onpa negatiivista!

Steiner-äiti

Oma lapseni on Steinerissa ekalla luokalla. Minua peloteltiin pseudotieteistä ja no, kaikesta mitä tälläkin palstalla näkyy.

Esikouluikäisenä lapseni oli melko levoton ja kekseliäs, ei hänellä mitään ns. vammaa ollut, kunhan oli vaan energisemmän puoleinen. Hän myös joutui aika paljon tappeluihin ikätovereidensa kanssa. Jo tarhassa totesivat, että melko vaativa tapaus, varsinkin auktoriteettien suhteen.

Esikouluopettajat tekivät vuoden töitä hänen kanssaan, ja myös minun. Lapsi rauhoittui valtavasti. Opettajien kanssa juteltiin elämänmenon kiireydestä, siitä, mitä lapsi tarvitsee kasvamisensa tueksi jne. Välillä ärsytti opettajien wisseröinti, mutta pääosin vuodesta jäi myönteiden kuva. Ja lapsi oppi keskittymään, asia, jota en kuvitellut koskaan näkeväni!!

Nyt kun lapsi on ensimmäisellä luokalla, hän osaa tanssia seuratansseja, puhuu muutaman lauseen ruotsia, jota ymmärtää hieman enemmän kuin puhuu, osaa kutoa ja vähän virkata, sekä soittaa yksinkertaisia sävelmiä huilulla. En ole kannustanut häntä lukemaan, koska tiesin, että koulussa lukeminen tulee varsin myöhään, mutta tässä vaiheessa vuotta hän lukee normaalia lasten- ja nuortenkirjatekstiä. Laskee luvuilla 0-20, myös kertolaskua. Pääpointti on edelleenkin siinä, että lapsi on oppinut kunnioittamaan auktoriteetteja paremmin, osaa keskittyä ja osaa ottaa muut ryhmän jäsenet huomioon, siitä olen äitinä eniten iloinnut.

Kouluruoka on kuulemma hyvää, vanhempainiltoja on joka kuukausi ja kiusaamiseen on puututtu heti kun sitä ilmenee. Opettaja on todella paneutunut, ja jos lapsella on ollut erityisen hankalaa koulussa, hän soittaa ja juttelee vanhempien kanssa. Asiat on saatu selvitettyä heti ja oma rasavillinikin on ns. saatu kuriin sekä koulussa että kotona.

Näillä kokemuksilla voisin suositella koulua myös taviksille. Tietenkin, jos itsellä on pääpointti siinä, että lapsella on mahdollisimman monta harrastusta ja taitoa, ja hän saa numeroita ja/tai tiukkoja arvioita kaikista taidoistaan, koulu saattaa turhauttaa. Toki myös Mikael-juhlaa ja tähtilauluja on ollut, ja salaa välillä naurattavat, mutta ei noista tunnu olevan mitään haittaa käytännön kannalta.

5

891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NelsonS

      Omalta osaltani haluan yhtyä edelliseen kirjoittajaan, steinerkoulu on hyvä koulu, joka kasvattaa terveitä ja itsenäisesti ajattelevia nuoria. Koulussa on paljon taidetta, tosin kuin nykyään peruskoulussa. Jokainen oppilas saa kokea monia projekteja ja esityksiä taidoistaan riippumatta. Oppilasta yritetään auttaa eikä osoittaa sormella. Tästä esimerkkinä sanalliset arvioinnit. Kokemukseni mukaan opettajat ovat mukavia ja avoimia. Tärkeintä on, että vaihtoehtoja lasten koulunkäynillä löytyy. Jokainen voi itse mennä tutustumaan kouluun ja mennä seuraamaan opetusta. Antroposofinen taustafilosofia on vaikeaa, mutta siinä on esitetty käsitys kehittyvästä ihmisestä. Mikä onkaan nykyään tärkeämpää kuin käsitys ihmisen kehityksestä ja kasvusta.

      Missään koulussa kaikki asiat eivät voi olla hyvin. Éi ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa koulumuotoa. On hyvä, että on vaihtoehtoja ja hyviä selllaisia kuten steinerkoulut.

      • hs87

        Tähän minä yhdyn :)


      • miten se nyt on

        Oma suhtautumiseni Steinerkouluun on vähän niin ja näin. Itse en ole koskaan käynyt steinerkoulua, enkä koskaan minkäänlaisella vierailulla siellä. Aika paljon lukenut ja kuullut negatiivista palautetta steinerkoulusta, myös tunnen livenä sellaisen, joka on käynyt steinerkoulun ja eikä ole koulusta pahemmin tykännyt.

        On joitakin asioita mistä olen samaa mieltä kanssasi, esimerkiksi se, että on hyvä että on olemassa muitakin vaihtoehtoja suorittaa peruskoulu kuin mitä se perinteinen on, missä itse kävin. Koulua kohtaan (eiköhän melkolailla kyllä kaikkia kohtaan) voidaan esittää kritiikkiä, eli kaikista kouluista löytyy jotakin mitä ei ole hoidettu ihan niin hyvin. Kyllä minä hyväksyn sen jos joku tulee arvostelemaan normaalia peruskoulua, niin hyväksykää steinerilaiset edes se, että jos joku asiallisesti esittämään palautetta koulustanne. Mielestäni hyvä, että jotkut ovat sen hyväksyneet (mulla on sellainen kuva asiasta).

        Haluaisin vielä esittää kysymyksen, että mitenkä steinerkouluun voi päästä vierailulle? Tietty ottamalla kouluun ensin yhteyttä sinne. Päästävätkö todella kuinka mielellään tämmöisen ihan tavallisen koulusta lisää tietoa haluavan sinne katsomaan koulun menoa ja kyselemään lisää? Mikäli tämä onnistuu, niin voisin kyllä käydä siellä jossakin välissä kyselemässä lisätietoja sun muuta.


      • avointa on
        miten se nyt on kirjoitti:

        Oma suhtautumiseni Steinerkouluun on vähän niin ja näin. Itse en ole koskaan käynyt steinerkoulua, enkä koskaan minkäänlaisella vierailulla siellä. Aika paljon lukenut ja kuullut negatiivista palautetta steinerkoulusta, myös tunnen livenä sellaisen, joka on käynyt steinerkoulun ja eikä ole koulusta pahemmin tykännyt.

        On joitakin asioita mistä olen samaa mieltä kanssasi, esimerkiksi se, että on hyvä että on olemassa muitakin vaihtoehtoja suorittaa peruskoulu kuin mitä se perinteinen on, missä itse kävin. Koulua kohtaan (eiköhän melkolailla kyllä kaikkia kohtaan) voidaan esittää kritiikkiä, eli kaikista kouluista löytyy jotakin mitä ei ole hoidettu ihan niin hyvin. Kyllä minä hyväksyn sen jos joku tulee arvostelemaan normaalia peruskoulua, niin hyväksykää steinerilaiset edes se, että jos joku asiallisesti esittämään palautetta koulustanne. Mielestäni hyvä, että jotkut ovat sen hyväksyneet (mulla on sellainen kuva asiasta).

        Haluaisin vielä esittää kysymyksen, että mitenkä steinerkouluun voi päästä vierailulle? Tietty ottamalla kouluun ensin yhteyttä sinne. Päästävätkö todella kuinka mielellään tämmöisen ihan tavallisen koulusta lisää tietoa haluavan sinne katsomaan koulun menoa ja kyselemään lisää? Mikäli tämä onnistuu, niin voisin kyllä käydä siellä jossakin välissä kyselemässä lisätietoja sun muuta.

        Tänä keväänä oli ainakin Tampereen koululla avointen ovien päivät. Tilaisuudet olivat aika suosittuja.

        Kannattaa tiedustella oman paikkakunnan koulusta, järjesteteäänkö ja milloin seuraavat ovat. Ehkäpä muutenkin järjestyy...


    • Steinerläisen äiti myös

      , oletteko antaneet lapsellenne tukkapöllyä kun ei ole puhetta uskonut? Tämä seikka kiinnostaa sen takia, että itse uskon niin monet tilanteet ja omia lapsia nähneenä, että kaikille lapsille ei pelkkä puhe riitä, vaan he tarvitsevat jämerämpiä rajoja. Itse asiassa suurin osa lapsista ei usko pelkkää puhetta ja näistä tulee sitten vaikeuksia koulussa, ellei lasta kunnolla kotona pysäytetä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe