miksi schäferin

omistajat

ei anna koiransa kohdata toisia koiria ja miksi niitä on vietävä aina ihan vieressä sotilaallisesti ilman että ne saa rauhassa haistella hajuja???

42

4185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riekkua ja kiljua

      taluttimessa ja ohittavat toiset koirat neliveto luisua keulien,ja risteillä flexi taluttimessa siksakkia kävelytiellä?

      • 8898

        niin miksi pikku koirien omistajat antavat koiriensa tulla neliveto päällä ja räydäten?
        Sitten valitetaan kun anttetaan sakemnin tulla lähele kun se nakaa kiinni että sakemannit on niitä TAPPAJIA...
        mikis pikkui koirille ei opeteta käytöstapoja kuten niinkun isoillekin?


      • pieni terrieri
        8898 kirjoitti:

        niin miksi pikku koirien omistajat antavat koiriensa tulla neliveto päällä ja räydäten?
        Sitten valitetaan kun anttetaan sakemnin tulla lähele kun se nakaa kiinni että sakemannit on niitä TAPPAJIA...
        mikis pikkui koirille ei opeteta käytöstapoja kuten niinkun isoillekin?

        eikä neliveto päällä eikä räyhää vaan tulee kaikkien kanssa toimeen mutta kyse ei ollut siitä vaan siitä miksei koirien anneta haistella rauhassa hajuja ja kohdata toisia??

        Siis en minä ole sakemanneja vastaan todellakaan mutta joskus olisi kiva nähdä rennosti ottavia omistajia jotka antaisivat koiransa mennä löysällä hihnalla. Hajut on tärkeitä koiruuksille...ja miksei ne saa tavata toisia koiria :) Rotikoiden tai dobberin omistajat ei näin sotilaallisesti kulje.


      • pahvi
        pieni terrieri kirjoitti:

        eikä neliveto päällä eikä räyhää vaan tulee kaikkien kanssa toimeen mutta kyse ei ollut siitä vaan siitä miksei koirien anneta haistella rauhassa hajuja ja kohdata toisia??

        Siis en minä ole sakemanneja vastaan todellakaan mutta joskus olisi kiva nähdä rennosti ottavia omistajia jotka antaisivat koiransa mennä löysällä hihnalla. Hajut on tärkeitä koiruuksille...ja miksei ne saa tavata toisia koiria :) Rotikoiden tai dobberin omistajat ei näin sotilaallisesti kulje.

        minä ainakin käytän koirani joka on saksari lenkillä niin et se kulkee just siinä mun vierellä "sotilaallisesti"..ainakin kun ollaan yleisillä paikoilla ja että jos on mahd että tulee muita koiria tai ihmisiä vastaan..ootko tullu ajatelleeks et kaikki ei haluu olla missään kontaktissa koiriin, jotkut mahtaa jopa pelätä..ja sikskin haluan et oma koira kulkee vierellä et ei tarvi sit kuulla kuinka on niin koulimaton koira et ei saa omistaja siihen mitään otetta..se on sellanen juttu et meidän pahveliini saa haistella sit vaikka metässä tai sellasilla paikoilla et tiedän et ei ole muita ihmisii tai koirii lähistöllä..toki kaikki saa kulettaa koiriaan niin ku lystää mut älä sä tuu kertomaan muille ihmisille miten koira pitää taluttaa..KIITOS!!!!!!!!!!!!!


      • yhden terrierin koirastaan ...
        pieni terrieri kirjoitti:

        eikä neliveto päällä eikä räyhää vaan tulee kaikkien kanssa toimeen mutta kyse ei ollut siitä vaan siitä miksei koirien anneta haistella rauhassa hajuja ja kohdata toisia??

        Siis en minä ole sakemanneja vastaan todellakaan mutta joskus olisi kiva nähdä rennosti ottavia omistajia jotka antaisivat koiransa mennä löysällä hihnalla. Hajut on tärkeitä koiruuksille...ja miksei ne saa tavata toisia koiria :) Rotikoiden tai dobberin omistajat ei näin sotilaallisesti kulje.

        Taitaa tää typeryys olla taas näitä provojuttuja..
        Oma koirani ohittaa muut AINA seuraamalla ja löysällä remillä. Eikä koskaan "tervehdi" muita koiria kytkettynä ja toivoisin, että muillakin koirilla olisi samat säännöt.
        Näistä idioottimaisuuksistahan oli just koiramme lehdessäkin.
        Yhden terrierin olen oman koirani persuuksista potkinut irti, kun tyyppi oli tosi sosiaalinen ja tuli "tervehtimään".
        Viimesin hauskuus "tervehtivän" uroksen omistajan suusta oli koirapuiston pielessä:"Joo, on tääkin uros, mut ei se tee mitään..jos saa tervehtiä ensin!"
        Siis täh? Mistä tämmöstä hönöilyä voi nousta?


    • *****

      Miksi koiran pitäisi "antaa kohdata muita koiria"?? Mitä jos koira ei ole kiinnostunut muista koirista tai esim on aggressiivinen?? Pitäisikö se pakottaa tutustumaan muihin?? Meillä ainakin lenkkeillään kunnon kohottamiseksi ja suoritetaan tarpeet eikä käydä ulkona nuohoamassa tienpieliä muiden hajuista, eikä sitä paitsi koirani ole edes kiinnostunut niistä!!
      Saako kysyä että mikä mahdollisesti kirvoitti sinua kysymään moista??
      Itse ainakin huomaan kun omat koirat kulkevat moitteettomasti muiden ohi eivätkä revi ja nyi hajujen perään että se ärsyttää suunnattomasti ihmisiä joiden koirat EI osaa käyttäytyä.

      • käyttäytyy

        hyvin eli se ei ollut syy vaan se lähinnä että koiralle hajut on tärkeitä sillä siten ne viestivät ja usein sakemanni omistajat ei tästä välitä ...niin mikä hoppu voi olla aina ettei malta antaa koiransa harrastaa sosiaalista elämää..en voi vain käsittää tuollaista ihme sotilaallista asennetta joka ilmenee usein juuri sakemanni omistajilla..

        sakemanneja vastaan en todellakaan ole ja jos minulla sellainen tulisi joskus olemaan en tuollaista sotilaallista asenneta kyllä ota. Itse kun pidän sosiaalisista vaikkakin hyvinkoulutetuista koirista.


      • *****
        käyttäytyy kirjoitti:

        hyvin eli se ei ollut syy vaan se lähinnä että koiralle hajut on tärkeitä sillä siten ne viestivät ja usein sakemanni omistajat ei tästä välitä ...niin mikä hoppu voi olla aina ettei malta antaa koiransa harrastaa sosiaalista elämää..en voi vain käsittää tuollaista ihme sotilaallista asennetta joka ilmenee usein juuri sakemanni omistajilla..

        sakemanneja vastaan en todellakaan ole ja jos minulla sellainen tulisi joskus olemaan en tuollaista sotilaallista asenneta kyllä ota. Itse kun pidän sosiaalisista vaikkakin hyvinkoulutetuista koirista.

        Eikö sulla oikeesti isompia ongelmia elämässäsi ole et jaksat vouhkata tälläisestä!!!!! Mun koirat ei ensinkään haistele omakotialueilla senkään takia että meillä ei sinne kuseksita, siellä lenkkeillään (pakosta) ja kun päästää pellolle, metsään etc niin sit saa kusi virrata. Mua v***tuttaa etenki talvisin ku kaikki pientareet on keltaset! Oma postilaatikko varmaan märäntyy kohta. Ja edelleenkään mun koirat ei ole kiinnostunut haistelemaan teidän sessejänne niin oletko sitä mieltä että mun pitää pakottaa ne????????????????????????
        GET A LIFE!!!!


    • solina

      toimii niin kuin itse parhaaksi näkee. Meillä pysähdytään moikkaamaan tuttuja ja turvallisia koiria, mutta jokaista vastaantulijaa ei ole tarpeen jäädä nuuhkuttelemaan. Koiran pitää osata myös ohittaa...
      Enpä ole meilläpäin törmännyt tähän sotilaallisuuteen, mutta parhaat nuuskuttelupaikat sakemannille löytyy mielestäni metsäsätä. Ojanpenkat on täynnä kaikkea epämääräistä, miksi päästäisin koirani sinne ?

      • taida kuulua

        tuohon sotilastappauksiin mikä on hieno asia ;)

        Mutta omalla alueellani näitä tuntuu riittävän joita viedään lyhyellä hihnalla vierellä seuraamassa ilman että saavat muita kohdata tai edes hajuja haistella..toki se on omistaja kysymys ei rotu. Mutta jos koira hallitaan niin ei kai se hallinta yhtäkkiä mihinkään katoa jos se haistelee tai tapaa jonkun..

        itsekin olen opettanut koiralleni eri käskyjä eri tilanteisiin(ja se kyllä tottelee kun on opetettu että joskus saa tavata ja joskus ei mikäli omistaja näin sanoo) eli jos en kerkiä muita sillä hetkellä tavata.
        ...eli miksi aina on joko tai ihmisiä. Eli niitä jotka ei tykkää antaa koiransa tavata ketään ja niitä jotka antaa - välimuotokin on. ..kuten sinulla ja minullakin. Se siis oli syy tähän pohdintaan :)


      • sntå+
        taida kuulua kirjoitti:

        tuohon sotilastappauksiin mikä on hieno asia ;)

        Mutta omalla alueellani näitä tuntuu riittävän joita viedään lyhyellä hihnalla vierellä seuraamassa ilman että saavat muita kohdata tai edes hajuja haistella..toki se on omistaja kysymys ei rotu. Mutta jos koira hallitaan niin ei kai se hallinta yhtäkkiä mihinkään katoa jos se haistelee tai tapaa jonkun..

        itsekin olen opettanut koiralleni eri käskyjä eri tilanteisiin(ja se kyllä tottelee kun on opetettu että joskus saa tavata ja joskus ei mikäli omistaja näin sanoo) eli jos en kerkiä muita sillä hetkellä tavata.
        ...eli miksi aina on joko tai ihmisiä. Eli niitä jotka ei tykkää antaa koiransa tavata ketään ja niitä jotka antaa - välimuotokin on. ..kuten sinulla ja minullakin. Se siis oli syy tähän pohdintaan :)

        Minun koirat ei pääse koskaan vieraita koiria lenkillä haistelemaan. Kun eivät ole koskaan päässeetkään niin eivät ole niistä kiinnostuneitakaan.


    • FAU

      sen koiran pitäisi päästä tutustumaan vieraisiin koiriin??
      Yksikin hyvä syy, että miksi?
      Minusta koiralle ei ole miltään kantilta tarpeellista pääastä haistelemaan vieraita koiria, jotka koiran tasolta katsoen kuuluvat vieraaseen laumaan.
      Vieraitten laumojen kanssa ei veljeile turhan takia luonnossakaan elävät koiraeläimet, miksi kesykoiran pitäisi?
      Varmin tapa saada sakemannista rähisijä on päästää se jokaisen vastaantulijan luo "tervehtimään".
      Ja myöskin silloin jos ollaan lenkillä, ollaan lenkillä ja kuljetaan eteenpäin ei nuuskutella joka puskaa ja tolppaa.
      Ne puskien haistelulenkit suoritetaan sitten taas aivan erikseen ja muualla kuin tien vierustoilla. Silloin koira saa olla vapaana ja rauhassa metsässä, tai pelloilla ja tutkia mitä mieli tekee ja juosta ja riehua muutenkin niinkuin lystää.

      • ninnimii

        Kyllä meillä ainakin koirat juoksevat vapaana hyvinkin paljon ja saavat haisutella hajuja ja peuhata tuttujen koirien kanssa. Kai sitten se lenkillä narun päässä ohittaminen vain voi näyttää sotilaalliselta, kun koira otetaan hallintaan ja komennetaan seuraamaan vastaantulijoita kohdatessa. Esimerkiksi schäfereistä nyt vain eivät kaikki ihmiset pidä (valitettavasti), ei koiran tarvitse päästä jokaista ihmistä ja koiraa nuuskuttelemaan. Huomasin myös pikkukoirani kanssa sen, että kun se jatkuvasti pääsi tervehtimään vastaantulevia koiria ja (tietysti) osa sille rähähtikin, niin sitten pikkuhiljaa se puolustautuikin jo kaukaa haukkumalla itse. Nykyään mennään senkin kanssa reippaasti ja sotilaallisesti vastaantulevien koirien ohi seuraa-käskyllä eikä ole mitään tarvetta rähjätä kun "mamma" ohjaa tilannetta.


      • kaikkien luo
        ninnimii kirjoitti:

        Kyllä meillä ainakin koirat juoksevat vapaana hyvinkin paljon ja saavat haisutella hajuja ja peuhata tuttujen koirien kanssa. Kai sitten se lenkillä narun päässä ohittaminen vain voi näyttää sotilaalliselta, kun koira otetaan hallintaan ja komennetaan seuraamaan vastaantulijoita kohdatessa. Esimerkiksi schäfereistä nyt vain eivät kaikki ihmiset pidä (valitettavasti), ei koiran tarvitse päästä jokaista ihmistä ja koiraa nuuskuttelemaan. Huomasin myös pikkukoirani kanssa sen, että kun se jatkuvasti pääsi tervehtimään vastaantulevia koiria ja (tietysti) osa sille rähähtikin, niin sitten pikkuhiljaa se puolustautuikin jo kaukaa haukkumalla itse. Nykyään mennään senkin kanssa reippaasti ja sotilaallisesti vastaantulevien koirien ohi seuraa-käskyllä eikä ole mitään tarvetta rähjätä kun "mamma" ohjaa tilannetta.

        kun olen ensin kysynyt ja katsonut että toisen koira ok..eli ei minun koirani silti rähise!..onhan se omistaja joka katsoo tilanteiden turvallisuuden laumalleen niin ainakin meillä. Ellei kaikki ok niin mennään vain ohitse.

        Minulla tosin ei ole sakemannia mutta rotu jonka ei katsota olevan kovin sosiaalinen joten olen tyytyväinen tuloksiini :)
        Ja tuttuni sakemanni oli mitä sosiaalisin mutta sekin sai olla kuin muutkin koirat. Kun taas toisella tutulla ei tullut kenenkään kanssa toimeen mutta sitä ei oltukaan sosiaalistettu..harmi hieno koira kuitenkin..katsotaan nyt miten käy toisen uuden sakemannin kanssa.

        Ihmetyttää vain tuollainen..varsinkin kun oon huomannut että juuri nämä joita ei päästettä muiden luokse on rähisijöitä varsinkin remmissä.


      • ,.-.,.-,-

        Niin miksi ihmistenkään tarvii kommunikoida muiden ihmisten kanssa jos kerran siihen laumaan kuuluu jo koira??! Aika on itsekästä ajattelua ottaa koira ja ajatella olevansa niin yliveto ettei koira enää muita virikkeitä kaipaakaan, kuten esim. lajitovereidensa seuraa....


      • FAU
        ,.-.,.-,- kirjoitti:

        Niin miksi ihmistenkään tarvii kommunikoida muiden ihmisten kanssa jos kerran siihen laumaan kuuluu jo koira??! Aika on itsekästä ajattelua ottaa koira ja ajatella olevansa niin yliveto ettei koira enää muita virikkeitä kaipaakaan, kuten esim. lajitovereidensa seuraa....

        sitten kommunikoit jokaisen vastaantulevan lajitoverisi kanssa, tunsit sitten heitä, tai et?
        Minä todellaakaan en, enkä pidä sitä tarpeellisena koirillenikaan, mutta kukin tyylillään...


    • Jaana vaan

      Ehkä jossain määrin voikin näyttää sotilaalliselta tuo kulkeminen saksanpaimenkoirien kanssa.

      Meillä koira kulkee remmi väljänä,paitsi vilkkaasti liikennöidyn tien reunassa kävellessä,koira on ojan puolella ja hihna lyhyempänä(sen varalta ettei pujahda autojen eteen).

      Oma koirani ei ainakaan näytä olevan kovinkaan kiinnostunut vastaantulevista koirista(tien vierien hajuista sensijaan kylläkin) ja niitä muita koiria täälä landella muutenkin tosi harvoin vastaan tulee. Ja jos on vastaan joskus tullutkin,niin lähinnä hihnassa on räkyttänyt iso tai pieni koira ja sillä saatu minunkin koiran huomio osakseen,mutta negatiivisella varauksella.

      Tässä tilanteessa en anna tehdä tuttavuutta,koska uskoisin sen päättyvän kahakkaan etenkin ,jos kohtaaminen on aloitettu räkyttämällä,neliveto kirskuen koiraani katsomaan. Olen siis ihan tyytyväinen ollut,ettei yleensä ole niitä vastaantulijoita ja nuuskuteltavia. Toki pysähdymme kävely matkalla monestikin,koska koira on saanut nenäänsä mielenkiintoisia tuoksuja.Niin kiire meillä ei ole koskaan,etteikö tienvieriä nuuskuttelemaan joudeta =)

      • päästä

        kiukkuisten luo minä katson että olen vastuussa laumastani...ja uskon että koiranikin luottaa siihen eikä rähinöi vaikka joku sille rähisikin. Me menemme vain ohi rauhassa.

        Ja tuolloin tapaamiset ovat negatiivisia ja siten turhia...mutta muiden kyllä :)


    • No meil ei kyl mennä sotilaallisesti lyhyel hihnal, mut miks koiran pitäs kaikki käydä tervehtii ja nuuskii. Meil kyl tervehitään tutut koirat ja muut saa olla rauhassa ja lenkillä ollaan lenkillä eikä haistelee hajuja.
      Toisekseen meidän koiralle on noi pienet räksyttävät mopit punanen vaate. Ne kun tulee räksyttää ja toi varmaa niistä nirrin ottas pois, jos laskis. Joskus pentuna sellanen pien tirri tuli päälle ja sen jälkee niistä ei oo pidetty. Ja minusta kaupungil koiran pitää tulla omistajan vieressä eikä huidella missä sattuu.

      • se koirasi

        vai sinä joka ei pidä pikkukoirista hauska me henki ;) siitä lähtien niistä ei oo pidetty..

        omani sai huonon kokemuksen isoista valkoisista koirista kun samojedit kävi päälle mutta tokeni sitten kun sai tutustua uudestaan hyviin valkoisiin koiriin. Samojedit eivät vahingoittaneet pentuani mutta pelästyttivät todella pahasti..


      • se koirasi kirjoitti:

        vai sinä joka ei pidä pikkukoirista hauska me henki ;) siitä lähtien niistä ei oo pidetty..

        omani sai huonon kokemuksen isoista valkoisista koirista kun samojedit kävi päälle mutta tokeni sitten kun sai tutustua uudestaan hyviin valkoisiin koiriin. Samojedit eivät vahingoittaneet pentuani mutta pelästyttivät todella pahasti..

        ei pidä pienistä räkyttävistä koirista. Anopilla pieni koira ja nuo leikkii sen kaa. Ei mitään ongelmia sen suhtee ollu. Mut jos joku räyhää niin varmasti toi räyhää takas.


    • TABUCO.

      ...tai et kävele(siis seuraa) löytyy joku joka löytää rodusta tai sen omistajista jonkin asian joka ei hänen mielestään ole oikein.Aika kornia jos koira koulutettu kun kävelee vierellä(siis seuraa,on ilmeisesti koulutettu!) ja se ei sitten jotain miellytä....

    • tipitt

      olen todella lenkillä, joka tulee sujua reipaasti.
      Jos jäätäis joka koiraa haistelemaan ja penkkoja nuuhkimaan, oltais puolen yön jälkeen vasta kotosalla.

      Ja ei tuo sesse tykkää kaikista koirista, leikkikamut on ihan erikseen;)

      • mutta olipas

        tämä arka aihe ei sinulle kylläkään mutta aika monelle..ehkä se on sitten että sakemannien omistajat joutuvat ennakkoluulojen alaisiksi kuten itsekin terrieri tai pienen koiran omistajana..tai isojen mustien koirien omistajat..mutta taitaa olla että ennakkoluulot on siirtynyt nykyisin laumanvartijakoiriin ainakin itse en ole enään kohdannut niin paljon ennakkoluuloja kuin aiemmin terrieriomistajana..

        ja tuttunikin joskus sakemanniomistaja teki aina saman tempun koiralleni ..näytti koiralleni kenkänsä pohjaa ja sanoi lues siitä..
        Heh kaipa se oli hauskaa hänelle osoittaa että miten mitätön koirani on... no kaikkia on moneen lähtöön..itse pidän kaikista koirista..vaikkakin hyvin kasvatetuista mieluummin...

        Hyviä talvipäiviä kaikille...:)


      • jos sakemanni
        mutta olipas kirjoitti:

        tämä arka aihe ei sinulle kylläkään mutta aika monelle..ehkä se on sitten että sakemannien omistajat joutuvat ennakkoluulojen alaisiksi kuten itsekin terrieri tai pienen koiran omistajana..tai isojen mustien koirien omistajat..mutta taitaa olla että ennakkoluulot on siirtynyt nykyisin laumanvartijakoiriin ainakin itse en ole enään kohdannut niin paljon ennakkoluuloja kuin aiemmin terrieriomistajana..

        ja tuttunikin joskus sakemanniomistaja teki aina saman tempun koiralleni ..näytti koiralleni kenkänsä pohjaa ja sanoi lues siitä..
        Heh kaipa se oli hauskaa hänelle osoittaa että miten mitätön koirani on... no kaikkia on moneen lähtöön..itse pidän kaikista koirista..vaikkakin hyvin kasvatetuista mieluummin...

        Hyviä talvipäiviä kaikille...:)

        ja jopa ohjaaja vieläkin mielletään sotilaalliseen käyttäytymiseen.Spk alunperin työkoira jolta edellytetään ja vaaditaan tiettyjä (palveluskoira) ominaisuuksia,toivottavasti jatkossakin näin.Oletpa kohdannut hyvin toimivan koirakon.


      • näkisin
        jos sakemanni kirjoitti:

        ja jopa ohjaaja vieläkin mielletään sotilaalliseen käyttäytymiseen.Spk alunperin työkoira jolta edellytetään ja vaaditaan tiettyjä (palveluskoira) ominaisuuksia,toivottavasti jatkossakin näin.Oletpa kohdannut hyvin toimivan koirakon.

        rennosti ottavia omistajia hyvin käyttäytyvien koirien kera.. ;)


    • täällä

      olen omistanut erilaisia rotuja ja kukaan koiristani ei lenkillä saa mennä toisia koiri a katsomaan. tällä hetkellä saku ja me kävelemme ohi koirien. leikkihetket on erikseen esim treenien jälkeen, tai koiratreffeillä. ei se ole mitään sotilaallista eikä muutakaan sellaista. koirani ovat kyll kilttejä ja saa joka päivä sosialistamista, mutta eiköhän se ole jokaisen oma asia miten lenkillä toimii. en minäkään ilman koiraa jää ventovieraiden kanssa juttelemaan. hyviä ja tasapainoisia koiria minulla on. ja tulee olemaan

    • sitä niin

      sanottua munan jatketta, tai egon jatketta..kuinka vaan. Meilläpäin ihan sama vika usealla sakun omistajalla.. se on valitettavaa. Ja niin siinä on monien kohdalla käynyt, että niistä sitten tulee niitä räyhäroopeja.. jotka heti toisen koiran nähdessään alkavat hirmuisen metakan.. ja omistajat ottavat sen tiukasti viereen jossa se sitten raahataan mukana. On se kamalaa!! Sit viel kuulee et kun se vaan suojelee... ja paskat!!!!
      Useista tulee tosi epäsosiaalisia yksilöitä väärissä käsissä.
      Onneksi on kyllä sitten niitä toisenlaisia sakuomistajia... mutta aika harvassa.

      • syy on

        se että pikkukoirien omistajat itse pyytävät (ei niin kauniisti) etten päästäisi koiraani lähelle pikkusesseä.. Olen jopa ohi kulkiessani saanut kamalat moitteet kun vieras koira on käynyt koirani kimppuun!! Ei kai tarkoitus ole että minun pitäisi kouluttaa myös ne ohikulkevat pikkukoirat..? Olen mielestäni tehnyt tarpeeksi oman koirani kanssa kun saan sen kulkemaan räyhäämättä päälle syöksyvän fifinkin aikana..
        Siksi emme mielellään mene vieraiden koirien, varsinkaan pienten luokse.


      • ei edes munia ole..niin

        ..mikä ihme tässä asiassa on niin vaikea ymmärtää? Jos minulla on hihnassa päälle 40kg painoinen koira ja opetan sen lenkeillä "tervehtimään" näitä "söpöjä seurakoiria" mitkä ei ainakaan omistajiensa mielestä koskaan käyttäydy huonosti. Niin mietihän minkälaista menoa se on esim. liukkailla keleillä, kun koira on tottunut muita päästä haistelemaan ja "tutustumaan" Hyi hel..tti..Jos te "seurakoirien" omistajat edes viitsisitte katsella omien koirien käytöstä ja merkkejä mitä ne ympäristöön antaa ja vielä ottaisitte selvää näistä merkeistä, niin vähemmälle tervehtimiselle jäisi teidänkin lenkit (toivottavasti).Itsellä on 3.sakemanni menossa ja jokaisen nuoren koiran koulutuksessa on tullut vastaan ongelma -pienet räkyttävät kouluttamattomat koirat, mitä jojotellaan fleksin päässä ja maanitellaan "älä nyt viitsi puppe" joo "kun tätä on tollanen sakemanni purru, ni se pelkää ja sen takia se käyttäytyy näin" ja muuta pas..aa. Niin on minunkin koiria purru muutama "tervehtimään" tullut koira, mutta kouluttamalla ja siedättämällä on sen rotuiset pystytty ohittelemaan jälkeenpäinkin ilman mitään pelkoagressioita. Pennusta saakka opetan koirani niin, että remmiin kytketty koira ei mene hakemaan kontaktia toisiin koiriin. Tosin hankaluutta yleensä tuottaa nämä tervehtijät, jotka seisovat keskellä jalkakäytävää tuijottavat häntä pystyssä ja omistajat ilmeisesti luulee koiransa käyttäytyvän neutraalisti toiseen koiraan, kun siinä fleksissä annetaan olla 2metrin juoksuvara? Jos kaikki koirat kuljetettaisiin seuraamalla, omistajan vasemalla puolella niin, ettei koirat pääse edes katseella toisiaan haastamaan ja provosoimaan, niin luultavasti hihnan päässä harvemmin näkyisi agressiivisia koiria. Sosiaaliset kontaktit ovat omilla koirillani, joko metsässä tai koirapuistossa silloin kun koira on vapaana. Ei remmissä. JOS SINUA TODELLA HÄRITSEEN KOIRA MIKÄ ON KOULUTETTU JA HALLINNASSA ENEMMÄN, KUIN FLEKSIN PÄÄSSÄ RÄKSYTTÄVÄT, RISTEILEVÄT, KUOLAAVAT PELKOPURIJAT, JOITA SE VIISAS OMISTAJA SOSIAALISTAA YLEISELLÄ LENKKIPOLULLA TAI JALKAKÄYTÄVÄLLÄ -ITSE HIHNAN PÄÄSTÄ NYKIMÄLLÄ, niin hanki jotain luettavaa itsellesi koirien luonnollisesta käyttäytymisestä, siis muidenkin rotujen kun seurakoirien.


      • vaan.....

        Pieleen meni. Se on katsos tervettä järkeä se - antaa muiden kulkea rauhassa ja haluta sitä oikeutta myös ihan itse.

        Minä en halua innosta riekkuvaa sakemannia hihnani päähän, kun se haluaa leikkimään muiden kanssa, enkä halua joutua karsimaan moista intoa koirasta pois. Miksi siis ylipäänsä asettaisin koirani ristiriitatilanteeseen ja opettaisin sen huonoille tavoille, joita joutuisin karsimaan, alun alkaenkaan? Älytöntä.

        Sitäpaitsi:
        En ole kiinnostunut juttelemaan kaiken maailman fifinomistajien kanssa, kun he sosiaalistavat koiriaan minun koirallani. En halua kuulla niitä haukkuja ja kauhistuksia, kun oman koirani leikit tuntuisivatkin äkkiä liian rajuilta jonkun fifille.

        En halua altistaa koiraani vieraiden koirien sosiaalisuuden koekaniiniksi, enkä kiikuttaa koiraani tikattavaksi, kun osoittautuukin, että joku seurasessetäti ei osannutkaan tulkita koiraansa ihan oikein. En myöskään halua nenäpunkkeja, ripuleita, silmä- tai kurkkutulehduksia tai muutakaan "mukavaa ekstraa", jota kivat pikku vieraskontaktit ajoittain tarjoilevat.

        Kaikki koirani ovat täysin neutraaleja, eipä niiltä rähinää synny. Kun toimitaan johdonmukaisesti ja määrätietoisesti niin, että koira ei tapaa vieraita koiria hihnassa/lenkillä, niin miksi ihmeessä niistä kasvaisi rähisijöitä..?

        Taitaa tuo koiran koulutus ja sen käyttäytymiseen liittyvät asiat olla hukassa... Mutta niillä osaamattomillahan ne hyökkäävimmät kommentit (ja koirat...) ovat... ;-)


    • kokemusten perusteella

      Inhoan henk kohtaisesti itse noita tiettyjä seurakoirien omistajia, jotka päästävät flexi pitkällä koiransa suoraan omani luo. "Ei tää tee mitään, tää vaan haluaa kaveerata" ja sit se fifi tuleekin kiinni. Kävi kerran niin et itselläni 8-viikkoinen sakemannipentu, vastaan tulee eukko mäyräkoiran kans, "voi ku ihana, saahaanks me vähän moikata?" ja päästää mäyriksen suoraan kiinni. Mäyris puri pentuani ja arvatkaa inhosiko kyseinen sakemanni mäyriksiä sen jälkeen, koko 13-vuotisen elämänsä ajan... Eukon toteamus puremiseen oli "Voi että ku tää on nii mustis minusta". Meillä ei koirat lenkillä nuuskuttele ja tutustele vastaantulijoihin, meillä on tutut koirat sitä leikkimistä ja sosiaalistamista varten. Ohi kävellään ja siististi, ei rähistä eikä vedetä.

      • vastaus oli

        Meillä on kanssa samantapaisia kokemuksia.

        Flexi pitkänä mennään ohitse. Meidän täytyy uros-sakun kanssa mennä aina syrjään kun hyö ohittaa. Saku ei siitä tykkää. Kokee että me sitten pelätään ja rupeaa puolustamaan emäntäänsä.

        Näyttää siltä myös, ettei pienille koirille opeteta lainkaan tottelevaisuutta. Lisäksi niitten emännät ja isännät näyttävät olevan onnessaan kun heidän koira on niin sosiaalinen, ettei tarvitse väistellä.

        Erityisesti näyttää tuottavan mielihyvää, jos heitin pieni pippurinsa ärisee ja murisee meille.
        Tietäisivät vaan miltä minusta tuntuu.


    • Oletko tosissasi?

      ..mikä ihme tässä asiassa on niin vaikea ymmärtää? Jos minulla on hihnassa päälle 40kg painoinen koira ja opetan sen lenkeillä "tervehtimään" näitä "söpöjä seurakoiria" mitkä ei ainakaan omistajiensa mielestä koskaan käyttäydy huonosti. Niin mietihän minkälaista menoa se on esim. liukkailla keleillä, kun koira on tottunut muita päästä haistelemaan ja "tutustumaan" Hyi hel..tti..Jos te "seurakoirien" omistajat edes viitsisitte katsella omien koirien käytöstä ja merkkejä mitä ne ympäristöön antaa ja vielä ottaisitte selvää näistä merkeistä, niin vähemmälle tervehtimiselle jäisi teidänkin lenkit (toivottavasti).Itsellä on 3.sakemanni menossa ja jokaisen nuoren koiran koulutuksessa on tullut vastaan ongelma -pienet räkyttävät, kouluttamattomat koirat, mitä jojotellaan fleksin päässä ja maanitellaan "älä nyt viitsi puppe" joo "kun tätä on tollanen sakemanni purru, ni se pelkää ja sen takia se käyttäytyy näin" ja muuta pas..aa. Niin on minunkin koiria purru muutama "tervehtimään" tullut koira, mutta kouluttamalla ja siedättämällä on sen rotuiset pystytty ohittelemaan jälkeenpäinkin ilman mitään pelkoagressioita ja jalkakäytävällä aiheutettuja sirkustemppuja. Pennusta saakka opetan koirani niin, että remmiin kytkettynä koira ei mene hakemaan kontaktia toisiin koiriin. Tosin hankaluutta yleensä tuottaa nämä tervehtijät, jotka seisovat keskellä jalkakäytävää tuijottavat häntä pystyssä ja omistajat ilmeisesti luulee koiransa käyttäytyvän neutraalisti toiseen koiraan, kun siinä fleksissä annetaan olla vielä 2metrin juoksuvara? Jos kaikki koirat kuljetettaisiin ohitustilanteissa seuraamalla, omistajan vasemalla puolella niin, ettei koirat pääse edes katseella toisiaan haastamaan ja provosoimaan, niin luultavasti hihnan päässä harvemmin näkyisi agressiivisia koiria. Sosiaaliset kontaktit ovat omilla koirillani, joko metsässä tai koirapuistossa silloin kun koira on vapaana, ei remmissä. JOS SINUA TODELLA HÄRITSEEN KOIRA MIKÄ ON KOULUTETTU JA HALLINNASSA ENEMMÄN, KUIN FLEKSIN PÄÄSSÄ RÄKSYTTÄVÄT, RISTEILEVÄT, KUOLAAVAT PELKOPURIJAT, JOITA SE VIISAS OMISTAJA SOSIAALISTAA YLEISELLÄ LENKKIPOLULLA TAI JALKAKÄYTÄVÄLLÄ -ITSE HIHNAN PÄÄSTÄ NYKIMÄLLÄ JA MAANITTELEMALLA, niin hanki jotain luettavaa itsellesi koirien luonnollisesta käyttäytymisestä, siis muidenkin rotujen kun seurakoirien.

    • HöPöLöPö

      Kyllä meidän koira saa ihan rauhassa haistella hajuja, jopa nuolla :)
      Ja ehdottomasti VAPAA-AJALLA "moikataa" kaikkia koirarotuja.
      Sotilaallista ei ole muuta kuin MINÄ. Vaikkakin narttu MINÄ sekä koirani :)
      Jokaisella koiranomistajalla on oma näkemys tehdä asioita oli ROTU mikä tahansa!! Niin myös sinulla. Ei pidä YLEISTÄÄ ja kuten kirjoitin KAIKKI TYYLILLÄÄN.
      Mukavia ulkoiluhetkiä :)

    • semmoinen sotilas..

      Oletkos käyttänyt koiraasi esim. BH-kokeessa?
      Jos itse joutuisin viemään edes tähän perus-tottelevaisuuskokeeseen koiran, mikä on tottunut tervehtimään muut koirat ja haistelemaan kaikki pientareet -remmistä viis, niin voi olla aika hauskaa katsoa tämmöisen koiran koe-suoritusta?
      Hahhaa..kaikkeen sitä terrierin omistaja ulkoillessaan kiinnittää huomiota =)
      Ja sit ne hajut..jos koirallani ei olisi muuta virikettä, kun nuoleskella narttujen-kusia noin 4-5 kertaa päivässä remmilenkeillä, niin ottaisin koirakseni ehkä juuri sen terrierin..

    • m-li

      Muita koiria ei nuuskita remmissä. Koiran sosialistaminen tapahtuu jossain muualla kuin hihnalenkillä. Syynro 1 tähän on se, etten halua itselleni remmirähjää (huonot kokemukset, pakko päästä moikkaamaan kaikkia jne). En itse tykkää, että toiset laskevat koiransa liki, joten en myöskään itse käyttäydy niin.

      Mitä tulee sotilaalliseen lenkkeilyyn, niin sotilaallista se muun liikenteen seassa taajamissa ja vastaavissa onkin. Otan huomioon muut tiellä liikkujat (pyöräilijät, lenkkeilijät, lapset jne) ja autotien vierellä kävellessä taas ihan koiran oman turvallisuuden vuoksi se kävelee vierellä. Mutta ei se mitään orjallista seuraamista ole, kunhan kävelee vierellä remmilöysällä, ei kisko eikä myöskään pysähtele. Nuuskimiset yms. hoidetaan ihan muualla, eli koirien vapaana ulkoillessa metsässä tms. Samoin se sosialistaminen omien koirakavereiden kanssa telmutessa. Ei se ole mielestäni mitenkään ikävää koiraa kohtaan, että pitää vierellä kävellä. Suurin osa ulkoiluista kun kuitenkin tapahtuu muuten kuin hihnan jatkona.

      Mainittakoon vielä, että meillä maalla kävellään usein hiljaisten autoteiden varsia, joissa ei uskalla kovaa ajavien autoilijoiden vuoksi pitää koiria irti. Silloin meillä on käytössä paljon pahaa puhetta aiheuttava flexi!

    • *****

      Ja pakko vielä toistaa kun joku tässä ketjussa jo mainitsikin loistavasti että jos mun koirien ainut virike niiden päivittäisessä elämässä ois remmin jatkona kävely tien pientareita nuohoten, postilaatikoita merkaten ja naapurin sessejen kanssa haistelu niin minä vaihtaisin ne marsuun (ajatellen ainoastaan niiden parasta)!!

    • juttu miten

      herkkiä sakemannien omistajat ovat...en kyllä moista herkkyyttä ole muilla palstoilla huomannut..aloittajahan vain kysyi miksi koiria pidetään koko ajan niin lyhyellä hihnalla kun ulkoillaan leppoisasti..;)
      hoh hoijaa..

    • danae07

      Meillä ei nykyään kovin mielellään päästetä meidän vanhaa rouvaa (9v) haistelemaan toisia koiria jos ei olla varmoja miten ne reagoivat.
      Meillä on nimittäin monta kertaa käynyt vuosien varrella niin että kun mennään haistelemaan niin yhtäkkiä toinen koira "suuttuu" jostain ja alkaa räyhäämään. Meidän tyttö on aina ollut hyvin rauhallinen ja sosiaalinen. (Kulkee 8m flexissä..)
      Vanhemmiten sitä ei enään kiinnosta muut koirat.

      Ja toisaalta monella muulla koiralla on "huonoja muistoja" sakemanneista, ja siksi alkavat käyttäytymään agressiivisesti.
      Meidän tyttö kun ei edes hauku tai murise muille.

    • mietittävänään

      noin kauhea ongelma ja saisivat purkaa itseään mitä turhemmista asioista netissä!Hanki jo hyvä ihminen itsellesi tekemistä tai ammattiapua!

    • ollaan niin

      helevetin epäsosiaalisia. Minä en ainakaan ole kiinnostunut kaikista vastaantulevista ihmisistä tai niiden karvajaloista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe