Siviili vihkiminen, kokemuksia?

Ehkä vielä...

Ajateltiin tänä kesänä mennä naimisiin, mutta koska toinen meistä ei kuulu kirkkoon (eikä mihinkään muuhunkaan seurakuntaan), niin vihkiminen kirkossa on mahdotonta. Vihkiminen maistraatissa on minusta liian "tylsä", eli onko kenelläkään kokemusta vähän toisenlaisesta siviilivihkimisestä, esim. jossain juhlasalissa, ravintolassa, ulkona? Oletteko kutsuneet sinne paljon väkeä? Miten olitte järjestäneet ruoan, musiikin, hääpuvun? Oliko "hankalaa" saada sinne maistraatista se henkilö joka teidät vihki, vai sujuiko se helposti? Otan kyllä yhteyttä maistraattiin pian, mutta olisi kiva saada vähän ideoita muilta!

13

7836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä vielä...

      Olemme myös miettineet sitä vaihtoehtoa että meidät siunattaisiin kirkossa siviilivihkimisen jälkeen. Minkälainen tilaisuus se on? Eroaako se paljon kirkollisesta vihkimisestä?

      • ......

        Ystäväni siunattiin kirkossa maistraatin siviilivihkimisen jälkeen, syynä myös ettei mies kuulunut kirkkoon. Seremonia oli perinteisten kirkkohäihin verrattuina hieman lyhyempi. Yksi tai kaksi virttä, vähän raamattuosastoa (jonka sisältöön morsiuspari sai kylläkin esittää toiveita) Noin 20 min se oli ohi. Ihan kiva tilaisuus...
        Toisin sanoen ei kirkollinen siunaus poikkea hirveästi varsinaisesta vihkimisestä. Tilaisuus on nopeampi ja ehkä vähän vähemmän "siunauksia" yms..:)

        Valitettavasti en osaa hyviä vinkkejä antaa. painiskelen itse samojen kysymysten äärellä. Miehellä ja minulla on molemmilla pieni kynnys kirkkohäihin, kuitenkin haluttais..tai heh minä haluaisin, vähän juhlavamman "seremonian".
        Olen kyllä kuullut, että on vain sopimus ja sumplimiskysymys, että saa sen henkikirjoittajan vihkipaikalle suorittamaan siviilivihkimisen yleisön edessä, juhlapaikalla. Pitää varmasti ottaa vain hyvissä ajoin selvää ja varata ajoissa se tyyyppi jos vaikka päivämäärä on jo selvillä tai sovittavissa..
        Onnea suunnitteluun!


      • morsian -08
        ...... kirjoitti:

        Ystäväni siunattiin kirkossa maistraatin siviilivihkimisen jälkeen, syynä myös ettei mies kuulunut kirkkoon. Seremonia oli perinteisten kirkkohäihin verrattuina hieman lyhyempi. Yksi tai kaksi virttä, vähän raamattuosastoa (jonka sisältöön morsiuspari sai kylläkin esittää toiveita) Noin 20 min se oli ohi. Ihan kiva tilaisuus...
        Toisin sanoen ei kirkollinen siunaus poikkea hirveästi varsinaisesta vihkimisestä. Tilaisuus on nopeampi ja ehkä vähän vähemmän "siunauksia" yms..:)

        Valitettavasti en osaa hyviä vinkkejä antaa. painiskelen itse samojen kysymysten äärellä. Miehellä ja minulla on molemmilla pieni kynnys kirkkohäihin, kuitenkin haluttais..tai heh minä haluaisin, vähän juhlavamman "seremonian".
        Olen kyllä kuullut, että on vain sopimus ja sumplimiskysymys, että saa sen henkikirjoittajan vihkipaikalle suorittamaan siviilivihkimisen yleisön edessä, juhlapaikalla. Pitää varmasti ottaa vain hyvissä ajoin selvää ja varata ajoissa se tyyyppi jos vaikka päivämäärä on jo selvillä tai sovittavissa..
        Onnea suunnitteluun!

        Tämä on suoraan maistraatin sivuilta kopioitu.


        Virka-ajan ulkopuolella suoritettava vihkiminen   200 euroa
        Siviilivihkimisestä, joka toimitetaan muualla kuin vihkijän toimitiloissa taikka vihkijän toimitiloissa muuna kuin viraston aukioloaikana, aiheutuvat matkakustannukset korvataan vihkijälle valtion matkustussäännön mukaan. Päivärahan saamisen edellytysten täyttyessä vihkijälle maksetaan myös päivärahaa.

        Matkakustannukset jaetaan samana päivänä vihittävien vihkiparien kesken. Jos päivän kaikki virka-ajan ulkopuoliset vihkimiset tapahtuvat virkapaikalla, matkakustannukset jaetaan vihkiparien kesken tasan. Muussa tapauksessa saman päivän aikana eri paikkakunnilla tapahtuvien vihkimisten matkakustannukset jaetaan matkojen suhteessa. Mahdollinen päiväraha jaetaan aina tasan vihkiparien kesken.
        Virka-aikana ja virkapaikalla suoritettava vihkiminen on maksutonta


      • Hencka-49
        ...... kirjoitti:

        Ystäväni siunattiin kirkossa maistraatin siviilivihkimisen jälkeen, syynä myös ettei mies kuulunut kirkkoon. Seremonia oli perinteisten kirkkohäihin verrattuina hieman lyhyempi. Yksi tai kaksi virttä, vähän raamattuosastoa (jonka sisältöön morsiuspari sai kylläkin esittää toiveita) Noin 20 min se oli ohi. Ihan kiva tilaisuus...
        Toisin sanoen ei kirkollinen siunaus poikkea hirveästi varsinaisesta vihkimisestä. Tilaisuus on nopeampi ja ehkä vähän vähemmän "siunauksia" yms..:)

        Valitettavasti en osaa hyviä vinkkejä antaa. painiskelen itse samojen kysymysten äärellä. Miehellä ja minulla on molemmilla pieni kynnys kirkkohäihin, kuitenkin haluttais..tai heh minä haluaisin, vähän juhlavamman "seremonian".
        Olen kyllä kuullut, että on vain sopimus ja sumplimiskysymys, että saa sen henkikirjoittajan vihkipaikalle suorittamaan siviilivihkimisen yleisön edessä, juhlapaikalla. Pitää varmasti ottaa vain hyvissä ajoin selvää ja varata ajoissa se tyyyppi jos vaikka päivämäärä on jo selvillä tai sovittavissa..
        Onnea suunnitteluun!

        Varsinkin Hyvinkään maistraatista saa hyvää palvelua ja sieltä ollaan valmiita liikkumaan suht suurella säteellä.

        Toinen vaihtoehto on, että käy maistraatissa ja hoitaa vihkimisen pienimuotoisesti ja jälkeenpäin järjestää itse kunnon kekkerit puheineen ja musiikin kera.
        Lisätietoa osoitteesta pro-seremoniat.fi


      • Ehkä vielä...
        Hencka-49 kirjoitti:

        Varsinkin Hyvinkään maistraatista saa hyvää palvelua ja sieltä ollaan valmiita liikkumaan suht suurella säteellä.

        Toinen vaihtoehto on, että käy maistraatissa ja hoitaa vihkimisen pienimuotoisesti ja jälkeenpäin järjestää itse kunnon kekkerit puheineen ja musiikin kera.
        Lisätietoa osoitteesta pro-seremoniat.fi

        Kiitos hyvistä vastauksista! Kyllä häistä varmaan ihan kivat tulee! Katsotaan nyt miten ne järjestetään :)


      • siviilivihkiminen
        Ehkä vielä... kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista! Kyllä häistä varmaan ihan kivat tulee! Katsotaan nyt miten ne järjestetään :)

        nimenomaan siten, että vihkijä tulee (Hyvinkään maistraatista) paikan päälle juhlapaikalle vihkimään meidät. Kaikki häävieraat (n. 90 hlö) pääsevät siis todistamaan varsinaista vihkimistä, josta saa aivan niin juhlavan kuin haluaa. Eikä tarvitse valita virsiä, vaan voi ottaa itselle tärkeitä musiikkiesityksiä ja tekstejä! Ja mikä tärkeintä - tilaisuus on vakaumuksemme mukainen, ei kirkollinen.

        Tsemppiä! Oma ratkaisu löytyy varmasti:)


      • Ehkä vielä...
        siviilivihkiminen kirjoitti:

        nimenomaan siten, että vihkijä tulee (Hyvinkään maistraatista) paikan päälle juhlapaikalle vihkimään meidät. Kaikki häävieraat (n. 90 hlö) pääsevät siis todistamaan varsinaista vihkimistä, josta saa aivan niin juhlavan kuin haluaa. Eikä tarvitse valita virsiä, vaan voi ottaa itselle tärkeitä musiikkiesityksiä ja tekstejä! Ja mikä tärkeintä - tilaisuus on vakaumuksemme mukainen, ei kirkollinen.

        Tsemppiä! Oma ratkaisu löytyy varmasti:)

        Kiitos! Varmasti löytyy oikea ratkaisu! Onnea teille ja kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta tuo teidän hääseremonia :)


    • meijuliinu

      Hei!Voisiko joku olla niin kiva ja kertoa miten häät järjestetään?Siis mitä kaikkee pitää muistaa.Olemme ajatelleet siviilivihkimistä(mistä esteiden tutkinta yms..),mutta sen jälkeen haluaisimme pitää hääjuhlat.Onko järjetöntä pyytää pappia tmv.vihkimään kotiin?Kiitoksia paljon,niille jotka voivat auttaa:)

    • paikanpäällä

      Monet näyttävät pohtivan kuinka hoitaa siviilivihkiminen/hääjuhla.

      Meillä siviilivihkiminen ja hääjuhla tapahtuivat peräkkäin hääpaikalla. Paikkana oli trooppinen puutarha (sitätiloissa) pk-seudulla.

      Aloitimme vihkimisellä klo. 18.00 jolloin kävelimme vieraiden eteen (vajaa 90) musiikin soidessa. Paikalla oli puhujakoroke jonne kiipesimme ja jossa vihkijä (Hyvinkään maistraatista tietysti :) jo odotti.

      Heti vihkimisen jälkeen vieraat siirtyivät bestmanin ja kaasojen opastuksella ulos ulko-ovien molemmille puolille josta välistä kävelimme ulos. Vastaavalla tavalla kuin kirkossakin siis riisiheitto. Bestmanin puheen jälkeen siirryimme mieheni kanssa takaisin ovelle jossa yksi kerrallaan takaisin sisään siirtyvät vieraat pääsivät meitä kaikki kättelemään ja onnittelemaan.

      Tästä eteenpäin suoraan syömään ja hääjuhla alkoi. :) Oma vihkimisemme ja juhlamme onnistuivat kaikki mitä parhaiten ja olen kaikin puolin erittäin tyytyväinen.

      Siviilivihkimisten suhteen Hyvinkään maistraatti antaa hyvää palvelua. Vihkijä myös puhuu jos niin halutaan. Meille vihkijä mailasi valmiita pohjia, joissa puhetta, runoja ym. Saa valita tai mutoilla vapaasti itselleen sopivimman.

      Juhla oli myös kompakti ja vieraille erittäin helppo. Tarvitsi vain tulla yhteen paikkaan jossa koko helahoito tapahtui. Usein siirtymiset kirkosta hääpaikalle voivat olla ongelmallisia ja jos aikataulut eivät satu kirkolle sopimaan on ikävää jos vihkiminen vaikka 13.00 ja hääjuhla voitaisiin aloittaa vasta illemmalla... Mihin laittaa ihmiset siksi aikaa ym.

      Tässä valossa voin siis lämpimästi suositella siviilivihkimistä juhlapaikalla josta juhlat suoraan käyntiin.

    • Vihkijäsuosituksia?

      Kuka teillä on ollut siviilivihkijänä? Millainen hän oli, ja mitä muuten piditte? Vai voiko siihen yleensä vaikuttaa, kenet saa? Ajattelisin, että olisi kiva jos kemiat vihkijänkin kanssa osuisivat edes vähän samaan suuntaan...

    • 2 + 20

      Vähän myöhään tämä tulee...

      Olen kuullut vain hyvää Hyvinkään maistraatin tyypeistä joten ei tarvitse jännittää kuka sieltä tulee.

      Ja ainahan on se mahdollisuus että hoitaa virallisen osuuden maistraatissa ns lyhyen kaavan mukaan ja sitten juhlapaikalla voi olla siviilipuhuja esim. Pro-Seremoniat -järjestöstä jolloin voi itse vaikuttaa puheen sisältöön paljonkin.

    • Pertttyy

      Hyvinkään maistraatti palveli meitäkin hyvin. Vihkijä tuli juhlapaikalle. Hieman tuli maksua.

      • mmmmmmmmmmmmmo

        joo ns. kotikäynneistä maksut, mutta paikanpäällä ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe