14v tytön tupakointi

Isi

No nyt ne kokeilut sitten on alkanut. Tyttö on haiskahtanut tupakalle jo puolen vuoden ajan mutta on vakuuttanut syyttömyyttään. On väittänyt, että kaverit polttavat seurassa. No enhän minä sitä tietenkään ole uskonut. Eilen jäi kuitenkin "rysän päältä" kiinni. Kuinka olette toimineet vastaavassa tilanteessa? Pelkkä nalkuttaminen ei varmaankaan auta ollenkaan. Olisiko jokin shokkihoito paikallaan? Esim. tyttö parvekkeelle ja aski norttia käteen. Ohjeeksi annettaisiin, että sisälle ei ole asiaa ennenkuin koko aski on poltettu isän valvovan silmän alla.

21

5750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti x 3

      Laiton omani parin kuukauden poistumiskieltoon kotipihalta. Ehdolliseen... eli pääsi aikuisen seurassa kaupungille muttei yksin.
      Se auttoi ja kokeilu jäi siihen.

      Tupakointi pentuna on tarpeetonta ja vaatii kyllä aikuisen puuttumista asiaan tiukalla kurilla.
      Mutta koko askin polttaminen on jo terveydenvaarantamista joten sitä en kyllä sinuna tekisi.

      • vahtii

        Et taida olla työelämässä, kun ehdit vahtia teiniäsi koulupäivien jälkeen. Mutta kuka vahtii, ettei kouluaikana ja -matkoilla lapsesi tupakoi?


      • äiti x 3
        vahtii kirjoitti:

        Et taida olla työelämässä, kun ehdit vahtia teiniäsi koulupäivien jälkeen. Mutta kuka vahtii, ettei kouluaikana ja -matkoilla lapsesi tupakoi?

        minä itse.
        työpäiväni oli vain 6 tuntinen ja poika kulki kouluun kyydissäni.(ei tosin tupakoinnin takia vaan siksi että koulu oli työpaikkani vieressä ja ei ollut varaa ostaa pojalle pussilippua)Koulussa vahtiminen on opettajan tehtävä mutta tuskin poika siellä tupakoi enää koska tääkin kokeilu tuli siellä kaverin askilta(varastetusta muuten)
        mutta poikani tupakointi jäi yhteen kokeilukertaan joten vahtimista ei enää edes tarvita.
        Eikä tämä nyt ole vain tietämättömän äidin puhetta koska poikani on kuitenkin fiksu vaikka virheitä tekeekin.
        puhuimme asiasta niin paljon.. niin minä kuin muutkin lähellä olevat ihmiset.

        Kapinoinut hän ei vaan kärsi rangaistuksensa miehen lailla ja siitä uskonkin etten tarvi palata aiheeseen pitkiin aikoihin
        Tuleehan se vielä epäilemättä takaisin kun ikää kasvaa mutta poika tietää ettei äiti epäröi langettaa rangaistusta uudelleen.

        Meidän vanhempien tehtävä on välittää lapsistamme niin etteivät he vahingoita itseään ja jos se vaatii tiukkien rajojen asettamista minä ainakin teen sen.


      • vahtii
        äiti x 3 kirjoitti:

        minä itse.
        työpäiväni oli vain 6 tuntinen ja poika kulki kouluun kyydissäni.(ei tosin tupakoinnin takia vaan siksi että koulu oli työpaikkani vieressä ja ei ollut varaa ostaa pojalle pussilippua)Koulussa vahtiminen on opettajan tehtävä mutta tuskin poika siellä tupakoi enää koska tääkin kokeilu tuli siellä kaverin askilta(varastetusta muuten)
        mutta poikani tupakointi jäi yhteen kokeilukertaan joten vahtimista ei enää edes tarvita.
        Eikä tämä nyt ole vain tietämättömän äidin puhetta koska poikani on kuitenkin fiksu vaikka virheitä tekeekin.
        puhuimme asiasta niin paljon.. niin minä kuin muutkin lähellä olevat ihmiset.

        Kapinoinut hän ei vaan kärsi rangaistuksensa miehen lailla ja siitä uskonkin etten tarvi palata aiheeseen pitkiin aikoihin
        Tuleehan se vielä epäilemättä takaisin kun ikää kasvaa mutta poika tietää ettei äiti epäröi langettaa rangaistusta uudelleen.

        Meidän vanhempien tehtävä on välittää lapsistamme niin etteivät he vahingoita itseään ja jos se vaatii tiukkien rajojen asettamista minä ainakin teen sen.

        Entäs sitten, kun lapsi ei kulje vanhempiensa autolla kouluun? Entäs sitten, kun vanhempien työpäivä on normaali 8 tuntia tai jopa pitempi?


    • Toinen iskä

      Kun Norttiaski on poltettu, tyttö sängyn eteen polvilleen ja parikymmentä sivallusta vyöremmillä paljaalle pyllylle. Sen jälkeen vielä pari kuukautta kotiarestia, niin on ihme jos tupakka vielä maistuu.

      • murkkujen äiti

        Ei tuo tietysti voinut olla tosissaan kirjoitettu, niin typerä ja lyhytnäköinen ja ALKEELLINEN asenne siinä on. Mutta pakko joka tapauksessa kommentoida noin tökeröä tekstiä.
        Juuri noilla keinoillahan sitä katkaistaan välit lapsiin ja menetetään mahdollisuudet vaikuttaa heidän käytökseensä ja kehitykseensä, sekä samalla opetetaan heidätkin väkivaltaisiksi. Sama seuraus on erilaisilla "hevoskuureilla", joissa pakotetaan polttamaan koko aski, määrätään rankat kotiarestit tms.

        Parhaiten murrosikäisiin voi vaikuttaa, kun luottaa siihen että heillä on omatkin aivot ja siltä pohjalta ottaa ongelmat keskusteltavaksi.
        Luottamus herättää halua olla luottamuksen arvoinen, myönteisyys lisää nuorenkin myönteisyyttä. Tupakasta rangaistus voi olla kohtuullinen viikkorahan pidätys tai vaikka joku työ, ja kun se yhdessä sovitaan niin että nuori ymmärtää sen oikeudenmukaiseksi, ei siitä seuraa ylipääsemätöntä uhmaa. Keskustelun tavoite on myös saada nuori itse halukkaaksi lopettamaan, ehkä jonkun kannustimenkin avulla. Ainoastaan se että hän itse ymmärtää asian tärkeyden, on todella tehokas keino. Ei se ole vaikeaa, jos aikuinen vaan ei menetä malttiaan ja kuuntelee myös nuoren omat kannanotot. Kokeiltu on omien lasten kanssa ja hyvin tuloksin.


    • vastaavaa

      Kun meillä aikanaan kauhian kauan sitten äitini käräytti minut tupakan polttamisesta, hän määräsi minulle rangaistuksen, joka oli todella tehokas. Silloin oli sunnuntaiaamu, kun hän otti asian kanssani puheeksi. Hän määräsi minut yksin tiskaamaan koko sunnuntain päivällistiskin ja meillä oli silloin vieraitakin syömässä. Inhoan tiskaamista yli kaiken (inhosin jo silloin 15-vuotiaana) eikä tiskikoneita vielä ollut yleisessä käytössä.

      Se sai ainakin minut miettimään, onko sauhuttelu niin mukavaa, että tämmöistä kurjaakin kurjempaa hommaa viitsi sen vastineeksi tehdä. Äiti nääs teki selväksi, että jokaisesta kärähdyksestä seuraa sama rangaistus. Ja niin tupakointi jäi lopullisesti.

    • ex-teini84

      Ettekö tajua että tollaset rangaistukset kuten polta aski putkeen, ruoskiminen, aresti ja tiskaaminen ajavat teidät vain kauemmaksi omasta lapsestanne! Tollasista nuoren kapinallisuus vain lisääntyy ja tulee karkauksia ja yöllisiä poissaoloja. Tupakka, viina ja villiseksi nyt vaan kuuluvat nuoruuteen ja omien rajojen löytämiseen. Ei siinä ole mitään pahaa. Lapsillanne on niin suuret ympäristön aiheuttamat sosiaaliset paineet että te ette voi niitä millään käsittää. Itse aloitin tupakoinnin 12-vuotiaana ja kerroin siitä itse isälleni. Aluksi hän suuttui hirmuisesti, mutta rauhoituttuaan hän heitti mulle röökin ja sanoi mulle että "toivon sydämestäni että et pilaisi terveyttäsi tupakan kanssa, mutta lopulta se on kuitenkin oma valintasi, itse valitset tiesi". 8.luokalla sosiaaliset paineet helpottivat ja 9.alussa lopetin tupakoinnin ihan oma-aloitteisesti ja se päätös on pitänyt. Äiti ei vieläkään usko että en todellakaan polta enää, hän luulee minun yhä polttavan salaa, olen nyt jo 19wee, enkä polta enää. Jos mua sen sijaan olisi rangaistu jotenkin olisin varmasti vieläkin tupakan orja. Antakaa lastenne itse huomata tupakoinnin haitat, ette kuitenkaan voi estää heitä polttamasta.

      Niin ja hyvä keino hillitä lapsen tupakointia on lopettaa viikkorahan maksaminen! Jos lapsi tupakoi niin älkää antako sille yhtään rahaa vaikka vuoteen, huomaapa sitten itse että tupakka on pahaa ja kallista.

      • Tiinu

        "Ettekö tajua että tollaset rangaistukset kuten polta aski putkeen, ruoskiminen, aresti ja tiskaaminen ajavat teidät vain kauemmaksi omasta lapsestanne! Tollasista nuoren kapinallisuus vain lisääntyy ja tulee karkauksia ja yöllisiä poissaoloja... Niin ja hyvä keino hillitä lapsen tupakointia on lopettaa viikkorahan maksaminen! Jos lapsi tupakoi niin älkää antako sille yhtään rahaa vaikka vuoteen, huomaapa sitten itse että tupakka on pahaa ja kallista."

        Ihankos sinä tosissasi olet sitä mieltä, että vuoden viikkorahattomuus ei ajaisi nuorta ja vanhempiaan kauemmaksi toisistaan? Rangaistushan se rahan kieltäminenkin on. Ja se toisi mahdollisesti vielä lisäksi kavereilta lainaamisen tai pahimmassa tapauksessa varastelemisen tilanteeseen mukaan.


      • ex-teini84
        Tiinu kirjoitti:

        "Ettekö tajua että tollaset rangaistukset kuten polta aski putkeen, ruoskiminen, aresti ja tiskaaminen ajavat teidät vain kauemmaksi omasta lapsestanne! Tollasista nuoren kapinallisuus vain lisääntyy ja tulee karkauksia ja yöllisiä poissaoloja... Niin ja hyvä keino hillitä lapsen tupakointia on lopettaa viikkorahan maksaminen! Jos lapsi tupakoi niin älkää antako sille yhtään rahaa vaikka vuoteen, huomaapa sitten itse että tupakka on pahaa ja kallista."

        Ihankos sinä tosissasi olet sitä mieltä, että vuoden viikkorahattomuus ei ajaisi nuorta ja vanhempiaan kauemmaksi toisistaan? Rangaistushan se rahan kieltäminenkin on. Ja se toisi mahdollisesti vielä lisäksi kavereilta lainaamisen tai pahimmassa tapauksessa varastelemisen tilanteeseen mukaan.

        Mä en ole koskaan saanut rahaa vanhemmiltani. En koskaan. En ole koskaan saanut rahaa mistään. Äitini pihisti lapsilisäni ja opintotukeni eikä antanut niistä minulle ikinä koskaan penniäkään.

        Jos minä en ole saanut rahaa vanhemmiltani niin miksi muiden kuuluisi saada?

        Onko vanhempien tehtävä antaa lapsille rahaa?

        Lapsi kerätköön vaikka pulloja rahoittaakseen tupakointinsa!

        Hävettää muutenkin olla tällainen köyhän talon porsas..


      • jossu
        ex-teini84 kirjoitti:

        Mä en ole koskaan saanut rahaa vanhemmiltani. En koskaan. En ole koskaan saanut rahaa mistään. Äitini pihisti lapsilisäni ja opintotukeni eikä antanut niistä minulle ikinä koskaan penniäkään.

        Jos minä en ole saanut rahaa vanhemmiltani niin miksi muiden kuuluisi saada?

        Onko vanhempien tehtävä antaa lapsille rahaa?

        Lapsi kerätköön vaikka pulloja rahoittaakseen tupakointinsa!

        Hävettää muutenkin olla tällainen köyhän talon porsas..

        "Äitini pihisti lapsilisäni.." Kuulehan; lapsilisät on tarkoitettu esim. perheen ruoka- ja vaatemenoihin eikä suinkaan lasten taskurahaksi! Vain tosi rikkaat perheet voivat säästää lapsilisät vaikkapa eri tilille ja antaa lapsilleen heidän muuttaessa kotoa pois. En tunne kyllä yhtään tällaista perhettä. Meillä se raha menee viiden hengen ruokamenoihin hyvinkin tarkkaan.


      • ex-teini84
        jossu kirjoitti:

        "Äitini pihisti lapsilisäni.." Kuulehan; lapsilisät on tarkoitettu esim. perheen ruoka- ja vaatemenoihin eikä suinkaan lasten taskurahaksi! Vain tosi rikkaat perheet voivat säästää lapsilisät vaikkapa eri tilille ja antaa lapsilleen heidän muuttaessa kotoa pois. En tunne kyllä yhtään tällaista perhettä. Meillä se raha menee viiden hengen ruokamenoihin hyvinkin tarkkaan.

        Nojoo pihistää verbi on hieman kärjistetty, emmä valita siitä että äiti käytti lapsilisät. Se mikä minua pännii on se, että äiti minulta mitään kysymättä laittoi opintotukeni 3 vuoden ajan omalle pitkäkestoiselle korkeakorkoiselle sijoitus tililleen, ilman mitään aikomusta antaa niitä rahoja minulle. Ne rahat ois sentään kuulunut minulle! Muutenkin olen sitä mieltä että vanhempien tärkein tehtävä ei ole antaa lapselle rahaa, ennemminkin tukea ja ymmärrystä. Lapsi itse tienatkoon rahansa, vaikka sitten varastamalla, siinähän oppii. Olen tätä mieltä siksi että en itse ole koskaan saanut yhtään rahaa vanhemmiltani.
        Kyllä, olen katkera ja kateellinen niille rikkaiden vanhempien pennuille jotka ovat saaneet viikko/kuukausirahaa. Itse kun en ole koskaan saanut mitään.

        Koko rahajuttu lähti siitä että jos lapsen vanhemmat haluavat rajoittaa lapsensa tupakointia niin viikkorahan jäädyttäminen on parempi keino kuin lapsen vangitseminen tai pahoinpiteleminen.

        Niin että jos lapsi todistettavasti käyttää vanhemmiltaan saamansa viikkorahat tupakkaan, niin vanhempien paras keino on lopettaa röökirahan maksaminen.


      • askflfnfodkekelfl

        se on lapsen oma päätös polttaako hän vai ei, ei vanhemmat pysty estään sitä jos lapsi polttaa. ja jos lapsi polttaa niin rangaistukset vaan aiheuttaa masennusta ja lisää tupakanhimoa. ja jos annatte lapsenne , tai ette rankaise niin hän todennäkiösesti lopettaa ennen kun on18 tai jatkaa kuolemaan asti se on nuoren oma päätös, tietysti on lapsia jokka vaan kokeilee eikä ees tykkää ja jää kiinni ja saa rangaistuksen ja vanhemmat luulee että olipas hyvä keino..


      • askflfnfodkekelfl

        se on lapsen oma päätös polttaako hän vai ei, ei vanhemmat pysty estään sitä jos lapsi polttaa. ja jos lapsi polttaa niin rangaistukset vaan aiheuttaa masennusta ja lisää tupakanhimoa. ja jos annatte lapsenne , tai ette rankaise niin hän todennäkiösesti lopettaa ennen kun on18 tai jatkaa kuolemaan asti se on nuoren oma päätös, tietysti on lapsia jokka vaan kokeilee eikä ees tykkää ja jää kiinni ja saa rangaistuksen ja vanhemmat luulee että olipas hyvä keino..


    • n74

      Kyllähän sitä tuli ton ikäsenä poltettua tupakkaa ja alkoholia maisteltua.Joskus tuli jäätyä kiinnikkin mutta ei siitä mitään hirveetä rangaistusta seurannut.Isompien kemujen pitämisestä jäin kiinni ja siitä hyvästä jouduin parina viikonloppuna lähtemään mökille mukaan.Siellä oli todella tylsää...Se vähensi tupakoimistani yms.Sen vain haluan sanoa,että liika kieltäminen ja kova kuri on pahasta,lisää vain intoa toimia väärin.Sain aika vapaan kasvatuksen.Siltikään en nyt aikuisena tupakoi ja harvoin viini lasillistakaan tulee otettua.

    • 11v. tytön äiti

      Ensiksikin tupakalle ei tarvitse edes haista...kavereista voi olla sen verran kauempana ettei savu tartu. itse haistelen säännöllisesti hengityksen, hiukset, kädet, käsineet ym koska tyttö jäänyt kiinni tupakoinnista. Parin varoituksen jälkeen joista ei välittänyt lopetin tytölle rakkaan harrastuksen ja sen jälkeen ei ole haissut tupakalle, kun tajusi, että olen tosissani.

      Lasten on turha sanoa, että välit rikkoontuvat jos tupakoinnista määrää rangaistuksen. Teini-ikäiselle ei järkipuhe mene aina perille, joskus vanhemman on vain näytettävä kaapin paikka.

      itse aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana ja koska äiti sen salli jatkoin sitä. Nyt olen päälle kolmekymppisenä päässyt monen, monen yrityksen jälkeen tupakasta eroon ja kiroan äitiäni, minkä karhunpalveluksen teki olemalla "ymmärtäväinen".

      • Anonyymi

        Meillä myös 11 v tyttö ja kiinni jäi taas tupakan poltosta. On ollut arestia , puhelinta pois , kuukausi raha pois , karkkipäivä pois, viety kouluun ja haettu koulusta , ollut puhuttelua koulussa saanut jälki-istuntoa . Ei kuulema tunnu rangaistukselta kun kysyin tytöltä tänään että : mikä rangaistus tällä kertaa ? Tyttö vastasi että ei edes tunnu rangaistukselta mikään mitä olen antanut ?
        Yh äiti


    • Höh?

      Mitäs sinä hyvään, cooliin ja siistiin tapaan puutut? Anna ukko hyvä tytön polttaa ja opettele itsekin! Täytyyhän ensin osata tupakkaa polttaa, ennen kuin voi pilveen siirtyä!

    • Nen

      Nyt kai vähän riippuu että minkälaiset välit sinulla on tyttäreesi ja minkälainen hän on luonteeltaan.. Mutta voisit yrittää keskustellä hänen kanssaan ja kysyä miksi hän on alkanut tupakoida. Voi olla että kaveripiirin painostus on niin kova tai että se on vain ihan vahingossa muutamasta kokeilusta sitten lähtenyt..(syitä riittää) Se saarnaaminen se teinin korvaan kai särähtää eniten joten se kyseleminen ja kuunteleminen on varmaan parasta (esim onko hän tietoinen mitä kaikkea tupakoinnista seuraa). Jos ei mitään syvempää syytä löydy niin voithan kokeilla vaikka vedonlyöntiä. Lopettakaa kumpikin jokin pahe, ehkä joku sellainen minkä hän sää määrätä (kaikilla niitä on ;) Tai vaikka sovitte että laitatte tupakkaan menevän rahan (kai hän rahansa kotoa saa?) säästöön ja vähän ylimääräistäkin ja sillä sitten jotain mukavaa. Tai mitä tahansa porkkanaa, entä jos hän haluaisi ruveta harrastamaan jotain johon voisit antaa mahdollisuuden jos tupakan poltto loppuisi. Paheet vähenisi ja harrastukset lisääntyisi.Toivottavasti asia jotenkin järjestyy!

    • Tupakkapoika

      Lapsen tupakointi ei ole hyvästä, ite olen 14 v, poltan LM vihreetä 1-2 päivässä, yleensä 1. Saan askin joka toinen vklp ja joskus seki jää täydeks.. Vaikka nyt on menny taas 1 v tauon jälkee aika paljon.. 12-13 v poltin paljo punasta jota saatii kaverin faijalta varastamalta, joskus jopa kartsanki.. mut ei siihe pahemmi koukkuu jääny, aloin vähitelle vaa polttaa vähemmä ja sit lopetin..? ei jaksanu sitä hajua enää, siks 1 v tauko ja siirryin vihreesee ja joka pv en ees polta sitä paitsi nyt tullu kyl vähä enemmä otettuu..

    • Poika 16

      Alaikäsen tupakoitsijan mielipide:
      Pidän aika turhina noita häpeä/fyysisiä rangaistuksia/kotiaresteja. Ja rahantulon lopettaminenkin on aika huono... En tiedä, nuorten tupakointiin puuttuminen on aika iso dilemma. Sinuna kai koettasin aluks ihan vaan juttelemalla ja hienovarasesti taivuttelemalla saada lopettaan... Ja pyytäsin, että ole rehellinen, sano jos poltit. Luottamus on tärkee pitää.
      Jos ei järkipuhe, "psykologia" ja suostutteli auta, siirry yksinkertasesti napakasti kieltämiseen. Jos ei tehoa, rahantulon blokkaus. En kyllä menisi antelemaan kotiaresteja ym, ne on kaikkein vituttavinta vitun paskaa mitä kukaan vanhempi voi lapselleen tehä... Suoraan sanoen ottasin paljon mieluummin selkään muutaman minuuttia ko istusin 2vk kotiarestissa...

      Oma kokemus on se, että kun jäin tupakasta kiinni, ni napsahti saman tien kk kotiarestia ja se kuukausraha jäi saamatta... Vitutti niin saatanasti että ihan vittuillakseni vetäsin puol askia naamariin yhen lauantain aikana ko vahnemmat oli jossain... No ko kotiaresti loppu, niin taaski iha vittuillakseni jatkoin... Onneks en jääny toiste kiinni. Olin sillo 14v, nyt 16v olen järkiintynyt ja lopettanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe