minkä ikäisenä pentu tulee suhteellisen sisäsiistiksi ?? epäilen omaa osaamistani ja kasvattamistani.. pentuni on 11 viikkoinen ja pissaa ja kakkaa paperille.. uloskin tekee usinmiten mutta muutaman kerran on pissannut vasta paperille kun tulemme sisälle... alan epäilemään etten saa pennusta ikinä sisäsiistiä... asumme kerrostalossa ja ylimmässä kerroksessa joten ulos lähtö ei onnistu ihan lennosta.. asiallisia neuvoja kaipaillaan ja kokemuskia milloin pennun olisi jo aika olla sisä siisti ?? kiitos...
Sisäsiistiksi monenko vanhana ????
15
1817
Vastaukset
- aikanaan
11 viikkoinen pentu on vielä mielestäni siisteysharjoittelun alkumetreillä. muistathan viedä pennun ulos aina kun se on syönyt, herännyt tai leikkinyt. ota pentu syliin, jos mahd.( eivät yleensä pissi syliin) ja eikun menox pihalle, kunto kohoaa ravatessa.toisto ja pitkäjänteisyys ovat kaiken a ja o, ja palkinto ja kehut, kun tekee ulos. pikkuhiljaa pentu ymmärtää, että ulos tehdään tarpeet ja rakkokin kasvaa.jos näet pennun sisällä tekemässä pisuja lattialle, nosta se hellän määrätietoisesti pisupaperille tekemään pissan loppuun ja kehu. meillä koirat oppineet siinä 6 - 12 kuukauden ikäisinä siisteiksi, nartut ensimmäiseen juoksuun mennessä, muista,ettei koira tee tarpeitaan ilkeyttään sisälle, vaan on vielä vauva.kannattaa myös lukea aiheesta koirakirjoista tai käydä vaikkapa www.kumikana.org -sivulla.hyvää kevättä sinulle ja koiranpennullesi, ja muista; sitkeys palkitaan.
- pamitzin
Edellä oli hyviä neuvoja. Koirien niin kuin lastenkin kanssa on kysymys enemmän hermoston kehityksestä ja siitä johtuvasta kyvystä säädellä virtsaamista ja kakkimista. Pentu välttää pesänsä likaamista jo noin 4 viikon ikäisenä, mutta kyky pidättää on aikaisintaan 5:n kuukauden ikäisellä pennulla ja noin puolivuotiaana pennun voi olettaa olevan sisäsiisti, mutta senkin jälkeen voi vahinkoja vielä sattua. Kasvattajan ei tarvitse tunte huonommuutta siitä, milloin koira oppii sisäsiistiksi, sillä luultavimmin pentu oppii sen suunnilleen samoihin aikoihin riippumatta ponnistuksistamme. Kun tekee kuten edellinen neuvoi, on joka tapauksessa tehnyt tarpeellisen. Koskaan ei saa reagoida negatiivisesti pennun pissaamiseen tai kakkaamiseen, sillä koira saa sen käsityksen, että nähtesi ei voi pissiä tai kakkia ja silloin koira ei tee sitä ulkonakaan nähtesi, vaan menee sisällä piiloon tarpeilleen. On tärkeää palkita juuri silloin, kun koira kyykistyy, eikä esim myöhässä sen nuuskiessa tai lähtiessä jatkamaan matkaansa. Silloin koira oppii vaan, että saan palkinnon nuuskimisesta tai kulkemisesta. Luonto hoitaa kyllä homman, kun me ihmiset vaan annamme siihen puitteet. Et ole huono kasvattaja!
- labbis 8kk
meidän labbis oppi sisäsiistiksi 16-viikkoisena... se oli tosi nopea ja älykäs oppimaan. sen jälkeen ei ole kotoa mitään tarpeita löytynyt...
Kasvattaja käytti pentuja vähän väliä pihalla ja samoin minä kun se meille tuli..ravattiin koko ajan ulkona ja sit se tajus idean..ja koska olin lomalla niin käytin sitä 2-4 tunnin välein...
Olen kuullut että siinä 6kk olis yleisin ikä..en tiedä! - Joodå
Vaikka koira oppiikin, että ulos pitäisi tehdä, niin vasta noin nelikuisena se pystyy pidättelemään. Että ainakin siihen ikään asti pitää vaan hyväksyä, että vahinko kävi, jos kävi. Koita vaan yrittää olla ahkera nämä ekat kuukaudet, siten, että viet pennun ulos aina heti sen herättyä, syötyä, ja leikittyä, niin kyllä se siitä. Pidä myös pentua tarkasti silmällä ja yritä mahdollisuuksien mukaan viedä se heti ulos, kun huomaat sen aloittelevan tarpeidensa tekoa. Jos kannat sen ulos, niin ei pissi syliin. Kun tekee ulos, niin kovat kehut.
- niksu
eka rotukoira oli täysin sisäsiisti vasta 1,5 vuotiaana.
Olen huomannut, että kasvattajalla on aika iso rooli sisäsiiteydessä. Eka koirani eli ekat 8 vko heinissä navetassa eikä ollut ikinä käynytkään ulkona. Toinen koirani oli kerrostalo kasvatti ja oli käynyt jo neliviikkoisesta ulkona. Vaikka se ei ihan sisäsiisti ollutkaan luovutusiässä, se osasi jo pyytää ulos 7 vko iässä. Se oli alle 6 kk täysin sisäsiisti. Koirani siis oli 8 tuntia kotona työpäivän ajan. - joku
Oppi vasta puolivuotiaana, kerrasta sisäsiistiksi. Usko meinas jo loppua.
- narttu pentu...
Oli sisäsiisti noin 3,5 kk vanhana.Helppo pentu muutenkin.
- Rhanna
narttu pentu... kirjoitti:
Oli sisäsiisti noin 3,5 kk vanhana.Helppo pentu muutenkin.
Mäykkypoikani oli täysin sisäsiisti 4kk:n iässä.
- elukka
mekin asumme kerrostalossa ja pentuni on nyt 15vk ja ollut sisäsiisti jo yli 3vk.jatkuva pihalla käynti ja kehuminen pihalle tehdessään.matot kun pistin lattialle niin oppi pihalle,se oliki aika jännä kun kokeilin vain huvikseen et mitä se niistä sanoo :)
- elukka
niin ei ole sen jälkeen tullut ees yöllä vahinkoja,kuuden aikaan aamulla vaan pihalle ja illalla 11 aikaan viimesimmän kerran oon käyttänyt.mutta kaikki koirathan on erillaisia että en tarkota että jos sinä laitat matot ni oppii pihalle =)kyllä se siitä
- oppi n.6kk
Kyllä se sinne puolen vuoden hujakoille menee tuo siistiksi oppiminen ja takapakkia tulee monta kertaa. Meillä on nyt 8kk ikäinen narttu, jonka luulin oppineen pissimään ulos (6kk) ja hehkutin siitä ylpeänä, kunnes juoksujen alkaminen sotki kaiken. Olin aivan epätoivoinen.
Nyt juoksut on juostu ja pentu täytti 8kk ja voin sanoa sen osaavan pidättää hienosti, mutta vahinkoja sattuu vielä. En tiedä onko tahallista protestipissiä vai ei. Esim. viime yön jäljiltä löysin lätäkön vaikka pentu osaa pidättää yön.
Onhan se upeeta jos pentu oppii muutaman kuukauden ikäisenä täysin sisäsiistiksi, mutta mahdan kyllä epäillä etteikö takapakkia tulisi jossain vaiheessa... Olen jostakin lukenut, että pentu osaisi pidättää sen ajan minkäikäinen on eli jos on puolivuotias pystyy pidättämään n. 6h. - siinakerttu
Pentu täyttää huomenna 4 kk ja on jo suhteellisen sisäsiisti. Jos emännällä tai koiralla on känkkäränkkäpäivä, esiintyy mielenosoituspissejä. Kakat on tehnyt sisälle ainoastaan 3 kertaa. Kaksi niistä oli omistajien hölmöyttä kun ei älytty että nyt pitäs mennä ulos ja vähän vilkkaasti ;) Yksi kerta niin että oli aamupäivän yksikseen ja sillä aikaa teki. Iltapäivällä voi olla vaikka kuinka monta tuntia yksin ( 6 kai ollut pisimmillään) eikä tee tarpeita sisälle.
Olen päivät kotona joten olen sitä käyttämässä kyllä jos vaan älyän/ehdin/muistan jne. Kumma kyllä, kun illalla käyttää klo 22 ulkona pisut niin seuraavan kerran yleensä herättää asialle vasta puoli 7 aamulla ja näin on ollut ekan yön jälkeen koko ajan.
Tänään tuli alkupisut lattialle, ehdin kieltää ns. rysän päältä niin lopetti kesken. Harmistui kun laitoin vahvat karkoitteet pöydän jalkoihin ettei pureskele niitä... pitihän siitä sitten kommentti esittää! - Doggi-fani
Ihan tavallista että pentu pissaa vielä 11vko iässä sisälle. Meidän pentu on 12 vko ja pissaa ja kakkii vielä sisälle,vaikka uloskin tekee. pentu voi vielä 1 vuoden iässäkin kakkia sisälle. :/
- H39H
Meillä reilu nelikuinen pentu on jo suht sisäsiisti.Kakkoja ei ole sisään tehnyt pariin kuukauteen.Pissojakaan ei juuri tee,paitsi välillä kun riehaantuu.Ja paperille nekin vähät pissat tekee...
- Saku*3
narttu oli kutakuinkin 3kk ku teki tarpeensa pihalle...jos hätä yllätti meni oven taa ja alko vinkuu. Jos ei heti ulos laskenu nii sit kyl lörähti siihen, työpäivän ja yönkin oli sisälle tekemättä, yöllä tosin saattoi herättää minut kun piti päästä pihalle.
Meil on kaikki järestään viim. siinä 4kk olleet täysin sisäsiistejä.
Mie en opeta papereille ekana tai mitään..mie venkslaan sen ruuan ja juoman kans silleen et tiiän millon on hätä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733364Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91891Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241279- 1311088
- 1001023
- 60964
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67946Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6905- 84889
- 34820