Tietämätön:)?

Bleddu

Mitenkäs on asia niin jos toinen osapuoli kuuluu kirkkoon ja toinen ei miten se vaikuttaa Kihloihin ja Häihin...:)? Pystyykö järjestämään kirkossa...:)? Onnistuuko ollenkaan..:)?? Mitä vaikeuksia siin on, varsinkin jos se kirkkoon kuuluva haluis kirkkohäät..:)? Vai saako häitä ollenkaan...:))?

ps. Ois kiva saada paljon asiaa tästä, kosk oon niin tietämätön..:))

8

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jari

      Kihlaukseen kirkkoon kuuluminen ei tietenkään vaikuta mitenkään.

      Kirkon virallinen kanta on, että kirkkoon kuulumatonta ei voi vihkiä kirkossa. Olen kuullut juttua - ehkä lukenut tältä samalta palstalta, en muista - että joskus kirkkoon kuulumaton olisi saanut papin vihkimään itsensä. Jos niin on käynyt, kyseessä on kuitenkin poikkeus, eikä mikään yleinen tapa.

      Kannattaa siis varautua siihen, että kirkkohäitä ei saa. Sen sijaan voi saada kirkollisen siunaamisen, joka tapahtuu maistraatissa vihkimisen jälkeen. Kaava on samansuuntainen kuin kirkollinen vihkiminen, mutta kyseessä siis eri asia. Kirkkovihkimisen aikana on tapana, että sulhasen sukulaiset ja kaverit istuvat vasemmalla ja morsiamen oikealla. Siunaamisessa he vaihtavat paikkaa. Pari kävelee kirkkoon siten, että sulhanen on vasemmalla. Hehän ovat jo naimisissa. (Tarkista vielä nämä puoliasiat, koska en ole niistä 100 % varma. Olisi kiva, jos joku voisi varmistaa, miten asia on.)

      • henna

        Kirkollisen siunaamisen voi saada vaikka kirkossakin, mutta tosiaan vihkiminen on sitä ennen oltava hoidettuna.

        Ja jos haluaa välttämättä kirkkohäät, niin voihan se toinen osapuoli liittyä kirkkoon häiden ajaksi ja erota sitten taas..

        Minun käsityksen mukaan vihkimisessä morsiamen suku on vasemmalla ja sulhasen suku oikealla puolella. Koska morsian on myös vasemmalla puolella, sulhasen sydämen puolella. Ja palatessa alttarilta sulhasen oikealla puolella.

        Mutta en ole tosiaan kyllä varma minäkään vaan muistelisin näin olevan. Enkä osaa sanoa järjestelystä siunaamisen aikana.

        Meijät vihittiin maistraatissa, jolloin minä olin sulhasen vasemmalla puolella, sydämen puolella.


      • Jari
        henna kirjoitti:

        Kirkollisen siunaamisen voi saada vaikka kirkossakin, mutta tosiaan vihkiminen on sitä ennen oltava hoidettuna.

        Ja jos haluaa välttämättä kirkkohäät, niin voihan se toinen osapuoli liittyä kirkkoon häiden ajaksi ja erota sitten taas..

        Minun käsityksen mukaan vihkimisessä morsiamen suku on vasemmalla ja sulhasen suku oikealla puolella. Koska morsian on myös vasemmalla puolella, sulhasen sydämen puolella. Ja palatessa alttarilta sulhasen oikealla puolella.

        Mutta en ole tosiaan kyllä varma minäkään vaan muistelisin näin olevan. Enkä osaa sanoa järjestelystä siunaamisen aikana.

        Meijät vihittiin maistraatissa, jolloin minä olin sulhasen vasemmalla puolella, sydämen puolella.

        "Minun käsityksen mukaan vihkimisessä morsiamen suku on vasemmalla ja sulhasen suku oikealla puolella."

        Jep, olet oikeassa. Jostain syystä olin kirjoittanut juuri väärin päin, minkä huomasin nyt kun luin tekstini tarkemmin. Siis vihkimisessä sulhasen suku oikealla ja morsiamen vasemmalla, mutta siunaamisessa toisinpäin.

        Sulhasen ja morsiamen paikka vaihtuvat siunaamisessa ilmeisesti siksi, että ennen naisen paikka sulhaseen nähden on riippunut avioliitosta. Ennen avioliittoa morsian on vasemmalla, eli kirkkoon tultaessa morsian on vasemmalla. Kun pari on vihitty, he alttarilta pyörähtävät paikoillaan ympäri, minkä jälkeen tuore vaimo onkin oikealla. Siunaamiseen tultaessa pari on jo naimisissa, joten vaimo kulkee oikealla.

        Edelleenkin ylläolevaa saa korjata, jos siihen on aihetta.

        "Ja jos haluaa välttämättä kirkkohäät, niin voihan se toinen osapuoli liittyä kirkkoon häiden ajaksi ja erota sitten taas.."

        Ainahan liittymistä voi pyytää, mutta täytyy myös kunnioittaa kirkkoon kuulumattoman omaa vakaumusta. Minä erosin kirkosta siksi, etten usko Jumalaan tai Jeesukseen. Ne ovat minulle samassa nipussa maahisten ja menninkäisten kanssa. Lienee sanomattakin selvää, että kun minä menen naimisiin, en halua että avioliittoni perustetaan olemattoman päälle. Näinhän kävisi, jos minut vihittäisiin Jumalan nimeen. Ajatelkaa asiaa omalta kohdaltanne. Kuinka moni haluaisi, että hänen avioliittonsa rakennettaisiin kotitonttujen olemassaolon päälle? Toinen hyvä syy olla liittymättä on se, että ev.lut. kirkko rikkoo törkeästi uskonnonvapauslakia keräämällä yrityksiltä kirkollisveroa.

        Eli jos se kirkkoon kuulumaton ei halua liittyä, älkää painostako. Hänellä on ihan yhtä suuri oikeus omaan vakaumukseensa kuin teillä omaan uskoonne.


      • Pihlis

        Muutama vuosi sitten muuttui se juttu silleen, että jos toinen puolisoista kuuluu kirkkoon ja toinen johonkin kristilliseen seurakuntaan, kirkkohäät voidaan pitää. Eli jos ja kun minä, joka olen baptisti, menen naimisiin kultani kanssa, joka on luterilainen, meidät voidaan vihkiä kirkossa ja vihkimisen voi suorittaa luterilainen pappi. Vihkipaikkanahan kirkko voi olla vaikka pari ja pappi olisivat kaikki kirkkoon kuulumattomia. Viime kesänä vapaan suunnan pastori vihki samaiseen vapaaseen suuntaan kuuluvan parin luterilaisen seurakunnan kirkossa. Vihkimässä voi ymmärtääkseni olla myös molempien kirkkokuntien papit.


      • Jari
        Pihlis kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten muuttui se juttu silleen, että jos toinen puolisoista kuuluu kirkkoon ja toinen johonkin kristilliseen seurakuntaan, kirkkohäät voidaan pitää. Eli jos ja kun minä, joka olen baptisti, menen naimisiin kultani kanssa, joka on luterilainen, meidät voidaan vihkiä kirkossa ja vihkimisen voi suorittaa luterilainen pappi. Vihkipaikkanahan kirkko voi olla vaikka pari ja pappi olisivat kaikki kirkkoon kuulumattomia. Viime kesänä vapaan suunnan pastori vihki samaiseen vapaaseen suuntaan kuuluvan parin luterilaisen seurakunnan kirkossa. Vihkimässä voi ymmärtääkseni olla myös molempien kirkkokuntien papit.

        Ev.lut.kirkolle tosiaan riittää, että toinen kuuluu siihen ja toinen johonkin kristilliseen yhteisöön. Minä ymmärsin alkuperäisen kysymyksen niin, että kirkkoon kuulumaton on pesunkestävä pakana, eli ei kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön.


      • Bleddu
        Jari kirjoitti:

        Ev.lut.kirkolle tosiaan riittää, että toinen kuuluu siihen ja toinen johonkin kristilliseen yhteisöön. Minä ymmärsin alkuperäisen kysymyksen niin, että kirkkoon kuulumaton on pesunkestävä pakana, eli ei kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon tai yhteisöön.

        OLet aivan oikeassa näin alkuperäinen kysymys juuri kuului..:)
        Ja kiitos teille sain tuosta hyvää osviittaa:)
        Varsinkin Tuon Jarin kommentit herätti ajatuksia, meinaan olisin voinut joskus sitten tulevaisuudessa kyllä ehdottaa tuota kirkkoon liittymistä ja sitten siitä eroa, mutta enpä taidakaan ainakaan vaatia semmoista, koska tyttöni ei myöskään hirveästi perusta noiden saunatonttujen olemassaololle..:)))
        Kuitenkin minusta on väärin, että jos minä kuulun kirkkoon ja tyttöni ei niin emme voi pitää kirkko häitä..:)) Mitenkäs onko se kuitenkin pappi joka meidät vihkisi:)??


      • Jari
        Bleddu kirjoitti:

        OLet aivan oikeassa näin alkuperäinen kysymys juuri kuului..:)
        Ja kiitos teille sain tuosta hyvää osviittaa:)
        Varsinkin Tuon Jarin kommentit herätti ajatuksia, meinaan olisin voinut joskus sitten tulevaisuudessa kyllä ehdottaa tuota kirkkoon liittymistä ja sitten siitä eroa, mutta enpä taidakaan ainakaan vaatia semmoista, koska tyttöni ei myöskään hirveästi perusta noiden saunatonttujen olemassaololle..:)))
        Kuitenkin minusta on väärin, että jos minä kuulun kirkkoon ja tyttöni ei niin emme voi pitää kirkko häitä..:)) Mitenkäs onko se kuitenkin pappi joka meidät vihkisi:)??

        Ensiksi seuraa faktaa: Kirkossa suoritettavan tai muuten kirkollisen siunaamisen tekee pappi. Siunaaminen ei juurikaan poikkea vihkimisestä, eikä asiasta tietämätön välttämättä edes tule kiinnittäneeksi asiaan sen kummemmin huomiota. Siunaamisen voi tehdä myös muualla kuin kirkossa, aivan kuten kirkollisen vihkimisen voi tehdä muualla kuin kirkossa.

        Lisää faktaa: Suomessa on vihkimisoikeus tietyillä ihmisillä virkansa puolesta. Kirkkokuntien papeilla on vihkimisoikeus. Maistraatissa on aina joku, jolla on vihkimisoikeus. Hän voi olla vaikka henkikirjoittaja. Käräjäoikeuden tuomareilla on vihkimisoikeus. Nämä kaikki saavat vihkiä myös virka-ajan ulkopuolella. Eli jos tunnet vaikkapa jonkun käräjäoikeuden tuomarin (vai onko nykyään virallinen nimitys laamanni?), voit pyytää häntä vihkimään juhlaasi.

        Minun luuloani: Käsittääkseni laki ei rajoita vihkimisoikeutta käsittämään vain tiettyä ihmisryhmää. Eli pappi voi vihkiä vaikka kaksi kirkkoon kuulumatonta, jos haluaa. Hän voi tehdä niin jossain muualla kuin kirkossa ja seremonia voi olla joku muu kuin jumalanpalvelus. Jos tämä luuloni pitää paikkansa, voit kutsua tutun papin vihkimään. Kirkon virallinen kanta on se, että vain kirkkoon kuuluvat vihitään kirkossa, joten ette ehkä saa kirkkoa tässä tapauksessa käyttöönne.

        Jos menetta maistraattiin vihittäväksi, teidät vihkii joku maistraatin virkamies.

        Minä suosittelen teille siviilivihkimistä ja kirkkosiunaamista. Se on minusta sopiva kompromissi kahden eri näkemyksen välillä. Tietyllä tavalla ajateltuna siunaus on arvokkaampi kuin kirkkovihkiminen. Sehän ei ole enää mikään pakollinen toimenpide, vaan te olette naimisissa ilman siunaamistakin. Se on siis vapaaehtoinen lisä, ja käsittääkseni Jumala haluaa, että häntä palvotaan vapaaehtoisesti.


    • ogvkhbhihhb

      pylly

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe