Tämän päivän Satakunnan kansassa ihmetellään Porilaisten osaamattomuutta liikenneympyrä ajossa. Olisikohan jo aika ajo-opistojen korostaa oppilailleen vilkunkäytön merkitystä poistuttaessa ympyrästä. Hupaisinta on katsella kuskeja jotka vilkuttavat vasempaan, eli kiertosuuntaan, mutta ei oikealle, poistuessaan ympyrästä. Olen jo kerran ehdottanut, että laitettaisiin poliisi valvomaan joka ympyrään, tulisi lisää edes pätkätyöpaikkoja poliiseille jotka ovat työttöminä. Annettujen sakkojen luulisi kattavan ainakin joksikin aikaa heidän palkkamenonsa. Uskoisin, että pari kolme kertaakin tilillepanolapun saanut, alkaa jo oppia, että vilkkua kannattaa sittenkin käyttää.
Liikenneymyrät
31
2244
Vastaukset
- voe hyvvee päevee
jonkun tilillepanolapun kirjoitusvirheistäkin. Kaikista "liikenneymyröistä" ja muusta sökellyksestä menisi kymppi/sana poliisien palkkaukseen. Montakohan uutta virkaa saataisiin päivittäisellä sakollasi perustettua? Ja netissä lukisi kunnon suomen kieltä ja kaikki olisivat onnellisia, paitsi ne liikenneYMPYRÖISSÄ ajelevat.
By the way, jos niin huvittaa väärin vilkuttelevat niin mene ihan itse sinne ympyrään hekottelemaan. Osoittele vaikka sormilla väärin vilkuttelevia tai heristä nyrkkiä. Näytä peukalolla niille, jotka vilkuttivat oikein.- porilaisille
myydä autoja ilman vilkkuja,sen verran puupäitä ovat vilkun käytössä.Kun ei tuijoteta muuhun kuin omaan napaan.Onneksi pori on käpykylä ettei ole liikenneruuhkia ja liikenne sujuu myös porin puupäiltä
Anteeksi kamalasti kielioppi- ja kirjoitusvirheet, yritän parantaa tapani. Olet näköjään aivan aito Porilainen, suhtautumisesi on tyypillisen Porilaisen
kaikkitietävän perusjuntin. Ollaan huuli pyöreänä maailmalla, kun ihmiset osaavat käyttäytyä juohevasti liikenteessä, sinä taas oppeinesi uskot olevasi yksin oikeassa. Revi siitä!- Kolmas mies
veka kirjoitti:
Anteeksi kamalasti kielioppi- ja kirjoitusvirheet, yritän parantaa tapani. Olet näköjään aivan aito Porilainen, suhtautumisesi on tyypillisen Porilaisen
kaikkitietävän perusjuntin. Ollaan huuli pyöreänä maailmalla, kun ihmiset osaavat käyttäytyä juohevasti liikenteessä, sinä taas oppeinesi uskot olevasi yksin oikeassa. Revi siitä!Todellinen huunoriveikko on se Porilainen, joka on keksinyt uudet "liikennemerkit", Muista vilkuttaa ja ympyrän jälkeen huomautus Muistitko vilkuttaa. Missä muualla kuin Porissa voisi ollakaan näin lystejä kilpiä. Luulempa, että kyseisiä kilpiä on kuvattu monin kameroin, hymy suupielessä.
- Will
Kolmas mies kirjoitti:
Todellinen huunoriveikko on se Porilainen, joka on keksinyt uudet "liikennemerkit", Muista vilkuttaa ja ympyrän jälkeen huomautus Muistitko vilkuttaa. Missä muualla kuin Porissa voisi ollakaan näin lystejä kilpiä. Luulempa, että kyseisiä kilpiä on kuvattu monin kameroin, hymy suupielessä.
ainut ympyrä jossa mulla on epäselvyys niin on cittarin ympyrä...
Ei siinäkään muuten mitään mutta kuka väistää poistuttaessa raviradalle päin?
Enkä ole aino joka tätä on ihmetellyt. - oli uutena sellainen että
Will kirjoitti:
Enkä ole aino joka tätä on ihmetellyt.ympyrään ajavilla oli etuajo-oikeus.
Homma meni siihen asti hyvin kun autoja oli vähemmän.
Sitten kun liikenne vilkastui oli pakko muuttaa ajo-oikeudet samoiksi kuin muuallakin.
Muuten olisi tullut ympyrässä ruuhkaa.
Semmoista liikenneosaamista se oli porilaisilla siihen aikaan.
Nyt on uudet johtajat ja suunnittelijat ja liikenne sujuvaa. - kaistapää..
Will kirjoitti:
Enkä ole aino joka tätä on ihmetellyt.Kaista loppuu(selkeästi korostettu vielä liikennemerkillä), vaihdat kaistaa! Kumpi väistää??
- jos tarkoitat...
Will kirjoitti:
Enkä ole aino joka tätä on ihmetellyt.Satakunnankadulla olevaa kolmiota ennen ympyrästä tulevaa liittymää Citymarketin kohdalla, niin katso kolmion alapuolella olevaa lisäkilpeä. Se tarkoittaa, että väistämisvelvollisuusmerkki velvoittaa väistämään pyöräilijöitä, ei autoilijoita, jotka tulevat vasemmalta ympyrästä...
Tässä kohdassa on ollut itselläkin muutama läheltäpiti tilanne. Kysyin asiaa poliisikaveriltani ja hän kertoi asian näin. - 987654321
oli uutena sellainen että kirjoitti:
ympyrään ajavilla oli etuajo-oikeus.
Homma meni siihen asti hyvin kun autoja oli vähemmän.
Sitten kun liikenne vilkastui oli pakko muuttaa ajo-oikeudet samoiksi kuin muuallakin.
Muuten olisi tullut ympyrässä ruuhkaa.
Semmoista liikenneosaamista se oli porilaisilla siihen aikaan.
Nyt on uudet johtajat ja suunnittelijat ja liikenne sujuvaa.Polisi laitoksen pyrpylä tais olla kierto risteys. Kiva "rohkeuden" osoitus paikka just kortin saaneille karvanopeille. Mun enkka tais olla 15 kierrosta ympäri aamuyöllä ja sitten karkuun.
- kielikukkanen
Kyllä vaan, siinä oli virhettä kerrakseen. Mutta asiaan.. Ulkopaikkakuntalaisena Porin kesäasukkaana olen kiinnittänyt huomion samaan asiaan siellä kaupungilla liikkuessani. Niille väärin vilkutteleville voisi ihan reippaasti näyttää "keskaria" (ei olut..) ja peukalo tosiaan pystyyn oikein ajaville. Kesti muuten pikkukaupungin tolloille jonkin aikaa tajuta Porin liikennesysteemit, mutta nyt jo muutaman vuoden kokemuksella sujuu hyvin. Loppujen lopuksi ihan selkeä juttu. Tärkeintä on kuitenkin osata ajaa etelän pikkukaupungista Preiviikiin...
- hippula
Siitä ei ole kenellekään haittaa jos joku kirjoittaa väärin. Sen sijaan liikenteessä pitää olla säännöt ja niitä pitää noudattaa jo ihan turvallisuuden takia. Luulisi että tämän ymmärtää kaikki jolla on ajokortti.
- Rechargeable
tuo nyt tarpeellista tässä puuttua kirjoitus virheisiin.
Itsekkin varmasti teet niitä ja tuskin kukaan tulee nostamaan meteliä niistä. Vai? - Rechargeable
porilaisille kirjoitti:
myydä autoja ilman vilkkuja,sen verran puupäitä ovat vilkun käytössä.Kun ei tuijoteta muuhun kuin omaan napaan.Onneksi pori on käpykylä ettei ole liikenneruuhkia ja liikenne sujuu myös porin puupäiltä
saanen esittää vastalauseen.
Ei se suju. Huomattu on. - Rechargeable
Kolmas mies kirjoitti:
Todellinen huunoriveikko on se Porilainen, joka on keksinyt uudet "liikennemerkit", Muista vilkuttaa ja ympyrän jälkeen huomautus Muistitko vilkuttaa. Missä muualla kuin Porissa voisi ollakaan näin lystejä kilpiä. Luulempa, että kyseisiä kilpiä on kuvattu monin kameroin, hymy suupielessä.
olet tuossa. Vittu ne on tavallaa huvittavia ja toisaalta ärsyttäviä merkkejä.
Siinä oikeen liikennemerkissä täytyy kysyä tyhmältä porilaiselta sitä, että muitiko hän käyttää vilkkua.
Älytöntä maiseman pilaamista rumilla merkeillä. - Syyn huomannut
Rechargeable kirjoitti:
saanen esittää vastalauseen.
Ei se suju. Huomattu on.Jos sinä ja kaltaisesi hieroisitte poikaystävienne intiimialueita vähän vähemmän kun ajelette niin sujuisi. Vaihdekepillä ja "vaihdekepillä" on eroa.
- Rechargeable
Syyn huomannut kirjoitti:
Jos sinä ja kaltaisesi hieroisitte poikaystävienne intiimialueita vähän vähemmän kun ajelette niin sujuisi. Vaihdekepillä ja "vaihdekepillä" on eroa.
voi tätä asiaa tuoltakin kannalta ajatella.
Eli TE perseeseen poraajat voisitten homoilla muualla kuin liikenteessä. - jaa
Rechargeable kirjoitti:
tuo nyt tarpeellista tässä puuttua kirjoitus virheisiin.
Itsekkin varmasti teet niitä ja tuskin kukaan tulee nostamaan meteliä niistä. Vai?on yhdyssana
- jarmojamo
vittu sä oot tyhmä. nii et ympyrässä väärin vilkuttamisesta sakotettas. sää oot idiootti!! yks vitu maku millai niis vilkutellaa.. pääasia et pääsee ympyräst pois!
- jarmojamo
veka kirjoitti:
Kiitän osallistumisestasi keskusteluun, sinulla on oikea asenne.Olethan varmasti Porilainen?
tottakai oon porilainen!!!
- kiks
jarmojamo kirjoitti:
tottakai oon porilainen!!!
kyllä huomaa...
- sitten
Kun minä ajoin kortin oli Tampereentien ja Presidentinpuistokadun liikenneympyrä kiertoristeys eli siinä vilkutettiin siihen suuntaan mihin olit menossa oikealle tai vasemmalle, elikkä ei silloin kun poistuit ympyrästä, poliisilaitoksenympyrä ei ollut ainakaan silloin kiertoristeys. Nykyään ei niitä kiertoristeyksiä taida enää juuri olla. Sitten, kyllä niitä "muistitko vilkuttaa" kylttejä on nykyään muuallakin kuin Porissa. Olen ulkopaikkakuntalainen....
Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, missäpäin olet nähnyt mainitsemiasi kylttejä. En väitä suinkaan kylttejä tyhmiksi, vaan sitä, että niitä yleensä tarvitaan. Mielestäni se kuvastaa jotain ihmisten liikennekäyttäytymisestä. Nykyään kaikenlainen kohteliaisuus liikenteesä on ikäänkuin kielletty. Kannattaisi ostaa laivalippu vaikkapa Tukholmaan, auto mukaan ja ajelemaan päiväksi sikäläiseen liikenteeseen, ei tule ylettömän kalliiksi,mutta kenties avaisi silmiä näkemään, että ajeleehan täällämuitakin.
- lukiluki
veka kirjoitti:
Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, missäpäin olet nähnyt mainitsemiasi kylttejä. En väitä suinkaan kylttejä tyhmiksi, vaan sitä, että niitä yleensä tarvitaan. Mielestäni se kuvastaa jotain ihmisten liikennekäyttäytymisestä. Nykyään kaikenlainen kohteliaisuus liikenteesä on ikäänkuin kielletty. Kannattaisi ostaa laivalippu vaikkapa Tukholmaan, auto mukaan ja ajelemaan päiväksi sikäläiseen liikenteeseen, ei tule ylettömän kalliiksi,mutta kenties avaisi silmiä näkemään, että ajeleehan täällämuitakin.
Harjavallassa on pienet kyltit ympyrän jälkeen muistitko vilkuttaa. Toisaalta onhan se hyvä muistuttaa siitä, kun on paljon niitä kun ei vilkuta ja sitten toiset odottelee turhaan. Kyllä se kohteliaisuus on korvien välissä, jotenkin tuntuu ,että ajatellaan et v***u kyl mä meen eka. Liikenneympyröissäkin on niitä "liian" kohteliaita, kun tullaan ympyrään niin odotellaan sitä mikä tulee vasta toiselta puolelta ympyrään, sitä vaan pitäisi osata arvioida ympyrän vauhti ja pitää se "sulavana", eikä jäädä tien tukkeeksi. Tähän sulavuuteen vaikuttaa myös se, että tosiaan on niitä jotka ei vilkuta, turhia jarruttelemisia.
lukiluki kirjoitti:
Harjavallassa on pienet kyltit ympyrän jälkeen muistitko vilkuttaa. Toisaalta onhan se hyvä muistuttaa siitä, kun on paljon niitä kun ei vilkuta ja sitten toiset odottelee turhaan. Kyllä se kohteliaisuus on korvien välissä, jotenkin tuntuu ,että ajatellaan et v***u kyl mä meen eka. Liikenneympyröissäkin on niitä "liian" kohteliaita, kun tullaan ympyrään niin odotellaan sitä mikä tulee vasta toiselta puolelta ympyrään, sitä vaan pitäisi osata arvioida ympyrän vauhti ja pitää se "sulavana", eikä jäädä tien tukkeeksi. Tähän sulavuuteen vaikuttaa myös se, että tosiaan on niitä jotka ei vilkuta, turhia jarruttelemisia.
Lukiluki, tarkoitin kyllä etäämpänä, kuin naapurikunnassa, Suomea on hei muuallakin kuin satakunnassa. Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että liikennekäyttäytyminen on nimenomaa korvien välissä. Siellä toden totta ainoa ajatus tuntuu olevan V...u mä kyllä meen ensteks, ropelikorvat oottakoon. Tämä asenne on vallalla kautta koko suomen maan. "Tarttis varmaan tehrä jottain". Toisaalta samahan pätee kaikessa nykyaikaan liittyvässä vimmatussa elintasokilpailussa. Asenne on, mulle heti ja kaikki!!!V...t mä muista.
- lukiluki
veka kirjoitti:
Lukiluki, tarkoitin kyllä etäämpänä, kuin naapurikunnassa, Suomea on hei muuallakin kuin satakunnassa. Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että liikennekäyttäytyminen on nimenomaa korvien välissä. Siellä toden totta ainoa ajatus tuntuu olevan V...u mä kyllä meen ensteks, ropelikorvat oottakoon. Tämä asenne on vallalla kautta koko suomen maan. "Tarttis varmaan tehrä jottain". Toisaalta samahan pätee kaikessa nykyaikaan liittyvässä vimmatussa elintasokilpailussa. Asenne on, mulle heti ja kaikki!!!V...t mä muista.
sitten sanonut, että muualla kuin satakunnassa sanoessasi muualla kuin Porissa, en ole vielä oppinut lukemaan rivien välistä =)
- tsiigailija
lukiluki kirjoitti:
Harjavallan kyltit ovat lainassa Porista.Lehtitieto.
- hhhh
Mutta kaikkein hupaisimpia on ne kuskit, jotka vilkuttaa ympyrään mennessäkin oikealle!! Mikä logiikka siinä on????
Olis kiva tietää, millä ikäluokalla on eniten ongelmia ympyräajon kanssa. Ainakin kun mä olin autokoulussa (n. 10 vuotta sitten) liikenneympyrässä ajo opetettiin niin perinpohjin, että unissaskin pystyt ajamaan ympyrässä oikein! Kun nyt kaikkia tutkimuksia tehdään koko ajan, niin tutkisivat nyt tämänkin jutun...- juuuu
kaikista eniten tuntuu ihmisillä olevan ongelmia puistojen risteyksessä, vaikka liikennemerkitkin sen selvästi osoittaa ympyräksi. eilen viimeksi oli tälli lähellä kun joku tollo tuli maasturillaan oikealta suoraan eteen.
- Rechargeable
merkillistä ettei nää paikkakunnan juntit osaa ajella tuolla hiukkaakaan. Siis liikenneympyrä on yksi maailman yksinkertaisimmista asioista jota nyt liikenteessä yleensäkkin on.
Ei luulis tuottavan ongelmia. Mut toisin vaan on. - kiks
ympyrässä liikenne sujuvampaa ilman turhaa odottelua... ja vielä paremmin sujuis jos kaikki muistas vilkuttaa oikeeseen aikaan... ja fiksu mies se muistitko vilkuttaa?kylttien keksijä:D
mä ainaki valitsen mieluummin reitin ympyröillä ku liikennevaloilla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4913903Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152926Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2792188Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4502028Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841384- 1571293
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631168- 811075
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä411038- 571036