naisten ja miesten nimet kiinnostaisi, mitäs niitä on?
Saamelaiset
3
19151
Vastaukset
- Alman akka
SAAMELAISET NIMIPÄIVÄT (564 nimeä), Saamelaiset nimet yo:n almanakssa
Yliopiston nimipäiväalmanakka on vuosittain
ilmestyvä kalenteri, joka sisältää myös
saamelaiset nimet.
Vuonna 1996 valmistui ensimmäinen saamenkielinen nimipäiväluettelo. Saamelaisessa
nimipäiväluettelossa on 564 nimeä, joista 230 on naistennimeä ja 334 miestennimeä.
Yliopiston nimipäiväalmanakassa on vuodesta 1997 lähtien ollut mukana saamelainen
nimiluettelo. Saamenkielisten nimien käyttö on yleistynyt 2000-luvun alussa. Väestötietojärjestelmässä on
vuodesta 1990 alkaen voinut käyttää saamenkielen erikoiskirjaimia.
Vuosina 1990-2002 merkittiin saamenkieli äidinkieleksi 239:lle syntyneelle lapselle.
Suosituimmat ensimmäiset etunimet pojilla olivat Jere, Áilu, Johan ja Matias ja tytöillä
Sunna, Inka, Laura ja Maria.
Hae saamenkielisiä nimiä!, Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu
Nimipalvelusta:
- Etunimihaku
- Sukunimihaku
Esim.
Vulle....2
Ovllá....3
Lásse....1
Juhán....2
Issát....1
Biret....3
Sárá.....3
Risten...16
Ánne.....2
Káren....1
Lisätietoja: http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ - Anonyymi
nämä nimet on saatava pois almanakasta
koko saamrlainen aliihmiskulttuuri on pyyhkäistävä pois heidän kansallispukunsa on siirretyävä museoissa varastoon orpon ja purran on lakkautettava kaikki tukirahat js käytettävä ne soteen
jo kekkonenkin olisi antanuy nämä loiset venäläisille jotka hyvän hyvyyttään olisivat siirtäneet heidät poroineen siperiaan tästä on hyvä dokumentti yle ateenassa nyt meillä ei olisi roskasakki saamelais ongelmaa jos kauaukonäköinen kekkonen olisisi toiminut toisin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008870
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265228- 534591
- 844276
- 573523
- 513326
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.583178Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262826Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422615- 432581