Olkapäätoipuneet

kristinna

Takana olkapään tähystys ja kantoside seuraavat 6 vkoa. Kuinka te kohtalontoverit piditte edes sitä minimikuntoa yllä toipumisajan? Ulkona kävely liukkaalla hirvittää ja käden liikkuminen kävelyn tahtiin yhtä tuskaa. Sairaslomaakin alustavasti 4kk, joten pitkä on taival edessä. Kokemuksia?

22

16022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuilija

mulla 2 vuoden sisällä kolmas leikkaus olkapäässä nyt torstaina tulee 4 viikkoa ja voin ottaa kantositeen pois ja täytyy sanoo et kyllä on koko ajan juu pelko et se olkapää liikkuu mitä se ei sais tehdä,kunto on varmaan nolla.jouduin syömääm tramalia ja abaginiä aikas kauan ja nyt on ollu sellasii oireita että uni on tosi vaikeeta ja tulee sellasia hikoilu puuskia ja todella outo olo.lääkäri sano et en olis saanu niitä lopettaa yks kaks mutta olihan se kiva kun senkin sai tietää sit kun menin ottaa tikkejä pois ja kerroin hoitsulle,siis ikinä en enää syö niitä mömmöjä.kipuja ei enää ole mut saa nähdä kun maanantaina alkaa fysioterapia.

• kristinna

Sitä pelkäänkin, ettei yksi leikkaus riitä, paljon täälläkin juttuja uusintaleikkauksista. Kantositeen pito 6 vkoa oli mulle yllätys, luulin selviävän 4 vkolla. Alkaa vain mökkihöperyys vaivata, vaikka viikko vasta leikkauksesta. Ei autolla ajamista - tulee ulkokiertoa käteen, nukkuminen onnistuu selällään muutaman tunnin yössä jne. Oma kipulääkitys on Burana, Tramal ja panacod ei sovi, joten särkyä riittää. Olisimpa vasenkätinen, nyt oikea eli käyttökäsi pois pelistä ja elämä todella hankalaa. Kuinka aiemmin olkapääsi on kuntoutunut?

• olkp leikattu
        kristinna kirjoitti:

Sitä pelkäänkin, ettei yksi leikkaus riitä, paljon täälläkin juttuja uusintaleikkauksista. Kantositeen pito 6 vkoa oli mulle yllätys, luulin selviävän 4 vkolla. Alkaa vain mökkihöperyys vaivata, vaikka viikko vasta leikkauksesta. Ei autolla ajamista - tulee ulkokiertoa käteen, nukkuminen onnistuu selällään muutaman tunnin yössä jne. Oma kipulääkitys on Burana, Tramal ja panacod ei sovi, joten särkyä riittää. Olisimpa vasenkätinen, nyt oikea eli käyttökäsi pois pelistä ja elämä todella hankalaa. Kuinka aiemmin olkapääsi on kuntoutunut?

Hei,

Tuntuu siltä, että tällä palstalla moni "liioittelee" olkapääleikkausten jälkeisiä vaivoja. Minunkin olkapääni on leikattu kahdesti. Vajaa kaksi vuotta sitten tehtiin ensimmäinen. Silloin oli kiertäjäkalvosin oireyhtymä, tulehdusta, luupiikkejä jne. Leikkaus tehtiin tähystämällä, ei kipuja leikkauksen jälkeen. Jostain syystä leikkaus ei auttanut.

Hakeuduin toiselle ortopedille.Sanoi uuden leikkauksen olevan edessä.Vajaa vuosi sitten leikattiin. Edellisten lisäksi olkapää oli löysä. Siksi kantoside 4 viikkoa. Eka päivä oli vaikea mutta nopeasti siihen tottui. Selällään oli tosiaan nukuttava. Sain panacodia, joka sopi minulle hyvin. Tosin en paljoa kipulääkettä tarvinnut.

Kylläpä sinulla on pitkä sairasloma. Minä olin sairaslomalla vajaa kaksi kuukautta. Kyllähän ortopedi kyseli kaipaanko jatkoa.Kantositeen jälkeen käsi ei liikkunut mihinkään. Pikkuhiljaa aloin kättä liikutella, malttia oltava. Nyt se on aika hyvässä kunnossa. Eivät liikeradat vielä ole ok. Kaikki säryt jäivät leikkauspöydälle, uskon että nyt ei enää tarvitse leikata.

Onneksi löysin asiantuntevan olkapääspesialistin! Olkapää ei ole niitä helpoiten leikattavia.

Mitä vikoja sinulla oli? Oletko satuttanut olkapääsi? Kauanko se oli kipeä ennen leikkausta?

• kristinna
        olkp leikattu kirjoitti:

Hei,

Tuntuu siltä, että tällä palstalla moni "liioittelee" olkapääleikkausten jälkeisiä vaivoja. Minunkin olkapääni on leikattu kahdesti. Vajaa kaksi vuotta sitten tehtiin ensimmäinen. Silloin oli kiertäjäkalvosin oireyhtymä, tulehdusta, luupiikkejä jne. Leikkaus tehtiin tähystämällä, ei kipuja leikkauksen jälkeen. Jostain syystä leikkaus ei auttanut.

Hakeuduin toiselle ortopedille.Sanoi uuden leikkauksen olevan edessä.Vajaa vuosi sitten leikattiin. Edellisten lisäksi olkapää oli löysä. Siksi kantoside 4 viikkoa. Eka päivä oli vaikea mutta nopeasti siihen tottui. Selällään oli tosiaan nukuttava. Sain panacodia, joka sopi minulle hyvin. Tosin en paljoa kipulääkettä tarvinnut.

Kylläpä sinulla on pitkä sairasloma. Minä olin sairaslomalla vajaa kaksi kuukautta. Kyllähän ortopedi kyseli kaipaanko jatkoa.Kantositeen jälkeen käsi ei liikkunut mihinkään. Pikkuhiljaa aloin kättä liikutella, malttia oltava. Nyt se on aika hyvässä kunnossa. Eivät liikeradat vielä ole ok. Kaikki säryt jäivät leikkauspöydälle, uskon että nyt ei enää tarvitse leikata.

Onneksi löysin asiantuntevan olkapääspesialistin! Olkapää ei ole niitä helpoiten leikattavia.

Mitä vikoja sinulla oli? Oletko satuttanut olkapääsi? Kauanko se oli kipeä ennen leikkausta?

olkapääni n. 10v. sitten, kaaduin ja meni sijoiltaan. Viimeisen 5 vuoden aikana alkoi kipeytymään ja mg-kuvissa löytyi selkeä vaurio. Jonotin vuoden tähystykseen ja kiinnitettiin uudelleen neljällä ankkurilla. Kuulemma 6vkoa kantositeessä siksi, että kudokset tarttee ko. ajan parantuakseen. Tuon jälkeen alkaa fysioterapia. Sairasloma on siksi 4kk, koska teen keskiraskasta-raskasta työtä nostoineen - käsi se tärkein työväline. Ortopedin tekemään tähystykseen laitan toiveeni, onneksi sain olkapääortopedin yksityiseltä puolelta. Kontrolliaikaa ei ole, mikäki puolen vuoden päästä oireilee - uusintatutkimuksiin.

• kipuilija
        kristinna kirjoitti:

eka leikkaus oli bursiitti ja ahdas olkapää,kaks kuukautta saikkua ja töihin ja samaa kipua plus tuntu et olkapää jotenkin jää jumiin ja se sattu paljon et ei voinu kunnolla edes laittaa puseroa ylhäältä päälle.siinä kaiken maailman hoitoja välissä ja sit lääkäri totes et on löysä ja 8kuukauden kuluttua leikattiin....niin paitsi leikkauksessa lääkäri totesi et onkin takaa vielä ahdas ja korjas sen eikä sitä löysyyttä.tää löysyys vika tuli mun mielestä sen eka leikkauksen jälkeen tai ne oireet mut eihän lääkäri myönnä et se olis siinä tullu.sit taas 2 kuukautta ja töihin ja samaa kipua.sit jo kävin akupunktiot ja ihme niksauttajat läpi mut ei apua,mitä nyt keveempi kävellä kun lompakko tyhjänä!nyt sit 9kuukautta myöhemmin ollaan tässä .se oli tosi löysä et nousi joku jonkun päälle (suomeksi sanottuna)et oli osittaista sijoiltaan menoa joka päivä ja sen kyllä huomasin kun siihen kipuun ei auttanu mikään.lääkäri olis määränny jo 1½ kuukautta ennen leikkausta sairaslomalle mut tää tyhmä ei jääny.tuntuu et tääkin saikku on ihan liikaa,mut eri juttu jos vaan viimein paranee.mut tsemppiä meille ,eikö niin!

• Kipuilija2
        kipuilija kirjoitti:

eka leikkaus oli bursiitti ja ahdas olkapää,kaks kuukautta saikkua ja töihin ja samaa kipua plus tuntu et olkapää jotenkin jää jumiin ja se sattu paljon et ei voinu kunnolla edes laittaa puseroa ylhäältä päälle.siinä kaiken maailman hoitoja välissä ja sit lääkäri totes et on löysä ja 8kuukauden kuluttua leikattiin....niin paitsi leikkauksessa lääkäri totesi et onkin takaa vielä ahdas ja korjas sen eikä sitä löysyyttä.tää löysyys vika tuli mun mielestä sen eka leikkauksen jälkeen tai ne oireet mut eihän lääkäri myönnä et se olis siinä tullu.sit taas 2 kuukautta ja töihin ja samaa kipua.sit jo kävin akupunktiot ja ihme niksauttajat läpi mut ei apua,mitä nyt keveempi kävellä kun lompakko tyhjänä!nyt sit 9kuukautta myöhemmin ollaan tässä .se oli tosi löysä et nousi joku jonkun päälle (suomeksi sanottuna)et oli osittaista sijoiltaan menoa joka päivä ja sen kyllä huomasin kun siihen kipuun ei auttanu mikään.lääkäri olis määränny jo 1½ kuukautta ennen leikkausta sairaslomalle mut tää tyhmä ei jääny.tuntuu et tääkin saikku on ihan liikaa,mut eri juttu jos vaan viimein paranee.mut tsemppiä meille ,eikö niin!

Itselläni oli jo toinen olkapääleikkaus vuoden sisällä. Ensimmäisessä diagnoosina ahdasolkapää ja paksuuntuneet bursat poistettiin ja jänteitä siloiteltiin. Kuuden viikon päästä leikkauksesta alkoivat kivut uudelleen. Välillä oli tunne, että kuin joku puukolla vetelis.

Toinen leikkaus tehtiin neljä viikkoa sitten yksityisesti ja diagnoosina olikin nyt löysä olkapää ja tehtiin kannattimet. Käsi oli kantositeessä neljä viikkoa. Nyt kun kantoside jätetiin pois on käden liikeradat edelleenkin rajoitetut. Kättä sää nostaa vain suoraan eteen (ei ylös eikä taakse yhtään).

Lääkäri sanoi, että jumpat yms. saa aloittaa vasta kaksi kuukautta leikkauksesta. Minulle ainoa liikuntamuoto, mitä pidettiin tällä hetkellä hyvänä on kuntopyörällä ajo, muut ovat kiellettyjä, jotta kannattimet eivät petä.

Minulla on onni olla Suomen johtavan olkpaääspesialistin hoidossa (tosin maksaa aika paljon, mutta se kannattaa). Hän seuraa tarkasti, että mitä kuuluu ja miten käsi etenee.

Mielestäni kunnallisesti kun tehdään on hoito sinänsä kummallista, sen jälkeen kun käsi on leikattu niin ei lääkäreitä enää kiinnosta sinun olotilasi ollenkaan. Ensimmäinen leikkaukseni tehtiin kunnallisesti ja lääkärin mukaan vikaa ei enää voinut kädessä olla kun hän oli sen kerran leikannut.

• olkp leikattu
        Kipuilija2 kirjoitti:

Itselläni oli jo toinen olkapääleikkaus vuoden sisällä. Ensimmäisessä diagnoosina ahdasolkapää ja paksuuntuneet bursat poistettiin ja jänteitä siloiteltiin. Kuuden viikon päästä leikkauksesta alkoivat kivut uudelleen. Välillä oli tunne, että kuin joku puukolla vetelis.

Toinen leikkaus tehtiin neljä viikkoa sitten yksityisesti ja diagnoosina olikin nyt löysä olkapää ja tehtiin kannattimet. Käsi oli kantositeessä neljä viikkoa. Nyt kun kantoside jätetiin pois on käden liikeradat edelleenkin rajoitetut. Kättä sää nostaa vain suoraan eteen (ei ylös eikä taakse yhtään).

Lääkäri sanoi, että jumpat yms. saa aloittaa vasta kaksi kuukautta leikkauksesta. Minulle ainoa liikuntamuoto, mitä pidettiin tällä hetkellä hyvänä on kuntopyörällä ajo, muut ovat kiellettyjä, jotta kannattimet eivät petä.

Minulla on onni olla Suomen johtavan olkpaääspesialistin hoidossa (tosin maksaa aika paljon, mutta se kannattaa). Hän seuraa tarkasti, että mitä kuuluu ja miten käsi etenee.

Mielestäni kunnallisesti kun tehdään on hoito sinänsä kummallista, sen jälkeen kun käsi on leikattu niin ei lääkäreitä enää kiinnosta sinun olotilasi ollenkaan. Ensimmäinen leikkaukseni tehtiin kunnallisesti ja lääkärin mukaan vikaa ei enää voinut kädessä olla kun hän oli sen kerran leikannut.

Vähän samantapainen juttu kuin minulla. Kivut tulivat uudestaan ensimmäisen leikkauksen jälkeen. En tiedä mistä löysä olkapää tuli. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen se tuli.

Mitä tarkoitat, että sinulle tehtiin kannattimet? Oletan, että olemme olleet saman ortopedin hoidossa. Maksoihan se paljon mutta ensimmäinen leikkaus maksoi 1200 euroa enemmän. Silloin oli toinen ortopedi ja toinen sairaala.

Oliko sinulla kumpikin leikkaus tähystysleikkaus?

• Kipuilija2
        olkp leikattu kirjoitti:

Vähän samantapainen juttu kuin minulla. Kivut tulivat uudestaan ensimmäisen leikkauksen jälkeen. En tiedä mistä löysä olkapää tuli. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen se tuli.

Mitä tarkoitat, että sinulle tehtiin kannattimet? Oletan, että olemme olleet saman ortopedin hoidossa. Maksoihan se paljon mutta ensimmäinen leikkaus maksoi 1200 euroa enemmän. Silloin oli toinen ortopedi ja toinen sairaala.

Olkapäähän tehtiin kapselit, jotka kannattavat sitä olkapäätä eli ettei pääse hölskymään sieltä kuopasta pois.

Toisen leikkausen teki Harri Heliö. Tämä jälkimmäinen leikkaukseni maksoi n. 3.300 euroa.
        Molemmat leikkaukset tehtiin tähystyksellä.

• olkp leikattu
        Kipuilija2 kirjoitti:

Olkapäähän tehtiin kapselit, jotka kannattavat sitä olkapäätä eli ettei pääse hölskymään sieltä kuopasta pois.

Toisen leikkausen teki Harri Heliö. Tämä jälkimmäinen leikkaukseni maksoi n. 3.300 euroa.
        Molemmat leikkaukset tehtiin tähystyksellä.

Minulle ei ole tehty mitään kapseleita. Minulla kiristettiin vaporasaattorilla kapseleita. Myös intervallia kiristettiin.

Itse en tiedä mistä olkapäävammani johtuu. En muista satuttaneeni sitä. Nyt kuitenkin näyttää hyvältä. Saman lääkärin hoidossa olen minäkin ollut!

• kipuilija
        Kipuilija2 kirjoitti:

joo mä olin kunnallisessa leikkauksessa,tosin kirurgi oli vieraileva tähti muualta.ei juuri leikkauksen jälkeen näkyny.hoitsut sit yritti selvittää mitä oli tehty mut ei sekään kaikkee voinu sanoo mitä kysyin.mulle laitettiin kaks ankkuria ja jännettä korjattiin.eilen otin kantositeen ja lapaa nyt vähä särkee mut se on kai ihan normaalia.on mulla sit loppu tarkastus ennen saikun loppua.tosin viimeksikin olin ollu jo kolme viikkoa töissä ennen lopputarkastusta kun sille lääkärille ei ollu aikoja??!!!

• kristinna
        kipuilija kirjoitti:

joo mä olin kunnallisessa leikkauksessa,tosin kirurgi oli vieraileva tähti muualta.ei juuri leikkauksen jälkeen näkyny.hoitsut sit yritti selvittää mitä oli tehty mut ei sekään kaikkee voinu sanoo mitä kysyin.mulle laitettiin kaks ankkuria ja jännettä korjattiin.eilen otin kantositeen ja lapaa nyt vähä särkee mut se on kai ihan normaalia.on mulla sit loppu tarkastus ennen saikun loppua.tosin viimeksikin olin ollu jo kolme viikkoa töissä ennen lopputarkastusta kun sille lääkärille ei ollu aikoja??!!!

elikkäs pitkän jonotuksen takia pääsin julkisella yksityisen operoitavaksi. Mietityttää vain se, että jos olkapää ei kuntoudu työkuntoon, minne sitten otan yhteyttä? En saanut lopputarkastusaikaa. Kokemuksesta tiedän senkin, että polin kautta ei varmasti nopeaa pääse, viimeksikin meni 4kk ennenkuin aika. Pitääkö mennä esim. työterveyshuollon kautta? Tyhmää miettiä etukäteen, mutta parempi varautua...

• kipuilija
        kristinna kirjoitti:

elikkäs pitkän jonotuksen takia pääsin julkisella yksityisen operoitavaksi. Mietityttää vain se, että jos olkapää ei kuntoudu työkuntoon, minne sitten otan yhteyttä? En saanut lopputarkastusaikaa. Kokemuksesta tiedän senkin, että polin kautta ei varmasti nopeaa pääse, viimeksikin meni 4kk ennenkuin aika. Pitääkö mennä esim. työterveyshuollon kautta? Tyhmää miettiä etukäteen, mutta parempi varautua...

tosi outoa ettei ole lopputarkastusta?!!täällähän nämä lääkärit sit pitävät yksityisvastaanottoa ja sinne ei kyllä tarvii jonottaa.se on niin ihmeellistä.mua pelottaa ihan kamalasti et tuleeko tää kuntoon ,en enää millään jaksas sitä kipua ja perhekin on jo ihan täys vaikka en mä niille kauheesti valita mut en kai oo sit niin kauheen ilonen kun ennen.

• Kipuilija2
        kristinna kirjoitti:

Itselläni ensimmäisen leikkauksen jälkeen ei käsi lähtenyt paranemaan toivotussa aikataulussa. Eli mulle tuli 6 viikkoa sairaslomaa ja viimeisellä sairaslomaviikolla totesin, että käsi ei ole vielä työkunnossa, kun oireet pahenivat viimeisellä sairaslomaviikolla.

Soitin monta puhelua HUS:iin ja viimein sain leikanneen lääkärin langan päähän. Hän sanoi, että "ikävä kyllä en voi ottaa sinua vastaanotolle, mene työterveyshuoltoon". Minusta tuo on vähän tylsää, koska työterveyshuollossa he eivät välttämättä ole "tämän alan asiantuntijoita". Sain sairaslomaa sitten työterveyshuollosta 3 x viikon. Eli ravasin viikon välein sanomassa, että ei ole kunnossa vielä. Sitten kyllästyin ja menin töihin, vaikka käsi ei ollut kunnossa.

Itselläni lopputarkastus oli 3,5 kuukautta leikkauksen jälkeen, jolloin olin ollut töissä jo aika pitkän aikaa.

Edellä mainitusta syytä kyllä täytyy sanoa, että nautin tästä yksityisellä saamastani kohtelusta eli minua hoidetaan ja katsotaan, että käsi tulee kuntoon, ennen kun menen takaisin töihin.

• olkp leikattu
        kipuilija kirjoitti:

tosi outoa ettei ole lopputarkastusta?!!täällähän nämä lääkärit sit pitävät yksityisvastaanottoa ja sinne ei kyllä tarvii jonottaa.se on niin ihmeellistä.mua pelottaa ihan kamalasti et tuleeko tää kuntoon ,en enää millään jaksas sitä kipua ja perhekin on jo ihan täys vaikka en mä niille kauheesti valita mut en kai oo sit niin kauheen ilonen kun ennen.

On todella outoa jos sinulla ei ole lopputarkastusta. Minulla oli ensimmäinen lopputarkastus 5 viikkoa leikkauksen jälkeen. Eli olin ollut viikon ilman kantosidettä. Ortopedi katsoi silloin sen, että olkapääni oli pysynyt paikoillaan. Mitään en saanut tehdä. Siitä sitten annettiin uusi aika 6 viikon päähän. Silloin katsottiin miten käsi liikkuu. Vielä oli kolmaskin aika muistaakseni sovittu. Sain myös ortopedin puhelinnumeron johon voisin soittaa jos kysyttävää. Kerran soitin ja heti hänet haettiin puhelimeen.

Kirjoitit aikaisemmin kipulääkkeistä. Tottakai leikattu olkapää on kipeä mutta sinulla on tainnut lääkkeistä (tramal...) päätellen olla todella kipeä. Minä söin panacodeja leikkauksen jälkeen viikon verran. Lääkäri sanoi, että kannattaa syödä jo turvotuksen takia. Kipuja minulla ei ollut oikeastaan yhtään. Muutamana yönä otin panacodin ja se auttoi heti.

Soita ja tilaa aika jollekin kunnon ortopedille. Pyydä katsomaan onko kaikki kunnossa jne. Kyllähän noista peloistakin täytyy päästä!

• pom pom piikki
        olkp leikattu kirjoitti:

leikattu ja nyt oikean käden olkapää reistailee samalla kuin ennen operaatiota,vihloo niin pirusti kun taivutatan kättä alas takaviistoon ja eteen et sivulle liekkö unohtuna pinsetit nahkan alle.täytyy käydä tohtoorilla taas kiroilemassa jahka puukotettas taas.

• mukaan

Mulle antoivat sairaalassa ennen kotiutusta ohjeet kantosideajalle jotka oikein käytiin vielä läpi fysioterapeutin kanssa. Siinä oli kaikenlaista pallon puristelua, lapaluitten pyörittelyä, hauiskääntöä jne.

Tosin ei paljoa naurattanut kantositeen poiston jälkeen kun jumppari mittaili liikeratoja. Olivat luokkaa 10 astetta eteen ja sivulle. No nyt 5 viikon keppitreenin jälkeen 'pääliikeradat' alkaa olla täynnä, vielä kun sais jostain voimaa käpälään...

Mut mikä harmittaa nyt on, että en saanut minkäänlaisia lihaskunnon ylläpito-ohjeita leikkausta odotellessani vaikka niitä ihan kyselin. Nykyisellä jumpparillanikin niitä olisi ollut ja hän vaan tuumaili, että niillä olisi säästänyt paljon kuntoutusvaiheessa.

• kristinna

sain minäkin eli 2 vkoa täyteen leikkauksesta ja pieniä pyörityksiä saa tehdä käsi alaspäin. Jumpparille kun kantoside jää pois eli se 6 vkoa. Kuinka paljon piditte kantosidettä? Tuntuu, että helpompaa ilman.. Kyynärniveltä ja rannetta pitäisi mobilisoida koko ajan.

• oikea olkapää

mulla leikattiin olkapää lokakuussa toiseen kertaan avoleikkauksella ja olen ollu nyt vähän aikaa töissä ja nyt pari viikkoa on ollu taas särkyä,ja muutaman kerran se on muljahtanu tosi pahasti. tuntuu ihan ku se lähtis pois paikaltaan,mut ei onneks oo lähteny. en tiä ku ei uskalla luottaa siihen et se pysyis paikoillaan..päässä vikaa?? eikä käsi mun mielest nouse enää niin hyvin tai en ainakaan uskalla sitä nostaa kunnolla ylös. onko kellään muil samoi ongelmia? soitin taas kerran tänään fysioterapiaan ja viikon pääst menen näyttämään taas vaihteeksi olkapäätä sinne. tuntuu vaan et usko loppuu tän käden suhteen. jos ei oo oikeeta kättä ni tuntuu et ei ole elämää....

• kipuilija

laikattiinko sulla löysän olkapään takia vai miks?

• oik olkapää
        kipuilija kirjoitti:

laikattiinko sulla löysän olkapään takia vai miks?

eka leikkaus oli tähystys ja kiristettiin jollain itsesulavilla(??) ns ruuveilla ja ne kesti vähän yli vuoden ja sit ku se lähti taas pois ni laitettiin taas joillain ruuveilla kii ja ny pitäis kestää... se oli jo ihan hyvä,käsi nousi yms mut nyt on ollu aikalail särkyy ja muljahtelee välil ja kuumottaa jotenki oudosti...en tiä kai se täst taas..

• huh hei
        oik olkapää kirjoitti:

eka leikkaus oli tähystys ja kiristettiin jollain itsesulavilla(??) ns ruuveilla ja ne kesti vähän yli vuoden ja sit ku se lähti taas pois ni laitettiin taas joillain ruuveilla kii ja ny pitäis kestää... se oli jo ihan hyvä,käsi nousi yms mut nyt on ollu aikalail särkyy ja muljahtelee välil ja kuumottaa jotenki oudosti...en tiä kai se täst taas..

Löytyykö muita joiden olkapään löysyys korjattu ilman ruuveja tms? Mulla ei ole mitään "vierasta" olkapäässäni.
        Pari päivää sit aamutelkas sanottiin, et olkapää leikataan yleensä vain kerran. Harvinaista, että leikattas kaksi kertaa. Mulla leikattu kaksi kertaa. Miten muilla?

• Helsky

Heipsan !

Olin 26.10 2005 leikkauksessa, siis yli vuosi sitten. Labrum- eli olkanivelen reunus kiinnitettiin olkaniveleen kiinni niillä ankkureilla niitä oli 3-4 kappaletta.
      Laitan tähän nämä omat kokemukseni, jotka olen jossain vaiheessa kirjoitellut, löytyvät ehkä jostain kohtaa näiltä palstoiltakin.

Minulle laitettiin kantoside käteen lähtiessäni polilta ja sanottiin, että sen voi ottaa yöksi pois. Muistaakseni enismmäisen yön nukuin kuitenkin kantositeessä(vartalosidettä en oikeastaan ole käyttänyt, sitä ei mitenkään erityisesti opastettu, mutta ilmeisesti olisi pitänyt käyttää. Öisin kuitenkin olen käyttänyt erilaisia tyynyjä tukemaan leikattua kättäni- nukkuen selälläni tai vasemmalla kyljelläni- ylävartalon lievä kohoasento tuntui helpottavalta. Kantosidettä olen käyttänyt päivisin pääsääntöisesti reilun 5 viikkoa. Lääkityksen vähensin muutaman päivän kuluttua operaatiosta. Asiasta soittelin kyllä leikanneelle lääkärille ja hän oli myöskin sitä mieltä, että ei tarvitse ottaa lääkkeitä, jos ei ole särkyjä. Öisin tietysti jouduin ottamaan lääkettä pidempään. Joinakin öinä olen joutunut nousemaan ylös ja vähän jumppauttanut kättä niin kivut ovat vähentyneet ja kun olen mennyt uudestaan nukkumaan niin olen saanut nukuttua ilman lääkkeitä. En mielelläni haluaisi syödä niitä turhaan, luulempa että niitä vielä joutuu elämässään kuitenkin syömään pahempiinkin kipuihin. Fysioterapeutin ohjauksessa olen käynyt 16.12 alkaen kerran viikossa. Kotona jumppautan itse kättäni pikkuhiljaa liikeiden määrää lisäten annettujen ohjeiden mukaan. Alussa kaikki tehtiin vain alatasolla, jonkin verran kipeän käden omia voimiakin hyväksi käyttäen. Tällä hetkellä käsi toimii aika hyvinkin, jos ajatellaan normaalia liikkeitä, sivuttais- ja taaksepäin liikkeet ovat vielä rajotteisia. Samoin myöskin raskaampia juttuja esim lumenluontia ym en vielä ole tehnyt. Hiihtämisen aloitin Tapaninpäivänä, siis 2 kk leikkauksen jälkeen- tosin tietysti varovasti tunnustellen ja alussa leikattu käsi oli vain tasapainottamassa luisteluhiihtoa, ja muutaman lenkin jälkeen aloitin varovaisen työntelyn leikatulla kädellä hyvin tuntui kestävän. Vesijumpassa omaan tahtiin olen käynyt pari kertaa ja ensi viikolla aloitan normaalin uimisen. Samoin myöskin kevyet käsipainot aion ottaa mukaan harjoitusohjelmaan pikkuhiljaa. Nyt vain varotaan, ettei tulisi lokkaantumisia esim. kaatumisessa tai muissa vahinkotilanteissa. Jostain netistä lueskelin että kyseinen leikkaus on tehty myöskin huipputason voimistelijalle ja jos hän kerran pystyy jatkaan huippu- voimistelijan uraansa niin miksi kyseinen operaatio ei muka onnistuisi meille "tavalliselle aktiivikuntoilijoillekin" riittävän hyvin. Netistä puheen ollen jossain näin varsin hyviä kuvia kyseisestä leikkauksesta ja kuntoutuksesta ohjeita - vaan enpä laittanut sivua muistiin ja nyt en sitä ole uudestaan löytänyt. Jatketaan juttua ja kannustetaan toisia. Tämä on kuitenkin "pikkujuttu" isompien asioiden rinnalla. Tällä hetkellä 22.01 2006- käsi toimii jo aika hyvin. Edelleenkin on rajoittuneisuutta ylös/taakseviennissä ja kiertoliikkeessä vartalonvierestä kyynärpääkoukussa ulospäin- liike ei tahdo onnistua. Keilaamassa kävin perjantaina, tosin vain n 5 kg pallolla ja vain varovaisia heittoja. Samoin vesivoimistelussa olen käynyt 2-3 kertaa, torstaina tein jo jonkin verran uintiharjotteita- varovaisesti. Avannossa olen kyllä käynyt heti muutaman päivän kuluttua tikkienpoiston jälkeen.- Tosin vain laiturinpäässä -ilman mitään uintiliikkeitä. Sauna ja avanto ovat olleet mielestäni oikein hyvä yhdistelmä tähänkin tilanteeseen. Jos on ollut kipuaistimuksia ennen avantoa, niin sinne ne ovat ainakin siksi illaksi jääneet. Muuten en ole paljon vielä puntteja nostellut- ei oikeastaan kuulu muutenkaan harrastuksiini- tekisi tietysti sekin hyvää. Kaiken kaikkiaan olemme fysioterapeuttini kanssa kyllä edenneet varoen- tämä lienee parempi tapa kuin rikkoa niitä kiinnytyskohtia liialla rasituksella. Toivottavasti ei tullut kovin sekava, kun liittelin tuon vanhan jutun tuohon alkuun. Kertoile lisää kokemuksiasi- miten etenee?

Nyt 15 02 2007. Käsi on kaikin puolin kunnossa-
      muuten ei tiedä koko leikkauksesta kuin niistä parista- kolmesta olemattomasta arvesta jotka näkyvät jos tarkaan katsoo.
      Käsi tomii oikein hyvin- kaiken pystyn tekemään mitä tarvitseekin tehdä.
      Kaiken A ja O on se kunnollinen ohjattu kuntoutus
      ja aktiivinen omatoimisuus. Itse jumppasin kättä kesään saakka, joskus useammankin kerran päivässä ja tein kaikkia kotiaskareita varoen, siis kipurajaan saakka.
      Kaikkea hyvää Sinulle Terv Helsky

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe