Kysynpä tällaista, kun on kovat pakkaset meneillään. Monilla on traktoreissaan peräöljynä sama öljy kuin moottorissa eli 10w30 laatua olevat yleisöljyt. Näin pakkasilla ne ovat aika jähmeitä nostolaitteita käytettäessä - hydraulipumppu on kovilla (varsinkin kun traktori ei ole lämpimässä hallissa)
Mikä keino olisi parasta notkistaa peräöljyt ja toimivatko nämä kuulemani vinkit ja onko niistä haittaa:
1. laitetaan jäähdytinestettä perään öljyjen joukkoon
2. laitetaan valopetrolia perään öljyjen joukkoon
3. vaihdetaan 5w30 öljyt perään (eli notkeammat kuin entiset 10w30)
4. vai onko joku muu parempi vinkki
Peräöljyjen notkistuksesta
20
3777
Vastaukset
- vanha fiiu
kun aikoinaan piti saada rehunottoon >20 pakkasilla, niin vedettiin kaksi iso kevytpeitettä traktorin päälle teltaksi. Sitten 6kW sähköpuhallin pressun alle ja muutaman tunni puhaltamaan.. ja hyvin lämmitti traktorin..
- käytetty
Ford M2C 86A/B -öljyt olivat vahvuudeltaan 20W-20 luokkaa. Nostolaitetta oli turha yrittääkänn saada toimimaan puolenkaan tunnin päästä 30 asteen pakkasilla. Siksi Ford myi peräöljyn lisäainetta, joka oli käytännössä petroolia lisättynä EP-vaahdonesto ja ruosteenestoaineilla. Tuotenimi oli M2C69-A. Sekoitussuhde 0..-20 10% , -20--40 20 %. 20% seosta ei saanut käyttää kesällä.
Tämän lisäaineen ansiosta vuonna 1987 Fordin hydrauliikka toimi moitteettomasti, tavallinen -28 asteen talvilaatupolttoöljy ei toiminut, mutta arktista talvilaatua sai sitten jo tammikuun lopulla, ja sillä toimi Fordikin hyvin.
Ford oli ajossa koko sen kevättalven, eikä mitään ongelmia ollut. Kevääksi vaihdettiin uudet peräöljyt. Kevät oli muuten tosi myöhäisessä siloin, ja vesijohtokin jäätyi vielä äitienpäivänä, kun juoksuttaminen optimistisesti lopetettiin.
Nykyinen Ambra Multi-G on todella ohutta, se ei ole näillä nykyisillä miedommilla -26 asteen pakkasilla osoittanut vielä mitään oireita liiasta jäykkyydestä. ISO VG32 hydrauliikkaöljy on ollut kuormaaja-Fordin erillisessä järjestelmässä aivan liian paksua pumppu vonkuu eli kavitoi eikä tahdo alkaa öljy kiertää ollenkaan. Saati sitten käyntiin saada, kun ei ole pumpun irrotuskytkintä.
Saisikohan tuohon jotakin synteettistä hydraaliikkaöljyä, vai kestäisikö tuollainen vanha kuormaaja tavallista 0W-30 synteettistä moottoriöljyä ?
-SS- - käytetty
Meidän keino on ollut tuo viimeinen eli
4. annetaan traktorin seisoa ja odotellaan leudompia kelejä- keksittiin
hiustenkuivaaja jolla saa pikkasen aikaa tohottaa trattorin peppaa
- vaikuta
keksittiin kirjoitti:
hiustenkuivaaja jolla saa pikkasen aikaa tohottaa trattorin peppaa
Saman verran kuin jos tulitikulla lämmittelisit ainakii jos vähän isompi raktor ettei näitä aetalangan kiristäjiä oo.
- ertyuiop
Jäähdytinnesteen lisääminen öljyn joukkoon pilaa öljyn. Itse kokeilisin koneen lämmittämistä (vaikka nuotiolla, mutta ei suoraan koneen alle). Mitenkähän se systeemi suhtautuisi ihan tavalliseen ohueen synteettiseen öljyyn. Pari purkkia voisi vaikuttaa enemmän kuin heti luulisi, sillä sehän ei jähmety siellä seassa.
- mestarit
kiehuva vettä, kyllä notkistuu.
- siinä
mestarit kirjoitti:
kiehuva vettä, kyllä notkistuu.
jäykinkin peli notkahtaa ku saa kuumaa
- "vili"
Älä ainakaan mene jäähdytysnestettä laittamaan, se on laakereille tosi pahaa "myrkkyä". Ei tarvitse kovin pitkään pyöriä koneen kun on jäljet näkyvissä laakeripinnoissa.
- se sit
"vili" kirjoitti:
Älä ainakaan mene jäähdytysnestettä laittamaan, se on laakereille tosi pahaa "myrkkyä". Ei tarvitse kovin pitkään pyöriä koneen kun on jäljet näkyvissä laakeripinnoissa.
notkista sit pitkäsä juoksusa vai??
- karhu III
Nykyajan autoissa on moottorinlämmittiminä säteilylämmittimet. ne on lätkästy öljypohjankylkeen, tai sinne alas kuitenkin ja on erikoisliimalla ja ruuvilla kiinni.
Toimiskohan jos pari sllaista laittais raktorinperämotin ja vaihdelaatikonkylkeen, ja mahdollisimman alas että öljyt lämpenis?
kooltaanhan sellaiset vastukset ei kummoisia oo, eli eiköhän niille jostain tilaa löytyis. - pari vk sitten
samaa asiaa paikallisesta traktoreita huoltavasta liikkeestä. Kyselin mahdollisuutta asentaa raktorin peräoljytilaan normaalia lohkolämmitin-vastusta, mut tyrmäsivät minun ajatuksen kertomalla että sähkövastuksen pintalämpötila on liian korkea ja öljy "palaa" kiinni vastuksen pintaan jolloin lämmitysteho häviää. Yksi vaihtoehto olisi rakentaa ns. vesikiertoinen lämmitys peräöljytilaan, webasto tms...mut ei ainakaan halvin ratkaisu. Mitenkähän mettäkonehissa hydrauliikan öljyjen lämmitys on ratkaistu??
- €silmä
itse teen seuraavasti kosaanilla vähäaikaa 10min moottorille ja perään alta sitten käyntiin ja heti voimanottoakseli pyörimään toimii.
- oikeassa ...
Eli vedelle tarkoitetun lämitysvastuksen pintateho (W/cm2) on liian suuri, koska öljyn lämmönjohtavuus on vettä paljon pienempi.
Siksi pintalämpötila nousee ja öljy palaa.
Sopiva pintateho riippuu nesteen virtauksesta ja tavoitelämpötilasta. - yguyihjo
Eihän tuo ole ongelma kun hankkii sellaisen putkianturillisen termostaatin ja laittaa sen anturin siihen vastuksen viereen. Itse releosa kannattaa pistää koppiin, niin pysyy paremmin kunnossa.
- €silmä
yguyihjo kirjoitti:
Eihän tuo ole ongelma kun hankkii sellaisen putkianturillisen termostaatin ja laittaa sen anturin siihen vastuksen viereen. Itse releosa kannattaa pistää koppiin, niin pysyy paremmin kunnossa.
sähköä ole ulottuvilla,siksi kosaanlämmitys on mielestäni tehokkain ja halvin,tollaiset vastusjutut ei ole koskaan toiminut koneissa, on enemmän höyhensarjan miehille kartanolla.
- öljy käykö?
Voiskohan laittaa tuollaista raskaan konekaluston öljyä: Hydraulic Oil 5W (vaihtoväli 6000 tuntia).
Hintaa en tiedä,mutta näkys olevan Teploilin tuotteita- kyllä sitä
hydraulikkaan löytyy liukkaita öljyjä mutta perä/vaihteisto?
jos on erillinen hydr.öljytankki, paras ratkaisu.
- suosittelisin
Että notkistat öljyjä ihan vaan vedellä.Muista vain hakea vesi koskesta,sillä se ei jäädy kuten tavallinen vesi.
- Kyllä lähtee..
boxihin, ja kyllä lähtee pumppu imeen eikä gavitoi..
vaikka Shellin Donax TF.. eikä tarvi ihmetellä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2654630Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442817Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761771Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061634Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591380
- 951272
- 471149
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121148