mustarastas

amar

kuka tietää/ osaa sanoa mitä mustarastaan näkeminen tarkoittaa? Muistelisin sen kertovan suru-uutisista tai jonkun läheisen kuolemasta.
Tapahtui niin jännä juttu että pisti miettimään...
Kotiin tullessani (asun kerrostalossa) ulko-oven edessä kyyhötti mustarastas. Pysähdyin hölmönä katsomaan sitä,ajattelin ensin että onkohan lie loukkautunut...mutta sitten lintu hypähti eteenpäin,melkein kenkäni päälle. Se katsoi minua pää kallellaan eikä ollut lähdössä minnekkään. Sitten se vain lensi pois.

Niin oli outoa että jäi oikein häiritsemään...ja mieleen palasi tuo taikausko, mikä on se uskomus joka liittyy mustarastaaseen..
tietäisikö joku?

52

45425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se nyt hieman

minuakin..kiitos;).

• Musta rasta

Mustarastas on miellyttävä lintu, jonka näkeminen ei tiedä mitään pahaa. Se asuu mielellään ihmisten lähistöllä, saattaa jopa tehdä pesän asunnon parvekkeelle, jos sitä ei häiritä.

Jos mustarastaan onnistuu saamaan ystäväkseen, se voi tulla vaikkapa syömään kädestä. Talvisaikaan tykkää syödä kuivattuja omenanlohkoja, mutta muuten on kaikkiruokainen, syö kaikkea hyönteisistä kauraryyneihin.

Mustarastaita näkee usein. Pikimusta runko ja kirkkaan oranssinkeltainen, hiukan alas päin kaartuva nokka. Moni sekoittaa sen kottaraiseen, jolla puolestaan on valkoisia pilkkuja höyhenpeitteessään ja vaaleamman keltainen nokka.

Mustarastas on hyvä matkimaan, se voi matkia mm. kännykän soittoääntä tai paloauton ääntä. Tiedetään mm. tapauksia, joissa se huutelee lämpimikseen pihalla Nokian oletussoittoääntä. Mustarastas on myös kova poika katselemaan ihmistä lähietäisyydeltä.

• Anonyymi
        Musta rasta kirjoitti:

Mustarastas on miellyttävä lintu, jonka näkeminen ei tiedä mitään pahaa. Se asuu mielellään ihmisten lähistöllä, saattaa jopa tehdä pesän asunnon parvekkeelle, jos sitä ei häiritä.

Jos mustarastaan onnistuu saamaan ystäväkseen, se voi tulla vaikkapa syömään kädestä. Talvisaikaan tykkää syödä kuivattuja omenanlohkoja, mutta muuten on kaikkiruokainen, syö kaikkea hyönteisistä kauraryyneihin.

Mustarastaita näkee usein. Pikimusta runko ja kirkkaan oranssinkeltainen, hiukan alas päin kaartuva nokka. Moni sekoittaa sen kottaraiseen, jolla puolestaan on valkoisia pilkkuja höyhenpeitteessään ja vaaleamman keltainen nokka.

Mustarastas on hyvä matkimaan, se voi matkia mm. kännykän soittoääntä tai paloauton ääntä. Tiedetään mm. tapauksia, joissa se huutelee lämpimikseen pihalla Nokian oletussoittoääntä. Mustarastas on myös kova poika katselemaan ihmistä lähietäisyydeltä.

Nyt kuvailit vain koiraspuolisen mustarastaan.

• anikki 7

Minä muistelisin, että ei mustarastas ole se pahan tuoja, mutta palokärki pitäisi olla kuoleman merkki.
      Miten niin? Ehkäpä sen valittava huuto on peloittanut vanhan kansan ihmiset.

• Anonyymi

Palokärki lensi edestäni ja otti siivellä vauhtia niin ,että kuului löpsäys. Puolen vuoden sisällä kuoli 4 sukulaista

• anskuli123

Viimeksi kun mustarastaan näin niin olin juuri saanut tietää ukkini kuolemasta... siellä se takapihalla istui pihlajalla eikä lähtenyt millään pois tuijotti vain...

• minskuli

...eli asuin englannissa tällöin ja näin unta että makasin auringossa ruohikolla kädet hieman levällään. (nautin elämästäni) kun mustarastas istuutui vasemman käden ja kroppani väliin ja viipyi siinä hetken. sitten se lensi pois. uni sai minut miettimään sen merkitystä, koska olen joskus muulloinkin saanut enteitä tulevasta, ja kerroin siitä sisarelleni, joka asuu ruotsissa. Meni pari viikkoa kun hän soitti ja sanoi että isämme oli pahoinpidelty yllättäen ihan sairaalakuntoon hänen ollessaan työmatkalla helsingissä. hän joutui olemaan sairaslomalla viikkoja mutta parantui kuitenkin melkein täysin. ....se taisi olla se minun mustarastaani... Tuossa löysin tämän viestiketjun kun mieheni oli ulkona ja huomasi mustarastaan joka oli tullut aterioimaan pihalle lintulaudan alle. Otti kuvan kännykällä ja tuli näyttämään. Uskottavahan se oli vaikka varsin pohjoisessa asutaankin...vaikka en tiedä on kait se täälläkin ihan yleinen, napapiirin tuntumassa. ...toivotaan nyt sitten ettei mitään pahempaa tapahdu...

• Anonyymi

Siis se lintuko otti kuvan ???

• Anonyymi

Myös mun mieheni kuoli, pihassa oli 2päivää mustarastas se lensi myös naapuriin sielläkin kuoli. Lapissa tapahtui, siellä ei ole mustarastaita..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös mun mieheni kuoli, pihassa oli 2päivää mustarastas se lensi myös naapuriin sielläkin kuoli. Lapissa tapahtui, siellä ei ole mustarastaita..

Myös päivänä, kun äitini nukkui pois, tulin kotiin äidin luota katsoin ulos, istui mustarastas takapihallani pitkään. Ei koskaan aikaisemmin ollut näkynyt. Tuli vielä seuraavana päivänä kaverin kanssa ja sen jälkeen ei ole enää näkynyt.
        Äitini oli karjalasta ja siellä on kerrottu olevan mustia saattajalintuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli varmasti sitten mustalintu, Suomessa mustalintua tavataan pesivänä pääasiassa Oulun pohjoispuolella

• lertsi

Mustarastaasta ei Suomessa varsinaista perimätietoa ole, onhan se lisääntynyt vasta viime aikoina, joten se ei ole mikään huuhkajaan, palokärkeen tai vaikkapa käkeen verrattava ennuslintu täällä pohjolassa. Keski-Euroopassa mustarastaaseen liittyy aina kuolema, joko oma tai hyvin rakkaan lähimmäisen. Juuri tällainen luoksetulo sanoman välittämiseksi on tunnettua. Myös kaiken menettäminen on mahdollista, ilman kuolemaa, mutta kuitenkin pohjalle pudoten. Englantilainen sanontakin muistuttaa: "Kun mustarastas tulee luoksesi, kiiruhda tekemään testamenttisi".

• Nimetön

mutta jos käki tulee lähelle (esim. pihaan) se tietää kuolemaa.Jos kuulee käen kukkuvan kauempana se kukkuu onnenvuosia.

• sitten oikein

mukavaa,meinaan sitä kun mustarastas on pyörinyt
      täällä pihapiirissä koko talven (Keski-Suomi)..
      käki käynyt kesällä kukkumassa pihapiirissä ja
      palokärkikin on käynyt pistäytymässä..pitäisikö
      tässä jo huolestua?,sen sijaan että on ollut
      iloinen näkemästään..

• jepsa

hehehe, ja kaikki tietää kuolemaa. varaudu :)

• Anonyymi

Mutta mieleeni tulee juttu kun käki lensi naapurin pensasaidasta toisen naapurin pensasaitaan.. Mihin käki lensi sen Talon vanha isoisä kuoli. Taisi käydä vieraissa ainakin juoruttiin sellaista tiedä häntä.et sillee luontoa ei voi huijata.

• Anonyymi
        jepsa kirjoitti:

hehehe, ja kaikki tietää kuolemaa. varaudu :)

Kurjet tuli pihaan ja kiersi Talon ympäri. Vanha pariskunta oli kauhussaa.
        Tilanne jatkui viikon sisällä tuli tieto,että ovat päässeet vanhustaloon Koti jäi tyhjilleen.
        Talo myytiin vieraille. Vanhukset eivät enää koskaan käyneet entisessä pihapiirissä.

• Freezing Moon

Minulle kävi näin...Ei ollut mustarastas asialla vaan kaksi korppia.
      Olin tuossa muutama viikko sitten mökilläni ja näin äitini kanssa kuinka kaksi suuri kokoista mustaakin mustempaa korppia liiteli läheisessä metsässä ja raakkuivat ilmeisiseti surusanomaa...
      Ihastelimme tottakai niitä niin kauan kun siinä olivat...
      Nooh nyt sitten torstaina rakas isoäitin nukkui pois...
      Että taisivat korpit olla enne lähdöstä....

• enne vai ei

minun ukkini ja mummini kuolivat, vaikka mikään lintu ei käynyt etukäteen ilmoittamassa. Monen muunkin tiedän kuolleen ilman lintujen viestiä.

• enne vai ei kirjoitti:

minun ukkini ja mummini kuolivat, vaikka mikään lintu ei käynyt etukäteen ilmoittamassa. Monen muunkin tiedän kuolleen ilman lintujen viestiä.

...aina iloitsen,kun keväisin eksynyt mustarastas käväisee pihassamme nokkimassa välipalaa. Etelänmatkoilla aina haluan puistoihin kuuntelemaan niiden ihanaa huilua. Uskallankohan enää.

• runsaasti korppeja

minä näen korppeja aivan niin paljon kuin haluan, vaikka joka päivä. koko suomen väestön pitäisi olla varmaan jo haudassa, kun näen niitä niin paljon...

• totta_on
        enne vai ei kirjoitti:

Ei ne linnut tyhmille näyttäydy, vain tietoisille ihmisille :D :D :D

• Anonyymi
        enne vai ei kirjoitti:

Oletko kysynyt kaikilta sukulaisilta,ystäviltä ja naapureita. Voihan,olla,että heillä on jokin muu reitti.
        Esim. orava voi tehdä on myös tiedottajaa tehtävää.
        Joillekin kuoleman jälkeen tulee viestin tuoja. Esim.peippo tuli ikkunalaudalle kuoleman jälkeen. Katsoo sisälle. Parina päivä teki tämän Ei koskaan ennen eikä jälkeen.

• Tyhmä Kansalainen

Mustia rastaita näen päivittäin... ovat näes yleisiä täälläpäin..
      Minusta ei ole haittaa rastaille, eikä niistä minulle. Kun rauhassa istun ei niillä ole mitään pelättävää ja tulevat melkein polven päälle istumaan. Ei mitään kuoleman sanansaattajia ole ainakaan minulle...

Samaten entisellä asuinsijoillani palokärjet olivat tuttuja asukkaita... eivät mitään enteilleet. Sen kun olivat vain ja asustelivat.

• Leskirouva

Olimme kesäkuun lopussa mökillämme. Mustarastas lensi aidalle, istui siinä rauhassa ja katseli ja käänteli päätään. Koska mieheni oli jo silloin huonossa kunnossa, tuli mieleeni, mitähän se tietää. Olimme silloin viimeisen kerran mieheni kanssa yhdessä mökillä. Mieheni kuoli syyskuun puolessa välissä.Uskon siis enteisiin.

• Tilda Maa
        Leskirouva kirjoitti:

Olimme kesäkuun lopussa mökillämme. Mustarastas lensi aidalle, istui siinä rauhassa ja katseli ja käänteli päätään. Koska mieheni oli jo silloin huonossa kunnossa, tuli mieleeni, mitähän se tietää. Olimme silloin viimeisen kerran mieheni kanssa yhdessä mökillä. Mieheni kuoli syyskuun puolessa välissä.Uskon siis enteisiin.

Linnut ovat kautta aikojen olleet viestejä rajan tuolta puolen.ettekö tunne laulua Varpunen jouluaamuna.Mutta ei kaikki linnut ennusta kuolemaa...Pihallamme on mustarastas koko ajan. ei se mitään ennusta! Jos taas tuo viestin taivaasta sinne menneiltä rakkailtani, niin hyvä on!

• lintupiha
        Tilda Maa kirjoitti:

Linnut ovat kautta aikojen olleet viestejä rajan tuolta puolen.ettekö tunne laulua Varpunen jouluaamuna.Mutta ei kaikki linnut ennusta kuolemaa...Pihallamme on mustarastas koko ajan. ei se mitään ennusta! Jos taas tuo viestin taivaasta sinne menneiltä rakkailtani, niin hyvä on!

Otsikon mukaan, pihassa pörrää kaikki ed. mainitut linnut.
        Ei ole ollut kuolemaa, saatikka muuta.
        Iloa kylläkin, niiden laulusta, ja paljon!!!
        Hauskaa kesää kaikille!!
        Jos ajattelee kaiken maailman uskomuksia,
        niin niitähän voi liittää aivan mihin elämän tilanteeseen vaan?
        Nauttikaa luonnosta, YM.YM.
        T: ainahan kaikkee sattuu.

• Mustarastas talviaamuna
        lintupiha kirjoitti:

Otsikon mukaan, pihassa pörrää kaikki ed. mainitut linnut.
        Ei ole ollut kuolemaa, saatikka muuta.
        Iloa kylläkin, niiden laulusta, ja paljon!!!
        Hauskaa kesää kaikille!!
        Jos ajattelee kaiken maailman uskomuksia,
        niin niitähän voi liittää aivan mihin elämän tilanteeseen vaan?
        Nauttikaa luonnosta, YM.YM.
        T: ainahan kaikkee sattuu.

Olin puolitoistavuotta sitten pitkällä sairaslomalla ja oli aikaa seurata luonnoilmiöitä.Eräänä lauantaiaamuna tammikuun lopulla mustarastas istahti lumiselle parvekkeen kaiteelle ja viritti surumielisen huilunsa.Tapaus oli mielestäni siinämäärin erikoinen,että tallensin tapahtuman kellonajan ja päivämäärän kännykkäni muistiin.Asia jäi jo pois mielestä kunnes eräs ystäväni myöhemmin keväällä kertoi yhteisen ystävämme kuolleen juuri tuolloin kun lintunen kävi parvekkeellani...ennusmerkkejä on kohdalleni osunut aiemminkin ja lintu sanansaattajana.
        T:Ennustajaeukko

• Miiamie
        Mustarastas talviaamuna kirjoitti:

Olin puolitoistavuotta sitten pitkällä sairaslomalla ja oli aikaa seurata luonnoilmiöitä.Eräänä lauantaiaamuna tammikuun lopulla mustarastas istahti lumiselle parvekkeen kaiteelle ja viritti surumielisen huilunsa.Tapaus oli mielestäni siinämäärin erikoinen,että tallensin tapahtuman kellonajan ja päivämäärän kännykkäni muistiin.Asia jäi jo pois mielestä kunnes eräs ystäväni myöhemmin keväällä kertoi yhteisen ystävämme kuolleen juuri tuolloin kun lintunen kävi parvekkeellani...ennusmerkkejä on kohdalleni osunut aiemminkin ja lintu sanansaattajana.

Kun luen näitä edellisiä viestejä, niin täytyy sanoa että kylmät väreet kulkevat selkäpiitä pitkin. Olimme eilen mieheni enon hautajaisissa. Samalla hetkellä kun hautajaisväen miehet peittivät viimeisillä lapiollisilla hautakuoppaa lensi mustarastas matalalla yli surevien omaisten. Lintu lensi hautakuopan ylitse ja hävisi metsikköön. Suruviestiähän tämä lintu ei varsinaisesti tuonut, mutta jotenkin yliluonnollista kumminkin.

• Iiris Lampi
        Miiamie kirjoitti:

Kun luen näitä edellisiä viestejä, niin täytyy sanoa että kylmät väreet kulkevat selkäpiitä pitkin. Olimme eilen mieheni enon hautajaisissa. Samalla hetkellä kun hautajaisväen miehet peittivät viimeisillä lapiollisilla hautakuoppaa lensi mustarastas matalalla yli surevien omaisten. Lintu lensi hautakuopan ylitse ja hävisi metsikköön. Suruviestiähän tämä lintu ei varsinaisesti tuonut, mutta jotenkin yliluonnollista kumminkin.

Mites nyt suu pannaan, kun näin kokonaisen parven mustarastaita? Joukkosurma tulossa?

• äänetön kevät 2011
        Iiris Lampi kirjoitti:

Mites nyt suu pannaan, kun näin kokonaisen parven mustarastaita? Joukkosurma tulossa?

Nythän noita kuolee joukottain ympäri maailmaa. Ennustus?

• Tnmee

Oi meilllä ilmeisesti aina keväisin sama mustarastaspariskunta jo neljän vuoden ajan..ihanaa..sillon tietää kesän tulevan

• Anonyymi
        Mustarastas talviaamuna kirjoitti:

Minäkin voisi kirjoittaa pitkän jutun. Mitä linnut ovat elämäni varrella tienneet Hyvää ja pahaa. Ehkä linnut eivät kaikille kerro salaisuuksia. Onhan sukulaisia ja ystäviä paljon.

• Anonyymi
        Iiris Lampi kirjoitti:

Älä pilkaa vaan Ethän sinäkään kokoajan juokse.

• Vaito Pelkääjä

Miten minä ja sukulaiseni voivat olla enää elossa, kun kerrostaloalueemme pihoilla pesii mustarastaita, ja heräämme joka aamu niiden lauluun?

• Ennustuslintu

Ennustaakin Euroopan romahdusta; Kreikan, Irlannin ja Portugalin rosvopankit kuppaavat meiltä kaiken veren, eikun rahan, ja Suomi kuihtuu olemattomiin kuten aikoinaan Ruotsin hirmuvallan alla! Ruotsiinhan kiikutettiin samaan tapaan kaikki tuottavuus Suomesta; sekin oli SuurIsänmaallista!

• ikävä yllätys

Mitähän tämä sitten tietää? Toivottavasti ei mitään. Tänään kun tulin töistä, parvekkeellani oli kuollut mustarastas.

Meillä on kissan takia parveke verkotettu kattoon asti, mutta kaiteen alaosassa on pieni rako, josta tuo lintu on ilmeisesti päässyt parvekkeelle.

Poikani oli päivällä kotona ja hän kertoi että yhdessä vaiheessa kissa oli parvekkeella ja raaputti vimmatusti ja hän päästi sen sisälle. Hän ei silloin nähnyt siellä mitään lintua. Kun sitten laitoin tuon kuolleen linnun rukkaset kädessä pussiin ja keräsin sinne myös ympäri parveketta olleita höyheniä ja sulkia, huomasin siellä täällä veritippoja.

En tiedä, onko lintu tullut parvekkeelle samaan aikaan, kun kissa oli siellä ja kissa räpännyt tassulla sitä ja siinä vaiheessa kun poikani päästi kissan sisälle, lintu on ollut parvekkeen toisessa päässä ja vasta myöhemmin räpiköinyt siihen paikkaan, johon kuoli (lähemmäs ovea). Vai onko lintu tullut vasta sen jälkeen parvekkeelle, kun kissa oli jo sisällä ja sitten tuo lintuparka ei ole löytänyt ulosmenoa varten sopivaa aukkoa ja on törmäillyt siellä parvekkeella ja loukannut itsensä ja kuollut näihin vammoihinsa.

Tuntuu kyllä oudolta, että miten se on ylipäätään sopinut tulemaan sinne niin pienistä aukoista. Pikkutiaisia on joskus käynyt parvekkeella, mutta ne ovat aina melko nopeasti löytäneet tien ulos eikä meidän kissa ole koskaan päässyt tekemään niille mitään. Kerrankin kävi niin, että kissa kyykötti pöydän alla ja tarkkaili sieltä tiaista, joka aika nopeasti pääsi pois..

Joka tapauksessa tuntui tosi kurjalta löytää kuollut lintu omalta parvekkeelta. Toivottavasti tämä ei ole mikään ikävä enne.

• 19

Kertoo siitä, että olet nähnyt tavallisesti Suomen luonnossa esiintyvän linnun. Näen mustarastaita joka päivä taloni ympäristössä. Jos alan merkkaamaan jokaisen näkemäni mustarastaan päivämäärän ja kellonajan kalenteriin, niin enpä ehtisi mitään muuta tekemäänkään.

Mustarastaan näkemisessä ei ole mitään taikavoimia. Kukin voi hakea merkitystään miten haluaa.

En edes usko "ennustajaeukon" kertomusta ystävän kuolemasta samalla kellonajalla. Voisi vaikka laittaa todisteeksi kopion kalenterista ja ystävänsä kuolinhetkestä.

• rhrjy78

Mulla mustarastas on pesinyt räystään alla olevalla tasolla jo 8 vuotta.Ja hyvin menee,Mersu on autotallissa ja bonuksia tulee.

• Anonyymi

Minäpä Tiedän vastaavan jutun.
        Ei kannata kyseinalaistaa. Koska nykyihmiseltä puuttuu kyky. Olen siitä onnelisessa asemassa, että asun maalla ja jutellut paljon vanhojen ihmisten kanssa. Olen oppinut taitoja seurata luontoa. Luonnon suojelijat eivät tiedä mikä todellisuus luontoon kätkeytyy.Tarkoittaa ihmisen ja luonnon yhteiseloa. Kumpikin hyötyy toisistaan.

• surun kokenut

Heippa! Mustarastas on minun lempilintuni keväällä kuntelen milloin laulu alkaa soida lintu on matkijalintu joten alku soinnit on vähän niukkoja. Taikauskosta en tiedä mitään, mutta rakastan kyseistä lintua joka esiintyy pihallani ei ole suuria suruja tullut, surut tulee ilman mustarastasta.

• Anonyymi

Taikausko on väärä sana. Tarkennan luonnon tunteminen taito laji.

• pippi 11

Kuka tietää paraneeko haukan vahingoittama mustarastas kun on vain yksi sulka "peräsimessä" ja näyttää olevan vikaa toisessa siivessäkin.
      Olen ruokkinut sitä ja jatkan edelleen. Lintu asustaa pihamökin alla.
      Olis hauskaa tietää mitä tämän kanssa tapahtuu. Lintu ei lennä vaan pomppii pihalla.

• tietäjä2x

Mustarastaan näkeminen kertoo näkökyvyn olevan vielä tallella.

• pupu ja käpy

mulla on ikkunan alla 4m päässä ikkunasta kuusi ja sen alla asuu mustarastas pariskunta jo ties kuinka monetta vuotta... onnea se mulle ainakin on tuottanut laulamalla kauniimmin kuin mikään muu.Asui siellä tavellakin... sitä en tiedä oliko puoliso mukana kokoajan vai oliko ukkopuoli yksin... välillä niitä oli 1 välillä 2...Tuossa se pompottelee nytkin..

• kuvia

Mustarastas teki pesän parvekkeelleni. Nyt siellä on jo 3 vauhdilla kasvavaa poikasta, joita kumpikin vanhempi aktiivisesti ruokkii. Mielenkiintoista niitä on seurata. Pari vuotta sitten toinen mustarastas pari pesi myös åarvekkeellani, eivät sotke mitään. Eivät ne mitään pahaa ennusta.

• surulintu

Minun vaimoni oli lähdössä sairaalaan. Siinä taksia odotellessamme ihan viereemme pihakoivun okslle lennähti mustarastas. Koskaan ennen emme olleet sellaista pihallamme nähneet. Se tuntui minusta hyvin ahdistavalta. Vaimo ei kertonut tuntemuksistaan, eikä hän koskaan elossa siltä reissulta palannut.

Pari päivää ennen hänen kuolemaansa näin jälleen mustarastaan pihapuissamme. Minulle jäi siitä syvä kammo sitä lintua kohtaan.

• Rastaan ystävä.

Taikapellet taas liikenteessä.

• Lintubongari.

Kyllä on tyhmiä ihmisiä.

• uhanalainenlaji

Mustarastas on kevään merkki! :)

• Lintutietäjä

Se tarkoittaa, että olet nähnyt kauniin linnun ja samalla se ennustaa kaunista linnunlaulua piakkoin :)

• Anonyymi

Se tarkoittaa että näit linnun, itse olen nähnyt lukuisia erilaisia tänäkeväänä.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe