Mäen alas ajaminen liukkaalla?

Kärry painaa enemmän

Miten te rekkamiehet hillitsette ajokkinne nopeutta alamäessä talvikelillä ja etenkin liukkaalla?

27

11413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjaamotarkkailija

      Ennakoiden tuleva-alamäki ja jarruttamalla tarpeenmukaan. Jos kyseessä suorallatiellä oleva,pitämällä nopeus halutulla tasolla. Jos taas tarve pysähtyä mäen alle,vauhti on sovitettava ennen mäkeä sellaiseksi että,pysähtyy tarvittavaan paikkaan(liikennevalot,suojatie,pysähtynyt ajoneuvo,tms).
      Jos näin ei tapahdu,ennakointi oli puutteellinen tai virheellinen.

    • antimennä

      No jos on kunnolla liukasta, niin täytyy vain antaa mennä. Ei siinä mäessä enää uskalla jarrutella.

      • Lepikkoon mäni

        Ei muuta ku moottorijarru täysille ja sillä kun hillitsee niin pääsee lepikkoon.


      • Hyvä idea
        Lepikkoon mäni kirjoitti:

        Ei muuta ku moottorijarru täysille ja sillä kun hillitsee niin pääsee lepikkoon.

        Niin kyllähän sitä moottorijarrulla mäet tulee mentyä, mutta liukkaalla täytyy muistaa, etenkin juuri kun kärry on painavampi siellä takana, että kun moottorijarrulla jarruttelee, niin se vaikuttaa vain siihen nuppiin, eli se takana tuleva painavampi kärri puskee sitä eteenpäin minkä kerkiää, joka on vaarallista liukkaalla.

        Ihan normijarru sinänsä liukkaalla on turvallisempi, että vaikutus on myös vaunuun.


      • Nimenomaan
        Hyvä idea kirjoitti:

        Niin kyllähän sitä moottorijarrulla mäet tulee mentyä, mutta liukkaalla täytyy muistaa, etenkin juuri kun kärry on painavampi siellä takana, että kun moottorijarrulla jarruttelee, niin se vaikuttaa vain siihen nuppiin, eli se takana tuleva painavampi kärri puskee sitä eteenpäin minkä kerkiää, joka on vaarallista liukkaalla.

        Ihan normijarru sinänsä liukkaalla on turvallisempi, että vaikutus on myös vaunuun.

        Kun jarrut on oikein säädetyt, niin kärry painavampana jarruttaa enemmän kuin veturi. periaatteessa siis niin, että jos kärry menisi sladissa, niin jarruttamalla oikealla hetkellä yhdistelmä suoristuu vaikka keli olisi mikä.


    • Rattimatti

      Kuten tuossa aiemmin Ohjaamotarkkailijakin mainitsi. Ajaminen pitää olla siellä selkäytimessä asti. Ennakoidaan mäet. Ylämäkeen tultaessa pitää vauhtia olla riittävästi(ei tarkoita kuitenkaan silmittömästi), ettei liike pääse loppumaan(olisi toivottavaa, että muut tiellä liikkujat ymmärtäisivät asian menemällä alta pois joko ajamalla sivuun tai painamalla sitä kaasupedaalia vähän enemmän). Alamäkeen tultaessa otetaan vauhtia pois jo ennen sen alkua. Ennen kaikkea tärkeää on se, ettei mitään äkkiliikkeitä aleta tekemään, koska silloin on vaarassa, että homma lähtee lapasesta.

      • Jaska Parruna

        >>Ylämäkeen tultaessa pitää vauhtia olla riittävästi(ei tarkoita kuitenkaan silmittömästi), ettei liike pääse loppumaan(olisi toivottavaa, että muut tiellä liikkujat ymmärtäisivät asian menemällä alta pois joko ajamalla sivuun tai painamalla sitä kaasupedaalia vähän enemmän).


      • soimaa§
        Jaska Parruna kirjoitti:

        >>Ylämäkeen tultaessa pitää vauhtia olla riittävästi(ei tarkoita kuitenkaan silmittömästi), ettei liike pääse loppumaan(olisi toivottavaa, että muut tiellä liikkujat ymmärtäisivät asian menemällä alta pois joko ajamalla sivuun tai painamalla sitä kaasupedaalia vähän enemmän).

        ja synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, mutta on se kumma että henkilöautoilta löytyy yllättäen tällaisessa tilanteessa lainkuuliaisuutta kun isompi tarvitsee tilaa. Muuten mennään kuin tuulispää muista välittämättä. Ja tässä yleistän siis kaikki henkilöautot ja niiden kuljettajat. Niinhän tekin yleistätte kaikki rekkakuskit vastuuttomiksi, ammattitaidottomiksi tappajiksi.:)


      • Rattimatti
        Jaska Parruna kirjoitti:

        >>Ylämäkeen tultaessa pitää vauhtia olla riittävästi(ei tarkoita kuitenkaan silmittömästi), ettei liike pääse loppumaan(olisi toivottavaa, että muut tiellä liikkujat ymmärtäisivät asian menemällä alta pois joko ajamalla sivuun tai painamalla sitä kaasupedaalia vähän enemmän).

        Tuskin olet niin lainkuuliainen, että teet kaiken prikulleen niin kuin Suomen laissa seisoo. Hei, järki käteen.

        Nimeenomaan tarkoitin, että jos ei voi väistää sivuun, niin menee sitten alta pois. "Tunaroinnilla" voi aiheuttaa jälkeensä melkoisen liikennesuman.

        Kerron esimerkin. Jyrkkä ylämäki, nopeusrajoitus 80 km/h:ssa. Naisautoilija jää eteen köröttämään n. 60 km/h:ssa eikä tunnu mitenkään reagoivan äänimerkin antamiseen vaan siihen jäiseen mäkeen mennään sitä kuuttakymppiä ja täysi polttoaineyhdistelmä jää siihen kiipeliin. Vaarana ajoneuvon luisuminen peräedellä takana siintävään järveen ja monet muut lastin ominaisuuksista johtuvat riskitekijät. Nainen katoaa kuin pieru saharaan, mutta onneksi paikalla on heti apuja nakkaamaan pyöräkiilat alle, sillä kuljettaja seisoo paskajäykkänä jarrupolkimen päällä. Syntyy oma operaationsa saada polttoaineyhdistelmä pois mäestä tukkimasta liikennettä ja aiheuttamasta lisävaaraa.

        Mitäs tuumaat?


      • Jaska Parruna
        soimaa§ kirjoitti:

        ja synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, mutta on se kumma että henkilöautoilta löytyy yllättäen tällaisessa tilanteessa lainkuuliaisuutta kun isompi tarvitsee tilaa. Muuten mennään kuin tuulispää muista välittämättä. Ja tässä yleistän siis kaikki henkilöautot ja niiden kuljettajat. Niinhän tekin yleistätte kaikki rekkakuskit vastuuttomiksi, ammattitaidottomiksi tappajiksi.:)

        henkilöautojen kuljettajat, mutta minun kohdallani se osuu vikaan. En mene kuin tuulispää, noudatan nopeusrajoituksia myös ohitustilanteissa (joita näin ollen ei tule). En yleistä myöskään rekkakuskeja miksikään.


      • Jaska Parruna
        Rattimatti kirjoitti:

        Tuskin olet niin lainkuuliainen, että teet kaiken prikulleen niin kuin Suomen laissa seisoo. Hei, järki käteen.

        Nimeenomaan tarkoitin, että jos ei voi väistää sivuun, niin menee sitten alta pois. "Tunaroinnilla" voi aiheuttaa jälkeensä melkoisen liikennesuman.

        Kerron esimerkin. Jyrkkä ylämäki, nopeusrajoitus 80 km/h:ssa. Naisautoilija jää eteen köröttämään n. 60 km/h:ssa eikä tunnu mitenkään reagoivan äänimerkin antamiseen vaan siihen jäiseen mäkeen mennään sitä kuuttakymppiä ja täysi polttoaineyhdistelmä jää siihen kiipeliin. Vaarana ajoneuvon luisuminen peräedellä takana siintävään järveen ja monet muut lastin ominaisuuksista johtuvat riskitekijät. Nainen katoaa kuin pieru saharaan, mutta onneksi paikalla on heti apuja nakkaamaan pyöräkiilat alle, sillä kuljettaja seisoo paskajäykkänä jarrupolkimen päällä. Syntyy oma operaationsa saada polttoaineyhdistelmä pois mäestä tukkimasta liikennettä ja aiheuttamasta lisävaaraa.

        Mitäs tuumaat?

        että nyt puhutaankin jo aivan eri tilanteesta. Tuossa tilanteessa nopeusrajoitus ei estä kiihdyttämistä, joten en toimisi kuten kertomuksen naisautoilija.

        >>Tuskin olet niin lainkuuliainen, että teet kaiken prikulleen niin kuin Suomen laissa seisoo. Hei, järki käteen.


      • Täysperäjakari
        Jaska Parruna kirjoitti:

        että nyt puhutaankin jo aivan eri tilanteesta. Tuossa tilanteessa nopeusrajoitus ei estä kiihdyttämistä, joten en toimisi kuten kertomuksen naisautoilija.

        >>Tuskin olet niin lainkuuliainen, että teet kaiken prikulleen niin kuin Suomen laissa seisoo. Hei, järki käteen.

        >> täytyy rekan jättää sitäkin enemmän väliä edelläajavaan, jotta on tilaa kiihdyttää.


      • kärryllä
        Täysperäjakari kirjoitti:

        >> täytyy rekan jättää sitäkin enemmän väliä edelläajavaan, jotta on tilaa kiihdyttää.

        Peräkärryn sähköjarruja vähän ohjailee rotaattorisauvalla ja vähän avittaa pakokaasujarrulla niin ei se vauhti kovasti kiihdy.


      • Rattimatti
        Jaska Parruna kirjoitti:

        että nyt puhutaankin jo aivan eri tilanteesta. Tuossa tilanteessa nopeusrajoitus ei estä kiihdyttämistä, joten en toimisi kuten kertomuksen naisautoilija.

        >>Tuskin olet niin lainkuuliainen, että teet kaiken prikulleen niin kuin Suomen laissa seisoo. Hei, järki käteen.

        Vaan jos ennakointimatka jää liian lyhyeksi, syystä, että et pysty huomaamaan sitä köröttelijää edellä näkemäesteen vuoksi tai että olet jo satsannut tarvittavan vauhdin huomatessasi siihen mäen alkuun tullessa, että siinähän joku ajelee "sunnuntaipäivän kunniaksi", niin vaihtoehdot jäävät aika vähiin.

        Joihinkin mäkiin tarvitsee ladata kaikki, mitä löytyy. Oma työajokki ei kulje yli kahdeksaakymppiä, joten todellakin se on kaikki, mitä löytyy ja siltikin se on useasti ollut siinä ja siinä. Jos poliisi todella haluaisi sakkorysän, he menisivät suurten mäkien juureen (vaikkapa Petomäki) ratsaamaan rekkoja, vaan johtuisikohan se yhteisymmärryksestä, ettei niin juurikaan tapahdu (eikä varmaan johdu tietämättömyydestä).


    • Hah

      Tappeluhan se tästäkin syntyi rekkamiesten välille ;)

      • Kuorma-autoilija vuodesta -78

        Ongelmia voi välttää myös käyttämällä parempia renkaita.
        Aivan liian usein näkee tosi huonokuntoisia kesäpintoja atojen ja perävaunujen alla.
        Yllättävää linja-autoilla näyttäisi olevan huonoimmat renkaat, usein aivan silestonet. Ohi pitää silti vaan mennä, että lumi pöllyää.
        Meillä peräkärryn ensimmäisillä akseleilla käytetään talvipintoja ja pitoa on selvästi enemmän, kuin kesäpinnoilla.
        Nykyiset paljon lammelleja sisältävät talvipinnat pitävät yllättävän hyvin, eivätkä välttämättä kulu reunoistaan epätasaisesti, kun valitsee oikean kuvion. Esimerkiksi Kumholta löytyy tosi hyväpitoinen 295:nen, joka on tarkoitettu vetopyörän talvipinnaksi, mutta sopii erinomaisesti perävaunun etuakseleille, kestää myös kulutusta ja siinä on myös aikahyvät pitkittäisurat. Hintakin on suorastaan kohtuullinen alle 400 €/kpl ja kilometrejä kestää myös hyvin.
        Isot pallorenkaat kesäpinnoilla ovat kaikkein kauheimmat hallittavat, mutta kyllä niitäkin vaan riittää.


    • näkökulma

      Heitä kirvestä varsi edellä. Semmosta se on.

      • Rekkis ukko

        Noinhan sen voi kiteyttää


    • Anonyymi

      Vauhti ennen mäen laskua pieneksi. Toki rekka on niin painava niin työntää silti jyrkässä mäessä vauhtia lisää. Jos kuvittelee toivakan mäenkin niin jos otat mäen päällä vauhdin 40km/h niin puolessa mäessä laskua on yli 100km/h jo lasissa. Jarruttaa vaan silloin kun reteli suorassa. Ei hidastimen käyttöä kun se hidastaa vaan nuppia mut kärry työntää vastaan nuppia. Mieluiten ei ollenkaan liukkaalla jarrua mikäli vaan mahdollista....

    • Anonyymi

      Lehdestä saamme lukea, kuinka jarruttavat. 💣

    • Anonyymi

      Ajan aina vasten rajoitnta.

    • Anonyymi

      Magneetijarrulla jos on todella liukasta. Paljon käytetty norjassa jossa on mäkiä vähän erilailla kun suomessa ja ajokelikin joskus erilainen.

    • Anonyymi

      Pienillä teillä riimut pyöriin ovat turvallisin ja oikeastansa ainoa vaihtoehto, jos on tarpeeksi liukasta.
      Joskus laittanut ketjut vetopyörien lisäksi molempiin etupyöriinkin.

      Jos on tarpeeksi iso mäki ja vesijäällä, niin kyllä sitten täytyy jo saada hiekkaa lisäksi. Ei uskalla edes ketjuilla koettaa hallittua mäen laskua ainakaan täysillä painoilla.

      Tuo edellinen koski puuautoilua, mutta rahtiautoilla on myös tullut liikuttua paljon alemmalla tieverkoilla.
      Niissä nyt ei yleensä ole kuin korkeintaan yksi pari ykköspyöräketjuja ja useimmilla ei niitäkään.
      Sillä yhellä ykköspyöräparillakin selviää aika pitkälle, mutta nuppina.

      Rahti_isännät ovat oman kokemukseni mukaan hirveen nahkeita hommaamaan ketjuja autoihin, mutta tavarat pitäisi kuitenkin perille viedä ilman vahinkoja. Yleensä nämä ketjujen vastustajat kuuluvat siihen kategoriaan, jotka ovat liian laiskoja "tuhraamaan" itse niiden kanssa, kuten he itse asian ilmaisevat, tuhraamisena.
      Noin 500e on liian kallis investointi ketjuihin ( minimihinta ), sekä lisäksi menetetty työaika kuten he asiaa perustelevat. ( Oikeasti sopivat ketjut, niitä ei montaa minuuttia laita ).
      Se on todella outoa kun alla saattaa kuitenkin olla satojentuhansien arvoinen kalusto

      • Anonyymi

        just näin mutta kyllä seurantalaitteisiin satsataan ja autot kiertää samaa lenkkiä vuodesta toiseen minuutti aikataululla, Silti niitä seurataan missä ne menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        just näin mutta kyllä seurantalaitteisiin satsataan ja autot kiertää samaa lenkkiä vuodesta toiseen minuutti aikataululla, Silti niitä seurataan missä ne menee.

        Ei siinä seurantalaitteet auta jos kalusto on ojassa kyljellänsä esim. persmäkien seurauksena pidon loppuessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä seurantalaitteet auta jos kalusto on ojassa kyljellänsä esim. persmäkien seurauksena pidon loppuessa!

        Ei auta mutta näkeehän sen ruudulla missä kalusto makaa. Siis ne jotka ei sitä tietoa tarvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        just näin mutta kyllä seurantalaitteisiin satsataan ja autot kiertää samaa lenkkiä vuodesta toiseen minuutti aikataululla, Silti niitä seurataan missä ne menee.

        Maitoautot kiertävät vuodesta toiseen samaa lenkkiä minuutti aikataululla. Tuskinpa missään muissa ajotehtävissä maaseututeillä vastaavia aikataulutuksia löytyy? Ei ainakaan tule mieleen?
        Maitoautoissa usein ketjun heittäjät varustuksena, lisäksi maitotilalliset velvoitetaan huolehtimaan tilateiden hiekoituksesta, mutta kylätien hiekoitus ei kai tilallisille kuulu?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4894
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1752
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      288
      1602
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1554
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1428
    6. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1187
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1170
    8. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1109
    9. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      1084
    10. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1064
    Aihe