vetopöydän paikka

ruutiukko

ajatuksena rakentaa mahdollisimman lyhyt kärry ja rajana 3m aks väli veturintaka ja kärrynetuakselin välillä eikä vetopituus siis rajoita hommaa mitenkään, eli pöytä pitäis olla mahdollisimman takana, kuitenkin niin ettei akseli/telimassat veturissa ylity. silmämääräisesti 3aks takateli autoissa pöytä on n.20cm vetoakselin takana mutta väliteli vehkeissä näkyy olevan väliakselin päältä telin keskelle ja kaikkea siltä väliltä.eli kertokaas miten taakse sen pöydän voi siirtää

6

4200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cursori

      Käy katsastusasemalta kysymässä.Täältä saat mutuohjeita ja pettymys on suuri kun käyt katsastamassa.

    • rokkeri

      mutta nyt olen kännissä,etten muista...
      auton keulasta(tai sitten perästä)mitattuna vetopöytän keskikohta täytyy olla tietyn mitan...
      se ompi laissa määrätty,mutta nyt olen syyntakeiton sitä mittaa sanomaan...

    • möys täydet painot

      kysymyksesi oli vähän tulkinnan varainen ja myös minä kännissä.
      Mutta kun ajatellaan mittoja niin suurin sallittu kuorma-auton pituus 12 metriä siis vetopöytä voi olla n. 11,5m auton puskurista ja suurin sallittu puoliperä yhdistelmän pituus 16,5m siis jää tapista perään varaa n. 5m.
      Tällä ohjella tulee tosi hullu vehje joten eiköhän se siltasääntö ole kuitenkin ratkaiseva kun tiedät minkä kokonaispainon haluat.

      • ruutiukko

        kirjoitin kai epäselvästi,mutta yritämpä selvittää jutun juonta lisää. eli jos katsotaan vaikkapa 3 aks kippirekkaa joka on tehty 2aks veturille, on mitta tapista kärryn 1.akseliin n350cm. eli kun alle ajetaan 2aks. veturi jossa pöytä on 50cm akselin etupuolella jää akseliväliksi juuri lain vaatima 300cm ja kok painoa saa olla 42 ton. mutta jos alle työnnetäänkin 3aks.veturi jossa pöytä n120cm VIIMEISEN akselin etupuolella jääkin kärryn ja vetäjän akseleiden väliksi vain n.230cm ja silloinhan kokonais paino putoaa 40 tonniin. siltasääntöähän aletaan soveltaa vasta yli 44 ton. yhdistelmissä joten ainoa pituusmitta jota täytyy miettiä on kärryn ja vetäjän 300cm. väli. Eli asia jota alkujaan hain oli pöydän sijainti 3aks 26ton. veturissa siten että telille tulis täysi 19 ja eteen 7ton. ja vielä jotta vetokyky olisi paras mahdollinen jakautuisi telin massat vetävälle 11,5 ja nousevalle jäisi 7,5ton telin sisäistä painon jakoahan ilmajousisessa vehkeessä pystynee asiaa ymmärtävä säätämään?


      • Diesel-fani
        ruutiukko kirjoitti:

        kirjoitin kai epäselvästi,mutta yritämpä selvittää jutun juonta lisää. eli jos katsotaan vaikkapa 3 aks kippirekkaa joka on tehty 2aks veturille, on mitta tapista kärryn 1.akseliin n350cm. eli kun alle ajetaan 2aks. veturi jossa pöytä on 50cm akselin etupuolella jää akseliväliksi juuri lain vaatima 300cm ja kok painoa saa olla 42 ton. mutta jos alle työnnetäänkin 3aks.veturi jossa pöytä n120cm VIIMEISEN akselin etupuolella jääkin kärryn ja vetäjän akseleiden väliksi vain n.230cm ja silloinhan kokonais paino putoaa 40 tonniin. siltasääntöähän aletaan soveltaa vasta yli 44 ton. yhdistelmissä joten ainoa pituusmitta jota täytyy miettiä on kärryn ja vetäjän 300cm. väli. Eli asia jota alkujaan hain oli pöydän sijainti 3aks 26ton. veturissa siten että telille tulis täysi 19 ja eteen 7ton. ja vielä jotta vetokyky olisi paras mahdollinen jakautuisi telin massat vetävälle 11,5 ja nousevalle jäisi 7,5ton telin sisäistä painon jakoahan ilmajousisessa vehkeessä pystynee asiaa ymmärtävä säätämään?

        Ei niitä telisuhteita ainakaan täydellä kuormalla voi muutella. Punnitseppa autosi etu ja takapää, jonka jälkeen suorita muutama yläasteella opetettu momenttilasku. Näin saat tarkimman lopputuloksen. Kokemukseni perusteella 3-akselinen rekkaveturi kannattanee mitoittaa täydelle etuakselimassalle ja takapää jättää hieman vajaaksi jos mahdollista. Tälläisen yhdistelmän voi saada risteyksissä jopa kääntymään.


    • Anonyymi

      Paras paikka vetopydälle on kaksiakselisessa veturissa taka-akselin päällä. Kolme-akselisessa vetoautossa optimaalinen paikka on taka-akselien välissä. Näin kääntyminen sujuu parhaalla mahdollisella tavalla.

      t. Oolofi-83

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3928
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      213
      2196
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2113
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1494
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1245
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      93
      1158
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1110
    Aihe