Pelkään toria

Foobikko

Tervehdys!

Tädin ja serkun kanssa Agadiriin maaliskuussa. Hotelli on all inclusive (Riu Tiki Dunas tai jotain). Miten homma toimii? Varmaankin on jotkut ajat milloin ruokaa & juomaa saa? Onko siellä joku kortti tai ranneke? Saako olutta vai vaan vissyä ja limua? Sitte toinen kyskä: kiinnostaisi mennä Marrakeshin retkelle, mutta pelkään sitä sadunkertojien toria! Pelkään, että joku heittää käärmeen kaulaani, tai että näen siellä jotain sellaista mitä en halua nähdä, esim. apinoita ketjun päässä, tai nälkäkuoleman partaalla olevia aaseja tai lapsia. Millainen se tori oikeesti on? Tuleeko siellä huijatuksi/ryöstetyksi? Voiko Atlantissa uida maaliskuussa; meriveden lämpö/aallot? Kiitos jo etukäteen, yritän relata, mutta huolehdin liikaa.

3

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämäntyyppisissä hotelleissa yleensä toimitaan rannekkeella.Hotellissa on tietyt ruokailuajat.Parhaiten saatte näistä asioista tiedon hotellikirjasta, jonka ylläpidosta vastaa suomalainen matkanjärjestäjä.Tähän kirjaan kannattaa aina tutustua. Siinä on paljon muutakin asiaa maasta ja kaupungista, retkistä ym.Ulopäivänä tai sitä seuraavana päivänä ainakin Aurinkomatkat järjestää infotilaisuuden, johon ilman muuta kannattaa osallistua.Tässä tilaisuudeassa opas kertoo vielä lisää asioita .Alkoholia saa tässä ravintolossa ruokailun yhteydessä niinkuin muina aikoinakin.Agadirissä ainakin turistipaikoissa on alkoholia tarjolla. Löytyypä sieltä pieniä viinakauppojakin.Marketeissa kuten Uniprixissä, Sawmassa. ja meikäläistä Prismaa muistuttavassa Marjanessa on alkoholia (väkeviä, oluita, viinejä)vapaasti myytävänä.Ainoastaan marokkolaisessa kaupunginosassa Taljbortissä ei ravintoloissa saa alkoholia. Poikkeuksen on tehnyt Hotelli Sindibadin ravintola. Ja sitten tuo Marrakechin retki.Se on ainakin minun mielestäni hyvin mielenkiintoinen.Sadunkertojien tori eli Djema El Fna on aivan asia erikseen, mutta siellä on kyllä melkoisesti ihmisiä.Valitettavasti sieltä löytyy mm apinoita ketjun päässä.Tietysti myöskin käärmeitä. Kyllähän ne tyrkyttävät käärmettä kaulaan, mutta ei kyllä väkisin.Kyllähän siellä kadulla vilahtaa myöskin aasi rattaineen. No niitä on myöskin silloin tällöin vieressä olevassa soukissa eli markkina-alueella. On myönnettävä, että siellä kuten muuallakin näkemäni aasit ovat surkeän näköisiä.Lapsiakin kyllä on, mutta ne eivät kyllä hoipu elämän ja kuoleman rajoilla.Kun tuolla torilla kävelee niin tuntuu että on siirtynyt ajassa kauas kauas taaksepäin. Sieltä löytyy mm. niitä sadun-/tarinankertojia, kirjureita, rohdoslääkkeitten myyjiä, hennaajia ym ym ym.Tuo retki on hieman raskas, aikainen lähtö ja myöhäinen paluu, mutta mutta antoisa.Matrkalla opas keertoo paljon marokkolaisen ihmisen elämästä syntymästä elämän päättymiseen.Myöskin palkoista, olemattomista sosiaalieduista. Jos näistä oklette kiinnostunut niin matkalle vaan.Eikä teidän ole pakko osallistua souk-kävelyyn ja tuohon toriin, jos ne tuntuvat ahdistavilta.Puhukaa oppalle niin hän varmasti kertoo teille esim omaehtoisesta kävelystä uudessa kaupunginosassa.Lounaaseen kyllä kannattaisi osallistua, sillä ravintola on hyvin kaunis. Sitten vielä tuo huijattuksi/ryöstetyksi tuleminen. Torilla on paljon ihmisiä, ja siellä saattaa olla myöskin taskuvarkaita.Ei tori kuitenkaan mikään taskuvarkaiden paratiisi ole. Saattaahan niitä taskuvarkaita löytyä meidänkin kaupungeistamme. Matkaliput ja pääosa rahoista huoneessa olevaan kassakaappiin.Kun pitää huolen omaisuudestaan niin en näe mitään ongelmaa. Agadirissä on myöskin iso souk-alueensa. Sielläkin on yleensä ja varsinkin viikonvaihteessa valtavasti ihmisiä.-Merivesi on kyllä maaliskuussa kylmähköä.Aaltojakin on. Yleensä siellä pitää uida rannan suunnassa, koska merivirrat saattavat olla voimakkaita.Olen käynyt Marrakechissä monia kertoja, ja aina minulle tulee mieleen nuo lastenlaulun sanat:"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa,se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa".- Eikö liika huolehtiminen luo stressiä. Toivon oikein hyvää matkaa.

      • Foobikko

        Kiitos. Onko ne soukit samankaltaisia kuin Turkissa basaarit? Eli kaikkea saa ja tinkiminen kuuluu asiaan? Pidän paljon farkuista ja kengistä, kannattaako niitä ostaa/löytyykö niitä soukista, vai erikoisliikkeistä? Jos esim. kengistä pyydetään 40 euroa, onko sopivaa tarjota 20 euroa?


      • Foobikko kirjoitti:

        Kiitos. Onko ne soukit samankaltaisia kuin Turkissa basaarit? Eli kaikkea saa ja tinkiminen kuuluu asiaan? Pidän paljon farkuista ja kengistä, kannattaako niitä ostaa/löytyykö niitä soukista, vai erikoisliikkeistä? Jos esim. kengistä pyydetään 40 euroa, onko sopivaa tarjota 20 euroa?

        Agadirissä on myös kiinteähintaisia liikkeitä. Näistä on yleensä maininta näyteikkunassa. Kannattaisi ennen ostoksia käydä tutustumassa esim. Uniprix-marketin hintatasoon.Tämä liike on aivan kaupungin keskustassa Hassan II kadulla.Tämä antaa jonkinlaisen kuvan hinnoista.Marokkolaisessa kaupunginosassa Taljbortissa on myöskin paljon liikkeitä, mutta siellä ei tinkiminen yleensä auta.No kannattaa kuitenkin yrittää.Soukista löytää melkein mitä vaan.Siellä pitää aina tinkiä.Tinkiminen on melkein "taidetta" ja se vie mukaansa. Tosin se on kyllä meille suomalaisille vähän outoa. Kauppias saattaa heittää minkä hinnan vaan. Se riippuu niin monesta asiasta esim.päivästä, kauppiaan mielialasta ym ym.Tinkimisessä kannattaa ottaa kuitenkin itselleen liikkumavaraa.Vähitellen lähestytään molemmille sopivaa hintatasoa. On kuitenkin huomattava, että kauppias voittaa aina.Mitään ei pääsääntöisesti myydä tappiolla.Tinkiminen vie aikaa, mutta se on ihan kivaa.Mainitsemianne tavaroita löytyy sekä erikoisliikkeistä että soukista.Tuossa marokkolaisessa kaupunginosassa on iso farkkuliike.Olen onnistunut siellä jopa tinkimään.
        Heittäytykää mukaan kaupantekoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe