Perjantaina tuli tehtyä tonttikauppa ja nyt on mietinnässä talopaketti vai pitkästätavarasta tehty talo. Aikanaan (vuonna 2000) rakensin Jetta-talon omalla skitsillä ja olin ihan tyytyväinen toimituksiin yms. Jetta-talo oli tällöin suht edullinen toimitussisältöön nähden vaikkakin paketteja on hyvin vaikeata vertailla.
Nyt on ollut mietinnässä appiukon kanssa, että tehdäänkö pitkästä, pre-cut vai elementtitalo. Jos pakettitalo tehdään, niin toimitussisältö olisi lähinnä ns. perustoimitus ilman mitään "jättijukka" yms. lisiä. Mahdollisuutena olisi pitkästä tehty siten, että palkattaisiin kirvesmiesporukka (jos sellaisen löytää), mikä tekisi runkon kattoineen (eli ollaan lähellä kastellia). Appiukko on rakennuksilla ollut iät ja ajat eli häneltä löytyy ammattitaitoa, tosin itse olen runko vaiheessa ainoastaan projektista vastaava (maksumies siis :)). Nyt kysynkin, että tuleeko säästöä ja kuinka paljon, jos rungon tekee kirvesmies porukka. Olen kuullut "huhua", että runko maksaa perustalossa (n.120m2 ja suorakaide) suunnilleen 13k€?
Talopaketti vai pitkäntavaran talo
39
4001
Vastaukset
- teetetty
veroineen tuskin säästää mitään, ottakaa paketti piirustuksineen niin pääsette hyvään vauhtiin.
- Jopi
...uskoa naapuuriin joka noin sanoo.
Kysykää naapurin vaimolta sisustusvinkkejä, pääsette parhaaseen lopputulokseen.
Suomessa on rakennettu naapureiden mukaan maailman halvimpia taloja. Silti puualan yritykset tahkoavat rahaa juuri näiden hölmöläisten luulojen perusteella.
En ole vielä sellaista rakentajaa nähnyt joka olisi säästänyt rakentamisella. Kuluja siinä vaan on.Teki pitkästä tai abloyt handuun. - Rauno Kangas
...rakentaminen on kustannustehokkain tapa - edellyttäen, että osaava ja kohtuuhintainen timpuriporukka löytyy.
- kustannustehokkuus
hakusessa. Taatusti syntyy seinää kustannustehokkaammin tehtaassa. Jos olet muuhun johtopäätökseen päässyt, ymmärrettävää todellakin että sinut on ulkoistettu talotehtaalta. Koko talotehtaan ajatus on hiukan hakusessa.
- Rauno Kangas
kustannustehokkuus kirjoitti:
hakusessa. Taatusti syntyy seinää kustannustehokkaammin tehtaassa. Jos olet muuhun johtopäätökseen päässyt, ymmärrettävää todellakin että sinut on ulkoistettu talotehtaalta. Koko talotehtaan ajatus on hiukan hakusessa.
...voidaan arvioida monelta kantilta. Ehkä ulkoseinää syntyy kustannustehokkaasti tehtaassa, mutta rakennuttajalle asti se tehtaalla saavutettu kustannusetu ei päädy.
Henkilökohtaisuuksiesi viljely on lähinnä säälittävää - lienet pahoissa ongelmissa minuutesi kanssa. - Rakentanut
tietenkin tulee halvin talo,mitä enenpi tekee itse sen suurempi säästö verrattuna muihin
rakentamistapoihin.Mutta täytyy olla tietoa,
aikaa ja hyvä valvoja,jos ryhtyy itse rakentamaan.Jonkinlainen näkemys minulla on
koska olen rakentanut pitkästä.Talo on puoli-
toistakerroksinen 150 asuinneliötä,talo sisältä
valmis,parveke ulkoa tekemättä.Aikaa aloituksesta
muuttoon 15k,rahaa
palanut tähän mennessä 113500 euroa.Tonttia ei ole
mukana kustannuksissa,kaikki muu on jokaista
senttiä myöten.Myös autokatos/varasto on valmis
ja mukana kustannuksissa. - Niin kovin vähän faktaa.
Rauno Kangas kirjoitti:
...voidaan arvioida monelta kantilta. Ehkä ulkoseinää syntyy kustannustehokkaasti tehtaassa, mutta rakennuttajalle asti se tehtaalla saavutettu kustannusetu ei päädy.
Henkilökohtaisuuksiesi viljely on lähinnä säälittävää - lienet pahoissa ongelmissa minuutesi kanssa.Kovia väitteitä ja kehuja osallistumisestasi koko talorakennusteollisuuden luomiseen maassamme (ja vähän ulkomaillakin). Kuitenkin noista kirjoituksistasi löytyy hyvin vähän käyttökelpoista tähän päivään. Ajatuksesi sinänsä ovat kauniita ja kunniotettavia, mutta eivät valitetavasti vaan toteutuskelpoisia, tai eivät siis vaan totudu. Yli 30 v. on tätä alaa tahkottu aika lailla koko skaalaaltaan (ilman suurempia epäonnistumisia ja ongelmia). Miksikö sitten haluat ehdoin tahdoin ajaa ihmiset elämänsä suurimmassa hankinnassa omituisten ajatusten kanssa todellisiin ongelmiin. Vastuuta noiden ohjeidesi ja neuvojesi totumisesta et kuitenkaan ota (taloudellista sellaista). Turhanpäivästä nettiloistoa "osaamisella". Kylmää kyytiä on tuolla omatoimisesti, konsultin varassa ja hänen antamilla positiivisilla ajatuksillaan odotettavissa. Valitettavasti.
- Rauno Kangas
Niin kovin vähän faktaa. kirjoitti:
Kovia väitteitä ja kehuja osallistumisestasi koko talorakennusteollisuuden luomiseen maassamme (ja vähän ulkomaillakin). Kuitenkin noista kirjoituksistasi löytyy hyvin vähän käyttökelpoista tähän päivään. Ajatuksesi sinänsä ovat kauniita ja kunniotettavia, mutta eivät valitetavasti vaan toteutuskelpoisia, tai eivät siis vaan totudu. Yli 30 v. on tätä alaa tahkottu aika lailla koko skaalaaltaan (ilman suurempia epäonnistumisia ja ongelmia). Miksikö sitten haluat ehdoin tahdoin ajaa ihmiset elämänsä suurimmassa hankinnassa omituisten ajatusten kanssa todellisiin ongelmiin. Vastuuta noiden ohjeidesi ja neuvojesi totumisesta et kuitenkaan ota (taloudellista sellaista). Turhanpäivästä nettiloistoa "osaamisella". Kylmää kyytiä on tuolla omatoimisesti, konsultin varassa ja hänen antamilla positiivisilla ajatuksillaan odotettavissa. Valitettavasti.
...täytynee tälle kriitikolle kertoa:
1) Minä en ehdon tahdoin aja ketään yhtään mihinkään. Minä olen tämänkin ketjun aikana kertonut, että on OK ostaa talopaketti, jos haluaa helpommin ja vähemmällä riskillä jotain.
2) Juttujeni käyttökelpoisuuden arvioinnin jätän lukijoiden pääteltäväksi. Aika moni niistä kuitenkin löytää jotain käyttökelpoista - palautteesta päätellen.
3) Ilmaisesta neuvosta en ole yleensä ottanut taloudellista vastuuta - konsulttitoiminnan yleisten sopimusehtojen mukaan konsultin vastuu rajoittuu konsulttipalkkioon ilman tahallisuutta tai törkeää tuottamusta.
4) Vastikkeellisessa konsultoinnissa tai urakoidessani taloa vastuuni luonnollisestikin on lain ja alalla vallitsevan tavan mukaiset.
Noilla edellä oleville ja aiemmin esitetyillä argumenteilla väitän sun kirjoittavan lapsellista skeidaa meikäläisestä, mitä suuresti ihmettelen, kun ei pitäisi mun roolissa olla mitään kadehdittavaakaan. - antamiesi ohjeiden
Rauno Kangas kirjoitti:
...täytynee tälle kriitikolle kertoa:
1) Minä en ehdon tahdoin aja ketään yhtään mihinkään. Minä olen tämänkin ketjun aikana kertonut, että on OK ostaa talopaketti, jos haluaa helpommin ja vähemmällä riskillä jotain.
2) Juttujeni käyttökelpoisuuden arvioinnin jätän lukijoiden pääteltäväksi. Aika moni niistä kuitenkin löytää jotain käyttökelpoista - palautteesta päätellen.
3) Ilmaisesta neuvosta en ole yleensä ottanut taloudellista vastuuta - konsulttitoiminnan yleisten sopimusehtojen mukaan konsultin vastuu rajoittuu konsulttipalkkioon ilman tahallisuutta tai törkeää tuottamusta.
4) Vastikkeellisessa konsultoinnissa tai urakoidessani taloa vastuuni luonnollisestikin on lain ja alalla vallitsevan tavan mukaiset.
Noilla edellä oleville ja aiemmin esitetyillä argumenteilla väitän sun kirjoittavan lapsellista skeidaa meikäläisestä, mitä suuresti ihmettelen, kun ei pitäisi mun roolissa olla mitään kadehdittavaakaan.toimivuudesta, aivan sama minkä niminen konsultti niitä antaa. Siinä se ongelman ydin piileekin, tuossa vastuun rajoittumisessa konsulttipalkkioon ja määritelmässä mikä on tahallista tai törkeää tuottamusta. Onko se sitten tahallista vaiko vain tietämättömyyttä jos konsultti ei väitteistään huolimatta kykene arvioimaan kustannuksia oikein ? No tämä tuskin tästä paranee, joten jokainen tehköön omat valintansa ja ratkaisunsa, toivottavasti tietoisesti.
- raksadosentti
""edellyttäen, että osaava ja kohtuuhintainen timpuriporukka löytyy"".......
niinpä. - Reedus
raksadosentti kirjoitti:
niinpä.on aloittaa keskustelu sanoilla kustannustehokas ja lupailla säästöjä. Niiden todentaminen onkin todella vaikeaa lopputuotteen hinnassa. Ketä sitten enää kyllä kiinnostaakaan.
- Rauno Kangas
raksadosentti kirjoitti:
niinpä....ehkä 5...10 % selviää pientalohankkeesta itsenäisesti - yli puolet selviää saadessaan viikottaisen työnjohdon. Päivittäistä työnjohtoa edellyttää timpureista vain neljännes...kolmannes, mikä mutu-arviona esitettäköön.
- Reedus
Rauno Kangas kirjoitti:
...ehkä 5...10 % selviää pientalohankkeesta itsenäisesti - yli puolet selviää saadessaan viikottaisen työnjohdon. Päivittäistä työnjohtoa edellyttää timpureista vain neljännes...kolmannes, mikä mutu-arviona esitettäköön.
Tuohan on kuin kerjäisi ongelmia. työkkäristä löydetyt edulliset aarteet yksinään kokoamaan taloa pitkästä ? Hmmmmmm ... Eipä tainnut tuolla aikaisemmin konsultteja tölvinyt ihan väärässä olla.
- Tino G.
Rauno Kangas kirjoitti:
...ehkä 5...10 % selviää pientalohankkeesta itsenäisesti - yli puolet selviää saadessaan viikottaisen työnjohdon. Päivittäistä työnjohtoa edellyttää timpureista vain neljännes...kolmannes, mikä mutu-arviona esitettäköön.
Ei kestä enää tätä nauramista. Pientalorakentamisen ihmekosultti olet, ja uskallat jättää tinpurit oman onnensa nojaan työmaalle. Ne halvat työkkäristä saadut ammattilaiset.
- Rauno Kangas
Reedus kirjoitti:
Tuohan on kuin kerjäisi ongelmia. työkkäristä löydetyt edulliset aarteet yksinään kokoamaan taloa pitkästä ? Hmmmmmm ... Eipä tainnut tuolla aikaisemmin konsultteja tölvinyt ihan väärässä olla.
...on työkkäritimpureista mitään puhunut. Nuo heput, joista minä käytän nimitystä timpuri, ovat ihan kaikki tänäkin päivänä töissä - ellei nyt ihan älytön tuuri satu, että olis joku yksittäinen juuri nyt vapaana.
Pitkästä rakentamista harkitsevan pitää "kiinnittää" raksaporukat hyvissä ajoin. Kun työmaan kesto on kuudesta kahdeksaan kuukautta, niin keskimäöärin porukoilla on tuollaiset kolmesta viiteen kuukautta vähintään "työt jonossa" ja kesken työmaan ei kannata poikia naapurista ottaa - kahdesta syystä:
* ne kaverit lähtee useimmiten kesken työmaan isomman palkan perässä, jolloin ottaja maksaa todennäköisesti ylihintaa
* kerran lähtijä lähtee toisenkin kerran, jolloin alkuperäinen ottaja saattaa hoksata yks kaunis päivä, että sinne menivät... eikä uusia ole luvassa. - Rauno Kangas
Tino G. kirjoitti:
Ei kestä enää tätä nauramista. Pientalorakentamisen ihmekosultti olet, ja uskallat jättää tinpurit oman onnensa nojaan työmaalle. Ne halvat työkkäristä saadut ammattilaiset.
...paljastaa, ettet tunne tätä bisnestä juuri lainkaan. Iät ajat tätä on tälleen tehty ja tullaan tekemäänkin. Hinta-laatu-suhteeltaan hyviä timpureita liikkuu markkinoilla - onneksi riittävästi - ja riittävällä määrällä kontakteja löytyy työmaalle itsenäiseen työskentelyyn kykenevät heput parin kuukauden varoitusajalla.
Ne, joita ei kannata pestata, ovat helmikuussa joutilaita purkamaan huonoa oloaan nyyssiryhmissä nauramalla asiallisille kirjoitelmille. - Reedus
Rauno Kangas kirjoitti:
...on työkkäritimpureista mitään puhunut. Nuo heput, joista minä käytän nimitystä timpuri, ovat ihan kaikki tänäkin päivänä töissä - ellei nyt ihan älytön tuuri satu, että olis joku yksittäinen juuri nyt vapaana.
Pitkästä rakentamista harkitsevan pitää "kiinnittää" raksaporukat hyvissä ajoin. Kun työmaan kesto on kuudesta kahdeksaan kuukautta, niin keskimäöärin porukoilla on tuollaiset kolmesta viiteen kuukautta vähintään "työt jonossa" ja kesken työmaan ei kannata poikia naapurista ottaa - kahdesta syystä:
* ne kaverit lähtee useimmiten kesken työmaan isomman palkan perässä, jolloin ottaja maksaa todennäköisesti ylihintaa
* kerran lähtijä lähtee toisenkin kerran, jolloin alkuperäinen ottaja saattaa hoksata yks kaunis päivä, että sinne menivät... eikä uusia ole luvassa.mainitsit työkkärin yhdeksi timpureiden hankintapaikaksi. Että siitä minä sen ajatuksen esiin toin, omasi siis oli.
- mieltä,
kustannustehokkuus kirjoitti:
että Älvärinkaupustelijan aika olisi mennä nyt vaatehuoneesta bygattuun saunaansa lauteiden alle häpeämään täydellistä asiantuntemattomuuttaan.
- Rauno Kangas
Reedus kirjoitti:
mainitsit työkkärin yhdeksi timpureiden hankintapaikaksi. Että siitä minä sen ajatuksen esiin toin, omasi siis oli.
..tuollainen. Eikös sulla ole työtä, kun on määrättömästi aikaa moiseen?
- Tino G.
Rauno Kangas kirjoitti:
...paljastaa, ettet tunne tätä bisnestä juuri lainkaan. Iät ajat tätä on tälleen tehty ja tullaan tekemäänkin. Hinta-laatu-suhteeltaan hyviä timpureita liikkuu markkinoilla - onneksi riittävästi - ja riittävällä määrällä kontakteja löytyy työmaalle itsenäiseen työskentelyyn kykenevät heput parin kuukauden varoitusajalla.
Ne, joita ei kannata pestata, ovat helmikuussa joutilaita purkamaan huonoa oloaan nyyssiryhmissä nauramalla asiallisille kirjoitelmille.työmaallesi koska? Missä se säästöjen logiikka nyt sitten piilee. Säästöt taitavat palaa konsultin ja hänen kavereidensa palkkiohin. Talo ei tule sen halvemmaksi, mutta oma napa lihoaa. Sehän se tietysti on se pelin henki. Niinhän sitä on aina tehty, mutta onneksi on vähenemään päin.
- tähän keskusteluun lainkaan.
mieltä, kirjoitti:
että Älvärinkaupustelijan aika olisi mennä nyt vaatehuoneesta bygattuun saunaansa lauteiden alle häpeämään täydellistä asiantuntemattomuuttaan.
Eikös tässä ole kysymys pitkästä ja talopaketista. Pääsit kuitenkin tuomaan viisaan ajatuksesi julki. Toivotaan että älvärikaupustelija lukee kommenttisi.
- Kopotikop
mieltä, kirjoitti:
Todellinen kaikkien viisauksien Äiti. Älvärikaupustelijan hermoromahduksen partaalle ajama suuri ajattelija, päässyt taas vapaalle.
- Enemmin sinua kyllä on
Rauno Kangas kirjoitti:
..tuollainen. Eikös sulla ole työtä, kun on määrättömästi aikaa moiseen?
täällä näkynyt roikkumassa.
- Rauno Kangas
Tino G. kirjoitti:
työmaallesi koska? Missä se säästöjen logiikka nyt sitten piilee. Säästöt taitavat palaa konsultin ja hänen kavereidensa palkkiohin. Talo ei tule sen halvemmaksi, mutta oma napa lihoaa. Sehän se tietysti on se pelin henki. Niinhän sitä on aina tehty, mutta onneksi on vähenemään päin.
Tässäkin rihmassa keskustelu lähti siitä liikkeelle, että rakentajalla oli ilmiselvästi valmiuksia hoitaa homma itse - ilman konsultteja. Minä vain vahistin alkuperäisen kysyjän näkemyksen kertomalla, että:
* pitkästä rakentaminen on kustannustehokasta ja
* timpureitakin on saatavilla
Ihan sääliksi käy pakonomainen tarpeesi olla todistelemassa, ettei tuo pitäisi paikkaansa. - Tino G.
Rauno Kangas kirjoitti:
Tässäkin rihmassa keskustelu lähti siitä liikkeelle, että rakentajalla oli ilmiselvästi valmiuksia hoitaa homma itse - ilman konsultteja. Minä vain vahistin alkuperäisen kysyjän näkemyksen kertomalla, että:
* pitkästä rakentaminen on kustannustehokasta ja
* timpureitakin on saatavilla
Ihan sääliksi käy pakonomainen tarpeesi olla todistelemassa, ettei tuo pitäisi paikkaansa.Todistelemassa kantaamme, ollaan siis yhdessä säälittäviä. Sääliksi käy kyllä näitä kasvukeskuksien kupeeseen rakentelevia, jotka näitä oppejasi ja kuvitelmiasi noudattaen koettavat itselleen kotia saada aikaiseksi.
- Rauno Kangas
Enemmin sinua kyllä on kirjoitti:
täällä näkynyt roikkumassa.
...koko ajan töitäkin olis tehä asti. Aina ei vaan jaksa koko päivää yhteen kyytiin pohtia toimivien pohjaratkaisujen sielunelämää - täytyy välillä pistäytyä täällä "kahvihuoneen puolella".
- Rauno Kangas
Tino G. kirjoitti:
Todistelemassa kantaamme, ollaan siis yhdessä säälittäviä. Sääliksi käy kyllä näitä kasvukeskuksien kupeeseen rakentelevia, jotka näitä oppejasi ja kuvitelmiasi noudattaen koettavat itselleen kotia saada aikaiseksi.
...kauhiasti ittiään lähteä kehuskelemaan, mutta olen aina yrittänyt tehä työni silleen, että kehtaan sanua yhteistyökumppaneille päivää vielä hankkeen valmistuttuakin. Aika monet vastaa ystävälliseen sävyyn, joten olen päätellyt, ettei vielä tarvi sen tähen alaakaan olla vaihtamassa.
RAKENTAVIN TERVEISIN
RI Rauno Kangas
rakentamisen moniosaaja neljännessä polvessa - osaaja;););)
Rauno Kangas kirjoitti:
...kauhiasti ittiään lähteä kehuskelemaan, mutta olen aina yrittänyt tehä työni silleen, että kehtaan sanua yhteistyökumppaneille päivää vielä hankkeen valmistuttuakin. Aika monet vastaa ystävälliseen sävyyn, joten olen päätellyt, ettei vielä tarvi sen tähen alaakaan olla vaihtamassa.
RAKENTAVIN TERVEISIN
RI Rauno Kangas
rakentamisen moniosaaja neljännessä polvessaEi näytä Raunolla hirveästi hommia olevan, kun on aikaa kirjoitella päivät pitkät tänne palstalle.
No tuskin näitä "yhteistyökumppaneita" hirveästi on ollutkaan ja eiköhän sekin ole pelkäksi morjensteluksi mennyt mitä on ollut;) - Rauno Kangas
osaaja;););) kirjoitti:
Ei näytä Raunolla hirveästi hommia olevan, kun on aikaa kirjoitella päivät pitkät tänne palstalle.
No tuskin näitä "yhteistyökumppaneita" hirveästi on ollutkaan ja eiköhän sekin ole pelkäksi morjensteluksi mennyt mitä on ollut;)...mun tilauskannasta huolehdit. Ehdin hyvin kirjoitella aina välissä - pari minuuttia sitten viimeeksi lähti yhdet ensiluonnokset asiakkaan kommentoitavaksi. Päivässäni on pituutta sen verran paljon, ettei pieni välipalakirjoittelu tuotosta heikennä.
- päivän selvää
Ei kait enää kukaan rakenna ns.pitkästä paikan päällä.
Ne ajat on vaan muistoja enää.
Kaikki tutkimukset ja laskelmat ym. todistavat talopakettien olevan parempia kuin pitkästä tehty.
Työvoiman saanti on TODELLA ISO ONGELMA.
On ihan turha puhua,että löytyy,enää omakotityömaille huipputimpurit.
Tai jos löytää,niin hinta pilvissä.
Nytkin pakkasta yli -20,onko parempi tehdä talon runko lämpimissä sisätiloissa,kun tuolla pakkasessa.Mieti sitä ja laita lämmintä päälle.- rakentajarane
Taidan näin aluksi suunnitella talokirjoista toimivan pohjan meille ja laittaa talotehtaille kyselyyn. Tietääkö joku, mitkä tehtaat ovat pohjakuvien muutoksille joustavimpia? Kastellilta ja Jetalta kerrottiin, että oma pohja käy mainiosti. Toisille hinnoittelu on vissiin kalliimpaa muutoksille.
- Rauno Kangas
...tutkimukset osoittavat???
Kumpa linkittäisit edes yhden tutkimuksen, joka kiistattomasti osoittais, että paikallarakentamisen aika on ohi. Kummasti näyttää paikallarakentavien firmojen kannattavuus olevan keskimäärin parempi kuin elementtifirmojen - mistähän tuollainen vois johtua? - Rauno Kangas
rakentajarane kirjoitti:
Taidan näin aluksi suunnitella talokirjoista toimivan pohjan meille ja laittaa talotehtaille kyselyyn. Tietääkö joku, mitkä tehtaat ovat pohjakuvien muutoksille joustavimpia? Kastellilta ja Jetalta kerrottiin, että oma pohja käy mainiosti. Toisille hinnoittelu on vissiin kalliimpaa muutoksille.
...ongelma kovinkaan monelle firmalle. Valmistalotoimittajat lienee hirttäytyneet aika pitkälle mallistoihinsa, mutta muut tappelevat mielellänsä yksilöllisemmästäkin tuotannosta.
On tietysti joitain juttuja, jotka saattaavat tarjoamisintoa leikata - esimerkiksi joillain elementtivalmistajilla ei ole hinkua tehdä kovin erikoisia huonekorkeuksia tms.
- Mikasan
Muistakaa tämä,mitä isompi talotehdas niin sitä isompi organisaatio on takana ja ruokittavia suita enemmän joten kalliita ovat isojen talotehtaiden paketit.Juuri viime viikolla keskustelin kirvesmiehen kanssa joka on tehnyt omakotitalon runkoja pitkästä tavarasta samaan vaiheeseen kuin talopaketitkin ovat,kehui asiakkaiden pääsevän noin 10 tuhatta edullisemmin tähän vaiheeseen.Tämän kuuman rakentamisen aikana on alalle tullut monenlaista yrittäjää niin huonoja kuin hyviä.
Itse ostin talopaketin v.98 ja ilmoitin kauppoja tehdessä jo myyjälle että minä olen äärimmäisen tarkka ja vaativa kaveri joten laitat parhaan miehen/porukan pystyttämään taloni,ilmoitin myös valittavani pienimmistäkin virheistä.Ilmoitin myös etten maksa viimeistä erää ennen kuin kaikki on niin kuin minä haluan.Tämän sanottuani myyjä meni hiljaiseksi,mietti ja tutki kalenteriaan ja totesi että hyvä porukka löytyy mutta joutuisin odottamaan kaksi viikkoa pidempään pystytystä.Hyväksyin sen ja niin saatiin hyvä ja asiansa osaavat henkilöt pystyttämään talomme.Eikä mitään huomautettavaa ollut.Pitää osata vaatia oli kyseessä talopaketti tai timpuri,ei se tosiaankaan ole talopaketin vika jos se on huonosti pystytetty.Hyvää ja iloista rakennuskesää vaan kaikille.- kirvesmies tuollaista :)
Säästää säästää, kunnes huomaa ettei sitä säästöä edes enää huomaa valmiissa kokonaisuudessa - ainoastaan vähän huonompana talona. Pitää olla todella luotettava ja hyvä tekijä jotta sellaisen päästäisin taloani rakentelemaan näennäisen halvallakaan. Talo on niin paljon muutakin, varsinkin nykyisin ettei kuvitteellinen säästö pelkässä rungossa kerro vielä mitään. Loppuhinnassa sitä ei todellakaan huomaa.
- helposti haluamansa
kirvesmies tuollaista :) kirjoitti:
Säästää säästää, kunnes huomaa ettei sitä säästöä edes enää huomaa valmiissa kokonaisuudessa - ainoastaan vähän huonompana talona. Pitää olla todella luotettava ja hyvä tekijä jotta sellaisen päästäisin taloani rakentelemaan näennäisen halvallakaan. Talo on niin paljon muutakin, varsinkin nykyisin ettei kuvitteellinen säästö pelkässä rungossa kerro vielä mitään. Loppuhinnassa sitä ei todellakaan huomaa.
vastauksen, totuus onkin sitten jotain aivan muuta. Kun tulee lisää siitä ja tästä, tämähän ei tietysti edes kuulunut alkuperäiseen arvioon jne.
- varmasti kannattaa
Heittäisin, että säästö on tuollainen 20...30% talotehtaan vastaavaan toimitukseen nähden.
Ei niitä talopakettikamoja ihan ilmaiseksi ajella pitkin Suomen niemeä ja hallin vuokrat, kalustot, pakettifirman katteet, toimihenkilöporukan palkat yms. nostaa tuon hinnan sellaiseksi, että kappaletavara paikalla rakennettuna onkin huomattavasti edullisempi.
Itse puutavarassahan ei suuria hinnan eroja ole, jos ne otat rautakaupasta.
Pitää muistaa, että aina kun rakennustarvike kulkee välikäden kautta, niin siitä pitää saada välistä rahaa. Ei ne sitä ihan hyvää hyvyyttään tee, vaan rahaakin pitää toimittamisesta saada.- vielä ns.
loppukäyttäjän etu, eli 22% työn hinnasta, jos palkkaat työntekijät työsopimuksella, verrattuna suoraan firman laskutukseen.
- Eikä muuta kuin etuja
vielä ns. kirjoitti:
loppukäyttäjän etu, eli 22% työn hinnasta, jos palkkaat työntekijät työsopimuksella, verrattuna suoraan firman laskutukseen.
hyödyntämään ja säästästämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864