terveisiä agadirista

lapsen kanssa

terveisiä agadirista :) tulimme sieltä toissa päivänä. Oli vain viikon reissu, harmi sillä olisimme viihtyneet pidempäänkin!! saatiin kauniita valokuvia muistoksi. Ihmiset olivat todella ystävällisiä, ja ruoka hyvää. Shems oli loistava hotelli, kävelymatkan päässä kaikesta, taljborista, rannasta, kaupoista, soukista.... Teimme hyviä ostoksia soukista ja uniprixista. Tulimme hyvin toimeen kauppiaiden kanssa ja täytyy sanoa että aika hyvät hinnat tingimme, olisiko ollut apua tuosta meidän suloisesta vaavista joka sulatteli kauppiaiden sydämet ;)

Maassa maan tavalla. Islamilaisen tavan mukaan on hyvä antaa almuja kerjäläisille, joten hoidimme asian niin, että mies laittoi taskuun dirhamit ja sitä pienemmät rahat joita sai summassa jakaa kerjäläisille (jos oli joukossa joku huijari niin ei se meidän taloutta kaada). ruoka on niin halpaa, että miksi ei olisi varaa maksaa kunnon tippiä. Laskettiin se heti aterian hintaan kuuluvaksi. Kantajia ym käytettiin vähän, ja jos käytettiin niin maksettiin hyvä tippi. Eli kyllä noi tipit ja almut voi laskea matkan hintaan kuuluvaksi, ei niistä nyt kuitenkaan tule viikossa kuin muutama euro.

Kuumuus ei ollut meille ongelma, aika mukavat ilmat. Saatin mukava rusketus. Samoin pukeutumisen kanssa ei ollut siis ongelmia kun ei ollut liian kuuma. Ei kyllä tulisi mieleenkään pukeutua siellä liian avonaisiin vaatteisiin. Eli miehelle t-paita ja polvenpeittävät shortsit vähintään ja naiselle kanssa polvet ja olkapäät piiloon.

Itse en mielelläni lähtisi yksin naisena mutta ymmärrän että on sellaisia huimapäitä jotka uskaltavat ;) mutta en sano etteikö onnistuisi... suosittelen kyllä pitkää hametta ja pitempää puseroa silti.

Sen voin vielä sanoa että oli kyllä kiva kun sellainen kännääminen puuttui katukuvasta kokonaan. Ensimmäisen kerran juoppojen kanssa oli ongelmia vasta paluulennolla suomeen. Paikalliset olivat ystävällisiä.

Lastenvaunut jäivät melko tarpeettomiksi, ergo-reppu oli todella loistava. Lapsen purkkiruoat otimme mukaan. Sieltäkin sai mutta aika suppea valikoima ja kalliimpaa kuin suomessa. Mutta varmasti ihan ok ruokaa silti. Vaipatkin otettiin mukaan, eli kyllähän niitä sieltäkin saa mutta en tiedä hinnoista ym. Itse tykkäsimme paikallisten lapsirakkaudesta, moni halusi koskettaa, ottaa syliin ja jopa pussata lasta. Jos pelottaa että vieraat koskettavat lasta niin suosittelemme jotain muuta kohdetta. Meidän tyttö kyllä nautti huomion keskipisteenä olosta :) äiskä ja iskä pääsi helpolla kun farkkuja sovitellessa myyjät leikittivät innoissaan pikkuista.

Itse olemme paljon matkustaneet ympäri maailmaa. Nyt eka kertaa lapsen kanssa. Kaikki meni todella hyvin. Paljon olisi vielä kerrottavaa mutta lopetan tähän. Olisi kyllä kiva mennä uudelleen. Jäi kyllä hyvät shoppailumahdollisuudet, ystävälliset ihmiset ja aurinko houkuttelemaan.....

Niin ja kiitos Kalevi ja muut hyvistä vinkeistä!!! :) Olivat hyödyksi :) Mehubaari shemsiä vastapäätä oli loistava, varsinkin juice de avocado ja juice de avocado aux noix tai jotain sinne päin. eli avokado-smoothie ja avokado-manteli-smoothie. Slurps...... no, nyt pitää kyllä lopettaa..... :D

10

1310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmu

      Moi! Mekin olemme menossa Shemsiin ensi viikon lähdöllä - voitko kertoa jotain ko. hotellista, jotain mitä jäi ennakkotiedoista puuttumaan? Oliko huoneissa esim. silitysrautaa? Oliko huoneet iltaisin kylmiä? Mitään vinkkejä lähiympäristön paikoista, esim aamupalapaikkoja (emme halunneet ottaa sitä hotellista koska vaihtelu virkistää :) ).

      • lapsen kanssa

        Terve :) eli meillä oli majoituksena yksiö, jossa erillinen makuualkovi, mahduimme sinne mainiosti. Huoneessa oli hyvä joskin vaatimaton keittovarustus. Silitysrautaa/lautaa ei ollut. Pyyhkeet vaihdettiin päivittäin, vuode pedattiin, lattia pyyhittiin, mutta ei tiskattu. Keittotason johto oli paikoin vähän epämääräisen näköinen mutta vältyimme sähköiskuilta ja taso toimi hyvin vaikka hitaasti :) vettä sai hyvin keitettyä. Lämmitin oli huoneessa mutta emme käyttäneet sitä. Silti tarkenimme hyvin. Ajoittain oli kyllä viileää (varsinkin kivilattia). Suosittelen lämpimiä yövarusteita (pitkä kerrasto villasukat). Pestiin ite paljon pyykkiä - seuraavan kerran ottaisin narunpätkän kun ei ollut mitään pyykkinarua. hengareita tietty kyllä oli.

        Vastapäätä hotellia on mehubaari josta saa mahtavia smootheja ja tuorepuristettuja mehuja. La veranda oli myös lähellä. Loistava kahvila/konditoria myymälä. Sawma supermarketti on vastapäätä. Hyviä kebabeja saa la verandan vieressä olevista kahdesta pikkukioskista. Onhan siellä paljon hyviä ruokapaikkoja ja kahviloita muuallakin mutta näissä kävimme useimmiten (lapsen kanssa meni vähän pikaruokalinjalle ja tuli itsekin enemmän kokkailtua ;))

        Hotellilla oli hyvä allasalue. Jos halusi aurinkotuolin täytyi tosin mennä ajoissa paikalle :) rantaan verrattuna allasalue oli suojaisampi eli lämpimämpi ja siellä saattoi olla vaikka bikineissä (pelkkiä turisteja). Rannalla oli mielestäni mukavampaa mutta tuulisempaa. Aika hienon rusketuksen siellä kyllä saa aikaiseksi jos haluaa :) uv-indeksi on noin 5-7 eli suomen aurinko voimakkaimmillaan (ja vähän päälle). ai niin ja varokaa - hotellin uimaaltaan nurtsillekin saa kyllä levitettyä mukavasti viltin mutta siellä on kusiaispesä yhdessä kohtaa :D

        kerrospukeutuminen kannattaa, sää on "haasteellinen". välillä auringossa tulee kuuma ja sitten varjossa/tuulessa kylmä. Eli päivän lämmetessä voi heitellä päällimmäisiä vaatteita pois.

        Kaupat on lähellä. Uniprixista teimme parhaat ja edullisimmat farkkuostokset (soukissa samat housut oli hyvälläkin tinkaamisella kalliimmat). Artisane käsityökoulu oli hyvä kohde. Soukissa myytiin makeita kenkiä edullisesti :) Soukissa voi tehdä hyviä löytöjä. "no merci" on hyvä osata sanoa ranskaksi :) eli kaupustelijoille voi ystävällisesti kieltäytyä.

        esimerkkinä soukista: miehelle tarjottiin farkkuja 400 dirhamilla, sanottiin että ei, 100 dirhamia korkeintaan. lopulta hinta oli 200 dirhamia (uniprixista olisi saanut 150:llä). vieressä englantilaiset turistit maksoivat samoista housuista 300 dirhamia :D tarkkana kandee olla, mutta voi olla silti ystävällinen.

        Käytiin lintupuistossa ja ihan tykättiin. Samoin käytiin maanjäristysmuseossa ja portugalilaisessa puistossa, ihan ok. Meille oli kyllä antoisaa kun etukäteen tutustuimme vähän paikan historiaan ja kulttuuriin netistä lukemalla. Ei siitä ole niin kauan kun puolet kaupungin asukkaista kuoli maanjäristyksessä 60-luvulla ja kaupunki rakennettiin uudestaan vähän länsimaisemman näköiseksi.....

        no, taas aika paljon tekstiä, minkäs sille voin kun on paljon asiaa :D


      • Mimmu
        lapsen kanssa kirjoitti:

        Terve :) eli meillä oli majoituksena yksiö, jossa erillinen makuualkovi, mahduimme sinne mainiosti. Huoneessa oli hyvä joskin vaatimaton keittovarustus. Silitysrautaa/lautaa ei ollut. Pyyhkeet vaihdettiin päivittäin, vuode pedattiin, lattia pyyhittiin, mutta ei tiskattu. Keittotason johto oli paikoin vähän epämääräisen näköinen mutta vältyimme sähköiskuilta ja taso toimi hyvin vaikka hitaasti :) vettä sai hyvin keitettyä. Lämmitin oli huoneessa mutta emme käyttäneet sitä. Silti tarkenimme hyvin. Ajoittain oli kyllä viileää (varsinkin kivilattia). Suosittelen lämpimiä yövarusteita (pitkä kerrasto villasukat). Pestiin ite paljon pyykkiä - seuraavan kerran ottaisin narunpätkän kun ei ollut mitään pyykkinarua. hengareita tietty kyllä oli.

        Vastapäätä hotellia on mehubaari josta saa mahtavia smootheja ja tuorepuristettuja mehuja. La veranda oli myös lähellä. Loistava kahvila/konditoria myymälä. Sawma supermarketti on vastapäätä. Hyviä kebabeja saa la verandan vieressä olevista kahdesta pikkukioskista. Onhan siellä paljon hyviä ruokapaikkoja ja kahviloita muuallakin mutta näissä kävimme useimmiten (lapsen kanssa meni vähän pikaruokalinjalle ja tuli itsekin enemmän kokkailtua ;))

        Hotellilla oli hyvä allasalue. Jos halusi aurinkotuolin täytyi tosin mennä ajoissa paikalle :) rantaan verrattuna allasalue oli suojaisampi eli lämpimämpi ja siellä saattoi olla vaikka bikineissä (pelkkiä turisteja). Rannalla oli mielestäni mukavampaa mutta tuulisempaa. Aika hienon rusketuksen siellä kyllä saa aikaiseksi jos haluaa :) uv-indeksi on noin 5-7 eli suomen aurinko voimakkaimmillaan (ja vähän päälle). ai niin ja varokaa - hotellin uimaaltaan nurtsillekin saa kyllä levitettyä mukavasti viltin mutta siellä on kusiaispesä yhdessä kohtaa :D

        kerrospukeutuminen kannattaa, sää on "haasteellinen". välillä auringossa tulee kuuma ja sitten varjossa/tuulessa kylmä. Eli päivän lämmetessä voi heitellä päällimmäisiä vaatteita pois.

        Kaupat on lähellä. Uniprixista teimme parhaat ja edullisimmat farkkuostokset (soukissa samat housut oli hyvälläkin tinkaamisella kalliimmat). Artisane käsityökoulu oli hyvä kohde. Soukissa myytiin makeita kenkiä edullisesti :) Soukissa voi tehdä hyviä löytöjä. "no merci" on hyvä osata sanoa ranskaksi :) eli kaupustelijoille voi ystävällisesti kieltäytyä.

        esimerkkinä soukista: miehelle tarjottiin farkkuja 400 dirhamilla, sanottiin että ei, 100 dirhamia korkeintaan. lopulta hinta oli 200 dirhamia (uniprixista olisi saanut 150:llä). vieressä englantilaiset turistit maksoivat samoista housuista 300 dirhamia :D tarkkana kandee olla, mutta voi olla silti ystävällinen.

        Käytiin lintupuistossa ja ihan tykättiin. Samoin käytiin maanjäristysmuseossa ja portugalilaisessa puistossa, ihan ok. Meille oli kyllä antoisaa kun etukäteen tutustuimme vähän paikan historiaan ja kulttuuriin netistä lukemalla. Ei siitä ole niin kauan kun puolet kaupungin asukkaista kuoli maanjäristyksessä 60-luvulla ja kaupunki rakennettiin uudestaan vähän länsimaisemman näköiseksi.....

        no, taas aika paljon tekstiä, minkäs sille voin kun on paljon asiaa :D

        Kiitos kovasti vastauksestasi ja hyvistä vinkeistä, entistä enemmän innostuin vain lähdöstä :) Pitää toivoa että sää suosii ja pään saa tyhjennettyä työasioista!


    • msr

      Oliko siellä millainen keli? Siis paljonko lämmintä-olen seurannut eri paikoista netissä ja kaikki näyttää eri lukemia-tänäänkin taisi olla 13- 21 jakauma.Olen menossa kuukauden kuluttua ja jännään kerkeekö lämmetä miten...

      • lapsen kanssa

        nyt tammi-helmikuun vaihteessa sää vastasi suomen kesää paitsi illat ja yöt viileämpiä. lapsen kanssa se oli mukava kun ei tarvinnut varoa aurinkoa, pääsi itse helpommalla. seuraavan kerran menisimme ehkä kuitenkin juuri helmi-maaliskuun vaihteessa, voisin kuvitella että olisi silloin aika mukavat ilmat. ainakin huhtikuu on jo varmaan aika kuuma. meillä viikon ajalle osui pari pilvistä päivää (harmi) mutta nekin käytimme hyödyllisesti kaupunkia kierrellen :) mutta niitä lukuunottamatta siis oli loistava sää. sateet ja tuulet tulivat yöaikaan eli niistä ei ollut meille haittaa. mutta ymmärtäisin että tämä aika on juuri sateisinta (aika vähäistä kuitenkin). kk päästä parempi.

        http://finnish.wunderground.com/global/stations/60250.html

        kokeilepa jos tuo linkki toimisi. siellä löytyy agadirin säätiedotteet 5 päivän ajalle, sieltä pitäisi löytyä myös säähistoriaa. ehkä oletkin jo tuon linkin löytänyt?


      • Olen vasta menossa, ja nykyisin säät ovat hyvin kummalliset.Marokossa kevät on tulossa, ja ainakin aikaisempien vuosien mukaan säät kyllä lämpenevät mitä pidemmälle kevääseen mennään.En ole ollut Agadirissä tammi-helmikuussa, mutta maalis-ja huhtikuussa on ihan mukavan lämpöistä.No yöt saattavat kyllä tuolloinkin olla vähän viileitä.Kyllä se siitä. Hyvää matkaa toivoo kalevi.


      • msr
        kalevi.s kirjoitti:

        Olen vasta menossa, ja nykyisin säät ovat hyvin kummalliset.Marokossa kevät on tulossa, ja ainakin aikaisempien vuosien mukaan säät kyllä lämpenevät mitä pidemmälle kevääseen mennään.En ole ollut Agadirissä tammi-helmikuussa, mutta maalis-ja huhtikuussa on ihan mukavan lämpöistä.No yöt saattavat kyllä tuolloinkin olla vähän viileitä.Kyllä se siitä. Hyvää matkaa toivoo kalevi.

        Olen tosiaan menossa maaliskuun eka viikolla, joten jos joku on siellä esim. vk.7/8 niin voisiko laittaa tilanne tietoa-helpottaisi pakkaamista ja onhan se selvä, että lämpöä minä kaipaan tänne pakkasten keskelle, joten tahtoisin kuulla siellä olevan ihanan lämmintä ja aurinkoista-------¤


      • msr kirjoitti:

        Olen tosiaan menossa maaliskuun eka viikolla, joten jos joku on siellä esim. vk.7/8 niin voisiko laittaa tilanne tietoa-helpottaisi pakkaamista ja onhan se selvä, että lämpöä minä kaipaan tänne pakkasten keskelle, joten tahtoisin kuulla siellä olevan ihanan lämmintä ja aurinkoista-------¤

        Olen vieraillut Marokossa ja lähinnä Agadirissä yleensä maalis-huhtikuussa.Minulla ei ole ollut moittimista ilmojen suhteen.Minä myöskin pidän lämpimästä. Tosin tänä päivänä eivät oikein nuo vanhat merkitkään pidä paikkaansa. Illat ovat viileähköjä, mutta lämpötila päivisin on ollut reilusti päälle 20asteen.Vuosi sitten oli joitakin päiviä, jolloin mittari varjossa kipusi yli 30 asteen.Vuosi sitten sadetta ripsahti pari kertaa.Iltoja varten olisi hyvä varata jotain vähän lämpimämpää päälle.Kuten jo tuossa alussa totesin niin tänä päivänä säästä puhuminen on varsin vaivalloista.Itse olen menossa 1.3. ja toivon myöskin aurinkoa ja lämmintä.Hyvää matkaa.


      • msr
        kalevi.s kirjoitti:

        Olen vieraillut Marokossa ja lähinnä Agadirissä yleensä maalis-huhtikuussa.Minulla ei ole ollut moittimista ilmojen suhteen.Minä myöskin pidän lämpimästä. Tosin tänä päivänä eivät oikein nuo vanhat merkitkään pidä paikkaansa. Illat ovat viileähköjä, mutta lämpötila päivisin on ollut reilusti päälle 20asteen.Vuosi sitten oli joitakin päiviä, jolloin mittari varjossa kipusi yli 30 asteen.Vuosi sitten sadetta ripsahti pari kertaa.Iltoja varten olisi hyvä varata jotain vähän lämpimämpää päälle.Kuten jo tuossa alussa totesin niin tänä päivänä säästä puhuminen on varsin vaivalloista.Itse olen menossa 1.3. ja toivon myöskin aurinkoa ja lämmintä.Hyvää matkaa.

        ollaan menossa myös 1.3! Katselin sää ennusteita ja kyllähän tuo näyttäisi lämpenevän...näiden pakkasten jälkeen 15 tuntuu jo hyvälle!Pääasia että pääsee uuteen paikkaan ja lomalle!!Kiitoksia kaikista hyvistä neuvoista ja hyvää lomaa myös sinulle!:)


    • odotan malttamattomana

      Hei! Oli kiva lukea viestejäsi, niissä oli paljon tiedon jyväsiä ensikertalaiselle. Mekin menemme Shems hotelliin, kiva kuulla, että on ihan mukava hotelli. Olisi kiva kuulla lisää, jos vaan viitsisit vinkkejä kirjoitella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1798
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      179
      1301
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1158
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      34
      1053
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      81
      977
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      806
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe