Onko Jahve Jumalan

nimi?

Jes. 42;8 Kuuluu >Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.

7

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuiteski

      Alkuperäisten kirjoitusten mukaan.

      8 Minä, Herra, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.

      8 ego Dominus hoc est nomen meum gloriam meam alteri non dabo et laudem meam sculptilibus

    • kuhilas

      Jahve on yksi Jumalan nimistä, mutta monia muitakin on. Elohim ja Adonai ovat kaksi muuta yleisesti käytettyä Jumalan nimeä. Kukin nimi tuo jonkin Jumalan luonteen erityispiirteen esille. Muitakin nimiä on runsaasti.

    • hirvas

      joka alkuteksteissä on JHWH. Koska siinä ei ole vokaaleja, se on mahdoton lausua tuossa muodossa. Raamatussa on mainittu Jumalan nimi Jahve, mutta myös Jehova nimeä on käytetty.

      • Mooses sanoi Jumalalle: "Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille:'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä on hänen nimensä?' mitä minä heille vastaan?" Jumala sanoi Moosekselle: 'Minä olen se, joka olen.' Hän sanoi vielä: 'Sano israelilaisille näin: 'Minä-olen'* on lähettänyt minut teidän luoksenne.'
        2. Moos. 3:13-14

        *hepr. 'eHjeeH muistuttaa Herran nimeä JaHWeeH


        Jeesus käytti itsestään samaa nimitystä Johanneksen evankeliumissa esim. näin:

        Jeesus sanoi heille (fariseuksille): 'Totisesti, totisesti minä sanon teille: Ennen kuin Aabraham syntyi MINÄ OLEN.' (korostus kirjoittajan).
        Joh. 8:58


    • kuhilas

      Jos englantia osaat, niin voit käyttää hakusanaa names of god. Paremmin asian ymmärtää, jos hepreaa osaa. Löydät ehdottomasti runsaasti lisätietoa netistä. Voit yrittä suomalsiellakin puolella köäyttämällä hakusanaa jumalan nimet.

    • alex-kasi

      Nimi ( יהוה ) "JHWH" - Jehovah tai Yahveh löytyy vanhemmista raamatunkäännöksistä (esimerkiksi)
      5945 kertaa Young's literal tekstistä
      5959 kertaa Darby Bible tekstistä
      5992 kertaa American standard tekstistä
      6724 kertaa Green's literal tekstistä
      Käännös "Yahveh" esiintyy 6728 kertaa World English Bible tekstistä ..

      Voi myöskin todeta, että nykyään raamatunkäännöksissä siellä missä ennen luki Jehovah lukee tänään aina "Herra" samassa paikassa - tämä sama käsittää kaikkia muitakin raamatunkäännöksiä, niissä on nimi Jehova tai vastaava aina käännetty sanalla Herra - esimerkiksi ruotsalaisessa käännöksessä sana HERREN (tai vuoden 2000 käännöksessä Herren), enlanninkielisissä käännöksissä vastaavasti LORD tai Lord...

      Joten Jumalan nimi alkuteksteissä ( יהוה ) JHWH tai Jehovah on myöhemmin käänetty muotoihin - the LORD, Lord, HERREN, Herren, Herra ja niin edelleen riippuen mistä kielestä on kysymys ...

      • Alkuseurakunnan ja nykyajankin kristillisen seurakunnan uskontunnustus lyhimmillään on:

        JEESUS ON HERRA.

        Tunnustamme Jeesuksen Herraksi, Jumalaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe