Jos toinen puolisoista perii naimisissa ollessaan omaisuutta, onko toisella puolisolla mitään omistuoikeutta perintöön?
Entä sitten, kun perinyt puoliso kuolee?
Perivätkö puolisot automaattisesti toisensa? Mikä on tilanne, jos on lapseton pariskunta?
Puolison perintö
10
2029
Vastaukset
- pariskunta+++
1. Puolisolla ei ole omistusoikeutta mutta on avio-oikeus perittyyn omaisuuteen ellei avioehtoa ole tai teestamenttia jossa avio-oikeus kumotaan.
Avioliitossa molemmilla on oma omaisuutensa sen mmukan kumman nimissä omaisuus on.
2. Puolisot perivät toisensa ellei ole rintaperillisiä. Molempien puolisoiden kuoltua, omaisuus menee molempien sukuun, eli vanhemmat ja sisarukset perivät.- tarkoittaa
Tämmöisestä en ole aiemmin kuullutkaan, että testamentilla voisi jotenkin kumota avio-oikeuden.
- amadööri
tarkoittaa kirjoitti:
Tämmöisestä en ole aiemmin kuullutkaan, että testamentilla voisi jotenkin kumota avio-oikeuden.
Testamentilla saatavan omaisuuden osalta on jopa yleistä, että puolisoiden avio-oikeus on kumottu testaattorin määräyksellä.
- Roosa
avio-oikeus? Eli, kun/jos ero tulee jaetaanko puolison perintö, vai saako hän pitää perintönsä itse ja jaettavaksi tulee ainoastaan se,mikä on yhdessä hankittu? (jos siis ei ole avio-ehtoa tai testamentti)
Mikä merkitys on sillä, jos perintö on ollut jo puolisolla naimisiin mentäessä? - kumoan
amadööri kirjoitti:
Testamentilla saatavan omaisuuden osalta on jopa yleistä, että puolisoiden avio-oikeus on kumottu testaattorin määräyksellä.
Siis voiko puoliso laatia viimeisenä tahtonaan testamentin, jossa kumoaa puolisonsa avio-oikeuden yksipuolisesti.
- amadööri
kumoan kirjoitti:
Siis voiko puoliso laatia viimeisenä tahtonaan testamentin, jossa kumoaa puolisonsa avio-oikeuden yksipuolisesti.
Olet käsittänyt tilanteen väärin, kyseessä ei ollut puolisoiden keskinäiset testamentit.
Kyseessä on aviopari, joista toinen on saanut tai saa perintöä vanhempiensa kuoltua. Testaattorina on puolison isä tai äiti, jotka voivat testamentilla määrätä, että heiltä saatuun perintöön ei ole saajan puolisoilla avio-oikeutta.
Vaikka kyseessä olisi ainoa lapsi, joka saisi koko perinnön ilman testamenttia, niin perinnön jättäjä voi testamentilla kumota puolisoiden avio-oikeuden kyseiseen perintöön. - tarkoittaa
Roosa kirjoitti:
avio-oikeus? Eli, kun/jos ero tulee jaetaanko puolison perintö, vai saako hän pitää perintönsä itse ja jaettavaksi tulee ainoastaan se,mikä on yhdessä hankittu? (jos siis ei ole avio-ehtoa tai testamentti)
Mikä merkitys on sillä, jos perintö on ollut jo puolisolla naimisiin mentäessä?oikeutta puolison omaisuuteen eron tullessa. Eli olipa omaisuus kumman nimissä tahansa, erotilanteessa jako tapahtuu yleensä tasan molemmille. Poikkeuksia on mm. avioehto tai kohtuullistamispykälä.
- tullessa?
tarkoittaa kirjoitti:
oikeutta puolison omaisuuteen eron tullessa. Eli olipa omaisuus kumman nimissä tahansa, erotilanteessa jako tapahtuu yleensä tasan molemmille. Poikkeuksia on mm. avioehto tai kohtuullistamispykälä.
Kuinkahan asia on? Joissakin teksteissä lukee, että avio-oikeus on toisen kuoltua, ei siis jos puolisot eroavat.
Näin tuttavani väittää,koska hän oli asiaa asiantuntijalta tiedustellut.
Vaimo on perinyt "maata ja metsää" avioliiton aikana ja eron tultua kyseisellä mihellä ei kuulemma ole mitään osaa eikä arpaa naisen maihin.
- menee?
eli jos puoliso (vaimo) perii talosta puolet (ei avioehtoa eikä testamenttiä) niin pitääkö paikkaansa että kun puoliso kuolee niin hänen osuus talosta menee takaisin miehen suvulle. Tässä tapauksessa ei yhteisiä lapsia.
- vuoksi...
kun pari on avioliitossa eikä ole avioehtoa tai teestamenttia niin vaimon kuollessa mies perii vaimon ja miehn kuollessa vaimo perii miehen ja kun sitten sekin leski kuolee niin molempien osapuolten omaisuudet menevät molempien sukuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832