Pari vai ei?

kikaku

Hei!
Minulla on undunaaras ja undukoiras.
Pulmani on, että ovatko nämä kyseiset linnut pari? Ne nokittelevat ja myös kinastelevat. Miltein Joka päivä tulee pieni riita esim. parhaasta paikasta ruokakupilla, (huom. ruokakuppeja on kaksi) ja lempikeinusta. Ne myös nokittelevat päivittäin ja ruokkivat toisiaan kuvusta tulevalla siemenpuurolla. Istuvat aina lähekkäin. Jos toinen menee syömään, niin toinenkin tulee.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

4

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      No parihan saadaan aina kun on kaksi lintua vierekkäin...

      Ihan hyvin toimeentuleviltakin nuo sinun lintusi kuulostavat ja pikkunahistelu on ihan normaalia undunelämää vaikka olisi kuinka rakastuneet kaverukset tai puolisot kyseessä. Mitä nyt oikein mahdat tuolla kysymykselläsi ajaa takaa?

      • kikaku

        En sen pahemmin aja takaa mitään. Periaate oli, että ne tulisivat hyvin toimeen keskenään. :)
        Ja jos näyttää hyvältä, poikasia saattaisikin tulla, niin jos edes tulisi, perhetuttavan avuin, joka on jo kokenut undulaatti-ihminen. Mutta asia on kyllä vielä aika tuore, sen kannalta poikasia ei sen kummemmin ajatella hankkia.


      • Jari T
        kikaku kirjoitti:

        En sen pahemmin aja takaa mitään. Periaate oli, että ne tulisivat hyvin toimeen keskenään. :)
        Ja jos näyttää hyvältä, poikasia saattaisikin tulla, niin jos edes tulisi, perhetuttavan avuin, joka on jo kokenut undulaatti-ihminen. Mutta asia on kyllä vielä aika tuore, sen kannalta poikasia ei sen kummemmin ajatella hankkia.

        Näissä on aina ongelma se, että ihminen on laittanut kaksi lintua samaan häkkiin. Siten lintu ei (undulaateilla naaras) ole voinut valita omaa kumppaniaan. Siksi se voi vaikuttaa niin, että eivät pesi, jos ei synkkaa keskenään.

        Toinen ongelma pesinnässä voi olla se, että jos naaras on ostettu eläinkaupasta, niin se on voitu tuoda Ruotsista "massakasvattajalta" ja on silloin hautomakoneen kasvattama eikä ole leimautunut oikein ja ei osaa siksi pesiä. Minulla oli tuollainen naaras ja poikasia ei tullut.

        Kolmas ongelma pesinnässä voi olla väärä ruokavalio. Viherruoan, hedelmien yms. antaminen innostaa niitä enemmän pesintään kuin kuiva siemenruoka.

        Joskus pesintä voi onnistua siten, että viereisessä häkissä on jo pesivä undulaattipari ja ne innostavat muitakin esimerkillään ja äänillään pesintään.

        Sitten vaihdoin undulaatit kanarialintuihin ja seeprapeippoihin ja olen saanut useita poikueita molemmilta ja ovat vähän siistimpiä kuin undulaatit.

        Pesivän naarasundulaatin pitäisi olla vähintään kahden vuoden ikäinen. Mitään tiettyä pesimäaikaa ei undulaateilla ole, vaan voivat pesiä ympäri vuoden.


    • undu_tyttö25

      Minulla on ollut undulaatteja ja olen aina innokas menemään esim. eläinkauppaan katsomaan lintuja muuten vaan ja olen kerran eläinkaupassa nähnyt ihanan kiltin undutytön ja sen "kaverin". Omistajan mielestä ne ovat pari ja edellinen omistaja kielsi myymään erikseen. No, poikaundu nokki sitä tyttöä koko ajan, huusi ja oli ihan päivänselvä ettei ne tykkää toisistaan.

      Minun kokemus on se, ettei se aina ole parasta, että undulaatilla on joku toinen undu seurana vaan jokainen on yksilö ja jotkut ei vaan tule toimeen keskenään, jotkut pystyy kuitenkin elämään yhdessä jne

      Itse olen joskus vuosia sitten joutunut erottamaan kahta undua jatkuvan tappelun takia. Kaverilla oli lapsena yksijalkainen tyttöundu joka tappoi kaks undua ja sitten istui häkissä yksin loppuelämän...
      Onneks sun tilanne ei oo niin paha :)
      Aina maalaisjärjellä ja tarkkavaisuudella selviää hyvin.

      Siispä itse olen sitä mieltä, että vain sinä (omistajana) itse osaat sanoa onko sulla pari vai ei :) Ja riippuu se myös sun näkökulmasta: haluatko, että heille tulee pikku-unduja vai riittääkö, että on kaks undua muuten vaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe