Mateita mereltä?

Aloitteleva pilkkijä Uudelt...

Osaisikohan joku neuvoa täällä, miten pystyy tunnistamaan mateiden kutupaikat? Kiersin edellistalvena kartan perusteella lupaavia paikkoja sisävesillä, mutta aika huonolla menestyksellä, ja nyt tekisi mieleni mennä kokeilemaan merelle, jos siellä onnistuisi paremmin.

Meri on suuri, joten olisin kiitollinen, jos joku auttaisi alkuun kertomalla, millaisilta paikoilta mateita kannattaa tavoitella. Matalikoillahan ne taitavat kutea, mutta millä perusteella ne valitsevat kutumatalikkonsa?

2

2143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aapeee

Made tykkää matalista hiekkapohjaisista lahdista. Osa mateista kutee kuitenkin yllättävän syvällä eli joskus jopa liki 10 metrin syvyydellä. Yleensä vettä on alla 2-5 metriä.
      Olen huomannut, että varsinkin pienempi made kutee syvemmällä aivan kudun loppuvaiheessa eli merellä joskus jopa maaliskuun puolella.

Mutta jos löydät laajan hiekkapohjaisen matalikon, niin voit olla jokseenkin varma, että paikalla on myös madetta. Sen löytäminen vaan vaatii välillä melkoista kairaamista ja tietenkin otolliset olosuhteet.
      Ei muuta kuin kokeilemaan...

• mereltä ja järvistä

Made tykkää myös kivikko pohjista. Hyvän madepaikan josta saa myös isoja tulisi olla lähellä syvää vettä.On aivan varmaa että syvän veden lähellä oleva karikko on hyvä paikka. onki syvyys puolesta kolmeen metriin.Tarpeeksi reikiä ja kokeillaan pohjan kovuus ettei ole liian pehmeää.Yleensä made ottaa melkein heti jos niitä on reijän lähellä. Ei kannata yrittää muutamaa minuuttia kauemmin samalta reijätä jos ei ala kuulua mitään.Reijät kannattaa kiertää useasti läpi koska made liikkuu aika paljon. Kun saa jostakin reijästä ison kannattaa reikä kokeilla vähän ajan kuluttua uudelleen. Usein käy niin että saa monta isoa samasta reijästä. Karkuun päässyt heikentää kalan tuloa vähäksi aikaa. Valon käyttöä kannattaa välttä koska suoraan avantoon näytetty valo pelottaa mateita. Ylösotto vaiheessa valo on tietysti apu varsinkin kun siiman päässä on iso rölli. Hyvä nostokoukku on oltava aina käden ulottuvilla muutoin hommasta ei tule mitään. Kokeilemalla oppii kunhan asiaan uskoo. Uskonsa menettänyt kalamies on huono kalamies.Kireitä siimoja ja ahtaita reikiä toivottaa Vexi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      94
      8529
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6565
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      63
      6399
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5081
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      60
      3907
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      49
      3401
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3325
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      2992
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2892
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2866
    Aihe