kitkimessäkö vika

skkiiidu formula

kelkka on formula dlx 500 ja kelkka kulkee nytkyttämällä jos ajaa ns. ryömintää,nopeemmin räppäillessä menee ihan ok,ajelin ilman kuomua ja huomasin että kytkin tarraa/irrottaa/tarraa/irrottaa jne. remmin vaihdolla ei ollu vaikutusta asiaan,eli onko tuossa varissa vikkoo vai mitä pitäs tehä???

9

10981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ski-doo x

      sullahan on tra-kytkin siinä. kytkimen jousessa on varmaan vika. kannatta purkaa kytkin ja putsata hyvin liasta ja katsoa samalla puslien ja käpälien kunto.

      • skkiiidu formula

        joo,irti kait se ois saatava,onko kellään tietoo mistä sais tra:n ulosveto pultin


      • MIKKO-KOO
        skkiiidu formula kirjoitti:

        joo,irti kait se ois saatava,onko kellään tietoo mistä sais tra:n ulosveto pultin

        Heps kelkkailun ystävä!
        Ulosvetäjiä on DUELL illa myynnissä aika rasvaseen hintaan eikä saa,kuin jälleenmyyjien kautta tilaamalla. Kierrekkin on muistaakseni M14x1,25 ,jota ei löydy edes erikoispulttikaupasta.
        Jos löydät ko kierrettä jostain,voi kytkimen vetää irti laittamalla päistään viistetyn 150mm pitkän ¤10mm 12.9 kovusen pultin(kanta poistettu),tai muun saman vahvusen terästangon reikään ja 14 pultilla vedättää.
        Kierteen voi tehdä myös sorvaamalla.(kierrepakat kalliita)
        Kiinteän lautasen kuumailmapuhaltimella lämmittäminen(max120`c)auttaa irtaantumista.


    • MIKKO-KOO

      Heips kelkkailun ystävä!
      Kaverilla on vanhempi formula mx ja siinä oli variaattorin akselin laakerit sököt.Hihna ei kestäny,kuin 100km.Niin ikään variaattorin holkit olivat väljät.Lautaset alkavat hiertää hihnaa,jos holkit kuluneet.Tuolloin lautasiin kertyykin hihnasta mustaatöhnää.
      Kytkimessä samat kujeet.Kytkimen huolto onnistuu,kun nostat motin pöydälle ja irrotat liikkuvan puolen lautasen.

      • skkiiidu formula

        kiitokset kaikille,mutta voisko joku vielä sanoa miten kytkin ja vari(2)huolletaan ja mitäs kuluvia osia niissä on?miten tiukkaan sitten pultit vedetään kun jos ne irti saan??


      • MIKKO-KOO
        skkiiidu formula kirjoitti:

        kiitokset kaikille,mutta voisko joku vielä sanoa miten kytkin ja vari(2)huolletaan ja mitäs kuluvia osia niissä on?miten tiukkaan sitten pultit vedetään kun jos ne irti saan??

        En valitettavasti just kyseisen kelkan kytkintä ja variaattoria oo laitellu,mutta yleisiä vinkkejä:
        KYTKIN:Kuluvia osia on laakeriholkit(yleensä2kpl)keskipakoramppien/-painojen rullat,joita saa merkkiliikkeestä.Juuri holkkien kuluneisuus vie koneen voiman hihnan kulumiseen ja kuumumiseen.Rullien kuluminen ei ole niin olennaista,jos osat vain liikkuvat juohevasti.Holkkien materiaali vaikuttaa käytettävään voiteluaineeseen>pronssille öljy,fiiberille rasva ja teflonille ei mitään.Välykset pitäs olla luokkaa alle 0,2mm.Keskuspultti kiristetään ensin 120Nm,avataan ja uudestaan jätetään 60Nm.Jos kiinteetä lautasta ei irroteta,niin jälkimmäinen vaihe riittää.


      • MIKKO-KOO
        skkiiidu formula kirjoitti:

        kiitokset kaikille,mutta voisko joku vielä sanoa miten kytkin ja vari(2)huolletaan ja mitäs kuluvia osia niissä on?miten tiukkaan sitten pultit vedetään kun jos ne irti saan??

        Variaattoriin pätee holkkien osalta samat jutut kuin kytkimessä.Variaattorissa on yleensä muoviset liukunastat,jotka ovat kulutustavaraa.Jos nastoja rupeaa kulumaan huomattavaa vauhtia,tai ne näyttävän menevän lyttyyn vähäiselläkin ajolla on vika kuluneissa laakeriholkeissa.Liikkuva lautanen pääsee kääntymään vinoon,jolloin hihna ja nastat joutuvat koville.Ja voimaa hukkuu harakoille.Variaattori on helpohko huoltokohde irroittaa ja avata.Kasaukseen kannattaa kaveria avuksi kysästä,kun jousen esijännitystä yhen helix-sakaran yli pitää vääntää,työntää,kiilaa pitää paikoillaan,sekä seeger-rengas laittaa.Jousen esijännityksessä on runsaasti säätömahdollisuuksia,joten kannattaa purettaessa olla tarkkana,missä reijissä jousi oli.Ai niin ja ennen purkamista tarkista,ettei seegeri ole pursottanut uransa ulkoreunaa,joka pitää olla siisti,ettei vuole helixin reikää(alumiinia)väljäksi.Löysällä jousella variaattori ikäänkuin vaihtaa isommalle vaihteelle pienellä vastuksella(kierroksilla),eikä siten kiihdy ripeästi,vastaavasti polttoainetalous kepeällä kelilläparanee.Tiukalla säädöllä vauhtia kelautuu vasta korkeilla kierroksilla,jos ollenkaan.Tussilla säteittäisiä viivoja lautasiin,joista näkee käykö hihna ajossa samat välitukset,kuin perä kohotettuna.Eikun säätelemisiin!


      • skkiiidu formula
        MIKKO-KOO kirjoitti:

        Variaattoriin pätee holkkien osalta samat jutut kuin kytkimessä.Variaattorissa on yleensä muoviset liukunastat,jotka ovat kulutustavaraa.Jos nastoja rupeaa kulumaan huomattavaa vauhtia,tai ne näyttävän menevän lyttyyn vähäiselläkin ajolla on vika kuluneissa laakeriholkeissa.Liikkuva lautanen pääsee kääntymään vinoon,jolloin hihna ja nastat joutuvat koville.Ja voimaa hukkuu harakoille.Variaattori on helpohko huoltokohde irroittaa ja avata.Kasaukseen kannattaa kaveria avuksi kysästä,kun jousen esijännitystä yhen helix-sakaran yli pitää vääntää,työntää,kiilaa pitää paikoillaan,sekä seeger-rengas laittaa.Jousen esijännityksessä on runsaasti säätömahdollisuuksia,joten kannattaa purettaessa olla tarkkana,missä reijissä jousi oli.Ai niin ja ennen purkamista tarkista,ettei seegeri ole pursottanut uransa ulkoreunaa,joka pitää olla siisti,ettei vuole helixin reikää(alumiinia)väljäksi.Löysällä jousella variaattori ikäänkuin vaihtaa isommalle vaihteelle pienellä vastuksella(kierroksilla),eikä siten kiihdy ripeästi,vastaavasti polttoainetalous kepeällä kelilläparanee.Tiukalla säädöllä vauhtia kelautuu vasta korkeilla kierroksilla,jos ollenkaan.Tussilla säteittäisiä viivoja lautasiin,joista näkee käykö hihna ajossa samat välitukset,kuin perä kohotettuna.Eikun säätelemisiin!

        kiitokset mikolle...


    • Jyrijuntunen

      Miksi kelkka rohisee, vaikka tela on kiritty?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe