Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi lähteä Madeiralle ?

Miisami28

Antakaa kolmella ranskalaisella viivalla syyt, miksi noin 3-kymppisen sinkkumatkaajan kannattaisi lähteä nimenomaan Madeiralle? :D

17

4573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Duomo.

      Kun menet kaupungille iltaa viettämään kaverisi kanssa, menetkö mieluummin bailaamaan yökerhoon kunnolla vai syömään hyvään ravintolaan rauhassa? Jos vastaat jälkimmäinen, mene Madeiralle, toisessa tapauksessa jätä menemättä.

      Kärjistäen näin siis.
      Mutta vakavasti ottaen hyviä puoli on mm. mahtavat maisemat, ei "suomipoika"- huutoja, Funchalin ulkopuolella rauhallisia tunnelmallisia kyliä.

    • Saikku

      - luonto ja patikointi
      - hyvä ruoka
      - mukavat ihmiset

    • tottakai

      Olen viisi kertaa käynyt ja aina sinne palaan mielelläni.
      -Upea kaupunki
      -Ystävälliset ihmiset
      -Aivan erinlaista kun Kanarialla.
      -Upeat retket
      -Aito kulttuuri

      Mutta jos haluat miesten vihellyksiä ja muuta sähäkämpää menoa niin kannattaa sitten ehdottamasti mennä Kanariallle.
      Madeiralla on suomalaisetkin vähän viksumpia????

      • Vakikävijä

        Madeiralla ei tarvitse hävetä olla suomalainen.Hyvin harvoin näkee humaltuneita turisteja kadulla,paikkakuntalaisia kylläkin.Osaksi voi johtua hinnoista ja ettei missään huudeta sisään paukulle.Madeiralla iltaelämä loppuu kaduilla jo n.23.00,sen jälkeen siirtyy hotellien yökerhoihin,ja kaupunki hiljenee.


      • minäkin...
        Vakikävijä kirjoitti:

        Madeiralla ei tarvitse hävetä olla suomalainen.Hyvin harvoin näkee humaltuneita turisteja kadulla,paikkakuntalaisia kylläkin.Osaksi voi johtua hinnoista ja ettei missään huudeta sisään paukulle.Madeiralla iltaelämä loppuu kaduilla jo n.23.00,sen jälkeen siirtyy hotellien yökerhoihin,ja kaupunki hiljenee.

        Madeiralle tekisi mieli kun muut paikat nähtynä. Kait Madeiralla nyt bailupaikkojakin kuitenkin löytyy???


      • ketä tarkoitat

        Keitä tarkoitat niillä "viksuilla", tuskin kuitenkaan itseäsi, koska edes äidinkieli ei tahdo sujua. Sekä Madeiralla että Kanarian eri saarilla ja kohteissa käyneenä tiedän tasan tarkkaan, sen suomalaisjengin, joka näitä paikkoja kiertää. Madeiran matkaaja ei ole sen kummempi kuin kukaan muukaan. Ja mikä tekee Kanarian saarille matkustavasta jotenkin arvottoman?

        Funchal on hieno paikka ja saarella on useita elämyksiä. Ja huomautan vielä, että Kanaria ei ole mikään yksi paikka, vaan koostuu täysin erilaisista saarista ja siellä olevista kohteista. Kaupungit, kuten Las Palmas, Santa Cruz de la Palma, tai Puerto de la Cruz ovat itse asiassa hyvin Funchalin kaltaisia omissa mittakaavoissaan. Aitoa kaupunkielämää ja paikallista kulttuuria. Että aivan "erinlaista" ("viksun" Madeiranmatkaajan äidinkieltä) se ei todellakaan ole.

        Jos jaksat Madeiralle matkata viisi kertaa ja jatkossa lisää, onnea valitsemallesi tielle. Minulle riitti kaksi kertaa, vaikka paikasta kovasti pidinkin.


      • Vixu
        ketä tarkoitat kirjoitti:

        Keitä tarkoitat niillä "viksuilla", tuskin kuitenkaan itseäsi, koska edes äidinkieli ei tahdo sujua. Sekä Madeiralla että Kanarian eri saarilla ja kohteissa käyneenä tiedän tasan tarkkaan, sen suomalaisjengin, joka näitä paikkoja kiertää. Madeiran matkaaja ei ole sen kummempi kuin kukaan muukaan. Ja mikä tekee Kanarian saarille matkustavasta jotenkin arvottoman?

        Funchal on hieno paikka ja saarella on useita elämyksiä. Ja huomautan vielä, että Kanaria ei ole mikään yksi paikka, vaan koostuu täysin erilaisista saarista ja siellä olevista kohteista. Kaupungit, kuten Las Palmas, Santa Cruz de la Palma, tai Puerto de la Cruz ovat itse asiassa hyvin Funchalin kaltaisia omissa mittakaavoissaan. Aitoa kaupunkielämää ja paikallista kulttuuria. Että aivan "erinlaista" ("viksun" Madeiranmatkaajan äidinkieltä) se ei todellakaan ole.

        Jos jaksat Madeiralle matkata viisi kertaa ja jatkossa lisää, onnea valitsemallesi tielle. Minulle riitti kaksi kertaa, vaikka paikasta kovasti pidinkin.

        Vaikutat vähän matkustaneelta äidinkielenopettajalta jolla on varaa käydä vain äkkilähdöillä kanarialla.Jos tosiaan on kahdesti "vaan" käynyt Madeiralla,kannattaa pitää turpansa kiinni.


      • Fixus
        Vixu kirjoitti:

        Vaikutat vähän matkustaneelta äidinkielenopettajalta jolla on varaa käydä vain äkkilähdöillä kanarialla.Jos tosiaan on kahdesti "vaan" käynyt Madeiralla,kannattaa pitää turpansa kiinni.

        Tarkoittamasi tyyppi ei pitäisi esiintyä keskustelupalstoilla ollenkaan.Tuli heti mieleen Turkin palsta missä on näitä fanaatikkoja,siellä ei ole mitään vikaa,ihana maa.Käyneenä olen sitä mieltä että kanariaa ja Madeiraa ei voi millään verrata toisiin.Nämä häiriköt ja tosi juopot suuntaavat vuodesta toiseen kanarialle,tuttu paikka,tutut kaverit.Olen vuodesta -70 matkustanut vähintään kerran vuodessa,joskus kolmekin kertaa etelän maihin.Nyt ikää on jo yli 60 ja kokemusta on.Kanarialla olen käynyt kolmasti,ja ei koskaan enää.Enkä suosittele kavereillekaan.Maailmaa on nähty,ja toivotaan että terveys riittää vielä moneksi vuodeksi eteenpäin.Se siitä.Nyt ollaan Madeiran palstalla.Madeira on ollut meidän kevään kohde jo monta vuotta,samaten Azorit.Meidän ikäisille se on ihannekohde,siisteys,lämpö,hyvä ruoka ja mukavat ihmiset.Ei suomalaisia juoppoja niinkuin kanarialla.
        Om här förekommer skrivfel beror det på att mitt modersmål är svenska,så du behöver inte påpeka det.


      • täti
        Vakikävijä kirjoitti:

        Madeiralla ei tarvitse hävetä olla suomalainen.Hyvin harvoin näkee humaltuneita turisteja kadulla,paikkakuntalaisia kylläkin.Osaksi voi johtua hinnoista ja ettei missään huudeta sisään paukulle.Madeiralla iltaelämä loppuu kaduilla jo n.23.00,sen jälkeen siirtyy hotellien yökerhoihin,ja kaupunki hiljenee.

        ikärakenteesta....... - Kun ekan kerran läksin 6-vuotiaan poikani kanssa Madeiralle helmikuussa 1990, niin me olimme ainoat alle 50-vuotiaat siinä Finnairin koneessa ! Sen jälkeen olen ollut vielä 3 kertaa Madeiralla, viimeksi kai vuonna 2002 uutena vuotena kun eurot otettiin käyttöön niin siellä kuin täälläkin. - Madeira ja Funchalin kaupunki on enemmän varttuneempien matkailijoiden kohde johtuen varmaan paikan turvallisuudesta ja hiljaisuudesta.
        - Rantakaudulla hotellialueella tulee vastaan tosi ikääntyneitä ja raihnaisiakin matkailijoita, joita mieheni kutsuu Titanicin turmasta eloonjääneiksi. - Silti olemme taas uiutta matkaa suunnittelemassa !


    • Madeiralta

      Kolme parasta Madeiralta

      - saarikierroksen maisemat
      - sää ympäri vuoden (ei liian kuuma)
      - rauhallisuus

    • Syitä on paljon - tai ei en...

      Kannattaako mennä Madeiralle riippuu siitä mitä sieltä hakee. Mikään bilepaikka ja sinkkuparatiisi se ei varsinaisesti ole. Siellä käy paljon aika iäkkäitä turisteja ja sitten liikunnasta kiinnostuneita nuorempia. Levadat on mahtava paikka vaeltaa monipuolisessa ja upeassa luonnossa. Kasvillisuus on erittäin monipuolista ja upeata. Englantilaiset rikkaat on aikojen kuluessa tuoneet saarelle valtavan määrän kasveja ympäri maailmaaa ja ne on menestyneet hyvin. Jos ne kiinnostaa kannattaa mennä.
      Saarella on myös vanhaa kulttuuria. Taidetta on nähtävänä jonkin verran ja sitten hyvin Lissaboonin tyyppisiä rakennuksia ja kiinnostavaa arkkitehtuuria.
      Ilmapiiri saarella on hieman vanhanaikainen ja leppoisa.
      Maisemat on mahtavia. On vuoria ja niiden välisiä rotkoja. Merellä voi nähdä merinisäkkäit'ä eli valaita ja delfiinejä. Itse näin delfiinejä lähes Funchalin rannassa.
      Portugali on vaikea kieli mutta saarella osataan aika hyvin myös englantia. Fadomusiikkiakin on tarjolla jos kiinnostaa, vaikka se ei mikään madeiralainen juttu oikeastaan ole.
      Niin toki sinnku voi mukavaa seuraa löytää mutta yhden yön jutuissa kannattaa mennä Kanarialle tai jonnekin vastaavaan paikkaan.

      • mie123

        lauantaina lennetää ihanaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


    • Asenne ratkaisee

      -jylhät maisemat
      -kukat
      -kohtuu lyhyt lento

      • ikäneito+

        löydät lentosi täältä, poptravel.fi


    • Area Manager

      Luonnon ja puutarhojen takia kannattaa mennä. Seikkailuja on luvassa, kun unohdat oman matkanjärjestäjäsi retket ja suuntaat kansainvälisille vaihtoehdoille; www.Madeira-levada-walks.com; täältä löytyy hyviä patikkaretkiä. Olin tammikuussa viikon sisällä kolmella retkellä ja yhtäkään suomalaista ei ollut mukana!!!

      Madeiran matkaajien keski-ikä on nykyään varmasti 60v . Lentokoneessa taputetaan, kun kapteeni onnistuneesti saa koneen maahan jne., joten siitä saa vähän osviittaa.

      Ynohda myös kovasti tuputettu madeiralaisten ylenpalttinen ystävällisyys turisteja kohtaan. He ovat aivan yhtä välinpitämättömiä kuin muissakin turistipaikoissa. Oikeastaan suhtautuvat hienon viileästi meihin. Suomalaiseen makuun sopivaa jäykähköä ja näennäisen ystävällistä, mutta ehdottomasti positiivisen ylpeää palvelua.

      • taputtamaton

        Ihan normi-ikäistä perhe-ikäistä ja vanhempaa porukkaa on lennoilla ollut joka kerta, joten nämä 60 jutut on hömppää. Toki kun ei mene normi loma-aikoihin, niin em. ikäluokat on duunissa yms. ja kun siellä ei käy paljoa nuoriso ja 20 ikäluokat, niin silloin keski-ikä nousee.
        Eikä ole muuten taputettu kertaakaan, kun minä olen lennoilla mukana ollut.

        Palvelu on ihan ok, homma toimii, mutta ei tuputeta liikaa. Itse en voisi kuvitella meneväni esim. turkin basaareihin, menisi hermo aika nopeasti...


      • Ystävällisyys

        Mielikuvia ystävällisyydestä samoin kuin muistakin matkakohteen ominaisuuksista ”tuputtaa” matkailuteollisuus. Matkailutekstien kieli on maalailevaa, todellisuudesta irrotettua, sillä todellisuus ei myy. Matkailutekstien kritiikittömästä hyväksymisestä syyttäköön matkailija itseään.

        Käsitys ystävällisyydestä ei ole yksiselitteinen. Ulkomaillakin metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Matkailijan on turha odottaa mitään erikoiskohtelua. Että asiat hoituvat, täytyy riittää. Suomalaisia ja muita pohjoisen asukkaita pidetään Portugalissa viileinä ja pidättyväisinä mutta samalla harmittomina matkailijoina. Mitenkään runsaasti rahaa jättävän matkailijan maineessa suomalaiset eivät Portugalissa ole.

        Madeiralla käy vuodessa noin 850 000 koti- ja ulkomaista matkailijaa Saariryhmässä on noin 250 000 asukasta, joista Funchalissa asuu noin 100 000. Matkailun tuottaa noin 30 prosenttia Madeiran kansantuotteesta.

        Suurin osa matkailualalla ja muilla palvelualoilla työskentelevistä saa palkkaa, joka on korkeintaan noin neljännes suomalaisen keskimääräisestä kuukausiansiosta. Minimipalkka Portugalissa on noin 500 e/kk. Saariryhmän asukkaista noin 50 000 on köyhiä. Arki ei suinkaan aina hymyilytä esim. kaupan tiskin takana seisovaa madeiralaista.

        Suomalaisten kirjoituksista matkailu- ja muilla palstoilla tulee selvästi esiin sietämättömyys. Ei siedetä esim. eri-ikäisiä. Vanhat ovat pahasta, samoilla matkoillakin. Mielellään ei matkusteta vanhojen kanssa samoihin kohteisiin. Madeiran oma väestö ei ole mitenkään vanhuspainotteista. Lisää nuorta väestöä muualta pääsaarelle tuo mm. yliopisto.

        Portugalilaiset ovat kärsivällisiä ja tolerantteja. He elävät itse ja antavat naapurinsakin elää. Vanhempia kunnioitetaan yhä. Olisiko tässä jotakin opiksi suomalaisille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe