Fordsonin perä- ja vaihteistoöljyt

Tattori

Mitä öljyä kannattaa käyttää Fordson super majorin (-64) perä- ja vaihteistoon varsinkin talvella että myös kippikin toimisi?

20

18833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapin mies

      Mulla on Majorissa tavallinen Shellin universal- eli yleisöljy , joka käy niin moottoriin kuin vaihteistoonkin sekä peräöljyksi näissä vanhoissa, pienitehoisissa traktoreissa. Öljyt pitää aina joskus vaihtaa ja kun siihen mokomaan menee niin paljon öljyä, ostin edullisinta. Käytän Majoria vain pilkekoneen kanssa, joten ajoa on melko vähän. Hyvin on toiminut pakkasillakin.

    • Tattori

      Muistatko, mikä siinä on viskositeetti?

      • M:ssa on Pw..

        En nyt, mutta voisin huomenna käydä katsomassa tuolta pöntön kyljestä. Niissäpä ei taida olla valinnanvaraa. Myyjäliikkeessäkin ne osaa neuvoa.


      • Lapin mies

        Joo, kyllä mulla on tosiaan Majorissa 10W-30 niin moottorissa kuin vaihteistossa ja perässä. Kuten sanoin edellä, ajan sillä vähän, enimmäkseen se on paikallaan pilkekoneen edessä. Monessa vanhassa traktorissa saattaa olla alkuperäiset öljyt ja silloin ei kyllä kippi nouse.


      • Tattori
        Lapin mies kirjoitti:

        Joo, kyllä mulla on tosiaan Majorissa 10W-30 niin moottorissa kuin vaihteistossa ja perässä. Kuten sanoin edellä, ajan sillä vähän, enimmäkseen se on paikallaan pilkekoneen edessä. Monessa vanhassa traktorissa saattaa olla alkuperäiset öljyt ja silloin ei kyllä kippi nouse.

        No, alettiin vähän hienostelemaan ja laitettiin vaihteistoon laadukkaat 80W90 öljyt, vaihteita ei saa päälle pakkasella lekallakaan. Perä öljyt on hydrauliikka 32, nosto kyllä toimii mutta onko vetopyörästölle liian litkua?


    • GL 5

      Haisteleppa sitä vanhaa öljyä. Hypoidin hajusta tuntee.
      Itse käytin aikanaan sitä, mutta teinkö väärin?
      Huurtuneen peräkotelon jäähile tukki öljysihdin. Välillä piti polttaa olkipaalia alla, että sai nostolaitteen toimimaan.
      Uusilla öljyillä toimi paremmin.
      Katsotaan mitä toiset sanoo.

    • veikko5-2

      SAE 10-30 yleisöljy ja mikäli ei
      öljykylpyjarruja myös moottoriöljy SAE 5-30. Majorin nostolaitteen sihti tukkeutui
      pakkasella. Lämmittäminen kaasu-töhöllä auttoi. Öljyn vaihto on tärkeintä, vaikka se kysyy
      hieman rahaa. Tilavuus noin 50 lt.
      Laske joka kevät viikon seisonnan jälkeen pohjaropusta vesi pois.

      • lisää

        kuumaa vettä tilalle vaikka mieli tekis


      • ontäällä
        lisää kirjoitti:

        kuumaa vettä tilalle vaikka mieli tekis

        ja vettä myös.


      • 5w30

        miksi ei tuo viskositeetti sovi öljykylpyjarruihin?


      • eim ole syy
        5w30 kirjoitti:

        miksi ei tuo viskositeetti sovi öljykylpyjarruihin?

        vaan märkäjarrut tarvii oman lisäaineen, joka estää jarrujen jurinan.


      • Juxu
        eim ole syy kirjoitti:

        vaan märkäjarrut tarvii oman lisäaineen, joka estää jarrujen jurinan.

        ..kestää painetta ja kuumuutta


      • Majormies
        Juxu kirjoitti:

        ..kestää painetta ja kuumuutta

        Noi yleisöljyt on ihan ok,kunhan on GL4.
        GL5 ei saa käyttää,se syövyttää synkronirenkaat!!!


      • veikko5-2
        Majormies kirjoitti:

        Noi yleisöljyt on ihan ok,kunhan on GL4.
        GL5 ei saa käyttää,se syövyttää synkronirenkaat!!!

        Synkrorenkaat housussa, ehkä toimimattomat?
        Näissä masinisti-koneissa vaihteistoöljyn
        vaatimuksista tärkein on vaihto edes kerran kymmenessävuodessa. Öljykylpyjarrut vaatii lisäaineen.Peräkoppaan pyrkii talvenaikana
        tulemaan vettä joka on hyvä laskea pois.
        Tästä syntyvällä tuotteella voi voidella vaikka niitä toimimattomia synkro-renkaita.


      • Lapin mies
        Majormies kirjoitti:

        Noi yleisöljyt on ihan ok,kunhan on GL4.
        GL5 ei saa käyttää,se syövyttää synkronirenkaat!!!

        Ei ole eläkeikää lähestyväässä Fordson Majorissa synkronoitu vaihteisto.
        Tuskin näillä traktoreilla ajetaan kovin kokopäivätoimisesti ja raskaita ajoja. Se vanha mönjä vain pois ja uusi käyttötarkoituksen mukainen öljy tilalle, niin johan voitelee.


      • vierestä
        Majormies kirjoitti:

        Noi yleisöljyt on ihan ok,kunhan on GL4.
        GL5 ei saa käyttää,se syövyttää synkronirenkaat!!!

        Xsaran Haynes korjausopas suosittelee GL5 öljyä lootaan, jossa on synronointirenkaat.

        Olen kyllä kuullut tuosta GL5:n kuluttavasta vaikutuksesta. Liekö kaupunkilegenda.


      • GL-5
        vierestä kirjoitti:

        Xsaran Haynes korjausopas suosittelee GL5 öljyä lootaan, jossa on synronointirenkaat.

        Olen kyllä kuullut tuosta GL5:n kuluttavasta vaikutuksesta. Liekö kaupunkilegenda.

        synkronointia.Vaihteisiin riittää vähempikin lisäaineistus mutta hypoidivälitys vaatii tuon viitosen,viskositeetin voi valita mahdollisimman alhaisen että menee imusiivilästä.


      • nuhvieltti
        GL-5 kirjoitti:

        synkronointia.Vaihteisiin riittää vähempikin lisäaineistus mutta hypoidivälitys vaatii tuon viitosen,viskositeetin voi valita mahdollisimman alhaisen että menee imusiivilästä.

        Gl-5:ssa on sellaiset lisäaineet jotka tuottavat öljyyn "liukkautta". Tämä liukkaus taas estää synkrorenkaiden kitkapintojen työn. Siksi ei Gl-5:sta kaikkiin synkrovehkeisiin käy. Tosin jotkut valmistajat suosittelevat tätä ja niihin sitä laitetaan. Märät jarrut vaativat LS -lisäaineistetun hypoidiöljyn, ja hypoidiperä GL-5:sta vähintään...

        Tosin majoriteetissahan ei ole synkronoitua vaihteistoa vaan kunnon tuplapolkaisu&välikaasu laatikko! Oli nääs voorti jäljessä mm. valmetille!

        tuosta veden kertymisestä: se johtuu majorin vaihteiston&perän suurista seinäpinta-aloista joihin kondensoituu lämpötilojen vaihdellessa kosteutta.

        Jos raaskii laittaa kunnon öljyt niin suosittelen Gl-4 taikka 5:sta viskositeettiluokassa SAE 70W-90!


      • vier...
        nuhvieltti kirjoitti:

        Gl-5:ssa on sellaiset lisäaineet jotka tuottavat öljyyn "liukkautta". Tämä liukkaus taas estää synkrorenkaiden kitkapintojen työn. Siksi ei Gl-5:sta kaikkiin synkrovehkeisiin käy. Tosin jotkut valmistajat suosittelevat tätä ja niihin sitä laitetaan. Märät jarrut vaativat LS -lisäaineistetun hypoidiöljyn, ja hypoidiperä GL-5:sta vähintään...

        Tosin majoriteetissahan ei ole synkronoitua vaihteistoa vaan kunnon tuplapolkaisu&välikaasu laatikko! Oli nääs voorti jäljessä mm. valmetille!

        tuosta veden kertymisestä: se johtuu majorin vaihteiston&perän suurista seinäpinta-aloista joihin kondensoituu lämpötilojen vaihdellessa kosteutta.

        Jos raaskii laittaa kunnon öljyt niin suosittelen Gl-4 taikka 5:sta viskositeettiluokassa SAE 70W-90!

        Kiitos tiedosta. Xsaran laatikko on GL5:llä hieman ruovi. Olin jo varannut Total BV:tä joka on ykkössuositus.


    • hyvän merkkistä

      öljyä 10-30 koska se on notkeaa pakkasellakin ja vanhoissa koneissa roiskevoitelu saa ylimmätkin laakerit voidetta heti käynnistyksen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe