Mitä tuo termi tarkoittaa?
Rimfire?
14
1936
Vastaukset
- lpe
tyypillisesti .22 -kaliiperiset on reunasytytteisiä suomessa. .17hmr on myös.
Patruunassa ei ole erillistä nallia, vaan patruunan peffan sisäpuolta kiertää nallimassarinkula.- laakonen
En olis kyllä ihan äkkiä hiffannut.
- tate 123
Tarkoittaa siis samaa kuin berdan nalli.
- Vai että
tate 123 kirjoitti:
Tarkoittaa siis samaa kuin berdan nalli.
Täh! Berdan-nalliko sama kuin rimfire?????????
Olipa uutta! Vaan ei totta!! - Matruusi Matarainen
Vai että kirjoitti:
Täh! Berdan-nalliko sama kuin rimfire?????????
Olipa uutta! Vaan ei totta!!Tainneet mennä berdan ja boxer sekaisin. Boxerista lienee ksymys.
- on siis
Matruusi Matarainen kirjoitti:
Tainneet mennä berdan ja boxer sekaisin. Boxerista lienee ksymys.
Boxerko nalli on siis sama, kuin rimfire!!!!
Hei! Älkää viittikö!
- Reunasytytys
Rimfire-patruuna on suomeksi reunasytytteinen patruuna. Keskisytytteisiä patruunoita on, mm.berdan- ja boxer-nallityypeille erilaisia. Nalleissa on sen verran eroa, että berdan-nalli tarvitsee useimmiten hylsyyn kiinteästi rakennetun alasimen, kun taas boxer-nallissa on alasin mukana.
Rimfire-patruunan kotilataus on erittäin hankalaa, lähes mahdotonta, mutta muita lataillaan jos vaikka kenenkin kotilataamoissa tarpeen mukaan- mk mk mk
Boxer-hylsyssä yksi reikä keslellä=helpoimpi ladata(poisataa nalli). Berdanissa kaksi pientä reikää=inhottavampi tapaus.
- juuso
mk mk mk kirjoitti:
Boxer-hylsyssä yksi reikä keslellä=helpoimpi ladata(poisataa nalli). Berdanissa kaksi pientä reikää=inhottavampi tapaus.
Rim=vanne fire=sytytys. Reunasytytteisissä iskuri iskee siis hylsyn pohjan reunaan. Sisällä oleva nallimassa syttyy kun hylsyn pohja litistyy hylsyn sylinterin reunaa vasten. Uudelleen latauskelvoton. Tai näyttäkää mulle kaveri joka kahden sentin patruunaa varten alkaa hylsyäkin uudelleen muokkaamaan... joopa joo...
- isi
juuso kirjoitti:
Rim=vanne fire=sytytys. Reunasytytteisissä iskuri iskee siis hylsyn pohjan reunaan. Sisällä oleva nallimassa syttyy kun hylsyn pohja litistyy hylsyn sylinterin reunaa vasten. Uudelleen latauskelvoton. Tai näyttäkää mulle kaveri joka kahden sentin patruunaa varten alkaa hylsyäkin uudelleen muokkaamaan... joopa joo...
hiljaa hiipivän dementian vuoksi unohdin tyystin uudemmat kaliberit:.17PMC ,.17Mach 2 ,.17HMR ja tietysti .22 Magnum eli .22 WMR
- isi
rimfire-patruunoista tunnetuin on .22 lr eli pienoiskiväärin patruuna. .22 short taitaa olla ainoa toinen nykyisin käytössä oleva.Muitakin on ollut ja esim. kaliberejä .44 Henry ja .56 Spencer saa ameriikan ihmemaassa uustuotantonakin,ei kylläkään halvalla.
- isi
Lisää viisastelua: naulapyssyissä ja starttipistooleissa käytetään rimfire-patruunoita
- isi
Jostain saattaa vielä saada 6mm tai 8mm Flobert patruunoita,tunnetaan Suomessa salonkikiväärin patruunoina ja nimitystä "penniläinen" olen kuullut kaliberista käytettävän.Parikymmentä vuotta sitten sai tehdasuusina Schönebeckin valmisteena.Tässä olen heikoilla jäillä mutta otaksun että patruuna on ladattu mustaruudilla.Mutta rimfire joka tapauksessa.
- isi
Jossain saattaa kummitella sellainenkin kaliberi kuin .22 Long .Se tarkoittaa normaaliin .22 Long Rifleen(LR) tulpitettua .22Short luotia ,eli niin sanottua puolipitkää. Omastakin kaapista moisia löysin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809