Onko täällä kaksoistutkinnon suorittajia tai suorittaneita? Kertokaa mitä vaan. Onko rankkaa, koulupäivän pituus, löytyikö työssäoppimispaikkaa, miten laukataan kahden koulun väliä, onko tunteja miten sattuu molemmissa päivän aikana vai jotenkin jaksottain?
Kaksoistutkinto
11
8987
Vastaukset
- joujou
Itse käyn kaksoistutkintoni viimeistä vuotta ja voisin sanoa, että kai se on ihan samanlainen koulu kuin pelkkä lukiokin. Normi viikko on noin 32-34 tuntia viikossa. Itselläni lukion opettajat tulevat minun kouluuni opettamaan joten en joudu ravaamaan kahden koulun välillä. Yleensä päivät ovat joko lukio tai ammattiopinto päiviä. Ei molempia sekaisin. Mutta kai sekin riippuu koulusta. Ja jos ei itse löydä työssäoppimispaikkaa opettajat yleensä hankkivat sinulle sellaisen.
- jo tutkinnon suorittanut
Ei ollut rankkaa. Piti vain järkeillä lukujärjestysten kanssa. Molemmilta puolilta löytyi joustoa. Jouduin siis kulkemaan kahden eri koulun väliä.
Silloi oli helpompaa, kun amiksen puolella opiskeltiin ammattiaineita ja lukiossa esim. kieliä. Lisäksi ainakin lukion kieliopinnot tukivat hyvin amiksen kielten opiskelua, joka keskittyi lähinnä ammattisanastoihin tms.
Suoritin merkonomin- ja ylioppilastutkinnon kolmessa vuodessa. Viimeisen vuoden työharjoittelusta hain korvausta kesätöillä, jolloin olin vain kaksi kuukautta harjoittelussa, vaikka harjoitteluaika oli kolme kuukautta. "Vapaan kuukauden" käytin lukio-opintojen viimeistelyyn ja kirjoituksiin valmistautuen.- !!!
Ei ole niin paha kun opot yms. antoi yläasteella ymmärtää. Minä olen nyt kolmannen vuoden opiskelija (merkonomi yo), käytännössä jäljellä enää työharjoittelua ja kirjoitukset. kolmas vuosi onkin kaikkein rankin, kun on sekä työharjoittelu, että opinnäytetyö ja vielä ainakin itselleni tärkein osuus eli kirjoitukset. siksi auttaa jos saa kesätöistä hyväksilukua eikä tarvitse olla viimeisenä keväänä töissä vaan saa pitää lukuloman.
meillä viikkotuntimäärät ovat vaihdelleet 22-36. ei siis mitenkään paha, riippuu PALJON siitä miten asennoituu ja millaiseen työmäärään on tottunut ja valmis. ja tietysti siitä minkälaisiin arvosanoihin pyrkii. vaihtelee kai myös aloittain.
meillä on ollut aina 6 tuntia viikossa lukiota ammattijaksolla, lukiojaksot ja työharjoittelut erikseen. hyvin on kaikki asiat meidän puolesta järjestetty, ei ole tarvinnut kun talsia paikalle.
suosittelen lämpimästi, alan vaihto helpompaa jatkossa kun yo, mutta töitä esimerkiksi jatko-opiskelujen aikana löytyy paremmin kuin pelkän lukion suorittaneelle. tsemppiä!! - nimimerkki.
!!! kirjoitti:
Ei ole niin paha kun opot yms. antoi yläasteella ymmärtää. Minä olen nyt kolmannen vuoden opiskelija (merkonomi yo), käytännössä jäljellä enää työharjoittelua ja kirjoitukset. kolmas vuosi onkin kaikkein rankin, kun on sekä työharjoittelu, että opinnäytetyö ja vielä ainakin itselleni tärkein osuus eli kirjoitukset. siksi auttaa jos saa kesätöistä hyväksilukua eikä tarvitse olla viimeisenä keväänä töissä vaan saa pitää lukuloman.
meillä viikkotuntimäärät ovat vaihdelleet 22-36. ei siis mitenkään paha, riippuu PALJON siitä miten asennoituu ja millaiseen työmäärään on tottunut ja valmis. ja tietysti siitä minkälaisiin arvosanoihin pyrkii. vaihtelee kai myös aloittain.
meillä on ollut aina 6 tuntia viikossa lukiota ammattijaksolla, lukiojaksot ja työharjoittelut erikseen. hyvin on kaikki asiat meidän puolesta järjestetty, ei ole tarvinnut kun talsia paikalle.
suosittelen lämpimästi, alan vaihto helpompaa jatkossa kun yo, mutta töitä esimerkiksi jatko-opiskelujen aikana löytyy paremmin kuin pelkän lukion suorittaneelle. tsemppiä!!Minäkin harkitsin merkonomi yo kaksoistutkintoa niin kiinnostaisi tietää missä koulussa olet, siis jos pk-seudulla? Niin, ja oleellistahan on mitä kirjoitat ja kinka monta kurssia olet näistä käynyt?
Ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, mutta kuinka paljon näet merkonomi opinnoista olevan hyötyä työnsaannissa 2.asteella ja myöhemmin opiskelujen ohessa(oletettavasti KTM tai tradenomi)? Tärkein seikka siihen etten mennyt kauppakouluun, kun oli se että tradenomien viedessä kaikki "oikeat" kaupallisen alan työt lukiolaiset pääsevät samoihin töihin kuin keskimäärin merkonomitkin eli esim. kaupan kassalle.
Siis oppiiko siellä todella taitoja, joista on hyötyä työelämässä vai onko ainut etu työharjoittelu, joka vastaa lukiolaisen tekemää kesätyötä? - offf
nimimerkki. kirjoitti:
Minäkin harkitsin merkonomi yo kaksoistutkintoa niin kiinnostaisi tietää missä koulussa olet, siis jos pk-seudulla? Niin, ja oleellistahan on mitä kirjoitat ja kinka monta kurssia olet näistä käynyt?
Ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, mutta kuinka paljon näet merkonomi opinnoista olevan hyötyä työnsaannissa 2.asteella ja myöhemmin opiskelujen ohessa(oletettavasti KTM tai tradenomi)? Tärkein seikka siihen etten mennyt kauppakouluun, kun oli se että tradenomien viedessä kaikki "oikeat" kaupallisen alan työt lukiolaiset pääsevät samoihin töihin kuin keskimäärin merkonomitkin eli esim. kaupan kassalle.
Siis oppiiko siellä todella taitoja, joista on hyötyä työelämässä vai onko ainut etu työharjoittelu, joka vastaa lukiolaisen tekemää kesätyötä?Minäkin suosittelen. Aloitin viime syksynä (yo merkonomi). Kyl se vähän rankkaa on, mutta jos tosiaan halua niin kyl sitten pärjää.
- karoool
Itse aloitin tänä vuonna kaksoistukinnon. Opiskelen samalla matkailualaa ja joudun ramppaamaan kahden eri koulun väliä. Nyt on tuntunut aika helpolta tämä kahdentutkinnon suorittaminen,vaikka välillä onkin niitä hetkiä jolloin tekisi mieli lopettaa.
Mutta suosittelen ehdottomasti! - Jussan
Ei kannata. Jos meinaat jatko-opiskelemaan niin ammattitutkinnosta ei ole paskaakaan hyötyä lisäpisteiden muodossa yliopistoihin. YO-tulokset vain ratkaisevat. Mene pelkkään lukioon ja suorita se hyvin. Amis on niille ketkä haluaa jäädä paskaduuneihin lopuksi ikää.
- mnkl
Kukaan tuskin opiskelee ammattitutkintoa siinä toivossa, että siitä heruisi lisäpisteitä yliopistoon hakiessa.
Mikä ja kuka Jussan oikein luulee olevansa, ainakaan ei osaa sivistynyttä esitystapaa. Keskenkasvuinen juntti kielenkäytöstä päätellen. - Lakkijaviikset
Kaksoistutkintoon sillä asenteella, että helpompi jatko-opiskella. Jos ei aio jatkaa, aivan turha. Huonontaa vain muuta osaamista ja ressaa. Jos taas tavoitelee alusta asti jatkokoulua, kannattaa, eikä ole edes paha. Molemmat ovat omalta osaltaan semi nannnaa
- 3333
Oon nyt kolmannen vuoden kaksoistutkinnon suorittaja ja kyllä tää mun mielestä on ollut ihan sen arvoista. Kaksoitutkinto voi olla rankkaa, jos tavoittelee lukiosta hyviä arvosanoja, mutta jos menee sinne vain asenteella että "ihan sama kunhan läpi pääsee" niin ei se kovin rankkaa ole.
Itselläni ollut suurimman osan ajasta koulua 8h joka päivä, mutta välillä myös 12h päiviä, koska opiskelin pyskologiaa iltalukiossa. Olen amiksessa datanomi linjalla ja musta pelkän sen suorittaminen olisi ollut todella helppoa, joten lukio on tuonut mukavasti haastetta tähän opiskeluun. Myöskin työnhaussa on hyötyä, kun sanoo olevansa kaksoistutkinnon suorittaja, koska kaikki ajattelee sua heti ahkerana ihmisenä :-) Työssäoppimispaikoja on siis löytynyt.
Amiksesta saa myös jonkin verran hyväksilukuja lukion takia, joten välillä on ollut sellaisiakin jaksoja, että esim. vain kolme kurssia amiksessa ja 2 lukiossa, eli kouluun klo 12 ja neljäksi kotiin. Mulla on järkätty tämä silleen, että lukio on eri rakennuksessa ja sinne lähdin aina amiksesta kahdelta, välillä tietty meni kursseja päällekkäin amiksen kanssa, mutta meille sanottiin aina, että lukioon tärkeämpää mennä kuin amikseen, eli sitten piti vain kesken tunnin lähteä pois. Jotkut luokkakaverini lukiossa ovat sanoneet, että amiksen opettajat ovat katsoneet kyllä huonolla silmällä, kun on kesken päivän lähtenyt lukioon, mutta itsellä on kaikki opettajat olleet tosi kannustavia.
Opiskelen lukiossa vain neljää ainetta (lyhyt matikka, psykologia, pitkä englanti ja äidinkieli) joten paljon helpompaa, kuin jos olisi päivälukiossa. Itseäni ei ainakaan kiinnostanut lukiossa just se, että pitäisi kaikkia reaaliaineita lukea kauheesti, joten suosittelen tätä vaihtoehtoa kyllä kaikille, jos lukeminen ei niin kiinnosta. - Ylioppilas2016
Heippa! Ajattelin itsekkin kertoa omia kokemuksia kahden koulun käymisestä :) Itse siis kävin amiksen ja lukion koko oppimäärän (eli tavallaan kolmoistutkintona).
Joitakin etuja oli tietty kurssien kanssa, kun sai niitä hyväksilukuja kumpaankin kouluun. Amiksen kursseja sain tehtyä sen verran nopeasti, että valmistuin 3 vuoden sijasta jo joulukuussa 2014, eli 2,5 vuodessa. Meitä oli kahta koulua tekemässä minun lisäkseni samassa lukiossa ja amiksessa 4 tyttöä, joista kaikki lopettivat ensimmäisen lukion jakson jälkeen. Itse ajattelin käyväni koko hoidon loppuun, vaikka sitten yksin. Tänä keväänä olisikin siis tarkoitus vihdoinkin saada tämä 4 vuoden prosessi päätökseen.
Itse en pidä itseäni kovinkaan ahkerana lukijana ja koulua käyvänä henkilönä, mutta kyllä motivaation löydettyä alkoi tulemaan hyviäkin numeroita lukion kuin amiksenkin puolelta. Kahden koulun käyminen toi monipuolisuutta opiskeluun ja huomasi kyllä heti että meno amiksessa ja lukiossa oli ihan omaa maata.
Haitta puolina voisi tietty sanoa työn määrän lukiosta. Täydet 6 kurssin jaksot ei ollut mittään nautintoa, mutta kyllä niistäkin selviää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462751Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481360Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15954Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm66862Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829