Lariam ja malaria

J_opo

Tervehdys!

Olemme lähdössä Gambiaan kahdeksi viikoksi ja lääkäri määräsi malarian estoon Lariamia. Olen kuitenkin kuullut melkoisia kauhukertomuksia ko. lääkkeestä. Nyt kysyisinkin teiltä, jotka olette Gambiassa vierailleet: oletteko käyttäneet Lariamia ja millä oireilla?

97

48435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireeton

      Ei mitään oireita, täysin suositeltava.

    • senagambia

      Olemme lähdössä viikoksi Gambiaan ylihuomenna ja malaria lääkitys (Lariam) aloitettiin pari viikkoa sitten. Aloitettiin lääkitys ajoissa juuri sen takia että, jos tulee sivuvaikutuksia, niin ehtii vaihtaa lääkettä. Mutta minkäänlaisia oireita ei kummallakaan ole ollut.

    • Lariamia

      Meillä oli Lariam viime matkalla. Ystävälläni oli rintakipuja kahden ensimmäisen tabletin jälkeen, sitten ei enää. Minulla oli "hauska" huimaus koko ajan. Aivan kuin olisi kävellyt laivan kannella. Seuraavalle matkalle otamme Malaronea, joka on yleisesti todella hyvin siedetty.

      • lomailija

        Meillä on lariam nyt otettu kolmas lääke.Torstaina lähtö.Ei mitään erikoisia oireita.Ehkä vähän vatsa löysällä ekan tabletin jälkeen voi olla että olisi ollut muutenkin.
        Mielestäni nämä sivuoire jutut on suurenneltu.Lariamissa on vain pieni osa ihmisiä kenelle ne ei sovi.
        Minusta parempi ottaa Lariam kerran viikossa kuin malorene kerran päivässä.


      • Pekka690
        lomailija kirjoitti:

        Meillä on lariam nyt otettu kolmas lääke.Torstaina lähtö.Ei mitään erikoisia oireita.Ehkä vähän vatsa löysällä ekan tabletin jälkeen voi olla että olisi ollut muutenkin.
        Mielestäni nämä sivuoire jutut on suurenneltu.Lariamissa on vain pieni osa ihmisiä kenelle ne ei sovi.
        Minusta parempi ottaa Lariam kerran viikossa kuin malorene kerran päivässä.

        Itse olen syönyt Malaronen 6kk:n ajan. Sivuvaikutuksena oli erittäin korkeat maksa-arvot. johtui lääkkeestä, koska alkoholia ei tuona aikana voinut nauttia. Nyt vaihdoin Lariamiin. Ei vastaavia vaikutuksia. lariam on ok ja halvempi, kuin Malarone.


    • ....

      Me käytimme kyllä Lariamia,juuri eilen otettiin viimeinen pilleri matkan jälkeen.
      Itse aloitin 4 viikkoa ennen matkaa,ihan varmuuden vuoksi,kun minulla on rytmihäiriöitä,ja silloin kannattaa olla varovainen.Mutta hyvin kaikki meni,paitsi että jouduin ostamaan kaksi pakkausta,kun yhdessä on vaan 8 pilleriä.Mihin paikkaan te menette?Me oltiin Kotussa.
      Hyvää matkaa teille!

      • omn

        ei meilläkään oireita..ehkä pientä huimausta mut ei voi sanoa varmasti...tietysti jokaisella oireilee eritavalla...ja kannattaa kuitenkin ottaa.on kuiteski aika halpa henkivakuutus,paikalliset sairastaa malarian 3 kertaa vuodessa..mut ei syytä huoleen.hauskaa ja antoisaa matkaa.


      • Mekku
        omn kirjoitti:

        ei meilläkään oireita..ehkä pientä huimausta mut ei voi sanoa varmasti...tietysti jokaisella oireilee eritavalla...ja kannattaa kuitenkin ottaa.on kuiteski aika halpa henkivakuutus,paikalliset sairastaa malarian 3 kertaa vuodessa..mut ei syytä huoleen.hauskaa ja antoisaa matkaa.

        Minulla oli aikamoista ihon kutinaa, jonka arvelen johtuneen Lariamista. Vaiva alkoi vasta pari viikkoa lääkkeen aloituksen jälkeen ja jatkui vielä lopettamisenkin jälkeen jonkin aikaa. Mitään muuta syytä en kutinalle keksinyt. Muita oireita ei esiintynyt, enkä vaihtanut lääkettä.


      • gambiaan
        Mekku kirjoitti:

        Minulla oli aikamoista ihon kutinaa, jonka arvelen johtuneen Lariamista. Vaiva alkoi vasta pari viikkoa lääkkeen aloituksen jälkeen ja jatkui vielä lopettamisenkin jälkeen jonkin aikaa. Mitään muuta syytä en kutinalle keksinyt. Muita oireita ei esiintynyt, enkä vaihtanut lääkettä.

        Minulla tuli myös n. 2vk kuurin aloittamisen jälkeen jonkinlaista kutinaa käsiin. Käsivarret punoittavat ja kutisevat (ihottuman tapaista), jonka luulen aiheutuvan Lariamista. Muita oireita en ole onneksi huomannut : )


    • Matkailulekurilta

      Meille lekuri ei ees suositellu muita kuin malaronea. Kävin siis helsingissä matkailulääkärillä. (Postitalo) Aika kallis lääke (50 e 10 kpl) Otetaan joka päivä ja eka pilleri lähtöä edeltävänä päivänä.

    • zennika

      Minulle tuli hirmuiset oireet Lariamista: huimausta, näköoireita, kovia vatsakipuja, unettomuutta ja jatkuva väsymys, melkein pilasi reissuni. Miehelleni ei tullut minkäälaisia oireita.

      • +he+

        millaisia vatsakipuja sinulla oli.mä olen tällähetkellä reissussa jouluunsaakka ja nyt kolmas lariam otettu kohta neljäs.Olen heräillyt yöllä tuskan hikeen ja hengenahdistukseen ja mahassa polttelee niin pirusti, paha olo.tuntuu et henki lähtee.


    • minelli

      Itselläni kaksi tablettia ottamatta, eli kuuden viikon ajan olen käyttänyt lariamia. Ekoilla 3-4 viikolla yöunet jäivät muutamaan tuntiin ja painajaiset olivat karmeita. Nyt ei enään mitään oireita. Mieheni ei ole saanut minkäänlaisia sivuoireita.

    • matkaaja.

      Me aloitimme kuurin kolme viikko aennen matkaa ja jatkettiin matkan jälkeen, kummallekkaan ei tullut mitään oireita. Hyvää matkaa!

      • Lily2007

        Vähän tuli meille molemmille unettomuutta, muuten ei mitään.


    • Saara

      Toista kertaa jo Lariam kuuri eikä minulla ole ollut kummempia oireita. Ainoastaan ranne oli kipeänä kaksi päivää - tämän oletin johtuvan lääkkeestä sillä en lyönnyt rannetta mihinkään eikä se ennen ole ollut kipeä eikä sen jälkeen - parani itsestään kun laitoin kylmägeeliä. Mukavaa matkaa:)

    • hiiret

      vähän suuta kuivasi silloin tällöin, ei mitään muita oireita! suosittelen malarialääkkeen käyttöä!! mua söi hyttyset tosi paljon! oltiin senegambia beachissa.

    • J_opo

      Kiitti vastauksista. Ekat pillerit otettu tänään. jäämme oottelemaan seurauksia, Nyt kyllä jo vähän luottavaisemmin mielin.

      • J_opo

        Lääkkeenoton jälkeisenä päivänä minulla selvää ahdistusta, nyt ei enää mitään. vaimolla pientä käsientärinää ja poika kertoi nähneensä hassuja unia. Eli ei kai mitään vakavaa.


    • Lariam

      Meillä neljän hengen porukalla lariam kuuri päällä eikä mitään oireita. Korkeintaan pientä vatsakipua, mutta sekään tuskin johtuu lariamista. Hyvä lääke, tuli ennen kuuria luettua noita kauhukertomuksia jotka nyt vain lähinnä naurattavat. Eiköhän se kuitenki ole aika pieni osa jotka noita oireita saa, taikka sitten meillä on vain todella hyvä tuuri :D

    • Ei oireita

      Itse söin Lariam kuurin -99 ja mitään oireita ei ollut.

    • Curmi

      ei suostunut kirjoittamaan muuta kuin Lariam:ia. On kuulemma toiminut lekurina kakskytä vuotta Ruotsissa eikä sieltä saadun kokemuksen perusteella nähnyt syytä määrätä Malaronea

      • Curmi

        ei meille kummallekaan tullut minkäänlaista oireilua


      • Unettomia öitä
        Curmi kirjoitti:

        ei meille kummallekaan tullut minkäänlaista oireilua

        Söimme tammikuun alussa kolmannen Lariam-kuurin. Aiemmilla kerroilla ei ole tullut oireita, mutta nyt tuli. Minulla oli unettomuutta, ja vasta kaksi viikkoa kuurin loppumisen jälkeen olen nukkunut paremmin. Miehelläni oli sama vaiva. Lisäksi hän näki painajaisia, joita ei ole koskaan ennen nähnyt. - Monta vuotta sitten ollessamme lähdössä Vietnamiin ja Kambodzaan poikani joutui jättämään kuurin kesken heti alkuunsa, kun hän tunsi tulevansa "hulluksi". Hän vaihtoi lääkkeen Heliopariin. Näiden kokemusten perusteella syömme seuraavalla matkallamme Malaronea.


    • Afrikkaan vaan...mahtava ma...

      Olen käyttänyt Lariamia kaikkiaan 8 viikkoa ja kokemukset melko positiivisia ainoa hankaluus oli lääkkeenottopäivät...kuvotus ja pyörrytys ko. päivänä...siis oloa kuvaa parhaiten se, että on humalassa, mutta selvinpäin..

      • kuvaus

        Tuo on hyvä kuvaus Lariamin minulle aiheuttamista oireista. Itselläni oli olo kuin laskuhumalassa, mutta selvinpäin. Oireet olivat enemmän psyykkisiä kuin fyysisiä. Selvää masennusta ja mielialan laskua. Vaikka olenkin normaalisti hyvä psyykkaamaan itseäni, niin Lariam-kuurin aikana piti potkia itseään eteenpäin. Nyt kun kuuri on ohi olen taas normaalissa päiväjärjestyksessä.


    • av-ain

      Te, joille on tullut jonkinlaisia oireita Lariamista;

      oletteko huomanneet olevanne muutenkin herkkiä kärsimään lääkkeiden sivuvaikutuksista?? Itseäni vähän jännittää, koska olen saanut melkoisen hirvittäviä oireita esim. vahvoista (resepti)särkylääkkeistä, joita lääkäri on joskus määrännyt. Oireet ovat olleet lähinnä psyykkisiä; painajaisia, harhoja yms. "sekoilua". Lariam -kuuri olisi tiedossa jonkin ajan kuluttua, saas nähdä kuinka käy.

      • Helmiina

        Meillä kolme henkeä aloitti eilen ja ei ainakaan vielä huomattu yhtään mitään. Sitä vaan mietin tässä näitä viestejä lukiessa että kuinkahan paljon ihmiset tarkkailevat itseään lääkekuurin aikana, kaikki vähänkin normaalista poikkeava menee sitten Lariamin syyksi. Esim. tuo masennus voi olla suora seuraus siitä että loma on ohi ja taas pitäisi palata arkeen.
        Minä olen yleensä hyvin herkkä lääkkeille, eräästä yskänlääkkestä olen kävellyt seiniä päin ja antibiooteista on maha aivan sekaisin, nyt ei ole kumpaakaan. Minulla oli viime viikolla pää kipeä kolmena päivänä ennen kuurin aloitusta, mutta nyt ei sitten sitäkään. No, vielähän tässä ehtii, kerron sitten jos niin käy ja vedän sanani takaisin.


      • Helmiina
        Helmiina kirjoitti:

        Meillä kolme henkeä aloitti eilen ja ei ainakaan vielä huomattu yhtään mitään. Sitä vaan mietin tässä näitä viestejä lukiessa että kuinkahan paljon ihmiset tarkkailevat itseään lääkekuurin aikana, kaikki vähänkin normaalista poikkeava menee sitten Lariamin syyksi. Esim. tuo masennus voi olla suora seuraus siitä että loma on ohi ja taas pitäisi palata arkeen.
        Minä olen yleensä hyvin herkkä lääkkeille, eräästä yskänlääkkestä olen kävellyt seiniä päin ja antibiooteista on maha aivan sekaisin, nyt ei ole kumpaakaan. Minulla oli viime viikolla pää kipeä kolmena päivänä ennen kuurin aloitusta, mutta nyt ei sitten sitäkään. No, vielähän tässä ehtii, kerron sitten jos niin käy ja vedän sanani takaisin.

        Kaksi tablettia otettu ja edelleen kaikki ok. Mutta hei, kaikki jotka olette lähiaikoina aloittamassa kuuria, käykääpä apteekissa pikaisesti sillä oltiin tänään ostamassa loppuja paketteja (ajateltiin ensin kokeilla yhdellä ja sitten vasta ostaa loput siltä varalta että olisi joutunut vaihtamaan lääkettä) ja kuultiin että Lariam on lopussa maahantuojalta. Täydennyserä saapuu aikaisintaan viikon kuluttua. Meidän koko kaupungista löytyi ainoastaan yksi paketti, joka varattiin puhelimitse. Onneksi löytyi, olisi jäänyt kuuri kesken jo ennen matkaa!


      • ..lariamista?
        Helmiina kirjoitti:

        Kaksi tablettia otettu ja edelleen kaikki ok. Mutta hei, kaikki jotka olette lähiaikoina aloittamassa kuuria, käykääpä apteekissa pikaisesti sillä oltiin tänään ostamassa loppuja paketteja (ajateltiin ensin kokeilla yhdellä ja sitten vasta ostaa loput siltä varalta että olisi joutunut vaihtamaan lääkettä) ja kuultiin että Lariam on lopussa maahantuojalta. Täydennyserä saapuu aikaisintaan viikon kuluttua. Meidän koko kaupungista löytyi ainoastaan yksi paketti, joka varattiin puhelimitse. Onneksi löytyi, olisi jäänyt kuuri kesken jo ennen matkaa!

        Lariam-kuuri alkaa olla loppusuoralla ja sivuoireena ovat tulleet painajaiset. Muuten lääke on sopinut hyvin, mutta levottomat unet ovat lisääntyneet kuurin loppua kohden.


      • ..lariamista? kirjoitti:

        Lariam-kuuri alkaa olla loppusuoralla ja sivuoireena ovat tulleet painajaiset. Muuten lääke on sopinut hyvin, mutta levottomat unet ovat lisääntyneet kuurin loppua kohden.

        Joo eipä löytynyt Tampereen apteekeista tänään Lariamia kun muutamasta kyselin.


      • J_opo
        ..lariamista? kirjoitti:

        Lariam-kuuri alkaa olla loppusuoralla ja sivuoireena ovat tulleet painajaiset. Muuten lääke on sopinut hyvin, mutta levottomat unet ovat lisääntyneet kuurin loppua kohden.

        Itse olen "nauttinut" Lariamia nyt 2 viikkoa ja unet ovat olleet todella painajaismaisia. Lisäksi on ollut käsien vapinaa huomattavasti. Muutoin kaikki ok ja voin suositella Lariamin käyttöä, jos ei välitä edellä mainituista oireista. Toivottavasti unet eivät tästä pahene!!!


      • mau77
        J_opo kirjoitti:

        Itse olen "nauttinut" Lariamia nyt 2 viikkoa ja unet ovat olleet todella painajaismaisia. Lisäksi on ollut käsien vapinaa huomattavasti. Muutoin kaikki ok ja voin suositella Lariamin käyttöä, jos ei välitä edellä mainituista oireista. Toivottavasti unet eivät tästä pahene!!!

        Pikkasen kylmää alkaa popsiin noita lariameita. Viikon päästä pitäs alottaa. Mulla on jo ennestään TODELLA rankka unimaailma.


      • ,,,
        ..lariamista? kirjoitti:

        Lariam-kuuri alkaa olla loppusuoralla ja sivuoireena ovat tulleet painajaiset. Muuten lääke on sopinut hyvin, mutta levottomat unet ovat lisääntyneet kuurin loppua kohden.

        Samanlaisia oireita on ollut minullakin. Hullut unet alkoivat heti kun olin kuurin aloittanut. Yleensäkin näen kyllä tosi paljon unia, mutta nyt nämä oudot unet ovat jatkuneet jo niin kauan, että johtuu varmaan Lariamista. (Ensin ajattelin että voi johtua vain siitä kun tapahtui muutenkin hirveästi kaikkea, mutta ei tämä nyt enää ihan normaalia ole.) Unet eivät onneksi ole yleensä painajaisia tai muutenkaan ahdistavia, mutta outoja ja hirveän todentuntuisia. Eipä ne hirveästi häiritse, nykyään oikein odottelen iltaisin, että mitäköhän sitä taas yöllä tapahtuu... :)


      • lomailjia
        ,,, kirjoitti:

        Samanlaisia oireita on ollut minullakin. Hullut unet alkoivat heti kun olin kuurin aloittanut. Yleensäkin näen kyllä tosi paljon unia, mutta nyt nämä oudot unet ovat jatkuneet jo niin kauan, että johtuu varmaan Lariamista. (Ensin ajattelin että voi johtua vain siitä kun tapahtui muutenkin hirveästi kaikkea, mutta ei tämä nyt enää ihan normaalia ole.) Unet eivät onneksi ole yleensä painajaisia tai muutenkaan ahdistavia, mutta outoja ja hirveän todentuntuisia. Eipä ne hirveästi häiritse, nykyään oikein odottelen iltaisin, että mitäköhän sitä taas yöllä tapahtuu... :)

        Ekan tabun jälkeen unettomuutta ja sekavia
        unia.
        Sen jälkeen aina tabletin otettua heikotuksen tunne mikä meni päivän jälkeen ohi.Kaverillani vain vähän vatsavaivaa. Seuraavaksi kun tarvii malariaa kokeilen jotakin muuta.


      • 14 vuotias tyttö joka tajua...
        lomailjia kirjoitti:

        Ekan tabun jälkeen unettomuutta ja sekavia
        unia.
        Sen jälkeen aina tabletin otettua heikotuksen tunne mikä meni päivän jälkeen ohi.Kaverillani vain vähän vatsavaivaa. Seuraavaksi kun tarvii malariaa kokeilen jotakin muuta.

        Eikös se ole jo tullut selväksi että joillekkin tulee oireita ja joillekkin ei !
        se on yksilöllistä.
        Siitä toisestakin lääkkeestä voi tulla jotakin
        sivuoireita, joten jos sinulle on suositeltu
        kyseistä lääkettä, kokeile ensin sitä ja jos tapahtuu jotain eriskummalista vaihda lääke.

        Hyvää matkaa :)


      • lomamatkailija
        14 vuotias tyttö joka tajua... kirjoitti:

        Eikös se ole jo tullut selväksi että joillekkin tulee oireita ja joillekkin ei !
        se on yksilöllistä.
        Siitä toisestakin lääkkeestä voi tulla jotakin
        sivuoireita, joten jos sinulle on suositeltu
        kyseistä lääkettä, kokeile ensin sitä ja jos tapahtuu jotain eriskummalista vaihda lääke.

        Hyvää matkaa :)

        Kannattaa aloittaa tarpeeksi etukäteen Lariam kuuri niin näkee sitten tuleeko niitä sivuvaikutuksia. Itselläni ei tullut ensimmäisestä lääkkeestä mutta seuraavasta sitten tuli. Olo oli "humalainen". Ei mikään kiva olo kun vain jatkui ja jatkui. Tuntui että oksettaa ja oli huono olo. Siksi siis jos otatte Lariamin niin aloittakaa tarpeeksi ajoissa ennen matkaa niin selviää tuleeko sivuvaikutuksia. Kaverini ei saanut mitään.


      • Nimetön
        lomamatkailija kirjoitti:

        Kannattaa aloittaa tarpeeksi etukäteen Lariam kuuri niin näkee sitten tuleeko niitä sivuvaikutuksia. Itselläni ei tullut ensimmäisestä lääkkeestä mutta seuraavasta sitten tuli. Olo oli "humalainen". Ei mikään kiva olo kun vain jatkui ja jatkui. Tuntui että oksettaa ja oli huono olo. Siksi siis jos otatte Lariamin niin aloittakaa tarpeeksi ajoissa ennen matkaa niin selviää tuleeko sivuvaikutuksia. Kaverini ei saanut mitään.

        Sinun matkasi on varmaan jo ohi, mutta olkoon viestini muille. Harkitse tarkkaan Lariamille vaihtoehtoa, jos olet psyykisesti herkkä. Lähipiirissäni on kaksi tapausta, toinen nuori ja toinen keski-ikäinen ihminen, joille tuli sietämättömiä psyykisisä oireita vasta matkakohteessa Lariamista. Oireina "ei mihinkään asiaan liittyvä" "järjellä selittämätön" voimakas ahdistus ja paniikin tunne. Tietysti on pienempi paha pilata matkansa pelon ja ahdistuksen tunteella kuin kuolla malariaan. Toivottavasti tämä tieto auttaa ainakin niitä, jotka ovat ehtineet pitää itseään hulluna ja vaienneet yksin asiasta. Soitin asiasta apteekkipalveluun ja sanoivat tietävänsä asiasta ja muistuttivat kuitenkin, että riittävä malariasuoja on tärkeä.
        Ps. En edusta kilpailevaa lääkemerkkiä enkä muutenkaan lääketeollisuutta.


      • Parasiitti mies (PP 15 % )
        Nimetön kirjoitti:

        Sinun matkasi on varmaan jo ohi, mutta olkoon viestini muille. Harkitse tarkkaan Lariamille vaihtoehtoa, jos olet psyykisesti herkkä. Lähipiirissäni on kaksi tapausta, toinen nuori ja toinen keski-ikäinen ihminen, joille tuli sietämättömiä psyykisisä oireita vasta matkakohteessa Lariamista. Oireina "ei mihinkään asiaan liittyvä" "järjellä selittämätön" voimakas ahdistus ja paniikin tunne. Tietysti on pienempi paha pilata matkansa pelon ja ahdistuksen tunteella kuin kuolla malariaan. Toivottavasti tämä tieto auttaa ainakin niitä, jotka ovat ehtineet pitää itseään hulluna ja vaienneet yksin asiasta. Soitin asiasta apteekkipalveluun ja sanoivat tietävänsä asiasta ja muistuttivat kuitenkin, että riittävä malariasuoja on tärkeä.
        Ps. En edusta kilpailevaa lääkemerkkiä enkä muutenkaan lääketeollisuutta.

        Lariamin sivuvaikutukset ovat todellakin persoonakohtaisia.
        Itse suhtauduin tarinoihin lääkkeen sivuaikutuksesta hyvin skeptisesti ja uskoin lääkäriä, joka väitti tarinoiden olevan enimmäkseen urbaaneja legendoja.
        Tuttavapiirissäni n. 2 viidestä on tullut siitä epätoivottuja sivuvaikutuksia. Omalla veljelläni lääke toimi moitteettomasti, kun taas minulle lääke aiheutti todella kovaa kiihtymystä, voimakasta hikoilua, pahaa muistinpätkintää, erittäin voimaksta keskittymiskyvyn puutetta sekä lievää vainoharhaisuutta. Nämä oireet voimistuivat vasta noin kolme viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen ja tuntuivat voimistuvan koko lääkekuurinajan.

        Myös järjettömät väsyttämiskohtaukset aina vuorokausi lääkkeen oton jälkeen olivat tavallisia. Vakavampia seurauksia tuli reissusta palattua, kun kuurin vielä jatkuessa tuli vetäistyä rehdit kännit. Tämä aiheutti oikeasti pahaa ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriöitä. Työskentelystä ei myöskään tullut juuri mitään
        lääkekuurin aikana ja jouduinkin siitä johtuen sairaslomalle. Kaiken paskuuden lisäksi kyseinen lääke ei edes pystynyt estämään malariatartuntaa. Malarian sairastaminen ja hoito Tansaniassa oli kohdallani yhden vuorokauden keikka ja pala kakkua verrattuna Lariamin sivuvaikutuksiin. Reissusta palattuani vaihdoin lääkityksen Malaroneen, joka puolestaan toimi kohdallani huomattavasti paremmin suhteellisen kovaa väsymystä lukuunottamatta.

        Jos jatkossa tarvitsee malarialääkkeitä popsia, niin kallistun ehdottomasti kalliimman Malaronen puoleen tai sitten reissaan kokonaan ilman estolääkitystä ja luotan paikallisiin lääkkeisiin, mikäli tauti iskee. Matkavakuutuksen piikkiin menee ainakin Suomessa tapahtuva jälkihoito.

        EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE LARIAMIA, MIKÄLI OMAAT TAI EDES EPÄILET PIENINTÄKÄÄN MIELEN EPÄTASAPAINOISUUTTA !! Lariamilla on tapana nämä oireet nimittäin nostaa pintaan ja reissussa on lääkitystä on varmasti hankalaa alkaa vaihtamaan.


      • Etoleyksin
        Parasiitti mies (PP 15 % ) kirjoitti:

        Lariamin sivuvaikutukset ovat todellakin persoonakohtaisia.
        Itse suhtauduin tarinoihin lääkkeen sivuaikutuksesta hyvin skeptisesti ja uskoin lääkäriä, joka väitti tarinoiden olevan enimmäkseen urbaaneja legendoja.
        Tuttavapiirissäni n. 2 viidestä on tullut siitä epätoivottuja sivuvaikutuksia. Omalla veljelläni lääke toimi moitteettomasti, kun taas minulle lääke aiheutti todella kovaa kiihtymystä, voimakasta hikoilua, pahaa muistinpätkintää, erittäin voimaksta keskittymiskyvyn puutetta sekä lievää vainoharhaisuutta. Nämä oireet voimistuivat vasta noin kolme viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen ja tuntuivat voimistuvan koko lääkekuurinajan.

        Myös järjettömät väsyttämiskohtaukset aina vuorokausi lääkkeen oton jälkeen olivat tavallisia. Vakavampia seurauksia tuli reissusta palattua, kun kuurin vielä jatkuessa tuli vetäistyä rehdit kännit. Tämä aiheutti oikeasti pahaa ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriöitä. Työskentelystä ei myöskään tullut juuri mitään
        lääkekuurin aikana ja jouduinkin siitä johtuen sairaslomalle. Kaiken paskuuden lisäksi kyseinen lääke ei edes pystynyt estämään malariatartuntaa. Malarian sairastaminen ja hoito Tansaniassa oli kohdallani yhden vuorokauden keikka ja pala kakkua verrattuna Lariamin sivuvaikutuksiin. Reissusta palattuani vaihdoin lääkityksen Malaroneen, joka puolestaan toimi kohdallani huomattavasti paremmin suhteellisen kovaa väsymystä lukuunottamatta.

        Jos jatkossa tarvitsee malarialääkkeitä popsia, niin kallistun ehdottomasti kalliimman Malaronen puoleen tai sitten reissaan kokonaan ilman estolääkitystä ja luotan paikallisiin lääkkeisiin, mikäli tauti iskee. Matkavakuutuksen piikkiin menee ainakin Suomessa tapahtuva jälkihoito.

        EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE LARIAMIA, MIKÄLI OMAAT TAI EDES EPÄILET PIENINTÄKÄÄN MIELEN EPÄTASAPAINOISUUTTA !! Lariamilla on tapana nämä oireet nimittäin nostaa pintaan ja reissussa on lääkitystä on varmasti hankalaa alkaa vaihtamaan.

        Kiitos miehekkäästä infosta. Toivottavasti kukaan ei saa enää hullun leimaa lääkkeen takia.


      • ei enää
        Parasiitti mies (PP 15 % ) kirjoitti:

        Lariamin sivuvaikutukset ovat todellakin persoonakohtaisia.
        Itse suhtauduin tarinoihin lääkkeen sivuaikutuksesta hyvin skeptisesti ja uskoin lääkäriä, joka väitti tarinoiden olevan enimmäkseen urbaaneja legendoja.
        Tuttavapiirissäni n. 2 viidestä on tullut siitä epätoivottuja sivuvaikutuksia. Omalla veljelläni lääke toimi moitteettomasti, kun taas minulle lääke aiheutti todella kovaa kiihtymystä, voimakasta hikoilua, pahaa muistinpätkintää, erittäin voimaksta keskittymiskyvyn puutetta sekä lievää vainoharhaisuutta. Nämä oireet voimistuivat vasta noin kolme viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen ja tuntuivat voimistuvan koko lääkekuurinajan.

        Myös järjettömät väsyttämiskohtaukset aina vuorokausi lääkkeen oton jälkeen olivat tavallisia. Vakavampia seurauksia tuli reissusta palattua, kun kuurin vielä jatkuessa tuli vetäistyä rehdit kännit. Tämä aiheutti oikeasti pahaa ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriöitä. Työskentelystä ei myöskään tullut juuri mitään
        lääkekuurin aikana ja jouduinkin siitä johtuen sairaslomalle. Kaiken paskuuden lisäksi kyseinen lääke ei edes pystynyt estämään malariatartuntaa. Malarian sairastaminen ja hoito Tansaniassa oli kohdallani yhden vuorokauden keikka ja pala kakkua verrattuna Lariamin sivuvaikutuksiin. Reissusta palattuani vaihdoin lääkityksen Malaroneen, joka puolestaan toimi kohdallani huomattavasti paremmin suhteellisen kovaa väsymystä lukuunottamatta.

        Jos jatkossa tarvitsee malarialääkkeitä popsia, niin kallistun ehdottomasti kalliimman Malaronen puoleen tai sitten reissaan kokonaan ilman estolääkitystä ja luotan paikallisiin lääkkeisiin, mikäli tauti iskee. Matkavakuutuksen piikkiin menee ainakin Suomessa tapahtuva jälkihoito.

        EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE LARIAMIA, MIKÄLI OMAAT TAI EDES EPÄILET PIENINTÄKÄÄN MIELEN EPÄTASAPAINOISUUTTA !! Lariamilla on tapana nämä oireet nimittäin nostaa pintaan ja reissussa on lääkitystä on varmasti hankalaa alkaa vaihtamaan.

        Lariam aiheutti matkalla pahoja paniikkikohtauksia, lihas heikotusta, päässä pyöri, ruokahaluttomuutta, mielialan vaihteluja ja masennusta...se ei vaan kaikille sovi. Jos tulee pahoja sivuvaikutuksia niin kannattaa lopettaa käyttö heti varsinkin jos sivuvaikutukset on jollain tapaa psyykkisiä. Lariam poistuu hitaasti elimistöstö joten siksi sivuvaikutukset voivat kestää pitkään. Itselläni on kestänyt 3 kuukautta. Osa on onneksi lieventynyt jo. Suomessa tästä ei vielä lääkärit ole kovinkaan tietoisia. Erittäin harvinaista kuitenkin saada pahoja sivuvaikutuksia. Lariam saa kyllä tuntemaan että on tulossa hulluksi. Niille jotka kärsivät pahoista sivuvaikutuksista sanon että et ole tulossa hulluksi! Se on lariam.


      • Heli
        ei enää kirjoitti:

        Lariam aiheutti matkalla pahoja paniikkikohtauksia, lihas heikotusta, päässä pyöri, ruokahaluttomuutta, mielialan vaihteluja ja masennusta...se ei vaan kaikille sovi. Jos tulee pahoja sivuvaikutuksia niin kannattaa lopettaa käyttö heti varsinkin jos sivuvaikutukset on jollain tapaa psyykkisiä. Lariam poistuu hitaasti elimistöstö joten siksi sivuvaikutukset voivat kestää pitkään. Itselläni on kestänyt 3 kuukautta. Osa on onneksi lieventynyt jo. Suomessa tästä ei vielä lääkärit ole kovinkaan tietoisia. Erittäin harvinaista kuitenkin saada pahoja sivuvaikutuksia. Lariam saa kyllä tuntemaan että on tulossa hulluksi. Niille jotka kärsivät pahoista sivuvaikutuksista sanon että et ole tulossa hulluksi! Se on lariam.

        Kiitos tästä tiedosta, olen lähdössä ylihuomenna Gambiaan ja olo on tosi kenkku.
        Olin jo tänään sydänfilmissä, kun verenpaineet taivaissa,päätä särkee, kädet vapisee, pyörryttää yöunet ihan sekasin. Sain betasalpaajaa, apteekissa tajusin, että Lariam. Nyt on vain myöhäistä vaihtaa mihinkään toiseen ja nämäkin otetut lääkkeet taitavat "pyörryttää" vielä paluun jälkeenkin.
        Toivottavasti pahempia mielenhäiriöitä ei enää tule, nauttiikohan tästä matkasta yhtään,
        entä mitä olette ottaneet parantaakseen oloanne?


      • teejiittttt
        Heli kirjoitti:

        Kiitos tästä tiedosta, olen lähdössä ylihuomenna Gambiaan ja olo on tosi kenkku.
        Olin jo tänään sydänfilmissä, kun verenpaineet taivaissa,päätä särkee, kädet vapisee, pyörryttää yöunet ihan sekasin. Sain betasalpaajaa, apteekissa tajusin, että Lariam. Nyt on vain myöhäistä vaihtaa mihinkään toiseen ja nämäkin otetut lääkkeet taitavat "pyörryttää" vielä paluun jälkeenkin.
        Toivottavasti pahempia mielenhäiriöitä ei enää tule, nauttiikohan tästä matkasta yhtään,
        entä mitä olette ottaneet parantaakseen oloanne?

        Olet jo reissussa, mutta menköön... Malaroneenhan tuossa olisi vielä voinut hyvin vaihtaa. Paria päivää ennen alueelle menoa pilleri/päivä. Itse käyttänyt 5 kk putkeen, ei minkäänlaisia sivuoireita. En myöskään tiedä kenenkään sellaisista kärsineen. Otanta noin 40 henkeä.


      • Heli
        teejiittttt kirjoitti:

        Olet jo reissussa, mutta menköön... Malaroneenhan tuossa olisi vielä voinut hyvin vaihtaa. Paria päivää ennen alueelle menoa pilleri/päivä. Itse käyttänyt 5 kk putkeen, ei minkäänlaisia sivuoireita. En myöskään tiedä kenenkään sellaisista kärsineen. Otanta noin 40 henkeä.

        Kiitos viestistäsi, ehdin kuin ehdinkin vaihtaa Lariamin Malaroneen just ennen lähtöä, onneksi, vaikka silti matka meni kiitos Lariamin vähän pieleen. Kolmen pillerin vaikutus oli aika epämiellyttävä, taitaa vaikuttaa vieläkin. Luulin olevani jo viimeisellä matkallani, sillä verenpaineet oli taivaissa, vatsakivut, päänsärky ym... ja vielä matkallla alkoi psyykkiset pahat olot. Tapasin kahdesti lääkärinkin ja siellä ymmärrettiin heti, mistä on kysymys ja sain vastamyrkyt. Paluulento oli jo nautinto, olinhan hengissä. Sain vielä lähtiessä terveyskeskuksesta betasalpaajat, ei uskottu, että Lariam aiheuttaa minulle paineita, ja nekin väärät, sillä olen astmaan taipuvainen. Nyt uudet betat, toivottavasti tähän oloon tulee jotain tolkkua jouluun mennessä. Jäi Gambia -kokemus vähän suppeaksi.


      • EbolaCola
        Heli kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, ehdin kuin ehdinkin vaihtaa Lariamin Malaroneen just ennen lähtöä, onneksi, vaikka silti matka meni kiitos Lariamin vähän pieleen. Kolmen pillerin vaikutus oli aika epämiellyttävä, taitaa vaikuttaa vieläkin. Luulin olevani jo viimeisellä matkallani, sillä verenpaineet oli taivaissa, vatsakivut, päänsärky ym... ja vielä matkallla alkoi psyykkiset pahat olot. Tapasin kahdesti lääkärinkin ja siellä ymmärrettiin heti, mistä on kysymys ja sain vastamyrkyt. Paluulento oli jo nautinto, olinhan hengissä. Sain vielä lähtiessä terveyskeskuksesta betasalpaajat, ei uskottu, että Lariam aiheuttaa minulle paineita, ja nekin väärät, sillä olen astmaan taipuvainen. Nyt uudet betat, toivottavasti tähän oloon tulee jotain tolkkua jouluun mennessä. Jäi Gambia -kokemus vähän suppeaksi.

        Kylläpäs on maalailtu seinille kivoja kukkasia Lariamista :). Noh pitää varmaa käydä hakemassa apteekista ja alkaa testaamaan miten ne nyt sattuu vaikuttamaan. Viimeksi Thaimaassa käyttänyt ja sieltä ei ainakaan mitään muistikuvia että sivuvaikutuksia olisi ollut. Parempi onni tällä kertaa kun Gambiaan lähtee.


      • amalia
        ei enää kirjoitti:

        Lariam aiheutti matkalla pahoja paniikkikohtauksia, lihas heikotusta, päässä pyöri, ruokahaluttomuutta, mielialan vaihteluja ja masennusta...se ei vaan kaikille sovi. Jos tulee pahoja sivuvaikutuksia niin kannattaa lopettaa käyttö heti varsinkin jos sivuvaikutukset on jollain tapaa psyykkisiä. Lariam poistuu hitaasti elimistöstö joten siksi sivuvaikutukset voivat kestää pitkään. Itselläni on kestänyt 3 kuukautta. Osa on onneksi lieventynyt jo. Suomessa tästä ei vielä lääkärit ole kovinkaan tietoisia. Erittäin harvinaista kuitenkin saada pahoja sivuvaikutuksia. Lariam saa kyllä tuntemaan että on tulossa hulluksi. Niille jotka kärsivät pahoista sivuvaikutuksista sanon että et ole tulossa hulluksi! Se on lariam.

        itse käytin lariamia 3 tabletin verran, jonka jälkeen lääkäri lopetti kuurin. Sairastuin pahaan psykoosiin, jonka vuoksi vietin 3 kuukautta pakkohoidossa. Meinasin kolmesti tappaa itseni, niin vainoharhainen olin. Nykyään käytän masennuslääkettä, ja psyykelääkettä söin puoli vuotta. Nyt elämä hymyilee ja ta´rkoitus olisi intiaan taas lähteä, mutta ilman malarialääkitystä. Ehkäpä tuon tuliaisena sitten malarian kun palaan=)


      • -Sim
        Parasiitti mies (PP 15 % ) kirjoitti:

        Lariamin sivuvaikutukset ovat todellakin persoonakohtaisia.
        Itse suhtauduin tarinoihin lääkkeen sivuaikutuksesta hyvin skeptisesti ja uskoin lääkäriä, joka väitti tarinoiden olevan enimmäkseen urbaaneja legendoja.
        Tuttavapiirissäni n. 2 viidestä on tullut siitä epätoivottuja sivuvaikutuksia. Omalla veljelläni lääke toimi moitteettomasti, kun taas minulle lääke aiheutti todella kovaa kiihtymystä, voimakasta hikoilua, pahaa muistinpätkintää, erittäin voimaksta keskittymiskyvyn puutetta sekä lievää vainoharhaisuutta. Nämä oireet voimistuivat vasta noin kolme viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen ja tuntuivat voimistuvan koko lääkekuurinajan.

        Myös järjettömät väsyttämiskohtaukset aina vuorokausi lääkkeen oton jälkeen olivat tavallisia. Vakavampia seurauksia tuli reissusta palattua, kun kuurin vielä jatkuessa tuli vetäistyä rehdit kännit. Tämä aiheutti oikeasti pahaa ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriöitä. Työskentelystä ei myöskään tullut juuri mitään
        lääkekuurin aikana ja jouduinkin siitä johtuen sairaslomalle. Kaiken paskuuden lisäksi kyseinen lääke ei edes pystynyt estämään malariatartuntaa. Malarian sairastaminen ja hoito Tansaniassa oli kohdallani yhden vuorokauden keikka ja pala kakkua verrattuna Lariamin sivuvaikutuksiin. Reissusta palattuani vaihdoin lääkityksen Malaroneen, joka puolestaan toimi kohdallani huomattavasti paremmin suhteellisen kovaa väsymystä lukuunottamatta.

        Jos jatkossa tarvitsee malarialääkkeitä popsia, niin kallistun ehdottomasti kalliimman Malaronen puoleen tai sitten reissaan kokonaan ilman estolääkitystä ja luotan paikallisiin lääkkeisiin, mikäli tauti iskee. Matkavakuutuksen piikkiin menee ainakin Suomessa tapahtuva jälkihoito.

        EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE LARIAMIA, MIKÄLI OMAAT TAI EDES EPÄILET PIENINTÄKÄÄN MIELEN EPÄTASAPAINOISUUTTA !! Lariamilla on tapana nämä oireet nimittäin nostaa pintaan ja reissussa on lääkitystä on varmasti hankalaa alkaa vaihtamaan.

        Olen juuri palannut kotiin 3 kk Tansanian-matkalta. Lariamia kehotettiin käyttämään, koska se on edullisin ja sitä ei tarvitse ottaa kuin kerran viikossa. Opiskelijabujetilla valitsin tietysti Lariamin (kovin monessa maassa sitä ei enää myydä). Alku meni melko hyvin, muutamia kamalia painajaisia lukuun ottamatta. Viikkojen vierähtäessä tuli ahdistusta ja levottomuutta. Mieliala heitteli huimasti. Lääkkeen otin joka torstai ja perjantaisin kävelin seiniä pitkin, kun huimasi niin kovin.

        Reissun aikana sairastin yhteensä 3 malariaa ja sairaalassa vierailin muutaman yön verran. Lariamin pitäisi helpottaa oireita, mutta 40,2 asteen kuume minulle silti nousi.

        Lariam on todella vahva lääke. En suosittele sitä kenellekään vaikka lääkärissä toisin sanottaisiin. Täällä Suomessa ei tiedetä mitään malariasta tai sen hoidosta. Ensi kerralla pyydän jotain toista merkkiä tai sitten ostan vasta paikan päältä lääkityksen...on halpaa ja varmaan myös toimivaa.

        ÄLKÄÄ OTTAKO LARIAMIA!!


      • Reissumies
        -Sim kirjoitti:

        Olen juuri palannut kotiin 3 kk Tansanian-matkalta. Lariamia kehotettiin käyttämään, koska se on edullisin ja sitä ei tarvitse ottaa kuin kerran viikossa. Opiskelijabujetilla valitsin tietysti Lariamin (kovin monessa maassa sitä ei enää myydä). Alku meni melko hyvin, muutamia kamalia painajaisia lukuun ottamatta. Viikkojen vierähtäessä tuli ahdistusta ja levottomuutta. Mieliala heitteli huimasti. Lääkkeen otin joka torstai ja perjantaisin kävelin seiniä pitkin, kun huimasi niin kovin.

        Reissun aikana sairastin yhteensä 3 malariaa ja sairaalassa vierailin muutaman yön verran. Lariamin pitäisi helpottaa oireita, mutta 40,2 asteen kuume minulle silti nousi.

        Lariam on todella vahva lääke. En suosittele sitä kenellekään vaikka lääkärissä toisin sanottaisiin. Täällä Suomessa ei tiedetä mitään malariasta tai sen hoidosta. Ensi kerralla pyydän jotain toista merkkiä tai sitten ostan vasta paikan päältä lääkityksen...on halpaa ja varmaan myös toimivaa.

        ÄLKÄÄ OTTAKO LARIAMIA!!

        Viikko takana ekasta Lariam pilleristä, ei mitään vaikutusta. Rokotuskeskuksen asiantuntioiden mukaan terve ihminen ei saa siitä mitään oireita. Oireita esiintyy yleensä niillä, joilla on pääkopassa jo jotain muutakin ongelmia. Lisäksi n. 10 hlö ystäväpiiristäni on nauttinut kyseisen kuurin muutamaankin eri otteeseen ja kellään ei ole koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia.


      • hengissä selvinnyt
        ei enää kirjoitti:

        Lariam aiheutti matkalla pahoja paniikkikohtauksia, lihas heikotusta, päässä pyöri, ruokahaluttomuutta, mielialan vaihteluja ja masennusta...se ei vaan kaikille sovi. Jos tulee pahoja sivuvaikutuksia niin kannattaa lopettaa käyttö heti varsinkin jos sivuvaikutukset on jollain tapaa psyykkisiä. Lariam poistuu hitaasti elimistöstö joten siksi sivuvaikutukset voivat kestää pitkään. Itselläni on kestänyt 3 kuukautta. Osa on onneksi lieventynyt jo. Suomessa tästä ei vielä lääkärit ole kovinkaan tietoisia. Erittäin harvinaista kuitenkin saada pahoja sivuvaikutuksia. Lariam saa kyllä tuntemaan että on tulossa hulluksi. Niille jotka kärsivät pahoista sivuvaikutuksista sanon että et ole tulossa hulluksi! Se on lariam.

        Kerronpa tarinan.
        Lääkärin määräys:alkuannos 3 tablettia, 6-8 tunnin kuluttua 2 tabl.,6-8 t.kuluttua 1 tabl.hoito aloitetaan n.1 viikko ennen matkaa, sitten 1 tabl. kerran viikossa matkan aikana.
        Oli joulun aatto kun mieheni kanssa aloitimme kuurin, aattona olimme tokkurassa ja joulupäivänä makasimme sängyssä joka tuntui olevan kuin vene pahimmassa myrskyssä,oksensimme jatkuvasti ja konttaamalla lattiaa pitkin pääsimme vessaan.Soitin kaksi kertaa lääkärille ja kysyin annostusta ja hän käski vain jatkamaan.
        Eli, 12 tunnin aikana nielimme 6 tabl.eli koko pakkauksen. Olen sitä mieltä että sairastimme malarian. Kokemusta ei voi kuvailla sanoin.
        Viikon kuluttua olimme aika huterassa kunnossa kun lähdimme Taimaahan.


      • Heiverö
        Parasiitti mies (PP 15 % ) kirjoitti:

        Lariamin sivuvaikutukset ovat todellakin persoonakohtaisia.
        Itse suhtauduin tarinoihin lääkkeen sivuaikutuksesta hyvin skeptisesti ja uskoin lääkäriä, joka väitti tarinoiden olevan enimmäkseen urbaaneja legendoja.
        Tuttavapiirissäni n. 2 viidestä on tullut siitä epätoivottuja sivuvaikutuksia. Omalla veljelläni lääke toimi moitteettomasti, kun taas minulle lääke aiheutti todella kovaa kiihtymystä, voimakasta hikoilua, pahaa muistinpätkintää, erittäin voimaksta keskittymiskyvyn puutetta sekä lievää vainoharhaisuutta. Nämä oireet voimistuivat vasta noin kolme viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen ja tuntuivat voimistuvan koko lääkekuurinajan.

        Myös järjettömät väsyttämiskohtaukset aina vuorokausi lääkkeen oton jälkeen olivat tavallisia. Vakavampia seurauksia tuli reissusta palattua, kun kuurin vielä jatkuessa tuli vetäistyä rehdit kännit. Tämä aiheutti oikeasti pahaa ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriöitä. Työskentelystä ei myöskään tullut juuri mitään
        lääkekuurin aikana ja jouduinkin siitä johtuen sairaslomalle. Kaiken paskuuden lisäksi kyseinen lääke ei edes pystynyt estämään malariatartuntaa. Malarian sairastaminen ja hoito Tansaniassa oli kohdallani yhden vuorokauden keikka ja pala kakkua verrattuna Lariamin sivuvaikutuksiin. Reissusta palattuani vaihdoin lääkityksen Malaroneen, joka puolestaan toimi kohdallani huomattavasti paremmin suhteellisen kovaa väsymystä lukuunottamatta.

        Jos jatkossa tarvitsee malarialääkkeitä popsia, niin kallistun ehdottomasti kalliimman Malaronen puoleen tai sitten reissaan kokonaan ilman estolääkitystä ja luotan paikallisiin lääkkeisiin, mikäli tauti iskee. Matkavakuutuksen piikkiin menee ainakin Suomessa tapahtuva jälkihoito.

        EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE LARIAMIA, MIKÄLI OMAAT TAI EDES EPÄILET PIENINTÄKÄÄN MIELEN EPÄTASAPAINOISUUTTA !! Lariamilla on tapana nämä oireet nimittäin nostaa pintaan ja reissussa on lääkitystä on varmasti hankalaa alkaa vaihtamaan.

        Olen roikkunut kahden vaiheilla tämän Lariam-pakettini kanssa, korkatako vai eikö. Olen kärsinyt menneinä vuosina aikatavalla pahoista "skitsoista", eli paniikkihäiriöistä, paranoiasta ja masennuksesta. Mukava tohtorini ei maininnut asiasta tietysti mitään, kuten ei siitäkään ettei niitä saisi syödä yhtäaikaa suun kautta otettavien lavantautirokotteiden kanssa (Vivotif). P**keleen puoskarit!
        Ystäväni, psyykkisesti kiven luja nuorinainen, kertoi heränneensä ko. tropeissa monina öinä repimään hiuksistansa kämmenen kokoista hämähäkkiä ja eläneensä päivänsä pienissä vainoharhoissa ja ahdistuksissa. Ja sitäpaitsi oireita ilmeni vielä kuukausi viimeisen lääkkeen jälkeen, että siinä teille jotka kehotatte, epäilemättä vahvalta tietopohjalta, kokeilemaan ennen matkaa. Ei se arki ja työntekokaan ole kivaa pistävän paniikkihien virratessa.
        Eli näinpä, en tiedä voiko tätä sanoa viisastumiseksi vai miksi, mutta syömättä taitaa nämä mömmöt jäädä. Otan ne mukaani ensiavuksi oireiden ilmaantuessa, mutta ei, lomaani en moisilla pilaa. Vakuutukset kuntoon ja paljaalla mennään!


      • Mieti vielä

        Tää viesti tulee nyt vaivaiset kuusi vuotta myöhässä, mutta jos joku sattuu näitä vanhoja keskusteluja selailemaan, niin tästä voi olla hyötyä. Mä en ennen Lariam-kuuria ollut syönyt mitään lähellekään näin vahvaa lääkettä, joten kokemusta ei muista ole. Mun vinkki on, että jos sulla on ollut ikinä pienintäkään psyykkistä ongelmaa / ahdistusta / masennusta, niin en todellakaan suosittele lähtä testaamaan ulkomaille Lariamin toimivuuttaa. Suurelle osalla noi lääkkeet ilmeisesti toimii vallan hyvin, mutta itselleni aiheutti melkoista psyykkistä oireilua (aivan karmeita painajaisia, masennusta, vainoharhaa ja kokonaisvaltaista henkistä tylsistymistä ) jotka jatkuivat vielä useita viikkoja kuurin jälkeen.
        Kliimaksina oli kotiinpaluun jälkeen, rehdin viinanjuonnin ja lääkkeen yhteisvaikutuksesta tullut totaalinen paniikkireaktio ja tajunnan menettäminen. Tätä seurasi sitten yli kuukauden sairasloma, jonka aikana ei aivot kävivät TODELLA hitaalla. Erittäin ikävä kokemus.

        Jos nyt siellä joku fiilistelee, että mitä pienestä ja että pieni trippailu voi olla ihan virkistävä kokemus, niin siihen suosittelen kyllä mielummin ihan muita aineita kuin Lariamia ( : En muuten ole kuullut kenenkään saaneen Lariamista ns. hyviä kiksejä !


      • Anonyymi
        hengissä selvinnyt kirjoitti:

        Kerronpa tarinan.
        Lääkärin määräys:alkuannos 3 tablettia, 6-8 tunnin kuluttua 2 tabl.,6-8 t.kuluttua 1 tabl.hoito aloitetaan n.1 viikko ennen matkaa, sitten 1 tabl. kerran viikossa matkan aikana.
        Oli joulun aatto kun mieheni kanssa aloitimme kuurin, aattona olimme tokkurassa ja joulupäivänä makasimme sängyssä joka tuntui olevan kuin vene pahimmassa myrskyssä,oksensimme jatkuvasti ja konttaamalla lattiaa pitkin pääsimme vessaan.Soitin kaksi kertaa lääkärille ja kysyin annostusta ja hän käski vain jatkamaan.
        Eli, 12 tunnin aikana nielimme 6 tabl.eli koko pakkauksen. Olen sitä mieltä että sairastimme malarian. Kokemusta ei voi kuvailla sanoin.
        Viikon kuluttua olimme aika huterassa kunnossa kun lähdimme Taimaahan.

        Tähän kommenttina: tuo lääkärin määräämä alkuannos on siis malariaan sairastuneelle tarkoitettu, jos ei pääöse hoitoon ajoissa. Lariamia niin pirusti nassuun. Lääkärille on siis käynyt moka, kun on noin paljon määrännyt heti alkuun.


    • toissa päivänä 1

      Otin 1 Lariam tabletin toissapäivänä, nyt on väsyttänyt 2 pvä. ja huimaa ja oksettaa..
      Matkakuumekkin hälveni, taitaa jäädä kuuri kesken.
      7 tabua myytävänä jos joku tarvitsee..

      • jotakin muuta

        Kävimme joulu-uusivuosi Gambiassa. Hyttysiä on öisin melkoisesti. Malarialääkkeenä Larium. Itelläni ei pahoja sivuvaikutuksia, hieman ihon kuumotusta. Vaimolla, huimausta, unenpätkintää, vapinaa, verenpainetta jne. Kuuri piti lopettaa kolmen tabletin jälkeen. Oireet jatkuneet vielä 2 vkon päästä. Rauhoittavilla pääsee jotenkin eteenpäin.


      • aurinko_80
        jotakin muuta kirjoitti:

        Kävimme joulu-uusivuosi Gambiassa. Hyttysiä on öisin melkoisesti. Malarialääkkeenä Larium. Itelläni ei pahoja sivuvaikutuksia, hieman ihon kuumotusta. Vaimolla, huimausta, unenpätkintää, vapinaa, verenpainetta jne. Kuuri piti lopettaa kolmen tabletin jälkeen. Oireet jatkuneet vielä 2 vkon päästä. Rauhoittavilla pääsee jotenkin eteenpäin.

        Minulle ja miehelleni määrättiin postitalon matkailuklinikalla Malarian estoon Doximyciä. Se ei ole varsinainen Malarialääke vain käytetään monen muunkin sairauden hoitoon (antibiootti). Doximyciniä otetaan yksi päivässä 100 mg tbl ja vielä kk matkan jälkeen..mutta vaarana ei ole edellä mainittuja sivuoireita. Uskon lääkkeen turvallisuuteen ja tehoon, koska reseptin kirjoitti matkailulääketieteen erikoislääkäri..


      • Farato
        aurinko_80 kirjoitti:

        Minulle ja miehelleni määrättiin postitalon matkailuklinikalla Malarian estoon Doximyciä. Se ei ole varsinainen Malarialääke vain käytetään monen muunkin sairauden hoitoon (antibiootti). Doximyciniä otetaan yksi päivässä 100 mg tbl ja vielä kk matkan jälkeen..mutta vaarana ei ole edellä mainittuja sivuoireita. Uskon lääkkeen turvallisuuteen ja tehoon, koska reseptin kirjoitti matkailulääketieteen erikoislääkäri..

        Olen tehnyt useamman reissun Gambiaan/Senegaliin ja aina ollut Doximycin käytössä.
        Ei sivuoireita ja hintakaan ei ole paha 50 kpl purkki alle 30 egee.


      • Lunta kinoksessa
        jotakin muuta kirjoitti:

        Kävimme joulu-uusivuosi Gambiassa. Hyttysiä on öisin melkoisesti. Malarialääkkeenä Larium. Itelläni ei pahoja sivuvaikutuksia, hieman ihon kuumotusta. Vaimolla, huimausta, unenpätkintää, vapinaa, verenpainetta jne. Kuuri piti lopettaa kolmen tabletin jälkeen. Oireet jatkuneet vielä 2 vkon päästä. Rauhoittavilla pääsee jotenkin eteenpäin.

        Kävimme tammikuussa parin viikon matkalla Malesiassa. Malarialääkkeenä oli Lariam. Kolmannen tabletin jälkeen alkoi huimaus aluksi lievempänä. Sitten se paheni etten pysynyt pystyssä. Nyt on kulunut jo yli kaksi kuukautta eikä huimaus ole vielä poistunut kokonaan. Autolla ajosta ei voi vielä edes haaveilla. En käytä minkäänlaisia lääkkeitä joten tämä oli ainoa lääke vuosikausiin.


      • aurinko_80
        Lunta kinoksessa kirjoitti:

        Kävimme tammikuussa parin viikon matkalla Malesiassa. Malarialääkkeenä oli Lariam. Kolmannen tabletin jälkeen alkoi huimaus aluksi lievempänä. Sitten se paheni etten pysynyt pystyssä. Nyt on kulunut jo yli kaksi kuukautta eikä huimaus ole vielä poistunut kokonaan. Autolla ajosta ei voi vielä edes haaveilla. En käytä minkäänlaisia lääkkeitä joten tämä oli ainoa lääke vuosikausiin.

        Terveiset ihanasta Gambiasta!
        Palasimme pari viikkoa sitten Gambiasta ja kuten aikaisemmin kirjoittelin niin meillä oli Doximycin estolääkkeenä. Lääkkeestä ei tullut mitään sivuoireita ja pysyimme terveenä, kuuri jatakamme edelleen ( 1kk matkan jälkeen ) Tapasimme matkalla henkilön , jolle oli määrätty Lariamia ja hän oli kärsinyt aluksi unottemuudesta ja ahdistuksesta lopuksi tullut jopa psykoosin oireita..itse aion jatkossa käyttää Docimysiniä malarian estolääkkeenä jos matkustan malaria alueelle.


      • hauskuus kaukana
        aurinko_80 kirjoitti:

        Terveiset ihanasta Gambiasta!
        Palasimme pari viikkoa sitten Gambiasta ja kuten aikaisemmin kirjoittelin niin meillä oli Doximycin estolääkkeenä. Lääkkeestä ei tullut mitään sivuoireita ja pysyimme terveenä, kuuri jatakamme edelleen ( 1kk matkan jälkeen ) Tapasimme matkalla henkilön , jolle oli määrätty Lariamia ja hän oli kärsinyt aluksi unottemuudesta ja ahdistuksesta lopuksi tullut jopa psykoosin oireita..itse aion jatkossa käyttää Docimysiniä malarian estolääkkeenä jos matkustan malaria alueelle.

        Lariamista saa alle yksi ihminen kymmenestä sivuoireita lääkeselosteen mukaan. Joku on aina se epäonnekas. Minulle tuli aina lääkkeenottoa seuraanneena yönä niin järkyttävät painajaiset, että en meinannut uskaltaa nukkua. Tapoin yhtenä yönä unessani lääkkeen määränneen lääkärinkin:)
        Alkuun en yhdistänyt lääkettä painajaisiini, mutta matkaopas tiesi vastaavia tapauksia olleen useampiakin. Viimeiset tabletit oli pakko jättää ottamatta, koska pelkäsin jo päivällä tulevaa yötä ja niitä toden tuntuisia painajaisia. Sen jälkeen olenkin nukkunut yöni rauhassa.


      • Ritva Raisiosta
        aurinko_80 kirjoitti:

        Terveiset ihanasta Gambiasta!
        Palasimme pari viikkoa sitten Gambiasta ja kuten aikaisemmin kirjoittelin niin meillä oli Doximycin estolääkkeenä. Lääkkeestä ei tullut mitään sivuoireita ja pysyimme terveenä, kuuri jatakamme edelleen ( 1kk matkan jälkeen ) Tapasimme matkalla henkilön , jolle oli määrätty Lariamia ja hän oli kärsinyt aluksi unottemuudesta ja ahdistuksesta lopuksi tullut jopa psykoosin oireita..itse aion jatkossa käyttää Docimysiniä malarian estolääkkeenä jos matkustan malaria alueelle.

        Gambian matkalta juuri kotiin.
        Doxin on hyvälääke siihen oli minunkin Lariam vaihdettava,olen käynyt montavuotta Gambiassa ryhmän kanssa, olen aina syönyt Lariamia, nyt tänä vuonna kun otin ensimmäisen pillerin minulle tuli kova vatsakipu,kesti muutaman päivän ,meni ohi.
        Lähdimme ryhmän kanssa oli perjantaipäivä, illalla klo 19.00 pidin ryhmälle tervetuliaistilaisuudenja seuraavan päivän kaupunkikierroksen asiakkaat kerättiin.
        Siinä touhussa en huomannut ottaa pilleriäni, vasta yöllä 01. muistin nousin sen ottamaan.
        Aamulla herättyä aamiaiselle, kuinka ollakkaan 08.05 lähdin aamiaiselta ja suora sileä lattia päästäni hetti niin että suoraan lattialle pääedellä vasen käteni jäi alle ja kyynärvarsi luu irti poikki.
        Eikun kiireellä sairaalaan kuvattiin,nukutettiin pitkä kipsi käteeni, siellä sitten olin töitä tehdessä tuskissani kaksi viikkoa, asiakkaitani tietenkään en voinut
        jättää ja kotiin lähteä. Koska jokainen on matkansa maksanut hoitaa pitää ryhmä vaikka pää ölisi kainalossa.
        Tulimme kotiin suoraan Tyksiin ensiapuun, käsi kuvattiin kipsi vaihdettiin, nyt tässä kirjoitan yhdellä kädellä.
        28.2 menen taas näyttämään miten on eristynyt paraneminen.
        Yrittäjänä ei ole aikaa"lorvata " töitä pitää tehdä.
        Että kenellekkään en suosittele Lariamia, huimasi vielä kolme päivää sen jälkeen. Ensikerralla taas ryhmän kanssa lähden toin tullessani sieltä pillerit.
        Tässä varoituksen sanat jokaiselle.


    • Lomaillaan

      Lariamia syötiin kahden viikon reissulla tammikuussa,eikä kummallekkaan tullut mitään oireita...yksi tabletti viikossa.helppoa ja halvempaa kun malarone..matkaan taas ensi vuonna helmikuussa 2 viikoksi ja lariamia otetaan.

    • Yankuba

      en suosittele lariamia. doxitin tais olla itellä viimeks eikä huomattavia sivuoireita... lariamista en oo kuullu hyvää, erittäin huonoa esim vainoharhaisuutta.

    • swahili

      Sain aiemmilla Lariamkuureillani painajaisia. Nyt uutta kuuria syödessäni otin ensimmäisen tabletin illalla ruuan yhteydessä. Nukuin tunnin ajan, heräsin huutooni ja valvoin sen jälkeen aamuun asti. Vaihdoin lääkkeenoton aamupäiväksi ja suosittelen sitä kaikille muillekin. Ehkä lääke laimenee päivän mittaan riittävästi elimistöstä, sillä nyt kahdella kerralla olen saanut nukkua rauhallisesti yöni tabletin oton jälkeen. Matkaseurueessani oli kolme muutakin unioireilijaa ja lääkkeen aikaistaminen auttoi heistäkin kahta. Malaronesta en ole kuullut kenellekään tulevan mitään oireita toisin kuin Lariamista, Lariam on tehnyt sitä käyttäneille matkaaville tutuilleni juuri unihäiriöitä, painajaisia, ahdistusta ja huimausta.

    • Mavir

      Multa löytyis ylimääräinen 8-tabletin paketti Lariamia jos jollain on tarvetta. Oli reissulla mukana varapakettina. Viimeinen käyttöpäivä 01/2014. Kirjoitella voi osoitteeseen '[email protected]'.

    • pulteri

      Suosittelen Malaronea. Lariam teki matkakumppanistani kahelin.

    • turvallinen lääke

      Helmikuussa just oltiin ja lariamia syötiin. EI MITÄÄN OIREITA!!!
      Meitä oli 4 ja kaikilla Lariamikuuri ilman mitään vaivoja.

      • niin..

        Ei se kuitenkaan kovin turvallinen ole, vaikka teille sopi, MONELLE se on ollut hengenvaarallinen! Itsekin kerran näin kun yksi suomalainen turisti oli kuolla sen takia. Moni tuttuni on seonnut ihan täysin ottaessaan lariamia ja palautuminen normaaliksi on kestänyt useita viikkoja, joten se siitä loman nauttimisesta.


      • lietsontaa
        niin.. kirjoitti:

        Ei se kuitenkaan kovin turvallinen ole, vaikka teille sopi, MONELLE se on ollut hengenvaarallinen! Itsekin kerran näin kun yksi suomalainen turisti oli kuolla sen takia. Moni tuttuni on seonnut ihan täysin ottaessaan lariamia ja palautuminen normaaliksi on kestänyt useita viikkoja, joten se siitä loman nauttimisesta.

        Itse kävin täällä ennen matkaa katsomassa näitä Lariami juttuja ja parempi jos en olisi lukenut näitä.
        Onhan se henkilökohtaista, miten vaikuttaa, mutta täällä lietsotaan paniikkia Lariamilla.

        Lääkäri joka kirjoitti reseptin minulle, sanoi ettei kannata uskoa ja lukea kaikkea mitä netissä on.....
        Kun aloittaa lääkkeen oton viikko ennen matkaa, niin kyllä "oireet" kerkiää tulee jo siinä vaiheessa, jos on tullakseen!
        Itse söin tukevan aamiaisen kanssa lääkeet ja runsaan veden kera.
        Älkää uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan vaan nauttikaa matkasta :-)


      • niin..
        lietsontaa kirjoitti:

        Itse kävin täällä ennen matkaa katsomassa näitä Lariami juttuja ja parempi jos en olisi lukenut näitä.
        Onhan se henkilökohtaista, miten vaikuttaa, mutta täällä lietsotaan paniikkia Lariamilla.

        Lääkäri joka kirjoitti reseptin minulle, sanoi ettei kannata uskoa ja lukea kaikkea mitä netissä on.....
        Kun aloittaa lääkkeen oton viikko ennen matkaa, niin kyllä "oireet" kerkiää tulee jo siinä vaiheessa, jos on tullakseen!
        Itse söin tukevan aamiaisen kanssa lääkeet ja runsaan veden kera.
        Älkää uskoko kaikkea mitä täällä kirjoitellaan vaan nauttikaa matkasta :-)

        Ei varmasti kannata uskoa kaikkea, mitä netissä kirjoitellaan, mutta minäkin näin ihan omin silmin nämä sekoamiset. Yksi joutui sairaalaan kahdeksi viikoksi, yhdeltä lähti hiuksia tupottain, yksi sammui pöytään, rannalle jne kuin olisi mikäkin juoppo ollut (ei ollut naurun asia, mutta oli kyllä melko surkuhupaisaa!). Itse en ikinä ottaisi Lariamia, jos olisi ihan pakko, niin lapsille voisin malaronea antaa, toistaiseksi ei ole ollut sellaista "pakkoa".

        t. 6krt Gambiassa


    • ei_sivuvaikutuksia

      Lariamia parilla ulkomaan reissulla syönyt ja ei sivuvaikutuksia. Malaronea kerran syönyt ja pieni päänsärky koko ajan, mutta melko hyvin sekin siedetty. Ärsytti vain kallis hinta. Lariamissa hyvänä puolena hinnan lisäksi on se että tabletti täytyy muistaa vaan kerran viikossa.

      Tuntuu että lääkärit pelottelevat turhan paljon niillä "henkisillä" sivuvaikutuksilla.

    • Esatapio

      Itsellä ollut pari kertaa lariam 7 ja 11 viikkoa afrikan reissuilla. En suurempia sivuoireita huomannut mutta lääkkeenottopäivänä oli yleinen käsite "lariam unet", jotka olivat melko mielenkiintoisia. Ei siis suurempaa väsymystä tai sekoilua, muuten kuin nukkuessa.

      Tuo kerran viikossa tabletti on tavallaan helppo, mutta toisaalta sen kyllä unohtaa paljon helpommin kuin esim joka aamu tabletti.

      Parhaan suojan kyllä lariamista saa, kannattaa vaan testata etukäteen ja kuten jo mainittua jos on taipumusta masennukseen tai vastaavaan niin ehdoton ei.

    • Aasian matkaaja

      Itse olin Aasiassa muutaman kuukauden ja itselleni ja matkakumppanille tuli kummallekkin paniikkikohtauksen oloisia ahdistuneisuus kohtauksia Lariamista. Paniikkikohtaukset olivat voimakkaimillaan 1-3 päivää aina lääkkeen ottamisen jälkeen ja erityisesti kohtauksia tuli ahtaissa paikoissa kuten autoissa tai rakennusten sisällä, mistä ei nopeasti pääse ulos( ikinä ennen ei kumpikaan ahtaanpaikan kammoa ole kärsinyt ). Oireita : tuntui että oksentaa, päässä ja käsissä puudutti, tuntui että mieli sekoo ja sydän pysähtyy kovan tykytyksen johdosta. Myös huimausta oli ja aina ahdisti. Juttelin suomalaisen lääkärin kanssa joka suositteli vaihtamaan antibiotti pohjaiseen malarian esto lääkkeeseen ja niin teimme ja oireet vähenivät huomattavasti. Kuitenkin vielä 3 kk matkan jälkeenki saan päivittäin ahdistus kohtauksia varsinkin sisätiloissa ja erityisesti krapulassa niitä tulee usein ja tuntuu että pää sekoaa. Toivottavasti lähtee kohta pois. En suosittele lariamia kenellekkään, sillä vaihtoehtoja on. Suomen parhaat lääkärit ovat olleet samaa mieltä, kun matkalle keskustelin heidän kanssaan. Edes puollustusvoimat eivät enään anna rauhantuvaajille Lariamia.

      • Lariamin käyttäjä

        Olen aina syönyt Lariamia ja ei koskaan ole ollut mitään oireita. Ja aion syödä jatkossakin.


    • kuumehorkka

      Afrikassa työskentelevä tuttu malariaasiantuntija-lääkäri on jo pitkään kauhistellut sitä, että erityisesti pohjoismaissa turisteille määrätään malarian estolääkkeeksi äärimmäisen vahvaa ja sivuvaikutuksiltaan rankkaa Lariamia, joka käytännössä on myös lähes ainoa lääke, jolla malariaan sairastuneita potilaita saadaan parannettua.

      Holtittoman Lariamin määrämisen sivuvaikutuksena yhä useammin on tavattu jo Lariamille resistenttiä malariakantaa, jolloin lääkkeet jo puhjenneen malarian torjumiseksi alkavat kohta olla vähissä.

      Malarian estolääkkeet ja varsinkin Lariam eivät ole mitään "nallekarkkeja", vaan kuten aiemmista kirjoituksista on selvinnyt voi Lariam viedä ihmisen jo aivan perusannostuksellaan psykosiin ja pakkohoitoon saakka.

      Edellä esitetyistä kertomuksista pakkohoitoon joutumisen (toki harvinaista) lisäksi ehkä kornein on ilmeisesti suomalaisen asiasta täysin ilmeisesti pihalla olleen "työpaikka - tai terveyskeskuslääkärin" matkailijalle malarian estolääkitykseksi (joka on kai tyyliä normaalisti 1 tabletti/viikko) sijasta määräämä malariaan sairastuneen "hevoskuuri" koko paketti 12 tunnissa!

      On olennaista huomata, että mikään malarian estoläke ei estä hyttysen pistoja ja niiden kautta tulevaa loistartuntaa. Niiden tarkoituksena on tappaa hyttysen pistosta ihmisen verenkiertoon pääsevät malarialoiset ja estää niiden lisääntyminen veressä.

      Estolääkityksistä huolimatta malaria-aluelle matkaavan tulee erittäin huolellisesti pyrkiä suojautumaan hyttysiltä. Tämä tarkoittaa hämärän ja pimeän aikaan pitkähihaisten- ja lahkeisten vaatteiden käyttöä, hyttyssuoja-aineiden käyttöä sekä öisin hyttysverkkojen- ja hyttystelttojen käyttöä. Esimerkiksi vuoteiden päällä olevat hyttysteltat tulee olla käytössä ja niiden alareunat tulee kääntää patjan alle, jottei hyttyset pääse verkon ali.

      Malaria on erittäin vaarallinen ja jopa nopeasti ihmisen tehohoitokuntoon vievä tarttuva loistauti, jonka voi saada jo ydestä hyttysen pistosta. Ilman nopeaa taudin diagnosointia ja hoitoon pääsyä voi malaria johtaa kuolemaan jopa muutamassa päivässä.

      Malarian estolääkityksen jatkaminen määrätyn ajan matkalta paluun jälkeen on myös olennaista, sillä muussa tapauksessa voi matkan aikana hyttysen pistosta saatu loistartunta, jota estolääkitys ei ole ehtinyt täysin eliminoida alkaa uuden lisääntymisen estolääkityksen tehon heiketessä esimerkiksi tilanteessa, jossa lääkkeen otto keskeytetään.

      Matkatoimistojen tulisi valistaa riskialueille, kuten afrikkaan matkaajia huomattavasti paremmin malarian riskeistä ja siltä suojautumisesta, mutta ilmeisesti tätä ei tehdää niin hyvin kuin pitäisi, jottei matkailijoita peloiteltaisi liikaa. Vastaavasti riskialueille ei tulisi lainkaan myydä ns. "äkkilähtömatkoja", sillä silloin lähtijälä ei usein ole käytänössä aikaa ehtiä aloittaa estolääkitystä riittävän ajoissa ennen riskialueelle saapumista, jotta estolääkkeen teho olisi ehtinyt vaikuttaa.

    • riskin välttäjä

      Tuttavapiiristäni löytyy vastaavia tarinoita, kuin täältä ja osa ei ole vieläkään päässyt sivuvaikutuksista eroon, ehkä eivät koskaan pääsekkään. Näitä lukevan ihmisen joka painottelee 20 euroa halvemman lariamin tai malaronen kanssa, kannattaa miettiä haluaako ottaa isoa riskiä vai pienen riskin. 20 euroa on pieni hinta mielenterveyden säilyttämisestä. http://www.iltalehti.fi/terveys/2012060715676087_tr.shtml tuoltakin listalta lariam löytyy.

      • psyyke

        DOXIMYCIN ON VAIHTOEHTO näille edellisille myrkyille !!!


      • Anonyymi
        psyyke kirjoitti:

        DOXIMYCIN ON VAIHTOEHTO näille edellisille myrkyille !!!

        Doksisykliini ei sovi kaikille. Puolisoni sai siitä valtavan hiivainfektion koko kehoonsa, koska lääke tappoi normaalit ihobakteerit. Lariam on sekä minulle että hänelle osoittautunut täysin turvalliseksi. Jos on huono tuuri, mikä tahansa lääke voi aiheuttaa sivuoireita, mutta keskimäärin mikään ei aiheuta oireita.


    • Tupu

      ei mitään oireita Lariamista ja kahtena vuotena otettu....jouluna taas matkaan ja lariamia nassuun.

      • Lariam sopii

        Viisi kertaa Länsi-Afrikan alueella matkailleena ja Lariamia käyttäneenä voin rauhoitella teitä. Ei mitään sivuvaikutuksia minulla tai samaa lääkettä käyttäneillä matkaseuralaisillani.


      • noh..
        Lariam sopii kirjoitti:

        Viisi kertaa Länsi-Afrikan alueella matkailleena ja Lariamia käyttäneenä voin rauhoitella teitä. Ei mitään sivuvaikutuksia minulla tai samaa lääkettä käyttäneillä matkaseuralaisillani.

        Eipä se paljoa rauhoita kun on nähnyt monen tutun ja kaverin saavan ihan hirveitä, jopa hengenvaarallisia oireita siitä! Onneksi en itse pysty edes niitä syömään ja lapsille en IKINÄ antaisi niitä.


    • Tani

      Asustelin vuoden 2011 elokuusta vuoden 2012 huhtikuuhun Gambiassa ja minulla ei ollut minkäänlaista malarian estolääkitystä (tiedän,riskialtista)
      Onnekseni en malariaa siellä saanut mutta juttelin erään paikallisen sairaalan lääkärin kanssa.
      Hän kertoi että enemmän heillä on ollut tubabeja hoidettavana sivuoireiden takia kuin malarian...
      Hänen mielestään estolääkitys on kaksi teräinen miekka, toisaalta estolääkkeet voivat nopeuttaa resistanssin kannan muodostumista ja jos sen malarian kuitenkin saa niin milläs sitä sitten hoidetaan...

      Tiedän ihmisiä joille tuo Lariam ei aiheuta mitään mutta olen myös tavannut ihmisiä joille aiheutti nokkosrokon tyyppisen allergisen reaktion, yksi raapi ihonsa rikki höyrytessään ja eräs sitten leikkeli itseään kun luuli nahkansa alla asuvan hämähäkkejä (ihminen ei ollut araknofobinen aiemmin, on entinen tarantellojen omistaja)

      • Aino

        Minä en suosittele Larimia sillä tunnen monia joille lääkkeestä on tullut vakavia sivuvaikutuksia. Kaksi hyvää ystävääni on joutunut lääkkeen ansiosta psykoosiin. Heillä ei ollut aikaisempaa ongelmaa mielenterveyden kanssa, mutta lääke laukaisi psykoosin ja oireet alkoivat toisella 2 viikkoa lääkeen syönnin jälkeen ja toisella 1, 5 kk. lääkkeen syönnin jälkeen. Lariamille on olemassa hieman kallimpi vaihtoehto Malarone jota kannattaa mielummin syödä.

        Olen työskennellyt kehitysyhteistöyssä ja tästä syystä olen törmännyt useisiin ihmisiin jotka ovat saaneet vakavia oireita Lariamista.


    • helluhellu

      Ei se ole paniikin lietsomista jos kertoo oireista mitä Lariam on aiheuttanut. Ei se kaikille aiheuta mitään oireita. Ja se että Lariam aiheuttaisi vain sellaisille pahoja sivuvaikutuksia joilla on jo jotain psyykkistä sairautta ennestään ei ole totta. Kyllä se Lariam voi aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia ihan terveille ihmisille. Jos jollekulle ei tule mitään siitä niin totta kai voi syödä sitä. Mutta hyvä se on tietää ylipäätänsä minkä tahansa lääkkeen sivuvaikutuksista. Turvallisuuden tunteen se tuo kun ajattelee "ei se minua koske", "koskaan ennenkään ei ole mitään tullut", "ei se perusterveitä koske" jne.

    • huolestunut

      Googlaa vähän paremmin niin löydät tietoo. Lariamin käyttö kysyy kyllä rohkeutta, sillä se voi aiheuttaa psykoosia, hallusinaatioita, luuloharhoja, painajaisunia, jotka kestävät noin kaksi kuukautta ja vaativat sairaalahoitoa. Lariamin on todettu olevan osasyynä jopa henkirikoksissa USA:ssa.

      Matkustelusta yleensä annan sinulle ohjeeksi, ettei kannata hirveen tarkkaan noudattaa ohjeita rokotuksista ym. kuureista. Polio- ja jäykkäkouristus- ja A-hepatiittirokotukset riittävät joka paikkaan, sillä todennäköisyys sairastua viidakkokuumeisiin, malariaan ym. tauteihin on pieni.

      • eipaniikkia

        Itse en ole syönyt mitään malarialääkkeitä viikon mittaisilla Gambian matkoilla. Viikon matkalta kerkeää jo kotimaisen terveydenhuollon piiriin, jos sattuu malariaan sairastumaan.


      • hmmmmmmmmmmm

        Millä perusteella riski sairastua Malariaan on pieni ?


      • Panico
        eipaniikkia kirjoitti:

        Itse en ole syönyt mitään malarialääkkeitä viikon mittaisilla Gambian matkoilla. Viikon matkalta kerkeää jo kotimaisen terveydenhuollon piiriin, jos sattuu malariaan sairastumaan.

        Ei paniikkia : Ongelma on ihan oikeesti se, että " kotimaisessa terveydenhuollossa " ei todellakaan tiedetä hevonkusta trooppisten tautien hoidosta. Suomessa on tasan yksi paikka, jossa ollaan kärryillä näiden suhteen, eli Auroran Infektiopoliklinikka. Jos menet loistesi kanssa vaikka Ypäjän kunnalliseen lääkäriin, niin toivotan oikeesti onnea matkaan. Mun saamien tietojen mukaan osa Suomeen saapuvista malariapotilaista kuolee täällä kotimaassa. Syynä liian pitkälle edennyt tauti, johon ei ole olemassa hoitoa. Panikoida ei kannata, mutta trooppisten tautien kanssa ei myöskään kannata lähteä pelleilemään !


    • jossu7

      Otettiin mieheni kanssa molemmat Lariam-kuuri äskettäistä Afrikan matkaa varten.

      Aloitettiin viikko ennen matkaa: yksi tabletti per viikko.

      Mitään oireita ei tullut kummallekaan, joten älkäähän panikoiko. Tosin me molemmat ollaan terveitä jne. että voihan jollakin sitten tulla oireita.

      • liisi2

        Lariamia meilläkin syöty jo 8 kertaa, eikä oireita ole.


      • marras Gambia
        liisi2 kirjoitti:

        Lariamia meilläkin syöty jo 8 kertaa, eikä oireita ole.

        Itsekin ole perusterve, mutta Lariamista tuli niin outoja oireita, että oli vaihdettava kalliimpaan Malaroneen.


      • makematkaaja1
        marras Gambia kirjoitti:

        Itsekin ole perusterve, mutta Lariamista tuli niin outoja oireita, että oli vaihdettava kalliimpaan Malaroneen.

        Edelliseltä Gambian reissulta jäi viikon lariamkuuri käyttämättä. Kestoaika 11.2014. Voisin parillakympillä myydä sen tarvitsevalle. Jos olet lähdössä malaria-alueelle ja tarvit tuon pitusen lariamsetin, nii laita yhteystiedot ja sovitaan toimitus. Vaimolla ei ollut mitään erityistä vaikutusta lariamista, minulla oli lievää huimausta.

        Makematkaaja


    • rt79

      Ilmoitin juuri Fimeaan sivuoireista jotka ovat mulla pahat muutaman päivän jälkeen Lariamin aloituksesta.

      www.fimea.fi

      Pelottavaa jos oireet voivat jäädä jopa pysyväksi kuten netissä kerrottiin joillekin tapahtuneen.

      Mulle tuli näitä oireita:

      • huimaus
      • näköhäiriöt
      • tasapainohäiriöt (heitehuimaus)
      • verenpaineen lasku ( yläpaine jopa vain 85 joten ei ihme että huimaa)
      http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=971&i=ROCHE_LARIAM

    • 28x...

      Minkä ihmeen takia pitää matkustaa tuollaisiin pa*kamaihin joissa ei ole ihmisoikeuksista tietoakaan ja ihme troopiset taudit jylläävät. Parempi sairastaa se malaria kuin vetää tuota Lariamia joka on vain lääketehtaiden valtaisa bisnes.
      Lariamin aiheuttamia kuolemantapauksia ei kirjata ne menevät yleensä verenliertohäiriöiden tai sydänkohtauksien piikkiin.
      Välttäkää matkustamasta tuollaisiin hirveisiin maihin missä kuolema vaanii tauteina tai jopa sen estolääkityksiin.
      Maailmassa on tuhansittain turvallisia matkailupaikkoja minne ei tarvita 20:ntä eri rokotusta tai lääkitystä.

    • Heips1

      Hei! Itselleni Lariam aiheutti lentopelon vuonna 2007 joka jatkuu edelleen... Aiheutti myos pelkotiloja ja aggressiivisuutta :(

    • Anonyymi

      Paljon aikaa aloittajan viestistä, mutta jos joku nyt vielä lukee tätä ketjua...

      Brittiläinen 19-vuotias nuori nainen kuoli Madagascarilla hypättyään pienlentokoneesta. Tyttö oli ollut siihen asti täysin terve - myös mielenterveydeltään - ja syyksi epäillään nyt malarianestolääkitystä. Oli saanut useita vainoharhaisuuskohtauksia, soitellut sekavia puheluja kotiin perheelleen ja lopulta oltuaan matkalla lentokoneella lääkärille, avasi koneen oven ja hyppäsi kuolemaansa. Koneen ohjaaja ja matkakumppani yrittivät estää häntä ja pitivät pitkään hänen jalastaan kiinni, mutta tyttö pääsi lopulta heidän otteestaan. (Tässä ketjussa puhuttiin, että joku kärsi lääkityksen seurauksena valtavasta ahtaanpaikan kammosta ja pienkone on kamala paikka saada ahtaanpaikankohtaus)

      Toivottavasti malarialääkityksen osuus tutkitaan nyt läpikotaisin.

      https://www.dailymail.co.uk/news/article-7311633/Alana-Cutland-hallucinating-prescription-drugs-plunged-death-Madagascar.html

    • Anonyymi

      Olin hiljattain Tansaniassa ja söin Lariamia yhteensä 6 viikkoa. Ei mitään sivuoireita. Se ei tarkoita, ettei niitä voisi tulla, mutta hyvin harvoille niitä tulee.

      • Anonyymi

        Kahden viikon kuuri viime syksynä, eikä siitä tavallista hullumpia ajatuksia taikka itsemurhahinkua ole tullut!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe