Koirani on 6-7kk melkein lapinkoira.
Se on tarhassa päivisin n. 6 tuntia, paitsi pakkasilla se on muutaman tunnin ja tarhassa on koppi yms. tarvittavat. Ongelma on, että kun koiran päästää vapaaksi tarhasta se on niin innoissaan, että haukkuu ja hyppii vasten ja koittaa ottaa lapasesta kiinni ja onkin onnistunut siinnä ja nyt onkin kasa lapasia korjattavana. Se ei kuitenkaan suostu rauhoittumaan, että voisi tervehtiä kunnolla ja silittää yms. vaan se pomppii, haukkuu ja koittaa saada hampailla kiinni ihmisestä. Se ei ole agresiivistä puremista vaan pentuleikkimistä.
Toinen ongelma on, että se haukkuu, jos ulko-oven takana on ihmisiä. Se haukahtaa muutaman kerran, jos ihminen lähtee, mutta kauhea haukkuminen oli esim. eilisiltana, kun naapurista kuulu puhetta. Asumme omakotitalossa. Miten koiran saisi opetettua, että sisällä ei saa haukkua.
Olemme lähdössä kylpylään ja koiran saa ottaa sinne mukaan. Olisi todella tärkeetä, jos pennun saisi sitä ennen opetettua olemaan hiljaa sisällä, koska hotellissa sitä ei katsota hyvällä, jos koira haukkuu sen takia, että oven takanta kuuluu puhetta.
Miten sitten saisin koirani lopettaman hihnan puremisen? Se ottaa hihnan suuhun koittaa ns. taluttaa itseään hihna suussa. Sitten kohta alkaa kauhea vetäminen.
Irti-käsky ei toimi vaan päästettyään hihnan hyökkää uudestaan ja päästettyään taas. Pysähtyminen ei auta eikä takasin päin kävely. En ole keksinnyt muuta kuin kiskon sen siltä ja se on tavallaan kuin palkkio. En vain keksi mitään ratkaisua, kun mikään muu ei auta.
Kiitos jo etukäteen!
Koira roikkuu lapasessa kiinni, haukkuminen ja hihnan pureminen
5
875
Vastaukset
- osaako....
Osuitkin jo itsekin ongelman ytimeen tuossa lapasten ja hihna puremisessa. Koira on innoissaan ja tuo on tällä hetkellä sille ainoa tapa ilmaista sitä intoa.
Oletko opettanut sille irti-sanan, tai ei-sanan? Jos et, niin koira ei voi mitenkään ymmärtää mitä tarkoitat.
Itse suosittelisin teille paljon kontaktiharjoituksia, ehkä pentukurssille menoa, ja yrität purkaa tuon innokkuuden tekemiseen ja tekemisestä palkkaamiseen.
Jos oma koirani on lenkille lähdettäessä täynnä energiaa niin teemme ensin parkkipaikalla jotan tottelevaisuusliikkeitä jotta se pääsee siitä pahimmasta innokkuudesta yli. - opettaa
Meillä on tiibetinterrieri 9kk ja se on haukkumassa aina kun joku tulee sisään tai joku auto menee talon ohi. Se alkaa pikkuhiljaa oppia että aina ei tarvitse haukkua. Me rauhoittelemme sitä ja silitämme niin se yleensä lopettaa haukkumisen, koska se haukkuu siksi, koska pelkää että joku tulee tekemään pahaa meille. Ja jos joku tulee kotiin se hyppii puree näykkii ja jne. välillä siihen menee niin hermot että laitamme sen jäähylle jonnekin toiseen paikkaa ja sanomme ei. joskus laitamme sille lelun suuhun ja retuutamme lelua koiran kanssa ja se keskittyy leluun ja jatkaa sillä leikkimistä eikä enää pure meitä.
- täällä
Meillä sama "ongelma"...mieheni vanhempien luona koira 11kk on monesti ulkotarhassa ja kun sen päästää sieltä irti, alkaa aivan mahdoton ralli. hyppimiseen auttaa hyvinki yksinkertainen ratkaisu. käännän koiralle selän ja laitan kädet taskuun. pyörin vaikka ympyrää, niin että aina selkä on koiraa päin ja olen niin kuin en huomaisikaan. aikansa jaksaa reuhata ja sitten muut asiat alkaa kiinnostamaan. samaa pennun vouhottamista on meilläkin.
lenkkeily on helpottunut isokokoisen (n.25kg)vetävän koiran kanssa kuonopannalla..koira on helpommin hallittavissa.- saiskohan linkin laittaa
Olen saanut hihnakäytökseen ja näykkimiseen apuja tosi hyvin ohjein hyvästä paikasta...
EN vain tiedä voinko laittaa linkkiä tänne. Ne meinaan toimii todella hienosti.
Mut jos tääl on muillakin ollut linkkejä niin kertokaa, kait mä sit uskallan laittaa sen...
- kotiin tullessa
Jos koira hyppii vasten, paras keino on kääntää selkänsä ja olla huomaamatta koiraa. Vasta kun kotiin tullessa on itse riisunut vaatteensa ym tervehditään koiraa. Sama pätee ulkona hyppimisiin, jos ei-sanalla ei onnistu. Ollaan vaan huomaamatta koko koiraa. Meillä vieraiden sisääntulokin on saatu hillityksi niin että aluksi heidänkin piti kääntää koiralle selkänsä. Kokeiltiinhan me yhtä sun toista muutakin keinoa, mutta tuo huomioimatta jättäminen on se joka tepsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt424712Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532554Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391034Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611015Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh71944- 118901
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70874- 137825
- 48810
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48756