Luultavastikin tyhmä kysymys

suujarruista...

Elikkäs, kiikarissa olis tuollainen 12/76 Baikal IJ 27 Sporting, sillä olen lukenut, että hinta/laatu suhteeltaan pitäisi olla hyvä ase.

Mutta ainakin itseäni epäilyttää nuo ko aseessa olevat suujarrut, sillä ko kaliiberin potku on kuitenkin niin pieni että mitään hyötyä en ko keksinnöille keksi. Jostain olen tosin kuullut, että piiput ehkä jäähtyisivät hieman nopeammin jos nuo piiput ovat reijitetyt, muta mene ja tiedä...

Joten nyt kysymys kuulukin, että onko ko kapistuksista jotain haitta = syövätkö tehoa/sotkevatko kuviota tms??

Ja toinen kysymys, eroavatko Baikal IJ27 (ejektoreilla) ja tuo IJ27 Sporting toisistaan tuon lukituksen kestävyyden suhteen, sillä eikös noissa rata-aseissa pitäisi olla hieman kestävämpi lukitus?

Vai onko tuo - 100e perus IJ27/sportingin välillä hukkan heitettyä rahaa?

8

4820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

      suujarru on naurettava ajatus haulikkoon, sen rekyylin jokainen varmasti kestää ja hallitsee koska osuma ei ole yksittäisestä luodista kiinni. tuskinpa niissä Baikalin malleissa niin suuria eroja on, tähtäyslinja voi olla rata-aseessa parempi.

    • mie.

      suujarrut haulikossa taitavat olla vähän sama asia kun paavin pallit,ainakin kivääri puolella on tutkitusti todistettu että mitä kovempi paineinen kalberi sitä paremmin suujarru toimii,eikös haulikon piippun paineet ole koeponnistuksessakin ainoastaan jotakin 1000 barin paikeilla kun esim.7.62/53R(sotilaskiväärissä) paineet ovat miltein kolmin kertaiset haulikkoon verrattuna,niin että mahtaako jarrut haulikossa edes toimia.Taitavat olla lähinnä piippujen jähdyttäjinä ja kuvion sotkijoina siihen tehty.

    • Rahvajello1

      Musta tuntuu eli mutu on, jotta ne reijät on tarkoitettu vähentämään aseen tähtäyslinjan (suuntauslinjan) vaihtelua ammuttaessa. Siis toisin sanoen aseen piippujen nousemista rekyylin vaikutuksesta. Sellaista piippujen reijitystä on käytetty monissa täysverisissä kilpailuaseissa esim. Perazzin ja Beretan joissakin malleissa. Jos kyse on tällaisesta reijityksestä, niin yleensä yläpiipun kummallakin sivulla on enemmän reikiä kuin alapiipussa. Ja reijät on lienee tehty niin, jotta kaasunpaine purkautuu yläsuuntaan. Voipi olla muheva peli esim. trap-ammunnassa! Ne reijäthän ovat piipun päässä? Joten tehohävikki lienee minimaalinen. Eli hommaa rauhassa vain...

      • reijityksestä on kyse

      • nämä reiät
        reijityksestä on kyse kirjoitti:

        http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=428

        ei ole mitään suujarruja eikä rekyylin poistajia, vaan toinen laukaus on helpompi ja nopeampi ampua kun piippu ei nouse ylös. Reiät on suunnattu ylöspäin.
        Tehoa ei häviä. Mutta metsästyskäytössä tällainen ase on aika kauhea, koska pamauksen ääni ampujalla on aika kova, sillä metsästyksessä ei juuri kuulosuojaimia vo käyttää. Itsellä browning vastaavaal reihityksellä, kerran oli kyyhkymetsällä, ja eka laukauksella korvat meni lukkoon, sen jälkeen en sitä metsälle ole ottanut, toisaata mulla on benelli siihen tarkoitukseen.


    • sporting

      Olen kokeillut suujarrulla ja ilman, ja kyllä siitä suujarrusta ehkä jonkin verran etua on. Erityisesti kun ampuu tiukkoja magnumpaukkuja, paikon voi päästää melko lailla heti perään, kun piippu ei nouse tavalliseen malliin. Lojaus ampujalle voi olla jonkin verran kovempi. Toisaalta, kun paljon ammutaan mm. trappi-ratakäytössä, kuulosuojaimet on päässä oltava joka tapauksessa.

    • porttaus

      Ampunut noin 2500 patia tuolla kyseisellä aseella nyt radalla ja plää plää teille jotka ette tiedä mitään lajista.Suujarruilla on helvetin suuri merkitys nopeasti tuplia ammuttaessa PISTE. ja toimivatkin sportingissa vallan mainiosti.Eli hillitsee nostamista hyvin!

    • Anonyymi

      Baikalin sporting mallissa piippujen porttaus toimii erinomaisesti juuri tuplalaukauksissa.Piippu pysyy hyvin ampumalinjassa ja mahdollistaa paikkolaukauksen nopeasti.Lähinnä kiekkoradalla pääsee oikeuksiinsa.Ylivertainen ase hintaansa nähden.Suppareita voi hommata tarpeisiinsa sopivia.nim.kokemusta on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe