tahansa muun "kepeän pikkujutun" omaavan ihmisen kanssa suoraan päin näköä.
Huh, onpa hyvä kun tämäkin tuli selväksi, niin en sitten seuraavalla kerralla pahastu kun joku puolituntematon syyttää minua itsekkääksi tai kylmäksi.
- eikä ärsytä
Lapsettomuus ei todellakaan ärsytä. Asia on pikemminkin päinvastoin. Eli se ärsyttää, jos joku tuttava ym. saa lapsen. Miksikö? No siksi, että minä joudun maksamaan lapsesta aiheutuneita kustannuksia ties kuinka paljon! Verovaroista maksetaan vuosittain miljarditolkulla näitä lapsiperheiden laskuja. Mikään ei voi pänniä enempää, kuin tää "parempien" ihmisten porukka, s*tana!
- mies40
Ei tuossa siis minua mikään ärsytä, mutta miesten käytökseen on hyvin yksinkertainen syy.
Seksi.
Mikäs sen hauskempaa kuin nainen jota ei tarvitse houkutella sänkyhommiin ja joka tekee parhaansa puristellakseen siemenet mahdolisimman tarkkaan pois. Eihän siinä mitään menetä, jos tiedustelee vastaantulijoilta kiinnostusta.
Kelpaisi tuollainen minullekin, sinä et.- koska
Hetkellisen poissaoloni aikana on siis päästy aivan uusiin sfääreihin, lapsettomuusvalinta määrittää seksuaalista aktiivisuutta/halukkuutta. Tämä provo veikin lapsettomuuskeskustelun minulle aiemmin tuntemattomille vesille, mikä on sinänsä varsin kiinnostavaa.
mies40 haluaa sanoa, että vapaaehtoisesti lapsettomaksi jäävä on lähtökohtaisesti haluttomampi kuin lapsenhimossaan naiskenteleva wanna-be-äippä. Eikös tällä logiikalla ole niin, että sitten kun lapsiluku on täynnä tai nainen on hedelmätön, seksin pitäisi loppua tyystin tai ainakin vähentyä/huonontua dramaattisesti? Entäs ne joilta on nuorena poistettu kohtu tai jotka ovat muuten kykenemättömiä lisääntymään? Hmmm. Kyllä taas aukeaa ihan uusia näkökulmia joita pohtia pimeinä lapsettomina öinä. ;)
Esimerkiksi: mies40:n esittämässä kuviossa "oikea" naiseus määrittyy seksuaalisuuden ja seksuaalisuus äitiyden (tai sen haluamisen) kautta. mies40 haluaa säädellä tai rankaista naissukupuolen kurittomia eli lapsettomia määrittämällä hyvän naiseuden seksin kautta ja kehittämällä kuvion, jossa vain mies voi erotella hyvän ja huonon seksin. Eihän nainen harrasta toisen naisen kanssa seksiä lisääntyäkseen, joten edes lesbonainen ei voi mitenkään tietää mitä eroa on tällä mies40:n mainostamalla aktiivisuudella lapsettoman/lapsellisen välillä. Väittämän taustalla on halu luoda kuvio, jossa kukaan (lapseton)nainen ei voi todistaa miehen olevan väärässä ja jossa mies siis on lähtökohtaisesti ja aina niskan päällä.
Referoituna tässä on kyse siitä, että naiseus halutaan määrittää nimenomaan äitiyden kautta, ja tämä seksi-diipadaapa palvelee siinä missä muukin keino sanoa "sä olet vaan huonompi kun sulla ei ole lapsia ja naisen tulee synnyttää lälläslää".
Ja juu, mulla on kyökkipsykologiasta maisterin paperit vetämässä. - koska
koska kirjoitti:
Hetkellisen poissaoloni aikana on siis päästy aivan uusiin sfääreihin, lapsettomuusvalinta määrittää seksuaalista aktiivisuutta/halukkuutta. Tämä provo veikin lapsettomuuskeskustelun minulle aiemmin tuntemattomille vesille, mikä on sinänsä varsin kiinnostavaa.
mies40 haluaa sanoa, että vapaaehtoisesti lapsettomaksi jäävä on lähtökohtaisesti haluttomampi kuin lapsenhimossaan naiskenteleva wanna-be-äippä. Eikös tällä logiikalla ole niin, että sitten kun lapsiluku on täynnä tai nainen on hedelmätön, seksin pitäisi loppua tyystin tai ainakin vähentyä/huonontua dramaattisesti? Entäs ne joilta on nuorena poistettu kohtu tai jotka ovat muuten kykenemättömiä lisääntymään? Hmmm. Kyllä taas aukeaa ihan uusia näkökulmia joita pohtia pimeinä lapsettomina öinä. ;)
Esimerkiksi: mies40:n esittämässä kuviossa "oikea" naiseus määrittyy seksuaalisuuden ja seksuaalisuus äitiyden (tai sen haluamisen) kautta. mies40 haluaa säädellä tai rankaista naissukupuolen kurittomia eli lapsettomia määrittämällä hyvän naiseuden seksin kautta ja kehittämällä kuvion, jossa vain mies voi erotella hyvän ja huonon seksin. Eihän nainen harrasta toisen naisen kanssa seksiä lisääntyäkseen, joten edes lesbonainen ei voi mitenkään tietää mitä eroa on tällä mies40:n mainostamalla aktiivisuudella lapsettoman/lapsellisen välillä. Väittämän taustalla on halu luoda kuvio, jossa kukaan (lapseton)nainen ei voi todistaa miehen olevan väärässä ja jossa mies siis on lähtökohtaisesti ja aina niskan päällä.
Referoituna tässä on kyse siitä, että naiseus halutaan määrittää nimenomaan äitiyden kautta, ja tämä seksi-diipadaapa palvelee siinä missä muukin keino sanoa "sä olet vaan huonompi kun sulla ei ole lapsia ja naisen tulee synnyttää lälläslää".
Ja juu, mulla on kyökkipsykologiasta maisterin paperit vetämässä.Jaa jaa, loisteliaaseen tekstiini jäi sitten hölmö typo tai parikin. Tekstin sisältö toivottavasti aukeaa tästä huolimatta.
- mies40
koska kirjoitti:
Ja juu, mulla on kyökkipsykologiasta maisterin paperit vetämässä.Tämä väitteeni lisääntymishaluisten naisten seksuaalisesta aktiivisuudesta kyllä perustuu osallistuvaan havainnointiin.
Eikä tässä ketään olla rankaisemassa, maailma nyt vaan on täynnä naisia jotka eivät ole minusta kiinnostuneet ja naisia joista minä en ole kiinnostunut. Nämä lapsettomiksi jäävät ovat sikäli harvinaisia että kuuluvat kumpaankin. :-)
Ja onneksi maailma on suuri, tänne mahtuu noiden lisäksi vielä lesboja ja homojakin.
- fiksaatio
mutta en ole vielä tähän ikään (kohta 30) mennessä saanut vauvakuumetta tai mitään muutakaan sytykettä hankkiutua äidiksi. En tiedä, jotenkin tuntuu, että tuskin tämä tunne muuttuu vähään aikaan, mutta eihän sitä voi koskaan tietää. Ihmeellisimpiäkin asioita tapahtuu kaiken aikaa.
On aina kuvottanut se asenne, että äitiys vasta tekee naisesta "todellisen" naisen. En halua ajatella, että vanhemmuus jotenkin jalostaisi ihmistä tai itsestäänselvästi lisäisi ymmärrystä elämästä. Varmasti se kuitenkin tuo mukanaan paljon sellaista hyvää, jota en pysty kuvittelemaankaan.
Sosiaaliset paineet lapsentekoon omien vanhempien taholta ovat myös olemassa. Hiekkalaatikon paikka katottuna ym. Että vink vink, millonkohan sitä pääsis mummoksi... Oletteko muut kokeneet samaa?
On edelleen tabu, jos nainen ei halua äitiyttä. Se mielletään liian usein itsekkyydeksi. Siitä huolimatta sanon tässä elämäntilanteessani kiitos ei pullan- ja paskan tuoksulle ainakin toistaiseksi. Toki olen iloinen niiden puolesta, jotka omasta vanhemmuudestaan nauttivat:) - väliaika
Sinulla on vapaa tahto ja perustelusi ovat ihan hyviä. Arvostan valintaasi, ei siinä mitään.
Mutta sen sanon kuitenkin, että jos tunnet tarvetta puolustella valintaasi usein/jatkuvasti, niin oletko varma siitä, että puolustelun tarve tulee ulkopuolisten utelujen ja ihmettelyjen vuoksi? Voisiko olla mahdollista, että epävarmuus ratkaisusi oikeellisuudesta nostaa päätään sisälläsi ja joudut ikään kuin perustelemaan itsellesi yhä uudelleen ja uudelleen valintasi oikeellisuutta?
Ei sen ihmeempiä. Siinäpä vaan jotain pohdittavaa.
Oma mieleni ainakin toimii niin, että kun olen varma jostain asiasta ja tehnyt sen selväksi itselleni, niin muiden mielipiteet ko. asiasta ovat sen jälkeen melko yhdentekeviä. Etenen vaan valitulla tiellä.- koska
Jos luit tekstin tarkkaan, huomasit että puhuin tilanteesta jossa joku muu kuin minä on ottanut lapsettomuuden puheeksi.
Tyypillinen keskustelu lapsettoman ja lapsellisen välillä, lyhennetty versio:
A: Milloin aiot hankkia lapsia?
B: En milloinkaan.
A: Miksi?
B: Koska en tahdo.
A: No onhan sulla pakko joku syy olla, kerro nyt? Onko sulla jotain traumoja?
B: Kun ei ole. En vain halua lapsia.
A: Ei se mikään _syy_ ole. Miksi et halua?
B: (turhautuneena) Musta ei ole sitoutumaan mihinkään niin tiiviisti. Rakastan hiljaisuutta ja vapautta tehdä mitä haluan.
A: Selvästi keksit noita syitä vain koska et tiedä mitä haluat! Jos olisit varma asiasta niin ei sun tarvitsisi selitellä!
Ontuvan logiikan varmaankin huomasit. - väliaika
koska kirjoitti:
Jos luit tekstin tarkkaan, huomasit että puhuin tilanteesta jossa joku muu kuin minä on ottanut lapsettomuuden puheeksi.
Tyypillinen keskustelu lapsettoman ja lapsellisen välillä, lyhennetty versio:
B: Kun ei ole. En vain halua lapsia.
A: Ei se mikään _syy_ ole. Miksi et halua?
B: (turhautuneena) Musta ei ole sitoutumaan mihinkään niin tiiviisti. Rakastan hiljaisuutta ja vapautta tehdä mitä haluan.
A: Selvästi keksit noita syitä vain koska et tiedä mitä haluat! Jos olisit varma asiasta niin ei sun tarvitsisi selitellä!
Ontuvan logiikan varmaankin huomasit.Hyvä että olet varma valinnastasi.
Sitä en vain ymmärrä miksi näitä massasta poikkeavia valintoja täytyy selitellä yhtään missään tai sitten ihmetellä ihmisten suvaitsemattomuutta.
Omat valintani elämäni suhteen ovat varmasti massasta huomattavasti poikkeavia ja aiheuttanevat ihmettelyä ja päivittelyä ympäristössäni, mutta olen tällaiselle sokea ja jatkan oikeaksi kokemallani linjalla hiljaisella mutta varmalla tavallani. Ehkä työni on opettanut minua olemaan keskittämättä energiaa turhaan selittelyyn ja muiden mielipiteiden jahkailuun.
Kuvaamasi keskustelu etenisi kohdallani seuraavasti:
.
.
.
.
.
.
Syvä hiljaisuus vallitsee ja tässä vaiheessa keskitän energiani jo johonkin tärkeämpään kuin vastatakseni kyseiselle jankuttajalle. - koska
väliaika kirjoitti:
Hyvä että olet varma valinnastasi.
Sitä en vain ymmärrä miksi näitä massasta poikkeavia valintoja täytyy selitellä yhtään missään tai sitten ihmetellä ihmisten suvaitsemattomuutta.
Omat valintani elämäni suhteen ovat varmasti massasta huomattavasti poikkeavia ja aiheuttanevat ihmettelyä ja päivittelyä ympäristössäni, mutta olen tällaiselle sokea ja jatkan oikeaksi kokemallani linjalla hiljaisella mutta varmalla tavallani. Ehkä työni on opettanut minua olemaan keskittämättä energiaa turhaan selittelyyn ja muiden mielipiteiden jahkailuun.
Kuvaamasi keskustelu etenisi kohdallani seuraavasti:
.
.
.
.
.
.
Syvä hiljaisuus vallitsee ja tässä vaiheessa keskitän energiani jo johonkin tärkeämpään kuin vastatakseni kyseiselle jankuttajalle.saa nähdä tuleeko ensimmäinen vastausyritys perille, saattoi lähteä keskeneräisenä toheloidessani... Lähetänpä sitten uuden version, jossa idea on sama vaikka teksti ei ole sanasta sanaan kopio.
Siis, vaikeneminen on yksi tapa reagoida, sitä olen itsekin käyttänyt.
Milloin perustelusta tulee selittelyä, tilannekohtaisesti vai aina silloin kun tekee jotakin ja kertoo muille(kin) miksi?
"Ehkä työni on opettanut minua olemaan keskittämättä energiaa turhaan selittelyyn ja muiden mielipiteiden jahkailuun."
Se, että jonkin asian perustelee, on eri asia kuin muiden mielipiteiden jahkailu tai omiensa selittely. Keskustelupalstalla keskustellaan, ja jotta vuorovaikutusta syntyy on hyvä olla jonkinlainen mielipide tai idea jota muut voivat kommentoida. Olisi aika tyhjää dialogia, jos kukaan ei perustelisi mitään eikä kai loppujen lopuksi sanoisikaan.
Tässä on kyse kahdesta eri asiasta; provosoituneen puolitutun mölinöiden dissaamisesta ja osallistumisesta nettikeskusteluun jossa tuo esille oman kantansa.
- No Kids
Täällä on mainittu useimmin kielteisesti suhtautuvina ihmisryhminä lastensa äitiä etsivät miehet ja perhekeskeiset naiset.
Yksi puuttuu. Kaikkein voimakkaimmin kielteisesti suhtautuvat naiset, joiden oma biologinen kello tikittää niin että se kuuluu naapuriin asti. Eihän sellainen voi ymmärtää mitään muuta kuin itseään enää. ;-)
Ottakaa rennosti, jätkät.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1483299
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau592638Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.302080- 1301667
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?831514- 771498
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3651445- 911150
- 891115
On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle
Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou1951086