Mikä fiilis ihmisillä kokeesta? Mitä tehtäviä teitte? Ite tein 3,4 ja 5...Ei mennyt mitenkään parhaalla mahdollisella tavalla itselläni, mutta onneksi on ohi ^^
Äikän tekstitaito
130
17897
Vastaukset
- babiturientti
Ei tiiä, kun en osaa yhtää arvostella niitä. Tein tehtävät 1,4,5 ja 6 sivuu yhteensä. Odotetaan ylioppilaslautakuntaa vaan.
- ---------
tein 1,2,3
- asdasdsadasd
Tekstitaidon koe ohi..mä kirjotin ne kaikki tekstit niihin ylimääräsiin konsepti papereihin ensin..
sit ku oli vähän yli tunti aikaa ni rupesin väsää niitä niihin varsinaisiin vastauspapereihin..ja ylläri. en millään ehtiny kirjottaa valmiiksi,jäi viimesestä puolet kesken ja varmaan siinä hässäkässä tuli kirjoitus virheitäkin..
palautin kaikki paperit. olisiko mahdollista et ytl lukee sen mun toiselle konseptille kirjotetut vastauksen lisäksi siihen keskeneräseen vastaukseen, ja kuinka paljon ne vähentää pisteitä???vittuku harmittaaa - Jeppisjee
asdasdsadasd kirjoitti:
Tekstitaidon koe ohi..mä kirjotin ne kaikki tekstit niihin ylimääräsiin konsepti papereihin ensin..
sit ku oli vähän yli tunti aikaa ni rupesin väsää niitä niihin varsinaisiin vastauspapereihin..ja ylläri. en millään ehtiny kirjottaa valmiiksi,jäi viimesestä puolet kesken ja varmaan siinä hässäkässä tuli kirjoitus virheitäkin..
palautin kaikki paperit. olisiko mahdollista et ytl lukee sen mun toiselle konseptille kirjotetut vastauksen lisäksi siihen keskeneräseen vastaukseen, ja kuinka paljon ne vähentää pisteitä???vittuku harmittaaaViime vuonna yhelle kaverille kävi niin, että vastasi niille ei-virallisille papereille kaikki vastaukset psykologiassa, eikä muistanut laittaa nimee eikä mitään niit numeroita yms. Vastauksista samat pisteet kuin mulla, eli olis tullu E, mutta sit laski M:n...Tosin en tiedä miten on, jos sulla on osa oikeil ja osa vääril papereil, mutta koulu kuitenkin lähettää kaikki YTL:lään
- Kashy
asdasdsadasd kirjoitti:
palautin kaikki paperit. olisiko mahdollista et ytl lukee sen mun toiselle konseptille kirjotetut vastauksen lisäksi siihen keskeneräseen vastaukseen, ja kuinka paljon ne vähentää pisteitä???vittuku harmittaaaMuutama vuosi sitten kun kirjotin äidinkielen kokeen tein tietenkin ensin tarinan konseptille ja sitten viralliselle paperille. Kun rupesin kirjottaa viralliselle paperille jätin otsikon numeron ja itse otsikon pois koska en ollut varma otsikosta ja halusin vielä miettiä sitä (tehtävässä sai siis itse valita otsikon).
Noh tietenkin otsikko jäi lisäämättä viralliseen versioon kun jätin sisään paperin.
Ja otti ne siitä pois n. 20 pistettä.. Mielestäni aivan naurettavaa että ne rokottaa tollasesta asiasta kun sekä numero että otsikko näkyy konseptissa mutta ei...
- Tekstitaiteilija
Tein tehtävät 2, 4 ja 5, kirjoitin kaksi sivua per tehtävä. 4 ja 5 olivat varsinkin hyväntuntuisia.
- plääh pläääääh
mitäs kirjotitte kakkoseen?
- Tekstitaiteilija
plääh pläääääh kirjoitti:
mitäs kirjotitte kakkoseen?
Se tyyppi välitti sen isoisästään ja oli utelias hänestä. Oli epävarma itsestään ja ei uskonut täyttävänsä rooliaan kertojana jne....
- 999
Tekstitaiteilija kirjoitti:
Se tyyppi välitti sen isoisästään ja oli utelias hänestä. Oli epävarma itsestään ja ei uskonut täyttävänsä rooliaan kertojana jne....
Mä laitoin että huono itsetunto,ja et se oli kans tavallaan lähössä pakoon jotakin!?
- 888
1,2 ja 3
- joooopa joo
Mä kans tein 1,2,3. Ehdottomasti helpoin tehtävä 1.
- häläpäti
Mä tein 2, 4 ja 5. Tuntu menevän tosi hyvin. En usko että kirjoitin ainakaan oman tason alittavia tekstejä, eli odotan vähintään neljää pistettä jokaisesta.
Aluksi tuntu et ei täst tuu mitään, mutta kun rauhottu ja rentoutu siihen tilanteeseen, niin se ei ollutkaan niin vaikeeta. - mmmamiii
häläpäti kirjoitti:
Mä tein 2, 4 ja 5. Tuntu menevän tosi hyvin. En usko että kirjoitin ainakaan oman tason alittavia tekstejä, eli odotan vähintään neljää pistettä jokaisesta.
Aluksi tuntu et ei täst tuu mitään, mutta kun rauhottu ja rentoutu siihen tilanteeseen, niin se ei ollutkaan niin vaikeeta.KAMALA. tein 1, 4 ja 5. tuntuu nyt, että preli oli paljon helpompi. :S
mitä vastasitte 1? - Lysti
mmmamiii kirjoitti:
KAMALA. tein 1, 4 ja 5. tuntuu nyt, että preli oli paljon helpompi. :S
mitä vastasitte 1?3 mun mielestä aika helppo, samoin 5. Jänskättää..
- joops22
mmmamiii kirjoitti:
mitä vastasitte 1?1.Että se Otto Näs halusi kuolla sen eturauhassyövän takia.Se oli vanhankansan mies ja se häpeili sitä tautia ja arveli et siihen kuolee,siksi pakeni.
Ja sit se kaipaili lentäjä aikoja,eikä sillä ollut enään elämälle mitään annettavaa.
Ja se nautti siitä kun se onnistu tekemään näyttävän paon. - riinas.44
No mistä muut kirjoitti????????
- ällä tulossa
riinas.44 kirjoitti:
No mistä muut kirjoitti????????
kirjotin 1,2 ja 4...päin vittua meni
- vinkkejä
ällä tulossa kirjoitti:
kirjotin 1,2 ja 4...päin vittua meni
Kertokaa nyt mitä tarinoitte vastauksiinne.
- just1111
joops22 kirjoitti:
1.Että se Otto Näs halusi kuolla sen eturauhassyövän takia.Se oli vanhankansan mies ja se häpeili sitä tautia ja arveli et siihen kuolee,siksi pakeni.
Ja sit se kaipaili lentäjä aikoja,eikä sillä ollut enään elämälle mitään annettavaa.
Ja se nautti siitä kun se onnistu tekemään näyttävän paon.Eikös siinä kappaleen lopussa ihan selvästi kerrottu miks se ukko lähti menee sieltä. Ite ainakin viittasin siihen ja jätin liirunlaarumit väliin :D
- ???
mmmamiii kirjoitti:
mitä vastasitte 1?Prelissä oli helpoimmat tehtävät aikoihin! Suosivat ihan kympillä tyttöjä ja psykan lukijoita (eli minua :D). Ikävää vain, että sitä unohtui taas hetkeksi luulemaan itsestään liikoja, kun sieltä tuli hyvät pisteet. Tänään ei sitten enää mennytkään ihan nappiin.
- karrikala
joops22 kirjoitti:
1.Että se Otto Näs halusi kuolla sen eturauhassyövän takia.Se oli vanhankansan mies ja se häpeili sitä tautia ja arveli et siihen kuolee,siksi pakeni.
Ja se nautti siitä kun se onnistu tekemään näyttävän paon.Otto Näs vastusti kaikenlaisia perinteitä, ja sosiaalista roolipeliä jota maailma on täynnä. mies oli koko elämänsä joutunut elämään tätä roolia ja halusi viimeinkin näyttää ettei kaiken tarvitse olla vain dallasia ja epäaitoa yhdessäoloa ihmisten kanssa josta ei edes pidä. teemana kieroutunut roolimaailma, jota näs hallitsee, koska uskaltaa olla jotain muuta. näin on näppylät!
- että Otto
karrikala kirjoitti:
Otto Näs vastusti kaikenlaisia perinteitä, ja sosiaalista roolipeliä jota maailma on täynnä. mies oli koko elämänsä joutunut elämään tätä roolia ja halusi viimeinkin näyttää ettei kaiken tarvitse olla vain dallasia ja epäaitoa yhdessäoloa ihmisten kanssa josta ei edes pidä. teemana kieroutunut roolimaailma, jota näs hallitsee, koska uskaltaa olla jotain muuta. näin on näppylät!
ei pitänyt perinteistä?
- siit 1
just1111 kirjoitti:
Eikös siinä kappaleen lopussa ihan selvästi kerrottu miks se ukko lähti menee sieltä. Ite ainakin viittasin siihen ja jätin liirunlaarumit väliin :D
siin 1 tehtäväs kysyttiin, et päättele lars sundin romaanin alun perusteella, miks Otto näs pakenee vanhainkodist. Romaanin alun perustella piti kertoo, et mitkä kohdat osoittaa havaintoja siit miks se Otto Näs karkas? Itse jätin pois kokonaan sen lopun
- hall00
siit 1 kirjoitti:
siin 1 tehtäväs kysyttiin, et päättele lars sundin romaanin alun perusteella, miks Otto näs pakenee vanhainkodist. Romaanin alun perustella piti kertoo, et mitkä kohdat osoittaa havaintoja siit miks se Otto Näs karkas? Itse jätin pois kokonaan sen lopun
"päättele lars sundin romaanin alun perusteella, miks Otto näs pakenee vanhainkodist. Romaanin alun perustella piti kertoo, et mitkä kohdat osoittaa havaintoja siit miks se Otto Näs karkas? Itse jätin pois kokonaan sen lopun"
Eli tekstiä piti käyttää kokonaan, eikä tämän pienen pätkän alkua. Se teksti oli osa suurempaa tekstiä.
Muistaakseni siinä luki, että Osa 1 Airo jne.
- tulppu
vastasin 3,4,5...vaikee sanoo miten meni, ei ehkä ihan oman tason mukaan (viittä pistettä aikasemmista, samoin prelistä...). noh, läpipääsystä ei tartte huolehtia, syksyllä tuli C mutta nyt lähdin hakemaan E:tä.. 5 tuntia jaksoin siellä salissa istua..huh. ihanaa että ohi. Kolmoseen vastanneet, kertokaa vähä mitä kirjotitte ja miten? Entä 4.? Puolueeton vai puolueellinen? Oon kuullut nyt vähän kumpaakin kantaa kun kirjottaneiden kavereitten kanssa oon jutellu..
- ff2
Uutisessahan alussa kerrotaan heti pääasiat eli mitä tapahtui, missä ja milloin. Sen jälkeen sitten mennään tarkempiin yksityiskohtiin. Uutisessa noin yleisesti ottaen lauseiden tulisi olla lyhyitä ja helppolukuisia, mutta tuo 200-250 sanan määrämitta pakotti ehkä vähän pidentelemään. Itse sain vaivoin 205 sanaa.
- opm
4. tehtävän selkein pointti oli se, ettei uutinen ollut tasapuolinen, koska siinä tuli ilmi vain poliisin näkemys tapahtumista. "Rähinöineitä" nuoria ei kuultu ollenkaan.
- muka helppo
toi tekstitaidon koe??
Mun mielestä oli paljo vaikeempi ku preli. Prelissä sain ite 5 ja 6 pst (vastattiin vaan kahteen kysymykseen, 4h oli aikaa). Nyt oli kyllä mun mielestä paljo vaativampi ja jotenki tuntu ettei pystyny vastauksissa näyttää sitä kaikkea mitä on äidinkielen tunneilla oppinu.
Varsinki jonku uutisjutun kirjottaminen on ihan älytön tehtävä yo-kirjotuksiin. Meidän äikän ope on ainaki sanonu ettei sellasta voi laittaa tehtäväksi, ku ei voi lukiolaiselta vaatia uutisen kirjoitustaitoa (toimittajatkaan ei osaa kuulemma kunnollista uutista kirjottaa ennen ku monen sadan uutisen jälkeen).
Ja se pilapiirrostehtävä oli ihan mahdoton ku ei ymmärtäny mitä se yks (stadin slangin?) sana tarkotti!! En oo ikinä kuullukaan sellasta! Asunkin Etelä-Pohjanmaalla ja oon kotosin Pohjois-Pohjanmaalta. Ootteko te kaikki sitte Helsingistä, jotka osasitte tehä sen tehtävän??
Ite tein sitte 1,2 ja 4, mutta ei kyllä kovin hyvin menny..
Ärsyttää vaan, ku preli meni niin hyvin ja sitte on tällanen ihme yo-koe.. :( - jos
ff2 kirjoitti:
Uutisessahan alussa kerrotaan heti pääasiat eli mitä tapahtui, missä ja milloin. Sen jälkeen sitten mennään tarkempiin yksityiskohtiin. Uutisessa noin yleisesti ottaen lauseiden tulisi olla lyhyitä ja helppolukuisia, mutta tuo 200-250 sanan määrämitta pakotti ehkä vähän pidentelemään. Itse sain vaivoin 205 sanaa.
niin mä vähän vedin överiks sen kolmosen kun aloin pistää liikaakin huumoria sinne, oisko sen pitäny olla ihan vakava uutinen?
- heh
muka helppo kirjoitti:
toi tekstitaidon koe??
Mun mielestä oli paljo vaikeempi ku preli. Prelissä sain ite 5 ja 6 pst (vastattiin vaan kahteen kysymykseen, 4h oli aikaa). Nyt oli kyllä mun mielestä paljo vaativampi ja jotenki tuntu ettei pystyny vastauksissa näyttää sitä kaikkea mitä on äidinkielen tunneilla oppinu.
Varsinki jonku uutisjutun kirjottaminen on ihan älytön tehtävä yo-kirjotuksiin. Meidän äikän ope on ainaki sanonu ettei sellasta voi laittaa tehtäväksi, ku ei voi lukiolaiselta vaatia uutisen kirjoitustaitoa (toimittajatkaan ei osaa kuulemma kunnollista uutista kirjottaa ennen ku monen sadan uutisen jälkeen).
Ja se pilapiirrostehtävä oli ihan mahdoton ku ei ymmärtäny mitä se yks (stadin slangin?) sana tarkotti!! En oo ikinä kuullukaan sellasta! Asunkin Etelä-Pohjanmaalla ja oon kotosin Pohjois-Pohjanmaalta. Ootteko te kaikki sitte Helsingistä, jotka osasitte tehä sen tehtävän??
Ärsyttää vaan, ku preli meni niin hyvin ja sitte on tällanen ihme yo-koe.. :(stigu=tulitikku
tosin en kyllä vastannu ees siihen tehtävään - Tekstitaiteilija
opm kirjoitti:
4. tehtävän selkein pointti oli se, ettei uutinen ollut tasapuolinen, koska siinä tuli ilmi vain poliisin näkemys tapahtumista. "Rähinöineitä" nuoria ei kuultu ollenkaan.
Kannatti kiinnittää huomio sanavalintoihin, kuten "rähinä", "väkijoukko" "riehua" ja "nuoret"-sanan toisto. Kuvaakin kannatti mielestäni kommentoida.
- ei ainakaan
jos kirjoitti:
niin mä vähän vedin överiks sen kolmosen kun aloin pistää liikaakin huumoria sinne, oisko sen pitäny olla ihan vakava uutinen?
kovin paljoa. itsekkin keksin siihen ehkä liikaakin kaikkia omia juttuja, kuitenkin sen katkelman pohjalta tietysti. alko mietityttämään että meniköhän sitteki yli... =/
- julianne
heh kirjoitti:
stigu=tulitikku
tosin en kyllä vastannu ees siihen tehtäväänkirjoitin tehtävistä 1,3 & 5.
Minusta nuo tehtävät oli ihan normaaleja, ei helppoja eikä vaikeita. - tuo sen
muka helppo kirjoitti:
toi tekstitaidon koe??
Ärsyttää vaan, ku preli meni niin hyvin ja sitte on tällanen ihme yo-koe.. :(prelin helppoudessa voittaa. itseäni alko jo harmittamaan, kun tämä vaikutti ylihelpolta. tosiaan se slangisana oli minustakin aika epäreilu vaikka sen asiayhteydestä pystyikin aika helposti päättelemään... vaikutti kuitenkin osaltaan siihen, että en mokomaan vastannut
- niinpä niin
heh kirjoitti:
stigu=tulitikku
tosin en kyllä vastannu ees siihen tehtäväänitse olisin ollut valmis nelostehtävän sijaan kirjoittamaan tämän tekstitaidon kokeen puolueettomuudesta tai puolueellisuudetsta. uutiset olivat etelästä, turun ja helsingin sanomat. pilapiirros samoin ja mukana vielä stadin slangia. vaikeutti tehtävää aika paljon jos ei tiennyt mitä stidit ovat.
itselläni kävi kuitenkin tuuri, vaikka asunkin pohjoisessa, satuin vahingossa tietämään mitä juuri stidit ovat. tuuria tuuria. - ääh....
ff2 kirjoitti:
Sama mulla! Oon tottunu kirjottaan lyhyitä ja ytimekkäitä uutistekstejä, ja kun olin pidentäny kirjotustani jo kerran ja olellinen oli sanottu, kasassa oli 70 sanaa! olin ihan äimänä siit 200-250 sanan määritelmästä.. sitten oli pakko kertoo kaikkee epäolennaista ja loppua kohden taso varmaan vähän laskikin. loppujen lopuks lisäiltyäni sain 245 sanaa, mutta liirumlaarumia oli jo joukossa.. alotin kirjottaan kerran myös alusta sitä.
Vastasin 2,3 ja 5 -tehtäviin. Aluks koe näytti helpolta mut ei sit ollukkaan kun pääs asiaan. 5-tehtävässä saatoin kirjottaa vähän asian vierestä.. :/ asiaa ei helpottanu et oon ollu koko viikon 38-39,7 kuumeessa, tänään onneks sain laskeen 37 mut olo ei ollu hehkeimmillään :D
Kauhulla ootan tuloksia... - tytti18
tuo sen kirjoitti:
prelin helppoudessa voittaa. itseäni alko jo harmittamaan, kun tämä vaikutti ylihelpolta. tosiaan se slangisana oli minustakin aika epäreilu vaikka sen asiayhteydestä pystyikin aika helposti päättelemään... vaikutti kuitenkin osaltaan siihen, että en mokomaan vastannut
olisin minäkin vastannut mieluummin siihen 5 tehtävään, mutta kun en ollut varma tarkottiko se sana tulitikkuja vai ei, niin en halunnu riskeerata.. Ja todellakin tuli sellaine olo, että jahas, on päässeet helsingin herrat tekemään melkoisen kokeen. kovasti liittyi pääkaupunkiseutuun aiheet. tuntuu jotenki tyhmältä tällaisesta, joka asuu pohjoisessa. :(
- prelissä
muka helppo kirjoitti:
toi tekstitaidon koe??
Ärsyttää vaan, ku preli meni niin hyvin ja sitte on tällanen ihme yo-koe.. :(Mä sain kans prelissä 5 ja 6 pistettä.. tänään kirjotin 2,3 ja 5 tehtävistä.. vähän meni kyllä ohi.. noissa oli aika helppo kirjottaa ohi tehtävänannon.. saa nähä kuin meni.. en meinannu millään keksiä otsikoita!
Preli oli helpompi kun yo mut se on kai vähän tarkotuskin..? äh. olis saanu olla helpompi.
Meille ope ainaki sano eina et YTLstä ei ikinä tiiä, ne voi keksiä MITÄ vaan.. ;) - Tonzade
tytti18 kirjoitti:
olisin minäkin vastannut mieluummin siihen 5 tehtävään, mutta kun en ollut varma tarkottiko se sana tulitikkuja vai ei, niin en halunnu riskeerata.. Ja todellakin tuli sellaine olo, että jahas, on päässeet helsingin herrat tekemään melkoisen kokeen. kovasti liittyi pääkaupunkiseutuun aiheet. tuntuu jotenki tyhmältä tällaisesta, joka asuu pohjoisessa. :(
No kylläpä ne tulitikut sai pääteltyä asiayhteydestä: puhuttiin nuorten polttaneen VR makasiinit ja romaanikatkelmassakin tulipalosta. Itse en ollut aikasemmin kuullutkaan koko sanaa. Oli muuten aika hauska se pilakuva :D
- ymmälläääään
tytti18 kirjoitti:
Taas huomasin miten suunnittelu kostautuu tekstitaidossa. Ekaan tekstitaidonkokeeseen, joka pidettiin lukiossa, en suunnitellut, aloin vain kirjoittamaan suoraan = täydet pisteet. Seuraava koe suunnittelun kera = 2 pistettä. Preli: No suunnittelu = pistettä vaille täydet.. Nyt yo-kokeessa suunnittelua ja kirjoittamaan = saatanalleen
ei ole hyvä fiilis - tampereelta
Tonzade kirjoitti:
No kylläpä ne tulitikut sai pääteltyä asiayhteydestä: puhuttiin nuorten polttaneen VR makasiinit ja romaanikatkelmassakin tulipalosta. Itse en ollut aikasemmin kuullutkaan koko sanaa. Oli muuten aika hauska se pilakuva :D
En kyllä tiennyt mitä ne stidit ovat, ja jätin siksi tekemättä sen tehtävän. Aattelin, että ne on polttopulloja, kun niistä oli puhetta toisessa tekstissä.
Onkohan helsinkiläiset niin tyhmiä, että ne tarvii hyvitystä?!
Kaikkiaan hyvin epäreilu veto YTL:ltä! Hyi, hyi!!! - ei :(
ei ainakaan kirjoitti:
kovin paljoa. itsekkin keksin siihen ehkä liikaakin kaikkia omia juttuja, kuitenkin sen katkelman pohjalta tietysti. alko mietityttämään että meniköhän sitteki yli... =/
Mulla meni toi kolmonen aika perseelleen. Ottaa niin julmetusti päähän. Mä keksin kans vähä turhan paljo omaa, mut yritin pysyä asialinjalla. Siitä tuli liian lyhyt, ja se mua ärsyttää ja pelottaa kaikista eniten... kun on aika paha jos on liian lyhyt...
- omia kirjoittanut
jos kirjoitti:
Itse keksin kolmoseen ihan oman kappaleen, jossa selitin lähinnä omakeksimää juttua sen yöhoitajan haastattelusta, jotta sain sen sanamäärän täyteen. Pelkällä asialla kun ei sitä sanamäärää mun mielestä saanu mitenkään kasaan! Alko epäilyttää vaan nyt, että saiko siihen keksiä mitään omaa, vaikka aiheeseen olisikin liittynyt.
Onko muilla tietoa? - hahhahah
ei ainakaan kirjoitti:
Mä laitoin kolmoseen:
lauantaina 13.kesäkuuta 94-v vanhus riehui vanhustentalolla.Rikkoi tv:n ja aiheutti vaaran henkilökunnalle.
Pakeni paikalta punaisella Golfilla-Todennäkösesti ollut kuljettaja auttamassa paossa.Mies on poliisille entuudestaan tuttu.Ollut aikaisemminkin etsintäkuulutettuna.Tekijän nimi.Tuntomerkit.Miehellä lääkitys,vakava masennus,tarvitsee lääkitystä päivittäin.Yhteydenotot Vaasan poliisiin p. 02-123456(heitin ihan puhelinnumeron peliin) hahahah - just111
ei :( kirjoitti:
Mulla meni toi kolmonen aika perseelleen. Ottaa niin julmetusti päähän. Mä keksin kans vähä turhan paljo omaa, mut yritin pysyä asialinjalla. Siitä tuli liian lyhyt, ja se mua ärsyttää ja pelottaa kaikista eniten... kun on aika paha jos on liian lyhyt...
No eikös siinä tehtävänannossa sanottu että kirjoita itse uutinen. Mä ainakin keksin sinne paljon omaa juttua ja huumoria pikkasen :)
Et en usko että ne alkaa sakottaa siitä että pistää omaa juttua.
Tietenkin otin joitain asioita siitä romaanista. - huhhuh!
just111 kirjoitti:
No eikös siinä tehtävänannossa sanottu että kirjoita itse uutinen. Mä ainakin keksin sinne paljon omaa juttua ja huumoria pikkasen :)
Et en usko että ne alkaa sakottaa siitä että pistää omaa juttua.
Tietenkin otin joitain asioita siitä romaanista.nyt alkaa kuulostaa paremmalta, itsekkin sävelsin aika lailla. kyllä minusta se tehtävänanto oli aika vapaa. oliko siinä muuten esim. että kirjoita katkelman pohjalta vai mitä? en muista sitä kysymystä enää täysin... =|
- itkua
ymmälläääään kirjoitti:
Taas huomasin miten suunnittelu kostautuu tekstitaidossa. Ekaan tekstitaidonkokeeseen, joka pidettiin lukiossa, en suunnitellut, aloin vain kirjoittamaan suoraan = täydet pisteet. Seuraava koe suunnittelun kera = 2 pistettä. Preli: No suunnittelu = pistettä vaille täydet.. Nyt yo-kokeessa suunnittelua ja kirjoittamaan = saatanalleen
ei ole hyvä fiilisKiva juttu..ja mä luulin että "stigu" on "ideoita"...ku se vasemman puoleinen kaveri alko miettii että mitä sitä pitäis tehdä.
- Niinpäniin!
tampereelta kirjoitti:
En kyllä tiennyt mitä ne stidit ovat, ja jätin siksi tekemättä sen tehtävän. Aattelin, että ne on polttopulloja, kun niistä oli puhetta toisessa tekstissä.
Onkohan helsinkiläiset niin tyhmiä, että ne tarvii hyvitystä?!
Kaikkiaan hyvin epäreilu veto YTL:ltä! Hyi, hyi!!!Oon aivan samaa mieltä tän trelaisen kans, että se slangisana oli epäreilu veto YTL:ltä. Tein itse siitä vitosesta, ja aattelin et ne mitkälie stidit tarkottais jotain "ehdotuksia"!!Onneksi en kuitenkaan millään lailla viitannu tähän sanan merkitykseen, vaan selitin ympäripyöreästi jotain muuta.
NO OLISKO KIVA TEILLE MUILLE, JOS NYT VEDETÄÄN HATUSTA JOKU ETELÄ-POHJALAINEN SANA, ESIM. RASAT?!!NIINPÄ NIIN, OSAISITTEKO ARVATA IHAN HATUSTA SEN TARKOITUKSEN?? - ......
tuo sen kirjoitti:
prelin helppoudessa voittaa. itseäni alko jo harmittamaan, kun tämä vaikutti ylihelpolta. tosiaan se slangisana oli minustakin aika epäreilu vaikka sen asiayhteydestä pystyikin aika helposti päättelemään... vaikutti kuitenkin osaltaan siihen, että en mokomaan vastannut
Siis eikö se ole kuitenkin aika helppo päätellä,että kyse on tulitikuista??? Kun kyseessä on kuitenkin VR:n makasiiniPALOT!!! Ei tartte olla nero tajutakseen tota! Olin tosi yllättynyt,kun monet sanoo ettei tehny tehtävää ton sanan takia...!! Ja ei, en ole itse "stadista" kotoisin!!!!!
- näinkin
...... kirjoitti:
Siis eikö se ole kuitenkin aika helppo päätellä,että kyse on tulitikuista??? Kun kyseessä on kuitenkin VR:n makasiiniPALOT!!! Ei tartte olla nero tajutakseen tota! Olin tosi yllättynyt,kun monet sanoo ettei tehny tehtävää ton sanan takia...!! Ja ei, en ole itse "stadista" kotoisin!!!!!
itsekin kyllä hoksasin asiayhteydestä, mitä tarkoitettiin, mutta sanoisinko jopa että erittäin epätasa-arvoista meitä ei-helsinkiläisiä kohtaan. en viitsinyt turhaa alkaa riskeeraamaan kun aivan 100%:n varma en ollut, joten siinä karsiutu saman tien muuten aika helppo tehtävä pois...
- ???
hahhahah kirjoitti:
Mä laitoin kolmoseen:
lauantaina 13.kesäkuuta 94-v vanhus riehui vanhustentalolla.Rikkoi tv:n ja aiheutti vaaran henkilökunnalle.
Pakeni paikalta punaisella Golfilla-Todennäkösesti ollut kuljettaja auttamassa paossa.Mies on poliisille entuudestaan tuttu.Ollut aikaisemminkin etsintäkuulutettuna.Tekijän nimi.Tuntomerkit.Miehellä lääkitys,vakava masennus,tarvitsee lääkitystä päivittäin.Yhteydenotot Vaasan poliisiin p. 02-123456(heitin ihan puhelinnumeron peliin) hahahahRepesin tälle. Minä keksin kanssa oman puhelinnumeron :D . 050-1122334. JES.
- ???
muka helppo kirjoitti:
toi tekstitaidon koe??
Ärsyttää vaan, ku preli meni niin hyvin ja sitte on tällanen ihme yo-koe.. :("Nyt oli kyllä mun mielestä paljo vaativampi ja jotenki tuntu ettei pystyny vastauksissa näyttää sitä kaikkea mitä on äidinkielen tunneilla oppinu."
Toivottavasti et tosissasi ole kuvitellut, että nämä yo-kokeet jotenkin mittaa sitä, mitä olet tunneilla oppinut. Tää on ihan naurettavaa touhua, ton kuuden tunnin aikana mitataan niin kärpäsen paskan kokosta osa-aluetta sun osaamisistas, ettei edes tosikaan. Se, että oletko sä hyvä oppilas äidinkielessä, ei ole juurikaan verrannollinen yotuloksiis. - nimm
hahhahah kirjoitti:
Mä laitoin kolmoseen:
Pakeni paikalta punaisella Golfilla-Todennäkösesti ollut kuljettaja auttamassa paossa.Mies on poliisille entuudestaan tuttu.Ollut aikaisemminkin etsintäkuulutettuna.Tekijän nimi.Tuntomerkit.Miehellä lääkitys,vakava masennus,tarvitsee lääkitystä päivittäin.Yhteydenotot Vaasan poliisiin p. 02-123456(heitin ihan puhelinnumeron peliin) hahahahhämäs ku se 3 piti kirjottaa sinne paikallislehteen, eihän sillä miehellä muuta yhteyttä paikkakuntaan, kuin että oli sieltä kotoa ja pakeni sinne... Mut pakko siihen oli vähän muutakin selittää kun esim. tulevista hautajaisista. En tiä eniten mua huolestuttaa 2 ymmärsin tehtävän vissiin väärin ja analysoin kertojan tyyliä kertoa ja mistä näkökulmista... voi voi
- nyt kyllä
nimm kirjoitti:
hämäs ku se 3 piti kirjottaa sinne paikallislehteen, eihän sillä miehellä muuta yhteyttä paikkakuntaan, kuin että oli sieltä kotoa ja pakeni sinne... Mut pakko siihen oli vähän muutakin selittää kun esim. tulevista hautajaisista. En tiä eniten mua huolestuttaa 2 ymmärsin tehtävän vissiin väärin ja analysoin kertojan tyyliä kertoa ja mistä näkökulmista... voi voi
olet ehkä kiirehtinyt asioiden edelle. ei kai siinä mistään hautajaisista pitäny juttua tehä, vaan siitä lauantai-illan tapahtumasta = tulipalo, pako, yleinen kaaos
- ellipilli
Niinpäniin! kirjoitti:
Oon aivan samaa mieltä tän trelaisen kans, että se slangisana oli epäreilu veto YTL:ltä. Tein itse siitä vitosesta, ja aattelin et ne mitkälie stidit tarkottais jotain "ehdotuksia"!!Onneksi en kuitenkaan millään lailla viitannu tähän sanan merkitykseen, vaan selitin ympäripyöreästi jotain muuta.
NO OLISKO KIVA TEILLE MUILLE, JOS NYT VEDETÄÄN HATUSTA JOKU ETELÄ-POHJALAINEN SANA, ESIM. RASAT?!!NIINPÄ NIIN, OSAISITTEKO ARVATA IHAN HATUSTA SEN TARKOITUKSEN??Näitä Oulun murteen sanoja! ette voi olla niin tyhmiä ettette osaa päätellä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Pelokas opiskelija
Kuinka paljon lähtee pisteeistä, jos unohtaa laittaa tehtävän numeron.
- sensori
jos ei oo numeroa niin se on 0 pistettä, valitettavaa mutta totta
katso ytl:n sivuilta arvosteluohjeet - määhh
sensori kirjoitti:
jos ei oo numeroa niin se on 0 pistettä, valitettavaa mutta totta
katso ytl:n sivuilta arvosteluohjeetYlläoleva viesti on kaikkea muuta kuin totta. Mitä sontaa teille siel koulus oikeen syötetään..
- uuten
aika persiistä noi aineistot mun mielest. Tein 2,3 ja 4, n.8 sivuu tuli yhteensä, mut miks vituras sen romaanikatkelman piti olla melkei neljä A4:a? Ihan tajuttoman pitkä! Tuli uutispätkästäki tosi mahtava :) Onneks on ny ohi, ni pääsee mettästämähän sitä 50 pisteitä esseekokeest (yeah right).Mitä muute saitte prelesit?
- muuten eikä "uuten"
sdd
- jäädyin totaalisesti
Minä jäädyin totaalisesti, kun näin nuo tehtävät. Yritin laittaa jotain kolmoseen, mutta ei tullut mitään mieleen. Nolla pistettä varmaan kaikista. Itku tulee. Minusta ei koskaan tule ylioppilasta.
- ainut!
Mulla meni äskeinen koe aivan penkin alle! En ymmärrä, miten onnistuin olemaan niin surkea! Ei vaan tullu mitään mieleen...ei mistään tekstistä...
- jäädyin totaalisesti myös
mulla kans meni aivan överiksi. Ei auta muu kuin yrittää vielä esseessä ja jos jää alle aan pisterajan, niin sitten vielä syksyllä yks mahdollisuus koettaa.
- abina
oliko uutisessa toimittaja nimellä merkitysta ja päivämäärällä? pistevähennyksiä tai jotain jos ko. asiat puuttuvat???
- SDGSDGDSGSDG
VANHA KOE TAKAS
- Taisi mennä hyvin
Siinä ykkösessä muuten: muistittehan päätellä paon syitä vain tekstin ALUN mukaan, kuten pyydettiin. Siellä lopussahan oli niitä helposti tarjoiltuja syitä paolle, mutta tuskinpa tulee pisteitä, jos sieltä syitä poimi (silloinhan toimii suoraan tehtävän annon vastaisesti, eli 0p.).
Ja HYVÄN uutisen kirjoittamiseen annettiin toisaalla tehtävänannossa harvinaisen selkeä vihje: uutinen on asiallinen, tasapuolinen ja mahdollisimman objektiivinen. Kyllä kai niissä erilaisissa "Kylän Sanomissa" on kaiken maailman hupaisia uutisia, jotka vedetään yli (kun toimittajana on joku lehden omistajan kouluttamaton kummipoika), mutta kaipa tekstitaidon kokeessa pitää kirjoittaa se uutinen mahdollisimman HYVIN. Siispä kirjoitin asiallisesti, faktapohjalta, mahdollisimman objektiivisesti ja asiaa arvottamatta. Ainakin äikänope antoi hyvää palautetta tuossa vartin yli kolme :)
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen! - hanne
Taisi mennä hyvin kirjoitti:
Siinä ykkösessä muuten: muistittehan päätellä paon syitä vain tekstin ALUN mukaan, kuten pyydettiin. Siellä lopussahan oli niitä helposti tarjoiltuja syitä paolle, mutta tuskinpa tulee pisteitä, jos sieltä syitä poimi (silloinhan toimii suoraan tehtävän annon vastaisesti, eli 0p.).
Ja HYVÄN uutisen kirjoittamiseen annettiin toisaalla tehtävänannossa harvinaisen selkeä vihje: uutinen on asiallinen, tasapuolinen ja mahdollisimman objektiivinen. Kyllä kai niissä erilaisissa "Kylän Sanomissa" on kaiken maailman hupaisia uutisia, jotka vedetään yli (kun toimittajana on joku lehden omistajan kouluttamaton kummipoika), mutta kaipa tekstitaidon kokeessa pitää kirjoittaa se uutinen mahdollisimman HYVIN. Siispä kirjoitin asiallisesti, faktapohjalta, mahdollisimman objektiivisesti ja asiaa arvottamatta. Ainakin äikänope antoi hyvää palautetta tuossa vartin yli kolme :)
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!Siis siinä luki, että "romaanin" alusta ja tämä tekstihän oli nimenomaan otettu erään romaanin alusta. Eli koko teksti mikä meille annettiin oli sitä alkua. Meinasin kyllä mennä itsekin ensin tuohon lankaan.
- ei...
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!Mä ymmärsin ykkösessä, et se "romaanin alku katkelma" olis vain viitannut siihen et se teksti oli otettu romaanin alusta... Mä kirjoitin miten siitä koko tekstistä pystyi päättelemään miksi se äijä lähti...miten se kysymys meni?
- nyt vaan
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!eikö siinä ykköstehtävässä sanottu, että päättele paon syitä ROMAANIN alun mukaan - eli koko aineisto olisi käytössä, sehän oli vaan romaanin alku!? ei sillä että edes koko tehtävään olisin vastannut.
oli tosiaan paljon helpompi kuin prelit, enemmän asiapohjaisia aiheita. itsellä tossa uutisessa vähä kielenkannat löysty ehkä liikaakin, kyllä siitä ihan asiallinen tuli mutta lisäilin sinne omia haastatteluja ja kommentteja...=) mitä nyt tästä näitä viestejä luin niin aika moni muuki on "onneksi" näköjään laittanut. varmaan uutisessa etenkin alun pitää olla hyvin sujuvaa ja nasevaa tekstiä, siihen kiinnitin huomiota ihan kunnolla. ei kai tähän olis mitään toimittajan nimeä tai päivämäärää pitäny laittaa? ne nimittäin jäi kyllä uupumaan =/ - yo-kokelas
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!Eikös siinä tehtävänannossa puhuttu ROMAANIN alusta, eikä katkelman alusta? Itse en kyllä sieltä lopusta niitä syitä löytänytkään, joten ei sillä niin väliä. :)
Kuka muuten määrittelee mikä on alku (jos siis katkelman alusta olikin kyse)? Lasketaanko katkelman sanat ja jaeataan kahdella? ;) - kata--
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!Ykköstehtävässä piti päätellä paon syitä ROMAANIN ALUN perusteella, eikä tekstinäytteen alun perusteella niin kuin näköään luulet. Se koko nelisivuinen teksti oli romaanin alku! Ja koko aineistoa piti käyttää hyväksi, eikä romaanin alun alkua. Tulikohan itsellesi nolla pistettä. Ei varmaan kannata täällä toisia neuvoa kun ei itsekään tiedä.
- ................
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!Niinpäniin..osasitkohan itse tosiaan lukea sitä tehtävänantoa. Ykkösessä pyydettiin nimenomaan tarkastelemaan romaanin alun mukaan, ei tekstikatkelman alun..
Heh, neuvoja haksahti itse lankaan.. - määhhhh
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!Ensimmäinen kappaleesi. Oletko tyhmä vai tyhmä? Romaani ei ollut tuo neljä sivua, vaan se oli se romaanin alku. Joten koko tekstiä kuului tulkita...
- largeeeeee
Kyllä tämä tekstitaidon koe näyttäisi todellakin mittaavan mm. päättelykykyä ja sitä osaako oikeasti lukea sisältöä - sekä tehtävän annon että aineistotekstin sisältöä. Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti. Tämä osio on todella hyvä ja tarpeellinen lisä äikän YO-koeeseen!ikävä masentaa, mutta ei tainnu ihan sitä laudaturia tulla. voivoi, otan osaa :D ootko monesti lukenu neljän sivun romaania??? vois jestas. "Kyllähän sitä aina on luullut, että kaikki lukiolaiset osaavat lukea, mutta osaavatko sittenkään - oikeasti." nasahtaa niin omaan nilkkaan. ei kannata esittää mitään äidinkielen tohtoria.
- koko pastilli
Meni ihan vituralleen. Luultavasti luvassa on jotain 1-3 pistettä. En osaa suhtautua vakavasti. Oikeastaan huvittaa tuollainen koetyyppi. Mitähän YTL seuraavaksi keksii, hahahahah?
- yo-kokelas
Ei ollut mielestäni niin vaikea kuin preli. En ole koskaan ollut kovin hyvä äidinkielessä, ja huonosti menneen prelin (sain 1 1 1 pistettä) jälkeen vähän jännitti.
Vastasin tehtäviin 1, 2 ja 3. Ensimmäinen tehtävä oli mielestäni ehdottomasti helpoin. Syiksi löysin masennuksen, lähestyvän kuoleman ja nuoruuden kaipuun. Arvioisin saavani 4 pistettä.
Seuraavaksi kirjoitin sen uutisen. Olen samaa mieltä siitä, että vaadittu sanamäärä oli liian suuri. Käsittääkseni tt-vastaukseen ei saa keksiä mitään omaa (tyyliin hoitajien haastattelut), mitä yritinkin välttää. Sanamäärääksi jäi 182. Vieraiden kielten kokeissahan 10% ylitys tai alitus sallitaan, mutta tiedä sitten tästä. YTL:n väki on kuitenkin niin -piip-, että rokottavat tuosta johtuen yhden pisteen. Muuten uutisesta tuntui tulevan ihan hyvän oloinen. Ehkä 3 pistettä.
Kahden vastauksen jälkeen aikaa oli jäljellä noin tunti, joten iski pieni paniikki. Kaikki jäljellä olevat aiheet tuntuivat vaikeilta, joten hutaisin äkkiä "analyysin" romaanikatkelman kertojasta, koska olin kahta edellistä tehtävää varten tuota tekstiä jo jauhanut. Jos aikaa olisi ollut enemmän olisin luultavasti vastannut tehtävään 4 tai 5, mutta ajanpuutteen vuoksi en ruvennut purkamaan uutistekstejä. Kertoja-analyysistä tuli melko surkea, noin yhden sivun mittainen kolmen kappaleen sekasotku. Ehkä siitä kuitenkin yksi piste tulee.- itku =(
voi paska jos ei mitään omia muka saanu keksiä. eikö nyt tuollanen pitäis laittaa tehtävänantoon??! se tuntu niin vapaamuotoselta, kun siinä oli vaan jtn että kirjoita pätkän pohjalta uutinen. nuo tollaset stnan kikkailut kyllä alkaa rasittaa jos nyt pisteitä lähtee paljolti...
- ASKFAKKFAKAS
YTL AIKA KUSIPÄINEN VETO LAITTAA TUO TEHTÄVÄ 3
- 2.kysymys
niin siis miten vastasitte 2. kysymykseen? Tarkoittiko kysymys sitä, että millainen kertojatyyppi katkelmassa oli(objektiivinen hänkertoja jne) vai millainen kertoja oli ihmisenä?
- yo-kokelas
Miten niin? Minusta se oli oikein mukava yllätys. Vähän erilainen kuin muut tehtävät.
- Razzu
2.kysymys kirjoitti:
niin siis miten vastasitte 2. kysymykseen? Tarkoittiko kysymys sitä, että millainen kertojatyyppi katkelmassa oli(objektiivinen hänkertoja jne) vai millainen kertoja oli ihmisenä?
En vastannut juuri tuon takia. Ei viitsinyt ottaa riskiä.
- yo-kokelas
2.kysymys kirjoitti:
Eikös se ollut minäkertoja??
- ainakin
yo-kokelas kirjoitti:
Miten niin? Minusta se oli oikein mukava yllätys. Vähän erilainen kuin muut tehtävät.
on ihan mahotonta vaatia lukiolaista kirjottaan uutista, ku ei oo siitä kokemusta. ei oikeet toimittajatkaan osaa kirjottaa kunnon uutisia ennen ku kymminien ja satojen harjoituskertojen (eli uutisten kirjoittamisen) jälkeen. ihan kohtuuton vaatimus. paitsi tietenki jos niille kelpaa sellanen "epävirallisempi"/ei niin muodollinen (miten sen nyt selittäs.. ettei oo ammattimainen) uutinen, niin kai jokainen sitte osaa kirjottaa sellasen jutun, et "sitä tapahtu siellä ja siitä seuraa sitä ja asia on nyt näin".. Siis saapa nähä miten tiukkana YTL on.
Muutenki oli mun mielestä ihan perseestä tuo koe. Helsinki-keskeinen ja jotenki vaan ei ollu onnistuneita ne tehtävät.. Mut tää on vaan mun mielipide. - osittain
yo-kokelas kirjoitti:
Eikös se ollut minäkertoja??
siis se alkuhan oli täysin objektiivista kerrontaa, mutta se muuttu siinä puolessa välissä. itsekkin olin jo saanu vastauksen melkein valmiiksi kun aloin miettimään, että pitiköhän tässä sittenkin analysoida sitä henkilöä, niinkuin esim. preleissä. toisaalta preleissä se kysymys oli eri lailla muitoiltu: "mitä kertojasta saadaan tietää?" vähän tollaset tulkinnanvaraisuudet kyllä syö etenkin näin jälkikäteen... x(
- miettiin
osittain kirjoitti:
siis se alkuhan oli täysin objektiivista kerrontaa, mutta se muuttu siinä puolessa välissä. itsekkin olin jo saanu vastauksen melkein valmiiksi kun aloin miettimään, että pitiköhän tässä sittenkin analysoida sitä henkilöä, niinkuin esim. preleissä. toisaalta preleissä se kysymys oli eri lailla muitoiltu: "mitä kertojasta saadaan tietää?" vähän tollaset tulkinnanvaraisuudet kyllä syö etenkin näin jälkikäteen... x(
vastasko sitä yhessäkään tehtävässä (YTL:n mukaan) oikeen siihen tehtävänantoon.. ku tosiaan monet tehtävistä voi ymmärtää monella eri tavalla. nyt iskee paniikki ku näitä lukee, et voi hitto, tuleeko sieltä nolla pistettä. toisaalta voi sit tulla viiski pistettä, ei voi todellakaan tietää.
tää syö kyllä miestä - ja naista. - ziisus
miettiin kirjoitti:
vastasko sitä yhessäkään tehtävässä (YTL:n mukaan) oikeen siihen tehtävänantoon.. ku tosiaan monet tehtävistä voi ymmärtää monella eri tavalla. nyt iskee paniikki ku näitä lukee, et voi hitto, tuleeko sieltä nolla pistettä. toisaalta voi sit tulla viiski pistettä, ei voi todellakaan tietää.
tää syö kyllä miestä - ja naista.ok.. mulla tais mennä ainakin kaksi tehtävää ihan penkin alle....Mä analysoin minkälainen se kertoja oli Henkilönä, niinkuin luonteeltaan,saatana. Miten se kysymuys meni sanalleen?
- kyllä
ziisus kirjoitti:
ok.. mulla tais mennä ainakin kaksi tehtävää ihan penkin alle....Mä analysoin minkälainen se kertoja oli Henkilönä, niinkuin luonteeltaan,saatana. Miten se kysymuys meni sanalleen?
Me jäätiin kanssa miettimään samaa kokeen jälkeen. Muistaakseni se kysymys kuului näin: Analysoi, millainen romaanikatkelman plaa plaa kertoja on .. tms.. Eli mäkin lähdin analysoimaan millainen kertoja oli ihmisenä..yms.. toki mainitsin alussa esim. kaikkitietävästä kertojasta ja kerronnan muuttumisesta mutta pääasiassa analysoin itse henkilöä. Osa kavereista oli sitten taas analysoinut toisella tavalla, juuri missä aikamuodoissa kerronta kulkee..yms... Aika takapuolesta oli koko tehtävän anto, jos sen voi näin helposti ymmärtää väärin!!!!
- '''''''''
kyllä kirjoitti:
Me jäätiin kanssa miettimään samaa kokeen jälkeen. Muistaakseni se kysymys kuului näin: Analysoi, millainen romaanikatkelman plaa plaa kertoja on .. tms.. Eli mäkin lähdin analysoimaan millainen kertoja oli ihmisenä..yms.. toki mainitsin alussa esim. kaikkitietävästä kertojasta ja kerronnan muuttumisesta mutta pääasiassa analysoin itse henkilöä. Osa kavereista oli sitten taas analysoinut toisella tavalla, juuri missä aikamuodoissa kerronta kulkee..yms... Aika takapuolesta oli koko tehtävän anto, jos sen voi näin helposti ymmärtää väärin!!!!
Mä kanssa analysoin `millainen kertoja``,eli luonnetta.Hyväsydäminen Ottoa kohtaan.Huono itsetunto.....yms
- KERTOJAN NIMI???
''''''''' kirjoitti:
Mä kanssa analysoin `millainen kertoja``,eli luonnetta.Hyväsydäminen Ottoa kohtaan.Huono itsetunto.....yms
NIIN mikä oli kertojan nimi
- ???
2.kysymys kirjoitti:
Siinähän pyydettiin anlysoimaan kertojaa? Olettaisin näin siis, että kertojaa ihmisenä? Helvetin paljon saa mielikuvitusta käyttää, jos pelkästään tuosta kertojatyypistä kirjoittaa kaksikin sivua :D .
- siltikin
??? kirjoitti:
Siinähän pyydettiin anlysoimaan kertojaa? Olettaisin näin siis, että kertojaa ihmisenä? Helvetin paljon saa mielikuvitusta käyttää, jos pelkästään tuosta kertojatyypistä kirjoittaa kaksikin sivua :D .
no kyllä sitä on näissä tekstitaidon tehtävissä pienemmästäki nyherretty niitä 1½-2 sivun vastauksia. sen perusteella ei voi päätellä vielä mitään. ja jos otti esimerkiksi katkelmia tosta tekstistä esimerkeiksi ja havainnollisti hyvin niin aika helpostikin tulee pari sivua.
- ei ihmisenä
??? kirjoitti:
Kysymyksessä pyydettiin kertomaan MILLAINEN kertoja tekstissä on. Tarkoittaen siis onko minä -vai kaikkitietävä kertoja ja miten se ilmenee. Eikö se kuulosta ihan loogiselta että olisi näin? Eiköhän siinä olisi lukenut että millainen ihminen tekstin kertoja on jos se olisi haluttu tietää. Ja eiköhän tuossa ykköstehtävässä ollut tarpeeksi ihmisen analysointia, miksi ne olisi toisen samanlaisen tehtävän laittaneet?
- Razzu
Pitiköhän kolmoseen keksiä lehden nimi, toimittajan nimi jne.?
- vineeeeee
Kannattaa lukea ne tehtävänannot 50 kertaa vähintään. Siinähän ilmoitettiin se lehden nimi mihin se menee :)
- ...
vineeeeee kirjoitti:
Kannattaa lukea ne tehtävänannot 50 kertaa vähintään. Siinähän ilmoitettiin se lehden nimi mihin se menee :)
Oliks toi vitsi? En itse huomannut mitään lehden nimeä.
- OHI ON
... kirjoitti:
kyllä siin luki että se menee sen jonku S:llä alkavan paikan lehteen.
- hesarin sivuilta
... kirjoitti:
Hesarin sivuilla hs.fi on kysymykset. Se meni johonki siklaxin paikallislehteen muistaakseni
- tonttu
hesarin sivuilta kirjoitti:
Hesarin sivuilla hs.fi on kysymykset. Se meni johonki siklaxin paikallislehteen muistaakseni
Kolmostehtävässä sanottiin:
"Kirjoita romaanin alussa kuvatusta tapahtumasta uutinen Siklaxin paikallislehteen. Uutisen tulee olla määrämittainen, 200-250 sanaa. (Merkitse sanamäärä uutistekstisi perään."
Ettekö saaneet tehtävävihkoa mukaan? - mutta siis
eihän siinä tehtävässä puhuttu mistään lehden nimen esittämisestä tai toimittajasta. itse vaan laitoin otsikoksi sen, mitä ko. uutisella olisi otsikkona, toimittajan nimeä en laittanu ja siitä voi vaan toivoa että ei ois tarvinnutkaan.
- Damm Assit
Ei sen lehden nimi ollu mikään Saklaxin paikallislehti, eli EI OLLUT NIMEÄ MAINITTU.
Miten kukaan ei voi tietään mikä stidit?!
Itse tiedän vaikka olenkin Etelä-Pohjanmaalta. - Razzu
Entäs jos ei keksiny niit toimittajan nimee ja aikaa...
- aatteli
Damm Assit kirjoitti:
Ei sen lehden nimi ollu mikään Saklaxin paikallislehti, eli EI OLLUT NIMEÄ MAINITTU.
Itse tiedän vaikka olenkin Etelä-Pohjanmaalta.tulitikkuja ruottiks ja tuurilla arvelin että niistä kysymys. siis stideistä.
- voi vaatia
Damm Assit kirjoitti:
Itse tiedän vaikka olenkin Etelä-Pohjanmaalta.jokaiselta suomalaiselta, että tietää kaikki stadin slangin sanat, tai edes ne "helpoimmat".. jumankauta. jos piti jotain murretta olla, niin miks just stadin? jos ois ollu jotain muuta, ois toiset tienny ja stadilaiset ei.. kyllä itekin päättelin et ne tarkottaa tulitikkuja, mut koska en voinu olla varma, en uskaltanu vastata siihen kysymykseen ollenkaan. oli aika paha moka YTL:ltä!!!
- tonttu
mutta siis kirjoitti:
eihän siinä tehtävässä puhuttu mistään lehden nimen esittämisestä tai toimittajasta. itse vaan laitoin otsikoksi sen, mitä ko. uutisella olisi otsikkona, toimittajan nimeä en laittanu ja siitä voi vaan toivoa että ei ois tarvinnutkaan.
En minäkään laittanut lehdelle nimeä tai toimittajan nimeä, koska
1)tehtävänannossa ei niin käsketty
2)Ylioppilastekstejä 2006 -kirjassa oli esimerkkivastauksina kirjoitettu uutisia Mende Nazer -nimisen (entinen orja) vierailusta kotipaikkakunnalle. Niiden perään oli kirjoitettu palautetta vastauksista ja ei mainittu sanallakaan, että olisi tarvinnut keksiä lehdelle saati sitten toimittajalle nimi.
Jos Ylioppilastekstejä 2006 -kirja ei pidä paikkaansa, niin ei sitten mikään. - kovasti
tonttu kirjoitti:
En minäkään laittanut lehdelle nimeä tai toimittajan nimeä, koska
1)tehtävänannossa ei niin käsketty
2)Ylioppilastekstejä 2006 -kirjassa oli esimerkkivastauksina kirjoitettu uutisia Mende Nazer -nimisen (entinen orja) vierailusta kotipaikkakunnalle. Niiden perään oli kirjoitettu palautetta vastauksista ja ei mainittu sanallakaan, että olisi tarvinnut keksiä lehdelle saati sitten toimittajalle nimi.
Jos Ylioppilastekstejä 2006 -kirja ei pidä paikkaansa, niin ei sitten mikään.taisitpa melkein pelastaa päivän!! =)
pakko sanoa että tyhmää arvailua.
- edellisen kirjoittaja - ???
tonttu kirjoitti:
Kolmostehtävässä sanottiin:
"Kirjoita romaanin alussa kuvatusta tapahtumasta uutinen Siklaxin paikallislehteen. Uutisen tulee olla määrämittainen, 200-250 sanaa. (Merkitse sanamäärä uutistekstisi perään."
Ettekö saaneet tehtävävihkoa mukaan?Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että tuleeko mouhijärviläisille sitten Mouhijärven paikallislehti? Tai loimaalaisille Loimaan paikallislehti? Eiköhän tässä ollut tarkoituksena tuoda tuolla "Siklaxin paikallislehdellä" ilmi vain se, ettei kyseessä ole esim. aikakauslehti tai vaikka... sarjakuva.
- sitä voisi
??? kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että tuleeko mouhijärviläisille sitten Mouhijärven paikallislehti? Tai loimaalaisille Loimaan paikallislehti? Eiköhän tässä ollut tarkoituksena tuoda tuolla "Siklaxin paikallislehdellä" ilmi vain se, ettei kyseessä ole esim. aikakauslehti tai vaikka... sarjakuva.
luulla, mutta YTL:n ajatuksista ei ikinä tiedä. itse olen HYVIN varmasti sitä mieltä, että ei se ainakaan sen lehden nimi ollut.
toiseksi, siihen tehtävään EI VAADITA mitään lehden/toimittajan nimiä tai päivämääriä. näin on sen keltaisen 'ylioppilastekstejä' kirjan mukaan. - nimm
??? kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että tuleeko mouhijärviläisille sitten Mouhijärven paikallislehti? Tai loimaalaisille Loimaan paikallislehti? Eiköhän tässä ollut tarkoituksena tuoda tuolla "Siklaxin paikallislehdellä" ilmi vain se, ettei kyseessä ole esim. aikakauslehti tai vaikka... sarjakuva.
Siklax on täysin keksitty paikallislehti... kui pal mahtaa mennä pisteit jos ei laittanu sanamäärää
- nimm
nimm kirjoitti:
Siklax on täysin keksitty paikallislehti... kui pal mahtaa mennä pisteit jos ei laittanu sanamäärää
paikkakunta. Äikän open kans pohdittiin et jos laittoi koska uutinen olis ilmestyny et jos laitto seuraavan pvm eli se olis sunnuntai, et oisko pitäny tajuta ettei paikallislehti ilmesty kuin arkipäivisin... vittu et oli kaamee koe
- löytyy totuus
nimm kirjoitti:
paikkakunta. Äikän open kans pohdittiin et jos laittoi koska uutinen olis ilmestyny et jos laitto seuraavan pvm eli se olis sunnuntai, et oisko pitäny tajuta ettei paikallislehti ilmesty kuin arkipäivisin... vittu et oli kaamee koe
eli siis ei siihen pitäis tarvita koko päivämäärää eikä mitään nimiä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000025&posting=22000000023565613
- asdada
nimm kirjoitti:
"Colorado Avenue aloittaa Sundin Pohjanmaalaistrilogian. Teossarjan tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen Siklaxin kuntaan Etelä-Pohjanmaalla."
niih..
- ruhvuli
Itse tein 2,4 ja 5 tehtävät. Koe oli mielestäni ihan kohtalainen ja kaipa noista jotain pisteitä heruu=)
Osaako kukaan sanoa oliko paha virhe jos tossa 5. tehtävässä sano sitä Sami Soinisen kirjotusta artikkeliksi? Täällä jotkut näyttää laittaneen sen reportaasiksi, mutta eihän mulle tommosta edes tullu mieleen... Oliko paha moka?- asddsa
Ite kyllä kutsuin sitä tekstissäni "uutisartikkeliksi" :)
- yo-kokelas
No siinä mielessä paha moka, että siinä tehtävävihkossa sanottiin (muistaakseni sisällysluettelossa, joka oli ensimmäisellä sivulla), että Sami Soinisen kirjoitus on "uutisreportaasi". Kannattaa lukea t-o-d-e-l-l-a tarkasti. :)
- ruhvuli
asddsa kirjoitti:
Ite kyllä kutsuin sitä tekstissäni "uutisartikkeliksi" :)
Hjyvä juttu=) Ei kai se sit ihan metsään menny...
- ruhvuli
yo-kokelas kirjoitti:
No siinä mielessä paha moka, että siinä tehtävävihkossa sanottiin (muistaakseni sisällysluettelossa, joka oli ensimmäisellä sivulla), että Sami Soinisen kirjoitus on "uutisreportaasi". Kannattaa lukea t-o-d-e-l-l-a tarkasti. :)
No niinpä näkyy olevan... :/ Miten mä olen voinu missata sen?? Katoin ne niin tarkkaan ja moneen kertaankin vielä :( Nooo..
- nojoooot
yo-kokelas kirjoitti:
eikös uutisartikkeli ja uutisreportaasi ole sama asia ;)
- en usko
että sillä nii kauheesti väliä on. itse kyl sanoin uutisreportaasiksi ku se termi siinä etusivulla oli annettu :)
- haiaaah
vastasin 1, 2 ja 4. nelonen ja ykkönen meni varmaan hyvin. tossa kakkosessa keskityin kertojaan henkilönä mutta näyttää siltä että aika moni täällä on kertonut siitä nimenomaan kertojana tai jotain. mä laitoin esim. että se on oton tyttärenpoika, sen suhteista äitiin ja ottoon, sen et se on asunu vaasassa ilmeisen kauan ku tietää kaupungin tavat ja että on ollu varmaa kiltti nuori ku puhu nuorisosta sellaseen sävyyn ja niin edelleen jne. eli pekkänä ihmisenä siitä menin kertomaan :( toivottavsti sais ees jotain pisteitä...
- sanoa lähes
millasta uutisjuttua tahansa mun muistaakseni. itse en kyllä edes vilkassu sitä tekstiä kun en vastannu vitoseen. p.s. stadilaisena olen sitä mieltä että pilapiirroksessa slangisana stidit oli epäreilu. en olisi halunnut alkaa arvuuttelemaan jotain maalaissanaa. itselleni ei tullut tuo mieleenkään kun stidit on niin tuttu sana täällä. todella tyhmää...
- kuin edellinen
Oon Uudeltamaalta, vaikkakin maalta, enkä tajunnu kokeessa, et stidi-sanassa on jotain outoo... Jälkeenpäin, kun oon lukenu muitten mielipiteitä, niin tajunnu, et TOSI huono ja epäreilu veto YTL:ltä...:(
Ite vastasin tehtäviin 1, 3 ja 4. Ei mitään huippua, mut tuntu menneen paremmin kuin preli...
- fdsg
http://www.turunsanomat.fi/kulttuuri/?ts=1,3:1005:0:0,4:5:0:1:1998-09-22,104:5:17090,1:0:0:0:0:0:
- kuopiosta
1., 2. ja 3. vastasin.
5. tehvävä oli kehnosti laadittu, kun siinä puhuttiin niistä stideistä tai mitkä lie olivatkaan, enkä tietenkään tiettyt mitä tarkoittivat ja muiden kommenteista päätellen en ollut ainoa. Saisivat lisätä ytl:ssä jonnekin huomautuksen, että kokeessa onnistuminen edellyttää pääkaupunkiseudulla asumista!!
3. tehtävä oli mielestäni myös tulkinnan varainen, että täytyikö sen uutisen olla täydellisesti rakennettu sen romaanin katkelman pohjalta.
Ei auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta :D- mitä tulee..
1, 2 ja 3.
Vastasin mm.
1.
- Halusi nähdä kotiseutunsa
- Tiesi kuoleman lähestyvän ja halusi tehdä vielä jotain merkityksellistä ja muistettavaa
- Oli elänyt villisti (etsintäkuulutus, Amerikka, lentäjä) ja lentäjänpuku symboloi menneitä tekoja ja nuoruutta..
- Television rikkominen oli kuin vastalause porvarillisuudelle, nauru ja kahvipöydän kaataminen viimeiset ivalliset iskut Porvarikodille..
2.
Kerroin kertojasta ihmisenä..
- Oli hermostunut, sydän hakkasi ja mielessä oli isän ja isoisän vienyt sydäninfarkti
- Hermostuneisuus viittaa siihen, ettei ollut osalistunut ennen samantyyppiseen toimintaan
- Hermostuneisuudesta huolimatta teki tarkkoja havaintoja ympäristöstä ja tunsi Vaasan ja kaupungin tapoja..
- Autolla ajaminen ja sen vuokraaminen kertovat hänen olevan yli 18v.
- Sanoi olevansa valheellinen totuudentorvi (yms.) , joka viittaa hieman siihen, että sepittääkö hän vain tarinaa, vai kertooko totta? Kyseenalaistaa siis kaiken luotettavuuden...
3.
- Keräsin tekstistä faktat: päivämäärä, miespuolinen henkilö, ikä, vanhainkodin nimi, Vaasa...
- Aluksi tiivis kertomus tapahtumista, sitten yksityiskohtia
- Heitin mukaan omaa läppää, kuten haastatteluja.. Mutta tietysti tekstiin pohjautuen
- Kirjotin jonku 205-215 sanaa.
Tuntu helpommalta ku preli, mut en oo enää niinkään varma, et kui hyvi meni. Enkä vääntäny nuita tekstejä ku 3h 20min...
Saapi nähdä kuinka meni.. :S - vabina
mitä tulee.. kirjoitti:
1, 2 ja 3.
Vastasin mm.
1.
- Halusi nähdä kotiseutunsa
- Tiesi kuoleman lähestyvän ja halusi tehdä vielä jotain merkityksellistä ja muistettavaa
- Oli elänyt villisti (etsintäkuulutus, Amerikka, lentäjä) ja lentäjänpuku symboloi menneitä tekoja ja nuoruutta..
- Television rikkominen oli kuin vastalause porvarillisuudelle, nauru ja kahvipöydän kaataminen viimeiset ivalliset iskut Porvarikodille..
2.
Kerroin kertojasta ihmisenä..
- Oli hermostunut, sydän hakkasi ja mielessä oli isän ja isoisän vienyt sydäninfarkti
- Hermostuneisuus viittaa siihen, ettei ollut osalistunut ennen samantyyppiseen toimintaan
- Hermostuneisuudesta huolimatta teki tarkkoja havaintoja ympäristöstä ja tunsi Vaasan ja kaupungin tapoja..
- Autolla ajaminen ja sen vuokraaminen kertovat hänen olevan yli 18v.
- Sanoi olevansa valheellinen totuudentorvi (yms.) , joka viittaa hieman siihen, että sepittääkö hän vain tarinaa, vai kertooko totta? Kyseenalaistaa siis kaiken luotettavuuden...
3.
- Keräsin tekstistä faktat: päivämäärä, miespuolinen henkilö, ikä, vanhainkodin nimi, Vaasa...
- Aluksi tiivis kertomus tapahtumista, sitten yksityiskohtia
- Heitin mukaan omaa läppää, kuten haastatteluja.. Mutta tietysti tekstiin pohjautuen
- Kirjotin jonku 205-215 sanaa.
Tuntu helpommalta ku preli, mut en oo enää niinkään varma, et kui hyvi meni. Enkä vääntäny nuita tekstejä ku 3h 20min...
Saapi nähdä kuinka meni.. :S- Oli elänyt villisti (etsintäkuulutus, Amerikka, lentäjä) ja lentäjänpuku symboloi menneitä tekoja ja nuoruutta..
mä kirjotin just päin vastoin, että se on eläny rauhallista ja konservatiivista elämää, ja nyt se vihdoin haluaa repäistä kunnolla ja haistattaa paskat porvarillisuudelle. no sinne meni nekin pisteet... - ihan ihme
tein tehtävät 1,3,4. vitosen oisin tehny mutta enpä viittiny niitä stiduja arvailla koska ois ollu kumminki tosi tärkee tulkinnan kannalta. stadissa olen kyl asunut mut kaippa liian vähä aikaa ja liian paljo tupakoimattomien seurassa mut lienee omaa tyhmyyttä et en osannu tai viittiny tulkita.
Ykkösessä mokasin..luulin tosiaan että siinä tosiaan tarkotettiin sen pätkän alkua. koska siin niin monia suoria selityksiä sen paolle annettiin ja tais iskee jo turnausväsymys loppuvaiheessa.
Muut meni musta hyvin vaikka kiire tuli niissäki..Olin tosin kyllä korottamassa, että onneks lakki on jo kourassa. Ottaa silti vähän aivoon jo muidenki puolesta. Vähän tarkemmin ois tehtävät tarvinnu suunnitella kerran se uus tyyli kokeessa on. No..kai se sit näkyy pisterajoissa. - perseestä
ihan ihme kirjoitti:
tein tehtävät 1,3,4. vitosen oisin tehny mutta enpä viittiny niitä stiduja arvailla koska ois ollu kumminki tosi tärkee tulkinnan kannalta. stadissa olen kyl asunut mut kaippa liian vähä aikaa ja liian paljo tupakoimattomien seurassa mut lienee omaa tyhmyyttä et en osannu tai viittiny tulkita.
Ykkösessä mokasin..luulin tosiaan että siinä tosiaan tarkotettiin sen pätkän alkua. koska siin niin monia suoria selityksiä sen paolle annettiin ja tais iskee jo turnausväsymys loppuvaiheessa.
Muut meni musta hyvin vaikka kiire tuli niissäki..Olin tosin kyllä korottamassa, että onneks lakki on jo kourassa. Ottaa silti vähän aivoon jo muidenki puolesta. Vähän tarkemmin ois tehtävät tarvinnu suunnitella kerran se uus tyyli kokeessa on. No..kai se sit näkyy pisterajoissa.oli koko äikän koe kuten odotella saattoi...
- pettynyt ja turhautunut
perseestä kirjoitti:
oli koko äikän koe kuten odotella saattoi...
eipä koe kauheesti oppimäärää testannu ja tehtävät oli epämääräsiä..mitä vastailitte vitoseen?
- --------------------------
Entä jos siinä uutisessa ei laittanut sanamäärää loppuun?? Ja se jäi muutenkin vähän liian lyhyeksi... ehkä jotain 150 sanaa... ? Ja entä jos laitto päivämääräksi sen päivämäärän mikä oli siellä romaanissa!!? Oliko tää aivan typerä veto?? vuosikin tais olla 1992...!!!!! ou gaaaaad...tunnen oloni tyhmäksi=)
- Anonyymi
Mulla meni matikan koe päin vittua (7+) ja faija tulee ragee ihan huolel. Nyt on sukupuu petetty:(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi812020En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k201814- 321507
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2061406Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt331297- 251158
- 881060
- 261033
Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23837Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."
Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L19812