Rimfire?

laakonen

Mitä tuo termi tarkoittaa?

14

1936

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lpe

tyypillisesti .22 -kaliiperiset on reunasytytteisiä suomessa. .17hmr on myös.

Patruunassa ei ole erillistä nallia, vaan patruunan peffan sisäpuolta kiertää nallimassarinkula.

• laakonen

En olis kyllä ihan äkkiä hiffannut.

• tate 123

Tarkoittaa siis samaa kuin berdan nalli.

• Vai että
        tate 123 kirjoitti:

Tarkoittaa siis samaa kuin berdan nalli.

Täh! Berdan-nalliko sama kuin rimfire?????????
        Olipa uutta! Vaan ei totta!!

• Matruusi Matarainen
        Vai että kirjoitti:

Täh! Berdan-nalliko sama kuin rimfire?????????
        Olipa uutta! Vaan ei totta!!

Tainneet mennä berdan ja boxer sekaisin. Boxerista lienee ksymys.

• on siis
        Matruusi Matarainen kirjoitti:

Tainneet mennä berdan ja boxer sekaisin. Boxerista lienee ksymys.

Boxerko nalli on siis sama, kuin rimfire!!!!

Hei! Älkää viittikö!

• Reunasytytys

Rimfire-patruuna on suomeksi reunasytytteinen patruuna. Keskisytytteisiä patruunoita on, mm.berdan- ja boxer-nallityypeille erilaisia. Nalleissa on sen verran eroa, että berdan-nalli tarvitsee useimmiten hylsyyn kiinteästi rakennetun alasimen, kun taas boxer-nallissa on alasin mukana.
      Rimfire-patruunan kotilataus on erittäin hankalaa, lähes mahdotonta, mutta muita lataillaan jos vaikka kenenkin kotilataamoissa tarpeen mukaan

• mk mk mk

Boxer-hylsyssä yksi reikä keslellä=helpoimpi ladata(poisataa nalli). Berdanissa kaksi pientä reikää=inhottavampi tapaus.

• juuso
        mk mk mk kirjoitti:

Boxer-hylsyssä yksi reikä keslellä=helpoimpi ladata(poisataa nalli). Berdanissa kaksi pientä reikää=inhottavampi tapaus.

Rim=vanne fire=sytytys. Reunasytytteisissä iskuri iskee siis hylsyn pohjan reunaan. Sisällä oleva nallimassa syttyy kun hylsyn pohja litistyy hylsyn sylinterin reunaa vasten. Uudelleen latauskelvoton. Tai näyttäkää mulle kaveri joka kahden sentin patruunaa varten alkaa hylsyäkin uudelleen muokkaamaan... joopa joo...

• isi
        juuso kirjoitti:

Rim=vanne fire=sytytys. Reunasytytteisissä iskuri iskee siis hylsyn pohjan reunaan. Sisällä oleva nallimassa syttyy kun hylsyn pohja litistyy hylsyn sylinterin reunaa vasten. Uudelleen latauskelvoton. Tai näyttäkää mulle kaveri joka kahden sentin patruunaa varten alkaa hylsyäkin uudelleen muokkaamaan... joopa joo...

hiljaa hiipivän dementian vuoksi unohdin tyystin uudemmat kaliberit:.17PMC ,.17Mach 2 ,.17HMR ja tietysti .22 Magnum eli .22 WMR

• isi

rimfire-patruunoista tunnetuin on .22 lr eli pienoiskiväärin patruuna. .22 short taitaa olla ainoa toinen nykyisin käytössä oleva.Muitakin on ollut ja esim. kaliberejä .44 Henry ja .56 Spencer saa ameriikan ihmemaassa uustuotantonakin,ei kylläkään halvalla.

• isi

Lisää viisastelua: naulapyssyissä ja starttipistooleissa käytetään rimfire-patruunoita

• isi

Jostain saattaa vielä saada 6mm tai 8mm Flobert patruunoita,tunnetaan Suomessa salonkikiväärin patruunoina ja nimitystä "penniläinen" olen kuullut kaliberista käytettävän.Parikymmentä vuotta sitten sai tehdasuusina Schönebeckin valmisteena.Tässä olen heikoilla jäillä mutta otaksun että patruuna on ladattu mustaruudilla.Mutta rimfire joka tapauksessa.

• isi

Jossain saattaa kummitella sellainenkin kaliberi kuin .22 Long .Se tarkoittaa normaaliin .22 Long Rifleen(LR) tulpitettua .22Short luotia ,eli niin sanottua puolipitkää. Omastakin kaapista moisia löysin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe