Mikä ihme siinä on, että nykyajan rekkamiehistä vain harva näyttää vilkulla merkkiä kun huomaavat jonkun ajoneuvon olevan taka puskurissa kiinni odotamassa ohituspaikkaa. Monelta kolarilta vältyttäisiin kun vilkulla antaisitte merkkiä etenkin näkyvyyden ollessa huono.
Vilkulla ohitusmerkki pikkuautoille?
32
8356
Vastaukset
- 666
ajakoon perässä. mikään laki ei velvoita merkinnäyttöön.
- ----------
Ja mistä sitä tietää millainen nysväri siellä takana tulee 1.1 litraisella koneella varustetulla autollaan.
Ei vaan ihan tosi jos näytät merkin vilkulla ja se ei lähdekkään samantein ohi (kiihdyttää on vähän huono jos ihan perässä roikkuu) vaan aikailee ja lähtee vähän myöhempään sun merkin annon jälkeen niin siellä saattaa olla jo vastaan tulijoita.
Ja toinen on tämä mitä jotkut kuskit näyttää kolleegoileen / saman talon autolille, tämä ns. "rahtivilkku" . Siitä voi joku käsittää että ei muuta kuin ohi vaan, kun se kerran merkin näytti.
Ei ne aina voi muistaa sitä että pitikö tuon ajoneuvoyhdistelmän nyt näyttää sitä merkkiä oikealle vai vasemmalle puolelle että voisi lähteä ohittamaan.- -------------
Myöskin eräät bussikuskit näyttää kanssa tuota rahtivilkkua saman firman autoille.
- luulet
Itse olen lopettanut koko merkin näyttämisen ihan henkilöautoilijoiden takia. Kun näytät merkin, sitten aletaan vilkuilemaan, sitten suunnittelemaan ohitusta ja ohitukseen lähdettäessä jo yleensä onkin jo auto tulossa. Eli ihan henkilöautokuskien sähläämisen takia lopetin merkin näyttämisen. Tuli joitakin todellisia vaaratilanteita ja aloin epäillä olevani lopulta käräjillä merkinnäytöstä. No sekin on kyllä selvitetty, että se merkinnäyttäjä ei joudu vastuulliseksi.
- Rattimatti
Ensinnäkin, jos kuljettaja antaa merkin, hänen tulee olla varma ohituspaikan turvallisuudesta ettei ajata sitä takana kurkkivaa suden suuhun.
Toisekseen, kuljetusliikkeiden ajokouluttajien mielestä merkkiä ei saisi missään tapauksessa näyttää, koska jokaisen ohittajan tulee itse varmistua turvallisesta ohituspaikasta eikä täten heittää osaa vastuusta sille edessämenevälle.
Henk.koht. mielipiteeni on, että kyllä merkin voi silloin antaa, jos olen varma, että takana tulija ennättää varmasti menemään vapaalla näkyvällä tieosuudella ja että oma ajokkini peittää niin pahasti näkyvyyden, ettei nopeammin kulkeva pääsisi ilman pikku apua turvallisesti ohitse vaan ehkä jäisi taakse roikkumaan ja muodostamaan jonoa. Asialla on puolensa ja puolensa.- TurbotOn
Kuljettajan tulee tietysti olla varma,että merkin voi antaa takanatulijalle,mutta tieliikennelaissa todetaan,että vastuu on aina ohittajalla,kuten jo aikaisemmin todettiin.
Itse myös jo vuosia sitten lopetin vikuttamisen,koska oli vähissä ne autot,jotka lähtivät ohi heti merkin nähtyään.Ja vieläpä reippaasti.Linja-autoille toisinaan näytän merkkiä,koska ne ohittavat reippaasti ja arkailematta.Ja niiden aikataulut tietäen... - YrjöJurri
Takavuosina se oli paremmin tapana koska ei juuri ollut moottoriteitä.
Vaikka sitä ei saisi sanoa, niin henkilöautokuskit ovat nykyään niin kirjavaa sakkia, että moni ei uskalla ottaa sitä riskiä että antaa "tie vapaa merkin".
Toki ajotyylistä ja osin autosta huomaa minkä sortin sompaajasta on kyse. 7-kymppinen farmari Volvo tulee ja menee, jolloin sille voi ilmoittaa, että ohitusaije on huomattu.
Kolmas asia on noiden vetäjien tehojen kasvu, ne menee niin lujaa varsinkin talvikelissä 8-kympin alueella, että ilman sakkovaaraa tuskin matka joutuu sen nopeammin kun yhdistelmän vanavedessä ajaen. - still alive
Tämä nyt ei oikeastaan liity rahtareihin, ellei nyt sitten 59´ Cadillac-ruumisautoa näihinkin kuvioihin lasketa. Jaksa nyt niin hirveästi tarinaa pohjustella, mutta jouduinpa vuosia sitten sellaisen taakse ohitusta odottelemaan. Oli sunnuntaiaamu, kello about 05 ja satasen rajoitus. Liikennettä juuri ollut. En taatusti provonnut kuskia millään tavoin, tai sitten riisikuppini teki sen puolestani. Keltaiset viivat olivat ohitusaikeeni estäneet, kunnes noustessamme erästä mäkeä ylös (yhdessä huipulle :) )ja Caddyn sinne mäenpäälle kavuttua antoi ystävällisesti ohitusmerkin. No, jos ei näe -ei kannata. Oiva valinta, vastaan tuli täyspitkällä varustettu. Tämän jälkeenkin ohjelmaa riitti sen verran, ettei jäänyt epäselväksi oliko kyseessä vahinko vai tahallinen teko. Vittu, kun ei siihen aikaan ollut vielä kännykkää.
- pintaan
Venäläiset näyttää merkkiä aika surutta ja läheltä piti tilanteita riittää. Kyllä täytyy olla aikamoinen paukapää , jos uskaltaa lähteä ohi kun on vilkku kerran vilahtanut. Siellä saattaa olla vaikka levähdysalue edessä jonne rekka kääntyy ja vastuuntuntoinen kuski laittaa vilkun hyvissä ajoin päälle jos takana roikkuu joku .No paukapää ymmärtää tämän ohitusmerkiksi ja lähtee ohi, loppu herran hallussa.Itsellä on käynyt pari kertaa edellä mainittu tilanne.Vilkut on vain kääntymistä ja kaistanvaihtoa varten , ei muuta käyttöä. Onneksi niillä morjestus, joka oli vielä parikymmentä vuotta sitten yleistä, on jäänyt pois.
- Jaska Parruna
Viestisi oli niin typerä etten viitsi edes selittää miksi.
- ei kiinnosta!
Ohitustaitoisille annetaan apua ja muille annetaan vilkulla merkki just silloin kun joku tulee vastaan :D
- Seppuku
Ihan periaatteesta näyttele yhtään mitään turhia merkkejä kenellekkään.
Siis jos on oikeasti niin saatanan avuton että ei yhdistelmästä pääse ohi omin avuin, niin on ehkä paras sitten ajaa siellä perässä.
SE PAHIN VIRHE on ajaa esim rekan tai bussin perseessä kiinni! tehkääpä simulaatio itsellenne: Laittakaa nenänne kiinni seinään ja yrittäkää katsoa siitä nurkan taakse! onnistuuko?
Kun malttasivat jättää sen 50-100 metriä sitä välimatkaa siihen edelläajavaan niin sitä näkis monta asiaa enemmän.. Ja huomattavasti pidemmälle..
Se 50-100 metriä sitä välinpitämistä ei todellakaan tee ohituksesta ns pitempään kestävämpää.. Ja se vauhti on HUOMATTAVASTI helpompi kerätä siinä omalla kaistalla kuin ohittaessa.. Jää sitä pelivaraa..
ehkä 10% hlöautoilijoista osaa ohittaa raskaanajoneuvon oikein!?
Ja sitten on näitä idiootteja jotka lähtevät "sokkona" ohi.. Ja oho! Taas on uutisissa juttua..
Itse en enää jarruun koske jos jollain vtun kiireisellä idiootilla meinaa jäädä ohitus lyhyeksi. Lähtekööt vaikka vastaantulevan pölliauton mukaan.. - Merkin antaja
Hyvin usein, etenkin talvella, on tilanne se, että lumi pöllyää ja rekan ohitse ei näe tuleeko sieltä joku vastaan. Etenkin silloin on hyvä näyttää merkkiä. Myöskin kesällää saattaa aurinkopaistaa silmiin tai muuten vain olla niin arka kuljettaja pyrkimässä ohitse, ettei hän uskalla mennä ohitse ellei ihan varmasti tiedä että tuleeko vastaan. Rekan ohjaamosta näkee kauas ja kyllä jokianen ohittamaaan lähtevä itsekkin katsooo ja varmistuu ettei kukaan tule vastaan. Ei me rekalla ajavat voida leikkiä mitään kuninkaita tiellä ja luulla olevamme parempia kuljettajia. Jos todellakin suhari.kollegat luulette olevanne jotain tien päällä ja kompensoitte munanne lyhyyttä ja miehen pienuutta isolla ajoneuvolla jurottaen ajaen, niin varatkaa aika viroon klinikalle ja menkää vielä terapiaan.
Kyllä pikkuautot ja rekat pelaa yhteispeliä tiellä. Ja kummasti sieltä kiitos vilkutus tulee henkilöautolta kun ohitus merkin rekassa vilkulla antaa. Mutta joillakin on oman pienuuden kanssa ongelmia ja siksi käytetään heti isomman valtaa hyväksi.- toisinpäin
Koska kaikki eivät ohi näytä riittävän ripeästi pääsevän, niin en anna ohitusmerkkiä, jos en itse ajan jostain syystä huomattavan hiljaa tai edessä ole kilometrien pituinen pitkä suora ilman vastaantulevia.
Sen sijaan annan merkin vasemmalla vilkulla, jos näen jonkun paukapään aikovan lähteä ohitse silloin kun joku tulee vastaan. Paljon järkevämpää. - torpe
toisinpäin kirjoitti:
Koska kaikki eivät ohi näytä riittävän ripeästi pääsevän, niin en anna ohitusmerkkiä, jos en itse ajan jostain syystä huomattavan hiljaa tai edessä ole kilometrien pituinen pitkä suora ilman vastaantulevia.
Sen sijaan annan merkin vasemmalla vilkulla, jos näen jonkun paukapään aikovan lähteä ohitse silloin kun joku tulee vastaan. Paljon järkevämpää.Itse oon aina näyttänyt merkin PIMEÄLLÄ kun yhdistelmä ohittaa oman yhdistelmäni ja kaveri on jo päässyt pari metriä edelle niin vilautan pitkiä toimii ainakin itseni mielestä hienosti kun on jono perässä.
- Rekkahenkilö
Itse olen lopettanut merkin näyttämisen miltei kokonaan siitä syystä, että takana roikkuvat henkilöautot sähläävät merkin nähtyään ihan liikaa.
Jos takana roikkuu muutama auto ja näytän merkin, jokainen takana roikkuva on yleensä niin keskittynyt ohituspaikan kyttäämiseen, että ei katso peileihinsä, joko takaa on joku lähtenyt ohittamaan vaan merkin nähtyään kurvaa jo ohittamassa olevan eteen. Ei ole muuten kivaa katsottavaa peilistä sellainen touhu. Ja tämä oli vain yksi syy.
Ohittaja ottaa vastuun ohituksen onnistumisesta, mutta rekkakuski näyttäessään ohitusmerkin ottaa moraalisen vastuun ohituksen onnistumisesta. Joskus tämä moraalinen vastuu alkoi tuntua liian suurelta - siksi en paljoa ohitusmerkkiä näytä. - manit pois
Eiköhän asia ole niin,että riittää kun ajaa yhtä autoa. En näytä vilkkua koska harvemmin takana olija ryhtyy ohitukseen heti merkin annettua,sitten on nämä venäjän rahtarit jotka näyttävät vilkkua miten sattuu.Tiedän tapauksen jossa rahtari näytti vilkkua ja papparainen aikansa mietittyä lähti ohitukseen sillä seurauksella että törmäsi vastaan tulijaan ja kuoli .Rahtari sai syytteen ohitukseen yllyttämisestä.Elikä jos pikku vokkipannulla ei pääse tai osaa ohittaa on parempi pysyä takana tai pysähtyä kahville ja pudottaa vähän kieroksia itseltään
- antaa merkkiä
Kaikki oppineet kokemuksen kautta pidättäytymään merkin annosta, koska harvoin ohittaja oikeasti lähtee heti, vaan usein käy niin että ohittaja lähtee vasta sitten kun paikka jo mennyt ohi.
- Suomessakin
oli joskus kuorma-auton perässä pieni vihreä
valo,joka toimi erillisellä katkaisijalla.
Sillä annettiin merkki.Olikohan 60-70 lukua.
YrjöJ. kanssa täysin samaa mieltä.Jos perässä
70/80 volvo,iso BMW,Saab,MB.Ne menee ohi hienosti
ja on pelisilmää.
Mutta perheenäiti jäätyneillä ikkunoilla
olevalla kakkosautolla..hakemassa kalapuikkoja ja karkkia....pysyisivät kotona! - hitto ne
Suomessakin kirjoitti:
oli joskus kuorma-auton perässä pieni vihreä
valo,joka toimi erillisellä katkaisijalla.
Sillä annettiin merkki.Olikohan 60-70 lukua.
YrjöJ. kanssa täysin samaa mieltä.Jos perässä
70/80 volvo,iso BMW,Saab,MB.Ne menee ohi hienosti
ja on pelisilmää.
Mutta perheenäiti jäätyneillä ikkunoilla
olevalla kakkosautolla..hakemassa kalapuikkoja ja karkkia....pysyisivät kotona!kalapuikot ja karkit sitten hakee ?
- tää on taas tätä...
hitto ne kirjoitti:
kalapuikot ja karkit sitten hakee ?
Rahtareiden mielestä nekin pitäisi toimittaa suoraan kotiin jakarilla, perheenisät taas toivoisivat raiteita kotinsa eteen...
- laiskat
tää on taas tätä... kirjoitti:
Rahtareiden mielestä nekin pitäisi toimittaa suoraan kotiin jakarilla, perheenisät taas toivoisivat raiteita kotinsa eteen...
nykymuijat muuta osaa tehä.Keppanaa juoda,ja
kalapuikkoja ja pitzaa syöttää lapsille.
Tietysti suhata autolla sinnetänne,yleensä
ärrälle tai huotsikalle(muuten kalliita paikkoja)! - verran karu
laiskat kirjoitti:
nykymuijat muuta osaa tehä.Keppanaa juoda,ja
kalapuikkoja ja pitzaa syöttää lapsille.
Tietysti suhata autolla sinnetänne,yleensä
ärrälle tai huotsikalle(muuten kalliita paikkoja)!vastaus, että läpi menee. Tämän kerran.
- Tirri02
Ei kannata todellakaan näyttää merkkiä,koska harvat ymmärtävät heti lähteä ohittamaan ja hetken päästä voi olla liian myöhäistä.
- lopetin
merkin näytön ihan vaan sen takia koska menevät niin hiljaa ohi ja jäävät sitten siihen eteen nysväämään. Kiukkuavat vielä sitten, että miksi rekat roikkuu puskurissa! Toinen mystinen juttu on myös, että kun ajan kahdeksankympin alueella 88km/h niin saavutan HA nysvärin joka ajaa 78km/h. Sitten tulee kuudenkympin alue, tiputan vauhdin 68km/h. Mutta tämä nysväri jatkaakin senkin pätkän samaa 78km/h ajaen!? Kysymys kuuluukin: Miksi ne uskaltaa TAAJAMISSA ja muilla alle kahdeksankympin alueilla ajaa suuria ylinopeuksia joissa se on oikeasti vaarallista esim. runsaan kevyenliikenteen takia, mutta ei sitten tuolla valtateillä jotain pientä 5-8km/h ylitystä????
- Ohi aiheen
Miksi itse kuudenkympin alueella tiputat vain 68:aan km/h? Eikös se pitäisi alle 65:n tiputtaa..
- jokakerta
Ohi aiheen kirjoitti:
Miksi itse kuudenkympin alueella tiputat vain 68:aan km/h? Eikös se pitäisi alle 65:n tiputtaa..
30=38, 40=48, 50=58 jne...Ei tule sakkoja, ollaan toleransseissa ja liikenne on sujuvaa. Onko sinusta sitten ihan OK että se HA jatkaa Ne kuuskympit ja muut taajamanopeudet paljon reilummilla ylityksillä?
- 110
Miksi nykyajan pikkuautoilijat eivät käytä vilkkua lainkaan , esim käänyttäessä kaistaa vaihdettaessa jne moniko onnetomuus jotuu siitä että pikkuauto vain kurvaa jostain eteen muista välittämättä. nyt sinä onneton ääliö vingut että sinulle tarvisisi näyttää ohitusmerkiä , opettele itse ensin käyttämään vilkkua !
- kuorma-autoilija
Näytin kerran vasenta vilkkua idiootille, joka roikkui takapuskurissa, ja aikoi ohittaa paikassa jossa ei nähnyt eteensä. No, tämä idiootti ampaisi ohi vaikka mutkan takaa näkyi vastaantulevan valot. Enää en näytä ohitusmerkkejä kenellekkään, en positiivisia enempää kuin negatiivisiakaan. Eiväthän ne tee liikennettä turvallisemmaksi ennenkuin kaikki ymmärtävät turvallisen liikennöinnin säännöt
- vasenta vilkkua?
Olitko kenties Englaniissa tai Australiassa ajamassa rekkaa kiun vasemmalla vilkulla ohitusmerkkiä näytit?
- stycke
Ruotsissa saatan joskus näyttää ohitusmerkkiä, siellä on useimmat ymmärtäneet mitä se tarkoittaa; nopea varmistus että tie tosiaan on vapaa ja sitten kauroja koneeseen - tosin yhä harvempi osaa kiittää, joten yhä harvemmin tulee vilkkuakaan vilautettua.
Suomen puolella en vilkuttele ohitusmerkkiä juuri koskaan. Syyn ovat monet tässä säikeessä kertoneet, liian pitkä vitkuttelu jolloin tilanne ehtii muuttua ja kohta jännitetään miten tässä käy. Poikkeuksena mulla on lähinnä jos yön pimeydessä näen keltaisen juuston takanatulijan katolla loistamassa, silloin näytän ohitusmerkkiä ja hyvin ovat taksit menneet ohi - ja vielä kiittäneetkin. Siitä jää kyllä hyvä mieli. - merkin
antaa, niin ohi ei mene juuri kukaan. On vissiin niin mukava roikkua puskurissa.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195