Kohdunsuu pehmeä, kaulaa < sentti jäljellä..

Kummastuttaa

Viikkoja 32 5 ja sain käskyn lääkäriltä vuodelepoon..Seksi pannassa, samoin kaikki kotona puuhastelut, siivoukset ja kauppareissut..

Kuitenkin kun näitä palstoja lueskelee, tuntuu että paikat on olleet monellakin jopa auki, ja silti lapsi on syntynyt ajallaan tai mennyt yli.Ihmettelen vaan kuinka vakavasti pitäisi lääkärin ohjeet ottaa kun supistuksiakaan ei ole ja olo on ihan hyvä. Meinaa iskeä mökkihöperyys kun edes kauppaan ei saisi itsekseen lähteä.Onko kellään kokemusta, miten realistinen ennenaikainen synnytys on? Lääkäri oli(taas kerran) sanomassaan aika epäselvä, kontrollissa ei polilla kuulemma näillä viikoilla enää kuitenkaan tarvitse käydä..

9

4349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Medisiinarinna

      Ei noita ohjeita ihan syyttä suotta anneta, joten kannattaa kyllä noudattaa, jos ei ehdoin tahdoin halua keskosta synnyttää. Ratkaisevaa on kohdunsuun kypsyminen, ei niinkään yksittäinen mitta.

      • ennenaikainen

        koita ottaa vaan iisisti! vauvasi keuhkot ovat vahvemmat mitä pidemmälle raskaus saa rauhassa edetä ja 34 viikon jälkeen hän osaa jo imeä itse. nämä n.10 viikkoa ovat kuitenkin aika lyhyt aika verrattuna mahdollisiin syntymän jälk.imemis-ja imetysvaikeuksiin, astman mahdollisuudesta puhumattakaan. itse olen 12 v sitten maannut sairaalassa rv 31 lähtien ja tuskaillut saman asian kanssa.tsemppiä!!!


    • kaksi

      35-viikkoisena syntynyttä lasta.
      Ei paniikkia, niillä viikoila on jo melkein valmis.
      Jos syntyy, ei tod.näk. joudu olemaan keskolassa paria päivää kauempaa, jos ollenkaan.

      • Medisiinarinna

        On vähän eroa siinä, onko viikkoja 35 vai alle 33. Keuhkot eivät ole ehkä kehittyneet, mistä seuraa hengitysvaikeuksia, eikä elimistö muutenkaan ole valmis. Riippuu myös paljon vauvasta, onko 'melkein valmis' 35-viikkoisena, toiset painavat alle kaksi kiloa ja viettävät viikkoja teho-osastolla keskoskaapissa.


      • kaiken...
        Medisiinarinna kirjoitti:

        On vähän eroa siinä, onko viikkoja 35 vai alle 33. Keuhkot eivät ole ehkä kehittyneet, mistä seuraa hengitysvaikeuksia, eikä elimistö muutenkaan ole valmis. Riippuu myös paljon vauvasta, onko 'melkein valmis' 35-viikkoisena, toiset painavat alle kaksi kiloa ja viettävät viikkoja teho-osastolla keskoskaapissa.

        Luin kiireissäni väärin, että a.p. kirjoitajalla oli viikkoja 35.
        Sori!


    • Ei se paljosta ole kiinni

      Huilaat nyt vaan sen pari viikkoa. Sitten lapsi saa jo vaikka tulla jos lystää. Noilla raskausviikoilla syntyneellä lapsella ei kovin kummoista vaaraa enää ole mutta ei sitä kannata ehdoin tahdoin keskososastolla makuuttaa.

    • Nick Marone

      Ei ollut vakavaa ainakaan Kauniissa ja Rohkeissa.

    • että...

      viikkoja on se 34 0 ja sitten voit ottaa jo vähän rennommin (ei kuitenkaan mitään juoksulenkkejä ym.). Minä ainakin tekesin niin.

    • nasuliini 83

      Heippa.
      Itselläni viikkoja nyt 34 5.
      Viime viikolla tarkastuksessa kohdunsuu auki 2cm yläpäästä vielä kiinni,mutta kohdunkaulaa tosi vähän jäljellä,ajattelin tänään tai huomenna käydä sen uudestaan synnärillä tarkastuttamassa,kun supistuksia on n20-30vrk ja kipeitä ovat ja kestävät n.1,5-2min kerrallaan.
      Kukaan ei ole seksiä kieltänyt sanottu vaan että ota rauhallisesta ja lepäile :) toki seksiä ei olla kyllä tuon jälkeen harrastettu,koska kyllähän sen jo maalaisjärjellä ajattelee ettei sinne kannate mennä tökkimään :)

      Meille odototellaan toista lasta.
      Että lepäillä voi silloin kun esikoinen on päikkäreillä ja siivouksen olen suurimmaksi osaksi jättänyt miehen huoleksi,kun ei muutenkaan tuo kyykistely onnistu.

      Itse esikoista odottaessa oli 27viikolla kohdusuu 1cm auki ja jouduin heti Vuodelepoon kun supistuksiakin oli.

      Että otahan vaan ihan rauhassa.

      Veljen vaimolla meni yliaikaiseksi vaikka joutui moneen kertaan supistusten takia sairaalaan tippaat.

      Itse olen käynyt hakemassa aina postin :) ja välillä olen kyllä kaupassa käynyt miehen ja tyttären kanssa mutta kuitenkin niin että en ole mitään kantanut.Nyt sekin ajatus alkaa olla mahdoton kun vauva on laskeutunut niin alas että kävely tekee kipeää.

      Mutta ota rennosti eläkä ressaa se myös lisää supistuksia,jos niitä siis sulla on.

      että tuohon synnytykseen en oikein osaa sanoa,itselläni esikoinen käynnistettiin 2vk etuajassa tipalla raskausmyrkytyksen vuoksi,niin ei ole oikein luomu synnytyksestä itselläkään kokemusta ja itselläkin on vähän pitänyt kysellä että miten se synnytys nyt sit oikein käynnistyykään :)
      Esikoinen syntyi 3h:ssa jotenka kiire tulee tän vekaran kanssa sairaalaan jos vaikka menee lapsivedet kotona :( Ja mahdollista on että joudun sit vielä synnyttämään 2,5h ajomatkan päässä :( Että kiva lisä ressi tuokin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe