EROAHDISTUS!!!APUA PIKAISESTI

päpä

Mulla on 10kk ikäinen sekarotuinen koira joka on yks täys tuho..yksinjäädessään se ulvoo,haukkuu ja syö kaikkea paitsi ei omia leluja.esim.kolmet kengät,laatikon vetimet,johtoja,sohvaa,lakanoita,kaikkia pieniä tavaroita,oman petinsä,menny kaappiin jossa on roskapussi(levittäny sen koko kämppään ja ym. tohon haukkumiseen ja ulvomiseen tepsii tolle ainakin sen sitruunahappo panta. :) mutta sitten on tää toinen ongelma. dap haihdutinta on kokeiltu(ei auta) koira suljetaan pienempään tilaan yksin jäädessä(ei auta) Olen jättäny oman hajusen paidan sille(ei auta) Koiralleon ostettu kaikenlaisia herkkuja(ei auta) Kuonokoppaa kokeiltu(söi sen)radio jätetty päälle(sekos enemmän)valoja jätetty päälle(ei auta)sitten oon laittanu niinhin huonekaluihin valkopippuria että ei söis, niin aina löytää jotain muuta syötävää!! Joten nyt apua tai en tiä mitä teen ton koiran kans..Ps. ja on koiran takia häätö lähellä!!!!! auttakaa joku,koira on meinaan muuten aivan unelma ja paras ystävä..

29

6463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesämuna

Rauhoittavia peliin, samalla kouluttaen pikku eroihin ja palkiten, kun onnistuu. Eli alkuun ihan vaan pyörähtää ulkona, siitä sitten pidentäen. Koiralle tekemistä kotiin, leluun jotain herkkua, jota kaivaa esiin.

• päpä

on kokeiltu myös tota hiljakseen opettamista aluks 5minsaa sitten kymmenen ja siitä eteenpäin..tein sitä 3kk.tta..ei auta..joo lääkkeitä vois kyllä kokeilla,ekös niitä eläinlääkäriltä saa?? tietäiskö kukaan hintaa?? ja lelujen sisään on tungettu kaikenlaisia kinkkuja,mutta ei oo moksiskaan se ei halua nähä vaivaa tommosten eteen..kukaan eii oo varmastikkaan törmänny vastaavaan..? :(

• tuntuu tutulta

Minulla oli samanlainen ongelma koirani kanssa. Jouduin sulkemaan sen lämpimälle ikkunaparvekkeelle, missä ei ollut mitään pureskeltavaa ainoastaan vettä ja kuivamuonaa kun lähdin ulos. Koirasi tarvitsee ehdottomasti kuria ja selvät rajat missä se saa liikkua, muuten olet hukassa. Pistä ihmeessä kaikki kengät ym. irtotavarat piiloon. Älä opeta koiraasi tulemaan sänkyyn tai istumaan sohvalla. Sinä olet johtaja talossa ja anna koirasi oppia se! Koiralla on oltava oma paikka ja sänky. Ja jos ei tottele opeta tottelemaan olemaan paikallaan. Käytä myös ammatti koirankouluttajaa jos et itse pysty. Maksaa , mutta kannattaa!

Koirasi on hyvin aktiivinen ja tarvitsee myös paljon liikuntaa ulkona ja muita koiraystäviä. Koirani on juuri samanlainen. Se juoksee koirapuistossa toisten koirien kanssa ja purkaa energiaansa. Tulee väsyneenä kotiin ja sitten vasta nukkuu eikä tuhoa paikkoja. Jos voit ottaa toisen koiran kotiin niin se auttaa! Vaikka hoitokoiran, tienaat samalla vähän rahaa. He purkavat yhdessä energiaa ja auttavat toisiaan...patoutumiaan...Ehkä koiraa on kohdeltu huonosti pentuna...minkä ikäisenä olet ottanut koiran?

Onnea koulutukseen!

• päpä

Voi kuule oon saanu kaikki vinkkini isäpuolelta joka on kouluttanu vartiakoiria ja poliisi.. :( että se on niin hyvin koulutettu että ei tarvitse remmiä ulkoillessa,ei lähde toisten koirien luo jos en anna lupaa..Sänkyyn ei saa ehdottomasti tulla eikä sängylle!!ei iki maailmassa..koira suljetaan eteiseen lähdettyämme ja kenkäkien eteen tulee aita myös eteisen oven eteen ettei pääse pois..koiralle jää ainoastaan makuupaikka ruokakuppi,vettä ja makupaloja.. :( ja olen sulkenu kaapin ovet että ei mene kaapeille.mutta nyt se on keksiny että laatikonkahvat on hyvän makusia ja ovea on kiva raapia ja myös makuupaikka on hyvä syödä..liikuntaa saa myös melkein jokapäivä käymme maalla. :) koira tuli 4kk.den ikäisenä ja koulutus alko siitä päivästä.ja jatkuu tänäkin päivänä.koiralla on paljon leikkikavereita myös,esin naapurin koira ja mun tuttujen koirat.. mikään ei auta!!!

• tuntuu tutulta
        päpä kirjoitti:

Voi kuule oon saanu kaikki vinkkini isäpuolelta joka on kouluttanu vartiakoiria ja poliisi.. :( että se on niin hyvin koulutettu että ei tarvitse remmiä ulkoillessa,ei lähde toisten koirien luo jos en anna lupaa..Sänkyyn ei saa ehdottomasti tulla eikä sängylle!!ei iki maailmassa..koira suljetaan eteiseen lähdettyämme ja kenkäkien eteen tulee aita myös eteisen oven eteen ettei pääse pois..koiralle jää ainoastaan makuupaikka ruokakuppi,vettä ja makupaloja.. :( ja olen sulkenu kaapin ovet että ei mene kaapeille.mutta nyt se on keksiny että laatikonkahvat on hyvän makusia ja ovea on kiva raapia ja myös makuupaikka on hyvä syödä..liikuntaa saa myös melkein jokapäivä käymme maalla. :) koira tuli 4kk.den ikäisenä ja koulutus alko siitä päivästä.ja jatkuu tänäkin päivänä.koiralla on paljon leikkikavereita myös,esin naapurin koira ja mun tuttujen koirat.. mikään ei auta!!!

Minun koirani eroahdistukseen auttoi toinen koira. Aina kun meillä on kotona hoitokoira. Tuttu koira. Niin tuhoamiset ovat jääneet. Koira unohtaa ikävänsä kun keskittyy toiseen koiraan.

• päpä
        tuntuu tutulta kirjoitti:

Minun koirani eroahdistukseen auttoi toinen koira. Aina kun meillä on kotona hoitokoira. Tuttu koira. Niin tuhoamiset ovat jääneet. Koira unohtaa ikävänsä kun keskittyy toiseen koiraan.

Ainiin unohdin siihen vastata,joo eli äitini koira oli täälä kerran 1kk.den..juu ja ei sekään auttanu ja kaverin koira ollu muutaman yön,sitten ne huomas että onpa hauska ulvoo kaksin.. =( enkä viittis joskus parin tunnin takia hommata tänne hoitokoiraa.. Hemmetti mää oon niin toivoton jo,mutta kiitti kun autatte.antakaa vaan lisää vinkkejä..puuh.. et onko kukaan kuullu niistä rauhottavista lääkkeistä..niitä en oo kokeillu..?siis koiralle.paljon maksaa?

• mirka
        päpä kirjoitti:

Ainiin unohdin siihen vastata,joo eli äitini koira oli täälä kerran 1kk.den..juu ja ei sekään auttanu ja kaverin koira ollu muutaman yön,sitten ne huomas että onpa hauska ulvoo kaksin.. =( enkä viittis joskus parin tunnin takia hommata tänne hoitokoiraa.. Hemmetti mää oon niin toivoton jo,mutta kiitti kun autatte.antakaa vaan lisää vinkkejä..puuh.. et onko kukaan kuullu niistä rauhottavista lääkkeistä..niitä en oo kokeillu..?siis koiralle.paljon maksaa?

Rauhoittavaa lääkitystä en usko että aivan helposti mikään ell kirjoittaa, eroahdistukseen on olemassa lääkitys, joka ei "huumaa" koiraa, vaan erittää hormonia joka auttaa koiraa oppimaan asioita helpommin. Lääkkeestä ei ole mitään hyötyä koiralle ilman koulutusta. Kuulemani mukaan se on monia auttanut 1-3kk sisällä, mutta välittömästi se ei toimi.
        Meillä oli hyvin samantapainen koira kuin sinulla, koira meni aivan paniikkiin kun aloin ulkovaatteita pukemaan päälle, eli siedätys aloitettiin sillä, että puin takin ja kengät ja menin sohvalle istumaan, kun se kesti niin otin vielä avaimet käteen ja eiku takasin sohvalle, kun tämän kesti koskin ulko-ovea ja siitä eteeenpäin raotin ovea jne. melko monta harjoitusta sai tehdä ennenkuin edes pääsin siihen että pistin toisen jalan rappukäytävään:)Koira tajusi n.2.5 vuotiaana, ettei sitä lopullisesti hylätä ja tuhoaminen loppui pikkuhiljaa, nyt ei mitään ole tuhottu yli puoleen vuoteen!! Meillä parannusta toi, että ennen yksinjäämistä tehtiin hyvin rauhallinen lenkki ja opeteltiin uusia asioita, ei mitään keppileikkejä eikä riehumista, siitä sai vain kunnon kierrokset päälle. Koira osaakin nyt aivan hirveästi temppuja joita ei varmasti tarvita missään tilanteessa, mutta se aivotyö väsyttää koiran parhaiten ja nimenomaan sellaisten asioiden opettelu, mitä koira ei osaa. me kokeiltiin myös tuota lääkitystä, mutta siitä ei ollut mitään apua.

• ...
        mirka kirjoitti:

Rauhoittavaa lääkitystä en usko että aivan helposti mikään ell kirjoittaa, eroahdistukseen on olemassa lääkitys, joka ei "huumaa" koiraa, vaan erittää hormonia joka auttaa koiraa oppimaan asioita helpommin. Lääkkeestä ei ole mitään hyötyä koiralle ilman koulutusta. Kuulemani mukaan se on monia auttanut 1-3kk sisällä, mutta välittömästi se ei toimi.
        Meillä oli hyvin samantapainen koira kuin sinulla, koira meni aivan paniikkiin kun aloin ulkovaatteita pukemaan päälle, eli siedätys aloitettiin sillä, että puin takin ja kengät ja menin sohvalle istumaan, kun se kesti niin otin vielä avaimet käteen ja eiku takasin sohvalle, kun tämän kesti koskin ulko-ovea ja siitä eteeenpäin raotin ovea jne. melko monta harjoitusta sai tehdä ennenkuin edes pääsin siihen että pistin toisen jalan rappukäytävään:)Koira tajusi n.2.5 vuotiaana, ettei sitä lopullisesti hylätä ja tuhoaminen loppui pikkuhiljaa, nyt ei mitään ole tuhottu yli puoleen vuoteen!! Meillä parannusta toi, että ennen yksinjäämistä tehtiin hyvin rauhallinen lenkki ja opeteltiin uusia asioita, ei mitään keppileikkejä eikä riehumista, siitä sai vain kunnon kierrokset päälle. Koira osaakin nyt aivan hirveästi temppuja joita ei varmasti tarvita missään tilanteessa, mutta se aivotyö väsyttää koiran parhaiten ja nimenomaan sellaisten asioiden opettelu, mitä koira ei osaa. me kokeiltiin myös tuota lääkitystä, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Meidän koira söi kahden kuukauden ajan clomicalm nimistä eroahdistuslääkettä. Nyt ollaan oltu reilu 3 kuukautta ilman lääkettä ja koira jää ihan kiltisti yksin!

• tuo mysteeri
        päpä kirjoitti:

Tulin huonovointiseksi kuullessani, että kotikoirasi on koulutettu suojelukoiran tavoin. Suojelukoirakoulutus on vastoin koiran luonnollista käyttäytymistä. Jotenkin tuli mieleeni kuva, jossa koiralle tarjotaan todella paljon kuria ja järjestystä ja liikaa oppimista, eikä kiinnitetä tarpeeksi huomiota koiran emotionaaliseen puoleen. Jos löysäisit vähän? Jos koiran ei tarvitsisi koko ajan suorittaa sinun tahdostasi tulevia tehtäviä, vaan se saisi käyttää omaa luovuuttaan? Jos koira ei saa tehdä koskaan itsenäisiä päätöksiä se tulee riippuvaiseksi sinusta ja on aivan hukassa kun et sitten olekaan siinä läsnä sanomassa että mitä nyt tehdään? Tee joskus jotain koiran oman tahdon mukaan, anna sen vaikka päättää välillä lenkillä minne mennään. Sinun tapauksessa antaisin myös koiran tulla sängylle nukkumaan, on aivan luonnollista, että laumaeläin haluaa olla laumansa lähettyvillä, eikä se voi käsittää miksei saisi tulla sängylle ja luulee varmaan, ettette pidä siitä kovinkaan paljon. Ja ota yhteys johonkin kouluttajaan joka soveltaa koiralähtöistä koulutusta.

• päpä
        tuo mysteeri kirjoitti:

Tulin huonovointiseksi kuullessani, että kotikoirasi on koulutettu suojelukoiran tavoin. Suojelukoirakoulutus on vastoin koiran luonnollista käyttäytymistä. Jotenkin tuli mieleeni kuva, jossa koiralle tarjotaan todella paljon kuria ja järjestystä ja liikaa oppimista, eikä kiinnitetä tarpeeksi huomiota koiran emotionaaliseen puoleen. Jos löysäisit vähän? Jos koiran ei tarvitsisi koko ajan suorittaa sinun tahdostasi tulevia tehtäviä, vaan se saisi käyttää omaa luovuuttaan? Jos koira ei saa tehdä koskaan itsenäisiä päätöksiä se tulee riippuvaiseksi sinusta ja on aivan hukassa kun et sitten olekaan siinä läsnä sanomassa että mitä nyt tehdään? Tee joskus jotain koiran oman tahdon mukaan, anna sen vaikka päättää välillä lenkillä minne mennään. Sinun tapauksessa antaisin myös koiran tulla sängylle nukkumaan, on aivan luonnollista, että laumaeläin haluaa olla laumansa lähettyvillä, eikä se voi käsittää miksei saisi tulla sängylle ja luulee varmaan, ettette pidä siitä kovinkaan paljon. Ja ota yhteys johonkin kouluttajaan joka soveltaa koiralähtöistä koulutusta.

koiraa ei ole koulutettu suojeluskoiran tavoin, vaan (huom) olen saanut vinkkejä kouluttamiseen ja muuhun omistajansa kunnioittamiseen.. koska koiran säkä on suurinpiirtein 50cm niin ei siitä suojeluskoiraa saa tekemälläkään..koira saa melkein jokapäivä päättä reittinsä missä kulkee ja mihin menee koska se on vapaana ja välillä remmissä..maalla se saa vielä enemmän päättää menonsa ja tulonsa ja liikkuu missä huvittaa..sänkyyn en sitä päästä rajansa kaikella,sen peti on sen reviiriä mun sänky on mun "reviiriä" ja koiralle pitää asettaa rajat missä se saa kulkea..eikä ole kiva nukkua karvoje keskellä.nimittäin karvaa tosta lähtee enmmän kun kenestäkään.. koira tietää että välitän kyllä siitä enemmän kuin kenestäkään muusta ja senpä takia tässä yritän viimesillä voimilla löytää keinoa miten olisi hyvä molemmilla olla että, jos ei olla samassa paikassa..

• päpä
        ... kirjoitti:

Meidän koira söi kahden kuukauden ajan clomicalm nimistä eroahdistuslääkettä. Nyt ollaan oltu reilu 3 kuukautta ilman lääkettä ja koira jää ihan kiltisti yksin!

En kyllä toisaalta haluaisi pumpata koiraani lääkettä,mutta vaihtoehtoja on pakko kokeilla.. :( minkäs hintasta se oli?

• päpä
        mirka kirjoitti:

No se voi kans johtua siitä että koira on nuori ja rauhoittuu ajanmyötä..toivottavasti olis näin. no ainakin oon jo tehny tota et puen takin ja muut mutta en sitten lähekkään.. en tiää sitten..

• ...
        ... kirjoitti:

clomicalm 5mg 30 tabletin purkki maksaa n. 11e lääke annetaan aamuin illoin. Meidän koira painaa n. 10kg ja annostus oli aluksi 2 tablettia 2 kertaa päivässä. Sitten siitä lähettiin vähentämään pikkuhiljaa 1,5 tablettiin ja sitten yhteen tablettiin. Loppuaika annettiin vain 1 tabletti aamuisin (kun koira jäi yksin). Minäkin vastustin aluksi lääkehoitoa, mutta nyt olen sitä mieltä että koiran "kärsimykset" loppuivat oikean hoidon myötä! Ja eihän koira kuitenkaan syö lääkettä kuin kuurin! Ei ole tarkoitus koko koiran loppuikää antaa sille rauhoittavia!

• päpä
        ... kirjoitti:

clomicalm 5mg 30 tabletin purkki maksaa n. 11e lääke annetaan aamuin illoin. Meidän koira painaa n. 10kg ja annostus oli aluksi 2 tablettia 2 kertaa päivässä. Sitten siitä lähettiin vähentämään pikkuhiljaa 1,5 tablettiin ja sitten yhteen tablettiin. Loppuaika annettiin vain 1 tabletti aamuisin (kun koira jäi yksin). Minäkin vastustin aluksi lääkehoitoa, mutta nyt olen sitä mieltä että koiran "kärsimykset" loppuivat oikean hoidon myötä! Ja eihän koira kuitenkaan syö lääkettä kuin kuurin! Ei ole tarkoitus koko koiran loppuikää antaa sille rauhoittavia!

Eli taidan kokeilla..pelkään vaan että ihmisit alkaa tuomitsemaan lääkkeen annosta koiralle..mutta parempi näin jos koiraakin helpottaa.. :) Eli puhelin käteen ja soitan eläinlääkärille.. toivottavasti auttaa..

• häkki

en tiedä minkä kokoinen koirasi on, nutta koiran kokoon suhteutettu kunnollinen eläinkaupan häkki. häkkiin totutetaan pikkuhiljaa ja aina saa herkkua, kun menee häkkiin ja on jäämässä yksin kotiin. häkkiin laitetaan jokin peitto, vesikuppi ja puruluita, esim. ydinluu, jos maha kestää. häkin ovi pidetään aina avoinna, kun ollaan itse kotona ja se on ehdottomasti koiran oma valtakunta! sinne eivät esim. lapset saa koskaan mennä edes hetkeksi. häkki on koiralle paikka, jossa se saa olla aina rauhassa, ja voi sinne mennä lepäilemään myös perheen kotona ollessa. ja nyt sitten tiedoksi niille jotka pitävät minua eläinrääkkääjänä ideoineni: voin kertoa, että kyseiset neuvot ja häkki-idean olen saanut kennelliiton neuvonnasta vuonna 1992, kun itse painiskelin samanlaisen ongelman kanssa kuin alkup. kirjoittaja. muistan epäröineeni kennelliiton neuvojalle puhelimessa "häkki-koulun" kovuutta, mutta sain vastaukseksi sen olevan vain hieman kovempi keino opettaa koiralle, että yksin ollessa ollaan rauhassa eikä hajoteta koko asuntoa. meillä koira naapureiden mukaan haukkui ensimmäiset 2 viikkoa aina häkissä ollessaan, ja joka päivä hieman vähemmän.(mutta teillä on se sitruunapanta) koiramme meni aina häkkiin mielellään, koska sai herkkua, kyseessä oli n.30 kiloinen koira, jota ei tosiaankaan olisi "nakattu" sinne häkkiin vastoin tahtoa. häkistä pystyimme luopumaan koiran ollessa n.3 vuotias.voimia koirasi kanssa. kyllä kaikki vielä kääntyy parhain päin.

• ongelmakoirakouluttaja....

Huh huh, on teillä ongelmat. Oletko ajatellut että etsisit jostain ihan ongelmakoirakouluttajan joka tulisi kotiin tutustumaan teihin ja lähtisi auttamaan sinua tuossa asiassa?
      Tiedän että kerroit että sukulainen auttaa mutta joskus sitä vain kertakaikkiaan ottaa neuvoja paremmin vastaan ulkopuoliselta ja ulkopuolinenkin osaa sanoa suoraan ja napakammin jos näkee että jotain on pielessä kuten selkeästi on?

Halu auttaa on kova mutta kertakaikkiaan on vaikea lähteä auttamaan netin välityksellä kun ei ole nähnyt koiraa tai sinua.

Ainoa mikä tulee mieleen on se että kokeeko koira olevansa sinusta vastuussa ja menee paniikkiin sen vuoksi? eli miten se käyttäytyy kun olet kotona, kerjääkö rapsutuksia, hakeeko leikkiin, kuopiiko maata lenkillä, seuraako sinua koko ajan hysteerisen oloisena? Koira ilmeisesti tottelee hyvin mutta se on ihan eri asia sillä koira saattaa olla vaikka kuinka koulutettu mutta silti suhteessa saattaa olla isoja ongelmia jotka tulevat esille jollain pienellä tavalla.

• päpä

No nyt tuli aika ammattitaitoist puhetta.. :) Eli enpä tiedä tunteeko olonsa sellaiseksi..koira nukkuu sisällä ja on hyvin rauhallinen,koska olen opettanut että ulkona leikitään ja sisällä rauhotutaan..Ei seuraa ulkona olessaan,pomppii joka suuntaan ja kun käsken tulee luokse. ei hae leikkiin..mutta vain silloin jos itse annan kuvan koiralle että nyt leikitään..Kaivaa kuoppaa ainoastaan jos pysähdytään pitkäksi aikaaleikkimään johonkin alueelle toisen koiran kanssa, utta ei sitäkään tee usein.. Ei ole mustasukkainen jos silitän tai rapsutan toista koiraa (eli ei ole käyttäytynyt agressiivisesti). Eikä koira tunnu olevan moksiskaan kun huomaa että alan pukea työvaatteita päälle..kattelee vaan ja makoilee..Mutta kumma kun entinen koira oli ihan normaali tapaus nukkua möllötti yksin olessaan..Että voiko tää johtua sen nuoruudesta vanhassa kodissa missä se oli kotihoidossa tai siitä kun se oli pentueessa?? Monia kysymyksiä herää.. :(

• edell kirjoittaja
        päpä kirjoitti:

No nyt tuli aika ammattitaitoist puhetta.. :) Eli enpä tiedä tunteeko olonsa sellaiseksi..koira nukkuu sisällä ja on hyvin rauhallinen,koska olen opettanut että ulkona leikitään ja sisällä rauhotutaan..Ei seuraa ulkona olessaan,pomppii joka suuntaan ja kun käsken tulee luokse. ei hae leikkiin..mutta vain silloin jos itse annan kuvan koiralle että nyt leikitään..Kaivaa kuoppaa ainoastaan jos pysähdytään pitkäksi aikaaleikkimään johonkin alueelle toisen koiran kanssa, utta ei sitäkään tee usein.. Ei ole mustasukkainen jos silitän tai rapsutan toista koiraa (eli ei ole käyttäytynyt agressiivisesti). Eikä koira tunnu olevan moksiskaan kun huomaa että alan pukea työvaatteita päälle..kattelee vaan ja makoilee..Mutta kumma kun entinen koira oli ihan normaali tapaus nukkua möllötti yksin olessaan..Että voiko tää johtua sen nuoruudesta vanhassa kodissa missä se oli kotihoidossa tai siitä kun se oli pentueessa?? Monia kysymyksiä herää.. :(

Niin siis itse en ole ongelmakoirakouluttaja vaikka kokemusta on paljon. Noin ihan selvennyseksi kun käytin tuota nimimerkkiä.

Selitin hieman huonosti ja tarkoitin tuolla maan kuopimisella etteä kuopiiko koira maata tarpeiden teon jälkeen?
        Joskus jos koiraa on paljon koulutettu niin on vaikea nähdä niitä merkkejä siitä että se onkin lauman pomo ja että paikkojen tuhoaminen tosiaan on eroahdistusta. Kuten itsekin totesit että on opetettu että sisällä ollaan rauhassa.
        Silloin tuollaiset hieman "erilaiset" ja jostakin hassulta tuntuvat merkit kertovat paljon. Maan kuopiminen on yksi.

Yksi on myös se että miten koira käyttäytyy kun sen päästää hihnasta irti. Onko se kuin naton ohjus ja tarkastaa ympäristön välittömästi tuhatta ja sataa juosten vain lähteekö se vain rauhallisesti tutkimaan sillä se tietää että "mamma" kyllä pitää huolen että mitään ei satu.
        Tai kun koira viedään vieraaseen paikkaan. Tutkiiko se ensin perinpohjin kaikki paikat ja käykö se sen jälkeen lepäämään tai istumaan pitkälle omistajasta pitääkseen huolta että kukaan ei lähesty sen huomaamatta laumaa. Jos se taas käy rentona jalkoihin nukkumaan niin hieno juttu.

Oletko kokeillut että missä menee ns kipuraja? Eli menet ulos ensin minuutiksi, tulet takaisin ja katsot onko kaikki ennallaan, sitten taas kahdeksi jne.

Ystäväni koira aloitti tuhoamisen välittömästi kun ovi meni kiinni kun taas toisella tuli raja vastaan vasta parin tunnin päästä. Kummallakin tosin oli siitä "hyvä" tilanne että koirat olivat hiljaa joten ainoa vahinko oli sitten se mitä tapahtui asunnolle mutta naapurit eivät valittaneet.

Kokeilithan muuten sitä DAP-haihdutinta tarpeeksi kauan?

Ja ilmeisesti koira saa vapaa-aikana tarpeeksi aktivointia ja kyse ei ole siitä että se on vain niin mahottoman tylsistynyt?

Kysehän on nyt joko siitä että koira pelkää että et tule takaisin eli eroahdistus tai sitten kyse on siitä että koira kokee tosiaan olevansa vastuussa sinusta ja se hermostuu kun sinä lähdet.

Vaikea sitten netin välityksellä sanoa kummasta on kyse.

• edell kirjoittaja
        edell kirjoittaja kirjoitti:

Niin siis itse en ole ongelmakoirakouluttaja vaikka kokemusta on paljon. Noin ihan selvennyseksi kun käytin tuota nimimerkkiä.

Selitin hieman huonosti ja tarkoitin tuolla maan kuopimisella etteä kuopiiko koira maata tarpeiden teon jälkeen?
        Joskus jos koiraa on paljon koulutettu niin on vaikea nähdä niitä merkkejä siitä että se onkin lauman pomo ja että paikkojen tuhoaminen tosiaan on eroahdistusta. Kuten itsekin totesit että on opetettu että sisällä ollaan rauhassa.
        Silloin tuollaiset hieman "erilaiset" ja jostakin hassulta tuntuvat merkit kertovat paljon. Maan kuopiminen on yksi.

Yksi on myös se että miten koira käyttäytyy kun sen päästää hihnasta irti. Onko se kuin naton ohjus ja tarkastaa ympäristön välittömästi tuhatta ja sataa juosten vain lähteekö se vain rauhallisesti tutkimaan sillä se tietää että "mamma" kyllä pitää huolen että mitään ei satu.
        Tai kun koira viedään vieraaseen paikkaan. Tutkiiko se ensin perinpohjin kaikki paikat ja käykö se sen jälkeen lepäämään tai istumaan pitkälle omistajasta pitääkseen huolta että kukaan ei lähesty sen huomaamatta laumaa. Jos se taas käy rentona jalkoihin nukkumaan niin hieno juttu.

Oletko kokeillut että missä menee ns kipuraja? Eli menet ulos ensin minuutiksi, tulet takaisin ja katsot onko kaikki ennallaan, sitten taas kahdeksi jne.

Ystäväni koira aloitti tuhoamisen välittömästi kun ovi meni kiinni kun taas toisella tuli raja vastaan vasta parin tunnin päästä. Kummallakin tosin oli siitä "hyvä" tilanne että koirat olivat hiljaa joten ainoa vahinko oli sitten se mitä tapahtui asunnolle mutta naapurit eivät valittaneet.

Ja ilmeisesti koira saa vapaa-aikana tarpeeksi aktivointia ja kyse ei ole siitä että se on vain niin mahottoman tylsistynyt?

Kysehän on nyt joko siitä että koira pelkää että et tule takaisin eli eroahdistus tai sitten kyse on siitä että koira kokee tosiaan olevansa vastuussa sinusta ja se hermostuu kun sinä lähdet.

Niin, piti vielä lisätä että usein syy siihen miksi koira ei koske omiin leluihin ja luihin on se että ne eivät haise sille omistajalle. Lakanat, peitot, kengät ovat mainioita tuhoamista varten sillä ne usein tuoksuvat sille ketä koira ikävöi ja kun se tuhoaa ne se tavallaan levitää sitä hajua ympärilleen ja se taas rauhoittaa sitä koiraa.
        Ja haukkuminen nyt on selvästi lauman kutsumista kasaan tai vastaavasti komentamista sillä koiran mielestä ihminen on tehnyt täysin tyhmästi lähtiessään ja jättäessään johtajan.

Joten tavallaan se toimii vaistojen varassa.

• päpä

kuulostaa ainakin järkevältä puheelta.. :)

ei kaiva tarpeiden teon jälekeen,ihan leikkiessään vain.luulee kaivavansa myyriä kun niitä entisessä kodissa kaivoi..no siis erittäin harvoin leikin koiran kanssa sisällä,mutta rauhassa kotona ollaan ihan ja koirakin tuntuu tykkäävän siitä..

Ensin päästän hihnasta irti ja käsken sitä kävelemään aluksi vierellä ja sitten sanon vapaa..ja lähtee leikkien pomppimaan lumeen ja syö sitä tekee asiansa .. Aluksi se ottaa 15 sekunnin spurtin ja sitten se köpöttelee normaalisti ja haistelee ja välillä saattaa spurttailla.. :D

Jos koira on vieraassa paikassa se lähtee tutkiskelemaan ja kun se on haistellut ympäristön niin makoilee vaan missä sattuu (eli ei pyöri jaloissa) eikä sitä kiinnosta jos vieraan talossa toinen koira tulee rapsutettavaksi.. ja sitten tutkimisen jälkeen makoilee vain jossakin..

"Kipuraja" vaihtelee joskus 1h ja joskus saattaa 2h mennäkkin ja siitä se sitten alkaa sse sotkeminen..

dap haihdutin oli seinässä 1kk ja olikohan vielä viikon..ja oli sellaisella paikalla missä koiran peti on..

Koira saa liikuntaa tarpeeksi joko maalla tai sitten toisten koirien kanssa ja mun kanssa lenkillä.. Joka päivä saa vähintään 1h kunnollista liikuntaa..

Siinäpä vasta pulma eli mistä on kyse..? Epäilen että se on juuri eroahdistusta.

Ps.tänään ensimmäistä kertaa tuhosi autossa yksin ollessaan ja olimme 15 minuuttia pois..ja autossa olo on ollut sen mielestä erittäin mielenkiintoista puuhaa..kummalista.. :( ja jäis suoraa itseteosta kiinni..

• päpä

Niin, piti vielä lisätä että usein syy siihen miksi koira ei koske omiin leluihin ja luihin on se että ne eivät haise sille omistajalle. Lakanat, peitot, kengät ovat mainioita tuhoamista varten sillä ne usein tuoksuvat sille ketä koira ikävöi ja kun se tuhoaa ne se tavallaan levitää sitä hajua ympärilleen ja se taas rauhoittaa sitä koiraa.
        Ja haukkuminen nyt on selvästi lauman kutsumista kasaan tai vastaavasti komentamista sillä koiran mielestä ihminen on tehnyt täysin tyhmästi lähtiessään ja jättäessään johtajan.

Joten tavallaan se toimii vaistojen varassa.

No juuri sitä oon ajatellu kun niissä ei ole hajuani.. Mutta miksi se ei sitten revi paitaani jonka olen antanut sen käyttöön joka on ollut päälläni taikka sitten entistä nukkuma vilttiäni?? jossa on myös hajuani?? ihmeellinen koira..

• Shiny

Minulla ei ollut aikaa lukea koko ketjua ja ehkä oletkin jo saanut apua, mutta omasta kokemuksestani voin eroahdistulääkityksestä kertoa.

Clomicalm ei ole rauhoittava lääke. Meillä se auttoi oikein hyvin. Kuuri kestää maksimissaan kolme kuukautta, kuukauden kerrallaan. Ei ole kovin kallista, hintaa en tosin tarkalleen muista.

Soita HETI eläinlääkäriin, jotta hoito voidaan aloittaa ja saat ehkä joskus koirasi ruotuun. Lääkityksen kanssa noudatetaan tietenkin käytösterapiaohjeita.

Tsemppiä! Tiedän tarkalleen tuon tunteen!

• seropillani

Voi et arvaisi, kuinka pitkän listan tavaroista saisin aikaan oman koirani "pikku" puuhasteluista työpäivän aikana. Kärsivällisyyden opettaminen on hyväksi. Koira istuu ja odottaa kun piilottelen herkkupalat ja saa sitten luvan hakea ne. Odotusaika pitenee joka päivä. Viikonloppuisin rauhoitetaan päivät, jolloin oppii helpommin, että päivisin enimmäkseen makoillaan (koirat pitävät rutiineista). Kaksi luovutusikäistä kissanpentua hillitsi pahimpaan aikaan tosi hyvin. Koira vahti ja huolehti niistä poissaollessani. Tätä se tosin teki niin innokkaasti, että minun piti laittaa kissat saunaan yöksi, että koira sai edes vähän levätä. Jotkut pitävät koiraa esim kylppärissä sen aikaa, että koira oppii olemaan rauhassa ihmisten pois ollessa. Joku on pitänyt yksinoloon totutteluajan kuonokoppaa koiralla. Meille käyttäytymisterapeutti sanoi, ettei tuo sotkeminen johdu eroahdistuksesta, vaan aktiivisuudesta ja siitä että koira mielestään saa tehdä mitä haluaa poissa ollessamme. Mitään lääkettä emme siis saaneet ao. vaivaan. Koirankarkoitussumutetta voi myös kokeilla kaikkiin niihin paikkoihin, joita koiran ei halua sotkevan, sitä saa apteekista (ao. sitruunatuoksu ei meillä tepsinyt).

• päpä

Kärsivällisyyttä on.olen tehnyt samaa,tuota herkkupalojen piilottamista.. Kuono koppa on mutta jotenkin se saa revittyä kopan päästä ja on puoliksi syönyt sen..No luulisin että se kyllä olisi sitä eroahdistusta kerta jos en pidä sitruunahappo pantaa niin se ulvoo vollottaa ja haukkuu.. :( että että. hei mutta vois käydä hakeen apteekista sitä sumutetta..kiitos vinkistä.. :) mutta kylpyhuoneeseen en suosittele laittaan ainakaan koiraa..kerta siellä kaikuu.. :/ hmm..mikä on ao vaiva?? :O

• seropillani
        päpä kirjoitti:

Kärsivällisyyttä on.olen tehnyt samaa,tuota herkkupalojen piilottamista.. Kuono koppa on mutta jotenkin se saa revittyä kopan päästä ja on puoliksi syönyt sen..No luulisin että se kyllä olisi sitä eroahdistusta kerta jos en pidä sitruunahappo pantaa niin se ulvoo vollottaa ja haukkuu.. :( että että. hei mutta vois käydä hakeen apteekista sitä sumutetta..kiitos vinkistä.. :) mutta kylpyhuoneeseen en suosittele laittaan ainakaan koiraa..kerta siellä kaikuu.. :/ hmm..mikä on ao vaiva?? :O

Ao vaivalla tarkoitin sotkemista, tavaroiden repimistä ja äännähtelyä sisällä yksin ollessaan. Diagnoosi meille oli se että siinä lauman johtaja kutsuu laumaansa koolle ulisemalla. Haukkuminen kuului reviirin hoitamiseen. Saimme "dominoivan koiran käyttöohjeet", emme mitään pillereitä. Eroahdisteinen koira ei laske isäntäänsä silmistään kun tämä on kotona. Seurailee koko ajan joka paikkaan ja oikeasti hätääntyy heti kun näkee, että ollaan jättämässä yksin kotiin.

• lili9

No, meidän koira kaiveli kauheasti kukkaruukuista lannoitetta.Ensin kokeiltiin peittää ne (ei auta)mutta sitten laitettiin pippuria nii autto.(ensin se kyllä yski kauheesti mutta sen jälkeen se lopetti).Sama juttu matoista.

• päpä

juu oon laittanu..ostin nyt apteekista sellasta suihkutus juttua,niin ei oo ainakaan vielä kalunnu mitään.. :)

• helphelp

Hei, mulla oli täysin sama tilanne, tuntu ihan epätoivoselta kun ei ollu minuuttiakaan hiljaa yksinollessaan, eikä syöny sillon, eikä makupalat kiinnostanu. Vinku ja ulvo vaan oven takana. Sitten päätin kokeilla koulutuksen ohella sellasta eläinkaupasta saatavaa luontaistuote rentouttajaa kun Scullcap&valerian tabletteja. On siis täysin luontaistuote ja annetaan yks-kaks päivässä tai tarvittaessa 2h aikasemmin. 100kpl maksaa n.15€ eli ei kallis ja meillä toimii!!!!:)

• päpä

taidanpas kokeilla.. yks minkä oon kan jo keksiny on jotain lehmän niskaluuta joka keitetään..sitä se jysrii 4h.. mutta se haisee niin kuolemalle että ei välttämättä paras vaihtoehto.. :C taidan lähtee eläinkauppoja kiertään..kiitti vinkistä.. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1359
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1249
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1061
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      254
      1032
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      688
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      651
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      607
    Aihe