Olen menossa zyoptik-lasik leikkaukseen. Mietin mahtaako siitä seuraava sairasloma olla palkallista vaiko palkatonta? Kokemuksia asiasta?
palkallinen vai palkaton sairasloma lasik-leikkauksen jälkeen
7
7912
Vastaukset
- _____
Ehkäpä sun työnantaja osaa vastata tuohon. Hänhän sen palkan maksaa, eikä me.
- työnantajan kätyri
Loma on palkatonta. Työnantajalla ei myöskään ole velvollisuutta antaa vapaata tällaista leikkausta varten - siis jos sitä etukäteen kysyt. Mutta silti aina leikkauksesta saatu lääkärintodistus antaa "laillisen" poissaololuvan - mutta siis palkattoman.
Leikkaukseen lienee fiksuinta käyttää kesälomapäiviä tai työajanlyhennyspäiviä (jos alallasi sellaisia on).
- pomo
Sairasloma on palkaton kun on kyse ns.kosmeettisesta leikkauksesta. Ja lisäksi vähän alasta riippuen, ei työnantajallasi välttämättä ole velvollisuutta antaa sairaslomaa tällaisen toimenpiteen vuoksi jos on esim. kiireellinen aika eivätkä ylimääräiset vapaat ole suotavia. Jaksota käyntisi normaalien vapaapäivien lomaan, kyllä se yleensä siten onnistuu.
- ............................
Minulla oli palkallinen. Toimihenkilöunionin lehdessä 5/2006 kyseltiin silmien laserleikkauksen saikun palkallisuudesta. Ja lyhyesti vastaus: silmien laserleikkaus tähtää terveyshaitan vähentämiseen ja tapahtuu siten lääketieteellisin perustein. Siitä johtuva lääkärin määräämä poissaoloaika on palkallista. Toisin kuin siis kauneusleikkaukset (jotka siis palkattomia) elleivät perusteet ole lääketieteelliset.
Työnantajahan sen viime kädessä päättää.- dfds
Aika ristiriitaisia neuvoja täällä annettu. Totuus on se, että ainoastaan työnantaja voi päättää onko saikku palkallista vai ei. Hyvin monen työnantajan kanta nykyään on että ei. Itse kävin leikkauksessa ja toimitin sairaslomapaperin henkilöstohallintoon, mutta en todellakaan tarkistanut asiaa etukäteen koska en halua olla mahdollinen ennakkotapaus. Eivätköhän ne ilmoita jos eivät hyväksy sitä palkallisena. Jos ei, niin käytän lomapäiviä.
- työnantajan kätyri
dfds kirjoitti:
Aika ristiriitaisia neuvoja täällä annettu. Totuus on se, että ainoastaan työnantaja voi päättää onko saikku palkallista vai ei. Hyvin monen työnantajan kanta nykyään on että ei. Itse kävin leikkauksessa ja toimitin sairaslomapaperin henkilöstohallintoon, mutta en todellakaan tarkistanut asiaa etukäteen koska en halua olla mahdollinen ennakkotapaus. Eivätköhän ne ilmoita jos eivät hyväksy sitä palkallisena. Jos ei, niin käytän lomapäiviä.
Näinhän se on, että lääkäri ei koskaan päätä sairasloman palkallisuudesta, vaan esimies (työnantaja). Ns. normaaleissa sairaustapauksissa esimiehen on tietysti vähän vaikea ryhtyä kiistämään lääkärin näkemystä, mutta nämä leikkaukset ovat vähän toinen juttu.
Tietysti tulee ensin huomata tarkistaa lääkärin käyttämä diagnoosikoodi (kirjain numeroita). Osa koodeista on sellaisia, että ¨lääkärikin tietää sairasloman kirjoittaessaan, että loma tulee olemaan palkaton.
Tuosta Toimihenkilöunionin lehdessä olleesta näkemyksestä sanoisin, että tuo on yksi tulkintavaihtoehto, ei lopullinen totuus. - katinka
työnantajan kätyri kirjoitti:
Näinhän se on, että lääkäri ei koskaan päätä sairasloman palkallisuudesta, vaan esimies (työnantaja). Ns. normaaleissa sairaustapauksissa esimiehen on tietysti vähän vaikea ryhtyä kiistämään lääkärin näkemystä, mutta nämä leikkaukset ovat vähän toinen juttu.
Tietysti tulee ensin huomata tarkistaa lääkärin käyttämä diagnoosikoodi (kirjain numeroita). Osa koodeista on sellaisia, että ¨lääkärikin tietää sairasloman kirjoittaessaan, että loma tulee olemaan palkaton.
Tuosta Toimihenkilöunionin lehdessä olleesta näkemyksestä sanoisin, että tuo on yksi tulkintavaihtoehto, ei lopullinen totuus.työnantaja maksoi palkan sairasloma-ajalta. Ei ollut puhetta edes koko asiasta sen enempää. Tiesivät mihin menen, eikä kukaan kiellellyt ja saikku lapun vein töihin ja palkka tuli ajallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275