p12 öljynkulutus ja kuinka se korjattiin

Mika_

p12 vm. 2003 primera maiskutti öljyä mutta ei maiskuta enää. Lohko porattiin stressilevyjen kanssa ensimmäiseen ylikokoon ja vaihdettiin uudet männät ja männänrenkaat. Parin kolmen ensi viikon kokemukset ovat lupaavia. Öljynkulutus näyttäisi loppuneen - tai laskeneen sille tasolle, että öljyä ei tarvitse vaihtovälillä lisätä.

Lujuutta tämän asian kuntoon saaminen vaati. Elokuussa vaihdettiin männänrenkaat ja luvattiin, että nyt ei kuluta öljyä. Kuitenkin mittausten mukaan 4. sylinteri oli soikea eikä soikeus korjaudu männänrenkaita vaihtamalla. Lyhyen ajan jälkeen öljyä kului jo enemmän kuin ennen männänrenkaiden vaihtamista.

Seurasin syksyn ajan öljunkulutusta ja tein joulukuussa kirjallisen reklamaation, jossa vaadin sylinterien soikeuden korjaamista tehtaan toleranssiarvoihin ja tällä tavalla öljynkulutuksen korjaamista. Tammikuussa sitten korjattiin perusteellisesti. Korjauksen ajaksi sain laina-auton veloituksetta - kysymyshän oli aiemman työvirheen korjaamisesta.

Minun kokemusteni perusteella öljynkulutuksen korjauksesta kannattaa vaatia sylinterin mitat kirjallisesti. Jos sylintereiden soikeus ylittää tehtaan toleranssiarvot, pitää vaatia lohkon kunnostamista tehtaan toleranssiarvoihin. Tällä tavalla öljynkulutus loppuu - ainakin meikäläisen tapauksessa.

Ja nyt - renumiehen sanoin - vaatii vain kovaa ajoa!

36

9824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami_

      Toivottavasti korjaavat kaikki öljysiepot, ennen kuin pilaavat koko auton maineen yhden viallisen moottorisarjan vuoksi.

    • NIssan huoltoneuvoja

      Vähän taustoja takuukorjauksiin. Korjauksen tekevä liike tekee korjauksen päämiehen antamien ohjeiden / määräysten mukaan (tässä tapauksessa NNE). Jos NNE:n ohjeessa on hoonaus ja männänrenkaiden vaihto, niin silloin tehdään hoonaus ja männänrenkaiden vaihto. Ei siinä paikallinen yrittäjä voi ruveta sooloilemaan, vaan tehdään juuri niin, kuin maksaja määrää.
      Tiedän autoja, mihin on tehty kolme remonttia öljynkulutuksen takia. Ensin hoonaus ja männänrenkaat. 2000km ja sitten vaihdettiin puolimoottori. Siitä 5000km porattiin lohko vaihdelaatikon kanssa ja ylikokomännät. Öljynkulutus loppui.
      Kaikki on tehty samassa liikkeessä ja se on tullut maksamaan korjaamolle kaikkine kuluineen yli 1000,00€ / auto.
      Sekin tappio otetaan kaikilta asiakkailta palvelujen ja varaosien hinnoissa.
      Mistä nämä kulut kertyy:
      Ei katetta varaosista.
      Ohjeajat on niin tiukat, että kukaan ei pysty annetuissa ajoiss atekemään sitä työtä, vaan yli menee 20%-35% (riippuu tekijästä, aina ei voi samaa miestä laittaa).
      Sijaisautot ilman korvausta, NNE ei maksa sijaisautosta, vaan liike antaa asiakkaalle auton korjauksen ajaksi.
      Huoltoneuvojan työ ennakkoluvissa ja kaiken maailiman paperinpyörityksessä, kun jokaiselle mutterin irroitukselle pitää kysyä lupa. Jos työssä ilmenee jotain poikkeavaa, homma seis ja uutta lupaa kysymään, Siksi aikaa täytyy asentajalle etsiä jotain muuta hommaa, koska se ei voi sitä moottorihommaa tehdä, ennen kuin on jatkolupa saatu (saattaa mennä tunteja).
      On välillä niin turhauttavaa tehdä jotain hommaa, jonka tietää epäonnistuvan totaalisesti.
      Kysyin kerran yhdeltä "onnelliselta" P12 asiakkaalta, että maksa korjaus itse, niin laitetaan kerralla kuntoon tai tule uuteen remonttiin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Kaveri vaan naureskeli NNE: touhua ja pyöritteli ihmeissään päätään.




      Ps. Miksiköhän merkkiliikkeessä on korkea tuntiveloitus...

      • a-luokan-asentaja

        Ohjeajat ei ole tiukat vaan löysät, onko henkilökunta sittenkin peukalo keskellä kämmentä. Jos remonttia tehdään maahantuojan piikkiin niin miksi siinä omistajalle pitäisi soitella?

        Ai kerralla kuntoon - no miksi ette laita, ei se asiakkaan ongelma ole. Aivan älytöntä jurputusta, mutta sinällään ymmärrettävää kun henkilöstön kyvyt loppuvat öljynvaihtoa vaativimpia hommia tehdessä.


      • avata vain

        kerran moottori Autokeskuksellekin. Eikö tulisi halvemmaksi kutsua kaikki 1,8:t korjaukseen ja teettää ne asentajilla urakalla ?


      • valikoiva_muisti
        avata vain kirjoitti:

        kerran moottori Autokeskuksellekin. Eikö tulisi halvemmaksi kutsua kaikki 1,8:t korjaukseen ja teettää ne asentajilla urakalla ?

        Ei niissä kaikissa ole vikaa..


      • 1,8 koneissa
        valikoiva_muisti kirjoitti:

        Ei niissä kaikissa ole vikaa..

        joissa huoltovälillä 15000 km kuluu litrakaupalla öljyä on vikaa. Ei uuteen autoon tarvitse lisätä 15000 km:n huoltovälillä lisää öljyä, jos ei siinä ole vikaa.Kyllä Nissanilla on jo myydessä tiedetty, mikä erä on viallinen, joten järkevintä heille olisi kutsua ko autot takuu huoltoon.


      • Kyllästyin juuri huoltoon

        Hinta/laatu-suhde ainakin on ihan hanurista. Menkääpä päiväksi seuraamaan autokeskuksen huoltoa. Autot seisoo nostolaitteilla konepellit auki, eikä hallissa ole ensimmäistäkään äijää tekemässä yhtään mitään.

        Jos huolto ei olisi kiinteähintainen, niin en taatusti teettäisi mitään tuntiveloituksella.


      • unto mononenn
        1,8 koneissa kirjoitti:

        joissa huoltovälillä 15000 km kuluu litrakaupalla öljyä on vikaa. Ei uuteen autoon tarvitse lisätä 15000 km:n huoltovälillä lisää öljyä, jos ei siinä ole vikaa.Kyllä Nissanilla on jo myydessä tiedetty, mikä erä on viallinen, joten järkevintä heille olisi kutsua ko autot takuu huoltoon.

        No siinä viestissä luki että kaikki 1.8:t ja niitä viallisia on vain prosentti..


      • Huoltoteknikko

        Itse toimin elektroniikka-alalla asiakkaan ja valmistajan välissä ja mielestäni se on minun työni pitää asikas tyytyväisenä eikä vain valitella ettei mitää voi tehdä koska tehtaalla ollaan tätä ja sitä mieltä.
        Se on Teidän oma ongelma jos suhteet tehtaaseen tai maahantuojaan eivät toimi, asiaa ei pidä kaataa asiakkaan niskaan.
        Ainakaan jos joskus vielä jotain haluaa myydä.


      • turiset_turunen
        Huoltoteknikko kirjoitti:

        Itse toimin elektroniikka-alalla asiakkaan ja valmistajan välissä ja mielestäni se on minun työni pitää asikas tyytyväisenä eikä vain valitella ettei mitää voi tehdä koska tehtaalla ollaan tätä ja sitä mieltä.
        Se on Teidän oma ongelma jos suhteet tehtaaseen tai maahantuojaan eivät toimi, asiaa ei pidä kaataa asiakkaan niskaan.
        Ainakaan jos joskus vielä jotain haluaa myydä.

        Sehän se on monella merkillä. Paras esimerkki on VAG-konserni, jonka huolto on luokaton. Asiakastyytyväisyydellä ei ole mitään väliä. "Pakko niiden on tänne merkkihuoltoon tulla" - vaan ei ole kun vaihtaa merkkiä.


      • Asiaa-
        Huoltoteknikko kirjoitti:

        Itse toimin elektroniikka-alalla asiakkaan ja valmistajan välissä ja mielestäni se on minun työni pitää asikas tyytyväisenä eikä vain valitella ettei mitää voi tehdä koska tehtaalla ollaan tätä ja sitä mieltä.
        Se on Teidän oma ongelma jos suhteet tehtaaseen tai maahantuojaan eivät toimi, asiaa ei pidä kaataa asiakkaan niskaan.
        Ainakaan jos joskus vielä jotain haluaa myydä.

        Suomen lain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä, ei maahantuoja tai valmistaja.


      • korjaus
        Asiaa- kirjoitti:

        Suomen lain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä, ei maahantuoja tai valmistaja.

        Virheistäpä niin. Entä jos auto on tuotu käytettynä ja takuu voimassa - valmistaja vastaa ja useimmiten valmistaja on vastuuttanut asian kyseisen maan maahantuontiorganisaatiolle.


    • 1,8i

      eli kyselisin että jos almera on vuosimallia 2003 niin eihän se takuu enää ole voimassa ja jos öljyä menee niin omasta pussista korjaukset maksetaan..?

      • ropleems

        No luulisi että se vika on havaittu kolmen vuoden aikana. Ota yhteys aiempiin omistajiin ja jos huollossa on valitettu asiasta niin vika on korjattava takuuseen. Voit myös vedota vikavastuuseen ja siihen että auto on ollut viallinen uudesta lähtien.


      • ööliä
        ropleems kirjoitti:

        No luulisi että se vika on havaittu kolmen vuoden aikana. Ota yhteys aiempiin omistajiin ja jos huollossa on valitettu asiasta niin vika on korjattava takuuseen. Voit myös vedota vikavastuuseen ja siihen että auto on ollut viallinen uudesta lähtien.

        kulutus pitää olla yli 0,5 litraa tuhannelle km,
        muuten ei tehdä mitään(valmistajan ilmoittama raja-arvo)


      • oma vika
        ööliä kirjoitti:

        kulutus pitää olla yli 0,5 litraa tuhannelle km,
        muuten ei tehdä mitään(valmistajan ilmoittama raja-arvo)

        Kyllä vaan mulla korjattiin 0.2 l kulutuksella, että turha puhua täällä lööperiä. Ja männänrenkaiden vaihdon jälkeen öljynkulutus loppui. Ja se ei muuten voi loppua heti, vaan vasta kun ne renkaat sovittuvat sylintereihin, mikä vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajoa.
        Missä muussa automerkissä korjattaisiin tuolla kulutuksella?


      • PenttiA
        oma vika kirjoitti:

        Kyllä vaan mulla korjattiin 0.2 l kulutuksella, että turha puhua täällä lööperiä. Ja männänrenkaiden vaihdon jälkeen öljynkulutus loppui. Ja se ei muuten voi loppua heti, vaan vasta kun ne renkaat sovittuvat sylintereihin, mikä vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajoa.
        Missä muussa automerkissä korjattaisiin tuolla kulutuksella?

        Suomen maata näin toimitaan? Ainakin helsingin seudulla tunnutaan olevan todella tarkkoja tuon 0.5/1000 kulutuksen suhteen.

        Jos jossain on todella moottori tolla kulutuksella avattu niin faktoja pöytään. Olisi hyvä nimittäin informoida kuluttaja-asiamiestä jos toisaalla tehdään remonttia 0.2 kulutuksella ja toisaalla edellytyksenä on 0.5


      • misssään
        PenttiA kirjoitti:

        Suomen maata näin toimitaan? Ainakin helsingin seudulla tunnutaan olevan todella tarkkoja tuon 0.5/1000 kulutuksen suhteen.

        Jos jossain on todella moottori tolla kulutuksella avattu niin faktoja pöytään. Olisi hyvä nimittäin informoida kuluttaja-asiamiestä jos toisaalla tehdään remonttia 0.2 kulutuksella ja toisaalla edellytyksenä on 0.5

        tee alle 0.5 se tehtaan sääntö.jos joku kusettaa
        (siis liikkeistä)se tulee TODELLA kalliiksi.


      • lööperiä
        oma vika kirjoitti:

        Kyllä vaan mulla korjattiin 0.2 l kulutuksella, että turha puhua täällä lööperiä. Ja männänrenkaiden vaihdon jälkeen öljynkulutus loppui. Ja se ei muuten voi loppua heti, vaan vasta kun ne renkaat sovittuvat sylintereihin, mikä vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajoa.
        Missä muussa automerkissä korjattaisiin tuolla kulutuksella?

        itse puhut täyttä p##kaa


    • VW-95

      Kuullostaa laatuautolta :))

      • primera miäs

        Hassua että joku vw autoilija edes viitsii, kun nimenomaan vag konsernin 2.0 on surullisen kuuluisa öljynkulutuksestaan.


      • itämaantiätäjät ??
        primera miäs kirjoitti:

        Hassua että joku vw autoilija edes viitsii, kun nimenomaan vag konsernin 2.0 on surullisen kuuluisa öljynkulutuksestaan.

        mikä mun 1,8 -03 primeerassa on vikana kun se ei
        kuluta öljyä yhtään mikä neuvoks ???


      • irkkubaari
        itämaantiätäjät ?? kirjoitti:

        mikä mun 1,8 -03 primeerassa on vikana kun se ei
        kuluta öljyä yhtään mikä neuvoks ???

        Irrota pohjaproppu!


    • viimeinen primera

      Mulla tehtiin sama remontti. Öljyä ei kulu enää, tai ainakaan toistaiseksi.

      • teuvo vieteri

        Vaimolle tehtiin kanssa merkkihuollossa. Huoltopäällikkö rasvasi ja hoonasi vaimon takapään kuntoon!


    • Sama vika

      Vähän kinnostaisi saada tilannekatsausta p12:sen öljynkulutuksesta remontin jälkeen.

      Ja koneremontilla en tarkoita vaihdettuja männänrenkaita, vaan että kone (lohko) on porattu ylikokoon ja siihen on vaihdettu männät.

      Tämän ketjun ensimmäisen kirjoittajan mukaan öljynkulutus loppui. Omaa autooni on tehty vastaava remontti mutta öljyä kuluu edellee 2-4 dl tuhannella riippuen ajotavasta.

      Mikä on tilanne muilla, joiden koneelle on tehty "isompi" remontti? Viekö öljyä minkä verran vai ei lainkaan?

      Jos öljynkulutus on palannut, niin haluaisin kerätä näistä yksilöistä listaa ja viedä asiaa eteenpäin. Nythän kyseessä ei mielestäni ole enää "normaali" kulutus (alle 0,5 litraa tonnilla), vaan viasta johtuva kulutus.. jota on yritetty korjata muttei ole korjaantunut.

      • Rikkinäinenprimera

        Vanha ketju, mutta itselle ajankohtainen aihe. Primera 1.8 2005. Uutena ei öljynkulutusta. Öljynkulutus alkanut n. 60tkm kohdalla. Pitkälle yli 200tkm riitti yksi 4 litran lisäyskannu 15tkm vaihtovälille siis selvästi alle 0.5 litran ohjearvon. Kunnes viimeisen vuoden aikana öljynkulutus lähti nousemaan ja 245tkm kohdalla nelossylinterin pakoventtiili rikkoutui pitkään jatkuneen öljynpolton seurauksena. Yksi 4 litran öljy kannu riitti tuossa vaiheessa enää 3tkm ajoon. Nelossylinterin puristuspaine 4 Bar sekä vikakoodi p0304: nelonen ei meinaa sytyttää. Taskulampulla tulpanreiästä, kun tähystää niin nelossylinterin männän päällä on jotain mustaa märkää mönjää. Muut sylinterit terveen näköisiä ja puristuspaineet kohdallaan.

        No ei siinä mitään, ajetaan leima loppuun 3 pytyllä ja paaliin. Ja jos Nissan kerran sanoo, että auton normaali käyttöikä on 200tkm, niin yliajallehan tässä jo päästiinkin...


      • selvitystä

        Ei kulu kun desi kymppitonnissa, korkeintaan! Taitaa olla viimeisiä rimpuloita liukuhihnalta, britti homot pistäneet kunnon momenttiin!


    • Nissanp12kapina

      Primera 2004 1.8l manuaali 171 000 thkm ajettu edellinen öljynvaihto oli 155000 lisäsin n.1l tuona aikana!!!!! Ja se 5 vaihdekin toimii kuin unelma ( siis laakerit) täysin alkuperäinen paketti tehtaan jäljiltä...olisiko sisäänajolla uutena ja käytetyillä öljyillä / revittelyn puuttuminen / 98e käytöllä jotain vaikutusta ja polttoainettakin vie n. 6.2l sadalla ja kiipeää mäkiä ylös 5 vaihteella 850 prm ! Olen todella tyytyväinen hiljaiseen nismoon, oisiko joku lohkon materiaali vaihtelu / tai valamisen jälkeinen jäähdytys? ehkä syy ,

      • cuttaperkaa

        Kyllähän vaikuttaa tietysti huolto ja käyttö tapa myös, tuohon vikaan! Eli lohkossa pito ja öljynvaihdot ajallaan! Mutta tehdasvika joka tietysti ilmenee jo sisäänajon aikana!


    • mika___79

      muistaako kukaan mitä nuo remontit mäntien ja sorvaamisen ylikokoon on tullut maksamaan. voisiko joku ilmoittaa minulle osoitteeseen [email protected]

    • anonyymi_hte

      Älkää syöttäkö öljyä moottoriin se riittää kun sentti yli alarajan,liika öljy voi Stefan rikkoa

    • Anonyymi

      Väärä öljy, TB:n öljy ei käynyt ennen eikä nyt Nissaniin , Mobil 1 rally Formula on Nissaniin paras,mutta olen käyttänyt Fixuksen 5w40 öljyä ja se on pysynyt koneessa, ja ei ole tarvinnut lisätä vielä kertaakaan, (nissan primera 1,8)

      • Eiköhän keskustelun aiheena ollut Nissani ole jo paalattu, joten voinet rauhoittua. ; )


    • Anonyymi

      Kyllä ihmettelen miten kaikki ostaa sen paskatalikkoon joutuvan auton, jos se on paska niin heittäkee se tunkioon, ostakee BMV ja naarakee 😎

    • Anonyymi

      Tässä helppo ja tehokas korjaus P12 moottorin öljyn syöntiin.
      Kaada öljyn täyttöaukosta 12 kananmunaa ja 3dl siirappia.
      Käynnistä moottori ja aja kuumaksi. Lisää kolme keltuaista ja aja 10km vaihtelevalla kuormituksella. Öljynkulutus pitäisi olla nyt normaali.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe