Infopaketti Steinerkoulusta

Informaatiota

Faktaa Steinerkouluista
Ensin linkkejä:

www.steinerkoulu.fi
www.antroposofinenlaaketiede.fi
www.kolumbus.fi/antropos

Ja Uskontojen uhrien tuki ry:n sivu johon antroposofit ovat myös päässeet edustetuiksi:

http://www.icon.fi/usk-uhri/rudo.html

Ja sitten asiaan:

STEINERKOULUJEN TAUSTAA

Vuonna 1919 Steiner perusti ensimmäisen steinerkoulun (Waldorfkoulu). Koulujen opetus
pohjautuu Steinerin väitetyllä selvänäkökyvyllä saatuihin Akasha-oivalluksiin, mutta hän kielsi opettamasta lapsille kuivaa antroposofista teoriaa. Sen sijaan lapsien henkeä
voi kehittää oikeaan suuntaan
keijusaduilla,antroposofisella kuvasymboliikalla ja musiikkiliikunnalla (eurytmia).

Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steinerin mielestä lapsi ei
saa ajatella kriittisesti:''Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten
vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. - - (Järjen)
tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua,
vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti
keskeneräistä arvostelua...''

(Viite: Steiner: Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta, löytyy netistä:

http://www.saunalahti.fi/~pyhis/teosofia/antropos/St-kasvatus.htm )

Mainittakoon, että nykyisten pedagogisten näkemysten mukaan juuri kysymään oppiminen ja
terveen kriittisen järjen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää maailmassa, joka tulvii
lajittelematonta informaatiota. Sitä paitsi jo alle kouluikäiset lapset ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mikä on totta ja mikä mielikuvitusta.

Steinerkouluja pidetään yllä julkisin varoin.
Nämä koulut mainostavat itseään taiteellis- pedagogisina kouluina, mutta todellisuus on aivan jotakin muuta. Esitän ensin muutamia tosiseikkoja
steinerkoulujen antroposofisesta kasvatuksesta,
jotka perustuvat antroposofisten
steinerpedagogien - ja terapeuttien omiin
julkisesti esittämiin tietoihin ja julkaisuihin.
Luotettavaa tietoa on kyllä tarjolla, mutta kovin
hajanaisesti.

Korostan, että joissakin EU-maissa steinerpedagogiikka on jo herättänyt vastalauseita ja oppilaiden vanhemmat ovat
vaatineet koulujen opetuksen ajanmukaistamista ja
antroposofian tyrkyttämisen lopettamista. Suomessakin julkinen keskustelu on lopultakin alkanut.

Steinerkoulujen ongelmista ja todellisesta luonteesta on siis tähän asti vaiettu, jopa
siitä, että opetus perustuu suoraan Rudolf Steinerin 1900-luvun alussa tuottamiin, lähinnä hallusinaatioihin perustuviin, oletuksiin ihmisen
''henkisestä'' kasvusta.

Yleisessä tiedossa ei ole
edes se, että steinerkouluissa opetetaan mm. astrologiaa biodynaamisen viljelyn muodossa sekä jälleensyntymisoppia ainakin symbolisella tasolla.

Piirustuksen tunneilla
oppilaat eivät saa rajata töitään, koska silloin
''valo-olennot'' eivät pääse kuvaan mukaan (Steinerin itsensä ''tiedetään'' keskusteleen näiden olentojen kanssa)
On tiedossa (erään entisen steinerkoululaisten kertomana), että eurytmian tunneilla on ikkunat suljettu, jotta ''henget'' eivät karkaisi luokkahuoneesta.

Steinerkoulujen opettajat valmistuvat Helsingissä Snellmann-korkeakoulussa. Koulutus keskittyy paljolti Rudolf Steinerin ajatusten
omaksumiseen. Steinerkoulujen opettajille ei siis anneta minkäänlaisia nykyaikaisia
kasvatustieteellisiä valmiuksia ( kts. Snellman- korkeakoulun viralliset kotisivut http://www.snellman-korkeakoulu.fi/)

Onkin erikoista, että peruskoululle vaihtoehtoisessa koulussa opettajan pätevyyteen riittää pelkän uskomuksen omaksuminen.

TEMPERAMENTTIOPPI

Oppilaiden henkinen olemus luokitellaan heidän ulkomuotonsa ja liikehdintänsä mukaan. Esim. koleeris-melankolikko, sangviinis-
koleerikko. Tätä luokittelua käytetään ns. yksilöllisen kehityksen pohjana opetuksessa ja kouluissa jo vuodesta 1967 alkaen annetussa hoitoeurytmiassa, joka on uskomuslääkinnällinen
terapiamuoto, ja jolla ei ole todellisuudessa mitään parantavaa vaikutusta. Kaikki
ensiluokkalaiset joutuvat tähän terapiaan, eikä siitä aina kerrota edes vanhemmille mitään.

Lahden steinerkoulu teetti kyselyn vanhemmille 1999 ja jopa 25% vanhemmista kaipasi
tietoa koulun pedagogisista lähtökohdista ja kouluissa annettavasta ''hoidosta''. (Julkaistu internetissä)

STEINERKOULULAISTEN TIEDOT JA TAIDOT

On selvää tutkimuksellista näyttöä siitä, että steinerkoululaisten tiedollinen taso on selvästi heikompi kuin peruskoululaisten. Esim. Lahden Steiner-koululaisista reputti ylioppilaskirjoituksissa eräänä vuonna jopa 40%, joka lienee Suomen ennätys.

Myöskään koulukiusaamista ei steinerkouluissa ole sen vähempää kuin peruskouluissakaan. Steinerkouluilla ei siis ole sosiaalistavampaa vaikutusta kuin peruskoulullakaan (Viite:
http://www.rokl.utu.fi/gradut/korpe91.html)

Kouluviihtyvyydessäkään steinerkoululaiset eivät peruskoululaisia päihitä (Viite:
http://www.rokl.utu.fi/gradut/1998/lehto98.html)

Lisäksi on olemassa tutkimus (Patrik Scheinin) jonka mukaan peruskoululaisten minäkuva oli steinerkoululaisia parempi.

Kouluviihtyvyys, oppilaan minä-kuva ja koulukiusaamisen esiintyminen ovat selkeitä mittareita kun tarkastellaan menetelmän pätevyyttä. Steinerkoulut siis vääristelevät asioita väittäessään heidän menetelmiensä olevan jotenkin yksilökeskeisempiä ja tuottavan sosiaalisempia ja inhimillisempiä ihmisiä.

Luovuutta ei steinerkoulu näytä myöskään kehittävän peruskoulua paremmin (Viite: Rokl:ssa tehty gradu) Muotoilutaidoissa steinerkoululaiset hävisivät samanikäisille 6.luokkalaisille peruskoululaisille.

Tämä johtunee siitä, että ensimmäiset 8 vuotta toimitaan myös luovissa aineissa tiukasti luokanopettajan ohjauksessa. Tästä johtuen esim. Steinerkoululaisten työvihot olivat erään opetushallituksen tarkastuskertomuksen mukaan ''toinen toistensa kopioita.''
Steinerpedagogiikan mukaan lapsi kykenee käyttämään luovuuttaan vasta n. 14 ikävuoden paikkeilla.

Steinerkouluissa on samat kurinpidolliset ongelmat kuin peruskouluissakin.
Ja pienet luokkakoot ovat puhdas myytti. Tampereen ja Helsingin Steinerkoulut ovat liki 1000 oppilaan kouluja ja suuret luokkakoot olivat Steinerinkin mukaan ''kansantaloudellinen edellytys.''

Se, miksi joissakin kunnissa steinerkoulut ja -päiväkodit ovat vielä pieniä johtuu lähinn siitä, ettei tulokkaita ole tarpeeksi. Itse ideologian kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

OPETUSSUUNNITELMA

Kuten mainitsin koulujen opetussuunnitelma
perustuu 1800-luvulla eläneen Rudolf Steinerin
''tutkimuksiin'' inhimillisen kasvun ja kehityksen
lainalaisuuksista. Steinerin antroposofinen uskonto ei siis perustu mihinkään tieteellisiin
tutkimuksiin vaan okkultistisiin oletuksiin mm.
karman laista ja jälleensyntymisestä.
Esimerkiksi lastentaudit ovat steinerpedagogien mielestä johtuvia oppilaiden edellisten elämien huonosta ''karmasta.'' Jos lapsi kuolee, sen katsotaan voivan olevan hyödyksi seuraavassa elämässä.

Myös vasenkätisyyden katsotaan johtuvan edellisessä elämässä tehdystä liiallisesta työstä
ja vasenkätisyyden kuvitellaan olevan syynä mm. lukihäiriöihin. Steinerkouluissa pyritään
ohjaamaan lapset oikeakätisiksi, mikäli mahdollista.

(Viite: Herman Koepke, 7-vuotias lapsi ja koulukypsyys, Suomen antroposofinen liitto 2000)

ANTROPOSOFINEN LÄÄKINTÄ

Antroposofiseen elämänkatsomukseen ja
antroposofiseen lääketieteeseen kuuluu myös se, että lapsia ei rokoteta tai jos rokotetaan, käytetään homeopaattisia rokotteita, joita jotkut
antroposofilääkärit määräävät. Jotkut homeopaattilääkärit kiistävät kokonaan
homeopaattisten rokotteiden olemassaolon ja niiden tehon.
Steinerpedagogit käyttävät yleisesti tätä antroposofista lääkintää, joka on johtanut joidenkin steinerpedagogien lasten pakkohuostaanottoon, kuitenkin he saavat opettaa Steinerkouluissa. (Esimerkiksi laajalti julkisuutta 1980-luvulla saanut Kalevi Kotamäki, Viite: Kalevi Kotamäki: Lapsen parhaaksi vaikka väkisin)

Steinerkoulut tiedottaessaan kouluistaan ja päiväkodeistaan pimittävät oikeata tietoa antroposofisesta ajattelusta ja kehuvat kouluja vain ''taiteellisiksi'' vaihtoehtokouluiksi,
antroposofiasta vaietaan tai siitä puhutaan peitellysti. Steinerkoulujen opetusta ei pääse seuraamaan vapaasti, ellei itse ole antroposofi.

Suomen antroposofisen seuran säännöissä jopa mainitaan, että koska antroposofit omaavat
salattua tietoa, ei tule keskustella antroposofiasta muiden kuin samanmielisten
kanssa. Salailu ei ole ongelma muissa vaihtoehtoisissa korvaavissa kouluissammme.

ANTROPOSOFIA JA LASTENHOITO

Jälleensyntymisopilla on antroposofisessa
ihmiskäsityksessä myös keskeinen merkitys. Siksi
jälleensyntymisellä perustellaan myös sairauksien
syntyyn ja hoitoon liittyviä käsityksiä. Steinerin mukaan jälleensyntymien kierrosta
saapuva sieluruumis laskeutuu fyysiseen ruumiiseen ensimmäisten elinvuosien aikana.

Kuumeen ja lastentautien avulla sieluruumiin kiinnittyminen fyysiseen ruumiiseen vahvistuu ja lapsen kehitysprosessi voimistuu.
Siksi lastentauteja ei pidä ehkäistä rokotuksin, eikä myöskään tukahduttaa lääkkeillä
vaan hoidon tulee kohdistua lapsen tukemiseen eri tavoin taudin aikana. Jos lapsi kuolee tai vammautuu taudin seurauksena, tämän katsotaan
olevan hyödyllistä tulevien jälleensyntymien kannalta.

Antroposofit ajattelevat, että mikäli antroposofisella hoidolla ei biolääketieteellisessä katsannossa tapahdu
paranemista, tämä ei merkitse sitä, etteikö parantuminen tapahtuisi ''hengentieteen
näkökulmasta arvioituna.''

Lähteet: Antroposofisen liiton
streinerpedagogisia julkaisuja:
Mm.Marja Dahlström; Seitsemänvuotias lapsi ja
koulukypsyys 1999 sekä Elämäntapoja - perhe-
elämän kysymyksiä

VARSINAINEN STEINERKOULU

Ohessa pieni lainaus: Lähteenä käytetty Marja
Dahlströmin kirjaa: Muodosta minuuteen, Edita
1999) Steinerpedagogiikan ihmiskuva:

''Opetussuunnitelma perustuu Rudolf Steinerin
tutkimuksiin inhimillisen kasvun ja kehityksen
lainalaisuuksista.''
Koska opetussuunnitelma perustuu suoraan Rudolf
Steinerin 1900-luvun alussa tekemiin ''tutkimuksiin'', joita voisi nykytietämyksen
valossa kutsua paremminkin hallusinaatioiksi,
lienee syytä esitellä Steinerin ajatuksia Suomen antroposofisen seuran itsensä tekemien julkaisujen perusteella:

Steinerin mukaan ihmisessä yhtyvät toisiinsa erilaiset ruumiit; fyysinen ruumis, elämänruumis eli eetteriruumis ja sielu- eli astraaliruumis.
Astraaliruumista hallitsevat energiakeskukset, chakrat. Eri ruumiiden kehittymistä pyritään
steinerkouluissa tukemaan erilaisin menetelmin.

Jälleensyntymisen katsotaan vaikuttavan kasvatukseen niin, että vanhempien ja opettajien tulee kohdella lasta nk.
''vanhana sieluna.''Ensimmäisen ikäkauden aikana 0-7 vuotiaana lapsi irrottautuu henkisestä
olemisesta ja kiinnittyy fyysiseen ruumiseensa.

Koulussa opetetaan aineita, joiden katsotaan tukevan elämänvoimaruumiin kehittymistä. Tästä syystä steinerkouluissa opetetaan esimerkiksi Goethen värioppia niin, että tiettyinä
ikäkausina käytetään vain tiettyjä värejä, joiden katsotaan tukevan lapsen henkistä kasvua.

Henkisen kehityksen tukemisessa yhtenä keinona käytetään eurytmiaa. Eurytmia on
Steinerin kehittämä meditatiivisen tanssin
muoto, vaikka antroposofit mainostavat sitä mielellään ''taideliikuntana.''
Steinerin mukaan ihmisen on mahdollisuus kehittyä jumalaksi harjoitettuaan eurytmiaa
aktiivisesti seitsemän vuotta.

Itsenäinen ajattelu alkaa Steinerin mukaan kehittyä vasta
n. 14-vuotiaana. Aikaisemmin lasta ei ole syytä opettaa kyseenalaistamaan asioita, koska Steinerin mukaan lapsi ei ole siihen vielä kykenevä.

Lisätietoja kirjasta ''Elämäntapoja -perhe-
elämän kysymyksiä, Suomen antroposofinen liitto
1999''
Lisätietoja antaa myös ALY (Antroposofisen
lääketieteen yhdistys).

KOULUJEN ARKKITEHTUURI JA SISUSTUS

Steinerkoulut pyritään myös rakentamaan ja sisustamaan Rudolf Steinerin oppien mukaisiksi.
Steinerin mukaan antroposofisen
arkkitehtuurin tavoitteena on kokonaisuus, ''..johon syventymällä on mahdollista tavoittaa koko antroposofian olemus.''

(Matti Kuusela: Uusi kuvamaailma -taidehistoria,
arkkitehtuuri,
käyttöesineet, steinerkoulut, sisustus Rudolf
Steinerin virikkeiden pohjalta. Suomen antroposofinen liitto1992)

S-kouluissa noudatetaan Steinerin suunnittelemaa värisarjaa siten, että joka luokka on eri värinen. Täten lapset kulkevat koko 12-
vuotisen koulunsa aikana läpi kaikki spektrin värit: ''Värisarja alkaa punertavasta ja palaa
jälleen punaiseen viimeisellä luokalla, mutta nyt
uudistuneessa sävyssä roosana.'' (Matti Kuusela)

Kirjassa on yksityiskohtaisesti kerrottu, mitä värejä ja maalaustekniikkaa on koulujen sisustuksessa käytettävä, mitä kuvia eri luokkien seinillä saa olla.

Esimerkkejä:

2. luokka: kuvia legendoista
9. luokka: tähtikartta, johon tyylitellysti merkitty eri
konstellaatioita
10. luokka: kuvia merieläimistä
Ennen 12. luokkaa ei lasten näköpiirissä tulisi olla fysiologisia ja anatomisia kaavioita.

STEINERKOULUISSA ANNETTAVAT ''TERAPIAT''

(Lähde: Suomen antroposofisen lääketieteen
yhdistyksen viralliset kotisivut 2001)

''Hoitoeurytmia ei ole myöskään ilmaisua ulospäin, vaan eurytmisen liikkeen vaikutus suunnataan omaan olemukseen; käännytään suoraan
puhuttelemaan omia elämänvoimia (eteerisiä voimia). Pyritään tavoittamaan parantaja, joka on
oma eteerinen olemus ja paraneminen lähtee aina
omista elämänvoimista käsin. Tämän eteerisen olemuksen voi tavoittaa vain toistamalla samoja, määrättyjä harjoituksia kerrasta toiseen, vähintään 7 viikon ajan, mieluummin päivittäin.''

HOITOEURYTMIA KOULUSSA

Erään eurytmistin kertomana:

''Hoitoeurytmiaa tehdään niissä steinerkouluissa, joissa on hoitoeurytmisti sekä yhteys
antroposofiseen lääkäriin. Ilman lääkärin mukanaoloa ei hoitoeurytmiaa pidä tehdä.

Useimmat vanhemmat eivät tiedä paljonkaan steinerkouluissa annettavasta terapioista. Joku ihmettelee, mitä vikaa minun
lapsessani on. Miksi hänelle tällaista määrätään?
Hoitoeurytmiaahan annetaan todella sairauksiin.
Mutta koulussa annettava hoitoeurytmia on enemmänkin tukemassa lapsen fyysistä ja
sielullista kehitystä. Jos lapsella on jokin ilmeinen sairaus, esim. astma, allergia,
yökastelu tai selkäongelmia, voidaan sitäkin hoitoeurytmialla auttaa.

Terapiaan tullaan erilaisista syistä.
Ensimmäiseltä luokalta tulevat yleensä melkein kaikki oppilaat. Terapialla pyritään
tasapainottamaan lapsen olemusta. Jokaisessa lapsessa on jotain, jota hänessä pitäisi
himmentää, tai jotain, jota hänessä tulisi herättää.

Jokaiselle lapselle laaditaan oma terapiaohjelma. Jos muodostetaan ryhmä, otetaan siihen samantyyppisiä lapsia. Terapiassa tehdään erilaisia harjoituksia runojen, äänteiden ja rytmin pohjalta. Eurytmian jälkeen vähän levätään. Se vaatii hiukan houkuttelua, ja
joidenkin kanssa se ei tahdo onnistua.

Suomessa on hoitoeurytmiaa ollut 1960-luvun
lopulta alkaen Helsingin Rudolf Steiner-koulussa.
Lääkäri Hilja Michael työskenteli koulussa
ulkomaisten hoitoeurytmistien kanssa. Vasta vuodesta 1978 alkaen on hoitoeurytmiaa
harjoitettu Suomessa suomalaisin voimin ja tällä
hetkellä diplomihoitoeurytmisteja on 17.

Hoitoeurytmiaa on tällä hetkellä useassa
steinerkoulussa, hoitopedagogisessa laitoksessa
ym. Marjatta-koulussa, Sylvia-kodissa, Joonas-
koulussa, Tapolan kyläyhteisössä sekä
yksityisvastaanotoilla.''

STEINERIN ELÄMÄNKERTA JA SUHDE USKONTOON

Saksalainen Rudolf Steiner toimi Teosofisen
Seuran Saksan osaston pää sihteerinä vuosina 1902-
1912, mutta erosi/erotettiin, koska ei hyväksynyt suunnitelmaa tehdä Jiddu
Krishnamurtista uusi messias. Eron yhteydessä Steiner veti mukaansa 2500 saksalaista teosofia ja perusti Antroposofisen seuran, kymmenen
vuotta myöhemmin myös varsinaisen kirkon, Kristiyhteisön.

Antroposofia (''ihmisviisaus'') on uskonnollinen liike, jonka avoin puoli vetoaa yleisöön ja sisäinen, esoteerinen puoli avautuu vain vihkimyksen saaneille. Antroposofinen
maailmankuva ei paljon eroa teosofiasta.
Itämaisten nimitysten sijaan Steiner käytti raamatullisia: kutsui deevoja enkeleiksi,
aurinkologosta Kristukseksi jne. Lukuisilla luennoillaan ja kirjoissaan Steiner jatkoi siitä mihin Blavatsky lopetti kehitellen fantasioitaan
kansansieluista, juuriroduista, Lemuriasta ja Atlantiksesta, luonnonhengistä ym.(Steiner 1979,1987)

Steinerin mukaan ratkaisevaa ihmiskunnan kehitykselle on Aurinkohenki-Kristuksen toiminta: tämä lähettää ihmiskuntaan ja kosmokseen ''Kristus-
impulsseja'', jotka kääntävät manvantaroiden kulun jälleen kohti henkistymistä ja
jumalallistumista. Käännekohta oli Kristuksen kolme vuotta kestänyt piipahdus maanpäällä
Jeesuksen ruumiissa.

Steinerin hengentieteellisen näkemyksen mukaan aurinko
syntyi aikoinaan maasta(!), ja kehitys on nyt kääntynyt siihen suuntaan, että ne voivat joskus
tulevaisuudessa taas yhtyä.

Steiner lueskeli näitä asioita Akasha- kronikasta, kosmisesta muistista, joka vastaa
Blavatskyn astraalivaloa.

STEINER JA LUONNONTIETEET

Samaa subjektiivista metodia Steiner soveltaa luonnontieteisiin: fyysinen maailma ja luonnonlait ovat näennäisiä, todellista on
mietiskelyn avulla tutkittava henkimaailma.
Jostain syystä Steiner, jota Steiner-koulun opettajat nimittävät joskus ''fyysikoksi'' ei tuntenut edes Newtonin jo 1600-luvulla esittämiä
lakeja kappaleiden liikkeestä. Steinerin mukaan maapallon pyöriminen ja kierto auringon ympäri johtuvat ''kiertoajanhengistä'', jotka saavatkin tehdä hartiavoimin työtä vääntäessään maata akselinsa ympäri...(Steiner 1987:25,90)

BIODYNAAMINEN VILJELY

Biodynaaminen viljelymuoto on niin ikään Steinerin kehittämä ja pohjautuu astrologiaan.
Planeettahenget vaikuttavat maan kasveihin. Steiner väittää, että esimerkiksi kasvien kiertyneisyys johtuu planeettojen, kuten Mars ja
Venus, kiertoliikkeestä auringon ympäri.
(Steiner 1987:139)

(Lisätietoja mm.
www.biodyn.fi
www.antiluomu.org)

Lisää Steinerin kirjoituksia netissä löytyy osoitteesta

www.teosofia.net (antroposofia)

8

3236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Informaatiota

      Että tekstin linkit ovat vanhentuneet. Asia ei kuitenkaan ole vanhentunut. Itse olen käynyt steinerkoulun, enkä keksi kyseisestä koulusta paljonkaan hyvää sanottavaa. Toivon että suhtaudutte varoituksiin vakavasti, ja annatte lapsenne kasvatuksen oikeasti pätevien ihmisten käsiin.

    • filosofi

      Steinerkoulua sisältä päin seuranneena voin todeta kyseisen infopaketin varsin paikkansa pitäväksi. Hyvä että steinerkoulusta tarjotaan myös hieman todenmukaisempaa informaatiota. Jokaisen steinerkoulua harkitsevan tulisi lukaista kyseinen teksti pari kertaa ajatuksen kanssa läpi.

      • kysyn vain

        Kyllä skepot ovat (skepo on) ihailtavan ahkeria. Siinä eivät meinaa pysyä mukana ihmiset, joilla on hyödyllisempääkin tekemistä. Katsotaan kuitenkin, eiköhän tuohonkin soppaan kauha jostain löydy.


    • Mimmu

      No, huh huh! Olipa sinulla informaatipkaetti. Ihan hengästytti, kun luki. Niin paljon kaikkea, ettei jaksa edes ryhtyä kaikkea kommentoimaan. Lieneekö tarpeekaan? Sillä jokainen valveutunut, järkevä ihminen, voi itse ottaa selvää asioista ja muodostaa objektiivisesti kantansa. Niin tein minäkin enkä ensimmäisille saamilleni "tiedoille" käsitystäni perustanut.

      Olet väärässä mm. siinä, etteikö steinerkouluihin saisi mennä tutustumaan muutkin kuin antroposofit. Kyllä tietämissäni kouluissa on avoimet ovet lähestulkoon jatkuvasti. Ja kouluihin oikein toivotaan, että ihmiset tulisivat itse katsomaan ja tutustumaan eivätkä jäisi kuulopuheiden ja omien usein kummallistenkin realiteetista poikkeavien harhakäsitystensä valtaan.

      Sanoit myös: "Onkin erikoista, että peruskoululle vaihtoehtoisessa koulussa opettajan pätevyyteen riittää pelkän uskomuksen omaksuminen". Mihinkähän tämänkin väitteesi perustat? Jos tietäisit jotain steinerkoulun opettajan todellisesta arjesta, voisit hämmästyä. Olen itse ollut sekä peruskoulussa että steinerkoulussa opettajana (molemmissa olen viihtynyt, mutta eri tavoilla) ja kyllä peruskoulussa opettaminen on silkkaa "lomailua" (aliarvoimatta silti yhtään rakkaiden kollegoijeni työtä) siihen nähden kuinka paljon valmistelen tunteja steinerkoulun tuntejani varten. Luokanopettajien työtaakka on usein sitäkin (aineenopettajan hommaa) vaativampi. Aineet opetetaan jaksoina, kokonaisuuksina ja opettajan on hallittava asiasta paljon enemmän kuin se, mitä hän luokassa oppilaille puhuu, kertoo tai laittaa heidät itse oivaltamaan. Hän on "kirjansa lukenut", mutta joutuu sisäistämään asian paljon perinpohjaisemmin voidakseen sen opettaa, kuin se , että laittaisi oppilaat lukemaan asian kirjasta. Niin, minäkin pyrin aineessani tekemään: auttamaan oppilaita oivaltamaan itse maailman, kielen lainalaisuuksia tms.

      Monet asiat, jotka mainitset jotenkin kummallisina, ovat monelle ihmiselle nykyään hyvin keskeisiä ja tärkeitä ajattelu- ja toimintamalleja. Lisäksi monetb tulkintasi asioista ovat hyvin pinnallisia ja osoittavat, ettet ole aina sisäistänyt ja ymmärtänyt lukemiesi lauseiden merkitystä. Antoisia hetkiä Steinerin parissa!

      • kirjanoppinut

        Kamalaa ajatella, että sinä opetat steinerkoulussa oppilaita. Tekstisi on varsin huonoa ja täynnä kirjoitusvirheitä.

        Muutamia mainitakseni:

        -Ihan hengästytti, kun luki.
        Tämä on todella huonokielinen lause monestakin syystä.

        -Ja kouluihin oikein toivotaan, että ihmiset tulisivat itse katsomaan ja tutustumaan eivätkä jäisi kuulopuheiden ja omien usein kummallistenkin realiteetista poikkeavien harhakäsitystensä valtaan.
        Tässä pitäisi olla, että kouluissa toivotaan. Muutenkin voisit miettiä sanajärjestystä, ja yrittää rakentaa lauseet kevyemmiksi ja selkeämmiksi. Virkkeitä ei ole oikeaoppisesti erotettu pilkulla.

        -Olen itse ollut sekä peruskoulussa että steinerkoulussa opettajana (molemmissa olen viihtynyt, mutta eri tavoilla) ja kyllä peruskoulussa opettaminen on silkkaa "lomailua" (aliarvoimatta silti yhtään rakkaiden kollegoijeni työtä) siihen nähden kuinka paljon valmistelen tunteja steinerkoulun tuntejani varten.
        Tästä puuttuu pilkku. Muutenkin lause on todella epäselvä, pitkä ja huonosti jäsennetty.

        -Hän on "kirjansa lukenut", mutta joutuu sisäistämään asian paljon perinpohjaisemmin voidakseen sen opettaa, kuin se , että laittaisi oppilaat lukemaan asian kirjasta. Niin, minäkin pyrin aineessani tekemään: auttamaan oppilaita oivaltamaan itse maailman, kielen lainalaisuuksia tms.
        Äskeinen on suorastaan kamalaa luettavaa. Täynnä kirjoitusvirheitä. Lisäksi kirjoituksesi on suorastaan surkeasti jäsennetty.

        -Lisäksi monetb tulkintasi asioista ovat hyvin pinnallisia ja osoittavat, ettet ole aina sisäistänyt ja ymmärtänyt lukemiesi lauseiden merkitystä.
        Mitä on monetb tulkinnat? Tässä kuuluisi lisäksi olla pilkku erottamassa virkkeet. Toisella kerralla ja -sana kuuluisi korvata sekä -sanalla.

        Ei ole vaikeaa nähdä, että miksi et enää opeta peruskoulussa. Sijaisuuksia ei ole kouluttamattomalle henkilölle tarjolla enää, mutta steinerkoulu palkkasi sinut vakaumuksesi perusteella vakituiseen työhön. Kamalaa ajatella, että sinä opetat lapsia lukemaan ja kirjoittamaan. Tekstisi on täynnä virheitä. Näkemäni perusteella voin sanoa, että et ole pätevä henkilö opettamaan äidinkieltä.


      • Aramir
        kirjanoppinut kirjoitti:

        Kamalaa ajatella, että sinä opetat steinerkoulussa oppilaita. Tekstisi on varsin huonoa ja täynnä kirjoitusvirheitä.

        Muutamia mainitakseni:

        -Ihan hengästytti, kun luki.
        Tämä on todella huonokielinen lause monestakin syystä.

        -Ja kouluihin oikein toivotaan, että ihmiset tulisivat itse katsomaan ja tutustumaan eivätkä jäisi kuulopuheiden ja omien usein kummallistenkin realiteetista poikkeavien harhakäsitystensä valtaan.
        Tässä pitäisi olla, että kouluissa toivotaan. Muutenkin voisit miettiä sanajärjestystä, ja yrittää rakentaa lauseet kevyemmiksi ja selkeämmiksi. Virkkeitä ei ole oikeaoppisesti erotettu pilkulla.

        -Olen itse ollut sekä peruskoulussa että steinerkoulussa opettajana (molemmissa olen viihtynyt, mutta eri tavoilla) ja kyllä peruskoulussa opettaminen on silkkaa "lomailua" (aliarvoimatta silti yhtään rakkaiden kollegoijeni työtä) siihen nähden kuinka paljon valmistelen tunteja steinerkoulun tuntejani varten.
        Tästä puuttuu pilkku. Muutenkin lause on todella epäselvä, pitkä ja huonosti jäsennetty.

        -Hän on "kirjansa lukenut", mutta joutuu sisäistämään asian paljon perinpohjaisemmin voidakseen sen opettaa, kuin se , että laittaisi oppilaat lukemaan asian kirjasta. Niin, minäkin pyrin aineessani tekemään: auttamaan oppilaita oivaltamaan itse maailman, kielen lainalaisuuksia tms.
        Äskeinen on suorastaan kamalaa luettavaa. Täynnä kirjoitusvirheitä. Lisäksi kirjoituksesi on suorastaan surkeasti jäsennetty.

        -Lisäksi monetb tulkintasi asioista ovat hyvin pinnallisia ja osoittavat, ettet ole aina sisäistänyt ja ymmärtänyt lukemiesi lauseiden merkitystä.
        Mitä on monetb tulkinnat? Tässä kuuluisi lisäksi olla pilkku erottamassa virkkeet. Toisella kerralla ja -sana kuuluisi korvata sekä -sanalla.

        Ei ole vaikeaa nähdä, että miksi et enää opeta peruskoulussa. Sijaisuuksia ei ole kouluttamattomalle henkilölle tarjolla enää, mutta steinerkoulu palkkasi sinut vakaumuksesi perusteella vakituiseen työhön. Kamalaa ajatella, että sinä opetat lapsia lukemaan ja kirjoittamaan. Tekstisi on täynnä virheitä. Näkemäni perusteella voin sanoa, että et ole pätevä henkilö opettamaan äidinkieltä.

        Informaatipkaettia kohtaan esittty kritiikki olisi tosiaan hieman vakavasti otettavampaa, mikäli oikeinkirjoitus ja asioiden jäsentely olisi sujuvampaa. Olen hyvin huolestunut, että noin huonon kirjoitustaidon omaava henkilö saattaa opettaa lapsia sivistysvaltioksi itseään kutsuvassa maassa.


      • MattiKosonen
        Aramir kirjoitti:

        Informaatipkaettia kohtaan esittty kritiikki olisi tosiaan hieman vakavasti otettavampaa, mikäli oikeinkirjoitus ja asioiden jäsentely olisi sujuvampaa. Olen hyvin huolestunut, että noin huonon kirjoitustaidon omaava henkilö saattaa opettaa lapsia sivistysvaltioksi itseään kutsuvassa maassa.

        Teidän kielioppi- ja kirjoitusvirheiden korjaamisella ei ole enää mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa.
        Itse olen Steinerkoulun käynyt ja hyvin olen elämässä pärjännyt. Olen valmistunut oikeustieteellisestä tiedekunnasta ja toimin Euroopan unionin palveluksessa.
        Monissa kouluissa, myös peruskouluissa, on epäpäteviä opettajia. Tällä palstalla haukkuminen ja lapsellinen "pilkun viilaus" tuskin auttaa tähän epäkohtaan.
        Hyvää kevään jatkoa!


      • Claire
        MattiKosonen kirjoitti:

        Teidän kielioppi- ja kirjoitusvirheiden korjaamisella ei ole enää mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa.
        Itse olen Steinerkoulun käynyt ja hyvin olen elämässä pärjännyt. Olen valmistunut oikeustieteellisestä tiedekunnasta ja toimin Euroopan unionin palveluksessa.
        Monissa kouluissa, myös peruskouluissa, on epäpäteviä opettajia. Tällä palstalla haukkuminen ja lapsellinen "pilkun viilaus" tuskin auttaa tähän epäkohtaan.
        Hyvää kevään jatkoa!

        En minäkään ymmärrä joutavaa kirotusvihreiden kanssa häsläämistä.

        Sinä (anteeksi tuttavallinen sinuttelu) joka olet steinerin käytyäsi oikeusoppineena oikein EU:n palveluksessa ja menestynyt elämässäsi ainakin aineellisesti hyvin - toisin kuin monet ikuisina elämäntapataiteilijoina minuuttaan etsiskelevät, haahuilevat steinerin käyneet - varmasti pystyisit antamaan järkevän panoksesi näihin keskusteluihin. Täytyyyhän sinun myös EU-virkamiehenä tuntea antroposofisten innovaatioiden tausta-ajatukset. Varsinkin, kun antroposofiaa pusketaan nyt koko EU:n suojelukseen.

        Olen huomannut, että steinerilaisten taholta ei ole enemmälti kumottu esitettyä kritiikkiä. Jos olen ymmärtänyt oikein, esitetty kritiikki perustuu käytettävissä olevaan varsin runsaaseen lähdeaineistoon, josta valtaosa on Suomen antroposofisen liiton ja steinerpedagogien julkaisemaa.

        Tervetuloa asialliseen keskusteluun, MKosonen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe