Hyvä suksiboksi

Hiihtäjä

Autoilen ensimmäistä talvea grand scenicillä. Kattotelineet ovat kummallisen lähellä toisiaan, johtuneeko katon kaarevuudesta. Mikä mahtaisi olla paras boksimalli GS:ään - kokemuksia? Pitäisi saada valtava määrä kamaa mukaan talvilomalle.

9

10298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Kummallisen lähellä kiinnityspisteet ovat ainakin 5-paikkaisessa, jossa etäisyyttä on luokkaa 1 metri. Sillä ei kovin pitkiä lautoja ilkeä kuljettaa. Mutta eikö Grandissa sentään ole 4 paria kiinnityspisteitä, mistä luulisi löytyvän riittävästi etäisyyttä kunhan valitsee kauimmaiset?

      Boxin valinnassa on huomioitava, että tankojen paikkaa ei voi muuttaa, joten boxin pohjan on oltava helposti porattavissa tai sitten sinkiläreikiä pitää olla tiheässä. Huomaa myös, että jos käytät Renaultin omia kattokaaria, niin niiden leveys on peräti 70 mm. Monissa suksibokseissa ei ole näin leveitä sinkilöitä. Voi olla että rautakaupasta (venetarvikkeet?) löytyy. Tarvikkeena saa neliskanttisia kapeampia (ja halvempia) taakkatelineitä, jopa Renault-myymälöistä.

      Kiinnitysruuvit ovat aika kinkkiset. Jos et ole ennen kiinnittänyt Sceniciin kattotelinettä, niin kierteiden suojana olevat korinväriset suojaplugit hukkuvat helposti. Vaikka plugin kannassa on hahlo, niin ne eivät ole ruuveja, vaan oikeasti ne irtoavat vetämällä ylöspäin (kampea ruuvarilla varovasti kannan alta). Myöhemmin ne löystyvät ja irtoavat käsin. Varo myös saranoitua peitelevyä, se vääntyy helposti ja itsellä Renaultin taakkatelineen yksi jalka ei meinaa mahtua aukkoon vaan se meinaa alkaa kammeta kattolistaa. Aukko on 1/2 mm liian keskellä.

      Kun tellinki on kiinni, niin ruuvit ruostuvat helposti kiinni. Kierteessä voi olla uudesta saakka ruostetta, koska sadevesi pääsee kulkemaan niiden ohi. Kannattaa pistää CRC:tä tai vaseliinia valmiiksi väliin. Samalla se suojaa kierrettä. Minulla joutuivat Biliassa rassaamaan toisen puolen kierteet, kun pultit eivät alussa kertakaikkiaan menneet pohjaan asti.

      Itsellä on 5-paikkainen ja siinä kuuluu kiinnityskoloista 80 km/h yläpuolella niin kova suhina, ettei viitsi pitää tellinkejä yhtään kauempaa kuin on pakko. Ehkä siksi eivät ole ruostuneet pahasti kiinni, mutta ikävä naksahdus niistä saattaa tulla avatessa jo viikon jälkeen.
      Sellainen voi johtaa myös ruuvin katkeamiseen.

      • hiihtäjä

        Ohjekirjan mukaan telineiden kiinnitykseen voi käyttää ainoastaan kahta etummaista koloa, jolloin telineiden väliseksi etäisyydeksi tulee 75 cm. Kaksi takimmaista on varattu telineiden säilytykselle GS:ssä.


      • Okkim

      • mja
        hiihtäjä kirjoitti:

        Ohjekirjan mukaan telineiden kiinnitykseen voi käyttää ainoastaan kahta etummaista koloa, jolloin telineiden väliseksi etäisyydeksi tulee 75 cm. Kaksi takimmaista on varattu telineiden säilytykselle GS:ssä.

        Kävin läpi -04 mallisen auton manuskan (12/2003) ja Renault-kattokaarien mukana tulleen "lakanan" (6.6. 2003). Auton manuskassa en löytynyt mitään mainintaa kattotelineestä. Telineen lakanassa ainoa kielto joka koski takimmaisen kiinnityspisteen käyttöä, oli yksi kuva (fig 5). Siinä näytettiin että spoileriasennossa toisissaan kiinni olevaan tellinkipariin ei saa laittaa lastia. Eipä olisi muutenkaan tullut mieleen.

        Muuta ei löytynyt, mutta olisiko manuskat muuttuneet? Missä ja miksi siellä sitten kielletään lastaamasta pitkää tavaraa niin että etumainen kaari on edessä ja taaempi kaari on takimmaisissa kiinnikkeissä? Laittaisin niin ilman muuta, jos olisi GS. Lyhytperäisen kärryn ainoat tankopaikat ovat suorastaan vaarallisen lähellä toisiaan, keskipisteiden väli naurettavat 0,72 m ja kaiken lisäksi telineet ovat kaarevat. Renaultin disainari ei ilmeisesti ole itse koskaan kuljetellut tavaraa katolla?

        Esimerkiksi lautatarhalla tavallinen puutavaran pituus, 4.20 m on 0.72 m jännevälille liikaa, tukipisteiden väli on ruhtinaalliset 17% tavaran pituudesta. Sahaa joutuu käyttämään.


      • Sceenic
        mja kirjoitti:

        Kävin läpi -04 mallisen auton manuskan (12/2003) ja Renault-kattokaarien mukana tulleen "lakanan" (6.6. 2003). Auton manuskassa en löytynyt mitään mainintaa kattotelineestä. Telineen lakanassa ainoa kielto joka koski takimmaisen kiinnityspisteen käyttöä, oli yksi kuva (fig 5). Siinä näytettiin että spoileriasennossa toisissaan kiinni olevaan tellinkipariin ei saa laittaa lastia. Eipä olisi muutenkaan tullut mieleen.

        Muuta ei löytynyt, mutta olisiko manuskat muuttuneet? Missä ja miksi siellä sitten kielletään lastaamasta pitkää tavaraa niin että etumainen kaari on edessä ja taaempi kaari on takimmaisissa kiinnikkeissä? Laittaisin niin ilman muuta, jos olisi GS. Lyhytperäisen kärryn ainoat tankopaikat ovat suorastaan vaarallisen lähellä toisiaan, keskipisteiden väli naurettavat 0,72 m ja kaiken lisäksi telineet ovat kaarevat. Renaultin disainari ei ilmeisesti ole itse koskaan kuljetellut tavaraa katolla?

        Esimerkiksi lautatarhalla tavallinen puutavaran pituus, 4.20 m on 0.72 m jännevälille liikaa, tukipisteiden väli on ruhtinaalliset 17% tavaran pituudesta. Sahaa joutuu käyttämään.

        Toisaalta taas sitten nykyinen kiinnitysväli on loistava ajatellen suksien kuljettamista katolla, muksujenkin laskettelusukset saa mukavasti katolle kun pidemmällä välillä se ei onnistuisi. Ja taas toisaalta eipä ole ollut ongelmia boxinkaan kanssa.


      • hiihtäjä
        mja kirjoitti:

        Kävin läpi -04 mallisen auton manuskan (12/2003) ja Renault-kattokaarien mukana tulleen "lakanan" (6.6. 2003). Auton manuskassa en löytynyt mitään mainintaa kattotelineestä. Telineen lakanassa ainoa kielto joka koski takimmaisen kiinnityspisteen käyttöä, oli yksi kuva (fig 5). Siinä näytettiin että spoileriasennossa toisissaan kiinni olevaan tellinkipariin ei saa laittaa lastia. Eipä olisi muutenkaan tullut mieleen.

        Muuta ei löytynyt, mutta olisiko manuskat muuttuneet? Missä ja miksi siellä sitten kielletään lastaamasta pitkää tavaraa niin että etumainen kaari on edessä ja taaempi kaari on takimmaisissa kiinnikkeissä? Laittaisin niin ilman muuta, jos olisi GS. Lyhytperäisen kärryn ainoat tankopaikat ovat suorastaan vaarallisen lähellä toisiaan, keskipisteiden väli naurettavat 0,72 m ja kaiken lisäksi telineet ovat kaarevat. Renaultin disainari ei ilmeisesti ole itse koskaan kuljetellut tavaraa katolla?

        Esimerkiksi lautatarhalla tavallinen puutavaran pituus, 4.20 m on 0.72 m jännevälille liikaa, tukipisteiden väli on ruhtinaalliset 17% tavaran pituudesta. Sahaa joutuu käyttämään.

        Eli auto on GS 2.0 latitude vm. 2006. Ohjekirjassa kohdassa 3.52 lukee seuraavasti: "Erikoispiirre, pidennetty koriversio: Kattokaaret täytyy asentaa käyttöä varten ainoastaan kohtiin A ja B. Kohdat C ja D ovat ainoastaan säilytystä varten.

        Eli nämä kohdat A ja B ovat juuri ne kaksi etummaista koloa, jolloin telineiden väliksi tulee n. 75 cm.


    • Spirit...

      Laitoin just uuden Thule Spirit-boxin, sen leveämmän ja Thulen Fixpoint telineet aluputkella. Istuu nätisti Grand Sceniciin ja aukeaa kummaltakin sivulta. Syy miksi Thulen telineet, on alkuperäisten kaarevuus sekä se, että Spiritissä on pikakiinnitys joka ei oikein kiristy hyvin alkuperäisiin telineisiin (kokeiltu). Pikakiinnityksen ansiosta boxin asentaa katolle muutamassa minuutissa. Ainoa miinus, telineitä ei voi säilyttää takasäilytyspisteissä. Tutkin kaikki suurimmat boxi- ja telinevalmistajat ja omasta mielestä tämä paketti oli paras.

      • Spirit.

        Mulla on Renun omat kattotelineet, ne "leveät" ja "kaarevat".
        Ostin Thulen Spirit 820 joka kiinnitettiin edustajan kanssa katolle.
        Kerroin edellisen kirjoittajan kokemuksista että ei saa kireelle Renun telineisiin.
        Edustaja oli huuli pyöreenä ja totesi pikakiinnityksen toimivan ja kiristyneen kuten pitääkin.


      • Hiihtäjä

        No,

        "Näin väitti edellinen kirjoittaja:
        Syy miksi Thulen telineet, on alkuperäisten kaarevuus sekä se, että Spiritissä on pikakiinnitys joka ei oikein kiristy hyvin alkuperäisiin telineisiin (kokeiltu)."

        Ja kokemuksia:
        Tänään asennettiin Rellun leveille telineille Thulen 900. Sanoivat varaosaliikkeessä, että näille telineille boksi on parempi asentaa pikakiinnityksellä kuin kapeille telineille...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe