Ilmaiseksi treenaamaan?

Ihime homma

On kyllä hävyttömyyden huioou, kun kysellessäni töitä sanoivat, että tule katsomaan par-kolme kertaa tätä meidän hommaa, niin katsellaan sitten haliuatko töihin. Mutta kuka täysipäinen lähtee ilmaiseksi perehdytykseen? En minä ainakaan, ja siinä näkee jo kyseisen firman saituuden kun ei palkkaa muka maksa!

40

5158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töitä

      Et ikinä kommunisti.

      • Töitä

        vaikka oikeuksiaan puolustaakin, porvari.


      • paskan tulee

        ihan ite ettei tartte kouluttaa ilmaiseksi ja talkoo hommina.


      • isäntä

        ottaisi töihin en edes harjottelemaan ilmatteeksi etoo koko ajatuskin että joku ilman palkkaa ohjastaisi mun 300000€ yhdistelmää ei palkkaa=ei vastuuta kyllä teidän pojan koltiaiset pitää kouluttaa alottelian palkalla kokeneemman kuskin mukana pariviikkoa ja sitten yksin ja jos homma ei rupea luonistumaan niin 4kk jälkeen mies mäkeen ei tämän päivän hinnoilla ole aikaa harjotella ja palkan pitää olla yli tessin niin kyllä rupeaa löytymään hyviä ja antaamuksellisia kuljettajia


      • Jopas jotakin
        isäntä kirjoitti:

        ottaisi töihin en edes harjottelemaan ilmatteeksi etoo koko ajatuskin että joku ilman palkkaa ohjastaisi mun 300000€ yhdistelmää ei palkkaa=ei vastuuta kyllä teidän pojan koltiaiset pitää kouluttaa alottelian palkalla kokeneemman kuskin mukana pariviikkoa ja sitten yksin ja jos homma ei rupea luonistumaan niin 4kk jälkeen mies mäkeen ei tämän päivän hinnoilla ole aikaa harjotella ja palkan pitää olla yli tessin niin kyllä rupeaa löytymään hyviä ja antaamuksellisia kuljettajia

        Minkä firman isäntä mahdat olla, jätän heti oman firmani jos tuolla asenteella oikeasti olet.


    • lait

      Kuljetusalalla on viidakon lait. Jos olet noin tarkka, niin mene muulle alalle.

      • Ihmine homma

        Harvassa kyllä kuljetusalallakaan mahtaa tuollaiset idiootit olla:) Mutta ilmaiseksi ei ole vielä tähän päivään tarvinnut perehtyä työhön!!


      • Asko-81
        Ihmine homma kirjoitti:

        Harvassa kyllä kuljetusalallakaan mahtaa tuollaiset idiootit olla:) Mutta ilmaiseksi ei ole vielä tähän päivään tarvinnut perehtyä työhön!!

        4 päivää heiluin mukana, ja tuli kai siinä töitäkin tehtyä.

        Nyt nostan 13,82 € tuntipalkkaa lisät korotetut päivärahat 31 e pvä.

        Ja töitäkin tarvii tehä vain 7 pävää kahen viikon jaksossa.

        Autot on uusia ja viimesen päälle kaikilla mahollisilla varusteilla.

        Ei harmita enään että teki töitä "ilmaiseksi"

        Kyllähän nuo isännät näyttäs vähän mittailevan uutta työntekijä ehdokasta, että onko siitä mihinkään ja kiinnostaako koko homma miten paljon.

        Ja liksa on sen takia kova että pysyy samat jätkät töissä. On se halvempaa, kuin opettaa kokoajan jotain uusia heppuja..

        Ite pääsin tavallaan tuurilla ko firmaan kun ostivat yhden auton lisää ja ettivät kahta heppua sitä ajamaan vuorotellen.


      • tillin

        Siis ilmaiseksi pitäis alkaa tehdä töitä??
        Mulle on kyllä aina maksettu palkkaa kun olen tehnyt töitä, alusta asti!
        Ei koskaan kukaan ole pyytänyt ilmaiseksi harjoittelemaan.


    • täysperäjakari

      sinulle kyllä jotain muuta alaa.

      Ensiksikin nykypäivänä monet tuoreet kuskiksi karttavat työntekoa kuin ruttoa.
      Tarkoitan jakohommia. Jos kyseinen firma johon olit yhteydessä oli jakoajoa harjoittava niin kyseinen käytöntä on aika järkevää nykyisin. Joillakin liikennöitsijöillä on meinaan aika koviakin jakolenkkejä joihin kaikista ei ole.
      Monet kuskiksi pyrkivät lyövät hanskat tiskiin heti jos on liikaa jakopaikkoja yms töitä.

      Joten on aika järkevää ottaa kaveri muutamaksi päiväksi ilmasiksi istumaan veteraanin kyytin jotta näkee et onko kaverilla minkäänlaista kiinnostusta. Eikö ?

      Ja toiseksi. Muutama päivä ilmasiksi ei minusta ole paljon jos sen jälkeen jäät mahdollisesti taloon vuosiksi ja saat jatkuvan työsuhteen. Eikä tarvi vaihtaa firmaa ja tehä kahta osa-päiväistä kuten vaikka palvelualoilla on tapana.

      Mietipä hetki nyt rauhas ihan uudestaan millä asenteella meinaat jatkossa lähtä työnhakuun.


      Ja EI. En ole isäntä vaan ihan tavallinen kuski vaki työsuhteessa yli 5v ja jatkuu vaan.

      • Ihmime homma!

        Mietippä kuule sinä ruskeakieli sitä, että alatko nuoleskelemaan ja sitä kautta vetämään muutkin uppoavaan laivaasi näin kuljettajapulan aikanakin? Meno ei ikinä muutu jos tuollaiset raasut nuolee perseet pomoilta. Tekisit sinäkin työsi paremmin, niin ei tarvitsisi nuolla persettä. Töitähän sinne on menty tekemään eikä lipattelemaan! Varmaan laitontakin tuollainen käytäntö että lmaiseksi edellytetään töihin perehtymään!


      • sökö
        Ihmime homma! kirjoitti:

        Mietippä kuule sinä ruskeakieli sitä, että alatko nuoleskelemaan ja sitä kautta vetämään muutkin uppoavaan laivaasi näin kuljettajapulan aikanakin? Meno ei ikinä muutu jos tuollaiset raasut nuolee perseet pomoilta. Tekisit sinäkin työsi paremmin, niin ei tarvitsisi nuolla persettä. Töitähän sinne on menty tekemään eikä lipattelemaan! Varmaan laitontakin tuollainen käytäntö että lmaiseksi edellytetään töihin perehtymään!

        Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Joustaminen EI ole perseennuolemista!!


    • RahtiArska

      Miksi pitäisi maksaa palkkaa kyydissä istuvalle??? Eihän kukaan täyspäinen työnantaja maksa siitä että joku lippispää istuu vänkärin penkillä 2-3 päivää ja sitten ilmottaa ettei ole hänelle sopivaa hommaa!
      Maksaisitko sinä?! Epäilen...

      • lisää...

        Ja yksi päivä kannattaa istuttaa kuskin pukillakin, niin näkee, että onko kaverilla edes alkeita hallita autoa siten, ettei kontti ole kauttaaltaan reikiä täynnä joka puolelta, takavalot koko ajan paskana ja renkaat rikkottu kanttikivissä sekä että auto ylipäätään pysyy tiellä. Sen näkee heti onko kaverista kuskiksi vaiko ei. Toiset ovat luonnostaan kuskeja vaikkei kokemusta juurikaan olisi, toisista ei sellaista tule harjoittelemallakaan.


      • isännät
        lisää... kirjoitti:

        Ja yksi päivä kannattaa istuttaa kuskin pukillakin, niin näkee, että onko kaverilla edes alkeita hallita autoa siten, ettei kontti ole kauttaaltaan reikiä täynnä joka puolelta, takavalot koko ajan paskana ja renkaat rikkottu kanttikivissä sekä että auto ylipäätään pysyy tiellä. Sen näkee heti onko kaverista kuskiksi vaiko ei. Toiset ovat luonnostaan kuskeja vaikkei kokemusta juurikaan olisi, toisista ei sellaista tule harjoittelemallakaan.

        saa kärvistellä kuski pulassa jos ovat nuin nuukija.


      • Loppujen lopuksi
        isännät kirjoitti:

        saa kärvistellä kuski pulassa jos ovat nuin nuukija.

        Kuskit haukkuvat palkkaa ja työtään minkä kerkiävät.. Liian pitkiä päiviä, liian vähän palkkaa, sitä sun tätä..

        Mutta kaikissa tapauksissa ollaan ikään kuin huomaamatta siellä isännän puolella sitä puolustamassa.

        Ei tällä pelillä muutosta tule ikinä alalle, jos kuskit puolustavat "viidakon lakeja" viimeiseen asti.

        Ja ei, en ota silti kantaa tuohon muuten kuin että en tosiaankaan maksaisi itse siitä, että lippispää istuu vieressä päivän pari. Mutta kommenttini syntyi siitä, että huomasin miten asiat ovat, tämä ei ole ainut esimerkki. Jos joku uskaltaa vaatia parempaa palkkaa tai parempia oloja, heti on kymmenen viestiä ketjussa, että "Et sovellu tälle alalle!!! Ei sinusta ole moiseen hommaan, kaikki me tehdään paljon töitä ilman palkkaa!! Mietippä isäntiä, maksaisitko itse", jne..

        Itse en ole tyytyväinen omaan työhöni. Ei ole moni muukaan. Jotkut taas ovat. Asenteitakin on yhtä pajon kuin työntekijöitäkin.. Mutta siihen, että joku uskaltaa joskus vaatia, tai edes yrittää nostaa päätään paskakasasta, ei pidä suhtautua tyrmäten. Joku muutos tälle alalle on saatava.

        Kuljetusalalla tuntuu kuin työntekijät maksaisivat joka päivä siitä, että saavat tehdä sitä mitä pienenä halusivat.. Ajaa rekkaa. Eikö tämä ole sitten kunnon työtä, vaan leikkimistä, jossa ei voi vaatia samoja työehtoja kuin muilta..? Onhan tämä. Mutta se vaatii myös sitä, että työntekijät itse suhtautuvat siihen kuten työhön, ei kuten leikkiin.


      • meillä
        Loppujen lopuksi kirjoitti:

        Kuskit haukkuvat palkkaa ja työtään minkä kerkiävät.. Liian pitkiä päiviä, liian vähän palkkaa, sitä sun tätä..

        Mutta kaikissa tapauksissa ollaan ikään kuin huomaamatta siellä isännän puolella sitä puolustamassa.

        Ei tällä pelillä muutosta tule ikinä alalle, jos kuskit puolustavat "viidakon lakeja" viimeiseen asti.

        Ja ei, en ota silti kantaa tuohon muuten kuin että en tosiaankaan maksaisi itse siitä, että lippispää istuu vieressä päivän pari. Mutta kommenttini syntyi siitä, että huomasin miten asiat ovat, tämä ei ole ainut esimerkki. Jos joku uskaltaa vaatia parempaa palkkaa tai parempia oloja, heti on kymmenen viestiä ketjussa, että "Et sovellu tälle alalle!!! Ei sinusta ole moiseen hommaan, kaikki me tehdään paljon töitä ilman palkkaa!! Mietippä isäntiä, maksaisitko itse", jne..

        Itse en ole tyytyväinen omaan työhöni. Ei ole moni muukaan. Jotkut taas ovat. Asenteitakin on yhtä pajon kuin työntekijöitäkin.. Mutta siihen, että joku uskaltaa joskus vaatia, tai edes yrittää nostaa päätään paskakasasta, ei pidä suhtautua tyrmäten. Joku muutos tälle alalle on saatava.

        Kuljetusalalla tuntuu kuin työntekijät maksaisivat joka päivä siitä, että saavat tehdä sitä mitä pienenä halusivat.. Ajaa rekkaa. Eikö tämä ole sitten kunnon työtä, vaan leikkimistä, jossa ei voi vaatia samoja työehtoja kuin muilta..? Onhan tämä. Mutta se vaatii myös sitä, että työntekijät itse suhtautuvat siihen kuten työhön, ei kuten leikkiin.

        saa palkan perehdyttämisjaksosta!.Jos ukko jää
        töihin.Oman edunkin mukaista,että näkee
        minkälaista hommaa on.


      • Ihmime homma!

        Olen monella alalla ollut ja aina on maksettu vaikka olet ollut kymmenes ylimääräinen jäsen siinä työporukassa. Huomaa kyllä ettei rahtitakki ja puukengät tee ihmisestä ainakaan viisaampaa:)))!!


      • Ihmime hommaa!
        Loppujen lopuksi kirjoitti:

        Kuskit haukkuvat palkkaa ja työtään minkä kerkiävät.. Liian pitkiä päiviä, liian vähän palkkaa, sitä sun tätä..

        Mutta kaikissa tapauksissa ollaan ikään kuin huomaamatta siellä isännän puolella sitä puolustamassa.

        Ei tällä pelillä muutosta tule ikinä alalle, jos kuskit puolustavat "viidakon lakeja" viimeiseen asti.

        Ja ei, en ota silti kantaa tuohon muuten kuin että en tosiaankaan maksaisi itse siitä, että lippispää istuu vieressä päivän pari. Mutta kommenttini syntyi siitä, että huomasin miten asiat ovat, tämä ei ole ainut esimerkki. Jos joku uskaltaa vaatia parempaa palkkaa tai parempia oloja, heti on kymmenen viestiä ketjussa, että "Et sovellu tälle alalle!!! Ei sinusta ole moiseen hommaan, kaikki me tehdään paljon töitä ilman palkkaa!! Mietippä isäntiä, maksaisitko itse", jne..

        Itse en ole tyytyväinen omaan työhöni. Ei ole moni muukaan. Jotkut taas ovat. Asenteitakin on yhtä pajon kuin työntekijöitäkin.. Mutta siihen, että joku uskaltaa joskus vaatia, tai edes yrittää nostaa päätään paskakasasta, ei pidä suhtautua tyrmäten. Joku muutos tälle alalle on saatava.

        Kuljetusalalla tuntuu kuin työntekijät maksaisivat joka päivä siitä, että saavat tehdä sitä mitä pienenä halusivat.. Ajaa rekkaa. Eikö tämä ole sitten kunnon työtä, vaan leikkimistä, jossa ei voi vaatia samoja työehtoja kuin muilta..? Onhan tämä. Mutta se vaatii myös sitä, että työntekijät itse suhtautuvat siihen kuten työhön, ei kuten leikkiin.

        Fiksua puhetta!


      • jos
        Ihmime hommaa! kirjoitti:

        Fiksua puhetta!

        Jää TÖIHIN!!


      • mitään
        Ihmime homma! kirjoitti:

        Olen monella alalla ollut ja aina on maksettu vaikka olet ollut kymmenes ylimääräinen jäsen siinä työporukassa. Huomaa kyllä ettei rahtitakki ja puukengät tee ihmisestä ainakaan viisaampaa:)))!!

        Töitä oo tehny ikinä älä valehtele


    • stycke

      Olen minäkin kolmessa paikassa ollut katselemassa ensin päivän-pari sitä hommaa. Yhdestä näin ekana päivänä etten ryhdy tähän, yhdestä en ollut varma mutta jäin vähäksi aikaa, yhtä hommaa katsoin päivän ja tein sitten vuoden, sitten vaihtui hommat talon sisällä. Olen myös lähtenyt "soitellen sotaan" katsomatta hommaa ensin, yhdessä riitti viikko näkemään että tattis, ei kiitos, antaa olla. Sanoisin että jos homma vaikuttaa "paperilla" kiinnostavalta niin kyllä siihen yksi päivä kannattaa uhrata että käy katsomassa olisiko homma mielekästä. Kun kerran vielä kysyvät, että "katsotaan _haluatko_ töihin", eli menet katsomaan kiinnostaako homma sinua itseäsi homma! Eiköhän se perehdytys sitten jo ole palkallista, katselu ei.

      • haluatko töihin

        Jos homma kiinnostaa niin paljonko häviät jos ne muutamat päivät mukana istut?
        Edessä voi olla kymmenien vuosien työ,tai alan vaihto kun näkee todellisuuden ,mitä ko. työ on.
        En taida enää uskaltaa edes kaveria ottaa päiväksi mukaan istumaan,kun joskus pyytelevät mukaan.Ties vaikka pyytävät palkkaa,kun vieressä istuvat.


    • on hyvä

      opettaja.Toisaalta Suomessa ruoka kait purraankin valmiiksi sosiaalihuollossa.

      • dorkako oot?

        mutta ajelehan sinä vain yökaudet ja nuole hanuria pomolta, niin pääset pöpilään katsomaan purraanko siellä ruoka valmiiksi.


    • Noh oma piirturikortti "kakkospesään" ja jos ei maksa hajoitteluajalta palkkaa, niin oikeuden kautta ne saa!

      itselläni on vain yksi firma (jossa olen jatkanut (toki vain yhden päivän)) yrittänyt luistaa harjoitteluajan palkasta... Noh kalliiksi se tuli heille 10h töitä ja 20h opettamista... Olis pitänyt lupauksensa LJ.

      Tietenkin kun on käynyt niin että oltu vain päivä jossain mukana, ja todettu että ei ole oma homma, niin en ole alkanut palkasta tappelemaan

      • Käkriäinen

        Kyllä nämä Bussissa mestarin kakkospesät tiedetään.Onhan hän itse seikkaperäisesti kertonut ällöttävyydet. Jos nyt osaat yleensä lukea niin viestiketjun ensimmäinen kirjoittaja ei kirjoittanut mistään harjoitteluajasta.Siinä jutussa mainittiin -tervetuloa katsomaan mitä tämä meidän homma on. Jos sitten kiinnostaa niin voit tulla meille töihin. Eli tuon tutustumisen jälkeen tehdään työsopimus harjoittelujaksosta ja 4 kk koeajasta. Tuollaisessa tutustumisessa 1-3 keikkaa uusi ihminen ei osallistu työntekoon vaan nimenomaan seuraa mitä kuljettaja tekee. Ja normikäytäntönä firma tarjoa sapuskat ja välipalat. Eihän ne Yläasteen koululaisetkaan työelämään tutustumisjaksolla saa palkkaa. Eikä kuljetusalan ammattikouluopiskelijat ainoastaan ilmaisen lounaan.Kyllä olisi melkoinen byrokratia jos 5 mahdollista kuljettajaa olisivat vain 1 päivän mukana ja sitten he toteaisivat ,että kyllä tämä 1 päivä riittää. Työsopimus/irtisanominen /verot jne. Kuule nyt Turunpoika järki käteen.
        Työtehtävään tutustuminen ja harjoittelujakso on 2 eri asiaa.


      • Käkriäinen kirjoitti:

        Kyllä nämä Bussissa mestarin kakkospesät tiedetään.Onhan hän itse seikkaperäisesti kertonut ällöttävyydet. Jos nyt osaat yleensä lukea niin viestiketjun ensimmäinen kirjoittaja ei kirjoittanut mistään harjoitteluajasta.Siinä jutussa mainittiin -tervetuloa katsomaan mitä tämä meidän homma on. Jos sitten kiinnostaa niin voit tulla meille töihin. Eli tuon tutustumisen jälkeen tehdään työsopimus harjoittelujaksosta ja 4 kk koeajasta. Tuollaisessa tutustumisessa 1-3 keikkaa uusi ihminen ei osallistu työntekoon vaan nimenomaan seuraa mitä kuljettaja tekee. Ja normikäytäntönä firma tarjoa sapuskat ja välipalat. Eihän ne Yläasteen koululaisetkaan työelämään tutustumisjaksolla saa palkkaa. Eikä kuljetusalan ammattikouluopiskelijat ainoastaan ilmaisen lounaan.Kyllä olisi melkoinen byrokratia jos 5 mahdollista kuljettajaa olisivat vain 1 päivän mukana ja sitten he toteaisivat ,että kyllä tämä 1 päivä riittää. Työsopimus/irtisanominen /verot jne. Kuule nyt Turunpoika järki käteen.
        Työtehtävään tutustuminen ja harjoittelujakso on 2 eri asiaa.

        Niin ja mikään kohta AKT:n tessissä EI määrittele mitään alempaa tai palkatonta harjoittelua

        Ja edellisessä firmassa olin vuoron mukana opettelamssa, täydella palkalla, ja homma sujui itseltäni todella hyvin peinestä koostani johtumatta, noh työnantaja petti lupauksensa vuorojen suhteen ja tuli lähtö


      • HulluSeOn
        Bussissa kirjoitti:

        Niin ja mikään kohta AKT:n tessissä EI määrittele mitään alempaa tai palkatonta harjoittelua

        Ja edellisessä firmassa olin vuoron mukana opettelamssa, täydella palkalla, ja homma sujui itseltäni todella hyvin peinestä koostani johtumatta, noh työnantaja petti lupauksensa vuorojen suhteen ja tuli lähtö

        opettelamssa. Hullu ei osaa edes kirjoittaa ja valehtee jatkuvasti. Miltähän vuodelta tämäkin ketju oli. Voi helvetti tuota yksinäisyyttä ja järjen vähyyttä.


      • Bussissa kirjoitti:

        Niin ja mikään kohta AKT:n tessissä EI määrittele mitään alempaa tai palkatonta harjoittelua

        Ja edellisessä firmassa olin vuoron mukana opettelamssa, täydella palkalla, ja homma sujui itseltäni todella hyvin peinestä koostani johtumatta, noh työnantaja petti lupauksensa vuorojen suhteen ja tuli lähtö

        Toki itsekin tehnyt amiksella paslaktonta "harjoittelua" silloin ei olla työsuhteessa ja et voi saada "seuraamuksia" "vahingoista" joita tapahtuu työajalla :D ja niitähän sattui


      • Käkriäinen
        Bussissa kirjoitti:

        Niin ja mikään kohta AKT:n tessissä EI määrittele mitään alempaa tai palkatonta harjoittelua

        Ja edellisessä firmassa olin vuoron mukana opettelamssa, täydella palkalla, ja homma sujui itseltäni todella hyvin peinestä koostani johtumatta, noh työnantaja petti lupauksensa vuorojen suhteen ja tuli lähtö

        Tutustuminen mahdolliseen uuteen työpaikkaan ei ole "paslaktonta harjoittelua, ei alempaa harjoittelua,ei palkatonta harjoittelua. Se on juuri tutustumista mahdolliseen uuteen työpaikkaan. Käydään yhdessä esimiesten kanssa lävitse,mitä firma tarjoaa,sitten voi lähteä vaikka 1 keikalle mukaan,mutta siellä työhön tutustuja ei tee mitään töitä vaan seuraa sivusta millainen työnkuva on. Jos homma tuntuu itselle sopivalta niin tämän jälkeen tehdään kirjallinen sopimus työsuhteesta jossa on harjoittelujakso ja 4 kk koeaika. AKT:n TES astuu silloin voimaan kun työsopimus on allekirjoitettu.


      • Käkriäinen kirjoitti:

        Tutustuminen mahdolliseen uuteen työpaikkaan ei ole "paslaktonta harjoittelua, ei alempaa harjoittelua,ei palkatonta harjoittelua. Se on juuri tutustumista mahdolliseen uuteen työpaikkaan. Käydään yhdessä esimiesten kanssa lävitse,mitä firma tarjoaa,sitten voi lähteä vaikka 1 keikalle mukaan,mutta siellä työhön tutustuja ei tee mitään töitä vaan seuraa sivusta millainen työnkuva on. Jos homma tuntuu itselle sopivalta niin tämän jälkeen tehdään kirjallinen sopimus työsuhteesta jossa on harjoittelujakso ja 4 kk koeaika. AKT:n TES astuu silloin voimaan kun työsopimus on allekirjoitettu.

        Niin. opettelupäivät ovat palkallisia! mitään "tutustumista" ei AKT tunne


      • paslaktonta
        Bussissa kirjoitti:

        Toki itsekin tehnyt amiksella paslaktonta "harjoittelua" silloin ei olla työsuhteessa ja et voi saada "seuraamuksia" "vahingoista" joita tapahtuu työajalla :D ja niitähän sattui

        paslaktonta


      • Käkriäinen
        Bussissa kirjoitti:

        Niin. opettelupäivät ovat palkallisia! mitään "tutustumista" ei AKT tunne

        Voi pyhä sylvi sinun kanssasi. Etkö nyt ymmärrä,että jos ei ole työsuhdetta niin ei siinä ole AKT:llä mitään tekemistä. Jos sinulla on tyttöystävä/poikakaveri hengailemassa mukana niin ei silloinkaan AKT:llä ole mitään tekemistä asian suhteen. Jos uusi kaveri lähtee ihan vapaaehtoisesti korostan ihan omalla ajalla vapaaehtoisesti katsomaan millaisesta työstä on kyse jotta osaisi päättää ottaako työpaikan vastaan vai ei niin hän ei harjoittele vaan tutustuu työhön.Ei osallistu ei auta kuljettajaa vaan ainoastaan tarkailee sivusta ja sitten päättää mitä tekee. Kun kirjallinen työsopimus on allekirjoitettu ja harjoittelu ja koeaika alkaa niin sitten työehtosopimusta olisi suotavaa noudattaa.


      • Käkriäinen kirjoitti:

        Voi pyhä sylvi sinun kanssasi. Etkö nyt ymmärrä,että jos ei ole työsuhdetta niin ei siinä ole AKT:llä mitään tekemistä. Jos sinulla on tyttöystävä/poikakaveri hengailemassa mukana niin ei silloinkaan AKT:llä ole mitään tekemistä asian suhteen. Jos uusi kaveri lähtee ihan vapaaehtoisesti korostan ihan omalla ajalla vapaaehtoisesti katsomaan millaisesta työstä on kyse jotta osaisi päättää ottaako työpaikan vastaan vai ei niin hän ei harjoittele vaan tutustuu työhön.Ei osallistu ei auta kuljettajaa vaan ainoastaan tarkailee sivusta ja sitten päättää mitä tekee. Kun kirjallinen työsopimus on allekirjoitettu ja harjoittelu ja koeaika alkaa niin sitten työehtosopimusta olisi suotavaa noudattaa.

        Niin, mutta jos on tehty sopimus, vaikka suullinen niin tilanne on selkeä.


        Löytyyhän meiltä paskoja firmoja jotka ei maksa palkkaa opetteluajalta! Ei vaikka kuski olisi ollut talossa monta vuotta ja menisi opettelemaan uutta lenkkiä samassa talossa.

        Noh kyllä ne maksuhalut löytyy viimeistään haastehakemuksen jälkeen :)


      • AquaTube
        Bussissa kirjoitti:

        Niin, mutta jos on tehty sopimus, vaikka suullinen niin tilanne on selkeä.


        Löytyyhän meiltä paskoja firmoja jotka ei maksa palkkaa opetteluajalta! Ei vaikka kuski olisi ollut talossa monta vuotta ja menisi opettelemaan uutta lenkkiä samassa talossa.

        Noh kyllä ne maksuhalut löytyy viimeistään haastehakemuksen jälkeen :)

        On kuskin ihan ikioma vika jos moiseen suostuu. Kun tällaista ehdotetaan niin heti voi kylmän rauhallisesti sanoa EI KÄY ei siinä mitään haastehakemusta tarvita.Työnantaja kyllä tietää ettei kieltäytyminen ole syy irtisanomiseen.Yksikään rehellinen kuljetusyrittäjä ei tee tällaisia tempauksia,sillä hyvät työntekijät ovat kuljetusyrityksessäkin se yrityksen tärkein voimavara. Siellä Turun suunnassa tuntuu olevan hyvin erikoisia kuljetusliikkeitä????Jos on uskominen juttujasi.


      • AquaTube kirjoitti:

        On kuskin ihan ikioma vika jos moiseen suostuu. Kun tällaista ehdotetaan niin heti voi kylmän rauhallisesti sanoa EI KÄY ei siinä mitään haastehakemusta tarvita.Työnantaja kyllä tietää ettei kieltäytyminen ole syy irtisanomiseen.Yksikään rehellinen kuljetusyrittäjä ei tee tällaisia tempauksia,sillä hyvät työntekijät ovat kuljetusyrityksessäkin se yrityksen tärkein voimavara. Siellä Turun suunnassa tuntuu olevan hyvin erikoisia kuljetusliikkeitä????Jos on uskominen juttujasi.

        Jos on OIKEASTI vakituinen ja sovittu että maksrtaan VÄHINTÄÄN se 80 tuntia kahteen viikoon oli töitä tai ei, niin irtisanominen on todella vaikeaa.

        Sen sijaan edellisessä firmassa mulla oli "nolla sopimus" jos he olisi halunnut musta eroon, ei he olisi enää antanut tunteja lainkaan, olisi vain odotellut koska pyydän lomakorvaukset ja pekkaset pois kuleksimasta!

        Ja Turun suunnalla "osa-aika työ" tai "viikonlopputyö" tarkoittaa monessa firmassa että tunteja noin 80 kahteen viikkoon.

        ja "kokoaikatyö" tarkoittaa sitä että tunteja tulee kahteen viikkoon vähintään 100.

        Esim. itselläni on nyt hakusessa paikka jossa tulisi viikossa 10-20 tuntia... Ei löydy.

        Edellisessä olin hetken aikaa hommissa ja heillä pakollinen 30 min palkaton tauko. He puolusteli tätä sillä kun he laskuttaa tuntihinnalla ja ei voi laskuttaa koko aikaa. Eli voit pitää 30 min palkatonta taukoa tai ajaa 30 min palkatta... MITÄ VITTUA se mua kiinnostaa saako ne laskuttaa siitä tai ei?

        Samaten eräs firma kieltäytyi maksamasta lauantailta tuplapalkkaa koska ne ei saa laskuttaa tuplahintaa! Noh sitten molliin ilmotus ja erikseen lauantaikuski hommiin, helppoa!

        Ei kuskin palkkaan pitäisi vaikuttaa se mitä saa laskuttaa tai ei! Jos ei laskutushinta riitä kattamaan kuluja niin konkursis on hyvin ikävä sana.

        Sitten vielä meidän AKT, voit sopia mitä vaan mutta siltivaatia oikeuden kautta loput. Esim edellsiessä firmassa jossa olin pullakuskina, olisi palkaksi käynyt mulle oikein hyvin tyyliin 2,5€ kuljetettua asiakasta kohden ja vaikkapa 5€ asiakaskäyntiä kohden sisätläen lomat yms...


    • IsoBertel

      Hajoitteluajalta. Jopas taas lipsahti Runosmäeltä. Tiedän tapauksen jossa uusi kuski tuli taloon ja jo 1 km kuluttua ajopeli oli lunastuskunnossa.Se oli sitä todellista hajoitteluaikaa.Sitä en tiedä saiko palkan tuolta ajalta.

      • Lakimiehetön

        Jos tulee "harjoittelemaan" ja ei ole työsuhteessa, niin korvaako mikään firman vakuutus ja miten menee korvausasiat, voiko siis 1h työkokeilusta seurata muutaman sadantonnin lasku...


      • Käkriäinen

        Hyvä lakimiehetön. Nyt oli kysymys työhön tutustumisesta ei harjoittelusta. Työhön tutustuminen ilman palkkaa/työsuhdetta on verrattavissa jos kuljettajalla on vaimo/tyttöystävä ns.messissä tai oma lapsi tutustumassa iskän työhön.Perusajatus lienee se ettei tällainen henkilö osallistu itse työntekoon millään tavalla.Tällöin henkilölle ei voi myöskään sattua työtapaturmaa. Liikenneonnettomuustilanteissa taas auton liikennevakuutus korvaa henkilövahingot oli sitten työsuhteessa tai vain mukana. Olen kyllä tietoinen siitä,että nykyään vakuutusyhtiöt ovat ottaneet tiukemman linjan kuljetusyrityksissä koskien esim. pienten lasten mukana oloon työssä.Ja se onkin järkevä ratkaisu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      139
      4279
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2069
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1745
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1492
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      139
      1475
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1362
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1266
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1201
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1090
    Aihe